Jump to content

Er det lurt å velge billigpistol til militærfelt JA!!!!


Barbaren

Recommended Posts

Som nybegynner som skal kjøpe sitt første våpen så står man ovenfor vanskelige valg. Det er mange som skal komme med sine meninge om hvilket våpen man skal kjøpe, men det mest interesante er hvorfor. Det er det jeg prøver å lese ut av de mange innleggene som blir postet. Altså; argumentasjonen for hvorfor jeg skal velge våpen A istedet for våpen B er viktigere enn utsagn som: "jeg mener det er et bedre våpen, og jeg har rett. Jeg har rett fordi jeg har skutt i 17 år og vunnet NM 3 ganger med pistol A. Hva dere andre mener er irrelevant, fordi jeg har rett."

 

Det jeg har kommet frem til, basert på flere år med andre idretter med fokus på utstyr som bl.a. fjellklatring og telemarkski, og etter å ha pløyd gjenneom diverse innlegg er at desto flinkere jeg blir på billigere og mindre spesialisert utstyr, desto mer får jeg igjen når jeg "oppgraderer". La oss ta telemark, der utstyrsutviklingen har gått fra lave lærstøvler til stive og høye plaststøvler, fra ganske smale ski med moderat innsving til fete ski med carvinginnsving og pudderplanker uten innsving. jeg har fulgt denne utviklingen og gått fra å snirkle meg nedover med knall og fall til jeg nå raser nedover med høye lærstøvler fra tidlig 90 tall på et par 10 år gamle moderate ski. Jeg sliter selvfølgelig i dyp puddersnø med skiene mine, men i bakken og ikke for seriøs offpist er jeg fullt på høyde med de som ikke har gått den gamle skolen og som kjører på topp moderne utstyr fra dag en. Dette er takket være den teknikken jeg har tvunget meg selv til å jobbe hardt for å utvikle og foredle, og fordi jeg har hatt pengen til mengdetrening (heiskort) Men nå ser jeg at jeg begynner å nærme meg potensialet som utsyret gir, dessuten begynner skoene og skiene å bli temmelig slitne. Jeg har de to siste sesongene testet litt forskjellig utstyr nettopp med tanke på oppgradering og kommet frem til at riktig oppgradering vil gjøre meg til et helvettes råskinn i og utenfor bakken. Jeg vil kunne oppfylle drømmen om å kjøre der jeg vil når jeg vil.

 

For å overføre dette til pistol; Jeg mener at det beste for meg som nybegynner er å kjøpe en "billigpistol" og masse ammo som jeg kan skyte mengdetrening med i et par år, minst, helt til jeg når potensialet det våpenet gir, i den grad noen vil kunne skyte så godt som våpenet kan prestere uten skytter, først da vil det være hensiktsmessig å oppgradere til et våpen som vil kunne sette meg i stand til å hevde meg sammenlignet med andre. Når det er sagt så er det først å fremst meg selv jeg konkurrerer mot, det å forbedre meg selv, utfordre meg selv til å gjøre en bedre jobb og lykkes, er det som gir noe tilbake, ikke det å vinne over andre. Å konkurrere mot andre er et middel jeg bruker for å yte mer.

Link to comment
Share on other sites

Dummeste innlegg jeg har sett på lenge.

Gå ut og kjøp en billig pistol. Er det noe vits å publisere og diskutere det noe mere ?

 

Du har jo i overskriften konkludert (selv om man skjønner at det skal vere et motvekt innlegg

mot en tidligere tråd, så blir det bare for dumt).

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker inlegget ditt er at grunnteknikken må være inne. Det er jeg 100% enig i. Men å trene inn grunnteknikk med et "dårlig" våpen vil gjøre veien frem til god skyting lengre. Greit å slippe å lure på om det er våpenet eller skytteren som er begrensningen. Hender jeg skyter mil.felt med min Glock 17, jeg VET at den er presis nok til å fylle hvilken som helst feltløype, men å gjøre det er utfordrende. En nybegynner vil nok streve veldig med å skyte godt, ett lett tjenestevåpen er virkelig "lave lærsko" og det skal veldig tolmodig og metodisk trening til før man jevnt skyter 45p på presisjonsskiva med enhåndsskyting. Man må være god for å skyte godt med et "dårlig "våpen. Grunnteknikk bør innøves med et rekylsvakt våpen, mil.felt er utfordrende nok som det er.

Og nå er det jo et kjempeutvalg av gode våpen til en grei penge kontra situasjonen for noen år siden.

Alt koker egentlig ned til hva man selv vil, veien frem blir lettere om man ikke velger feks en Glock som førstevåpen til mil.felt.

Link to comment
Share on other sites

Som nybegynner er det nesten selvsagt at men øver inn grunnteknikkene med .22. og begynne med grov vil være som å knyte skolissene sine sammen.

Jeg, utfra mine erfaringer og økonomi velger et billig våpen, kanskje en glock, utfra driftssikkerhet, men med viten om at det kan være vanskelig å skyte godt.

 

men regnestykket mitt er enkelt:

pistol 5000,-

10 000 skudd 16500,-

utgifter år 1: 21500,-

 

år 2:

10 000 skudd 16500,-

 

etter 2 år og 38000,- bør jeg begynne å se lyset.

 

andre sine valg:

pistol 30 000,-

20 000 skudd 33 000,-

 

etter 2 år og 63 000 bør jeg begynne å se lyset.

 

ved første alternativ har jeg nå 25000 tilgode som jeg kan investere i et bedre våpen om jeg ønsker å fortsette med satsingen, dessuten vil et bedre våpen nå gi meg et ekstra løft og motivasjon til trening.

Link to comment
Share on other sites

Dette høres fantastisk ut. Jeg er leder for en klubb med ca 200 medlemmer, vi har 40-50 rekrutter hvert år. Jeg ser bare det at de som kjøper billigvåpen, sparer ennå mer, de slutter rett og slett å skyte, eller bytter våpen relativt raskt. De fleste ser vi aldri igjen. Jeg er sterkrt tilhenger av at våpen er individuellt, og har med personlige preferanser å gjøre, og lar alle ta sine egne valg. Jeg bare observerer at det er vanskelig å skyte 10- 20 000 skudd, med et våpen man ikke trives med. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg var vel noe kjapp her.

Preiserer at man i hovedsak skyter med en god .22 f.eks GSP og har en 9mm "på si."

Om man skyter 9500 .22 og 500 9mm (dette kun et eksempel) så vil summen bli lik for begge alternativer og differansen vil være 30000 - 5000 =25 000,- altså differansen på våpen prisen.

 

På de 2 årene vil man også ha større mulighet for å få prøvd flere forskjellige dyre våpen og lettere finne det våpen man trives best med.

Dette er jo et bevisst valg jeg gjør, jeg har ingen forestillinger om å prestere godt sammenlignet med andre de første årene uansett, jeg vil bare argumentere for at dette er en alternativ løsning til å kjøpe et dyrt våpen som første valg.

Hvis jeg derimot allerede hadde vært en god skytter på .22 og ville prøve militærfelt så ville jeg kanskje tenkt litt mere på valg av våpen enn det jeg gjør nå som nybegynner.

Link to comment
Share on other sites

Mener at man er mest tjent med å kjøpe våpen som er egnet til bruken.

Våpen kan kjøpes i alle prisklasser, nye og brukte.

 

Til skyting i en klubb, tilknyttet NSF.

Så snakker vi om våpen til sportsskyting.

De fleste tjenestevåpen, er ikke spesielt egnet, uten modifiseringer.

Annbefaler våpen, som er bygget til sportsskyting.

Enten fra produsent. Eller modifisert/ bygget av en som kan faget.

Med gode sikter, lang siktelinje(langt løp 6") og tyngde/balanse i våpenet.

Avtrekk må være godt.

 

Det er fristende å kjøpe "billig til å begynne med"

Har selv gjort dette.

man finner fort ut, at det ikke er det lureste.

Faren er å gå lei, når man ikke har riktig utstyr.

 

Mvh

m69

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter skal kjøpe en billigpistol, fordi han har konkludert med at det er

veldig bra uten å ha filla peiling. Punktum. Det har han sagt høyt og tydeligt offisielt

i denne tråden. 'Point of No Return'.

 

Han trekker frem regne eksempel som er digitalt 0-1 omtrent (5.000 vs. 30.000), og

håpet i det lengste at det skulle bli en slik saueflokk tråd der alle skulle i en massesuggesjon bare vere enige om at dette var veldigt lurt som en motvekt tråd

til en tidligere tråd. Å se at det er en verden i mellom desse summene er helt utenkelig.

 

Det å høre på hva som blir sagt er utenkeligt, for det kunne kanskje føre til at man

ble enig med påstandene til en tidligere tråd.

 

Jeg støtter meg 100% til det som blir sagt ovenfor med hvem man ser forblir aktive.

Dem som kjøper skikkelige våpen ser man blir. Dem som kjøper noe billigt, har en tendens til å gå lei og bli borte.

 

Når det gjelder 22 våpen, så sier jeg som regel at man skal kjøpe fra "Middlere til den dyreste prisklassen" som er mulig å få tak i.....forutsatt at man forstår at det man prøver å si er at det også skal passe vedkommende og føles bra i neven og er et konkuransevåpen. Det sies ikke fordi man synes det er så greit å bruke mye penger, men fordi man får litt etter hva man betaler. Er man på tuppa økonomisk, så la heller være å kjøpe noe man blir missfornøyd med, men spar til noe skikkeligt. Det er heller ikke prisen isolert sett som er det viktige, men at våpenet teknisk er laget for konkuranseskyting, og så blir prisen det den blir (men som oftest ikke billigt)

 

Generelt kan man si at det er stor avstand mellom det Billigeste til det Middlere Prisnivå, men det er mindre avstand fra det Middlere til det Dyreste.

 

Av grovere kalibere, så er det også mere glede ved et skikkeligt våpen fremfor noe billigt som ikke engang er laget for konkuranse skyting.

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig, jeg har bestemt meg for å kjøpe en dyrere .22 og en billigere 9mm.

som trådtittelen heter: er det lurt å velge billigpistol til militærfelt ja!!!.

alternativet mitt er å velge en billig .22 og en dyrere 9mm, men det er nok ikke like lurt som å velge en billig 9mm til militærfelt. Ambisjonene mine blir jo også deretter i militærfelt.

 

For meg er det ikke noe alternativ som nybegynner å kjøpe en dyr 9mm til M.felt, men jeg ønsker å kjøpe meg en 9mm for å kunne trene med grovpistol og for å kunne delta på konkurranser, alternativet er å ikke delta.

 

Jeg synes påstandene i et innlegg med lignende tittel var ganske så bastante og følte at det trengte en motvekt. Jeg sier ikke at jeg vet best her, men jeg ser ikke så mange andre alternativer med de forutsetningene jeg har. Jeg forstår absolutt hva dere sier og er klar over farene ved å gå lei med dårligere utstyr i forhold til konkurrentene, men jeg tror nok at ambisjonene må stå i stil med det utstyret man har for at man ikke skal gå lei. og her tror jeg vi alle kan være enig i følgende utsagn; Hvis man skal hevde seg så er det lettere hvis man går opp i prisklasse noen hakk med et våpen som passer skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Jada!

Vi har hørt dette før.

Dette er en typisk nybegynner greie.

Skal kjøpe en brukbar 22 og skal ha en 9mm pistol.

 

Skriver følgende, med tanke på andre nybegynnere.

Som helt sikkert, leser om valg av våpen.

 

Kjøp heller en brukbar revolver.

Som det neste våpen. F.eks. S&W 6" 686 357mag/ 38spes.

Det er mye greiere, enn å begynne med millitærpistol.

 

Det er bare de beste,mest talentfulle, godt trente og erfarne skytterene.

Som behersker/er gode med millitærpistol.

 

Som regel, er en lett, rimelig militærpistol.

bare frustrerende, for en nybegynner.

"mengdetrening" kan være ødeleggende for annen skyting.

Det samme gjelder mye magnumskyting.

Stor fare for å tilegne seg uvaner.

Som skuddredd, avtrekksfeil osv.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Stor fare for å tilegne seg uvaner.

Som skuddredd, avtrekksfeil osv.

 

Dette kan jeg skrive under på. Driver og avlærer igjen nå. Måtte til med grunnleggende avtrekkstrening, for de siste månedene har jeg bare skutt dårligere og dårligere.

Grunnen kan dels tilskrives en noe hissig 9mm, men mye av det er også at det har vært skutt mye med den uten tanke for korrekt teknikk. Det har bare vært pangpang, ikke noe egentlig trening. Det har til og med gått ut over presisjonen min med .22, som jeg hadde rimelig greit inne før jeg handlet.

 

Angrer likevel ikke på kjøpet av 9mm'en, den er både dritkul og har potensiale med bare noen små tweaks...

 

... anbefaler likevel noen som vil noensted med skytingen å skaffe seg noe mer enn en tjenestevåpentype pistol. En mid-range 1911 eller Tanfoglio har vist seg å være gode valg, iallefall for de som har handlet slikt i vår klubb. Rundt 10-12k.

Der kan man faktisk også ha mye av frafallet i skyteklubbene som er nevnt. De som handler standardglock eller billigste 1911 er som regel ikke folka som hadde tenkt å være så seriøse konkurranseskyttere. Det er mer gjengen som skal ha noe i skapet hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Det er mer gjengen som skal ha noe i skapet hjemme.
Du har beklagligvis helt rett.. Det er en alt for stor prosentandel av nye skyttere som KAN dette med håndvåpen så mye bedre enn oss som har holdt på med dette 30 år eller lengre.. De skal SELVSAGT ha det groveste (synonymt med det tøffeste :roll:) som de kan få kjøpt, men de finner jævlig fort ut at 6 måneders skyteferdigheter med .22 ikke betyr at de er klare for å skyte bra med grov-våpen!

Den første runda på bana med egen kanon blir ofte noe av det siste vi ser av sånne skyttere!

(Fordelen med dette er ofte at noen måneder etterpå kommer det et rimelig våpen på Finn. :P )

Det dumme med dette er at vi i pistolmiljøet MISTER mange gode skytterkandidater! Hadde de enda hørt på oss gamlinga og kjøpt en BRA .22 pistol og mye ammo... :?

Link to comment
Share on other sites

Er selv nybegynner på pistol men har skudd en del annet i mitt liv, men en ting er vel ganske klar og det er att skyting er en idrett som krever to ting. Så bra utstyr som mulig så det gir ett overtak og trening for og bli bedre og/eller vedlikeholde ferdighetene.

 

Jeg ville anbefale ett så bra våpen som mulig, så skutt sakte og nøye, analysere hvert skudd og heller skudd færre patroner og øvd tørravtrekk. Massvis med tørravtrekk. Pusting, avtrekk, skytestilling, grep om våpnet, riktig sikting kan fint øves uten bruk av ammo. I stort er det eneste som ikke kan øves med tørravtrekk er hvordan skytteren oppfører seg med rekylen.

Eneste problemet med det er att det kan bli kjedelig, fordi det smeller jo ikke :wink:

 

Men joda, skall selv kjøpe en Glock som senere kan brukes til praktisk. Så får vi se om det blir noen finere 1911 eller noe nyere som er laget som konkuransevåpen og som ikke gir meg ett handikapp direkte fra start. For så dårlig som jeg er trenger jeg all hjelp jeg kan få i feltløypa :oops:

Link to comment
Share on other sites

Sig'en min er også tenkt til praktisk. Bare dumt at reglene jeg baserte kjøpet på er foreldet. Hadde ikke siste versjon for hånden... Ekle 15-skudd-i-magasinet-grense :P (min tar 20..)

 

Klikkpatroner er det beste kjøpet jeg har gjort på lenge. Sitter hjemme og tørravtrekker mens jeg halvveis hører på radio. Det har forbedret presisjonen min noe. Nå er den største hindringen at det blir nappet noe utrolig. Det ser jeg når jeg får noen til å lade et magasin til meg med tilfeldig blanding av ekte ammo og klikkpatroner. Når det ikke kommer smell beveger munningen seg godt likevel :P

Veldig greit å få brukt slikt til å identifisere feil man gjør, så kan man jobbe målrettet for å kvitte seg med dem.

 

Nå var jo spørsmålet om det er lurt å velge billigpistol. Det spørs hva man mener med billigpistol. Forumkongen mener jo alt under 25k er billig ræl, så da er jo svaret med en gang ja. Man kommer jo under 25k med diverse Tanfoglio matchvåpen, Six P226 X-Six ligger innenfor det budsjettet etc. Man får mye fint rundt 10-12 lapper som sagt.

 

Jeg er litt mer usikker på om det er glupt å velge en .45 1911 til 5000 kroner fabrikkny. Da er det et byggesett du kjøper for å senere bytte ut trigger, sikter etc.. :D

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha noe grovere enn .22lr som første våpen synes ej man nesten bør vurdere .38spesial til revolverfelt, gjerne i 5-6" lengde, og 9mm pistol med singelaction som ikkje er eit type militært/politi-standardvåpen, dei M&P våpena er jo for det aller meste produsert for lang levetid og uten funksjonsfeil og ikkje fult så mykje på best mulig treffsikkerhet og godt avtrekk og balanse på våpen. Startet selv med 9mm STI 1911 og en Noreen ombygd S&W mod.10 i .38spesial, gulle gode våpen for min del, spesielt revolveren.

 

Men en ting er sikkert vist man har begrenset budsjett, det er sinnsykt mye bra bruktvåpen på markedet vist man får litt hjelp! Halvparten av mine våpen er brukte og frå 70 tallet og er dei som går best og med minst prodlemer :wink: Skal man handle for under 10'000kr vil ej anbefale bruktmarkedet for pistoler, revolvere kan man få kjøpt mye nytt og bra under 10'000kr

Link to comment
Share on other sites

Det går an å kjøpe billig OG konkurransedyktig våpen. Eg har 2 stk S&W M14 Masterpiece. Betalte 3000,-/stk. Dette er noko av det finare ein får når det gjeld revolver, og det mest populære valget for dei som vil bygge meir customiserte våpen. Kjenner sjølv ein som vant revolverfelt NM med original M14, kun påmontert løpslodd.

 

Her kan du kjøpe brukt våpen av toppklasse for 3000,- og vinne revolverfelt NM.

 

Min 22lr pistol er ein Unique Des 69. Meget populært konkurransevåpen. Passar min anatomi perfekt. Og i motsetning til nymotens Walther etc fungerar den kvar gang den får noko som liknar ei 22lr patron i kammeret. Våpenet var godt brukt når eg kjøpte det, og har nok gått fleire 10-tals tusen skot etter eg fekk det. Eg har ikkje hatt eitt einaste feilslag!

 

Eg betalte 3500,- for dette våpenet av toppklasse. Eit våpen som har vunne MANGE mesterskap i Norge og internasjonalt.

 

Eg kan jo ta med min gamle godt brukte (og ihjeltuna) CZ75 som har gitt meg fleire førsteplassar i Militærfelt Klasse A. Sjølv om eg betalte kun 1700,- for jernet skaut eg mykje betre med denne i konkurranse enn min Colt Gold Cup, som kosta "litt" meir

 

Eg skjønar ikkje folk som seier at ein må kjøpe dyre våpen for å skyte godt. Må då vere mykje betre å kjøpe brukte våpen av toppkvalitet for ein brøkdel av prisen :D

Link to comment
Share on other sites

Magnumlars:

Innlegget ditt er 100% i tråd med anbefalingene som går på kjernen i mange av anbefalingene. Kjøp konkuransevåpen og og la prisen bli det den blir, om den så blir skyhøy, og det er ikke lurt å kjøpe noe helt nederst på kost skalaen. Man får det man betaler for.

 

Unique Des 69: Type Konkuransevåpen (Nye tilsvarende moderne typer=15 høvdinger)

Ihjeltrimmet CZ75: Tilsvarende Padini, SVI, SIG, STI prisklasse. (15-25 høvdinger)

M14 Masterpiece: Tilsvarende ny S&W performance center. (12-15 høvdinger)

 

Hva DU har fått dem til er nemlig helt uvesentlig, og trådstarter skjønner (kanskje) at han kan kjøpe slike om dem finnes på brukt markedet til gode priser.

 

Det er prinsippet med om man kjøper noe som det ligger litt kvalitet i og som er

egnet for konkuranse, og som ikke minst gir motivasjon til å skyte, og det oppfyller jo du med glans i innlegget ditt, vist man skal ha tilsvarende kvalitet i nytt utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Eg skjønar ikkje folk som seier at ein må kjøpe dyre våpen for å skyte godt. Må då vere mykje betre å kjøpe brukte våpen av toppkvalitet for ein brøkdel av prisen :D

Ja, men jeg vil ta ett forbehold: Våpenet må passe i din hand og treffe godt for deg.

Link to comment
Share on other sites

Eg vil ikkje sei det er heilt uvesentlig kva EG har betalt for våpena, for prisen eg skisserte over er ganske gjengs pris på dei nevnte våpen (kanskje med unntak av cz`en).

 

"Feilen" mange nybegynnarar gjer er etter å ha klødd i 6 mnd på å få kjøpe våpen er at dei kjøper nye våpen. Korleis kan dette vere feil? Jo hvis du ser på mitt innlegg over ser du at ein kan få 2 konkurransevåpen til 6-7000,- som ein må punge ut ca 25000,- om ein skulle kjøpt tilsvarande nytt. Men nybegynnaren vil ofte ikkje kjøpe brukt, men kjøper istaden ny rimeligaste sort Ruger 22lr pistol og typisk ein Glock 17. Totalpris? Kan tenke meg rundt 10000,-

 

Resultatet; ein har ein 22lr pistol som er ei "ok"utgangspunkt for å koste på masse pengar i anatomisk grep, nytt avtrekk, sikter etc for å få eit våpen som kan oppnå greie resultat i feltløypa. Og når det gjeld Glocken (merkelig at so mange nybegynnarar skal ha Glock, det har nok med at den er "tøff" og at når ein fortel kompisane at ein har kjøpt pistol so har alle høyrt om Glock), so veit alle med meir enn 5 feltstevner bak seg at dette våpenet har ingenting å gjere i nokon av NSF skytegreinene, i alle fal ikkje hos ein nybegynnar. Glock er eit suverent våpen-til krig (og praktisk production :D ), men ikkje brukbart der ein må treffe små mål på lange hold.

 

 

Det er eit godt poeng i at ein nybegynnar som kjøper utstyr som i utgangspunktet ikkje er brukbart, so er dette garantert medvirkande til å ta frå vedkommande gleden og interessen for sin nye hobby.Kjøp gjerne billig, men kjøp "riktig" :winke1:

Link to comment
Share on other sites

En liten kommentar til dette og kjøpe brukt. Som nybegynner kan de flete av oss lite om pistoler, jeg kan omtrent ikke noe hvis det ikke er Glock vi snakker om og selv da er jeg langt fra noen ekspert, kan kun basicen. Att da kjøpe brukt på finn.no blir litt av ett sjansespill. Jeg aner ikke vad jeg skall se på eller hvordan ting burde se ut og være på en pistol eller revolver.

 

Da føles det bedre og handle nytt for funker det ikke er det en reklamasjonssak. Enkelt og greit, men ja, men kansje ikke det beste hvis man ønsker havne i toppen av stevnelistene.

 

Kjøpte selv en revolver fra en i klubben, kunne jo null og niks om revolvere men hadde da muligheten og vise den for andre i klubben som visste våpnets historikk og kjente selgeren. (som viste seg og vare en bekjendt til min far) De undersøkte den og anbefalte den.

Nå hadde jeg kjøpt den uansett fordi den såg bra ut (les blank og fin, uten riper eller andre synlige yttre skade)

 

Jaja, mye svada, men trur mange andre nybegynnere kjenner seg igjen i dette? Det er ikke lett og velge våpen hvis man vill ha noe bra til en rimelig pris og det klør i fingrene når man vel har fått ervervstilatelsen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

so veit alle med meir enn 5 feltstevner bak seg at dette våpenet har ingenting å gjere i nokon av NSF skytegreinene, i alle fal ikkje hos ein nybegynnar. Glock er eit suverent våpen-til krig (og praktisk production :D ), men ikkje brukbart der ein må treffe små mål på lange hold.

 

Det er som med alt annet, det er han som holder i våpnet som avgjør det meste. Presisjon på Glock 17 er det da ingenting i veien med. Avtrekket kan ikke måle seg med f,eks Pardini. Det jeg syntes er dumt er at feltløypene blir mer og mer baneskyting utendørs. Har ikke noen god løsning, så lenge alle klasser skyter på de sammen skivene blir det nesten som om de fleste som bygger baner lager de med tankene i anatomiske skjefter og nydlige avtrekk. Det er ikke så lett å kjøpe noe som er best i alt, så da må man finne noen mellomløsninger. CZ og Glock er vel greie løsninger.

 

Jeg mener at Glock absolutt har noe i Mil felt å gjøre, håper flere bruker dem :-)

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen i Glock kan vere like bra som noko anna. Men saken er den at du skal vere GOD med Glock skal du hevde deg.

 

Eg har ein god del feltløyper på samvittigheten og har kun sett glock 2 ganger. Den eine var ein Glock 17. Eigaren var nybegynnar. Såg verken pistolen eller fyren igjen etter det.

 

Andre gangen var meg sjølv. For moro skuld gjekk eg ei feltløype med min eigen Glock 19 (som eg skyt betre med enn G17). Resultatet var 69 poeng. Til samanlikning skaut eg vel 92 poeng med cz 75 som ikkje kan seiast å vere noko meir presis en glocken. Men ergonomi og ikkje minst avtrekk er forskjellig.

 

Når det gjeld nybegynnar og brukte våpen so er det beste tipset:

 

Kom deg på eit stevne å sjå kva våpen skyttarane i den øvre delen av resultatlista brukar. Mange brukar nok Pardini etc, men du vil finne mange gode skyttarar med rimeligare våpen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Sig'en min er også tenkt til praktisk. Bare dumt at reglene jeg baserte kjøpet på er foreldet. Hadde ikke siste versjon for hånden... Ekle 15-skudd-i-magasinet-grense :P (min tar 20..)

Det er jo ikke noe problem å bruke magasiner med kapasitet på 20. Reglene sier bare at du ikke kan ha mer enn 15 patroner i hvert magasin i det startsignalet går. Du får selvsagt ikke gevinsten av ekstra store magasin, men det er ikke noe handicap heller. Du kan selvsagt velge å skyte i standard-klassen også, hvor det ikke er noen slik begrensning.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig var min tilnærming til første pistolkjøp stort sett den samme som jeg alltid bruker:

 

1. Utstyret skal ikke være den begrensende faktoren.

2. Jeg vil betale så lite som mulig, samtidig som jeg får best mulig valuta for pengene.

 

Punkt 1. krever litt selvinnsikt, spesielt som nybegynner, og en del research og gjetting. Som regel innser man at man på ingen måte trenger å lete på den øverste hyllen. Punkt 2 er litt enklere, selv om det også blir subjektivt.

 

Som regel fungerer dette ganske bra. Jeg får utstyr jeg er fornøyd med og reflekterer passe greit eget ferdighetsnivå, og kontoen overlever. Ofte tar prosessen lang nok tid til at jeg finner det jeg vil ha brukt også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk mye militær felt før (7-8 år siden) med en standard Beretta 92F i 9mm. skal ikke si at jeg toppa noen lister, men lå vel midt på treet tenker jeg....

Men spørsmålet mitt er. Har blinkene blitt mindre? ikke ment som spøk altså, men har vært og kikke på ett felt stevne får ltt sia.

Og det virker som de skyter på mindre blinker nå en før, og ser at øvelser som dårligste hånd er vekk....

Link to comment
Share on other sites

Ser i tråden her at du ikke har noe på bana å gjøre om du ikke har våpen til MINST 30.000,- og ambisjoner om å gå hvert stevne som er på lista.

Ser også at nybegynnere som kommer med "billige" våpen blir snakket ned om!

Aner jeg at disse som bare vil skyte fordi det er gøy har kommet til feil klubb og blitt fryst/ledd ut av dere "gode gamle gutta som vet alt på denne fordømte jorda om hva som er riktig våpen for alle"?!

Skremmer meg at en MÅ være i toppsjiktet for å bli "godkjent" til å skyte.

Jeg er en av dem som mener at skyting er en hobby for ALLE, jeg driter i om du er verdensmester, kommer du til min klubb blir du kastet ut om du hever deg over andre med denne søppla noen av derer klemmer ut av dere!

Hva så om "Lars" på 22 har lyst på en magnum 44 fordi han synes det er fett?? er han da dum selv om han bare skyter 8 ganger i året?

Hva så om "oddbjørn" koser seg glugt ihjel med en 22lr og treffer bare på hver 3de skudd på pling?

Det handler om å ha det gøy for mange av oss, og om dere oppmuntrer kontra å drite ut fordi dem har (i dine øyne) valgt feil våpen, så mulig dem er litt lenger i klubben!

Min klubb har nemlig fått flere medlemer som i utgangspunktet sluttet fordi dem har opplevd slik drittslenging i andre klubber, så kommer dem til en klubb hvor du får lov til å ha det gøy, selv om du ikke treffer på alt...

Så bare for å ta det også, hvorfor skal ikke rene militære våpen være gode nok i felt lenger?? Er det mulig at disse "fine tuned" våpnene IKKE skulle vært der?? En Glock er da for pokker så militært som en kan få det!

Og jada, vi har skyttere i klubben som går nm også, så det er ikke det at vi ikke treffer, men en må ha takhøyde! Alle er vi ikke Norgesmestre, eller har noen som helst ambisjon om å bli det!

Og om en skal bli driti ut på kammeret for at en er rekreasjon skytter med et stevne her og der bare for moro skyld, ja da kan en kanskje lage en egen side for "besserwisser klubben"??

Link to comment
Share on other sites

Synes at Fast Freddy har mange gode argumenter...

Sluttet selv i den gamle klubben får noen år siden og begynte med CAS...

Også enig at det heter militær og ikke modifisert og tunna..

Skulle bare vært tillatt med standard tjeneste/militære våpen i den klassen.

Opplevde også det og bare bli snakka til og ikke med....

Og ymta enn frammpå at 1911 i 45.ACP er jo litt tøff, fikk en ett rapp over fingra og leksa opp at slike grove kaliber hadde ingen til med pistolskyting og gjøre, det var til nød .32 allerhelst 22.lr super match pistoler med anatomsike skjefter og løpslodder og gud faen vet hva de ikke henger på de...

Kommer vel nå til og melde meg inn i den gamle klubben da det har vært utbytte i styret og de gamle, grinete gubbane har sluttet...

Har selv en helt standard Kongsberg Colt og er vel det våpenet jeg koser meg mest med....

Er det en ting disse Pistolklubbene som klager over dårlig rekutrering og medlemmer som slutter tenk da på en ting....

DET ER IKKE ALLE SOM SYNTES DET ER MORO OG SKYTE PÅ 25M PÅ VM BLINK MED SKYTETID 5MIN.

Jeg personlig driter i om jeg får 10p på 15 sekunder...

Likte best og skyte felt og liker godt og skyte CAS, der det er BOM ELLER TREFF.

 

Mener ikke og være nedlatende til dere som skyter på poengskiver....

Men ber om at poengsankerene må slutte og være nedlatende til oss som skyter fort og på stål....

Link to comment
Share on other sites

Eg trur at mine og andres innlegg har blitt litt missforstått :D

 

Frå mi side er det ikkje snakk om at ein MÅ ha dyre våpen for å bedrive hobbyen. Det eg meinar er sakens kjerne er at alt for mange nybegynnarar begynner med friskt mot, men fell i frå fort mellom anna på grunn av at utstyret gjer at dei alltid vil vere sistemann på lista. Ikkje alle vil konkurrere, men for dei som vil det er det etter mitt syn ikkje noko ulempe at utstyret er tilpassa skyteforma ein bedriv.

 

Slik feltskytinga har utvikla seg idag, med små blinkar og kanskje lengre skytetider vert det verre og verre å treffe blinken med ordinære tjenestevåpen. Dei fleste vil sjå det som ei stor utfordring å treffe 6 stk 20cm store blinkar på 25 meters hold på 10 sekund. Og hvis dette er "normalen" vil dei fleste med litt erfaring sjå at mange tjenestevåpen som f.eks Glock 17 har store vanskeligheter.

 

Det viktigaste av alt er at ein skal skyte for å ha det morro. Forhåpentligvis blir aldri pistolskytinga like "ødelagt" som DFS, der ein blir sett på som tulling om ein ikkje satsar på å bli skyttarkonge.

 

Og for dei som trur eg kun driv høgtidelig pistolskyting med Pardini og Morini, kan eg trøste med at ingen av mine våpen har kosta meg meir enn 3500,-.

Eg skyt for å ha det moro, enten det er NSF felt eller NFPS Sivilpistol med ein søt liten Beretta Jetfire i 25 acp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mener ikke og være nedlatende til dere som skyter på poengskiver....

Men ber om at poengsankerene må slutte og være nedlatende til oss som skyter fort og på stål....

Jeg har vært pistolskytter i 24 år til høsten, og min erfaring er faktisk at det oftere er feltskyttere som er negative overfor oss som prioriterer baneskyting enn omvendt. Sjøl skyter jeg også felt når jeg har sjansen og det ellers passer, og er faktisk veldig glad i Glocken min. Men jeg er også glad for at jeg ikke er nødt til å ha 4,5 kgs avtrekk i den, jeg tror det hadde vært negativt for motivasjonen. Så jeg syns vi skal la folk få velge våpen og tuning fritt innenfor de rammene reglementet gir. De som ikke liker valgfrihet, finner seg nok vel til rette i DFS!

 

Og når det gjelder frimerkeskyting? Don't get me started... Uansett våpengruppe syns jeg det er morsommere å skyte felt med større figurer og dårligere tid.

Link to comment
Share on other sites

Skal man være ærlig (og det skal man jo), så er det første man bør kjøpe, en skapelig god luftpistol. Ikke noe problem med våpenløyve, ikke krav om våpenskap, man kan trene i kjeller/garasje/hage, og amoen koster ikke mange ørene.

 

I tillegg er luftpistolen den som er mest nådeløs til å avsløre teknikkfeil, og som derfor straffer en hardest. Med andre ord, fin fine saker for den som vil lære seg å skyte/trene rimelig.

 

Dernest er en skapelig 22lr pistol tingen (men den bør som nevnt være av konkurransetype).

 

Når det kommer til småblinker i feltløypa, så er jeg helt enig. Og jeg mener den nye rangerings måten med innertreff, er som skapt for å legge opp til baner med større mål og små innersoner for skille.

Link to comment
Share on other sites

Siden det er så mange utrolig kompetente personer her, våger jeg meg på et spørsmål.

Jeg har dratt med meg kjærringa på pistolbanen, for at vi skal gjøre noe sammen, og for å komme oss ut for å juge og drikke kaffe.

Det er LEEENGE til vi kan søke på egene våpen, og jeg har fakta ikke begynt å fantasere om eget våpen, og sett ut den største og FETESTE kanonen.

Jeg er fremdeles tilfreds med å skyte med klubbens 22, og kan fint låne det på skyting i 2 år framover for den saks skyld.

Men litt har jeg snuset rundt, og sett på våpen, og har pr tiden konkludert, at jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe CZ 75 i 9mm Para og Kadett ombyggingsett i kal .22LR

Dette får man for 7000 nytt, og da har man 22Lr for mengdetrening, og 9mm om man vil ha noe litt grøvere.

Jeg har siktet meg inn på dette fordi det er DET RIMLIGSTE alternativet. (jau banne i kirka)

Dette er også litt pga økonomi, da vi sikkert vil ha et våpen hver, og å kjøpe 4 stk pistoler til 30k stykket, ikke er noe alternativ for oss.

Så folkens, fortell meg hvorfor jeg skal slutte med pistolskyting dersom jeg handler det rimeligste alternativet?

Link to comment
Share on other sites

mini14: Du skal da selvsagt ikke slutte med skyting! Men hvis du kjøper deg en brukt men GOD .22 og en brukt CZ (bruk de samme 7.000,-) så vil du nok få mer glede av det enn en ny CZ med .22 sett... Den pistolen du vil bruke MEST av de tipper jeg blir .22.. :wink:

Siden det er en stund til du kan kjøpe eget våpen bør du bruke tiden på å lese alle de gode tipsene her på forumet, og SPAR penger! Lykke til med fin hobby!

Link to comment
Share on other sites

Kjenner eg blir nesten provosert.

 

 

Det er ikkje spøk å komme med vennligsinna tips. Hvis nokon tar seg nær av å få tips til nokon som kanskje har litt meir erfaring enn seg sjølv då har ein etter mitt syn missoppfatta kva dette forumet dreiar seg om.

 

å kjøpe ein ny CZ 75 er akkurat å treffe spikaren på hodet når det gjeld det eg skreiv i ein av mine forrige innlegg.

Cz 75 er eit flott våpen. Men du får ein fin brukt for 2000,-.Og den treff du like godt med. Men å betale fleire tusen for eit halvdårlig ombyggingssett (mykje funksjonsproblem)...

 

Når du som nybegynnar velger å kjøpe 22-kit til CZ75 for samme pris som ein brukt Walther GSP, Unique Des 69 etc som har ein nypris (på tilsvarande våpen) på 12-15000,- gjer du eit dårlig og idiotisk valg i mine auge.

 

Dette handlar null og niks om å absolutt skal ha dyre våpen, tøffe våpen, vere med i gutteklubben grei etc.

 

Det handlar enkelt og greitt om å få mest mogleg våpen for pengane!!! (Og det gjer du ikkje ved å kjøpe eit nytt tenestevåpen)..

 

 

Men det er vel slik det har blitt her på kammeret.no dei siste åra. Mange som veit det meste om mykje. Og det er vel kanskje ikkje anna å vente når kunnskapen om skyting kjem frå www.youtube.com og ikkje frå feltløypa..

Link to comment
Share on other sites

:wink: Bruk tiden fornuftig du! Prøv å få skutt med forskjellige pistoler i klubben din. Det finnes som nevnt mange feite snutter på youtube, men det er ganske mye useriøst der. Skal du skyte MYE (og det er jo det som er gøy?) er det bare .22 som har en fornuftig pris på ammoen, og som nevnt over her er et .22 kit til 9mm pistoler dyrt og ofte med mye feilfunksjon. Derfor anbefaler vel de fleste en fornuftig konkuransepistol i .22.
Link to comment
Share on other sites

Min "9-millimeterprosess" finner du her. Jeg endte opp med en brukt CZ 75 SP01 Shadow til 5000 inkl grunnleggende rigg til praktisk. Meget fornøyd med pistolen, som har flott single action-avtrekk og ok DA-avtrekk. Valgte en pistol med DA/SA framfor ren SA, som er enklere mekanisk, og således enklere å gjøre bra, siden jeg ville prøve praktisk skyting. Det viste seg å være så morsomt, at jeg ikke har kommet meg til feltløypa. Pistolen vil nok ikke være den begrensende faktoren der heller ;)

 

Kommer nok til å kjøpe en egen .22. Ser ikke verdien av konverteringssett til Shadowen. Teknikkutbyttet man får med den dedikerte pistolen får man glatt med seg over på andre våpen, og jeg vil ikke venne meg til "feil rekyl" på 9mm'eren.

Link to comment
Share on other sites

Det er LEEENGE til vi kan søke på egene våpen, og jeg har fakta ikke begynt å fantasere om eget våpen, og sett ut den største og FETESTE kanonen.

Jeg er fremdeles tilfreds med å skyte med klubbens 22, og kan fint låne det på skyting i 2 år framover for den saks skyld.

Dette er et veldig godt poeng. Du er ikke nødt til å handle våpen på dagen 6 mnd etter at du meldte deg inn i klubben. Ta den tida du trenger, og vent til du vet hvilket våpen du vil ha. Nå er jo kjøpetillatelsene gyldige i ett år, så man trenger absolutt ikke å forhaste seg selv om man søker så snart man kan.

 

Jeg tror mange av feilkjøpene skyldes at man ikke vet hva man vil ha, eller ikke vet hva man kjøper. Venter man til man har tilegnet seg mere kunnskap, reduserer man risikoen for feilkjøp. Og som alltid: Try before you buy!

Link to comment
Share on other sites

Er jo primært en 22 som evt blir ønskelig i første omgang, men kan jo kanskje være ønskelig med noe grovere på felt i lengden ;)

Blir vel å prøve litt forskjellig, og se hva man liker.

Men som jeg skrev, jeg skyter kun for morro og det sosiale, har ikke noen intensjoner om VM eller denslags.

Så tanken er å ha med seg noe eget, til morroskytinga en eller annen gang ;)

Link to comment
Share on other sites

Å skyte for morro gjer vel dei fleste sjølv om ikkje det alltid virkar slik (klara ikkje å sjå føre meg at det kan vere morro med fripistol, men kvar sin smak).

 

Men poenget mitt er like aktuelt om du kun skal skyte for morro og kanskje eit stevne eller 2.

 

Mest mulig våpen for pengane. Det blir akkurat like bortkasta å bruke mykje pengar på noko mindre bra sjølv om du kun skal drepe colaboksar -:D

Link to comment
Share on other sites

Sjøl tror jeg at så godt som alle (sivile pistolskyttere i Norge) skyter fordi det er moro. Jeg syns også at det er morsomt å skyte stevner, ikke minst fordi jeg liker å bli kjent med likesinnede fra andre klubber. Og jeg har full forståelse for at andre har stor glede av skyteformer som jeg har valgt bort.

 

Jeg liker Glocken min, men ser også fram til å skyte fripistol-NM om 2 uker fra i morra. Jeg kjøpte meg fripistol i fjor, og det som gjør det moro er at det er en veldig utfordrende form for skyting. Akkurat som at det er utfordrende å skulle treffe 6 feltfigurer med Glocken på 8 sekunder. Og når det gjelder valget av Glock til militærfelt, må jeg innrømme at det blir trent såpass lite med 9 mm at jeg føler ikke at det er våpenet sin feil de gangene jeg ikke fyller ei feltløype. For min del handler det mest om treningsmengde. Så kanskje jeg til en viss grad må si meg enig med trådstarter?

Link to comment
Share on other sites

Er medlem i en ikke for stor klubb, vi har som første prioritet å ha det morro, vi har som andreprioritet å ha det morro og jammen er det tredjeprioritet også! Likevel har vi hatt medlemmer som deltaker i OL! Litt gøy når du får instruksjon og gode råd fra en som har representert Norge i OL!

 

Det har ALDRI skjedd at noen er blitt snakket nedsettende til på grunn av valg av våpen. ALDRI!! Hos oss deltar man først og fremst på trening for å få navnet på blokka slik at aktivitet kan dokumenteres den dagen "Onkel Blå" ber om slikt. Man konkurerer mot seg selv og målsettningen er å gjøre det bedre fra gang til gang. Slik bør det også være IMHO.

 

Selv begynte jeg med en Margolin MCM i cal 22. Kaliberet var etter råd fra folk i klubben. Selvsagt ønsket jeg på det tidspunktet å lage store smell! 44MAG var jo drømmen. Men som det ble forklart var det nødvendig å begynne med 22 for å lære det grunnleggende. Da ble det en "billigpistol" fra Gresvig Sport. MCM rett ut fra boksen skøyt like tette samlinger som en SAKO til 4X prisen! Selvsagt finnes det pistoler som går bedre men fortsatt holder Margolin for meg, etter drøyt 30 år! Har skutt feltstevner med denne, med bedre resultat enn det jeg hadde håpet på!! Neste ble en Ruger i 32MAG, faller mellom de fleste stoler hva gjelder program, men det er en grei liten revolver som jeg har stor morro med. Neste seriøse pistol jeg skaffet meg var en CZ75B i 9mm. Den er grei nok den men krever endel ( ganske mye ) trening for å fungere spesiellt godt på VM grov. Nå er jeg i prosessen med å innhandle et 22 kit til denne. Greit til trening og finfelt. Hva gjelder CZ'n fikk jeg et godt råd om å blande tannpussepulver med våpenolje til en passe tykk grøt og stappe dette inn i avtrekksmekanismen. Gjorde så og foretok et antall tusen avtrekk på to nattevakter. Mekanismen ble helt nydelig polert og er i dag smooose som bare det. Billig pistol (3500,- for noen år siden ) og billig tuning. Reultatet er uansett upåklagelig. Til felt er dette helt OK. Og slett ikke dyrt! Selvsagt kan man bruke en GSP til mange ganger så mye penger, men er det så nødvendig da? Det viktigste må jo være at det er gøy!

 

Som flere er inne på går det selvsagt an å kjøpe brukt, og det får nå enhver gjøre som man vil med. Men ubetinget er det slik at mengdetreningen vil foregå med cal 22. Slik er det bare. Og en annen sannhet er at den dagen man begynner å se seriøst på skytingen og ønsker å jobbe aktivt for å forbedre seg er det ingenting som er mere effektivt enn å trene med en god luftpistol. Men om de fleste nybegynnere er som meg da jeg var fersk er luft "kjedelig"!!! Det er i dag snart 30 år etter at jeg begynte at jeg seriøst ser meg om etter en god luftpistol av denne grunn. Nybegynnnere vil at det skal si PANG! jo høyere jo bedre, og så skal det lukte krutt! Derfor kan en "billig" pistol gjerne være en meget god løsning!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter mest for morro, og vet ikke hva jeg vil med skytingen riktig ennå. Men jeg ser for meg etterhvert å kjøpe en 22lr, 9mm, og jeg elsker revolvere og vil ha evnt 357 eller 44. Ser på smith sine revolvere, så er jo 357 og 44 omtrent i samme prisklasse, så vet ikke helt hva jeg vil gå for riktig ennå. Etterhvert vil jeg nok ha en 1911 i 45 og, jeg syntes de er så utrolig flotte. Det er våpen av våpen for meg...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

[quote name="Å løfte en nesten to år gammel tråd med utsagnet "enig" er jo et flott tiltak... :roll:

 

Åh dette er morsomt.. Synes S.O.N. tar kaken for selvhøytidelighet og muggenhet, han/hun svarer aller først med å si at dette ikke er noe å diskutere, også melder han/hun seg på litt senere i tråden - utrolig bra.. Jeg synes at TS blir undervurdert her; han har bra bevissthet, noe som ingenlunde annerkjennes eller forstås. Men han tar muligens feil ift overskriften - det er virkelig potensielt farlig for utviklingen å mengdetrene feil eller med "feil" våpen. Men dog, gjentar man en feil konsekvent og hver eneste gang, er det ikke lenger en feil, men skytterens stil. Minner om Sinnsro-bønnen:

 

"Gi meg slik sinnsro at jeg kan godta de ting jeg ikke kan forandre: mot til å forandre de ting jeg kan - og forstand til å se forskjellen."

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...