Jump to content

Bytte kule på Nato


Salmon

Recommended Posts

Kom til å tenke på at det kanskje går å trekke ut kula på natoen, helle ut kruttet, fylle på med N140 i passende mengde og sette inn ei 165 grs jaktkule???

Må en presse halsen først?

Noen som har forsøkt dette?

 

 

Ja, jeg gjør dette. Helpresser før jeg lader om patronen.

 

Grunnen til at jeg gjør det er så enkel som at jeg har masse nato, og jeg vil ha treningsammo med samme kule som jeg jakter (rev og kråke). Dette er ammo til halvautomaten min, og den "spiser" hylser, så jeg kan ikke bruke de opp igjen (får en fin liten bulk akkurat i hylsehalsen).

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Ser at høggern glemte at jeg sparer hylser også... :wink:

Har nato i angros så det er ikke ett problem.

Det er vel ikke nødvendig å helpresse om den går i kammeret uten?

Men en må vel kanskje presse halsen?

Tenkte og jeg skulle finne en pasende billig treningskule og så lade med natokrutt til samme

treffpunkt som jaktkula.

Link to comment
Share on other sites

Ser at høggern glemte at jeg sparer hylser også... :wink:

Har nato i angros så det er ikke ett problem.

Det er vel ikke nødvendig å helpresse om den går i kammeret uten?

Men en må vel kanskje presse halsen?

Tenkte og jeg skulle finne en pasende billig treningskule og så lade med natokrutt til samme

treffpunkt som jaktkula.

 

Har skifta nokre tusen kuler i nato, og verken eg eller dei andre som eg kjenner har pressa hylsene på nytt før ny kule er satt i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

du kan ikke spørre hva en ladning natokrutt bør ligge på i grs. for all nato er ladet til omtrent samme hastighet, men kruttet er forskjellig fra år til år. NM60 er ladet til ca 850 msek i rifler med 60 cm løp. men kruttladningen har variert fra 46 til 41 grs fra år til år. det betyr at kruttet disse patronene er ladet med, har varierende brennhastighet. kruttet heter forresten NC 1055.

 

om du på død og liv vil bytte kule på nato anbefaler jeg å bruke en 150 grs kule og eventuelt redusere ladningen med 1,5 grs.

om du vil bruke en 165 grs kule må du redusere enda mer.

Link to comment
Share on other sites

Vettet er gjerne dårligere enn forstanden på nybegynnere i ladekunsten, og nybegynnere vil gjerne eksperimentere litt... :lol:

Jeg må ikke på død og liv bruke nato hylser og krutt, men når en engang har en del liggende er det like greit, og billigere, enn å kjøpe nye hylser og krutt.

Har veid kruttet i de patronene som jeg har og det viser gjevnt over 44grs. Kulen ble veid til 146grs.

Hvis du mener at en bør redusere med 1,5grs fra 146 til 150grs, så bør en startladning bli liggende på ca 39grs.

Betyr ikke det at kruttet er raskere enn vv140 siden en startladning der ligger på ca 42grs?

Hmmm... ble det riktig tro... :?:

Link to comment
Share on other sites

ja det er kjappere enn N140 som oftest.

 

jeg vet kula veier 146 grs. sidn du har 44 grs som kruttmengde sier min erfaring at dine patroner er ca fra engang tidlig på 80 tallet ;)

 

i mine øyne er nato kruttet best egnet til 150 grs kuler, altså ca tilsvarende kuler som sitter i patronen fra før.

NM 60 er ladet til ganske heftig trykk. så å drive å bytte kuler i slike patroner er ikke bestandig det mest geniale man kan drive med om man ikke har peiling på hva man gjør. les ladeboken. der advares det spesifikt mot å bruke krutt du trekker ut fra patroner for du vet ikke alt om krutets egenskaper og brennhastighet.

 

skjønner ikke denne sparemanien enkelte har. her har man glimrende treningsammo man kan skyte som den er, skan man heller bruke vanlig krutt det finnes ladedata for og hylser som er gode(nato hylser har en tendens til å klebe i moderne rifler)

 

din besparelse er knapt 1 krone pr patron.

Link to comment
Share on other sites

Det vanlige er å nappe ut kula og sette i en Sierra MK 150grs. Har en del ulike lotter fra 70-tallet som jeg skyter både med orginalkule og med Sierra MK 150grs. Bruker den nå stort sett orginalt, men presisjonen med mine lotter i min mauser blir vesentlig bedre med Sierra kulen. Aldri sett noen trykktegn og hastigheten ligger rundt 840m/s med 60cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått testet mine Swift Scirocc 2 i 165grs. cal.308 ladd på natohylse og natokrutt.

Dro ut kulene på Nato NM60 83 og laddet meg opp til 43,5grs med samme krutt.

Fikk en utgang på 816-820m/s og bra samling i min mauser M98.

Det jeg nå lurer litt på er hvordan jeg skal finne ut hvor stort kammertrykket er?

Fikk ingen tegn til overtrykk, verken treg hevearm, løse hetter, sprekk eller buler i hylsene, men syntes den sparket vel mye... :lol:

Den gav tilnermet samme treffpunkt som med orginal Nato, og den har jo bare en 146grs kule...?

"Høggern"??? :D

Link to comment
Share on other sites

Salmon, hvis du veide opp ca 44 grain med krutt på 146 grains nato kule, så er vel det kanskje litt kraftig lading med å redusere kun 0.5 grain og putte på ei 165 grains kule. Ville tru at kanskje du burde redusere kruttmengden ytterligere, kanskje nedpå 42-43 grains ladninger...

Er fersk lader sjølv, men utav det eg har sett i 6.5, så er det meir riktig i forhold...

Link to comment
Share on other sites

jeg har sagt hva jeg mener. jeg sa at om du vil bruke en 165 grs kule bør du redusee kruttmengden med mer enn 1,5 grs.

0,5 grs reduksjon er knapt merkbar.

du sprenkger neppe børsa med slik ammo, men tror du er godt over maxtrykk. nato er på maxtrykk med en 146 grs kule. om du da bytter til en 20 grs tyngre kule....... vel man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at trykket kan øke en smule.

 

en jeg kjenner bytta 146 grs kula i nato med en 168 grs kule uten videre sermoni. det gikk fint det. helt til han måtte banke opp hevearmen.

Link to comment
Share on other sites

Tør jeg spørre om hva som er vitsen med å putte en bonda jaktkule i Nato-ammunisjon? Hadde til nød forstått det om du hadde brukt Remington eller Winchester bulk blyspiss til 1,50 per stykk.

 

Støtter dessuten opp under de som er litt skeptiske til å bytte ut en 146 grains kule Nato-kule med en 165 grains jakt-torpedo (scirocco-kulene er ganske lange) uten å redusere mer enn 0,5 grains.

 

Tennhette og krutt koster under 1,75 kroner om en kjøper 1 kg Vithavouri krutt og hetter i 100 pakning for en slik ladning.

Link to comment
Share on other sites

trykktegn? er du erfaren nok til å se alle trykktegnene?

tror neppe du får løse hetter i nato hylser før du omtrent sprenger børsa. de hettene er klinket fast og sitter godt.

trege hevearmsløft får du sjelden i mausere uansett, så det er heller ikke et sikkert trykktegn.

men:

hva med trykkringen? har du målt denne?

hva med visuelt flatere hetter?

kratring av hetter?

 

well, i rest my case......

 

jeg gidder ikke komme med for mye av disse tingene.

om han vil bytte kule i nato å skyte patroner med over maxtrykk, vel jeg har ikke tenkt prøve få han fra det lengre. for han er tydeligvis veldig fornøyd med denne praksisen.

 

det jeg synes ikke er helt bra med dette er at han spør om råd, gir inntrykk av at han er uerfaren, får råd av noen som har erfaring med nato og som sier hvor mye han bør redusere, å så viser det seg at han driter javnt i rådet. da tenker jeg 2 ting:

1)hva er vitsen med å spørre om råd når man alikevel ikke har tenkt å følge rådet?

2)hvorfor gidder jeg bruke tid på å svare noen som tydeligvis ikke vil høre på råd om det han har spurt om?

Link to comment
Share on other sites

Høggern, du må bare ta slike tullinger som meg med ett smil... :wink:

Hadde faktisk tenkt å lade meg opp til sånn 44-45 grs men tror jeg stopper på 43,5. Noe sier meg at nok er nok. Har vi mannfolk intuisjon... :?:8)

Tja hva er vitsen med å benytte natohylser og natokrutt annet enn at en har en del av sorten, og tid og utstyr til å dra ut kulene, og så sparer en noen få ører.... en slipper å lete skutte tommhylser som en ikke vet hvor mange ganger de er ladet, helpressing og vasking....

Anyway, jeg spør, får fornuftige svar og gjør kanskje det stikk motsatte, men jeg har alle gode råd i bakhodet og håper å beholde hodet også i fremtiden...

Link to comment
Share on other sites

Så du hadde tenkt å legge på ytterligere et grain krutt? Altså 45 mot de 44 du oppga som orginalladning? Og så toppe med ei 19gr tyngere kule som i tillegg generer en smule mer trykk enn en 'vanlig' 165gr kule.

 

Mistenker du ligger og snuser på rødmerket med 43,5gr ladninga di også.

 

Tror du skal ta en runde med den 'intuisjonen' igjen.................................

Link to comment
Share on other sites

jeg skjønner faktisk ikke engang hvorfor jeg svarer på dette.

kansje jeg er redd noen skal bli skadet?

 

skal bare ramse opp noen harde kalde fakta.

1)NM60 nato er ladd til max som den er.

2)NM60 har en kule med kort bæreflate(genererer lite trykk) og kula veier 146 grs

3) den kula du ønsker bruke har lengre bæreflate og er en god del tyngre enn kula nevnt i pkt 2. dette er 2 faktorer som gir mer trykk.

4)om du ser i ladetabeller vil du se hvor mye lavere en 165 grs kule lades enn en 146 grs kule, i samme kaliber, med samme krutt

5) om du har litt overtrykk betyr ikke dette at du sprenger børsa med en gang. det kan være det vil gå bra til evig tid. men det kan og være at den blir litt og litt overbelastet og tilslutt plutselig ryker. (kalles tretthetsbrudd)

 

 

husk på at om du lader ammunisjon som er farlig, vil du kunne skade deg selv og andre.

Link to comment
Share on other sites

Skalvise.....

 

..starter QL..

 

hvis jeg bruker N135 som omtrent tilsvarer det NC1055 som nato var ladd med i den perioden gir 44 grs 4095 bar, 887 msek i sauern min, og veldig nær maxtrykk. ikke usannsynlig på NM60 som tross alt er lagd for å fungere smertefritt i -40 grader celsius.

 

Hvis jeg da går opp til en 168 grs sierra HPBT som kanskje ikke er ulik 165gr scirocco i lengde, så får jeg det koselige trykket 4931 bar og 859 msek.

Hvis jeg bytter kula med ei 180 gr Nosler ball Tip (som kanskje er mer lik i lengden, vanskelig å si uten å ha målt begge to), så har vi 6229 bar!!!!!

 

Vel....jeg ville IKKE fyrt av dette, med mindre jeg sto bak låven med snoravtrekk...........

Link to comment
Share on other sites

Det er noen som liker å gå på stram line.

Her er det i tillegg muligheter for at noen har smurt olje på linen. Da går det bra - helt til det ikke går bra lenger.

 

Nato hylser er ikke lik 308 hylser, på grunn av at de er laget for automatgevær er hylsene tykkere og sterkere enn normale 308 hylser. Derfor ser man ikke trykktegn selv om trykket er mye over det det skal være. Hettene er både tykkere og nittet i hylsen, derfor finner en heller ikke trykktegn på dem.

Hevarmsløftet blir ikke hardt siden hylsene er sterkere og ikke utvider seg på samme måten som vanlige 308 hylser. Hylsevolumet er mindre siden messingen er tykkere, trykket stiger derfor unormalt raskt, og data i beregningsprogrammet må legges inn med redusert hylsevolum for å bli korrekt. Selv om du har patroner fra samme lot har du ingen garanti for at hele loten er ladet med samme kruttlot. Det kan fort gi deg noen overaskelser.

 

Derfor, ikke eksperimenter med et kruttet som er i NATO patroner, kruttet egner seg ikke for tyngre kuler eller kuler med større igangsettingsmotstand enn originalkulen. Bytte kule fra originalkule til en tynnvegget matchkule med omtrent samme vekt har mange gode erfaringer med, men ytterligere eksperimentering er useriøst og uansvarlig.

Link to comment
Share on other sites

Skalvise.....

 

..starter QL..

 

hvis jeg bruker N135 som omtrent tilsvarer det NC1055 som nato var ladd med i den perioden gir 44 grs 4095 bar, 887 msek i sauern min, og veldig nær maxtrykk. ikke usannsynlig på NM60 som tross alt er lagd for å fungere smertefritt i -40 grader celsius.

 

Hvis jeg da går opp til en 168 grs sierra HPBT som kanskje ikke er ulik 165gr scirocco i lengde, så får jeg det koselige trykket 4931 bar og 859 msek.

Hvis jeg bytter kula med ei 180 gr Nosler ball Tip (som kanskje er mer lik i lengden, vanskelig å si uten å ha målt begge to), så har vi 6229 bar!!!!!

 

Vel....jeg ville IKKE fyrt av dette, med mindre jeg sto bak låven med snoravtrekk...........

 

Skal vi se ja...

Sjekket med kronografen og fant at natoen jeg bruker kruttet fra hadde en utgang på ca 850m/s

Det er noe lavere enn det du oppgir fra QL og dermed også ett lavere trykk.

I din beregning bruker du en 168grs kule, som er "litt" tyngre enn min 165grs kule.

Jeg fikk en utgang på ca 820m/s med 43,5 grs krutt mot din 859 med 44 grs krutt.

Da vil jeg tro at trykket med 165 grs kule og 43,5 grs krutt vil ligge på ca. 4200-4500bar

Jeg vet ikke hva maxtrykket er men jeg er vel å pirker borti rødstreken... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg tro at trykket med 165 grs kule og 43,5 grs krutt vil ligge på ca. 4200-4500bar

Jeg vet ikke hva maxtrykket er men jeg er vel å pirker borti rødstreken... :lol:

 

 

 

Sukk...

Som alle har prøvd å si, så pirker NM60 as is, allerede borti rødstreken..

Dermed er du langt OVER med den ladningen med 165gr...

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se ja...

Sjekket med kronografen og fant at natoen jeg bruker kruttet fra hadde en utgang på ca 850m/s

Det er noe lavere enn det du oppgir fra QL og dermed også ett lavere trykk.

I din beregning bruker du en 168grs kule, som er "litt" tyngre enn min 165grs kule.

Jeg fikk en utgang på ca 820m/s med 43,5 grs krutt mot din 859 med 44 grs krutt.

Da vil jeg tro at trykket med 165 grs kule og 43,5 grs krutt vil ligge på ca. 4200-4500bar

Jeg vet ikke hva maxtrykket er men jeg er vel å pirker borti rødstreken... :lol:

 

Du tror ikke Saueren det her er snakk om kanskje har et lengre løp enn Mauseren din? Hastighet er veldig avhengig av lengde på løp. Trykket er ikke det.

 

Folk her på forumet prøver bare å si at dette ikke er helt forsvarlig!

Link to comment
Share on other sites

QL er leking med tall, først og fremst for å prøve å riste litt liv i deg.

 

Swift Scirocco er en kule med tykk mantel og en relativt smal blykjerne. Dette gjør at kula blir lengere enn en 'tradisjonell' 165 gr kule. Bæreflaten blir større, og kula genererer derfor et høyere trykk. Av samme grunn er tommelfingerregelen ved lading av homogene kuler å starte med ladevekter for en klasse tyngere kuler enn den hva du selv skal lade med.

Så din 165gr scirocco kan lett sammenlignes med en 168 gr sierra. Og-vel-så-det.

 

Av en eller annen grunn virker det som du tror vi som svarer deg prøver å ødelegge de 'fine' og lettvinte ladningene dine, og derfor gir balle i alle rådene du får-tilogmed med et glis.

 

PS: Jeg har 67cm pipe i Saueren..........

Link to comment
Share on other sites

[skal vi se ja...

Sjekket med kronografen og fant at natoen jeg bruker kruttet fra hadde en utgang på ca 850m/s

Det er noe lavere enn det du oppgir fra QL og dermed også ett lavere trykk.

I din beregning bruker du en 168grs kule, som er "litt" tyngre enn min 165grs kule.

Jeg fikk en utgang på ca 820m/s med 43,5 grs krutt mot din 859 med 44 grs krutt.

Da vil jeg tro at trykket med 165 grs kule og 43,5 grs krutt vil ligge på ca. 4200-4500bar

Jeg vet ikke hva maxtrykket er men jeg er vel å pirker borti rødstreken... :lol:

lavere hastighet betyr ikke nødvendigvis lavere trykk. det kan være du har en kortere eller dårligere pipe enn neon77 har i sin sauer. forresten pleier faktisk NM60 gi såpass fart som neon nevner i gode piper på 67-70 cm. dine hastigheter ligger ca 40 msek under neon sine. det kan komme av kortere pipe, mer slitt pipe, lavere temeratur, en fatsmåler som ikke er 100 % osv.

trykket på NM60 ligger faktisk i området opp mot 4100 bar i utgangspunktet, maxtrykk for kaliberet er 4150 bar.

det neon videre prøver fortelle deg, er at om du bytter fra en 146 grs kule til en 165-168 grs kule, vil trykket øke med ganske mange bar. (ca 8-900 bar) dette er ganske mye. om du da ligger på litt under maxladning med natokula vil du komme mye over max med en tyngre, lengre og stivere kule.

 

videre bør du lese det Per-S skriver om både hylser, tennhetter og krutt i natopatroner. det er faktisk veldig bra skrevet(og jeg vet at det er rett) ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har nylig pilla utav nato kula,veide opp kruttet som var i hylsa,kom til 44,7 grs.reduserte kruttmengda til 42,7 grs og satte i 150grs nosler partition.noen andre som har prøv dette?

 

 

Har ikke ladet med nosler partition men med nosler bt og gjordt som du har(tatt bort 2 grain krutt) og dette har godt bra.

 

Men jeg syns det er mye bedre og lade ammoen selv fra grunnen av og skyte natoen som den er.

 

Kan foresten tilføye at min sauer pipe på 70cm og kun skutt 1500skudd gir 876m/s med natoammo. Remington med 56cm matchløp og 2000skudd bak seg gir 830m/s. Trege hevarmsløft har jeg i den også derfår får den ikke nato lenger. Saueren som har natokammer spiser nato utenproblemer.

Link to comment
Share on other sites

[

Men jeg syns det er mye bedre og lade ammoen selv fra grunnen av og skyte natoen som den er.

 

Kan foresten tilføye at min sauer pipe på 70cm og kun skutt 1500skudd gir 876m/s med natoammo. Remington med 56cm matchløp og 2000skudd bak seg gir 830m/s. Trege hevarmsløft har jeg i den også derfår får den ikke nato lenger. Saueren som har natokammer spiser nato utenproblemer.

støtter deg i å skyte ammoen om den er. i de fleste tilfeller går det greit å bytte kule og, men når amatører med ville blikk, store ideer og lite peiling begynner å tenke for mye så kan det gå galt.

;)

Link to comment
Share on other sites

For å sitere en av mine ex-damer: "Mannlig intuisjon er begrenset til ståpikk!"

 

Og i dette tilfellet vil jeg tro det er ganske treffende.

 

Jeg ser i likhet med enkelte andre her inne ikke egentlig poenget med å stille spørsmål om man uansett har gjort seg opp en mening og tenker å gi blaffen i svarene som ikke stemmer overens med egen mening.

 

Her kommer det altså advarsler på løpende bånd, uten at de blir tatt til følge.

Greit nok, vi puster lettet ut for hver gang trådstarter skriver et innlegg her, da har han antagelig både syn og fingre i behold ennå.

Men så kommer den dagen da metningpunktet er nådd, begeret renner over, halmstrået brekker hestens rygg og Murphy's lov trer i funksjon....kort sagt den dagen det sier *BANG* i feil ende.

For øyeblikket priser jeg meg lykkelig over at forsvaret har glemt å dele ut rødplast i trådstarters retning, om han skulle få mer ideer som involverte nevnte vare og kruttet i dem så ville vel Murphy's lov vært effektuert allerede...

 

Mitt råd til trådstarter, bortsett fra å ta til fornuft og lytte til erfarne fjellfolk, er å kansellere eventuelle fremtidige pianoleksjoner, tro meg, du vil neppe få noe glede av dem.

 

Og hvis solen skinner over Bø i Vesterålen så råder jeg deg til å ta en tur opp i høyden og la synet av et vakkert landskap i godvær feste seg godt i minnet, det kan være siste gang du får nyte den utsikten...

 

Og pass på at det ikke er andre folk i umiddelbar nærhet neste gang du drar i avtrekkeren.

 

Takk for laget!

Stykkjunkeren

 

 

PS. ser ut som det var samme person som startet tråden om hodeskudd på elg.

Link to comment
Share on other sites

165 grs kuler med maksladninger beregnet for 150 grs kuler? En SYK ting å gjøre! Det finnes ingenting i verden som tilsier at dette er noe lurt. Hvorfor i all verden driver du med det? For å hente ut de siste 30 m/s du tjener på 4-5 grs ekstra krutt i ladningen? Elgen eller hjorten eller hva enn som skal skytes blir ikke mer død av disse ekstra marginale sekundmeterene. Så vær så snill, for egen og andres skyld, redusér!

Eller aller helst skyt natoen som den er.

 

Om ikke, send meg PM med hvilke baner du frekventerer - jeg vil nødig ligge ved siden av deg når geværet ditt eksploderer. :?

Link to comment
Share on other sites

For å sitere en av mine ex-damer: "Mannlig intuisjon er begrenset til ståpikk!"

 

Og i dette tilfellet vil jeg tro det er ganske treffende.

 

Jeg ser i likhet med enkelte andre her inne ikke egentlig poenget med å stille spørsmål om man uansett har gjort seg opp en mening og tenker å gi blaffen i svarene som ikke stemmer overens med egen mening.

 

Her kommer det altså advarsler på løpende bånd, uten at de blir tatt til følge.

Greit nok, vi puster lettet ut for hver gang trådstarter skriver et innlegg her, da har han antagelig både syn og fingre i behold ennå.

Men så kommer den dagen da metningpunktet er nådd, begeret renner over, halmstrået brekker hestens rygg og Murphy's lov trer i funksjon....kort sagt den dagen det sier *BANG* i feil ende.

For øyeblikket priser jeg meg lykkelig over at forsvaret har glemt å dele ut rødplast i trådstarters retning, om han skulle få mer ideer som involverte nevnte vare og kruttet i dem så ville vel Murphy's lov vært effektuert allerede...

 

Mitt råd til trådstarter, bortsett fra å ta til fornuft og lytte til erfarne fjellfolk, er å kansellere eventuelle fremtidige pianoleksjoner, tro meg, du vil neppe få noe glede av dem.

 

Og hvis solen skinner over Bø i Vesterålen så råder jeg deg til å ta en tur opp i høyden og la synet av et vakkert landskap i godvær feste seg godt i minnet, det kan være siste gang du får nyte den utsikten...

 

Og pass på at det ikke er andre folk i umiddelbar nærhet neste gang du drar i avtrekkeren.

 

Takk for laget!

Stykkjunkeren

 

 

PS. ser ut som det var samme person som startet tråden om hodeskudd på elg.

 

Hva mener du med ditt PS. helt på slutten av ditt innlegg?

Link to comment
Share on other sites

PS. ser ut som det var samme person som startet tråden om hodeskudd på elg.

ufattelig korrekt.

der var han heller ikke intressert i råd ;)

 

Om du høggern med flere hadde lest mitt innlegg om Hodeskudd på elg , så hadde du fått

med deg at jeg spurte etter erfaringer fra de som event. hadde forsøkt dette.

Jeg ba ikke om råd. Hadde jeg villet ha råd ja så hadde jeg bedt om det. :wink:

Merker jeg en liten anntydning til hets fordi jeg kanskje er dum, eller uviten, som stiller slike spørsmål :?:

Link to comment
Share on other sites

PS. ser ut som det var samme person som startet tråden om hodeskudd på elg.

ufattelig korrekt.

der var han heller ikke intressert i råd ;)

 

Om du høggern med flere hadde lest mitt innlegg om Hodeskudd på elg , så hadde du fått

med deg at jeg spurte etter erfaringer fra de som event. hadde forsøkt dette.

Jeg ba ikke om råd. Hadde jeg villet ha råd ja så hadde jeg bedt om det. :wink:

Merker jeg en liten anntydning til hets fordi jeg kanskje er dum, eller uviten, som stiller slike spørsmål :?:

jeg har lest din tråd der. om du leser mitt innlegg ser du at jeg faktisk skriver at jeg har lest det du skriver.

 

dette er ikke hets fra min side. jeg har bare innsett at du ikke spør hva folk mener. eller hva folk har å fortelle av kalde harde fakta. du vil sannsynligvis høre at det funker fint. alt annet er du ikke helt intressert i å høre kan det virke som. (slik oppfatter jeg det, jeg kan ta feil)

 

i denne tråden her har du faktisk spurt råd.

når noen kommer med kalde harde fakta mener du at de ikke kan stemme fordi du feks har lavere utgangshastighet på ammoen enn det andre oppgir(tenker på neons tall på utgangshastighet) du har ikke tenkt på at du kansje enten har kortere eller dårligere løp enn det han har? osv.

Link to comment
Share on other sites

Aha, den godeste Salmon er fortsatt blant oss, og tydligvis med både fingre og synet i behold!

 

Altså Salmon, jeg håper inderlig du leste mer av innlegget mitt enn bare PS'et.

Men siden du spurte så hintet PS'et til et mulig "troll-varsel" her...

 

 

Og når det gjelder kommentarene du rettet til "høggern" angående tråden om hodeskudd så er det nok flere her som har erfaringer med hode og nakkeskudd, at de kvier seg for å komme med dem kan ha flere forskjellige årsaker, men for min del er det mest fordi det er et pinlig minne.

 

Reinsbukken jeg såvidt nevnte kastet antagelig på hodet idet jeg skjøt, den datt som en sekk akkurat som jeg forventet, men du kan jo prøve å forestille deg hva jeg følte når "liket" sto opp fra de døde noen sekunder senere...

Den fikk da et nytt skudd i nakken på 20 meters hold, og datt død om på stedet.

Ikke fordi det var noe særlig godt treff, men helst fordi jeg brukte tynnmantlede kuler med høy hastighet som nærmest fragmenterte ved treff.

Vi fant bly og kobber både i bogen og oppe bak øret da dyret ble flådd.

Det kan nevnes at dette ikke var en jaktsituasjon, men likefullt en erfaring for min del.

 

Hva angår overladninger og trykktegn så har jeg heldigvis ikke så mye "svin på skogen" ennå, mest fordi jeg holder meg til annerkjente oppskrifter og hører på råd fra folk som vet mer enn meg.

Men jeg har stått med sotede fingertupper etter at hylsene revnet i en .30-30 og jeg har hatt den lite inspirerende erfaringen å banke 97 stk. 220 grains buttspisser ut av .30-06 patronene jeg presterte å lade med tabeller for 200 grains buttspiss....

Til din opplysning hadde jeg da ganske så tydelige trykktegn i at flaten på sluttstykkehodet satt preget inn i hylsebunnen, tennhettene var paddeflate og nærmest klistret inn i hullet til tennstempelet, samt at hevearmen måtte bankes opp med en vedskie...

Den siste hetten ramlet forresten ut av hylsen helt av seg selv.

 

Den siste tabben jeg gjorde var å ta feil av ladningene til en 9,3x62 jeg stadig bruker, men der ble jeg reddet av at det var en dårlig lott med RWS tennhetter som punkterte og ga varsel om at noe var galt.

Ingen andre tegn til overtrykk enn at hver fjerde tennhette punkterte, men ved kontrollmåling av noen patroner kom det for en dag at kruttmålet var feiljustert.

 

Å danse på den røde linjen er risikosport og det du skriver her gir meg omtrent samme følelsen som jeg hadde da jeg satt på betonggulvet nederst i en trapp på Bolærne Fort mens 75 mm. pansergranater regnet ned rundt meg så det klang i betongen.

Link to comment
Share on other sites

Aha, den godeste Salmon er fortsatt blant oss, og tydligvis med både fingre og synet i behold!

 

Altså Salmon, jeg håper inderlig du leste mer av innlegget mitt enn bare PS'et.

Men siden du spurte så hintet PS'et til et mulig "troll-varsel" her...

 

 

Og når det gjelder kommentarene du rettet til "høggern" angående tråden om hodeskudd så er det nok flere her som har erfaringer med hode og nakkeskudd, at de kvier seg for å komme med dem kan ha flere forskjellige årsaker, men for min del er det mest fordi det er et pinlig minne.

 

Reinsbukken jeg såvidt nevnte kastet antagelig på hodet idet jeg skjøt, den datt som en sekk akkurat som jeg forventet, men du kan jo prøve å forestille deg hva jeg følte når "liket" sto opp fra de døde noen sekunder senere...

Den fikk da et nytt skudd i nakken på 20 meters hold, og datt død om på stedet.

Ikke fordi det var noe særlig godt treff, men helst fordi jeg brukte tynnmantlede kuler med høy hastighet som nærmest fragmenterte ved treff.

Vi fant bly og kobber både i bogen og oppe bak øret da dyret ble flådd.

Det kan nevnes at dette ikke var en jaktsituasjon, men likefullt en erfaring for min del.

 

Hva angår overladninger og trykktegn så har jeg heldigvis ikke så mye "svin på skogen" ennå, mest fordi jeg holder meg til annerkjente oppskrifter og hører på råd fra folk som vet mer enn meg.

Men jeg har stått med sotede fingertupper etter at hylsene revnet i en .30-30 og jeg har hatt den lite inspirerende erfaringen å banke 97 stk. 220 grains buttspisser ut av .30-06 patronene jeg presterte å lade med tabeller for 200 grains buttspiss....

Til din opplysning hadde jeg da ganske så tydelige trykktegn i at flaten på sluttstykkehodet satt preget inn i hylsebunnen, tennhettene var paddeflate og nærmest klistret inn i hullet til tennstempelet, samt at hevearmen måtte bankes opp med en vedskie...

Den siste hetten ramlet forresten ut av hylsen helt av seg selv.

 

Den siste tabben jeg gjorde var å ta feil av ladningene til en 9,3x62 jeg stadig bruker, men der ble jeg reddet av at det var en dårlig lott med RWS tennhetter som punkterte og ga varsel om at noe var galt.

Ingen andre tegn til overtrykk enn at hver fjerde tennhette punkterte, men ved kontrollmåling av noen patroner kom det for en dag at kruttmålet var feiljustert.

 

Å danse på den røde linjen er risikosport og det du skriver her gir meg omtrent samme følelsen som jeg hadde da jeg satt på betonggulvet nederst i en trapp på Bolærne Fort mens 75 mm. pansergranater regnet ned rundt meg så det klang i betongen.

 

Joda, jeg har alle fingrene i behold men synet er ikke det det en gang var.... :lol:

Nettop det du beskriver da du skjøt på reinbukken var det jeg var ute etter, erfaringer. Ikke synspunkter på om det er moralsk, etisk eller forsvarlig. Det tror jeg at jeg vet. :wink:

 

Jeg har vært på skytebanen mer eller mindre siden jeg var 8 år, nå nærmer jeg meg 50, og sett mange episoder blant hjemmeladere. Hylseseparasjon i mange stadier. Patroner uten krutt, og hevearmer som har vært som de var sveist fast.

Aldri har jeg vært med på kammersprenging eller løpssprenginger.

Det er ikke dermed sakt at jeg tviler på mange av de råd som gis. De er alle godt ment. Bedre føre var enn etter snar som det heter.

Jeg har lest ladeboka flere ganger og er fult ut klar over de farer som er med hjemmelading.

Jeg tror imidlertid att flere med meg har ekspremintert og sikkert flere ganger vært over på rødstreken etter å ha mottatt gode råd.

Jeg har spurt her på forumet for å høre andres erfaringer, om kanskje andre har gjort akkurat det som jeg var i ferd med, og om deres erfaringer.

Mange av svarene har vært basert på synsing og tro heller en egne praktiske erfaringer.

Det er vel og bra men det gir meg lite å gå på om du skjønner... :)

Mye har jeg lært og jeg imponert over kunnskapen mange har på området.

La kunnskapen komme andre til nytte men ikke som sukk og stønn... :lol:

Link to comment
Share on other sites

@ Salmon, men det er jo bare å prøve, alle prosjektiler i kal .308 passer oppi Nato-hylsa.

Med å prøve så får du erfaring, empiri kalles det vistnok på fint språk. Altså sanseerfaringer som i følge empirismen er den eneste kilde til all viten. I rasjonalismen sies det at fornuften er den primære kilde til all viten.

John Locke (1632-1704) mener at vår bevisthet fra starten av er en ren tavle, ett stykke hvitt papir. Og det hvite papiret får innhold fra våre sanseintrykk, og i og med at de sanseintrykkene er fra virkeligheten må de også være virkelige (logisk ikke sant).

George Berkeley (1685-1753) sier derimot at det vi har er sanseerfaringer (det vi ser, hører og føler), ikke virkeligheten! Han mener empirismen innebærer at vi ikke kan vite noe om bakenforliggende årsaker- feks vet vi ikke med 100% sikkerhet hvordan trykket i patronen blir når man bytter ut kulene i Nato-ammoen med noe annet, det er bare en følelse vi har! Og vi ser at det gikk bra, eller føler meget sterkt at det ikke gikk bra.

Altså det gamle George (og en del forumister her) forsøker å fortelle deg er at hvis du ikke bruker fornuften så kan det gå galt før eller senere med "prøve og feilemetoden".

Link to comment
Share on other sites

@ Salmon, men det er jo bare å prøve, alle prosjektiler i kal .308 passer oppi Nato-hylsa.

Med å prøve så får du erfaring, empiri kalles det vistnok på fint språk. Altså sanseerfaringer som i følge empirismen er den eneste kilde til all viten. I rasjonalismen sies det at fornuften er den primære kilde til all viten.

John Locke (1632-1704) mener at vår bevisthet fra starten av er en ren tavle, ett stykke hvitt papir. Og det hvite papiret får innhold fra våre sanseintrykk, og i og med at de sanseintrykkene er fra virkeligheten må de også være virkelige (logisk ikke sant).

George Berkeley (1685-1753) sier derimot at det vi har er sanseerfaringer (det vi ser, hører og føler), ikke virkeligheten! Han mener empirismen innebærer at vi ikke kan vite noe om bakenforliggende årsaker- feks vet vi ikke med 100% sikkerhet hvordan trykket i patronen blir når man bytter ut kulene i Nato-ammoen med noe annet, det er bare en følelse vi har! Og vi ser at det gikk bra, eller føler meget sterkt at det ikke gikk bra.

Altså det gamle George (og en del forumister her) forsøker å fortelle deg er at hvis du ikke bruker fornuften så kan det gå galt før eller senere med "prøve og feilemetoden".

 

Virkelig bra den der Steve :D

Det er vel riktigere å si at med prøve og feilemetoden så VIL det gå galt før eller sener, og at ved å bruke fornuften så kan det gå bra... :wink:

"Tar du den så tar du den"

:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...