Jump to content

Kjøp fra USA?


PkBjørn

Recommended Posts

ALT som kan monteres direkte på våpen ("accessories") (med unntak av reimer) er det i utgangspunktet restriksjoner på og skal normalt klareres via Dept. of State.

Unntak for "accessory to an accessory", f.eks speedloadere etc for magasiner.

 

En person i ble stoppet på flyplass i (såvidt jeg husker) NYC og fikk et sant helvete pga nettopp magasiner i bagasjen (ikke i carry-on men sjekket bagasje).

Det KAN gå bra og det KAN gå fryktelig dårlig alt etter hvem du treffer og hvor jævlig en dag de har, men husk at her i Norge får du ei lita bot om taxfree-en ikke er helt i henhold, reaksjonene "over there" er LITT annerledes og de har noen særdeles kjipe paragrafer som ikke vi har som plutselig kan benyttes og det minste du risikerer er å aldri få sette dine bein i det landet igjen.

 

For bestilling per postordre gjelder i utgangspunktet samme regler men det enkelte firma har i så fall ansvar for å følge reglene og har folk ansatt som håndterer slike ting.

(Export license er ofte knyttet til person som står ansvarlig for å håndheve regelverket, det er videre en dyr papirmølle rundt dette, noe som fører til at "sideimport" av enkelte varer og generell import av andre er svinedyrt!)

Det er også en regel på kjøp under 100 USD, dette er lettere.

 

Det er skrevet en del tråder om dette på andre deler av forumet, søk.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Takk for svar.

Jeg uttrykte meg uklart. Jeg vet at usa har restriksjoner på eksport av magasiner og slikt.

 

Det er en anben mulighet ved å opprette postadresse i usa og få varene videresendt derfra.

 

Det jeg tenkte på var om norge har regler for å "importere" magasiner. Jeg tror ikke det selv men litt kjipt å miste noen titals magasiner i posten.

Link to comment
Share on other sites

I norge, var ikke magasin, sist jeg sjekket, en vital del.

Ergo kan ALLE kjøpe magasin, uavhengig om de har våpenkort, eller ei.

 

Ang, export, så hørte jeg (ubekreftet) at det var gitt 100.000 USD i bot for forsøk på dette.

(ergo, dette er ikke noe du vil bli tatt for)

Men det er vel forhandleren som løper risikoen, og ikke sluttbrukeren.

 

Har også hørt at flere har "ordnet seg" adresse i usa, og fått varen send via den adressen.

Hvordan dette fungerer vet jeg ikke, men kan jo være en ide.

(dog er det da spennende og se hvem som går på smellen, dersom det går galt)

Link to comment
Share on other sites

I norge, var ikke magasin, sist jeg sjekket, en vital del.

Ergo kan ALLE kjøpe magasin, uavhengig om de har våpenkort, eller ei.

 

 

Den påtenkt meg?

Har ikke sagt noe annet......

 

 

Har også hørt at flere har "ordnet seg" adresse i usa, og fått varen send via den adressen.

Hvordan dette fungerer vet jeg ikke, men kan jo være en ide.

 

men det er fremdeles ikke lovlig.... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har også hørt at flere har "ordnet seg" adresse i usa, og fått varen send via den adressen.

Hvordan dette fungerer vet jeg ikke, men kan jo være en ide.

(dog er det da spennende og se hvem som går på smellen, dersom det går galt)

 

Vær også obs. på at temmelig mange US baserte firma nekter å ta utenlandske kredittkort.

Link to comment
Share on other sites

I norge, var ikke magasin, sist jeg sjekket, en vital del.

Ergo kan ALLE kjøpe magasin, uavhengig om de har våpenkort, eller ei.

 

Den påtenkt meg?

Har ikke sagt noe annet......

 

Nei. Var nok mere svar på:

 

 

Det jeg tenkte på var om norge har regler for å "importere" magasiner. Jeg tror ikke det selv men litt kjipt å miste noen titals magasiner i posten.

 

Driver selv og leter etter kolbe og magasin til ei rifle, men har latt være å prøve gråsoner og annet, siden det blir bare en måte å lure seg rundt regelverket.

Link to comment
Share on other sites

I norge, var ikke magasin, sist jeg sjekket, en vital del.

Ergo kan ALLE kjøpe magasin, uavhengig om de har våpenkort, eller ei.

 

Den påtenkt meg?

Har ikke sagt noe annet......

 

Nei. Var nok mere svar på:

 

 

Det jeg tenkte på var om norge har regler for å "importere" magasiner. Jeg tror ikke det selv men litt kjipt å miste noen titals magasiner i posten.

 

 

 

Driver selv og leter etter kolbe og magasin til ei rifle, men har latt være å prøve gråsoner og annet, siden det blir bare en måte å lure seg rundt regelverket.

 

 

Men slik fungerer amerika.

Forhandler sender til en usa adresse. Han har ikke grunnlag for å vite at dette ville vært en opprettet postadresse.

Det finnes web sider som oppretter adresser for deg, mottar pakkene og videre sender pakkene til deg. Nettopp pga at ikke alle amerikanske webbutikker sender til eks europa.

 

Det trenger overhode ikke bare være våpenrelaterte produkter det er snakk om.

Dette er en måte å omgå regelen men så lenge det ikke står spesifikt at det ikke er lov så må det kunne sies å være lov.

Slike postadresse firmaer ville så vært ulovlige eller ha sterke restriksjoner på hva de kunne motta og videre sende, og sist jeg sjekket stod det ingenting om restriksjoner på hva de videresender.

Link to comment
Share on other sites

Vanlige ar15 magasiner. 30 skudds.

 

Uansett metode blir det ulovlig uten eksportlisens. Og disse er jo lett å få tak i fra norske forhandlere så jeg ser ikke helt vitsen med å risikere noe med kjøp fra USA.

og tenker du på JetCarrier går ikke det. 30sk mag er forbudt i NJ.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er at jetcarrier ikke tillater våpendeler i pakkene de videresender. Ikke en gang hagle choker er ok. Ikke fordi det er forbudt å sende ut av usa, eller å ta inn i norge, men fordi hele sendinger risikerer å bli holdt igjen i tollen i NJ, med påfølgende forsinkelser, hvis UScustoms finner noe som helst som de ikke liker og ønsker å sjekke grundigere.

Link to comment
Share on other sites

 

En annen ting er at jetcarrier ikke tillater våpendeler i pakkene de videresender. Ikke en gang hagle choker er ok. Ikke fordi det er forbudt å sende ut av usa, eller å ta inn i norge, men fordi hele sendinger risikerer å bli holdt igjen i tollen i NJ, med påfølgende forsinkelser, hvis UScustoms finner noe som helst som de ikke liker og ønsker å sjekke grundigere.

 

 

De tillater ikke noen spesifikke våpen deler, men andre er ok.

 

 

Våpen

 

Våpen tillatt innført uten tillatelse:

 

En rekke våpen, våpendeler og produkter er tillatt innført til Norge uten at du trenger tillatelse fra politi eller lensmann.

 

Dette gjelder blant annet: luftgevær/luftpistol, sverd, bue, air-softgun, paintball, signalpistol, redningsgevær, harpungevær og startvåpen (det forutsettes at våpenet er konstruert på en slik måte at de ikke kan avfyre skarpe patroner og/eller at våpenet ikke lett kan bygges om til å kunne avfyre skarpe patroner. Dette gjelder også gasspatroner).

 

Tillatt innført med tillatelse fra politiet:

 

Projektiler(bly)- men da må du fortolle dette selv.

For løse hagl er det ingen restriksjoner og kan fint importeres uten ytterligere tillatelser eller særfortolling. Sørg for å laste opp dokument av ordren din under "min dokumenter". Jfr: Våpenforskriften FOR-2008-07-11-831 paragraf 61.

 

Andre våpen, våpendeler og voldsprodukter du trenger tillatelse fra politiet eller lensmannen i distriktet du er bosatt i, frakter ikke JetCarrier.

 

Voldsprodukter som det er forbudt å innføre:

 

De fleste voldsprodukter er det forbudt å innføre.

 

Dette gjelder blant annet: håndgranater, bomber, springkniver, batangakniver, stillettkniver, elektrosjokkvåpen, slåsshansker, blåserør, spretterter mm.

 

 

Våpendeler.

 

Dette er ingen problem, men våre kunder kan ikke sende løp, sluttstykker eller hele våpen.

 

Dersom du skal bruke oss til frakt av prosjektiler(bly), MÅ du fortolle dette selv.

For løse hagl er det ingen restriksjoner og kan fint importeres. Sørg for å laste opp dokument av ordren din under "min dokumenter". Jfr: Våpenforskriften FOR-2008-07-11-831 paragraf 61.

 

Sørg for å sende oss god dokumentasjon, samt legg inn god beskrivelse i varebeskrivelsesfeltet.

 

Disse sendingene blir ofte kontrollert, og vi er opptatt av at regler for import av våpendeler følges til punkt og prikke.

 

Forsinkelser eller krav om bedre dokumentasjon kan forekomme, men er du sikker på at varen er tillatt for import vil dette ikke være noe stort problem.

 

Kontroller dog alltid med ditt lokale politi- / tollvesen først, en rask telefon på forhånd er bedre enn flere ukers forsinkelser eller værste fall forbud.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Løfter denne tråden da jeg har et par spørsmål.

 

Skal en tur til USA for å besøke fetteren min. I den anledning, hadde jeg tenkt å kjøpe noen rimelige pistol magasiner. Det dreier seg om 4 stk 8 skudd 1911 magasiner i 45ACP og 2 x 15 skudds Glock 19 magasiner.

 

Er dette innafor og ta med seg, eller kan jeg få problemer på et eller annet vis? Legges jo selvfølgelig i innsjekket bagasje, men den kan jo også stoppes.

Link to comment
Share on other sites

Ingen problemer, men som nevnt, er det noen stater (som også er typiske reisemål for utlendinger) som har disse grunnlovstridige lovene. New York, California, New Jersey, er noen av de jeg kommer på.

 

Du kan få problemer (om du er riktig uheldig) om du er i en stat som det ikke er restriksjoner i som du da kjøper magasiner med over 10 skudds kapasitet og deretter tar turen til en stat hvor disse er ulovlige. Mellomlanding der bagasjen flyttes direkte fra fly til fly i en av de statene tror jeg går greit, det har i hvertfall gjort det for min del.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Tusen takk for overnevnte svar. Måtte spørre da søkene jeg foretok på google, ga meg noe forvirrende svar. Men har forstått det slik at dette gjelder høykapasitets magasiner til halvauto rifler som AR-15.

 

Foretok en bestilling på Midway, som har meget hyggelige priser på pistolmagasiner, langt under halv pris av hva jeg har sett både på brownells i norge og de butikker som fører de. Er forøvrig Memphis, Tennessee som er destinasjonen for besøket.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Tusen takk for overnevnte svar. Måtte spørre da søkene jeg foretok på google, ga meg noe forvirrende svar. Men har forstått det slik at dette gjelder høykapasitets magasiner til halvauto rifler som AR-15.

 

Foretok en bestilling på Midway, som har meget hyggelige priser på pistolmagasiner, langt under halv pris av hva jeg har sett både på brownells i norge og de butikker som fører de. Er forøvrig Memphis, Tennessee som er destinasjonen for besøket.

Gjelder alle slags våpen der det er forbudt, ikke bare AR.

 

Var i San Diego for ca 2 uker siden og fikk avslag på å kjøpe vanlige magasin til Glock 17 fordi det var hicap.

Kun mulig å selge til Politi og Forsvar.

 

Prøvde igjen i Las Vegas (Nevada) uken etterpå, men siden de ligger så nære California hadde folk kjørt over grensa og tømt lagrene i Vegas også.

Det kommer en endring i Californias våpenlov fra 1.1.17 om at de ikke lenger har lov til å dra ut av staten å kjøpe lenger så det haster vel litt :-)

Link to comment
Share on other sites

Syns det virker litt rart at folk vil prøve å få med seg magasiner fra USA, for å spare noen hundrelapper, når det kan føre til alt fra at magasinene blir beslaglagt til bøter og innreisenekt. Hvis det er spenning dere er ute etter, så smule heller noe skikkelig straffbart noe;)

Link to comment
Share on other sites

Lovlig? Det kommer helt an på magasinene.....

Du blander det å kunne kjøpe magasiner, og det å kunne eksportere magasiner.

Noen stater får du ikke kjøpt eller innføre hi-cap magasiner. Om du kjøper magasiner (vanlige eller hi-cap) så kan du lovlig ta de med ut av landet.

Magasiner er noe som er lov å ta med ut.

Mens andre ting som tomhylser, kikkertsikter med MRAD etc kan man ikke ta med ut.

Finnes ei feit blekke på nettet som beskriver hva som er lov og ikke

Link to comment
Share on other sites

Eh jo. Til eget bruk som trådstarter helt tydelig har til hensikt å gjøre.

 

ITAR:

No license is required in any U.S. jurisdiction to buy a firearm magazine.

 

There are some jurisdictions that restrict the sale of "high-capacity" magazines to civilians. That's something that is changing often enough that any answer covering the U.S. will probably quickly be obsolete. Suffice it to say: If you can find it in a store there are no legal restrictions or conditions on purchasing it.

 

Technically an "export" license might be required under ITAR to take magazines out of the country, but in practice this has not yet applied to individuals carrying low-tech small-arms accessories (in quantities reasonable for an individual's use).

 

Bekrefter det jeg sa: noen steder er det begrenset hva man får kjøpe pga State Laws, men får du kjøpt det, kan du ta det med hjem.

Link to comment
Share on other sites

Og den bekrefter det jeg sa, ikke deg. Selv om den sitaten neppe kommer fra US State.....

Eksportlisens er påkrevd for noen magasiner.

Det at man kanskje ikke blir ta betyr ikke at det lovlig. Det er ikke lov å kjøre 80mph i 75 sona heller slev om sjansen for å bli stoppet er nok heller liten. Men blir man tatt hjelper det ikke å si at man ikke ble tatt tidligere...

 

Er det begrenset under ITAR MÅ man ha lisensfor å få dem lovlig ut. Og nei, de at man ikke har prioritert å ta dem som tar dem med i bagasjen, betyr IKKE at det er lov.

Man kan fint treffe på en paragrafrytter eller en som har en dårlig dag, og da sitter man i det.

Link to comment
Share on other sites

Nei, du har fortsatt feil.

Med mindre det finnes noen hemmelige, sære, super-militære magasiner som ikke folk flest har hørt om.

Her hos trådstarter var det nå hvertfall bare snakk om kjøp til eget bruk.

 

Jeg har nettopp lest gjennom ITAR igjen.

 

Jeg synes du bør dokumentere din påstand med referanse til hvor i ITAR det står at magasiner krever eksporttilatelse slik du påstår.

 

http://www.pmddtc.state.gov/regulations_laws/itar.html

Link to comment
Share on other sites

Kanskje lese en gang til? Og jeg sier ikke magasiner krever lisens, men at noen magasiner gjør det. Tommelfingerreglen er hvis det er lagd for militær bruk, så skal man ha lisens.

Og mange ting som ikke faller under ITAR er fremdeles underlagt lisenser fra Department of Commerce

 

 

Se a og h under.

 

 

(3) Significant military equipment. An asterisk may precede an entry in a U.S. Munitions List category. The asterisk means the enumerated defense article is deemed to be “Significant Military Equipment” to the extent specified in §120.7 of this subchapter. Note that technical data directly related to the manufacture or production of any defense articles enumerated in any category designated as Significant Military Equipment (SME) is also designated as SME.

 

 

 

Category I—Firearms, Close Assault Weapons and Combat Shotguns

 

*(a) Nonautomatic and semi-automatic firearms to caliber .50 inclusive (12.7 mm).

 

*(b) Fully automatic firearms to .50 caliber inclusive (12.7 mm).

 

*© Firearms or other weapons (e.g. insurgency-counterinsurgency, close assault weapons systems) having a special military application regardless of caliber.

 

*(d) Combat shotguns. This includes any shotgun with a barrel length less than 18 inches.

 

*(e) Silencers, mufflers, sound and flash suppressors for the articles in (a) through (d) of this category and their specifically designed, modified or adapted components and parts.

 

(f) Riflescopes manufactured to military specifications (See category XII© for controls on night sighting devices.)

 

*(g) Barrels, cylinders, receivers (frames) or complete breech mechanisms for the articles in paragraphs (a) through (d) of this category.

 

(h) Components, parts, accessories and attachments for the articles in paragraphs (a) through (g) of this category.

 

Note: This coverage by the U.S. Munitions List in paragraphs (a) through (i) of this category excludes any non-combat shotgun with a barrel length of 18 inches or longer, BB, pellet, and muzzle loading (black powder) firearms. This category does not cover riflescopes and sighting devices that are not manufactured to military specifications. It also excludes accessories and attachments (e.g., belts, slings, after market rubber grips, cleaning kits) for firearms that do not enhance the usefulness, effectiveness, or capabilities of the firearm, components and parts. The Department of Commerce regulates the export of such items. See the Export Administration Regulations (15 CFR parts 730-799). In addition, license exemptions for the items in this category are available in various parts of this subchapter (e.g., §§123.17, 123.18 and 125.4).

Link to comment
Share on other sites

ITAR er en så komplett clusterfuck at det er like greit å la være. Selv vurderte jeg både ladeutstyr og rifleskjefte da jeg var der, men det var for vanskelig å bli sikker på hvorvidt jeg ville komme meg gjennom LAX på hjemturen uten å få oppleve Joe-Laetitia's tandre kjærtegn bak et altfor tynt forheng med svigermor som tilhører...

 

Kjenner dessverre ikke så mye til nettbutikker i utlandet, jeg er ganske moderat i mine innkjøp for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Vel ikke noe nytt i det du postet som svar @Cardinal. Samme som jeg sa hele tiden: unntatt sære militære magasiner.

Så dette er strengt tatt ikke noe å bruke mer tid på å kverne på.

Han jeg svarte på skrev ha ville ta med noen 1911 magasiner i 45 ACP og noen Glock 19 magasiner.

Disse faller ikke inn under kategorien på skumle militære ting, og han kan trygt kjøpe de og ta de med hjem.

Link to comment
Share on other sites

Dere blander også litt epler og appelsiner.

 

De som har en FFL har et strengere lovverk å forholde seg til og vil være reluctant i å sende noe ut av landet. Privatpersoner står litt friere.

 

Det som er generelt er at moderne våpen og tilbehør som er konstruert i USA alene til militært formål er det restriksjoner på å eksportere uansett om man er FFL-holder eller privatperson. Enkelte typer optikk og nattkamera er også eksempler på hva som ikke kan eksporteres sånn uten videre. Det som er mest spurt om i Norge er dette med magasinene, her kan det være såpass enkelt at det handler om hva de er merket for. 100 skudds beta-mag til AR15, ingen problem. 30 skudd til M4/M16 kan by på problemer. Det kan også være at produsenten ikke har lov å eksportere utenlands og da får heller ikke forhandlerene lov til å eksportere siden forhandlerene må godta en slags erklæring at de ikke vil eksportere. Merk at her bruker jeg ikke FFL om denne forhandleren, siden dette handler om kontrakt mellom produsent og forhandler, uavhengig om sistnevnte har FFL eller ikke. Om forhandleren allikevel sender noe ut av landet som han ikke har lov til, så risikerer han å bli saksøkt om "noe skulle gå galt" og i kontrakten står det garantert noe om dette. Altså et juridisk sammensurium som få vil forstå.

 

Selv har jeg mottatt utstyr fra USA som faller inn under enkelte av disse kategoriene, men noen ganger måtte dette søkes om til myndighetene i USA hvor man også måtte godta en sluttbrukererklæring som blant annet sier at du ikke kan selge dette videre og du absolutt ikke må sende dette til "fiendtlige stater".

 

Jeg har også måtte godta sluttbrukererklæring for høykapasitetsmagasiner til sivile våpen en gang.

 

ITAR er som nevnt et komplett clusterfuck, men ikke verre enn at man kan klare å forstå det. En ting som blir en sperre for enkelte på denne siden av dammen er at det brukes avansert engelsk som er på nivå som avansert norsk er i Norges lover.

 

Ladeutstyr er for eksempel nedfelt at det ikke er restriksjoner på.

Link to comment
Share on other sites

Usikker på andre, men jeg blander ikke epler og pærer.

Det du skriver er kjent.

 

Jeg svarte direkte på han som skulle til USA og ville putte noen 1911 magasiner og Glock magasiner i bagasjen. Det kan han trygt gjøre.

 

Import hjemme fra bjerget blir som kjent noe helt annet.

 

Og kort poengtering: folk må ikke forveksle ladeutstyr og ladekomponenter. Diesett kan man f.eks ta med ut, mens tomhylser kan man ikke som nevnt i ITAR 22 CFR Ch. 1, Category III, (f)(1)

Link to comment
Share on other sites

Det nevnes forskjeller på privatpersoner og forhandlerlisenser angående dette med eksport fra enkeltprodusenter:

Er det slik at om produktene fra en produsent ikke kan selges ut av landet av forhandlere på grunn av manglende godkjenning, så kan de likevel sendes ut av privatpersoner dersom de ikke har noen andre vesentlige heftelser?

Link to comment
Share on other sites

KOmmer ann på hva du mener.

Evt eksportrestriksjoner fra amerikanske myndigheter gjelder uansett om selger er privat eller forhandler og uansett hvordan varene kjøpes/fraktes (i butikk på ferie, via nett eller evt JetCarrier ol)

 

Men en del fabrikanter har restriksjoner på eksport av varer for å beskytte sitt forhandlernett i utlandet. Dvs en varer som myndighetene ikke bryr seg med, kan forhandlere ikke eksportere grunnet deres avtaler. Dette er jo ting EU ikke godtar i deres land (Nintendo fikk jo milliardbot for å prøve seg) men er lov i USA.

Men sålenge myndighetene ikke har noe imot det, kan privatpersoner eksportere disse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg svarte direkte på han som skulle til USA og ville putte noen 1911 magasiner og Glock magasiner i bagasjen. Det kan han trygt gjøre.

 

 

Kommer også an på prisen.... Husk våpendeler med nettoverdi over $100.... Og det gjelder totalpakken, ikke per del.

Glock magasin koster ca $25-30 og 1911 $20-35+

Ikke mange man får med seg.

Og ja, sjansen for at det går bra med mer er nok tilstede. Men viktig at man er klar over hva man risikerer.

Link to comment
Share on other sites

KOmmer ann på hva du mener.

Evt eksportrestriksjoner fra amerikanske myndigheter gjelder uansett om selger er privat eller forhandler og uansett hvordan varene kjøpes/fraktes (i butikk på ferie, via nett eller evt JetCarrier ol)

 

Men en del fabrikanter har restriksjoner på eksport av varer for å beskytte sitt forhandlernett i utlandet. Dvs en varer som myndighetene ikke bryr seg med, kan forhandlere ikke eksportere grunnet deres avtaler. Dette er jo ting EU ikke godtar i deres land (Nintendo fikk jo milliardbot for å prøve seg) men er lov i USA.

Men sålenge myndighetene ikke har noe imot det, kan privatpersoner eksportere disse.

Det @Cardinal skriver +1

Link to comment
Share on other sites

Vært igjennom en runde nå med dette, var så mye styr mas og ork at jeg neppe gidder gjøre det bare for å spare noen tusen. :o

Og det er jo uansett et godt poeng. Kom nettopp hjem fra en tur over dammen for 2 uker siden, og til tross for mange fine besøk hos Bass Pro Shop og lignende så var jeg utrolig forsikt med hva jeg kjøpte. Var ikke innstilt på en "diskusjon" med en sinna mann på flyplassen.

Jeg holdt det til helt safe produkter som hylster, veldig sivile magasin :winke1: , die-sett, riflereim etc.

Kikkertsikte med mildot som jeg hadde dødslyst på til 1/2 pris lot jeg være. Det samme med billige 6.5 Creedmoor tomhylser.

Link to comment
Share on other sites

Kan være lurt å være forsiktig og ikke alltid stole på hva butikken sier. Var innom B&H på Manhattan for et par år siden og så bla på kikkerter. Zeiss RF var på tilbud og interessante men de fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne kjøpe ettersom jeg var utlending. Tilsvarende Leica var derimot ikke sperret for salg til utlendinger i systemet deres. Tok ikke sjansen på at de viste hva de snakket om.....

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det store problemet angående vepr 308 magasin er at brownells ikke fører. Da er du henvist til å sitte å vente på at noen andre skal gidde å ta inn. Store vepr magasin hadde solgt som hakka møkk i Norge. :mrgreen:

Jeg forresten sett ett langt vepr 308 oem magasin på ett russisk forum så det eksisterer orginal 20+? nå som modellen også markedsføres militært av molot men det er ikke det samme som at norsk forhandler kan eller vil ta det inn. (Sanksjoner,eksport osv.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...