Jump to content

Norma NP trainer


leoestby

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Akkurat det samme jeg fikk beskjed om på XXL Kristiansand, selv om jeg har pleid å ta det de sier med ei klype salt. Egner hylsene seg like godt til å lade om igjen som Jaktmatchen? Vet selvsagt at utseende ikke blir helt likt.

 

 

Det jeg har hørt er at disse skal kunne lades om, men er det noen som kan bekrefte dette så gjør gjerne det:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en telefon til norma for å høre litt for det har dukket opp noe spørsmål på skytebanen.

 

Det jeg ble fortalt er at kula som sitter i skal være så å si identisk med jaktmatch kula. Og hylsene går i gjennom samme kvalitets kontroll og skal være like som resten bare de ikke er polerte. Når det gjaldt blyspiss versjonen sa vedkommende at kula kunne sammenlignes med norma elite express kula. Hvis dette stemmer så er jo NP ammoen temmelig rimelig. Bortimot halv pris.

 

Bakdelen med NP ammoen er at den produseres kun 1 gang i året og bestilles på forhåndsordre før jul hvert år inn til forhandler(meg fortalt)

Link to comment
Share on other sites

Helt like kan de ikke være tror jeg. Jeg og broder dro for å skyte litt igår, og hadde med oss en pakke hver av disse. Jeg i 308, og broder i 30-06. Vi har begge fått til relativt gode samlinger med norma jaktmatch, men med NP traineren klarte ingen av oss å få noen særlig samlinger på under 7-8 cm. Jeg sier at ammoen er dårlig, men at de ikke kan være de samme som jaktmatchen. Chronografert har hver patron (vi testet) ca samme hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Men for å si de sånn så tviler jeg på at Trainer ammoen er no serlig dårligere eller noen annen patron på markede for å skyte di 30 treningsskudda. å ja brorparten av di som er å handler ammo på xxl er faktsik vanlige jegere som skal ha di til pliktskudda sine å di klarer ikke holde rifla innenfor 12 mm uansett. de er faktisk ikke så veldig ofte at en jaktrifle går så godt som 12 mm uten at den er modda på noe vis. Banesaueren min går jo nesten ikke så godt engang.

Link to comment
Share on other sites

Dere må naturligvis teste selv og trekke deres egne konklusjoner. Som jeg allerede har skrevet sier jeg ikke at Np'en er dårlig, den går bare ikke like bra i min (og broders) rifle som jaktmatchen gjør.

 

Lag nå ikke noe stor sak ut av noe som er min erfaring. Den kan neppe overføres til å være universell uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For min del er NP trainern nå utelukket. Funker dårlig i mitt blaser løp. 40-50mm om jeg er heldig. Så kommer det en slenger på opp til 10cm i ny og ne... :?

 

Våpenet er det ikke noe feil med, for har samlinger på 18-20mm med noe hjemmeladet ammo.

Link to comment
Share on other sites

Min X-bolt SS i 30-06 likte heller ikke NP Trainer. Jeg har meget god samling med Norma Jaktmatch, men med NP Trainer ble resultatet langt dårligere. Man får vel kanskje det en betaler for, dessverre.... :trist:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også rin gt direkte til Norma og forhørt meg. Som tidligere sagt i tråden, sa de som Monsen at alt var tilnærmet likt. Skal bli intr sagt til fredag. Fikk en 50 skudds pakning av den lokale butikken her til testing. Det er i 6.5*55. Shultzen min har vært alt etende frem til nå. Og det meste har gått ned mot 25 mm.

Link to comment
Share on other sites

Gullbelagte hylser? Hvor og hva kostet de?

 

Om noen messinghylser er blankere enn andre er det fordi de er polerte.

Gullbelagte hylser ville vært betydelig dyrere enn dagens Norma patroner (selv om de er dyre nok).

 

mvh

Oddvar

 

Var det han fyren på XXL påstod. Meget skeptisk til at det er gull på jaktmatchhylsene selv :lol:

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på hylsene er at trainer ikke poleres etter munnigsgløding. Derfor er glødesonene synlig og med litt oksydering.

Er det det samme med Lapua sine hylser?

 

Alle mine Lapua-hylser har i hvert fall en litt annen farge fra halsen og til en bit under skulderen. Lapua-hylsene er det i hvert fall ikke noe i veien med :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lå ved siden av en som skjøt med NP ammo i går (Mauser i 30-06). Han bare ristet på hodet av resultatene. I tillegg så det ut som han skjøt med svartkrutt - "store skyer" med røyk kom ut av demperen.

 

Jeg koste meg med min X-Bolt og mine Jaktmatch - "hull i hull" (etter min standard.... :winke1: ) på 200 m banen.

 

Ingen NP ammo på meg, nei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner nå å lure litt på som skjer, er pipa mi så eksepsjonell god. Noe jeg tviler på.

 

Fikk ei pakke med NP i 6.5*55 for å teste pga den dårlige reklamen.

 

Satt meg i benken med litt dårlig konsentrasjon. Sendte de egentlig av gårde. Samling ytterkant til ytterkant på 5 skudd var 22 mm.

 

Satt meg godt til rette for å prøve de 5 neste. De 3 føste satt i samme hullet og hvis en trekker i fra diameter på kula så var de på 2.5 mm i høyde og 3 mm i bredde. Så slurva jeg litt med 1 skudd så 5 skudden ble på ca 20 mm.(ytter til ytter)

 

En kompis fikk noen å prøve i sin gamle mauser og de samla ca 50 mm og mindre samlinger fikk han heller ikke med sine ferdig ladde jaktfelt patroner i denne børsa.

 

Jeg greier faktisk ikke å få bedre samlinger med ferdigladde scenar til jaktfelt børsa enn disse.

 

Så jeg kan ikke annet enn å anbefale disse.

 

Jeg brukte ei shultz og larsen dl 97 med 60 cm 17mm pipe. Nå skal de sies at denne pipa er alt etende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I dag var jeg ute på XXL i Kristiansand, og de hadde fått inn Norma NP Jakt. Spurte han som jobbet i jaktavdelingen, men han jaktet ikke så mye selv så han visste ikke noe om dem ( :roll: ). Noen som sitter på info om hva dette er? 12kr smellen i 30-06. Kommer nok ikke til å svikte A-framen, men ble litt nyskjerrig.

 

Om det er lik kvalitet som Trainer, er det jo helt håpløst.

Link to comment
Share on other sites

Har testa NP Trainer i cal. 308W - Røssler Titan 6 med 46 cm pipe, ligger på ca. 15 mm samlinger på 100 m - er det samme som jeg får på Jaktmatchen...

Skutt med 2-fot og støtte under kolben.

 

Fungerer også helt fint i 30-06, der testet i Savage 110 - 20-25 mm men klarer ikke noe bedre med Jaktmatch på denne rifla, da må den få hjemmeladda Scenar... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har fått tak i en pakke i 6,5x55 for å teste ut. Skjøt 8 treskuddsserier på 100 meter liggende med tofot, med støtte under kolba. Samlingene lå mellom 22 og 35 mm. Grei nok presisjon for vanlig treningsskyting. (Er fortsatt en del som måler presisjon etter hvor mange poeng man får på banen).

 

Skjøt ei due med denne patronen også, for å sjekke effekten av den butte helmantelkula. Holdet var drøye 100 meter, og dua klagde ikke på effekten :winke1: . Effektiv avliving, og et pent og rent hull stanset gjennom dua.

 

Hvis man får denne patronen til å gå bra i rifla si, er dette en fin patron, både til trening og småviltjakt.

 

Og man får fine Normahylser å lade med på kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...