Jump to content

Skuddpremie på rovvilt


222. Nitro

Recommended Posts

Hvorfor i h.... skal staten ha ansvar for skuddpremier? Er det ikke vi som jegere og grunneierne som drar nytte av rovdyrjakt? Bør det da ikke være vi som tar ansvar. Gidder ikke vi som jegere å jakte rovilt så har vi bare oss selv å takke for mindre småviltbestand.

Jakt rovilt og få et bedre jaktterreng neste år. Ikke skyld på stat og grunneiere, ta ansvar selv.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med skuddpremie nå og før..

 

Før så jaktet folk rev for å få skuddpremie..

 

Idag jakter folk fordi det er spennende og morsomt med eller uten betaling.

 

Så hvorfor skal staten betale revejegere som skyter reven uansett hvor mye den er verdt?

Det hadde vært fint med skuddpremie, men ser ikke noen god grunn.. Kanskje det hadde blitt flere jegere, kanskje ikke..

Link to comment
Share on other sites

Det var stor summer :shock:

Joda, det ville vært interessant å jakte til den "stykkprisen"! Min heimekommune har forresten skuddpremie på kråke - jeg tror det er kr. 15 pr stk. Men ammo til 22-250-en er såpass rimelig å lade, at jeg aldri har giddet å samle på kråkeføtter for å få utbetalt noe.

 

Det interessante er jo hva "hain Stat" bruker på alle mulige tiltak for å øke rovviltbestandene, og hva en alternativ rovviltpolitikk ville kostet. I det regnestykket må en også ta med gevinsten av bedret folkehelse, ved at flere jaktet rovvilt, og at det ville resultert i at det ble mer "matnyttig" vilt, og at flere ville jaktet på det også. (Når jeg ser alle de lange innleggene fra rovdyrtilhengere, der de beskriver hvor idyllisk alt vil bli, hvis det bare blir nok rovdyr, tenker jeg at de kunne hatt godt av å komme seg ut i frisk luft en gang i mellom!)

Link to comment
Share on other sites

Om det er OK så vil eg gjerne at folk i denne tråden også kan fortelje om kva slags skotpremiar det er på rovvilt i dei einkelte kommunar. Enten frå det offentlige eller frå andre organisasjonar som sankelag m.m. Er det berre rødrev og kråke som blir premiert?

Link to comment
Share on other sites

Eg støttar prinsippet om skotpremie på smårovvilt og kråkefugl. På dei 4 store vert det eit meir komplisert forvaltingsregime, so eg tvilar på det vil ha nokon særleg effekt. Einaste måtte vere på jerv i enkelte delar av landet, men då må summen kanskje vere endå større.

 

Eg hadde nok skrive under, dersom ikkje denne del-setningen hadde stått der:

[...], ikke byråkratene og kontor-rottene i storbyene!!!!!!!!!!!
Link to comment
Share on other sites

Eg hadde nok skrive under, dersom ikkje denne del-setningen hadde stått der:
[...], ikke byråkratene og kontor-rottene i storbyene!!!!!!!!!!!

Nå ble vi fryktelig enige du og jeg! Med den ordlyden, så ble det plutselig ikke "meg".

 

Synes forøvrig at prisene var helt hinsides det realistiske.

Link to comment
Share on other sites

Oi, mener nå det er grunn nok til å jakte Jerv Kvamsgutten :) Sprekt gjort av laget :wink:

 

Joda, sant det. :) Vi jakter jo enda.. :wink:

 

Men vi har mye rev, kråker og andre ting.

 

I fjord datt det over 100 rever i den lille bygda jeg bor i.

Mink er det også alt for mange, men dem blir tatt uten vi får noe betaling.

Kråker, mår osv er det også mye av, men jeg tror vi holder bestanden på et stabilt nivå til oss :)

 

Så viss vi ser det fra betalerens side så skjønner jeg at dem ikke betaler for noe som blir gjort uansett.

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde nok skrive under, dersom ikkje denne del-setningen hadde stått der:
[...], ikke byråkratene og kontor-rottene i storbyene!!!!!!!!!!!

Nå ble vi fryktelig enige du og jeg! Med den ordlyden, så ble det plutselig ikke "meg".

 

Synes forøvrig at prisene var helt hinsides det realistiske.

 

Ordlyden i den settningen er vell ikke den mest heldige jeg heller har lest her,men det er ikke alle som er like gode forfattere :)

Men du Vømmøl hva er det slags priser du synes er helt hinnsides det realistiske?

Til eksempel så synest jeg selv at 1000.- for en rev er passelig..å 5000.- for en mårhund er for lite.

I min kommune er det 200.- for kråke/ravn,å 500.- pr rev.

Link to comment
Share on other sites

No har eg aldri sagt at summane der var hinsides det realistiske. (Veit det kan gå litt i surr på nettforum, men pass no på kven som seier kva...)

 

Eg for min del reagerte ikkje noko videre på summane, sjølv om eg syns at kråke og ramn var rikeleg "høgt prisa". Reven må vere sopass som 400, kanskje meir.

 

Når det gjelder den setningen so er ikkje alle like gode forfattarar nei. Derfor kan det vere lurt å få litt hjelp av nokon som er flink til å formulere seg når ein skal sende brev, høyringsuttaler etc. Uansett om ein likar det eller ikkje, so vert ein nok tatt meir seriøst om ein formulerer seg bra. Dette forumet er jo eit glimrande eksempel på det.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i h.... skal staten ha ansvar for skuddpremier? Er det ikke vi som jegere og grunneierne som drar nytte av rovdyrjakt? Bør det da ikke være vi som tar ansvar. Gidder ikke vi som jegere å jakte rovilt så har vi bare oss selv å takke for mindre småviltbestand.

Jakt rovilt og få et bedre jaktterreng neste år. Ikke skyld på stat og grunneiere, ta ansvar selv.

 

 

Forsåvidt enig med deg, hadde bare alle tenkt likt og vært like ivrige. Hjelper ikke en døyt om en ivrig jeger tar ut 15 rever, hvis resten av kommunen ikke gidder. Da er det en dråpe i havet. Skuddpremier er en nødvendighet for å vekke interessen hos folk flest. Skal uttaket av rovilt ha noen effekt må det satses stort over et større område..

 

Her har vi 500 kr i skuddpremie for rev. Håper det økes til 700, slik det er i nabokommunen.

Link to comment
Share on other sites

Enklere metode:

-Fredning av småvilt i 5 år.

-Deretter kvoter/bag limit.

 

Forklaring:

Småviltet rekker å komme seg ovenpå, både siden vi ikke beskatter det, og spesielt siden jegerne vil fatte mer interesse for å jakte på vilt som ikke er mat men som også gjør innhogg i småviltbestanden.

Kvoter/bag limit er etter min mening nødvendig for ikke atter en gang å havne ned på dagens magre småviltbestander.

 

Gevinst:

-Sannsynligvis stor effekt i løpet av få år.

-Minimalt med administrasjon.

 

Konklusjon: Jeg skriver ikke under, da jeg mener jegerne må ta mer ansvar selv.

Link to comment
Share on other sites

syns ikke dette heller er riktige måten å gjøre det på EL GRINGO. Tror nok at folk med mye kronasje i lomma, får jakte uansett. å dessuten så måtte det en del folk til for å kunne håndheve en slik fredning.

Så folkens, skriv dere på lista å få opp skuddpremien på rovvilt. Er nok bare denne måten som nytter.

Her oppe i Nord har vi jo enda et problem som er veldig vanskelig å gjøre noe med, nemlig ørnen. Er så ufattelig mye av den at jeg tror den tar nesten like mye småvilt som reven gjør. Å den får man aldrig skuddpremie på uansett hva slags liste man skriver på.

Link to comment
Share on other sites

Her oppe i Nord har vi jo enda et problem som er veldig vanskelig å gjøre noe med, nemlig ørnen. Er så ufattelig mye av den at jeg tror den tar nesten like mye småvilt som reven gjør. Å den får man aldrig skuddpremie på uansett hva slags liste man skriver på.

 

+1, bortsett fra at det er ikke bare der oppe. Har selv funnet ørnereir med rådyrskinn i på helgeland og ørna kryr det av.

Ble vel OT dette...?..

Link to comment
Share on other sites

dem fleste som driver med små vilt jakt,"sår" nok litt også tror jeg. Men hadde jo vært mere givende om kommunene kunne trått til å gjort dette litt mere lønnsomt. Her jeg bor tror jeg det er 100 kr for en rev. Å det er ikke mye å sitte oppe en hel natt for. Å jeg er også sikker på at det hadde kommet flere unge nye jegere til dersom dem hadde satt opp skuddpremiene litt.

Grunnen til at jeg sier jeg tror det er 100 kr, er at det er så lite at jeg ikke har tatt meg bryet verdt å innkassere det enda.

Samme om man får en eller flere kråker.......dem går heller i søpla eller til reveåte enn å få 5 kr stykke :lol: . Nesten latterlig

Link to comment
Share on other sites

Var på lokkekurs med Tor Ola Dehlie Mandag - og i jegerforeninga deres - så må man forevise 5 skutte rev for å få rådyrkort - og skal du ha to - så er det 10 rev som gjelder...

Får jo ikke noen bedre løsning enn det - sakl man jakte rådyr - så må man stå på litt utenom også:)

Link to comment
Share on other sites

kan forstå slikt ja, da har i allefall jegeren litt igjen for strevet. men her oppe i Lofoten er det jo ikke rådyr heller. Så ingen "gullerot" å få heller.

Å med en jeger og fiskeforrening som er helt på bunn også, så er det ikke enkelt. Tror det eneste som er igjen av forreningen er navnet. Å det er jo veldig synd.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo helt hinsides at folk gjerne vil ha noe igjen for å sitte oppe en natt. Slutt å jakte da vel.

Lett å finne jegere som vil ta på seg jakta gratis så andre kan få skjönnhetssövnen sin. Men da vil jo gjerne grunneier ha

litt betalt for at noen skal sitte å vake rev, kråke mm

Burde värt skuddpremie på elg også, et slit å jakte elg!!!

Link to comment
Share on other sites

går vel ikke helt å sammenligne disse gruppene vell..... regner med at om du feller en elg , så hiver du den ikke i søppla ????????

Lurer på om ASLEHAUS kan forklare hvorfor enkelte kommuner er helt opp i 500--1000 kr for en skutt rev? Vil ikke tro at det er for at jegerne i disse kommunene er så fattige at dem trenger økonomisk bistand :lol:

Nei, i disse kommunene har dem innsett at dem er nødt til å gjøre noe drastiskt for å få ned rov viltet.

Link to comment
Share on other sites

Lykke til vil jeg si til dette forslaget.

Foreslå overfor DN at skuddpremie på bjørn og jerv vil hjelpe på småviltbestanden er noe av det mest optimistiske jeg har opplevd.

Hvorfor jakter dere som har signert på dette forslaget, er det på grunn av at dere trenger pengene fra skuddpremien, eller er det fordi dere liker å jakte?

Link to comment
Share on other sites

grunneier er vel et stikkord. Vi andre skal vel väre meget glad om vi går i pluss på elgjakta.

I de kommuner hvor det er skuddpremie, er det jegere i kommunestyret. Event har dem for godt budsjett..

Hvorfor skal samfunnet betale for en tjeneste flere gjerne gjör gratis? Selv staten skal ha betalt for

rovdyrkort, billig kr 100, men likevel.

Alle som vil jakte rev, grevling, kråker mv bör kunne jakte gratis hvor de vil. De med tilgang synes jo det er et slit og skal ha betalt for tiden de legger ned.

Reveskinn gir fortsatt noen kroner, og jegern får en fin jakt.

Link to comment
Share on other sites

ikke rart at skuddpremiene er som dem er rundt i landet når jegerne har denne innstillingen.

Enhver kommune bør, å skal forvalte naturressursene i og rundt seg på best mulig måte. Å ikke si at det er noen som har det så dårlig i dag at dem ikke har råd å heve skuddpremiene litt.

tror fortsatt ikke at alle jegerne ville krevd skuddpremie, men likavell kunne dette vært en motivasjon for nybegynnere.

Vet ikke hva du mener med "grunneier"....men ja, er grunneier. Men likavell vil jeg ha høyere beskatning på rev å andre predatorer.

Å ser skuddpremie som det beste alternativet.

Link to comment
Share on other sites

Enhver grunneier skal vel også forvalte sin tarv på beste sett? Tyren64, du kan jo gå forran med en godt eksempel og doble skuddpenger for rev på ditt område ifht resten av kommunen. Eventuelt annonsere med gratis jakt. Tror nybegynnere ville satt pris på det.

Litt spesielt å måtte rekruttere nye jegere med ökonomiske insitamenter. For oss ikke-grunneiere er jakt en utgiftspost, som andre hobbyer. Og som med andre hobbyer så jakter jeg pga det er et bra tidsfordriv.

Bedre om kommunen brukte pengene på stötteforing nå på vintern, både for at dyra skal få mat og holde dem unna veier og jernbaner.

Link to comment
Share on other sites

tror ikke aslehaus har vært her oppe i lofoten noen gang. Men klart du skal få jakte hos meg.

Vet ikke hva andre vilttiltak kommunen kunne gjort her oppe på denne tiden. Men en ting dem IKKE trenger å bekymre seg for er i allefall jernhesten :lol:

Å finne mat, regner jeg med at mikkel klarer selv.......

Ellers er det ikke stort mye annet å fore her på vinteren :P

Dessuten så har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg har doblet skuddpremien her på min egen "tarv".......men blir jeg rikere av den grunn??....NOPE :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener skuddpremie på smårovviltet er den rette veien å gå. Det fører til noe økt rekruttering, samt en gulrot for en ekstra resultatorientert innsats. Revskinnet er ikke verdt tiden det tar å flå den engang.

 

Når det gjelder de 4 store bjørn, jerv, gaupe og ulv, mener jeg at det i problemområder i forhold til beitenæringer bør settes en sikkelig høy skuddpremie innenfor ordinær jakttid, framfor oppretting av egne jaktlag som får timelønn. Også dette for å øke innsatsen.

Om jakta med såkalte lønnede jaktlag drøyer ut i tid kommer uttalelser fra beitenæringene som f.eks. "Det er jo ingen som skyter arbeidsgivern".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...