Jump to content

6,5x55 i afrika, hvilken kule?


Husqvarna 1900

Recommended Posts

He he!

 

Merkelig stille det ble fra magnumfantomene :lol::lol:

Må kanskje rekke å få lest dette først da.

 

Nå har jeg lest alle innleggene også mine egne, så vidt jeg kan lese meg opp så er det faktisk ingen som har dømt 6,5 nord og ned, men snarere kommet med sine personlige betrakninger om hva dem ville bruke på Eland, og hvorfor.

 

Er det en pissekonkuranse du er ute etter ja da kom du feil, alle vi andre her pisser i pissoaret eller i dass....

Link to comment
Share on other sites

Makkieboy!hvor mange warthogs har du nedlagt?1-10-300 stk ?å påstå at warthog ikke er hardskutt er for meg det samme somå si at de ikke er farlige heller! :| plasserer du skuddet riktig kan man skyte warthog med 223 men når skuddet er dårlig plassert ja da får man ett farlig og noen ganger langt ettersøk!gad hvite hvor mange som har skutt på warthog med dårlig skuddplassering og med det resultatet at ettersøket ender i ett hull i bakken hvor trofeet blir mistet :roll: ingen som sier at bigbore caliber er bedre men, de lager større hull og har mer eneri slik at blodspor ofte gjør trackingen lettere !

Link to comment
Share on other sites

Et reelt spark i ballene til de som mener 6,5x55 er ubrukelig til alt annet enn rype. :mrgreen:

 

Håper du hadde en fantastisk tur!

 

Er det noen som har ment at 6,5x55 er ubrukelig, kan ikke se annet en at det ikke er førstevalget, men ubrukbart nei det er det ingen som har hevdet

Kanskje på tide å bli ferdig med puberteteten

Link to comment
Share on other sites

mitt grunnlag for å mene det ene eller det andre er meget lite etter en tur med 6,5 men denne turen funka da fint og jeg ser ingen grunn til å bytte kaliber nå. og nå har jeg skutt en god del dyr i afrika og jag kan ikke gå rundt og si at dyra i afrika er så veldig mer hardskutt en andre dyr jeg har jakta på. setter du pila der du skal dør dette dyret innen for rimelig rekkevidde. men min menig er at en skal bruke så stort kaliber som eg skyter veldig bra med. jeg skyter 10 ganger bedre med 6,5 enn jeg gjør med 375hh. men for starte å trene med 375 løpet igjen side jeg går med planer om å skyte bøffel om 3 år. da blir 6,5 igjen hjemme, ikkje fordi jeg ikkje tror at det går, men fordi det ikkje er lov ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som betviler at 6,5x55 er kapabel til å drepe det største dyret på jorda, men det er et faktum at 6,5 jamført med en 9,3x62 eller 375 eller noe annet grovt, ikke har samme kraften målt i anslagsenergi og det som rører seg rundt det, skadeskyter man skadeskyter men like ille enten det er fint eller grovt kaliber, men et grovt kaliber kan avgjøre i tilfeller hvor det er marginene som teller.

Det er en ærlig sak og en respektert sak at du sier du skyter 10 x bedre med 6,5 en med 375, da velger du det som er best for deg og den jakta du bedriver, Jeg har trent og trener mye med min 375 og har ingen problem med å sette 5 innertreff på elgfiguren med 5 skudd, det betyr at jeg trives veldig godt med min 375, og kan av den grunn ikke tenke meg å jakte uten den, Har skutt alt fra Red Duiker til waterbuck, Oryx og vortesvin, ja på Duikeren brukte jeg 286 grs solid for å ungå å skyte dette lille dyret i filler, vortesvin har jeg også skutt med samme kula, da denne kom da vi jaktet red Duiker, den løp 60 meter og lå død der.

PÅ de dyra jeg har skutt med 3006 og 375 har jeg ikke merket noen stor forskjell, de har alle vært like døde.

 

et riktig plassert skudd med 6,5x55 dreper en eland sikkert like godt som med en 375 er`n død så er`n død

Men man kommer tilbake til det faktum om marginene, og det å ha disse på sin side.

Men sånn for kuriosens skyld så har 6,5 samme diameter ekspandert som en 375 har uekspandert, sånn røfflig, da er det nødt til å være en viss forskjell.

 

Salige herr Bell skjøt vel sånn omtrent 5000 elefanter med sin 7x57 den drepte også elefanter, og salige herr Bell viste hvor han skulle sette kula for at den skulle gjøre jobben, Skal være enig i at Amerikanerne har hauset opp ett magnumhysteri rundt dette med jakt, og som det evige saliggjørende.

Og den gemene hop har lett for å kaste seg på samme båten. Det skal heller ikke stikkes under stolen at en 375 også er Afrikas dronning, selv om jeg driver å bygger meg en 458 win mag til digert vilt.

Link to comment
Share on other sites

Husqvarna 1900@

muligens OT men.

 

lurer litt på hva du er bygd av. jeg veier 75,5 kg 173 cm høy. litt muskler her å der.

det jeg lurer litt på er hva du takler av rekyl og da det du sier det er mye rekyl i 9.3 og 375 H-H.

jeg skal ikke dømme noe for at du tar 6.5'n med nedover. det

kan du gi meg svar på de spørsmåla jeg har spurt deg?

Link to comment
Share on other sites

da er nok jeg noen størrelser over deg, men tror ikke det er det som er vesentlig. jeg klarer ikke å sette skudda mina innen for 30mm med 375 og da vil jeg heller ikke bruke det. veit at det er vissvass i forhold til praktisk jakt men for meg er presisjon noe av det viktigeste når det kommer til rifleskyting. ingenting skal være overlatt til tilfeldighetene. skal trene mer med 300 og 375 løpa nå så for jeg se om jeg klarer å skyte på snusboksen på 200meter over tripoden.

Link to comment
Share on other sites

@ wolfhunter

 

Det jeg lurer på er hva du er bygd av og hva det har med saken og gjøre?

Tåler en stor tung person mer rekyl enn en liten lett en?

I så fall. Hvor stor og tung må man da være for å takle rekylen fra en 458 Lott??

Mener og huske fra en annen tråd at det var en som veide ca 75,5kg. var 173 cm høy med litt muskler her og der som beklaget seg over rekylen i fra en 243 Win. Lurer på om han ikke kalte seg wolfhunter eller noe :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Et reelt spark i ballene til de som mener 6,5x55 er ubrukelig til alt annet enn rype. :mrgreen:

 

Håper du hadde en fantastisk tur!

 

Er det noen som har ment at 6,5x55 er ubrukelig, kan ikke se annet en at det ikke er førstevalget, men ubrukbart nei det er det ingen som har hevdet

Kanskje på tide å bli ferdig med puberteteten

Jeg beklager at jeg virket bråkjekk, det var absolutt ikke hensikten, men man kan få det inntrykket av at folk™ mener 6,5x55 er et ubrukelig kaliber. Ikke nødvendigvis i denne tråden, men på Kammeret generelt.

 

Som jeg skrev i en annen tråd angående temaet:

Jeg skyter med 6,5x55 og så lenge skuddet mitt sitter der det skal går elgen i bakken. All respekt til de som tåler rekylen og dermed mengdetrening med grovere kaliber, men det gjør ikke jeg. Jeg klarer fint å levere fra meg de obligatoriske 30+5 med grovere kaliber, men ser ingen hensikt med det når jeg alikevel ikke greier å få til fornuftig trening med det. Det er nettopp på dette punktet mange feiler. De tror de kan kompensere dårlige skyteferdigheter med grovere kaliber, og selv om det til en viss grad kanskje er riktig, syns jeg det likevel er feil måte å angripe problemet på.
Link to comment
Share on other sites

@ wolfhunter

 

Det jeg lurer på er hva du er bygd av og hva det har med saken og gjøre?

Tåler en stor tung person mer rekyl enn en liten lett en?

I så fall. Hvor stor og tung må man da være for å takle rekylen fra en 458 Lott??

Mener og huske fra en annen tråd at det var en som veide ca 75,5kg. var 173 cm høy med litt muskler her og der som beklaget seg over rekylen i fra en 243 Win. Lurer på om han ikke kalte seg wolfhunter eller noe :forvirra:

Terningkast 6.

Link to comment
Share on other sites

det som jeg vil fram til når jeg spør som jeg spør.

så er det klarer du å skyte med grovere ja bruk det. men jeg vil ikke virke klagende på at du bruker 6.5 i afrika da jeg vet at jørund lien bruker 6.5 i afrika men dog i 6.5-300 weath.

lykke til på de neste reisene dine :)

Link to comment
Share on other sites

Er det muligheter for å kjøpe 6,5x55 ammo i Afrika,om ein skulle vere uheldig å gå tom,det er vel ikke verdens mest annvente hylse. :winke1: Vurderer ein fremtidig tur,er det ikke enklere å leige våpen ,det vurderer eg men aner ikke om det er muligheter for :wink:

Link to comment
Share on other sites

"er det ikke enklere å leige våpen"

 

Man slipper ihvertfall å legge inn en "buffer" m.h.t. reisetiden når man ikke har med våpen.

Og man slipper å betale gebyr for spesialbaggasje.

 

Selv så synes jeg at mye av turen (ja, omtrent hele turen :wink: ) - er å bruke eget våpen - som jeg har funnet rett ladning til (hvordan vil kulen fungere?), trent med osv.

Link to comment
Share on other sites

De som mener at 6,5 ikke duger til anna enn rype, vet simpelthenn ikke hva de snakker om. Svært få kaliber i denne jaktverden utpenetrerer 6,5, den er prisgitt med en fantastisk SD.

 

Nå har jeg ikke sett slike påstander, men jeg er enig med at det at de nok ikke helt har peiling på hva de snakker om.

Dette med å vite hva man snakker om er snodige greier, altså.

Kan ikke du fortelle oss SD'en på 160 grs 6,5, 175 grs 7mm, 220 grs .30, 250 grs .338?

Og så forteller du litt om massens påvirkning av penetreringen?

Fortell oss gjerne også hvilken faktor denne SD'en spiller på en ekspanderende kule?

Link to comment
Share on other sites

Vel, utan å leggja opp til ein valdsam diskusjon her, er eg litt samd med Makkieboy: tyngre kuler har meir masse og går til vanleg djupare enn lette. Så lenge dei held rimeleg brukbart i hop etter ekspansjon. Utan å gjera det meir akademisk eller tverrsnittsbelastande enn det :). Eg har alltid fått god intrening med gode / tunge kuler i 6,5 mm.

 

mvh L

Link to comment
Share on other sites

En tidligere kollegea var i afrika på jakt for kort stund siden... Han hadde stor suksess med Swift A-frame... Riggen han bruker er en Sauer 202... Var flere dyr som datt på første skudd hos ham enn andre med 3006 og 308 som hans kamerater brukte, men kulen har MYE og si... de med 3006 og 308 brukte oryx og opplevde ofte at kula satt rett innforbi skinnet fullt ekspandert... Harde kuler ville jeg valg, eller nei... jeg ville valgt 9,3x62 eller 375HH.. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...