Jump to content

8 x 57 vs 30 06


bjoernstad

Recommended Posts

den gamle tyske traveren 8 x 57, eller den aldri så populære 30 06?

Hva er egentlig forskjellen på kalibrene? hvilket kaliber er best til hva?

Hvilket kaliber er best til storvilt og hvorfor?

 

Tråden er laget for meninger og synspunkter rundt de to kalibrene, og hvilke av dem folk ville valgt til storviltjakt!

Link to comment
Share on other sites

Skal bytte ut min 30.06 mot noe annet og 8x57IS er en av patronene jeg vurderer. Hvorfor tja effekt og bruksmessig er de så godt som identiske. Men det er noe med det å komme på banen og ha noe ikke 50% av de som ligger der å skyter med har også :wink:

 

Pluss den skal jo være verdens beste fuglepatron ifølge Jørun Lien og andre våpenguruer.

 

Men men min eneste erfaring er mot papp med gamle militær mausere så vet ikek hvordan den er i ett moderne våpen eller på jakt.

Link to comment
Share on other sites

jeg har også et stort dilemma i en sako 75 jeg har litt lyst på, og evt sette på ei 8 x 57 pipe. Det står mellom den og 30 06, tror det dreier mot 8 x 57. Muligens mulighet for litt tyngre kuler også er det arti å ha noe som ikke alle andre har! Lurer litt på hvordan det er å lade 8 x 57 patroner også, da jeg etterhvert har planer om å begynne med riflelading!

Ellers har jeg aldri skutt med 30 06, faktisk! Hadde en husqvarna i 8 x 57 som jeg solgte, og var fornøyd med kaliberet til elgjakt som er bruksområdet mitt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk nettopp min første rifle i 8x57. og sålangt veldig fornøyd . Børsa (Sauer 202 Forrest) leverer kjempepresisjon med både hjemmeladd og fabrikk .

Elgen , hjorten og villsvina kommer nok ikke til å merke om de får en 8mm eller en .308 kule i seg men det var nå dette kaliberet jeg hadde lyst på og utvalget av kuler og ammo er mer enn godt nok.

Bruker 150 gr Hornady til jaktfelt og trening og kommer til å gå for enn 196 eller 200 gr kule til storvilt

Link to comment
Share on other sites

De to kalibrene er i praktisk bruk så like at en "Hvem er best"-diskusjon ikke er av det mest nyttige en kan foreta seg..

 

Det en dog kan reflektere over er tilgang og utvalg når det kommer til ammo. 8x57 har et mer begrensa utvalg i både ferdigammo og kuler..that's a fact..

 

Lader du selv, og/eller er villig til å måtte bestille ammo/kuler så er 8x57 et utmerket valg.

Er rimelig og lett tilgjengelig ammo det viktigste kriteriet så er 30-06 et godt valg..

 

Mao, en smakssak.

 

..og ja..har begge kalibre sjøl :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

30-06 er uten tvil verdens mest FLEXIBLE riflekaliber. Du kan lade den i kulvekter fra 110 grain til 220 grain, og den fungerer godt med alle.( Finnes en del optimister som lader den med 250 grains også ).- En kaliber fra mus til Moose!- :) Vil på ingen måte "rakke" ned på 8*57 som er gammel god "Elgklubbe", men den kommer ikke i nærheten i allroundegenskapene som 30-06 har. Lader du en med 165 grains kuler, så ligger den ganske tett på Rem.BIG Seven ballistisk. - Med det enorme kule-utvalget som finnes i .30 kalibrene, så finnes ingen "gode" argumenter til å bytte den ut til 8*57. Ev. nostalgiske (og det er jo ok). Men ellers ingen.

Link to comment
Share on other sites

Tror ingen dyr merker forskjell om de blir skutt med 8x57 ell 3006..hadde jeg kommet over en fin gammel børse i 8x57,kunne jeg nok tenkt meg den,men skulle jeg kjøpt ny nå,så hadde det blitt 3006!Var dum og solgte min for mange år siden..klarer meg fint uten da jeg har flere kaliber,men 3006 er etter min meninge den mest allsidige patron som er til Norsk jakt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettop en Blaser i cal 8x57 IS :) Det var nok mye nostalgi rundt valget av caliber.

Jeg har hatt en tur på banen med den, og presisjonen var helt topp med ammo fra Norma.

Rekylen var helt grei, føltes vel litt mindre enn i 30-06 rifla.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
Sitat

Hvordan er forskjellen i "bullet drop" på 3006 og 8x57 på 0-200m

Ubetydelig eller kuleavhengig. Begge kan lades med tunge kuler og være bombekastere, og begge kan lades med lette kuler og være "flattskytende". Kuleutvalget er dog mye større i .30.

I praktisk bruk er det ingen merkbar forskjell.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I rifler med dyre piper (Blaser R8 fluted feks) eller potensielt vriene pipeskift, som autorifla Sauer 303, er 8x57 ideell pga levetid på løpet hvis man liker å skyte mye. I HV på 80-tallet var jeg med i et prosjekt får å få MG34 til å fungere bedre enn de vanligvis presterte i 7,62NATO. For å ha maler fikk vi låne et par org MG34 fra FMU og benyttet orginale tyske verkstedshåndbøker. Vi benyttet selvfølgelig anledningen til å skyte tusenvis av skudd i begge kalibre for å teste funksjon. Et hardt liv.. 8x57-pipene, med ukjent antall skudd før vi startet, var fortsatt i meget god stand da vi sluttet  og holdt tilsynelatende bedre enn NATO-pipene fra Kongsberg. Med erfaring fra mengdeskyting med 7,62NATO i boltrifler sammenliknet med MG-skytingen ville det ikke overraske meg om pipeliv i ei 8x57 bolt/halvauto jaktrifle er minst 10-12000 skudd.  Skulle jeg kjøpt en Sauer 303 hadde det blitt i 8x57 uten tvil.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Nå vet jeg ikke hva en får ut av en 3006 om en "atomlader" den.. men ser at med "homogen" 165grs GMX så er det 830m/s ish V0 hastighet som oppgis i div lade tabeller som Max..

i min 8x57is med 160 grs ttsx og 58 cm løp så fikk jeg V0 910 ms og med 43 cm pipe så får jeg V0 850ms..dette med CFE223 krutt..

N550 gir også nesten samme farten som CFE223.. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...