Jump to content

Revebås (tips)


v-max

Recommended Posts

For en kjempeidè! Bare å lage en fjærbelastning på døra, med en slags utløsermekanisme hvor man fester et åte noen meter på innsiden av døra. Når "fella" utløses, har reven 4000 kvadrat å gjemme seg og roe seg ned. Humant og garantert effektivt. Lovlig? Alt er relativt...

 

Laget en utløser idag, så får ned å prøve meg frem litt :D brukte samme løsning som fotsnare til rev, rør med opptrekt fjær inni... tau fra fjær å i døra med smekklås... fikk forresten bikja til naboen i revebåsen idag tidlig :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Denne ideen bør egentlig testes ut litt mer. Blir selvfølgelig for kostbart og omfattende å lage en innhegning med 280 meter gjerde. Kanskje lage noe tilsvarende en stor hundegård. 10x10 meter med 2 meter høyt gjerde av flettverksnetting. Fjærbelastet eller fallende port, festet til en utløser med åte godt inne i innhegningen. Skal ikke se bort ifra at man kan få tillatelse til å teste ut et slikt fangstredskap. Hvor mye kommer en slik innhegning med 40 meter gjerde til å koste?

Link to comment
Share on other sites

er der noen som veit åssen loven er for å ha netting i den ene enden av båsen.

har planer om å spikre en bås men veit ikke om der er ulovlig å han nett i den ene enden.

 

Mår skal slippes ut. Nettingfeller er forøvrig ikke tillatt på rev lenger heller.

 

 

 

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

 

§ 31. Tillatte fangstredskaper

a) Følgende typer fangstredskaper er tillatt til levendefangst av vilt:

- bås til grevling, rødrev og mårhund av typene Värmlandsk tunnelfelle, Smålandsk revefelle, Nyåkersfellen og Øster-Malmafellen, eller som er konstruert og virker på tilsvarende måte. Slike båser skal innvendig i fellens fangstrom inklusiv fallemmer være dekt av et heldekkende solid materiale.

 

§ 34. Krav om tilsyn

 

Bruker av fangstredskap som fanger viltet levende plikter å føre tilsyn med fangstredskapet minst én gang hvert døgn. Ved fangst av villmink, gaupe og jerv skal det minst føres tilsyn hver morgen og kveld. Brukeren plikter straks å slippe fri fredet viltart eller viltart som ikke tillates fanget i vedkommende redskap.

 

 

hadde du lest HELE tråden,hadde du funnet det ut selv....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
For en kjempeidè! Bare å lage en fjærbelastning på døra, med en slags utløsermekanisme hvor man fester et åte noen meter på innsiden av døra. Når "fella" utløses, har reven 4000 kvadrat å gjemme seg og roe seg ned. Humant og garantert effektivt. Lovlig? Alt er relativt...

 

Laget en utløser idag, så får ned å prøve meg frem litt :D brukte samme løsning som fotsnare til rev, rør med opptrekt fjær inni... tau fra fjær å i døra med smekklås... fikk forresten bikja til naboen i revebåsen idag tidlig :D

 

 

Fått noe rev i "båsen"?

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt dårlig med fangst, ligger ett helt rådyr å slakt fra hjort der men ingen rev på innsiden... har sikkert gått 30-40 ganger rundt gjerdet men vil f.... ikke inn :D dirver på med ny utløser, fotocelle å elektrisk motor som lukker porten. Da kan porten stå helt åpen så håper det hjelper....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Det har blitt dårlig med fangst, ligger ett helt rådyr å slakt fra hjort der men ingen rev på innsiden... har sikkert gått 30-40 ganger rundt gjerdet men vil f.... ikke inn :D dirver på med ny utløser, fotocelle å elektrisk motor som lukker porten. Da kan porten stå helt åpen så håper det hjelper....

 

Var å sjekket åte igjen idag, å nå tenker jeg det var rev der :D masse spor på innsiden av gjerdet så ned i morgen med den nye utløseren :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
  • 5 months later...
  • 1 month later...
  • 2 years later...
  • 10 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
  • 3 weeks later...
  • 3 years later...

Hei, tar ein superbump av tråden istedenfor å lage ny tråd.

 

Skal lage revebås iløpet av våren og sette ut slik at den får stå ei stund før jakta begynner. 

 

Tenker å bygge ei tunnelfelle, noko som er mykje gode teikningar og byggeplanar på. 

 

Tenkte også å bygge ei enklare lita felle også/ eventuelt fleire små. Men ser at mange fraråder dette grunna at reven er skeptisk til dei. Fungerte etter det eg kan lese bedre før det vart forbudt med netting, då reven kunne sjå gjennom fella. I henhold til krava skal det være solide materialer, men ikkje metall. Lurte på å lage ein forsøksbås med bakplate i pleksiglass eller tilsvarande, då det vil gjere at reven kan sjå gjennom.

 

Nokon synspunkt på dette? Tenker å bygge dersom det er lovleg. Om det ikkje funker med plata, kan ein jo fjerne den å snekre sammen bakplate i tre. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Veit ikkje kor månge fellefangarar som er aktive på forumet her om sommaren, men eg prøvar likavell.

Er begynt og komma rev her eg er og har derfor lurt på og prøva og fanga. Slagfeller er vel ikkje lovleg lengre såvidt eg har forstått så må vel bli bås då. Såvidt eg har skjønt er det gjennomgangsfeller som fungerar best ( stemmer dette?) dei er jo rimeleg store og både bygga og flytta.

Uansett så har eg sett litt på YouTube korleis fellene fungerar. Såg på denne videoen her :

Det eg ikkje heilt skjønar er den stokken som han slår borti fungerar, det ser jo ut som den berre står laust inntil, men det kan den jo umogleg gjera. Er det nokon som har peiling her som kan forklara? 
Andre synspunkt er og hjarteleg velkommne uansett kva det er for har aldri vore borti rev i heile tatt før, men har lyst til og prøva.

Link to comment
Share on other sites

Det er utløser stokken.

Den er hengsla på midten og med en streng fra bunn enden og inn i fella der strengen enten er i åta eller tilknyttet trampeplate.

Toppen på stokken har ett hakk der en stokk som ligger over fella (du ser den i videoen når den kommer hoppende tilbake etter at lemmene har falt) og holder lemmene oppe er inni hakket på utløserstokken.

Når noe tramper på trampeplata eller drar i åtet dras utløserstokken inn i nedkant (det du ser han i videoen presser med kosteskaftet) og derved går toppen ut og slipper den andre stokken som holder lemmene ut av hakket og lemmene slår igjen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innlegget ditt Jegerbombom, men eg skjønar korleis fella fungerar ho er jo eigentleg veldig sjølvforklarande. Det eg lurte på var korleis utløysarstokken er festa til sjølve fella. Hadde det vore meg hadde eg bora eit holl i den nevnte stokken og tredd ein glatt bolt gjennom (bolten er festa i fella) på den måten kan utløysarstokken pendla. Men det ser ikkje ut som det er gjort heilt slik her.

Uansett eg har tenkt litt i ettermiddag og lurar på om eg skal gå litt mindre drastisk til verks og byrja med minkfangst som ein begynnelse.

Alt er lettare då, lurte på og laga ei slik felle som dette her 

Den kan eg kanskje fanga naboen sine halv tamme katter i og ( som dei vil bli kvit). Dersom eg lagar ho litt større enn til katt/ mink og set ho på rette plassen så kanskje eg kan lura rev i ho og. Han her har nå klart det, ser det ut til iverfall.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...