smevik Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Heisann Har tenkt å lappe kikkertringene mine og har anskaffet meg lappesett. Det fulgte ikke med slipepasta i settet. Hvilken korning bør jeg bruke? Ser på gasolin.no at de fører fra 120 til 320-korning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RWA Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Dette høres spesielt ut. Hva er det du skal gjøre egentlig? Det skjønte jeg ikke.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Man monterer ringene på børsa og sliper dem innvendig med ei rett stiv stang, slik at du får kikkerten montert helt uten spenn i mellomrøret. Hvilken kroning du skal bruke har jeg ingen anelse på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Det brukes ofte 240korning til denne jobben.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RWA Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Aha, da skjønte jeg litt mer.... lapping....var litt villedende. Slipepapir får man tilkorning opptil svært fint, 1200 om du vil.... men om det er nødvendig med så fint, tviler jeg på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Nei, det må ikke være for fint, da blir man aldri ferdig. Og bolten bør helst være av kobber. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaaning Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Her er det en del informasjon: http://www.kokopelliproducts.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buster Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Det er noe som heter "ventil-slipe-pasta"(for bilmotorer), som de har på Biltema også hvis jeg ikke tar feil. Det har jeg brukt til slikt, og til lapping av låseklakker. Funker som smør! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smevik Posted April 8, 2011 Author Share Posted April 8, 2011 Det er noe som heter "ventil-slipe-pasta"(for bilmotorer), som de har på Biltema også hvis jeg ikke tar feil. Det har jeg brukt til slikt, og til lapping av låseklakker. Funker som smør! Takker for alle svar. Buster, til og med de settene med ventilslipepasta inneholder en fin og en grov pasta Regner uansett med at jeg kjøper et sånt sett på mekonomen og bruker begge, grov først også fin etterpå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjortefot Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Jeg mener å huske at en klarer seg veldig bra med kun å bruke den fine pastaen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Busemann Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Er dette egentlig påkrevd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Spørs litt, skjeve ringer kan vel i verste tilfelle knekke en kikkert over tid. Med hel base burde man være innenfor, og tipper de fleste moderne kasser er godt nok maskinerte til at det ikke er påkrevd. Men det kan jo aldri skade (så lenge man ikke overdriver). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Busemann Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Du er nok inne på noe, jeg har Blaser og disse montasjene til en haug av høvdinger vil jeg gå utifra holder mål uten noe mere lapping, kommer iallefall til å prøve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Sålenge montasjen er skrudd sammen av flere deler, og ikke laget i ett stykke, mener jeg at det er best å slipe inn ringene. Uansett hvor mye man har betalt for montasjen. Unntatt er ringer med "kuleforinger" som sakomontasjer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaaning Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Unntatt er ringer med "kuleforinger" som sakomontasjer Her er et rimelig alternativ. Burris Signatur ringer. Da får en mulighet til tilt samtidlig med en spenningsfri montasje. http://www.burrisoptics.com/sigrings.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buster Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Gull, de der! Har selv et par på ei rifle der montasjebasene lever hvert sitt liv..Null stress nå!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimrod Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Lapping kan være fint det. Behovet bør dog være til stedet. (Skal man grise med ting bare for moroskyld finnes andre alternativer). Har lappet ringer en gang. På en Ruger 77/22 med originale Ruger ringer. Kjøpte et "demo" fra Våpen Søylen. Demo betyr: Returnert, ubrukelig i Bergen Først bør du finne ut om det er nødvendig. Monter siktet i fremre ring uten å sette på topp delen på bak. Ligger siktet fint i ringen bak er det en bra start. Løs av fremre "topp" og monter bakre. Om det ser bra ut framme, så er det faktisk det. (fritt etter Cornelis Vresvijk). Om siktet ikke legger seg fint i ringen uten montert og tilstrammet topp, da er lapping ett alternativ. Er avvikene tydelig/store, frem med pasta og aksling. Ingen eller små avvik? La Biltema beholde slipepastaen selv. Det er greit å vurdere for en hver etter testing. Å lappe for "sikkerhetskyld" er tøvete. De fleste kikkerter er beregnet å kunne monteres på Amerikanske våpen også , noe avvik er innenfor normen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted April 9, 2011 Share Posted April 9, 2011 Når jeg har bestemt meg for hvor kikkert og ringer skal stå på rifla pleier jeg å lappe ringene til det er ca. 75% kontakt mellom kikkertrør og ringene. Den fine ventilslipepastaen er mer enn grov nok for jobben, og det er sjeldent mange drag over ringene som skal til. Etter en slik tilpassning flytter jeg aldri kikkerten frem eller tilbake på picatinnyskinna. Passer alltid på at den havner i samme spor ved montering/demontering. Med en slik kikkertmontering oppnår jeg samme treffpunkt hver eneste gang jeg tar av og på kikkerten. Treffpunktavviket blir så lite at jeg ikke sikkert kan si om det er der, eller om det er andre forhold som inntrer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 Vekker denne til live igjen. Jeg tenkte å dreie en "lappebolt" og ser det blir anbefalt kobber. Hvilke materialegenskaper er man ute etter som gjør at man velger akkurat kobber? Jeg tenkte å bruke mykt stål... Hvor fint må den være dreid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
30Ihmsa Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 Skjønner ikke hvorfor kobber er anbefalt..? Mykt stål eller kobber gir ingen presisjon. Bruk rustfritt eller akselstål. De får du også i ferdige dimensjoner. Overflaten må være FIN;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 høres lurt ut. får se hva jeg har tilgang på, men trolig blir det bare vanlig karbonstål... Er det noen vits i å slipe / polere, eller holder det med "fineste" man får dreid det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
30Ihmsa Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 Jég hadde i allefall slipt akslingen. Trur jaggu jeg hadde polert litt óg.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaaning Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 Jég hadde i allefall slipt akslingen. Trur jaggu jeg hadde polert litt óg.. Husk da på å slå en "gjenge" innen... http://www.kokopelliproducts.com/lapp.html Beveges frem å at presis som da en lukker / åpner bolten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hydrox Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 En slik slipedor skal så absolutt ikke være laget av bronse, messing eller kobber. Den skal aller halst lages av noe som er hardere enn ringene du skal slipe, men stål generelt vil funke bra. Lager man en slik dor av mykt matriale så deformeres den av slipepastaen og ringene du sliper blir aldri helt rundt. Overflaten blir fin nok den med fin mating på dreiebenken, og blir den ikke det så er det operatøren av dreiebenken sin feil. Å polere slipedoren er fullstendig bortkastet, den blir jo mattet av slipepastaen. Jeg ville brukt ca 180 korning og hadde ikke brydd meg med å bruke finere, overflaten blir mer enn fin nok med det. Et godt alternativ er å bedde kikkerten i epoxy oppi ringene, fungerer utmerket og jobben er reversibel om man en dag skal rokkere litt på ringer mellom rifler. Bare pass på å bruke slippmiddel på kikkerten så slipper man å ha kikkert som er limt fast i ringene. Silikongrease egner seg godt som slippmiddel. Har gjort dette i forbindelse med at jeg skimset bakre ring opp slik at det tilsvarer 20 MOA tilt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 Skjønner ikke hvorfor kobber er anbefalt..? Nei, si det. ren å anbefale kobber til dette. Kjøp en ferdig dor (Midway, Brownells og sikkert flere, eller bestill en bit aksling i rett dimensjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 Skjønner ikke hvorfor kobber er anbefalt..? Mykt stål eller kobber gir ingen presisjon. Bruk rustfritt eller akselstål. De får du også i ferdige dimensjoner. Overflaten må være FIN;)Grunnen til kobber, er at det er mykt slik at slipekornene setter seg fast i overflaten, og det er ståldelen som blir slipt. Med akselstål, slipes begge delene like mye, og presisjonen i oppretterverktøyet blir allikevel borte. Det går sikkert an å bruke stål, dreie den litt for liten og lime på slipepapir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 Snodig at mekanisk industri ikke har skjønt dette gitt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snapphane Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 En lap-dor må/bør være bløtere enn den/de gjenstander som skal lappes/smergles. Til og med tre ble brukt av gamlekara når de ga tolker den endelige finish. ( Håndbok i maskinarbeide, Pedre Lobben, første bind, 1948 ) Glødet kobber eller messing er fint. Støpejern ble også brukt. Poenget er at smergelkornene biter seg fast i det bløte materialet og blir dratt rundt og får sin skjærende effekt. Bly er det beste, og det bruker vi når geværpiper smergles "kolbes". Men det er kanskje ikke så egnet for en lang dor til k.montasje-lining. Fest smergeldoren på en lengre stang, og bruk batteridrill med låg hastighet. Dra frem og tilbake samtidig som doren roterer. Rikelig med olje ! Det beste er dog å tilpasse og skru montasjen så nøyaktig du kan. Da er det ingen lapping som skulle være nødvendig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
30Ihmsa Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 Hmm.. Snodig de bruker rustfritt i lappeverktøyet som selges... Men kanskje det er ment å IKKE vare no særlig lenge? Er forsåvidt ikke noe nytt dét.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 Snodig at mekanisk industri ikke har skjønt dette gitt....De har vel heller glemt det. ( Håndbok i maskinarbeide, Pedre Lobben, første bind, 1948 )En slik mener jeg har i hylla etter den mest erfarne maskiningeniøren jeg har møtt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 ja, dere får bare prøve; kopper med slipepasta mot stål blir sikkert helt topp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snapphane Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 Når en kroner munninger er det vanlig å slipe ned en aning ca 45 grader etter rett avdreiing. En pistolkule av kobber + smergel, eksepelvis en .45 ACP gjør susen, mens pipa roterer ganske fort i benken. Men det lønner seg å demontere patronen og gløde kula. Da blir den bløt, og tar bedre til seg smergelet. To sider av av samme sak for tvilere ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 ja, dere får bare prøve; kopper med slipepasta mot stål blir sikkert helt topp...Det har jeg gjord noen ganger. Kobberbolten har fortsatt riktig dimensjon, og er rett. En 30mm dreid kobberbolt, er rett og ikke veldig lett å bøye. Når verktøymakere på min jobb og Snapphane enige, må du komme med overbevisene dokumentasjon for å få meg til å endre mening. Den ene av verktøymakerene har over 50års erfaring, og det er vel ca det samme som Snapphanes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 Jeg har brukt syrefaste eller rustfrie ruller fra ett eller annet transportbånd som jeg har dreid ned til rette dimensjoner. De har nå også fungert meget godt og ikke skiftet dimensjoner etter bruk. Stålet er ganske mykt, men det er også ringen jeg bruker fra KenFarrell. Må bare få poengter at det er sjeldent mer enn 5-10 trekk frem og tilbake med vridning på bolten (ikke bruk drill, bruk hånda) før ringene er ferdig lappet med fineste slipepasta fra et ventilslipekitt. Er det sinsykt skjevt bruk heller epoxy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ignorant Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 Brug også relativt groft smergel, og undgå at slibe på langs. Mange kikkerter har så hård og glat overflade at det er en fordel med cirkulære slibespor, for at reducere det nødvendige spænd omkring kikkertrøret, for at forhindre at kikkerten glider under rekyle. Det optimale er faktisk at underdelen af ringen er relativ agresiv, og toppen meget glat. det vil medføre at det er meget lettere at montere kikkerten vandret. samtidigt med at man ikke risikere at tilspænding af ringene vorsøger at tilføre vridning i røret. da underdelen vil låse, og toppene bare udføre en friktionsfri spænd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted May 27, 2012 Share Posted May 27, 2012 Får se om jeg finner noe alu som er brukanes. Blir å kjøpe det slipepastasettet fra biltema tror jeg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 http://www.youtube.com/watch?v=czbriA7tvus" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank Her brukes 220 grit i det settet man kjøper. Er i farta med å dreie til en 34mm bolt nå, eller 33,8mm, som PM2en er... Den blir i konstruksjonsstål, som er relativt bløtt. Rett og slett fordi jeg ikke har en 35mm+ kobber- eller alubolt liggende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted May 31, 2012 Share Posted May 31, 2012 Her er bolten. Hvis noen har noen innspill til overflaten er det bare å komme med de. Ser for meg at den kanskje er for fin, slik at kornene ikke vil sitte fast, men bare gli over og bli sittende i ringen? Bør jeg ta en omgang med litt grovere sandpapir? Brukte 400. diameter ble 38.8mm. Lappingen er gjennomført: Beskrevet her. Valgte å rotere fremfor å dra frem og tilbake etter råd fra ignorant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.