Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var innom åtene mine i dag. Reven har hatt fest begge steder! Spesielt det ene stedet hadde den lekt gravemaskin i nysnøen. Kan det være noe poeng å postere i skumringa? lite måne nå så det blir nok for mørkt etterhvert. Åtene mine er på hogstfelt i skogen og det er ingen som går her på kveldstid. (utenom undertegnede på mårfellesjekk av og til)

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg å sjekka kameraet på reveåtet. Satte det opp søndag og telleren viste 37 bilder. Meget spennende!!! Skal ta ut kortet til helga og se va det er som har vert på åtet. Regner med det er mest fugl som har vert der da der ligger en del fjær og fuglemøkk. Håper å finne ut når om natten reven er der. Nærmer seg måne nå, så da er det bare å be om snø!!!

Link to comment
Share on other sites

@knutis

Det er erfaringsmessig uheldig å ankomme/forlate posteringsstedet i de periodene reven er mest aktiv. Altså ved et hogstfelt hvor reven kan ferdes uforstyrret ville jeg enten ha sittet hele natten, eller latt være. Det skal lite bevegelse til på et avsidesliggende sted for å skremme dyr i nærheten. Om du klarer å holde åtet ferskt så kommer reven tilbake! Det er få dager til det er tilstrekkelig måne også!! :wink:

 

Så mitt tips. Vent til det er nok månelys og sats heller på å skyte to på ei natt i stedet for å gamble på at mikkel kommer innen skytelyset svinner i skumringen!

Link to comment
Share on other sites

Endelig var det snøforhold når jeg var hjemme og hadde tid til en tur på åtet. Satt i 4 timer og endte med 2 rev før jeg måtte dra hjem før det blei alt for seint. Tispe på 5.6kg helt fri for skabb og en hann på 6.5kg men full av skabb. Begge datt i smellen og er nå i revehimmelen.

 

Så da er det bare og føre meg opp på lista.

Link to comment
Share on other sites

@killerk

 

Hei KillerK! Ble det noe revebilder? Sikkert vært masse rev på åtet nå siste dagene siden der har vært aktivitet?

Forresten. Er det noen som har formeninger om det er dårlig å lokke i østavær slik det har vært på Sunnmøre siste ukene? Jeg kjenner en som lokker tidlig og sent, men det kommer ikke inn rev. Snakket med John S og han mente at østavært var dårlig lokkevær.

Link to comment
Share on other sites

Endelig datt han! :D

Hadde sjekket åte tidligere i går å så MYE spor der, så bestemte meg for å sitte natt til i dag. Hadde lagt seg et tykt lag med nysnø da jeg gikk ut til glugga kl 23:45. Da jeg ankom glugga så jeg helt ferske revespor både rundt glugga å ved åte.

Timene gikk, og klokka var 01:20 da jeg hørte Mikkel like bortenfor glugga. Han satt ca. 150m bortenfor glugga å bjeffet og ulte. Satt klar med børsa å var bombesikker på at nå kom han! Men neida, det ble stille og hørte ikke mer fra han.

 

Satte no der og hørte på P4 og halvsov da jeg kl.02:27 fikk øye på noe jeg trodde var en rev. Stirret litt på den svarte flekken som satt nedfor ei bjørk et stykke foran meg, men konkluderte med at det var ei lita gran og tenkte ikke mer på den. Tok bare få sekunder før denne "grana" begynte å gå. Vridde børsa fort rundt å fikk av sikringa, men ble akkurat forsein da han smatt under ei skjørtegran. Ble sittende ei stund å stirre etter han, men kunne ikke få øye på han i det hele tatt. Spytta ut et par banneord i sinne og trodde jeg hadde kasta bort eneste sjansen jeg skulle få på ei god stund.

Tenkte jeg skulle se litt gjennom kikkertsikte på plassen der han hadde sittet og hadde akkurat fått lagt øye mot kikkerten da en rev kommer luskende inn i sikte mitt og stopper opp med sida til. Skyver sikringa fort av og klemmer inn avtrekkeren. Blir blendet av munningsflammen og hører reven hyle to ganger før jeg ser han skyter fart å løper bort. Tar på meg hodelykta, sjekker klokka å ser at ho er akkurat 02:30 og løper ned til plassen der han hadde stått. Finner spora å løper etter dem. Etter knappe 200m finner jeg en død rev :D Hadde fått min aller første rev. :mrgreen: Ble en liten pause for å ta et par bilder før jeg tok han med meg å gikk inn i glugga igjen. ca 15min etter jeg hadde satt meg til ro, kom en ny og nokså stor rev inn å stilte seg på akkurat samme plassen. La rifla til skuldra å idet jeg skjøv fram sikringa så spratt han under ei gran og jeg så ikke mer til han i løpe av natta.

Har ikke veid reven enda men er ei tispe på omtrent 4-5kg, så var ikke store saken. :P Skal satse på å få tatt den andre reven i løpe av neste uka. ;)

Ble ganske mye nå, men hadde litt skrivekløe :P

Legger med et par bilder av reven 8)

 

Edit: Vekta var 5,25kg :P

 

2dshl77.jpg2qkruvo.jpg

oswjyx.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har formeninger om det er dårlig å lokke i østavær slik det har vært på Sunnmøre siste ukene? Jeg kjenner en som lokker tidlig og sent, men det kommer ikke inn rev.

 

Jeg har aldri hørt at en spesiell vindretning er dårlig lokkevær. Men derimot å lokke i motvind på rev, er en dårlig vindretning (stabil og liten trekk kan være positivt, men betydelig mengde vind er stort sett uheldig for all lokkejakt) :!: Ellers er mikkel lite aktiv i det vi kaller bu-vær, dvs.: sterk vind, skikkelig kaldvær (20- og kaldere), regn og sludd også dels i tett snøvær. Så om været er skikkelig dårlig har i alle fall jeg erfart at aktiviteten er liten.

 

Men om det ikke er været, er du sikker på at det ikke er eller lydene, kamuflasjen, plasseringen el. som er problemet? Eller rett og slett at det er lite rev i området?

 

Skulle forresten sittet på åta selv i natt, men her har gradestokken sunket under 20 kalde. -Så om mikkel gidder, skal han få et siste gourmet-måltid 8)

 

Edit: Quote.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

HEISANN. No har eg oppdatert tellelista. Den er sikkert full av feil. Men det er utrulig stressande og tidkrevande og oppdatere lista når dokke ikkje skriver " Dette er sesongens x rev"

 

Så viss dokke vil at eg skal fortsette med og oppdatere den så må dokke starte og skrive det. Då finner eg igjen namnet ditt med engang på lista og kan oppdatere antallet. Dersom du ikkje skriver det må eg lese gjennom alle nicka, og det blir for tidkrevane nå når vi har skutt så mange rever.

 

Ellers så er det utrulig kult at vi har skutt så mange tilsammen. 338stk

Link to comment
Share on other sites

Da er rev nr. 12 for sesongen skutt :) . Ca kl 0540 ble det kveld på kapri for den :lol:. Hanrev på 7,02kg, mener å huske at det er bare 2stk. som har vert under 7kg i vinter,

di 2 som ble skutt i sommer husker jeg ikke vekta på.

Rem 597 22wmr med rem 33gr accutip-v virker den, men måtte gå etter ca 50m inn i små skogen med 1000 andre spor. Det blei litt vanskelig, :? etter som det var blod bare på skuddplassen og der reven ble liggende. Min erfaring er at cci maximag speer tnt hp er mere efektiv.

Det var rev her og viste seg fram 2 ganger i går kveld også, men når jeg var kommet ned i kjelleren til gluggen var den borte :x (kansje den samme). Har en rådyrbukk gående her som spiser opp hundmaten jeg kaster utover, det er den andre vinteren den er her.

Skal hente T3`n i dag eller på mandag :D , så håper jeg det går fort hos maker`n med kapping og gjenging, for da får jeg brukke 223 V-max igjen :lol: .

Link to comment
Share on other sites

korleis er de å legge ut åte midt i skogen ein plass? og berre ligge på post. ser mangen som jakter rett utfor huset sku eg til å sei, men har ingen mulighet for de her :( er vel best og legge ut åte i veldig god tid før ein skal jakte, slik at reven blir vant med at de er mat der heile tida. er de sjanse i de heile vist eg hadde lagt ut åte i helga og gått på jakt neste helg? er vel ikkje så masse rev i kvinnherad., men sorten er de vel :) er heil fersk når de gjelder reve jakt

Link to comment
Share on other sites

Hvis du blar litt bakover i tråden finner du temaet omtalt. Undertegnede stilte bl.a. noen spørsmål om det. Jeg har nå lagt ut åte et par steder og reven har vært meget aktiv der i det siste. Venter på fullmånen nå. Og rifla jeg har bestilt.

Tok ikke lang tid før reven var på åtet, men det var da på steder hvor reven allerede trekker. Problemet slik jeg har fortått det er at reven er relativt sky ute skogen. Skal lite til før den blir skremt i forhold til hvis du sitter i et hus hvor den er mer vant til aktivitet. Planen min er å sitte 60-70m unna åte. har laget litt skjul der. Og sitter slik at de vanligste vindretningene ikke blåser mot åte. Samt sitter høyere enn åte noe som også skal redusere faren for værstøkking.

 

Med bare ei uke til disp ville jeg trolig prøvd å postere ved trekkveiene i stedet for å satse på åte. Evnt strødd litt smågodt i trekkveien for å få den til å stoppe opp.

Link to comment
Share on other sites

Har vært stille i noen uker her nå,ikke sett et spor før onsdag,nå er det plutselig revespor over alt!Rakkeren har vært rett utafor soverommet mitt..og den har rota fælt på åteplassen i 3 netter på rad nå!Er det håp om at den kjæm i kveld?Er det no gjennomsnitts tidspunkt for når den bruker å komme?Ikee revejakt jeg har mest erfaring med..Her virker det som den er mer forsiktig med å komme i fullmåne,er det vanlig?

Link to comment
Share on other sites

jeg har også tenkt å legge ut et nytt åte på gården der min mor bor, prøvde tidligere, men reven holdte seg minst 50m unna åtet...ville ikke komme nærmere, så nå skal jeg kanskje prøve til på nytt med å legge åtet på 70m og bruke 30-06.

 

ellers så er det en rev på den andre åta mi, så må vel klare å få skutt en snart :wink:

Link to comment
Share on other sites

IMG_2836-1.jpg

 

Hmm, går det an å sitte så åpent? Eller ser jo at du har skutt endel rev så skjønner jo at det går an! :lol:

Tenkte bare at det var lett for reven å se deg, eller har du ikke merket så mye til det?

Bruker du noe kamoflasje ellers?

Fått tilgang til et jorde nå så vurderer noe lignende selv.

Har tenkt å lage et "byggesett" av noe slag som kan fraktes for hånd.

Link to comment
Share on other sites

Med bare ei uke til disp ville jeg trolig prøvd å postere ved trekkveiene i stedet for å satse på åte. Evnt strødd litt smågodt i trekkveien for å få den til å stoppe opp.

Støttes. Dette er veldig effektivt. Jeg gjør det selv, trenger bare å bruke litt hundefor og noe småtteri av litt middagsrester. Det er noen steder hvor reven trekker omtrent hver natt og det kan være flere stykker også. Hos meg er det en lang veislette hvor jeg i år har greid å få den til å gå over akkruat der jeg ønsker. Her ligger det alltid hundefor og noka attåt. :) I jordekanten sitter en mann med børse. :wink:

Den siste reven jeg tok her for tre uker siden måtte jeg faktisk hyle på som et rådyr arrghh x 3 for å få til å stoppe. Plystring hjalp ikke for vinden blåste ganske sterkt. Men skrikene mine var effektive.

Link to comment
Share on other sites

Har planer om å ta med meg rifla på snaufjellet i morgen. Men er det lov?

Har jo betalt jaktkort for allmeningen, der jeg evt. skal jakte. Og det står jo att det er lov til å skyte rev.

Men dette kortet gikk jo ut til jul.

 

Det burde vel fortsatt være lov til å jakte rev der eller?

Link to comment
Share on other sites

Var rev som gnelldra i nærheita av åtet i dag,men mørkna ute tili.

Ingen snø og liten måne er dårlig kombinasjon.

Gaupe observert kun 300m fra åtet mitt.

Håper på snø slik att eg har skytelys hele natta.

Bua står noen km fra bebyggelse så det er dårlig med strøm til lys.

Dei 2 hjortane som var lagt ut før jul er snart oppspist så eg håper på å få sitte ute noen netter nå til neste helg.

Men er avhengig av snø/måne eller begge deler...

Har lite ferskt å legge på så det bør bli en påkørsel snart....

Link to comment
Share on other sites

Har lite ferskt å legge på så det bør bli en påkørsel snart....

 

Legg epler på veien... :twisted:

 

Det er vel kanskje litt drøyt å håpe på påkjørsler for å få åte, men jeg går ut fra at det er den verst mulige tolkningen av måten du formulerte deg på... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var vel en litt klumsete måte å skrive det på.

Håper selvsagt å slippe men...

Einaste som er heilt sikkert er att det blir påkørsel :?:cry:

Her går ett par hjort pr mnd på vinteren.

Faktisk oppe i 2-3 pr uke når det er høysesong under trekket og med ustabilt vær.

Men det beste hadde sjølvsagt vore å sluppe.......

Link to comment
Share on other sites

Hmm, går det an å sitte så åpent?

Å sitte under åpen himmel er det jeg synes er best. Både ved tanke på opplevelsen, men også at det er enkelt å flytte posten hvis reven er vrien å få på åta. I stede for å vente på at reven skal bli så tøff at den kommer nær nok, må man heller “komme til reven”. Den er der, i nærheten et sted. Selv om man ikke så den da man var på post, og nistirret på åta.

 

Men skal dette fungere, er det etter min erfaring noen elementære ”grep” som må gjøres først.

 

Nr.1: Hva man skal sitte i/på:

En god stol er i utgangspunktet nok. Så kan man etter behov komplettere med andre ting, som foreksempel et bord til anlegg for børsa. Eller som jeg har gjort, montere et bevegelig anlegg fast til stolen. Tips: Isoler sete og rygg (her er den verste kuldebroen) med for eksempel et liggeunderlag.

DSC00043.jpg

IMG_2834.jpg

Pallene var bare noe jeg satte opp for å beskytte beina mot vinden (Det blåste noe jævelig den dagen). Det viktigste er at ingenting lager lyd. Stolen må være helt ”knirkefri”. Alle overflater som man er i berøring med, må isoleres med for eksempel tepper eller andre myke ting som absorberer lyd (som vist på bilde). Er det snø, legg et teppe på bakken under bena. Dette er ekstremt viktig på kaldt og stille vær. Sørg for at du sitter godt, slik at man slipper å bevege seg så mye. Er det vindstille kan du knapt klø deg på nesen.

 

Nr.2: Plassering:

Driv litt etterforskning. Finn ut hvor reven oftest vandrer i nærområdet, og hvor/hvordan reven foretrekker å nemme seg åta. Hold posten lengst mulig bort fra slike områder. Det er ingen regel uten unntak, men min erfaring tilsier at de fleste følger rimelig faste rutiner. Minste avstand fra åta er 60m.

Vind/vitring er meget viktig. Kan man sitte høyt er det å foretrekke. Sitter man i nærheten av hus eller fjøs er dette faktisk ikke så viktig. Her er reven vant med det.

Det aller viktigste er silhuetten din. Sitter man åpent, er du avslørt med den minste bevegelse. Plasser deg inntil noe. Et tre, en rullball, en traktor, en tilhenger, en stor stein, eller bygg noe. Ved bruk av lys er det straks enklere. Da er det bare å finne en skygge å sette seg i den. Reven blir da blendet når den ser din vei. Dette er faktisk så effektivt at reven kan passere på 5 meters hold uten å oppdage deg bare ved å sitte i skygge av en tilhenger.

 

Her sitter jeg godt. Avstand til åta ca 100m. Høyt i terenget. Vind i tryne og lys i ryggen.

IMG_2697-1.jpg

 

Nr.3: Kle deg MEGET godt og lydløst. Her er det mye prøving og feiling, å det er individuelt hva man tåler av kulde.

 

Et siste tips: Plasser posten slik at du kan se og skyte dit du så rev/spor sist.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tipsene Sofus! :D

Fikk noen ideer nå på hvordan jeg skal gjøre ting. De største problemene tror jeg blir å sitte stille nok og kulda.

Og som du sier så blir det sikkert mye prøving og feiling. Skal uansett bli morro!

Har skutt nok matvilt i år så føler jeg nesten må jakte litt rev i vinter. Dessuten er det jo skikkelig spennende! :D

Link to comment
Share on other sites

1 hanrev på 6,4 kg i revebåsen i natt :D

Flyttet revebåsen til rett ved siden av låven og da ble det fart i sakene. 3 rever har gått i nå siden desember (nr 2 kom seg ut p.g.a et svakt punkt, som nå er utbedret)

 

4 rever til nå sesongen 08/09

Link to comment
Share on other sites

Tross 39 i feber bare litt over døgnet før, dro jeg ut i natt.

Det ble ganske stille på åtet etter fire rever forrige helg, men i slutten av uka var det igjen ferske spor der.

Jeg labba i vei, full av iver. Gradestokken var nede på – 15, så jeg tok på meg varme klær for ikke å fryse. Men det skulle jeg finne ut at var ett feil klesvalg.

 

Dressen jeg hadde på meg bråket for mye, og ikke minst, det gjorde jeg også for er litt småforkjølet enda. Kl.04.30 ble jeg var en rev som travet bort fra meg, den ble sikkert redd bråket fra klærne for i 15 minusgrader og helt stjerneklart, bærer lyden veldig godt.

kl.04.40 ble jeg på ny var en skikkelse nedpå ekra, og den var på vei inn. Etter noen meter torde jeg ikke slippe den lengre mot meg, så smalt det. Reven hoppet og sprellet som en gal før den løp unna.

Jeg ville ikke sitte lenger i tilfelle det ble enda en skadeskyting og enda et ettersøk, så jeg dro hjem og la meg.

 

Jeg våknet like før det lysnet. Hunden ble med meg også denne gangen.(og far’min)

Reven hadde blødd noe helt jæ…. helt fra skuddstedet av og hunden var spennvill.

Etter mye, om og men, ble blodspora bare mer og mer uklare. Hunden virket også mer interessert på annet enn å følge sporene. Blodsporene mistet vi og pappa tok med seg hunden hjem. Jeg skulle gjøre enda ett forsøk på å finne igjen spora, og det gjorde jeg heldigvis. Jeg også dro hjem for å hente hunden.

 

Etter lange minutter med ettersøk fant PBGV’en igjen spora, jeg tenkte det var rådyr eller noe sånt men ble overbevist da jeg fant blod.

Jeg fiska etter telefonen for å få pappa til å komme med hagla. Den la jeg igjen hjemme pga. utrolig vanskelig terreng, og jeg måtte også slippe hunden senere for dette.

Losen gikk i fullgang rett nedenfor meg, jeg gikk ned og etter hvert fikk jeg se den hinkende reven meg en hund i hæla.

 

Det lå ei gammel sommerbu der som reven besøkte flertallige ganger, og gjemte seg i.

Pappa kom med hagla, vi gikk inn i bua med hunden, og under ei lita hylle lå reven og gjemte seg. Like etterpå gikk Petiten inn under hylla og dyra føk i tottene på hverandre. Etter hvert kom begge to susende ut av bua, men Basseten tok igjen reven og fikk sakket den ned. Jeg og pappa gikk rundt, da fikk vi se litt av en scene, hunden gikk runder rundt reven og dro den etter halen. Jeg fikk tak i hunden og løftet den unna så pappa fikk klinket ei hagleskur i bakhodet dens.

 

Endelig slutt på pinen, men sånt skjer.

Jeg fikk jo en veldig og trim da.

 

Oppsummering:

Ei lita tispe på 4,5 kg.

Skadeskutt, funnet igjen, avlivet.

 

Da har jeg 9 rever for sesongen.

Nærmer meg da også sesongens mål på 10 rever.

Link to comment
Share on other sites

jeger93...det var kanonfortelling :o:D

 

må si du gjør det bra, som også en del andre her på forumet gjør. :D

 

fikk i dag årna meg med ny åteplass, nå sitter jeg under en gammel låve bare 15m ifra huset som er et stort pluss :D har åtet på ca 60m og det ligger ved skogkanten, det var revesti langs skogen så nå har jeg trua :D:twisted:

Link to comment
Share on other sites

Da datt endelig sesongens første rev for meg, den 7. på åtet mitt. En stor fin hannrev som hadde antydninger til skabb på halen. Kom innom på vei mot åtet, markerte litt så var den på vei forbi åtet, virket som den bare var innom for å markere, men med et lite plyst, så stoppet den akurat lenge nok til at jeg fikk inn et skudd. Rett ned med laupa mega i 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

Da var min og sesongens 2. rev skutt :mrgreen:

Var på post kl 00:05 :P

Hadde på forhånd tatt et dypdykk i frysern for å leite fram kjøtt å fisk som hadde ligget der i godt over utgangsdatoen, den ene kjøttklumpen var oppe i 5 år gammel :oops: Pakket alt kjøttet og fisken i ei skål og kjørte det i mikroen i ca. 10 min så det ble ei forferdelig lukt av dette :P

Var godt med spor da jeg kom til åte, og kastet ut kjøttblandingen. Var godt skytelys da det var skyer som reflekterte lyset fra byen. Satte meg til ro, fant P4 på radioen og ventet.

01:07 kom en rev luskende inn mot åte i retning mot det nye sølet jeg hadde kastet ut. La rifla til skuldra, plystra på han (eller, prøvde å plystre, men kom bare noe høye blåselyder ut :oops: ), reven stoppa og det smallt. Mikkel hoppet 1m opp i lufta med et par saltoer før han landet på bakken og ble liggende. Tok på meg hodelykta å gikk ned for å hente han. Gikk hjem etter det for å få meg et par timers søvn før skola. :P

Ble ei tispe på 6,25kg :wink:

 

14kh4rl.jpg23vks1u.jpg

1yobh4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...