Jump to content

Lett rifle i 7mm-08 rem.


methusalem

Recommended Posts

Ettersom åra går så blir liksom hjorteliene brattere og brattere... og kanskje ikke minst gjengrodde.

 

Dette er vel bakgrunnen for å tenke lett/kort rifle og kanskje i et kaliber som ikke "alle" har.

Denne 7millimeteren det her er snakk om bygger jo på .308 W hylsa og burde være veldig kurant til heimeladning.

 

Ser at det finns mange fabrikat med kort kasse som er kamret for denne patronen så spørsmålet er om her finnes noen blant Herskapet her inne som har våpen i/har prøvd dette kaliberet?

 

Ifølge amerikanske våpenskribenter er dette en generøs patron å lade også fra .308 hylser, og det er det ingen mangel på hertillands, isåfall bortsett fra et diesett, hva mer trengst for å presse ned halsen på 308 hylsa?

 

methusalem

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk "lurt" på faderen en TC Encore i 7mm-08 for 1 1/2 år siden. Jeg lader til han, presser om Norma eller Lapua .308 win. hylser, ingen problem. Et meget sympatisk kaliber å skyte med, lite rekyl og jevnt over lett å få bra presisjon. Bruksområdet her på gården er det samme som methusalem skisserer. Ellers dekker nok .260 det samme bruksområdet også, det finnes en Remington Seven helstokk i det kaliberet her i huset også. :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Virker som en kurant sak å lade dette kaliberet, så for å si det slik, det begynner å bli fristende med

ny børse.

Men, skal nytt våpen inn så må noe ut av skapet, har ikke lyst å kvitte meg med hverken 30 06 eller 6.5.

mens derimot Sauer 200 str. som ikke lenger er i bruk....ligger litt tynt an?

 

methusalem

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder å bruke 308 hylser sjekk for all del først at du har 308 hylser med lite volum/tykkelse i halsen. Etter omforming skal du kunne slippe ei kule ned i en skutt hylse uten problem. Formet en gang om 300 Remington hylser som var for tykke og måtte brosje halser og det kan jeg love deg er begrenset moro på såpass mange....

 

7mm 08 er et artig kaliber. Liten tanke lettere å skyte med enn morpatronen og bitte litt bedre egenskaper på langre hold. Var før 260 kom mest brukte patronen til MS skyting.

 

Lett 7-08 fra fabrikk er vel Kimber. Både Bamrud og Trond har hver sin i nevnte kaliber og jeg tror de begge er svært fornøyd. Har en lik selv i 308 som kommer til å være i skapet til den enten er utskutt eller til jeg kan få tak i en i 338 Fed.

 

Nye Sako 85 Finnlight er også å få i 7-08. Den liker jeg meget godt. Bra grep i stokken og balanserer bra. Men som alle Sako'r litt (for)dyr sammenlignet med mye annet.

 

Ellers leverer vel så og si alt av amerikanerer sine lettvektere i 7-08, og det er en mye mer utbredt patron der enn her. 7mm i det hele tatt lider her hjemme under 6,5 kalibernes dominans

Link to comment
Share on other sites

Lett 7-08 fra fabrikk er vel Kimber. Både Bamrud og Trond har hver sin i nevnte kaliber og jeg tror de begge er svært fornøyd. Har en lik selv i 308 som kommer til å være i skapet til den enten er utskutt eller til jeg kan få tak i en i 338 Fed.

 

Er storfornøyd med Kimberen min ja, men min er også i .308. :wink: Det er han i nabohuset som har 7mm-08, men da i en Encore.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kjempefornøyd med Kimberen min i 7mm-08! :D

Har rabla ned noen ord før om den både her på kammeret og på SL. Et lett, presis og funksjonelt våpen.

Et godt kjøp spør du meg.

Kan gå i skauen med denne en hel dag uten å merke at den henger på skuldra.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Zombietråd må vekkes til live!

 

Som ganske fersk storviltjeger (ser bort fra rådyr), så har jaktgarderoben gjennomgått ganske store endringer det siste året. 

Har nå en S&L i 8x57 med ganske lyssterk optikk og en Browning BLR som jeg fikk Rafdal til å bygge om fra 243 til 358W. Med disse to klarer jeg meg ganske greit, men kjenner litt på at det er noe som mangler. S&L er tung og lang å drasse med seg på lange dager i fjellet. Browningen er også overraskende tung ifht størrelsen, men egner seg uansett best til trange poster i tettere skog.

Vurderer derfor å “komplettere” storviltgarderoben med noe som er lett og robust, og kanskje litt mer flattskytende enn de to andre potetkasterne. Tanken på en 7-08 kom snikende under elgjakta, og vil liksom ikke slippe taket.

Det jeg må finne ut før jeg går videre med prosjektet er hvor kort pipe jeg kan ha på en 7-08 før jeg er bedre tjent med en 308. Pga. Hørselsskade er det ikke noen vei utenom demper, og av samme grunn ser jeg heller ikke noe poeng i å gå opp til noe kraftigere, som f.eks 270. For å holde totallengden akseptabel så bør ikke løpet være over 45cm, helst ned mot 42. Spørsmålet blir da om det noe vits med 7-08 i så kort løp? Hvis jeg taper for mye hastighet på kula, så forsvinner jo fordelene med 7-08 ganske raskt.

Bruksområdet blir i hovedsak fjelljakt og kystjakt etter hhv. alt hjortevilt og sel +++. Fellesnevneren er hardt bruk, stor sjanse for litt avstander og stor sjanse for vind.

Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, psAico skrev:

Hvis jeg taper for mye hastighet på kula, så forsvinner jo fordelene med 7-08 ganske raskt.

 

Ja, disse forbaskede naturlovene! Det er ikke noe "trolldom" ved 308 W, eller andre patroner, for den saks skyld. Man kan ikke få et langholdsvåpen med minimum pipelengde. Man får mest energi ved å velge et grovere kaliber, populært sagt at kruttgassene får et større areal å arbeide mot. Til ditt bruk vil derfor 338 Federal, eller patronen du har i Browningen, gi mest energi. Hastigheten er uansett god nok på normale skuddhold (sjekk for sikkerhets skyld ekspansjonen, hvis du bruker "homogene" kuler). Avstandsmålere har gjort våre tidligere kjempekjekke supermagnumer overflødige.

 

Jeg har også lyst på en 7mm-08 i ei lett rifle, hvis jeg klarer å "rydde plass i garderoben", men da med normal/lang (60 - 65 cm) pipe, og evt. med ei byttepipe i 338 F eller 358 Win, kort og med demper. Lange og tynne piper er kanskje vanskelige for å få likt treffpunkt med forskjellig ammo, men litt arbeid må man jo legge ned i forberedelse til jakta!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Joda, @Jegermeistern, jeg skjønner at naturlovene gjelder her også. Det er jo derfor jeg spør, for å finne ut mer om hvor mye dette utgjør, og dermed gjøre meg opp en mening om det er en farbar vei. 

Avstandsmåler er fint det, men det enkle er av og til det beste. Når ett selhode dukker opp i 5 sekunder, på ukjent avstand, så er det greit å ha en patron som gjør det høvelig lett å beregne ca. treffpunkt med litt rask hoderegning, selv for en fersking ;-)

Link to comment
Share on other sites

Er det en slags radiobølge som har blitt sendt ut over det ganske land? Jeg har også tenkt på 7mm-08 i de siste dagene.

 

Jeg har egentlig lignende tanker hva angår løp og slikt, kunne godt tenkt meg noe kort og hendig, men jeg ønsker å bruke denne pipen til langhold så for min del tror jeg ikke jeg tør å kjøpe noe kortere enn 22". Etter 22" taper man en god del hastighet, i følge det jeg har funnet på nett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, klabbogbabb skrev:

Etter 22" taper man en god del hastighet, i følge det jeg har funnet på nett.

 

Nåja, man finner mye på nettet. Innen de begrensningene vi vanligvis utgyder oss om her inne, 40 - 74 cm pipelengde, og normale riflekalibre, kan vi, i praksis, regne hastighetstapet som tilnærmet lineært. Eksperter på indreballistikk, som @Per-S , kan kanskje gi et mer utfyllende svar på dette. Hastighetstapet er ca. 3 - 5 m/s for hver cm kan kutter, minst med hurtigbrennende krutt, mest med saktebrennende.

 

Jeg har faktisk også tenkt på 7mm-08 i forbindelse med seljakt (rustfritt våpen - vil "tante Blå" gi meg en ekstra garderobeplass for det?). Nettopp derfor vil jeg ha alle de m/s jeg kan få, sjøl om jeg ikke er helt borte når det gjelder avstandbedømmelse. Avstandsmåleren er god til å trene avstandsbedømmelsen, får jo noen aha-opplevelser der!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@psAico jeg tror du er inne på rett spor med 7-08. I 308 oppnås det anstendige hastigheter med 150 grs kuler og cfe223. Også i relativt korte piper. Ser ingen grunn til at du ikke skal klare, tilsvarende i en 7-08. For seljakt og mindre hjortevilt, kan du jo bruke ei lettere kule for å få enda litt flatere kulebane. Jeg er enig med deg i at pipa bør ned mot 40 cm. For deg er det vel viktigere med en god lyddemper enn 10 cm ekstra pipelengde. Til ditt bruk burde en Seven eller kimber med lett stokk, liten og lett kikkert, som 2-7x33 Leupold. 40-42 cm 7-08 pipe. Og så stor demper du kan koste på deg mtp vekt, være perfekt. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Anskaffet en Hausken JD184 til min Seven (308win 43 cm løp) i sommer og fikk mesteparten av balansen og hendigheten tilbake. Den gamle var også en Hausken med ett eller annet modellnummer veide håret over 500 gram, mens JD184 skal være 296 gram. Absolutt en merkbar forbedring i årets elgjakt kontra fjorårets.

Så en lettere demper som demper littegrann mindre kan være ett godt kompromiss.

Har selv øreskade med tinnitus og er derfor påpasselig med å ikke gjøre galt værre.

Må si jeg liker tanken på 7mm-08!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det må være noe i lufta, for jeg har også lyst på en 7-08. Når det er sagt har jeg ikke klart å overbevise meg selv om hvorfor enda. Ja 7mm kulene flyr litt bedre, og gir marginalt mindre rekyl enn 308 , men hvor lang må man skyte for å utnytte den marginalt bedre bcǹ?

Skøyt idag en elgkalv med min svinlette 308. 40cm løp og en Hausken JD184. Var bare rundt 100 meter, men uproblematisk på en dårlig stilling å sette kula akkurat der jeg ønsket. Det blåste stiv kuling også, men det var mer utfordrende at dyret ikke sto helt i ro.

Jeg vurderer nå å se bort fra vektige argumenter, og bare innse at har man lyst har man lov :)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Jegermeistern skrev:

 

Nåja, man finner mye på nettet. Innen de begrensningene vi vanligvis utgyder oss om her inne, 40 - 74 cm pipelengde, og normale riflekalibre, kan vi, i praksis, regne hastighetstapet som tilnærmet lineært. Eksperter på indreballistikk, som @Per-S , kan kanskje gi et mer utfyllende svar på dette. Hastighetstapet er ca. 3 - 5 m/s for hver cm kan kutter, minst med hurtigbrennende krutt, mest med saktebrennende.

 

Jeg har faktisk også tenkt på 7mm-08 i forbindelse med seljakt (rustfritt våpen - vil "tante Blå" gi meg en ekstra garderobeplass for det?). Nettopp derfor vil jeg ha alle de m/s jeg kan få, sjøl om jeg ikke er helt borte når det gjelder avstandbedømmelse. Avstandsmåleren er god til å trene avstandsbedømmelsen, får jo noen aha-opplevelser der!

 

Er det noen som noensinne har prøvd dette? Seljakt er jo ikke jakt i henhold til viltloven, det er egentlig en egen kategori for behovsprøving som kommer utenfor garderoben..

 

Våpenbegrensende tankegang tilsier sel(v)følgelig at man får avslag med begrunnelse at våpen i garderoben er fullt dugelige til seljakt, men er det noen som faktisk har prøvd? Verste man får er vel et nei.. 😇

 

1 time siden, pererik skrev:

Det må være noe i lufta, for jeg har også lyst på en 7-08. Når det er sagt har jeg ikke klart å overbevise meg selv om hvorfor enda. Ja 7mm kulene flyr litt bedre, og gir marginalt mindre rekyl enn 308 , men hvor lang må man skyte for å utnytte den marginalt bedre bcǹ?

Skøyt idag en elgkalv med min svinlette 308. 40cm løp og en Hausken JD184. Var bare rundt 100 meter, men uproblematisk på en dårlig stilling å sette kula akkurat der jeg ønsket. Det blåste stiv kuling også, men det var mer utfordrende at dyret ikke sto helt i ro.

Jeg vurderer nå å se bort fra vektige argumenter, og bare innse at har man lyst har man lov :)


Forskjellen blir ikke natt og dag før man kommer ut til 900-1000 meter, så det er vanskelig å rettferdiggjøre for oss 308-havere.. Personlig vil jeg ha en tykkere pipe i rustfri til langhold, og da tenker jeg at jeg kan like godt bytte til et mer dugelig kaliber når jeg først er i gang.

Edited by klabbogbabb
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...