Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kom på hytta i går kveld litt over kl19. Tømte bilen og sjekka filmingen. Hadde vært rev på åta når jeg stoppet bilen for å gå inn på hytt. Gikk å satte meg i bua med en gang. Satt til kl 23:30, ingenting å se. Var inne og spiste litt for så å gå ut igjen. Satt til kl 03:30 heller ingen ting å se. Tok så Predator Nordik fløyte. Blåste noen strofer på ca 30 sek med opphold på 2-3 min mellom blåsingene. Etter ca 30 min så jeg lys av 1 par øyne like utenfor lyset på åta. Fant reven i sikte men da forsvant den bak en busk og ble borte. Så lys fra øynene flere plasser rundt åta men ikke på plasser som var mulig å få sendt avgårde en godt skudd. Så ble den bort. Ga meg kl.06 uten revefall. Skal prøve i natt også. Skal gå ut ved midnatt og sitte til i morgen tidlig. Skal prøve lokkefløyta litt tidlgere i natt. Lokking funker. Dette var 2 gang jeg prøvde lokking på åtejakt, begge ganger har det kommet inn rev etter ca 30 min. Kan ikke være tilfeldig. God jakt i natt til alle dere som skal ut. Lite snø her.

Link to comment
Share on other sites

har lagt ut åte i et fin lite dalsøkke like ved et revreks. har hadd det i ca. 3 mnd å sett veldig mange rever dær, fått skutt 2, en på 6,9 og en på 5,1 kg. har flere gående nå også så spørs om det blir flere fall utover vinteren.

tilsammen denne sessongen har det blitt 4, 3 mindre enn fjorårets sessong..

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker hundefor til å strø rundt hovedåte av fisk. Reven er ikke på hovedåta, den ligger bare der og avgir lukt. Når reven er innom ser det ut som at den er veldig interessert i hundeforet som er strødd omkrig. Høre med en dyreklinikk om du kan få en avtale om å få hundefor som er gått ut på dato som de kanskje kasster alllikevel.

Link to comment
Share on other sites

327368.jpeg

Jeg og en kompis var en tur ute forje lørdag det ble to på han og en på meg :twisted: Den ene reven kom på lokk, det var utrolig artig for reven kom styrtende imot etter et par minutters lokking

327366.jpeg

Var en tur ute på onsdag og fikk skutt denne tispa

327370.jpeg

Her en hannrev på 6,9 kilo fra torsdags kvelden :D 35V-max gjør jobben gang på gang :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Bra med revespor rundt glugga. Reven flyr og bjeffer hver kveld nå og i går "snakka" den med bikkja. Arti og se på, bikkja bjeffa 3-4 ganger og stoppa og lytta. Reven gjorde det samme og bikkja svarte igjen. Slik holdt de på helt til reven var rett oppe i skauen kanskje 100m unna. :) Så nå håper jeg snart jeg får de 30grs berger kulene i .222rem som en kamerat lader til meg :D

Link to comment
Share on other sites

Som jeg tenkte. Den holt ruta si den. Enkelte rever kan man nesten stille klokka etter. Man kan på en måte se det på dem. De er mye mer målrettet på sin ferd. Mens andre er vimsete og uberegnelige. Egentlig hadde jeg tenkt meg ut natt til søndag, men det blåste så at jeg nesten ikke fikk opp ytterdøra engang. Så jeg tok heller en økt før jeg dro på jobb i dag.

 

IMG_2860.jpg

 

For å forsikre meg at reven stoppet opp på sin veg forbi posten min, ”ringet” jeg inn det belyste området mellom meg og åta med hundefor. Vinden var så jævelig i natt at selv ikke en tåkelur hadde fått revens oppmerksomhet. Reven kom til syne på ca 150m hold, stoppet tvert og begynte å spise av hundeforet. Med en så sterk sidevind er selv 150m en stor utfordring. Spesielt på noe så lite som en rev. Både ved tanke på bevegelse i børs og vindavdrift på kula. Skulle bli inntresant å se hva denne E-tip`n er god for. Vinden kom i sterke ”byger”, slik at jeg måtte ligge å bare følge reven til at jeg kunne holde børsa rolig. Med det samme trådkorset stabiliserte seg i bogen smalt skuddet. Dette er første gangen i år at det ikke er blitt knall og fall. Reven gjorde et byks rett opp, landet på rygg og begynte å rulle seg bortover bakken. I ren refleks ble en ny patron matet inn i kammeret, og ett nytt skudd ble sent av gårde, rett i ryggen på`n. Reven var allerede død og stille da andreskuddet ble avfyrt, men instinktet sa at ingenting skulle overlates til tilfeldighetene. Tilliten jeg har til M98-mekanismen i CZ`n bare forsterkes når jeg kjenner hvor smertefritt den mater patroner ved hurtige laddegrep. I tillegg til super presisjon med en meget god kule, er CZ`n en fornøyelse å jakte med. Jeg digger denne børsa.

Da jeg kom fram til reven så jeg at førsteskuddet hadde truffet mer eller mindre der jeg siktet, rett bak bogen.

 

Må legge ved trofe bilde med CZ`n også. Det har den fortjent.

IMG_2867.jpg

 

Fornøyd kunne jeg konstantere at jeg hadde felt en han rev på 7,5 kg. Og at målet mitt for i år, på 20 stk, var oppnådd :D . Jakta blir nok lagt litt på hylla en periode, siden jeg snart skal bli far og greier. I mellomtiden skal jeg kose meg med å følge jakta til alle dere andre ”jaktens brødre”.

 

Lykke til videre alle sammen :wink::D

Mvh ”Sofus”

Link to comment
Share on other sites

 

Fornøyd kunne jeg konstantere at jeg hadde felt en han rev på 7,5 kg. Og at målet mitt for i år, på 20 stk, var oppnådd :D . Jakta blir nok lagt litt på hylla en periode, siden jeg snart skal bli far og greier. I mellomtiden skal jeg kose meg med å følge jakta til alle dere andre ”jaktens brødre”.

 

Lykke til videre alle sammen :wink::D

Mvh ”Sofus”

Nei nei nei farspermen gjelder ikke revjakta, tråden blir ikke den samme uten dine innlegg og bilder,du må jo bare få ungen til å sove steinhardt om natta så du kan sitte på åta :D

Du får ha lykke til som far,regner med det ikke går lang tid før nr21 er avbildet :D

Link to comment
Share on other sites

:oops::D Takker for komplimenter :mrgreen: Setter pris på slike tlbakemeldinger.

 

Når det gjelder spørsmålet om det er mye rev her, vil jeg tro det er mer eller mindre "normal" tetthet. På tur til jobb, i nabo komunen Brønnøysund, krysser det rev over veien 5-6 ganger nesten hver morgen. Der tror jeg bestanden er tett. Slik var det her også for noen år siden. Nå ser vi tydelig oppblomstring av både hare, orfugl, tiur og ikke minst rådyr. Dette er nok et resultat av et brukbart reve-uttak i bygda.

Link to comment
Share on other sites

hadde det litt spennende i natt jeg også :lol:

 

kl 4.00 så vart det noe på åtet...så to store gule øyne som lyste imot meg flere ganger, hadde hagla da, men jeg var ikke sikker på om det var en liten rev eller ei stor katte så derfor var jeg og henta kombien pga den har et kikkertsikte påmontert...var ganske mørkt men fikk til slutt bestemt at det var ei stor katte....den levde farlig i noen minutter ute på åta :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder spørsmålet om det er mye rev her, vil jeg tro det er mer eller mindre "normal" tetthet. [...] Nå ser vi tydelig oppblomstring av både hare, orfugl, tiur og ikke minst rådyr. Dette er nok et resultat av et brukbart reve-uttak i bygda.

 

Jakter noen få kilometer sør for Sofus og kan bekrefte dette. Mye mindre rev de to siste årene, etter god innsats fra noen iherdige jegere i distriktet. Kanskje får vi større effekt av uttaket siden det er snakk om en halvøy(?)

 

Ser også en økning i småviltet, særlig orrfugl, så synes ikke Sofus skal legge seg på soffaen helt ennå :lol:

 

Viltstell som funker!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...