Jump to content

Innkjøpsliste villreinjakt


Prowl McMagne

Recommended Posts

Trekopp speiderkoppen

Ajungilak Bamse Extreme

Buck 597 Ergohunter foldekniv

Brusletto Hunter

Buck 755 foldesag

Jerven Fjellduken Original

Alfa Bever Sort

Eberlestock Dragonfly J107

TravelSafe Adventure Kit

High Peak Tacoma 1600 Sovepose

Sea to Summit Big River Drysack 8L

Kompass standard

Opticron Imagic TGA WP 10x50 ZCF.GA

Trøye Ull netting

Longs Ull netting

M65 Jakke

Surplus US Ranger-bukser

Mil-Tec Regnsett

Rothco Boonie-hatt med myggnett

 

Har i tillegg rifle, telt og stormkjøkken... og tau/hyssing.

 

Tanker om denne listen, ting som er overflødig eller som mangler med tanke på fjelltur, 1-2uker, reinsdyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke lagt soveposen igjen hjemme. I høyfjellet vil du garantert savne den. Ellers så er vel listen din ok den. Jeg kjenner ikke alle produktene du nevner. Men glem nå ikke at hvis du oppnår det du ønsker, å felle en rein, så har du noen 10 talls kilo kjøtt å bære, i tillegg til den opprinnelige børen. Så det lønner seg å minimalisere og få ned vekten mest mulig. Husk også at du trenger iallefall 500 gram mat pr.dag. En tur som tar noen dager vil altså bli noen kilo. Og så kommer gevær& ammo....

Link to comment
Share on other sites

Kart over terrenget....

Helst laminert eller dekket med sprayplast eller lignende.

Kompass sto allerede på lista så jeg. :)

 

Hvis du har GPS er det et godt HJELPEMIDDEL, men ingen garanti, og kan etter min mening, ikke erstatte kart og kompass.

Men kan være godt å ha hvis du er usikker på posisjonen din....

 

 

Personlig hadde jeg droppet regnsettet siden du har Jervensekken.... :winke1:

 

 

Edit ang regnsettet!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Foldesaga var mest ment for slaktinga, dropper glatt den om det er unødvendig...

 

Jeg kommer ikke til å dra alene, så om jeg setter meg på en rein så kommer jeg ikke til å bære den ut alene..

 

hva er god proviant? jeg har tenkt på å ta med havregryn, ris og proteinpulver og kanskje ei rødvinspølse eller snabb i noen form.... hva er bra mat? styrer helst unna de frysetørka pakkene... og satser også på litt fisk med stanga! (skal nok også med ja..)...

 

kart er med også ja, det tenkte jeg å ha laminert i ei sånn veske rundt halsen sammen med kompasset (sett det på tv, hehe) dropper GPS, det er juks ;)

 

dotsupen sier seg selv, den skal med :)

 

som dere kanskje skjønner så vil det kanskje bli leteaksjon i år etter en veletablert jeger sist sett i en treseter foran tvn ;)

Link to comment
Share on other sites

Foldesaga var mest ment for slaktinga, dropper glatt den om det er unødvendig...

 

Jeg kommer ikke til å dra alene, så om jeg setter meg på en rein så kommer jeg ikke til å bære den ut alene..

 

hva er god proviant? jeg har tenkt på å ta med havregryn, ris og proteinpulver og kanskje ei rødvinspølse eller snabb i noen form.... hva er bra mat? styrer helst unna de frysetørka pakkene... og satser også på litt fisk med stanga! (skal nok også med ja..)...

 

kart er med også ja, det tenkte jeg å ha laminert i ei sånn veske rundt halsen sammen med kompasset (sett det på tv, hehe) dropper GPS, det er juks ;)

 

dotsupen sier seg selv, den skal med :)

 

som dere kanskje skjønner så vil det kanskje bli leteaksjon i år etter en veletablert jeger sist sett i en treseter foran tvn ;)

Nei, for alt krimskramset du skal ha med trenger du en gjeng med skjerpaer som for en middels Mount Everest tur,

Jeg har drevet med reinsjakt i 35 år og har alldri hatt ei så lang liste som du har skjønner egentliog ikke hva du skal med alt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du må ikke glemme at det aller meste av villreinjakt i Norge ligger fra rett utenfor bildøra, til noen få timers vandring en vei. Dvs det er ikke nødvendig å pakke som om man skal være borte i ei uke på ekspedisjon. unntaket er Rondane og Hardangervidda.

 

Sag trenger du ikke - du skulle på fjellet etter villrein vel? Ingen bålfyring der.. Leddene på slaktet tar du fint med kniven på rette måten.

 

Tabletter og sånt? Vel.. Jeg ville ikke dytta innpå masse smertestillende om jeg skulle ødelagt meg på fjellet! Da vil jeg være våken! Bestefaren min ødla akillessenen på villreinjakt etter å ha sklidd langt nedover på noe sleip reinsmose. Det kan fort skje - selv den erfarne! Han var alene, så spikket seg krykke av en bjørkeraje, og brukte "noen" timer på å komme seg til bilen igjen. Det var natta da han kom dit, og kjørte så hjem i egen bil... Vondt ja, men tryggere det enn å legge seg til å slappe av når man er døsig etter pillene....

 

Våpen, kikkert og avstandsmåler er en selvfølge. Lista gjelder en solo-tur:

 

Bekledning i fjellet:

 

Varg Rastegaisa

Khaki uniform fra NFM/Equipnor, av Nyco stoff, lufting under armer, hette, store lommer, formsydd bukse mm. Luftig og fin, men holder sur vind ute. Helt perfekt til fjellet!

Shemaq

God lue,helst ull - det er kaldt i fjellet i august...

Hansker/votter av ull - de varmer selvom de er våte, noe de før eller siden blir!

Et lag ull under. Jeg er mest i bevegelse, med unntak av når jeg sitter og speider i fjellduken - da sitter jeg varmt nok.

Kompass. Bæres alltid på meg.

Kart i bukselommen. Bæres alltid på meg.

EN kniv. Bæres alltid på meg.

 

Min sekk ser slik ut:

 

(Det som er i parantes er ikke med hele tiden dersom jeg har teltplass/base ved vei eller lignende, da ligger det der...)

 

Recon-Pack 125l

Feltflaske

Tykt celleplast liggeunderlag - suverent når man skal ha det behagelig og bruke kikkert lenge!

Jerven Fjellduk Hunter, foret er fint. Den vanlige blir fort klam..

Et bra regnsett i sekken. Her har jeg et gumiert regnsett. Det tåler mye, og veier ikke så mye om det er i god kvalitet!

Optimus Crux Ultralett kokesett med liten gassbeholder. Her sparer jeg mye vekt! (Ekstra gassbeholdere)

Plastkopp

Spork

Mat for dagen, te + et måltid ekstra (Mat for hele turn + reserve)

Fyrstikker

5m line

Hodelykt

Et sett ekstra batterier

Diamatbryne

Flere avfallssekker - til å holde ting tørt, og til å pakke kjøttet i. Det går helt fint så lenge det er avkjølt først, det er kun for et kort tidsrom.

Et ekstra sett undertøy, truse, stillongs, jumper, sokker, alt i ull!! Pakket i en tett pose.

Ullgenser

Jaktkort mv.

(Gasbind, plaster + sterile servietter)

(Telt: Ringstind ca 1,6kg?)

(Dunsovepose)

(Et ekstra komplett sett med ullundertøy, ei truse ekstra, samt et par ekstra sokker pr to dager pakkes på lengre turer. Rene sokker er viktig! Det sammen med inngåtte sko så unngår man gnagsår. Da trenger du ikke Compeed :wink: )

(Fransk jodlevann)

(Pocket - bok, ikke Donald Duck..)

Dette er minimumslisten jeg bruker når jeg er på slike turer alene. Med denne basisen klarer jeg meg nesten hvor som helst, når som helst, og det med god comfort!

 

Et spottescope kan være praktisk om du får bukkekort - men du får avgjøre selv hvor viktig størrelsen på dyret er for deg. Det kan spare deg mye gåing, gjerne over flere dager, for å sjekke ut dyr som ikke er så store som du ønsker deg...

 

Er jeg i godlune så kan det være jeg tar med meg en god skvett fransk jodlevann, og kanskje ei bok. Blir det skikkelig uvær og jeg blir værende i det lille teltet lenge er det veldig kjekt å ha! :wink:

 

På jakt i New Zeland var jeg i teltet mitt i 48timer i striregn og blåst. Var tidvis redd teltet skulle fly av sted... Jeg hadde ikke bok i sekken da, og har lært av bommerten.. Det var gørr kjedelig!

 

Ser at mange har langt mindre i sekken sin enn jeg har her? i gamle dager så fløy folk rundtm ed vadmelsdress uten kikkert på villreinjakt. Vel, dem om det - alt går. Men det er faktisk ingenting på den lista jeg vil være foruten om jeg ikke skal ha bilen/sivilisasjonen i umiddelbar nærhet.. :wink: Mange av artiklene kan man dele på å bære også!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder mat, så har jeg personlig oppdaget at jeg fort blir lei av havregrøt.Men ikke av ris. Jeg har derimot laget meg en rett i koppen blanding av havregryn, hasselnøtter som har fått 5 sekunder i mixeren, solsikkefrø, rosiner ( for dem som liker det.Jeg gjør), sukker og morsmelk erstatning ferdig blandet i porsjonsposer. Det er bare å tømme blandingen i skåla og tilsette vann, så har du en god frokostblanding.

Og så har jeg oppdaget at potetstappe er den maten som gir det mest mat på kort tid med lite brenselforbruk. Og så min personlige favoritt: skinn&beinfri backalao klippfisk. Jeg legger den i bekken til bløt om kvelden og så har jeg en god fjellbackalao dagen etter. Putt et par chilier, en løk, og en tube tomatpurre i sekken, så har du sammen med potetstappen ett festmåltid.

Link to comment
Share on other sites

takk kiwi for utfyllende svar! ga noen gode ideer!

 

ser du bruker en ganske stor sekk, 125l, min er på 90l, bli det i minste laget ? en kan vel evt snøre fast mer kjøtt oppå sekken og bruke rifla som støtte (min sekk har riflerom integrert i sekken)...

 

robinson, god ide med den frokostblandingen! jeg lurer litt på hva jeg skal bruke som fettkilde... smør selvklart, men hva andre kilder kan jeg bruke? jeg har som sagt tenkt ei stor rødvinspølse-snabb.... også ga kona meg en god idee med å fylle ei flaske, 1.5l med egg!

 

jeg kjøper dette utstyret for å ha en startpakke for å kunne være i stand til å være ute i en uke eller to om det skulle friste... men det vil nok ikke bli så lenge med det første, og jeg er vet at etter ei helg med denne oppakningen uansett hvor god den blir så vil jeg nok se hva jeg trenger og ikke trenger...

 

men det er uansett kjekt å utveksle erfaringer, og jeg som er ganske blank er takknemlig for all input jeg kan få !

Link to comment
Share on other sites

Glimrende Robinson.

 

Jeg prøver å spise karbofattig kost i hverdagen, og på fjellet går man mye lenger på skikkelig fett. Derfor tar jeg ofte med meg smør og ost også. sideflesk har jeg også med meg. Alt holder seg de første to døgnene. Det veier litt, men det gir mye langvarig energi i forhold til karbohydratene.

 

Videre så er det mulig å frysetørke mat selv. Dette står det en del om på nettet. Det har jeg ikke prøvd selv ennå, men det er en stadig tilbakevendende tanke!

 

Man kommer ikke unna havregrøten på slike turer, så smart å lage noen ferdige pakker med tørrmelk slik som Robinson gjør. Det trikset er jeg glad i selv. Kanel, brunsukker, diverse nøtter og tørkede frukter er fine å ha i. Varier hvilke smaker du har utover uka, så går det ned! ;) Pasta er greit - men nok en gang, det er kun karbohydrater..

 

Skal du gå langt, eller være borte fra sivilisasjonen lenge, er frysetørket mat det eneste fornuftige.

Link to comment
Share on other sites

Ve, hvordan skal jeg si det her... hm..

 

Sånne riflesekker anser jeg som fullstendig ubrukbart!!

 

Hva gjør den for deg? Bærer børsa tett mot ryggen, evt. slengende rundt helt bakpå? Vel, uansett konstruksjon så vil det gjøre sekken din ytterst ubehagelig når du får litt vekt i den. X kg villrein i sekken merkes!!

 

Jeg valgte Nye Recon-Pack siden den har ramme, med knagger, og at den er formet etter ryggen. Det siste er viktig!!

 

Du ønsker den tunge børa så tett inn mot ryggen som mulig!! Jeg hadde en Bergans Powerframe før, men solgte den og skaffet meg Recon-Packen i stedet. Den store Bergansen var rett og slett klossete bygget. Den fungerte sikkert fint på fabrikken uten vekt i, men når man får stappet oppi 50 kg så er den etter mitt skjønn ubrukbar -vekta kommer for langt bak.. Jeg må glise litt når jeg er bilder av disse sekkene med plass til rifla mellom rygg og selve sekkeposen, og at dette skal være fint til "backpackhunting". De som har laget disse har aldri vært mer enn på overnattingstur, eller aldri hatt med mer en 15kg i sekken..

 

 

Rene pakkrammesekker er meget praktisk! Jeg kan velge å ha rifla hengende fra rammeknaggen, eller jeg kan stappe stokken nedi skilomma på sida, og legge de to kompresjonsstroppene rundt rifla. Da er den trygt plassert på sida av sekken.

Når dyret skal bæres ut så deler jeg det i to, brystkassa går nedi sekken, og lår oppi der igjen. Bøgene ned på sida. er det for stort til det, så går brystkassa oppi sekken, bøgene oppi der igjen, og lårene oppå/på siden. For å ikke kline til for mye så har jeg slaktet oppi avfallssekk før detgr i sekken. Det går bra når det er kjølet ned.

Bærekomforten er upåklagelig - selv med meget tung bør og den svinger med hoftene i naturlig gange. Jeg får ikke fullrost den!

 

Det å bære ut hele dyr alene en oppskrift på helseproblemer.... Jeg går gjerne to turer uansett jeg.. "Den late bærer seg ihjel"..

Da flår du dyret bare delvis, dvs får ut bakdelen frem til omtrent der ribbene begynner, lar skinnet sitte igjen på brystkassen og fremover, hvorpå du legger fellduken over slaktet og noen steiner oppå der igjen langs kanten. Fjellduken holder unna fluer, fugl og sol.. Det kan fint ligge sånn natten over. Neste dag må du hente det. Det er de som senker slaktet ned i vann etter vomming, og lar det ligge slik. Det skal visst gå bra. Jeg har ikke prøvd, men er litt skeptisk... Det bør være veldig klart og kaldt vann i så fall..

Link to comment
Share on other sites

Nei, for alt krimskramset du skal ha med trenger du en gjeng med skjerpaer som for en middels Mount Everest tur,

Jeg har drevet med reinsjakt i 35 år og har alldri hatt ei så lang liste som du har skjønner egentliog ikke hva du skal med alt

 

hva har du med deg ? :)

 

Minimalt

 

Mat for 2 dager, fjellduk en kniv utenom den som henger i beltet. tørre sokker og ulltrøye og en fleecegenser, fyrstikker + 1/2 liter Rødsprit og et spritbluss, samt en tom blekkboks.

Link to comment
Share on other sites

angående jervenduken så vil eg anbefale en foret og litt større en original visst det er snakk om overnatting uten telt kan og erstatte sovepose i telt visst det ikkje er for kaldt (har jo ekstrem posen som er varmere men tyngre) har selv hunter modellen som er 220cm visst eg ikkje husker fei,l er selfølgelig tyngre en original posen men har muligheten til å legge seg inn og strekke seg ut pluss at når en sitter så kan en lage seg "møne" over kikkerten visst det regner.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg litt enig med Kiwi, de riflesekkene er veldig praktiske med passelig vekt, (uten rein,) men med 80kg kjøtt i tillegg er det rammesekker som gjelder. Bruker ofte ha et spennbånd med for å få komprimert lasten fast nærmest mulig ryggen.

Har hatt en Norrøna Dovre og utsatt den for diverse tortur i årevis uten å greid å ta knekken på den.

Knivmappe: Sprettekniv (Dick kule), Flåer (Dick småfe), og en allrounder (slett blad 15-18cm, gjerne med det nye Sanigrip'et til Dick.)

Er man litt pessimistisk av seg greier det seg med en EKA swingblade.

Sagen har jeg begynt å sløyfe, fant til slutt en teleskopisk Fiskars-småtannet-sag stemplet "Buck", brukbar, men bladlåsen er heller dårlig. (Bruker den kun til å åpne bringa, men like bra å bruke A2'en etter brusken.

Et lite antall våtservietter er også smart å oppbevare der,(helst Pampers) :winke1: funker like bra på blodete fingre og knivblad som på ut-dritene baby-ræver!

For å pakke kjøtt i (og legge kjøtt på) er de gamle hvite viltsekkene fra Tuna Tekstil helt suveren, suger til seg eventuell blod og gugg og gir et mye finere resultat en plast. (Vaskbar og varer nesten evig.)

Mye sitting og speiding: kombiner liggeunderlag og et chair-kit; man kan sitte veldig mye lenger og roligere med skikkelig rygg-støtte.

(Therm-a-rest m.fl har fine produkter.)

Sovepose med høykvalitets-dun er dyrt ,men kjekt. Lett, veldig komprimerbar og lett. Bare pass på å hold den tørr. (Se etter f.eks. Mont Bell eller Marmot sine modeller.

Kikkert? Enkelt: den nye EL 12x50.

Link to comment
Share on other sites

Minimalt

 

Mat for 2 dager, fjellduk en kniv utenom den som henger i beltet. tørre sokker og ulltrøye og en fleecegenser, fyrstikker + 1/2 liter Rødsprit og et spritbluss, samt en tom blekkboks.

 

Jakter du uten børse og håndkikkert? Slenger du på sekken, kart og kompass, så er fort di liste også lang ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at Rolf Bae utførte et overlevelses eksperiment for forsvaret engang (mulig det var det svenske forsvaret, jeg husker ikke helt)

 

Leve lengst mulig i norsk sommernatur med kun en kniv.

 

Han hold ut i 27 døgn. All respekt til den mannen.

 

Så alt går, spørsmålet er hvor mye komfort gidder man å bære?

Link to comment
Share on other sites

Den soveposelinken skulle ikke vært lagt ut...:(

 

Nå startet betennelsen i må-ha tarmen.. men 5000 for sovepose...:(:(:( Men bare 850gram da gitt!!!:-D

 

Det er suverent best med dun i soveposer.

 

Det finnes de som sier at blir soveposen våt er det best med syntet. Vel, har dere forsøkt Å sove i våt syntetpose?

 

Jeg kan garantere dere at forskjellen mellom våt dunpose og våt syntetpose er så liten st du risikerer å fryse ihjel uansett type fyll! Den der såkalte store forskjellen er en ren myte! Den mer enn veies opp av økt sovekomfort, lav vekt og lite volum i dunens favør.

 

Et moment som er å ta med seg er at man fukter opp en sovepose gjennom svetting. Dersom man vil sikre seg en like tørr pose hele uka må man ha teltdisiplin, og en fuktsperrepose som lakenpose - de veier tilnærmet ingenting, og holder fukt vekk fra posen.

Link to comment
Share on other sites

Må slenge meg på anbefalingene om skikkelig sekk og tror sekken du foreslår er alt for dårlig. En skikkelig pakkrammesekk vil nok være langt bedre.

 

Sekken du foreslår virker som en veldig god toppjaktsekk med plass til alt man trenger på dagsturer om vinteren og god nok til å bære hjem en tiur eller to, men et reinsdyr er noe ganske annet. På toppjakt er det fint å ha rifla beskyttet mot snø og hengt slik at du får brukt stavene. På reinsdyrjakt med pakkramme hekter jeg reima på rifla over toppen av rammen så bæres vekten helt fint av sekken (jeg har en Norrøna Hadeng La).

Link to comment
Share on other sites

Her er min liste på min første reinsjakt:

 

PAKKLISTE REINSJAKT 2010

 

Sovepose. 3000

Liggeunderlag 655

Primus 550

Drivstoff. 900

Svartkjele. 218

Steikepanne. 264

1. Aid kit. 150

Bryne. 116

GPS 230

Headser 343

Jaktradio 326

Avstandsmåler. 260

Fjellduk 583

Kikkert 700

Hodelykt. 118

Pussesett. 185

Kart+kompass. 196

Sum: 8300g

 

Hansker. 125

Sokker. 132

Ull underbukse. 490

Ull genser tynn. 290

Flercejakke. 374

Hue. 254

Caps. 75

Hals/skjerf. 84

Underbukser. 390

Ull t-skjorte 192

Fyrstikker/fyrstål

Skje. 45

Fotoapparat. 150

Toalettsaker

Leatherman. 297

Fiskeutstyr

Tau

Håndkle

Skokrem

Engangshansker

Bossekker

 

 

Totalsum: 10548g

Sekk. 3000g

+mat for en uke tot ca 23kg

 

GPS ble droppet.

Link to comment
Share on other sites

Den soveposelinken skulle ikke vært lagt ut...:(

 

Nå startet betennelsen i må-ha tarmen.. men 5000 for sovepose...:(:(:( Men bare 850gram da gitt!!!:-D

 

Det er suverent best med dun i soveposer.

 

Det finnes de som sier at blir soveposen våt er det best med syntet. Vel, har dere forsøkt Å sove i våt syntetpose?

 

 

 

HEHEHEHE!

 

Jeg har den selv, og fruen er grønn at misunnelse så jeg bladde dypt i lommeboka og hun får samme i bursdagsgave på fredag.

 

Og ja du har helt rett, en våt sovepose er kald uansett. Fordelen med syntet er at man har en mulighet til å tørke den i felt. En dupose får man aldri tørr med mindre man har en tørketrommel i sekken.

 

Jeg bruker kun syntet når jeg drar pulk. Ikke faen om jeg bærer en sånn. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter,

 

Du kommer til å klare deg fint med det du har på lista. Det er langt fra optimalt, men du vil klare deg greit. Ha respekt for fjellet og ikke ta unødvendige sjanser.

Det vil koste veldig mye penger å kjøpe det utstyret som er best egnet for denne jakten. Jeg foreslår at du bruker det du har, tar turen til fjells, og begynner opparbeidelsen av erfaring i denne typen jakt.

Når du så kommer hjem igjen vil du ha et godt utgangspunkt for å starte oppgraderingen med det som er mest påkrevd først. Reinsdyrjakt er utstyrsfreekens beste venn. Det er den jaktformen du kanskje best får utnyttet kvalitets utstyr på.

Hvis jaktformen gir mersmak kommer du muligens til å:

- Bli ekstremt vektfokusert (hive ut endel av det du har på lista. Kanskje bytte ut førstehjelpskassen med en enkeltmanns pakke f.eks)

- Kjøpe pakkrammesekk

- Kjøpe foret jerven sekk

- Kjøpe en kvalitets jaktdress

- Kjøpe en kompakt gassbrenner

- Kjøpe GPS (Kanskje ikke etter første året, men iallefall etter første gang du blir overasket av tåke)

- Gjøre gode forberedelser angående vindretninger og dyrenes trekkvaner.

- Bli tålmodig nok til å vente på gode forhold, værmessig/mulighet for dyr, før du drar avgårde.

- Skjønne at de som snakker om å gå ut med en bør på 80kg enten jakter i et terreng som likner Danmark, eller muligens overdriver litt.

- + endel mer.

 

Resultatet av erfaring vil kanskje gjøre deg istand til å klare deg med mye mindre enn det du tror. Har du god jaktdress, trenger du kun et skift med undertøy og sokker pluss et mellomplagg til å ta på når du sitter og speider.

Hvis du legger opp til å ha en base camp, sørg for at denne hvis mulig er på vei hjem i forhold til planlagt jakt rute. Det sparer deg for endel unødvendig gåing etter at du har fått dyr.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...