Jump to content

Revebås (tips)


v-max

Recommended Posts

HAr ei tunnelfelle nå. men har ikek fått noe i enda. de går bare forbi :evil:. Den er vel for fersk enda.

 

MEn har et spørsmål. Er det noen som har brukt eller vet om feller som fanger med imp matrialer. KOm over ei pakke med 5 toms bord som er imp. Avgir dette noen gasser/lukt slik at reven i hvertfall ikke går i? Vil lage ei litt lettere felle. Den andre veier 500 kilo. Så de ner litt tungvinn å flytte rundt.

 

Brenn litt einer inni fella, det fjerner det meste av lukt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tror det er litt latskap fra direktoratet ute å går her. De har kopiert de svenske tegningene i stedet for å lage nye tegninger av lovlig felle. Og tatt med en påminnelse der linken ligger om at det skal være heldekkende materiale innvendig.

De svenske typegodkjente av netting må tilpasses det norske regelverket.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bruker det meste. Mye fisk om sommeren, og slaktavfall om høsten og rekeavfall. men syntes den er vanskelig å lure inn. Det nærmeste vi har vært var en reveunge som gnagde seg ut av et hull på 7 cm :( lurer på å bygge en av rundstokker med nettingbunn dekket med jord for å gjøre det så naturlig som mulig. noen som har prøvd dette? forer dere hele sommeren?

Link to comment
Share on other sites

Endelig er reven ved båsen spor over alt hadde hvert helt inne under lemmene, var litt rart med en gang sporene mine ved båsen var snødd igjen var den rundt ,hadde gravd i snøen der jeg kasta hundefor.Nå har jeg funnet en plass jeg kan stå 300 meter ifra og kikke.Er nok viktig og holde seg på avstand hvis en ikke må bort til båsen for å legge på åte,nå er det mildere også blir vel lukt nå og snart fangst håper jeg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter min erfaring fungerer de bedre når en har tatt ut kjøttet. Endene/fuglene lukter mer når en åpner de opp, i tillegg er det som nevnt tull å fore reven med så god mat.

Hvis en klarer å unngå fluer er skrottene (uten brystfilene) av nyskutte duer kjempe bra åte i aug/sep. Bås fungere etter min erfaring best i starten av sesongen når det er mye ungrev.

Link to comment
Share on other sites

ja,det er tull.hvis man ikke skal spise matfugl,så lar man dem være.da kan man heller skyte kråker og skjur å pakke i båsen!

foresten,så er det så mye sjøfugl her at jeg har aldri problem og få nok....men jeg stopper meg selv på 25 fugl pr sesong alikavell....

 

foresten,så skal båsen spennes opp nå når jeg er blitt kvitt lungebetennelsen...får håpe på at naboen har begynnt å få kje til da...det er noe som trekker til seg den røde(eller svarte)....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 5 months later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Har en kolega på jobb som har en nedlagt revefarm. Rundt denne farmen er det gjerde 100mx40m med en liten 90cm dør som inngang. Døra har stått oppe i lang tid å revene i område går inn å ut til alle døgnets tider. Lekt litt med tanken på å lage ett lukke system på døra for å fange reven, er dette lov?

Link to comment
Share on other sites

For en kjempeidè! Bare å lage en fjærbelastning på døra, med en slags utløsermekanisme hvor man fester et åte noen meter på innsiden av døra. Når "fella" utløses, har reven 4000 kvadrat å gjemme seg og roe seg ned. Humant og garantert effektivt. Lovlig? Alt er relativt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...