Jump to content

6,5x55 i afrika, hvilken kule?


Husqvarna 1900

Recommended Posts

drar sørover om ca 4 uker for å skyte og kose meg. Våpnet jeg skal bruke er en blaser i 3006 (43cmpipe) og ekstra løp 6,5x55 (56cm pipe) i 3006 kommer jeg til å bruke accubond 180grs. Jeg har ikke helt finne ut hvilken kule jeg skal bruke 6,5. Dyr jeg kanskje kommer til å skyte er alt fra steenbuck til eland, har egentlig lyst å skyte eland med 6,5 så hvilken kule burde jeg velge? har lurt litt på 130grs accubond eller noe barnes greier, harnady sst er også noe jeg har tenkt på siden jeg er svært fornøyd med denne til rådyr, nå er spranget fra rådyr til eland veldig langt så jeg har jo ikke ide om hvordan denne vil oppføre seg i ein eland.

 

Noen som har erfaringer er det bare og fyre løs!

Link to comment
Share on other sites

Vi drar til Eastern Cape om 3 dager, 6.5x55 får bli hjemme. Vi har med 30-06 med 180 grains A-frame og 375 med 275 grains A-frame. (kommer rett fra laderommet)

Personelig ville jeg ikke brukt 6.5x55 på eland og jeg tror din PH vil foretrekke at du bruker 30-06. Jeg bruker 6.5x55 til rådyr med Federal Bear Clow, men kommer til å lade med 140 grains A-frame etterhvert. God jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt litt på denne tråden etter svarte i den tidligere i dag.

 

Nå kan det vel hende jeg virker surmaget, men for guds skyld, det er det over hodet ikke meningen å være.

 

Jeg spør meg bare- hvorfor i alle dager velger du å bruke 6,5 på eland? Det er klart at det går å ta livet av en eland med kaliberet, men hvorfor ønsker du å bruke et kaliber som 6,5 når du skriver at du vil ha med et løp i 30-06 som uansett vil være et bedre kaliber?

 

 

Jeg vet ikke helt hvor du skal, men det er også forskjellige lover å forholde seg til avhengig av hvilke provins du jakter i.

 

Her er lovene slik de var sist jeg sjekket:

 

Gauteng, Limpopo, Mpumalanga, Free State:

Minimum kaliber: 5,6mm

22LR Ikke lovlig Helautomat og halvautomat er ikke lovlig

 

Natal:

Minimum kaliber: 5,6mm

Minimum kaliber: B5 375H&H Mag.

22LR Ikke lovlig Helautomat og halvautomat er ikke lovlig

 

Eastern Cape, Western Cape, Northern Cape:

Minimum kaliber: 5,6mm Impala, Springbok etc

Minimum kaliber:7mm Kudu, Wildebeest, Nyala, Zebra, Elan etc.

Minimum kaliber:B5 375

22LR Ikke lovlig Helautomat og halvautomat er ikke lovlig

Link to comment
Share on other sites

Rino har gitt dagens beste råd. Bruk 30-06'n - la 6,5'n hvile på alt større en Impala.

 

Kulevalg i Afrika - hva med noe så kjedelig som en 180grs Nosler Partition? Du ønsker effekt, godt med sjokk, bra gjennomtrening. Lad med passe dose URP/Rhino 17 så får du sikkert 800m/s i den korte pipa di også. A-Frame eller andre harde kuler i lav hastighet er fint for kjøttet ikke for å få ting i bakken fortest mulig.

 

Skal du på død og liv bruke 6,5 sats på en massiv sak a.la TSX, GMX i så mye fart du klarer å skremme den ut i. 6,5 på en stor Eland er å regne som ett amerikansk stunt- kan kanskje fungere bra, men kan like gjerne gå skikkelig dritt. 800-900kg dyr burde skytes med tilhørende kaliber.

Link to comment
Share on other sites

det er ett utrykk hos phene i campen hos oss og det lyder lets go a jonny walker og det brukes på skadeskutte elander som det må drives ettersøk på!elanden er nok det dyret som er hardest å sprenge ved å gå etter når de er skadeskutte!!uansett lykke till med turen!

Link to comment
Share on other sites

ja, men nå er det vel sånn med eland som det er med alt annet vilt, hvis jeg setter skuddet der en skal er det ikkje noe problem? så lenge kula kommer inn i hjertelunge regionen?

 

Du bestemmer selvsagt selv, og det er du som betaler for eventuelle skadeskytinger, hvis nå ikke Kula når inn til vitalt område.

Vi som har vært der nede opptil mange ganger har gitt deg råd i så henseende, husk at elan har en levendevekt på 1000 kg og ikke så skjeldent over 1000 kg, ønsker deg en riktig god tur, og håper det går bra for deg

 

 

Selv så bruker jeg 375 med 270 - 300 grs kule på alt.

Link to comment
Share on other sites

For x antall år siden - når jeg skulle på min første jakt i utenlandet - kjøpte jeg meg en Sako 375 H&H.

Den har vært med på alle mine utenlandsjakter med rifle.

Med dette kaliberet - trenger man ikke "å tenke" på allverdens.

 

Dessuten er det jo et godt kaliber til norsk storviltjakt også :wink: .

 

All-round kaliberet :) ?

Link to comment
Share on other sites

har selv jaktet to ganger i sør afrika og 1 gang i tanzania. har da brukt 338win, 375h&h og 3006, så denne gangen ønsker jeg å gå ned ett hakk i kaliber. Jeg tenker som så at når en skyter rett igjennom en elg med 6,5 må en klare å komme inn i brystkassen på en eland? takker for svar så langt og jeg setter pris på alle tilbakemeldinger. Litt av grunnen til at jeg har kuttet ut 338 og 375 H&H er av den enkle grunn at jeg skyter så mye bedre med 6,5 enn jeg gjør med disse. hadde også en meget pen dobbeltrifle i 9,3 som jeg også solgte av den grunn. Det er jo helt klart at en 375 dreper bedre enn 6,5 dette er ikke til å diskutere :)

Link to comment
Share on other sites

"jeg skyter så mye bedre med 6,5"

 

Det er selvsagt et kjempepoeng :) .

Det som er fordelen med noe kraftigere kaliber - er når skuddet ikke sitter som det skal - og man har behov for litt ekstra penetrering.

 

Og man kan gjerne avgi et perfekt skudd/gjøre alt riktig - men når "signalet" til hjernen ikke er reverserbart - og dyret flytter litt på seg i samme øyeblikk, da har jeg tro på noe grovere enn 6.5.

Link to comment
Share on other sites

ja, men nå er det vel sånn med eland som det er med alt annet vilt, hvis jeg setter skuddet der en skal er det ikkje noe problem? så lenge kula kommer inn i hjertelunge regionen?

 

Driver med ettersøk, og har sett dyr som er skutt i lungene som har levd i 2-3timer etterpå. Perfekte treff etter mitt syn.

Har skutt eland selv, men brukte 50 caliber. Selvsagt kan den drepest med 6,5, men om ikke alt går som det skal, så får du en fin dag...

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

for accubond i posten i morgen, så da for jeg blande ei ladning tenker eg. så for vi se om det blir 3006 eller 6,5, når jeg jakter i bushland og har i 3006 pipa er det ikke sånn at jeg finner frem nøkkelen og bytter til 6,5 løpet :moresarcasm: men hvis jeg jakter i litt mer åpne områder der jeg håper å strekke holda mye kommer jeg til å bruke 6,5, og må derfor ha ei kule som funker til litt større ting også. Har selv hat magnumsjuka i fler år, men for meg har den gått over da jeg så at jeg ikke hadde noe å tjene på det, skaut ikke så bra med det, og stolte ikkje 100% på meg selv, det er ingen fin følelse. Blir litt som disse bigbore filmene, tøffe gutter med store kaliber, men som sliter med å treffe en låvevegg selv om de stårr inne i låven, for da si som Lars Monsen ; Det blir for dumt for meg :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Litt videre i tanken om kuler til 6,5 med tanke på at dette ikke dreier seg om Norge og 9 grm regel..

 

Synes jeg leste en ganske lang epistel i JAKT om Hr. Lien som forguda Barnes TTSX i 130 grs til 308W med knall fall etc. Det var et ganske kort 308 løp..

 

Vil da egentlig en 6,5 med 120 grs TTSX med god futt bak kula gi noe dårligere resultat mon tro? Lengden på kula er vel like lang om ikke bittelitt lengre.. bedre BC og SD?

 

Bare en tanke om hvis det ikke var 9 grms regel i Norge er det vel liten tvil om at denne kula vil gjøre like god jobb som en annen kule om ikke bedre? Eller er jeg ute å padler med rara ideer?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel i prinsippet ikke noe mer hokus pokus å skyte en antilope enn enn en hjort! Jeg har bare en tur med 6,5x55 og 140 nosler part i sør afrika. Effekten var fullt tilfredstillende opp til kudu, og jeg hadde ikke nølt med å gjøre det igjen! Eland skal jeg ikke hevde er en passende 6,5 oppgave, men det bør helt klart la seg gjøre. En av de siste ph`ene jeg hadde der nede hadde skutt en masse eland med 308, og lo litt av "kanonevangelistenes" forstilling om at de nærmest var usårbare for alt under 375. Men han understreket også viktigheten av god skuddplassering ved bruk mindre kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror de fleste kan være enige om at 6,5x55 ikke er ideelt for eland, men om kula sitter der den skal så vil den dø, før eller siden. Det en bør tenke på når det gjelder denne jaktformen, er jo at du betaler for påskutt dyr, så det er derfor ønskelig av flere grunner å få dyret raskt i bakken. Å der kommer jo en litt kraftigere patron til sin rett. Nå er det jo faktisk en del forskjell mellom 6,5x55 og en 30-06, og siden de fleste klarer å skyte godt med en 30-06 ville den vært mitt valg om jeg var i trådstarters situasjon. Ang kule, så ville jeg brukt en god kule på minimum 200grs.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 375 H&H Mag med diverse kuler og vekter de siste 4 turene de dyra jeg har skutt har dødd greit, , men flere av dyra jeg har skutt har ikke hatt gjennomskyting.

De 5 første turene brukte jeg Saueren min i kal 3006, har skutt kudu på langt hold med 180 grs Rhino, den gikk rett ned med et perfekt hjerteskudd gjennom skyting

Bllue Wildebeast på 150 meter ikke gjennomskyting Sebra rett ned ikke gjennomskyting, og flere Impalaer og Blesbok.

Det er viktig at skuddet sitter der det skal uansett kaliber, men til tross for at 6,5x55 har overrasket mange som storviltpatron, mener jeg fortsatt den er helt i nedre grense på Elan og andre hardskutte antiloper, Ved at man ideelt sett ønsker å slippe langdryge ettersøk , kanskje i værste fall miste dyret sitt og kaste bort egentlig dyrebar tid på dette, ville jeg ha valgt ett kaliber som er behagelig å skyte med så kommer 3006 inn som en av mine favoritter på samme måten som 7mm rem mag.

da har man iallefall øket marginene sine, og jeg vil like å se den Elanen som ikke dør av en 3006 med F.eks 180 eller 200 grs kule truffet i vitalt område.

Strekker holdet seg noe som lett kan skje ved jakt på elan så blir jo marginene enda dårligere med 6,5x55.

 

En Elan koster vel 1200 - 1400 usd å skyte, det er surt å kaste så mye penger i dass fordi man har valgt for dårlig verktøy

Men valget er selvsagt jegeren sitt, og da har han vel kalkulert inn riskoen ved å bruke ett i utgangspunktet for klent kaliber på ett så stort dyr som Elan er levendevekta ligger mellom 800 - 1000 kg, så det er ikke noe småvilt akkurat.

Link to comment
Share on other sites

Eland er den antilope arten som phene som jeg kjenner har mest ettersøk på!Har selv skutt 4 stk 2 hanner og 2 hunner 3 med rifle med 375 og 2 gikk ned med en gang men 1 fikk 3 skudd i seg og gjikk alikavel nesten 400 m før den daua!hjertet ligger også lenger nede og fram enn på feks kudu eller oryx og dette gjør at flere skadeskyter.

Link to comment
Share on other sites

Ett annet forhold (men dette har du vel tenkt igjennom i og med at du har vært der noen turer), er faren for å skyte i kvist og gras.

 

Min ringe erfaring er at PHéne kan være ganske "lette på avtrekkern" og bekymrer seg ikke så mye om det er litt buskas eller grastuster i siktelinja.

Og etterhvert som dagene går og hjemreisedagen nærmer seg uten å ha fått skuddsjanse på det en ønsker seg mest av allt, kan

fristelsen bli stor for å sende avgårde skudd selv om det er litt vegetasjon i siktelinja.

 

Da vil jeg tro at en 140 grn Nosler PT kanskje får litt mer problemer enn en 200 grn premiumkule i 30-06...

Og som andre har sagt, en blodråpe koster penger.

Jeg ville ikke valgt 6,5x55, men igjen, dette har du sikkert tenkt igjennom både forlengs og baklengs.

Link to comment
Share on other sites

Nja, forsøk viser jo at ingen kaliber er usårbare for kvist og at kulas oppførsel etterpå i beste fall er uforutsigbar. Så selv om ph gjerne ber deg skyte ureine skudd, er det fortsatt din vurdering som er avgjørende. Og her mener jeg en skal være svært forsiktig for ikke å kaste penger ut av viduet og, ikke minst, påføre viltet unøding lidelse.

Jeg skal ikke gjøre meg til en forsvarer av 6,5x55 til store dyr, ei heller skal jeg nekte for at det klart finnes bedre alternativer. Men min egen erfaring har gjort meg gradvis mer usikker på om forskjellen er så stor som jeg tidligere trodde. Jeg har gått fra å bruke 9,3 og 375,til å jakte det meste fra elg og nedover med 6,5èn. Jeg kan ikke si at jeg har registrert noen større forskjell, dyra er hverken mer eller mindre døde. Synes ikke det er stort forskjell på fluktstekning heller. Jørund Lien har loggført flere hundre dovhjort, som regnes som et skuddsterkt vilt, på et svensk gods. Leon og jeg har deltatt på noen av disse jaktene og stått for en del av 6,5 statistikken. Resultatene herfra viser ingen dramatisk forskjell i fluktstrekning. Hver enkelt fårvurdere hvor stor overføringsverdi dette har til afrikansk og større vilt. Jeg er iallfall overbevist om at 6,5 er brukbar til svært mye, et standpunkt som har kommet gjennom erfaring. Men jeg kjøper argumentet om at det kan være lurt og ha litt større margin på utenlandsturer der det lett kan bli både dyrt og ubehagelig når ting går galt!

Link to comment
Share on other sites

ja 6,5 blir med, om den blir brukt til eland er som sagt usikkert, men jeg vil ha ei kule som KAN gjøre jobben. alt dette snakket for og imot har liten betydning for meg i dette tilfellet, men dere må for all del fortsette siden det kan være andre som leser denne tråden som lurer på noe av det samme. Har jo også snappa opp at i flere sammenhenger at det er mange som mener at dyra i afrika er så veldig hardskutte, jeg har jo selv skutt noen afrikanske vilt nå og har vært med på turer der det har blitt felt rimelig mye dyr, og for min egendel må jeg nesten si at dette er litt overdrevet, de dyra jeg har skytt har gått i bakken innenfor det jeg vil kalle normale utras for kovvilt etter det er skutt i vitale deler. Så sånn sett er jo rådyr ett veldig hardskutt vilt, siden det ikke er unormalt at de springer ein 50-100meter etter reine lungeskudd. Er helt enig i at PH er ofte blir litt triggerhappy når det nærmer seg slutten av jakta, men jeg lærte når jeg var ganske liten at en skulle si nei til ting som jeg mete var feil, noe jag dro nytte av i denne situasjonen :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant frem epistlen om 130 grs BARNES TTSX i 308w med 50 cm løp i Afrika. Det var felt bla oryx på 200 meter med knall og fall og gjennomskyting. Et par prosjektiler var det bilder av med fine ekspanderinger. Han understreker vel i artikkelen om at han ikke vil løfte frem dette prosjektilet som guds gave til afrikajegeren.. men som jeg leser mellom linjene et meget godt kulevalg hvis man alikebel vil tenke nytt.. ifht kuletype, fart og virkning.

 

Da tror jeg selv har teoretisk rotet meg frem til at 120 grs TTSX med futt vil gjøre jobben alvorlig godt den også. Du får jo en veldig terminalbalistisk sjokkeffekt på disse prosjektilene da de ikke åpner like voldsomt og mister fart som feks en oryx vil gjøre?

 

Hvis du søker opp denne kula på youtube vil du finne noen gode eksempler med filming av knall fall effekt på bla bjørn og styyre klauvvilt.

 

Hadde vært intr å fått noen tilbakemeldinger på dette fra folk som faktisk har prøvd disse prosjektilene i praksis.. jeg har alltid vært fornøyd med norma oryx.. men begynner å lure om jeg skal teste ttsx istedetfor..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sånn, da var jeg hjemme igjen. og jammen klarte ikkje 6,5x55 og felle både giraff og eland. Elanden gikk ca 40 meter fra der den ble skutt på og til han lå dø. det ble også skutt waterbuck, black wilderbeast, blesbuck og impala med samme kula. tror den som gikk lengst var ein blesbuck som klarte å komme seg ca 100m. det ble også skutt to elander med 300win mag med 180grs oryx, begge disse gikk lenger enn den jeg skaut med 6,5 :) kan jo også si at skuddet satt i bogen, så det er ikke snakk om noe hode/nakkeskudd.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvordan oppførte 140 grains Accubonden seg med tanke på penetrasjon, restvekt og slikt? Der kan man se forresten. Denne kula får man normalt ikke høy nok hastighet på til at den er lovlig til reinsdyr og oppover her i Norge, men en Eland på et tonn legger den ned. Har alltid hørt at viltet i Afrika er mer hardskutt enn vårt vilt. Det er tydeligvis omvendt! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

den oppførte seg som den skulle vil jeg tro, jeg skaut ikke igjennom en eland med den, men skaut igjennom alt annet utenom waterbucken. restvekt veit jeg ikkje siden jeg ikke fant igjen noen av kulene. sier ikke at 6,5 er det ultimate afrika kalibret, men en trenger på ingen måte å kjøpe ei ny rifle for å dra ned å jakte plain game, da er det bedre å lære seg å skyte med det våpnet man har. var å kikka litt i slaktebua når de holdt på og det så ut til

Link to comment
Share on other sites

De som mener at 6,5 ikke duger til anna enn rype, vet simpelthenn ikke hva de snakker om. Svært få kaliber i denne jaktverden utpenetrerer 6,5, den er prisgitt med en fantastisk SD.

 

Ikke for å kuppe tråden, men her er et bilde av et Vortesvin jeg skaut.......

 

46352_431700643900_749888900_4867755_365969_n.jpg

Relativt hardskutte dyr, påstår noen, og du må ikke finne på å skyte dem med nasjonalkaliberet vårt.

Likevell blei fluktstrekket adskillig kortere enn med 375en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...