Jump to content

Kjøpe kikkert sikte fra USA?


7x57R

Recommended Posts

Vær obs på at det finnes forfalskninger der ute. Skal du bestille fra ebay så bør selger ha GODE karakterer. I min bok alt fra 5000 positive og opp brukbart.

 

Skal du bestille fra butikk i USA så bør du google litt før du bestiller. Samt sjekke norske forum.

 

Når det er sagt, gjør du forarbeide så vil du garantert bli veldig fornøyd! Og ikke minst ha spart noen kroner. Ganske mange kroner..

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle de fine svarene!

Tenker det er tryggest å kjøpe fra butikk, men jeg finner ingen butikker i USA som selger leupold kikkerter til Norge, uten at frakten er veldig høy.

Vet dere om noen?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Vær obs på at kikkertsikte er omfattet av eksportrestrisjoner fra USA.

 

The U.S. Department of State's Directorate of Defense Trade Controls, the U.S. Department of Commerce's Bureau of Industry and Security, and the U.S. Department of the Treasury's Office of Foreign Assets Control administer export control regulations that affect some aspects of our business. We request that you (the "Customer") read and familiarize yourself with the following regarding certain applicable export regulations.

 

The sale, transfer, transportation, or shipment outside of the U.S. of any product prohibited or restricted for export without complying with U.S. export control laws and regulations, including proper export licensing, documentation or authorization, is strictly prohibited and may result in civil penalties and/or constitute a federal crime. OpticsPlanet, Inc. will not engage in any transaction that requires the illegal export of any products and will not assist directly or indirectly with the illegal export or re-export of any products. An accurate Automated Export System (AES) filing must be made, whether or not the exportation requires a license.

 

If you wish to purchase an item for ultimate shipment or use outside of the United States, please indicate this fact in your order. Depending on the value of the order, specific item(s), end user, country of ultimate destination and end use, OpticsPlanet, Inc. may be required to apply for an export license with the appropriate U.S. government agency. Several items on the website may require an export license, including, but not limited to, the following:

 

Generation 2, 3, or 4 Night Vision Equipment and Night Vision Accessories

Thermal Imaging Equipment and Heat Seekers

Optical Sighting Equipment and Tactical Lights (both Hand-Held and Weapon-Mountable), Accessories, and Mounting Hardware

Tactical Gear and Weapon Accessories

Knives

Military Apparel including Body Armor, Helmets and Helmet Accessories, and Shields

Some Laboratory Equipment

Some Electronic Equipment

Link to comment
Share on other sites

Akkurat dette er diskutert opp og i mente her på forumet. Jeg kan godt konkludere da jeg har lest alt: Noen sender til Norge, andre ikke. :) Jeg bestilte fra opticsplanet (tror jeg det var), og da kunne de plutselig ikke sende til Norge. Fikk tilbake pengene såklart.

 

Bestilte fra en annen butikk gjennom ebay, gikk alldeles utmerket. De som selger gjennom ebay er forresten oftere mer fleksibel på det meste.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt ovenfor, prøv disse butikkene/selgerne:

www.eurooptic.com

www.theopticzone.com

 

Hvis du søker på Leupold VXR på www.ebay.com så vil du finne en butikk/selger som heter "wcoyoteoutdoors" som sender internasjonalt.

Er veldig interessert i å kjøpe fra denne butikken/selgeren, men her på kammeret sies det at VXR modellene hadde treffpunkt forandringer ved endring av forstørrelsen (ref. test i Jakt nr 3)

-Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Prøvde i januar å kjøpe meg et Leupold VX-7 fra USA, men fant fort ut at det kunne bli vanskelig. Nå kjente jeg noen over there, så jeg ville slippe unna med frakt (gratis innelands over 30$, http://www.opticsplanet.net/" target="_blank). Prisen på selve siktet var også godt under halv pris av norsk listepris! Betalte med norsk visa, og adresse til California. Fikk tilbake mail om at det så ut til at jeg ville kunne ta med sikte over grensen, noe jeg måtte ha en eksportavtale til. Hadde ikke veldig god tid til å somle med dette. Dermed prøvde jeg å betale med Amerikansk kort. I og med at jeg hadde prøvd å bestille til samme adresse noen dager tidligere, fikk jeg igjen beskjed om at det så ut som jeg kunne være truende til å ta med meg dette ut av landet, og at jeg evt. måtte ha en eksportavtale.

 

Prøvde en annen nettside (http://theopticzone.com/" target="_blank), men da med amerikansk adresse og betalt med amerikansk kort. Ser ut til at de er ganske nøye på dette med å sjekke, for de fant ut at det var en .no, adresse i mailadresse. Fikk samme svar her. Samme leksa med at eksportavtale måtte skaffes om produktet skulle ut av landet. Dette er kanskje ikke et problem å svare ja til. Værre er det om du står på flyplassen og de spør etter eksportavtale (noe de sikker ikke hadde gjort). Dermed prøvde vi å gå inn på Basspro. En av de ansatte sa at eksportavtale måtte skaffes. Det var en eldra kar der også. Han sa at han andre ikke hadde peiling, og at han skulle ordne det. Han sa selv han var en Pro Hunter, noe vi også så ut til å være. Så fikk da til slutt tak i et sikte. BassPro hadde ikke akkurat det siktet jeg var ute etter, men fikk en såpass god pris på en VX-II, at det ikke kunne avslås. Får heller spare opp igjen og ta VX-7en en annen gang (forresten noen som har testet ut dette, eller har en link til test ?). Da skal jeg vertfall har god tid til å ordne ting, slik at det ikke blir noe problem. Må si at når du først begynner å sjekke, går det noen timer til bare lesing på internett. Når man sitter der å sammelikner prisene med de norske, men finner ut at det kan bli vanskelig å få tak i, blir man fort irritert på de norske prisene. :x Ikke sikkert dette hjalp deg stort, men om du har noen bekjente som bor der borte, er det nok enklest å få dem til å sende over siktet som gave til deg. Er da sikte under 6000 NOK, slipper du også toll (er det ikke noe sånn?). Men du får ha lykke til med å prøve å få tak i siktet...

 

Hadde vært fint med ei side som tok for seg alle stegene i å få tak i sikte fra USA. Mulig dette er, og bare jeg som ikke har sett. Greit for folk som ikke har satt seg inn i ting, men som vil prøve å kjøpe fra USA.

 

Mvh Johannes

Link to comment
Share on other sites

Bestillte nyleg eit sikte frå Theopticzone heilt uproblematisk. Der er det ofte ein rabatt på 6-8% på prisen. I tillegg betaler ein forsikring på 13-14 kr og frakt. I Norge må ein så betale moms. Dette var rett nok ingen Leupold ,men eg kan ikkje skjønne kvifor det skal vere verre å sende Leupold enn eit anna amerikansk merke som eg bestillte.

Ja frakt er dyrt frå USA,men ein bør ikkje la ver å handle av den grunn når prisen totalt sett blir godt under det i Norge. Om forhandlar måtte ordne eksportlisens veit eg ikkje, det spelar uansett ingen rolle for meg så lenge eg fekk siktet. Einaste ulempa eg opplevde var at det tok nesten 3 veker, mest fordi det tok ein del tid etter at siktet ankom Norge. Når ein er klar over dette så spelar det ingen rolle.

 

Ellers bør ein vere klar over at det ikkje er alt som lønner seg å kjøpe frå USA.

Link to comment
Share on other sites

Det er noe surr med at produsenten må ha registret seg og sine produkter i et register for å kunne eksportere til private; eksempelvis ville ikke Brownells sende et Bold avtrekk til Norge fordi produsenten ikke var registret. Mulig det er det samme her; eller at Leupold ikke tillater "side-eksport"?

Link to comment
Share on other sites

Ikke vet jeg, men fant vertfall ut at man må ha litt god tid om man skal gjennomføre det. Om du har planer om å ta turen over, bør man ha alt i orden før man reiser bort. Er noe kjass å drive å styre der borte!

 

Ellers bør ein vere klar over at det ikkje er alt som lønner seg å kjøpe frå USA.

 

Kanskje sant. Men i dette tilfelle var det snakk om halve prisen av norsk pris. I Norge koster VX-7 rundt 12 000. Den ville havnet på rundt 6000 NOK, kjøpt fra USA. Fikk som sagt ikke tak i denne kikkerten. Men betalte vel rundt 1900 for en VX-II... Var vel grei nok pris det også?

Ser forresten ut til at det ikke lengre er noen VX-7, men at VX-6 har kommet. Er dette noe noen har mer kjennskap til? Kanskje litt avsporing av tema...

Men om man skal importere våpen, er det ikke sikkert det lønner seg før man kjøper et våpen i en høyere prisklasse...

Link to comment
Share on other sites

joha39 her kan du lese meir om Leupold VX-6 sikta http://swfa.com/Leupold-VX-6-Riflescopes-C3457.aspx" target="_blank . Leupold burde jo vera eit merke det går an å spare mykje på å importere. Då eg sa at det ikke er alt som er lønnsomt å importere frå USA så tenkte eg mest på ein del dyr europeisk optikk, sjølv om det også der finns ein del ting som blir billegare enn i Norge..

 

Når det gjeld VX-7 så er eg ikkje sikker, men trur eg den gjekk ut av produksjon pga av dårlig salg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel egentlig at man ikke kommer så langt? Da jeg prøvde, fikk jeg beskjed om at jeg trengte eksportavtale. Kanskje dette er spesielt for Leupold. Det er ikke noe jeg har kjennskap til! Kanskje går det med andre merker...

Link to comment
Share on other sites

Nå nei du.. Verdien må være under 200,- for å slippe mva. Er pakken merket med verdi under 1000,- må den og være merket som gave, og da stiller det likt med en vare under 200,-

 

 

 

.....oooops, sorry!

 

Det stemmer, min feil!

 

 

Kjøpte Jakt nr 3 idag får å sjekke testen som er gjort av blant annet VXR.

I testen så fikk de treffpunkt forandring ved endring av forstørrelse og ved å "skru firkant" (10 klikk opp, høyre, ned og venstre)

20-30mm avvik...

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt en rekke kikkertsikter på e-bay. Leupold er det merket hvor jeg mener at en kan gjøre den beste handelen. Har kjøpt både VX-R til drillingen og VX-3L m/ lys til Sauer Magnum. Ypperlige kikkerter begge to. Har aldri opplevd treffpunktforandringer eller problemer av noe slag. Toll og eksport osv. har aldri vært noe problem. Varen kommer sannsynligvis til Norge i løpet av et par uker og du må betale for forenklet tollbehandling.

 

Jeg er kanskje av gambler-typen, men har handlet på nett siden 1997, og har ennå tilgode å bli lurt, så hvis jeg blir lurt en gang i fremtiden så er det greit, har tjent såpass mye penger på dette i løpet av disse årene.

 

Har også sett at det er en del å hente på Bushnell kikkerter av typen elite 6' serien. Jeg er av den oppfatning at det finnes alternativer til tysk optikk.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT,men lell... En gang jeg bestilte varer fra USA skjedde det en trivelig glip hos Posten. Varen jeg bestilte kostet ca. 2500. Jeg jobbet på den tiden for en bedrift som daglig fikk pakker fra internasjonale leverandører, det var min jobb å ta imot disse. Plutselig en dag dukket pakken min opp i leveringen på jobben. Sikkert noen som har gjort en fuckup på postsorteringa, siden navnet mitt ofte sto som ref. på pakker. Jeg har aldri hørt noe om fortolling eller mva. i etterkant :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal en tur til USA og da stikker man selvsagt innom noen våpenforretninger. Skjønner at det er en del ting man ikke får lov til å ta med seg hjem, jfr. streptos innlegg over. Jeg har ikke planer om å kjøpe kikkertsikte, men det kan være akutelt å kjøpe montasjer og enkelte andre deler. Men når jeg ser igjennom streptos innlegg begynner jeg å lure på om også montasjer er utelukket.

 

Vær obs på at kikkertsikte er omfattet av eksportrestrisjoner fra USA.

 

The U.S. Department of State's Directorate of Defense Trade Controls, the U.S. Department of Commerce's Bureau of Industry and Security, and the U.S. Department of the Treasury's Office of Foreign Assets Control administer export control regulations that affect some aspects of our business. We request that you (the "Customer") read and familiarize yourself with the following regarding certain applicable export regulations.

 

...

 

Optical Sighting Equipment and Tactical Lights (both Hand-Held and Weapon-Mountable), Accessories, and Mounting Hardware

 

Slik jeg forstår dette sitatet er det ikke lov å ta med seg hverken sikter eller kikkertmontasjer. Stemmer det?

 

octavian

Link to comment
Share on other sites

Er vel forskjell på å eksportere noe kommersielt kontra å ta med seg et sikte fra USA når du har vært der på ferie.

 

Har selv kjøpt kikkertsikte fra USA, og kjenner flere som har tatt med seg kikkerter derfra i kofferten. Aldri vært noe stress det.

Link to comment
Share on other sites

Er vel forskjell på å eksportere noe kommersielt kontra å ta med seg et sikte fra USA når du har vært der på ferie.

 

Har selv kjøpt kikkertsikte fra USA, og kjenner flere som har tatt med seg kikkerter derfra i kofferten. Aldri vært noe stress det.

 

Ikke hvis det er ett sikte underlagt eksportrestriksjoner.

Begge er like ulovlig, forkjellen er bare hvem som gjør det ulovlige. Butikken eller du som tar det med.

 

Og det at det går ann, betyr ikke at det lov.....

 

 

 

@furuoglyng; SWFA eksporterer ikke lenger. Sluttet for en tid siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har handlet flere ganger hos denne: http://stores.vendio.com/sundowncoast" target="_blank

 

Det står klart og tydelig at han sender kikkertsikter til norge.

 

RIFLESCOPES CAN BE SHIPPED TO THE FOLLOWING COUNTRIES ONLY

Australia

Germany

Lithuania

Slovakia

Belgium

Greece

Luxembourg

Slovenia

Bulgaria

Hungary

Netherlands

Spain

Czech Republic

Iceland

New Zealand

Turkey

Denmark

Italy

Norway

United Kingdom

Estonia

Japan

Poland

United States

France

Latvia

Romania

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg kjøpte ei heil eske sikter, mest rimelige Tasco, men også et Leupold VX-3 3,5-10 x 40 CDS (dvs., med kulebanekompensator) fra Cabelas sist vinter, og fikk sendt via JetCarrier.

 

Amerikanske sikter (eller rettere sagt, amerikanske merker) er ganske rimelige. For sikkerhets skyld bør du legge en null til dollarprisen, når du kalkulerer - dermed blir det lite, ingenting, eller tap på å kjøpe europeisk optikk "over there". Jeg har snoket på diverse tyske og østerriske sider - det ser ut som de har "Jarlsberg-syndrom" der også (dvs., høyere pris på innenlandsmarkedet enn på eksport). Europeisk optikk kjøper jeg derfor her heime.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...