Jump to content

Måkekort


Benjamin

Recommended Posts

Jakt på sjøen du! Der koster det ingenting.

Minner om at du må benytte båt uten motor (feks kajak, robåt) når du befinner deg innenfor 2km fra nærmeste fastland (herunder skjære og holmer).

 

Ellers må du ha tillatelse fra grunneier.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger å betale Jegeravgiften til statskassen, det er det eneste visst du jakter på sjøen under dei forutsettelsene som vendetta listet opp. skal du sitte på land må du ha grunneiers tillatelse ,men har aldri hørt at dei tar betalt for slik jakt. Du kan jakte allt av småvilt som det er jakttid på

Link to comment
Share on other sites

Brukes til revåte.

 

Reven foretrekker at måker, kråker og ravn er "levende" på revåta. Da føler den seg "trygg" på omgivelsene og vil nærme seg fortere og hyppigere. Dette er dokumentert hos Norsk Fangstmann !

 

"Altså et gammelt Pelsjeger tips"

Link to comment
Share on other sites

Er så lei av å finne ihjelskutte måker som ligger og råtner i fjæresteinene, eller se folk på søndagstur som går og "plukker ned" alt de ser av måker, kun for sin egen egoistiske fornøyelse, for gleden av å drepe eller fordi de ikke kan unne andre livet. Slutt iallefall å kalle dyr for lystdrepere eller rakke ned på andre arter som må drepe for å overleve. Måkejakta er ikke annet enn lystdreping fra ende til annen, hvis ikke formålet er å skaffe reveåte, som det skrives her, for å kunne drive lystdreping på en annen art.

Link to comment
Share on other sites

Jenny :wink:

Jeg å finner det usmakelig og finne "ihjel skutte måker" i fjæra, men er du så sikker på at de er blitt skutt !!?

Etter medias dekning av en tidligere massakre på måker, så er det ikke rart at slike tråder dukker opp. Alle jegere tar avstand for slik håndtering av vilt og våpen, men dessverre så skjer forferdelig triste og lite gjennom tenkte episoder som dette.

Det er jakt på måker som alt annet vilt Loven har gitt hjemmel for. Hvis folk forholder seg til Loven og høster viltet innenfor de forskriftene Loven besetter, så kan hverken du eller jeg fordømme disse menneskene.

Link to comment
Share on other sites

Skal være enig med Jenny, jeg er heller ikke glad i å plukke opp døde fugler i stranden.

Nå har der vært et Industri oppdrett av Laks uten for Naustet mitt i 5 år. Tidligere fandt jeg 2 til 3 fugl på årsbasis i strendene våre. Må finner 4 til 5 i uken. Dette er fugl som er avlivet av oppdretterne. Du skal ikke se bort fra at det er slik i ditt område og.

Forøvrigt så holder de som kaller seg jegre til lov og forskrift. Men at der er noe som trakker over streken i ungdomelig kåtskap og dummet vet vi. Men det er neppe folk som har jegerprøve. De vet at konsekvensen av den type aktivitet er tap av våpen og jaktrett i mange år fremover.

Link to comment
Share on other sites

Brukes til revåte.

 

Reven foretrekker at måker, kråker og ravn er "levende" på revåta. Da føler den seg "trygg" på omgivelsene og vil nærme seg fortere og hyppigere. Dette er dokumentert hos Norsk Fangstmann !

 

"Altså et gammelt Pelsjeger tips"

 

Det er det sikkert ingen som har fortalt reven her i området for den kommer fremdeles hver natt.

Snodig egentlig, at reven ikke en gang bryr seg om døde artsfrender, men en død sel var nokk til å holde den unna i flere uker.

Link to comment
Share on other sites

Brukes til revåte.

 

Reven foretrekker at måker, kråker og ravn er "levende" på revåta. Da føler den seg "trygg" på omgivelsene og vil nærme seg fortere og hyppigere. Dette er dokumentert hos Norsk Fangstmann !

 

"Altså et gammelt Pelsjeger tips"

funker sikkert bra. Men det er litt tåpelig å oppfordre folk til å bruke levende åte.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en bråte med måker som dessverre har blitt liggende i sjøen., da jeg ikke har hatt tilgang på båt. Disse driver vel inn et sted, men at mennesker finner dem før reven/ørna/kråkene har jeg vondt for å tro, i allefall i Lofoten.

 

Anyways, ellers så blir de gravd rett ned i et stort hull, evt. kastet på en fast bålplass hvor alt blir tilintetgjort en gang i uken.

 

Jeg skyter måker fordi (oi oi, her kommer en brannfakkel) jeg syns det er en morsom jaktform. OG så er forekomstene av måker rundt om i Lofoten (spes. rundt fiskebruket hvor jeg jakter) enorme. Disse gjør følgelig skade på tørrfisken for flere hundre tusen årlig. Jeg skyter ALDRI såkalt "småmåke", dvs. fiskemåke. Tar kun de store gutta, slik som svartbak, gråmåke osv. da det er disse som faktisk gjør skade.

 

Har og jobbet litt aktivt rundt et fiskevann jeg er glad i. Dette ligger høyt til fjells, og når jeg fiska her som liten gutt var det ikke en eneste måke i mils omkrets. De har spredt seg til høyfjellet, og her hører de ikke hjemme! De gir ørreten i favorittvannet mitt mark, og gjør den tilnærmet uspiselig.

 

Så nei Jenny, jeg er ikke en lystdreper. Ikke på noen måte! Ta eksempel; her om dagen fløy en spurv i vinduet hjemme. Jeg løp ut, hjalp den, sjekka om den var like hel og sørga så for at den fikk seg en trygg plass å sitte til den fikk summa seg litt, slik at katta ikke skulle ta den. Ville en lystdreper gjort slikt? Ville gjort det samme for en måke/ugle/ørn, whatever. Jeg tror jeg har mange måkejegere i ryggen her.

Link to comment
Share on other sites

Skal være enig med Jenny, jeg er heller ikke glad i å plukke opp døde fugler i stranden.

Nå har der vært et Industri oppdrett av Laks uten for Naustet mitt i 5 år. Tidligere fandt jeg 2 til 3 fugl på årsbasis i strendene våre. Må finner 4 til 5 i uken. Dette er fugl som er avlivet av oppdretterne. Du skal ikke se bort fra at det er slik i ditt område og.

Forøvrigt så holder de som kaller seg jegre til lov og forskrift. Men at der er noe som trakker over streken i ungdomelig kåtskap og dummet vet vi. Men det er neppe folk som har jegerprøve. De vet at konsekvensen av den type aktivitet er tap av våpen og jaktrett i mange år fremover.

 

Dette er en annen negativ side ved oppdrettsnæringen som bør komme frem. Det kan høres ut som at de bruker skadefellingsforskriften til å skyte fugler som tiltrekkes av anlegget, på samme måte som avfallsdeponier har gjort, men som er blitt stoppet etter klage flere steder. DN har gjort det klart at dette ikke er i tråd med forskriften. Det hadde vært fint om du ville tipse lokalavisa om dette, eller ta det opp med oppdretterne, eller sende et tips videre. Det er forferdelig hvis de skyter 4-5 fugler i uka, også i hekketida.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at det gjøres året rundt.

Oppdretsindustrien er desverre innenfor lov og forskrift. Og de har løyve til det de gjør. DN vet at slik er praksisen.

Det er Kommune og Fylket som gir de tilatelse til skadefellingene.

Det å raportere til DN vet du ikke har noe hensikt.

Hadde din forening og vært med på å ta i dette hadde vi muligens fått noen resultater.

Men der er lite innsjativ å spore i kampen mot mink. Og ikke minst mishandlingen av fjøslaks.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge lest på NOAH sine sider, da jeg føler jeg plikter meg til å sette meg litt inn i hva de måtte føle/mene, slik at man har noe å svare når man møter en av dem i marka med plakater.. ;) Men du og du jeg kunne ikke vært mer enig med siste taler!

Link to comment
Share on other sites

jmonsen:

 

Hvorfor ikke sende et tips til en viss organisasjon - skal garantere at det blir fulgt opp. Vil sette pris på om du gjør det, for det du beskriver høres ikke lovlig ut, og det kan være mulig å stoppe det.

 

Oppdrettsfisken er enda verre stilt enn sjøfuglene - så ikke tro at vi har glemt dem, selv om vi ikke klarer å stoppe mishandlingen. Det kan nok bare skje hvis folk slutter å kjøpe oppdrettsfisk.

 

Det var ikke rett å kalle måkejakt for lystdreping - det er nok ofte andre motiv bak. Beklager dette. Lystdreping er vel helst det vi ser blant en del ungdom med luftgevær.

Link to comment
Share on other sites

Er så lei av å finne ihjelskutte måker som ligger og råtner i fjæresteinene, eller se folk på søndagstur som går og "plukker ned" alt de ser av måker, kun for sin egen egoistiske fornøyelse, for gleden av å drepe eller fordi de ikke kan unne andre livet. Slutt iallefall å kalle dyr for lystdrepere eller rakke ned på andre arter som må drepe for å overleve. Måkejakta er ikke annet enn lystdreping fra ende til annen, hvis ikke formålet er å skaffe reveåte, som det skrives her, for å kunne drive lystdreping på en annen art.

 

Det skytes måke for at du skal slippe å få mark i fisken din.

Link to comment
Share on other sites

jmonsen:

 

Hvorfor ikke sende et tips til en viss organisasjon - skal garantere at det blir fulgt opp. Vil sette pris på om du gjør det, for det du beskriver høres ikke lovlig ut, og det kan være mulig å stoppe det. .

 

Jeg nevnte problemenesom er i Fjøslaks industrien. En viss orginisasjon har fått en megde data på dette. Vi har ikke sett noe reaksjon på det. Så den organisasjonen er for midt vedkommede regnet som et hylekor av ekstremister uten tiltro.

Dere tror at naturen er en lekeplass for dyr, og at menesket ikke hører til i samme naturen.

Beklageligvis vil dere ikke innse at vi er på toppen av næringskjeden.

Link to comment
Share on other sites

Det er greit nok, ser jo adressen din og kan finne ut av det uten din hjelp.

 

Det er vel ikke nødvendig å gå så til de grader i forsvarsposisjon straks noen kritiserer jakta eller har andre meninger enn dere. Synes det er nokså usivilisert her på forumet, riktignok med flere hederlige unntak, og er enig med de som skriver at dette ikke er noe sted for dyrevernere, og kanskje ikke for andre heller som har meninger på tvers av de vedtatte.

 

Har vært i diskusjon med jegere før, og vet hvordan en del av dem argumenterer og angriper, og er nokså immun mot dette. Men synes likevel det slår tilbake på dere selv, og på hele jegerstanden, når enkelte ikke kan diskutere på en skikkelig måte, men bare prøver å "slå ihjel" motstanderen.

 

Det er nok vanskelig for begge parter å se det fra den andres synsvinkel, når det er så grunnleggende ulike meninger. Derfor var det trolig meningsløst å komme inn her og prøve å snu et negativt fokus på måker. Det bør nok i såfall komme fra jegernes egne rekker. Vil bare be dere om å ta hensyn til at flere måkearter er i tilbakegang (de fleste av disse er alt totalfreda), og også ta hensyn til at måkene er savnet mange steder langs kysten.

Link to comment
Share on other sites

Det var fiskemåken jeg tenkte på. Rødlista og nær trua, men ennå ikke tatt ut av jakttidslista. Hvis jegerne vil være mer føre var enn myndighetene er, og selv velge å la være å skyte en rødlista art i høst, så står det respekt av dette.

Link to comment
Share on other sites

Fiskemåken er foreslått fjernet fra listen over jaktbare måker. NOF hevder at den er i kraftig tilbakegang. DN ser ut tilo å følge dette opp.

Fiskemåken har redusert bestand på deler av kysten. I innlandet i Hordaland ser vi lite til denne tilbakegangen.

 

TIL JENNY.

Du får tåle den kritikken vi gir deg og din orginasasjon. Vi lar deg være her. Vi lar deg diskutere. Noen av våre medlemer har prøvd det samme på NOHA sine sider, og blitt lempet ut med øyeblikkelig virkning. Så takhøyden her er betraktelig bedre enn hos NOHA.

Forøvrigt er mye av det NOHA står for meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Jaktgal95: Som nevnt tidligere - for å prøve å snu en negativ fremstilling av måker, som enkelte mener er "skadedyr" fordi de har etablert seg på nye steder i innlandet. Ville prøve å få fokus på at dette er en følge av overfiske, og at det er urimelig å sette skadedyrstempel på måker for en utvikling som vi selv er skyld i.

 

jmonsen: Hvis det er NOAHs facebook-gruppe mot jakt du sikter til, så er det jegere der som er med i diskusjonen. Noen er riktignok blitt utestengt fordi de gikk systematisk inn for å sabotere og latterliggjøre, og oppnådde at folk vegret seg for å poste innlegg. Men gruppa er åpen også for jakttilhengere.

 

Tåler velfortjent kritikk, men reagerer på at det diskuteres person og organisasjon, i den hensikt å latterliggjøre, i stedet for å fokusere på saken.

Link to comment
Share on other sites

Jakt er for meg en livsstil, men jeg skyter aldri fugler og dyr som ikke skal spises.

Gjør fugler og dyr skade på feks tørrfisk, skjønner jeg godt at de må holde bestanden nede.

Siste ukers oppslag om måkemasakre tar jeg og alle seriøse jegere sterk avstand fra.

Synes Jenny kan skrive innlegg her sålenge det holdes på ett saklig nivå....

Link to comment
Share on other sites

Ryddet tråden for persondebatt.

 

 

Et lite utdrag fra forumreglene, oppfordrer alle medlemmer til å lese disse http://www.kammeret.no/portal/forumregler

 

Vil vi ikke ha:

 

- Personhets. Dette kan være så mangt, men vi gjør det ikke her. Verken på grunnlag av personlige egenskaper, utseende, politisk eller trostilhørighet. Kritiser sak, ikke person.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med at måker ses på som skadedyr, ligger jo nettopp i at de gjør skade. Enten i sitt naturlige habitat mot mennesklig aktivitet, eller ved å forflytte seg til nye habitater (mest sansynlig p.g.a mindre tilgang til mat) der de er med på å spre parasitter.

 

Så det første man må innse og enes om, er at måker tildels er/kan være skadedyr.

 

Dernest bør man enes om hva man ønsker å oppnå der de oppfattes som skadedyr, slik at de ikke lenger gjør nevnverdig skade. Og da mener jeg enkle og gjennomførbare løsninger, ikke høytravende tanker basert på at dyr er/tenker/føler som mennesker, slik som t.d. NOAH desverre er en eksponent for (merk at jeg ikke sier at man ikke skal ha respekt og omtanke for dyr, kun at man må se ting i samenheng med deres plass på næringsstigen).

 

En annen sak er om man bør sette seg ned og vurdere om enkelte måkebestander er for store her til lands (Grå og svartbakk?), siden mye måker ser ut til å være i ferd med å bytte habitat. Og om så er tilfelle, om man skal ta ut/fjerne måkene fra habitat de normalt ikke benytter, som t.d til fjels og i innlandet. Muligens kombinert med en form for fredning lokalt ved kystnærestrøk, og da med hovedvekt på de artene som sliter, der de sliter (ikke generell fredning).

 

Men det er klart at naturnværn organisasjoner da bør være med på utformingen av dette, slik at man slipper ett unyansert hylekor om mord og drap om man skulle bestemme seg for å regulere bestandene til ett nivå som ikke medfører skade for andre arter.

 

En annen sak er jegre som kun skyter for matauk, og som tar dette til inntekt for (en antatt) "jeg har mitt på det tørre" innstilling. Til disse vill jeg si at den som i dagens samfunn kun jakter for matauk, og ikke er med på viltstell. Bør gå stilt i dørene om at de ikke tar del i jobben med viltpleie, og sniker seg unna sitt felles ansvar. :wink:

 

 

 

Nettopp dette med at endel organisasjoner, har utvikklet seg til fantaster, er ett problem for ett bærekraftigt samspill mellom mennesket og resten av naturen i Norge og ellers i verden.

 

En ting som aldri slutter å forbause meg, er at man innenfor disse organisasjonene. Ikke virker å ha fått med seg at naturen er beinhard og totalt nådeløs, ja faktisk rent ut grusom etter mennesklig standard (eller virker å velge bort denne virkligheten). Slik at når man skal vurdere mennesklig jakt og fangst, så blir dette fremstilt som fryktelig, mens det i virkligheten er det minste problemet i form av død og plage ett viltlevende dyr som enkeltindivid kan komme ut for (forutsatt at man snakker om normalt utført jakt og fangst).

 

En annen ting er mangel på forståelse for at om man høster av matviltet, må man også høste av predatorene (ikke matvilt). Slik at man er med på å opprettholde balansen mellom artene, kall det hva man vill (jeg kaller det jakttrening, og viltstell. da dette er jakt der jeg ikke er avhengig av å få tak i kjøttet for matbruk. Der den eneste målsettingen for jakten er kjapp og smertefri død for viltet). Men sannheten er at det er utjamningsjakt, noe som stadig flere desverre ikke ser noe behov for, da de har misforstått dette med den rolle mennesket har tatt på seg med å opprettholde balanse i naturen (noe man kun trenger å gå til forslaget om å stoppe ekkornjakten for å se resultatet av).

 

Og siden alle innenfor naturværn (også de vi kaller fantaster) er med på å ønske at mennesket skal gripe inn når ting ikke er bra i naturen, kan jeg ikke se at noen naturværner kan motsette seg jakt og fangst som en del av dette, uten å møte seg selv i døra. Jeg anser meg som naturværner, fordi jeg er jeger. Etter mitt syn er alle jegre og fangstfolk i utgangspunktet naturværnere og naturpleiere, som blir ledet av statens forskere i hva og hvordan man skal høste for å pleie naturen.

 

Naturvernære som ikke er jegre har en annen oppgave, og det er å overvåke at man gjør ting bra (ikke overvåke jegre, men samfunnets som helhet), og å si i fra når de ikke er det (skape opinion). Men for at dette skal fungere til fordel for naturen og for mennesket, må disse vite hva som er rett og galt.

Det er det desverre tydelig at mange ikke har den minste anelse om, da de virker å tillegge dyr mennesklige følelser (man trenger ikke gå lenger enn til enkelte hundeprogrammer, for å se at det de driver mest med, er å korrigere mennesker som behandler dyrene sine som mennesker og ikke som hunder. Og slik har påført dyrene sine store psykiske problemer). Og slik kan mange såkalte naturværnere, faktisk påføre langt større skade enn nytte når de forsøker å omskape naturen til noe som er basert på ett mennesklig sosialt syn på sameksistens. Som overhode ikke er forenlig med det naturen er (vill nådeløs, og grusom).

 

P.s. Trodde dette var den andre måketråden, og at den var blitt kuttet alvorlig ned, derfor er denne posten på siden av trådstarters post.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...