Jump to content

elektrisk kruttmål, anbefalinger?


Ole_Netland

Recommended Posts

jeg er i tenkeboksen for å skaffe meg ett elektrisk kruttmål som er både mål og vekt i ett.

 

vet en del av disse er treige så det går ikke fort å lade med de, men tanken er at til test av div kruttvekter hvor det ellers er mye endringer og justeringer på målet må det være greit å kunne taste inn ønsket mengde og så får enn det.... og så ellers kunne bruke vekt delen til å kontroll veie krutt fra det tradisjonelle kruttmålet og for å veie hylser og ferdige patroner.

 

noe mål dere kan anbefale? bør selges i norge og ikke være dyrest i klassen, om det er tregt gjør det ingne ting så lenge det virker som det skal.

Link to comment
Share on other sites

okay så du anbefaler dette målet ja http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=235817

 

går det å bruke den som rein vekt? hva er i så fall max den kan måle? tenker i forhold til å veie hylser, kuler og feridge patroner...

 

har det noe for seg med disse to tinga her, spee upgrade, og data tilkobleing?

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=442790

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=638676

 

den er vel ikke så vanskelig å legge inn ny ladevekt på at enn må ha datakabel?

 

hvordan er det å bytte krutt på denne? tenker på det med å ta ut kruttbeholderen å tømme tilbake i boksen....

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke den som vekt ja. max husker jeg ikke men det følger med et lodd 20 gram for kalibrering, så den tr i hvertfall det.

 

Data tilkobling har lkke jeg behov for. speed upgrade er vel for versjon 1og2 3er`n skal vist være betydelig raskere.

 

kruttet tømmer man ut med ei lita renne bak, ganske enkelt. Skal man bare lade noen få test ladninger er det heller ikke nødvendig å bruke røret fult av krutt, dette kan løftes av. det klarer seg med bare å fylle selve kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Har selv bestemt meg for å kjøpe RCBS sin vekt/dispenser. Spurte i en annen tråd om noen viste om brukbare RCBS forhandlere i USA, men fikk ikke noe svar.

En kompis bruker RCBS, og den er kjapp nok synes jeg. Den serverer en ny porsjon krutt på den tiden det tar å sette i kula på en 6,5x55.

 

RCBS i USA, noen som vet???

Link to comment
Share on other sites

Nb. et lite minus er vel at den må startes en halvtime før bruk pga. oppvarming.

Men det er jo egentelig ikke noe problem hvis man tenker seg litt om :D

 

hmmm.... første tanken som slår meg da er at den er konstant på de 3 ukene jeg er hjemme fra sjøen det... er jo ofte slikt att enn skal ned å lade en halvtime mens kona lager middag og slikt... tenker vekta får samme turnus som meg da, 3 uker på og 3 uker av....

Link to comment
Share on other sites

 

RCBS i USA, noen som vet???

 

Kjøpte en i dag fra:

 

http://www.rrarms.com/catalog.php?prod=RS98923

 

(Og en haug med annet godteri som jeg i utgangspunktet ikke skulle ha :roll: )

 

Når du har bestilt får du en mail der prisen er regnet ut, innkl frakt. Deretter velger du om du godtar bestillingen. Ganske ryddig vil jeg si.

 

Står i annonsen at den leveres med 110 og 220v adapter.

 

Minus med denne butikken er at de ALDRI svarer på andre henvendelser på e-post. Men ellers seriøs :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en i dag fra:

 

http://www.rrarms.com/catalog.php?prod=RS98923

 

(Og en haug med annet godteri som jeg i utgangspunktet ikke skulle ha :roll: )

 

Når du har bestilt får du en mail der prisen er regnet ut, innkl frakt. Deretter velger du om du godtar bestillingen. Ganske ryddig vil jeg si.

 

 

Det kjiipe er ventingen før pakken kommer......

 

men...

 

 

 

Hva slags frakt valgte du, og hva ble prisen på frakt?

Link to comment
Share on other sites

Nei det gjør det ikke :wink:

Det står: 110 volt or 220 volt adaptor included

Som da betyr: 110 volt eller 220 volt adapter inkludert.

:wink:

 

Så det nå, og har sendt dem en mail. Har heldigvis ikke bekreftet bestillingen ennå. Så gjenstår det å se om de svarer på mailen da.

Takk for opplysningen :)

Link to comment
Share on other sites

 

Hva slags frakt valgte du, og hva ble prisen på frakt?

 

Nå bestilte jeg en hel haug med ting, så frakta blir vel en god del mer enn bare for en kruttmåler.

Vet ikke hvem de sender med, men synes ikke frakta er spesielt billig (nesten 1/4 av prisen på varene. Når det er sagt har jeg ikke så mye erfaring med å handle fra USA.

 

Gå inn på sia deres å legg inn en bestilling. Du trenger ikke bekrefte den før etter at du har fått mail.

I mailen står frakta oppført.

Link to comment
Share on other sites

Vet det, men du trenger kun et adapter for 220 volt. Det koster ikke mange kronene. Jeg har et liggende for et gammelt ADSL modem som passer perfekt. Sitter på jobb, men mener å huske at du trenger 9V 1000mA.

 

Kunne vært interessant å vite om de ikke har 220v utgaven, har du fått undersøkt med sikkerhet hvilken volt og mA den bruker :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Må vell bare hive meg på å anbefale RCBS ChargeMaster 1500 Combo. Har den selv, blitt noen "hundre" ladninger med den og har fungert feilfritt. Det går faktisk kortere tid fra tom hylse, til ferdigladet skudd med denne. Ja, det tar litt lengre tid å fylle kruttet i skåla enn med vanlig kruttmål, men på den tida rekker du stort sett akkurat å sette ei kule i patronen som kom forut. Og sånn går det, vips uten at du har tenkt så mye på det, så har du lada 100 skudd. :D Er ihvertfall slik med meg. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vet det, men du trenger kun et adapter for 220 volt. Det koster ikke mange kronene. Jeg har et liggende for et gammelt ADSL modem som passer perfekt. Sitter på jobb, men mener å huske at du trenger 9V 1000mA.

 

Kunne vært interessant å vite om de ikke har 220v utgaven, har du fått undersøkt med sikkerhet hvilken volt og mA den bruker :?:

 

Adapteret ser slik ut:

 

1500.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjøpte en RCBS ChargeMaster 1500 Combo med 110 volt transformator fra USA, siden 110v utgaven er betraktelig billibere enn 220v utgaven. Fant en fin og billig måte å kovertere den til 220v. Bestilte denne:

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2235

 

Husk bare å få med denne også, siden det ikke følger med transformatoren:

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3529

 

Hadde varene fra dealextreme i posten 4 dager etter bestilling.

 

Så langt er jeg meget fornøyd med ChargeMasteren. Ladingen har fått en litt annen dimensjon når en slipper å måle og veie selv :D

Link to comment
Share on other sites

Har en Lyman DPS 3, og er veldig fornøyd med den.

Som sagt bruker den den tia å veie opp ei ny ladning, det tar å sette ei kule i patronen, presse den, og sette den i ammoboksen.

Jeg bruker "limiteren", da veier den helt nøyaktig med grove kruttsorter og. Går ettpar sekund saktere da, men det tåler jeg.

Går uansett raskere enn med manuell vekt.

Hjemmeladning har fått en helt ny dimensjon for meg som liker å lader unødig pinelig nøyaktig :D

Link to comment
Share on other sites

Har også Lyman III, synes den er litt treg... rekker å sette i 2 kuler før ny er på plass. Så det blir mange andre "småprosjekt" innimellom.... ellers er oppvarmingstiden litt irriterende når en har litt hastverk.

 

Men nøyaktigheten er en ny verden.... perfekt for oss som alltid skal eksperimentere 8)

Link to comment
Share on other sites

Har også Lyman III, synes den er litt treg... rekker å sette i 2 kuler før ny er på plass. Så det blir mange andre "småprosjekt" innimellom.... ellers er oppvarmingstiden litt irriterende når en har litt hastverk.

 

:arrow: Tror ikke RCBS-en er noe raskere. jeg bruker i snitt 21,44 sek. på 24.3grs N11. Lengste tid var 28,7sek, og korteste tid 22,2 sek (10 ladniger målt). Rekker å gjøre mye annet småpusk på nesten et halvt minutt.

 

:arrow: Kunne vært interessant om noen kunne målt tiden på Lyman III med samme krutt og samme ladning :idea:

 

:arrow: Oppvarmingstiden er på ca 10 sek, så det er godkjent :D

 

:arrow: Driver å kalibrerer hver gang jeg starter opp. Er dette egentlig nødvendig? Noen som har erfaring med dette?

 

:arrow: Noen som vet om det er mulig å dempe lyden på beep-tonen? Blir jo små-rar i hodet av lyden, som er alt for høy :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har også en Lyman III, prøvde den for første gang i kveld.

 

Rekker å sette i ny kule og da piper det i vekta som er klar. (det var da 38gr N150)

 

Tok ikke tiden det tok å veie opp.

 

Var noe oppstartstid på den, men tror den kan avbrytes(står at nøyaktigheten blir dårligere av det i manualen).

 

Så langt ser det bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Hvor nøyaktig og hurtig er disse kruttmålene ved ladninger under 10grs? Noen som gidder å ta en liten test på dette? Vurderer handel, men får ikke bestemt meg for hvilken jeg skal kjøpe..

 

De er like nøyaktige uansett da de stopper på ønsket vekt. Det som noen ganger hender er at det blir med noen kruttkorn for mye så vekta stopper på .1 eller .2 gr for mye. Sjangsen for dette er imidlertid mindre med pistolkrutt enn riflekrutt, da dette har finere kruttkorn. Tar ikke mange sekunder å tømme ut noen kruttkorn og "trickle" på nytt fra det punktet vekta stoppet på. Jeg har kun erfaring med RCBS Chargmaster ikke Lyman.

Link to comment
Share on other sites

Såg at nokon spurte kva maks vekt Lyman 1200 dps kan ta,og det er som det ligg i namnet; 1200 grain.

Når det gjeld oppvarmings tid, kan den hoppast over.

Einaste "problemet" med dette apparatet,er at ein ikkje kan snakke i mobil telefon samtidig som den måler opp krutt.Fekk nokre veldig rare vekter når eg gjorde det :D ...

Eg har forresten nr 2 versjonen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har brukt RCBS Chargmaster 1500 nå i 2 år og skulle ønske at den var raskere. Blir en del venting når en har ferdige patroner til å fylle med krutt.

Den er nøyaktig nok i massevis :) og om den skulle droppe noen korn over innstilt vekt får du beskjed om dette i displayet.

En tanke som har slått meg er om det hadde vært mulig å lage den raskere om en hadde skrådd materøret der kruttet kommer ut i en vinkel oppover?

Da hadde en unngått at det kommer mye krutt plutselig og vekta bruker ekstra tid på målingen. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...