Jump to content

Valgets kval av storviltkule i .308


Salmon

Recommended Posts

Nå har Oryxsen blitt så dyr att jeg har vurdert å bytte kule.

Har lest det jeg har kommet over om kuler, og finner at Hornady Interbond 165 grs har tilnærmet

samme egenskap som Oryxsen.

Det ar bare det at denne kulen er mere butt enn Oryxsen og det, likte jeg dårlig.

Vil gjerne ha en så spiss kule som mulig, i 165 grs, og med samme egenskapene som Oryxsen.

Finnes dette til en fornuftig pris?

Sist jeg sjekket med min lokale "pusher" kostet ei eske (100stk) med 180grs oryx kr 1020,- :roll:

Link to comment
Share on other sites

Foreslår nosler Accubond http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=146583 til 363.- for 50.- Gode flyveegenskaper, veldig bra BC med plastspiss vet du! Dette er en bonda kule så det blir gode restvekter, men samtidig ganske myk/åpner lett, slik Oryx også gjør. Bør passe perfekt i 308 til elg. For rådyr og rein ville jeg ha valgt 150 grains varianten.

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

At Interbond'en er mere butt enn Oryxen synes jeg høres rart ut. Interbond har da vitterligen spiss plastspiss, og oryxen har da alltid vært relativ butt..... :roll:

 

Hvis du skal ha ei spiss kule, med god BC, og med loddet kjerne, så prøv Swift Scirocco!! Det er gode kuler, og ikke så vanvittig dyre heller. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skifta til Interbond i 3006 Imp. i fjor. Hastighet ikke målt, men beregna til ca 830-850 m/s. Får ikke allverdens hastighet i tikkaen min, men den har alltid hatt god "drep" :mrgreen:

4 dyr ble skutt i fjor, 3 meget pene, og 1 med litt blodslått kjøtt. Konklusjonen er : Ei solid kule jeg vil anbefale til andre som skal ha ei "all-round" jaktkule, som ikke er for dyr....

Link to comment
Share on other sites

At Interbond'en er mere butt enn Oryxen synes jeg høres rart ut. Interbond har da vitterligen spiss plastspiss, og oryxen har da alltid vært relativ butt..... :roll:

 

I 6,5mm så er interbond-kulene spisse og fine helt til den høyeste kulevekta (156 grains). Den ser mer eller mindre ut som en Lapua Mega, altså en sylinder hvor ene enden er svakt avrundet. Kanskje det er noe tilsvarende for .30 180 grains interbond?

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Nå har Oryxsen blitt så dyr att jeg har vurdert å bytte kule.

Har lest det jeg har kommet over om kuler, og finner at Hornady Interbond 165 grs har tilnærmet

samme egenskap som Oryxsen.

Det ar bare det at denne kulen er mere butt enn Oryxsen og det, likte jeg dårlig.

Vil gjerne ha en så spiss kule som mulig, i 165 grs, og med samme egenskapene som Oryxsen.

Finnes dette til en fornuftig pris?

Sist jeg sjekket med min lokale "pusher" kostet ei eske (100stk) med 180grs oryx kr 1020,- :roll:

 

Ikke for å virke pirkete her, men du sier at Oryxen har blitt så dyr!!

Hvor mange jakt kuler bruker du på et år da? Hva utgjør kule budsjettet ditt samenlignet med tottal kostnaden på jakta? Våpen, klær, evt jaktleie, hund, hundefor, kjøring til/fra?

Ta i litt da, å si du bruker 50 Oryx på en jaktsessong? Blir ikke så ille det sett i det store og hele??

Hva sparer du tottalt på å bytte til ei kule som koster 200kr mindre pr 50 pakning?

Link to comment
Share on other sites

At Interbond'en er mere butt enn Oryxen synes jeg høres rart ut. Interbond har da vitterligen spiss plastspiss, og oryxen har da alltid vært relativ butt..... :roll:

 

I 6,5mm så er interbond-kulene spisse og fine helt til den høyeste kulevekta (156 grains). Den ser mer eller mindre ut som en Lapua Mega, altså en sylinder hvor ene enden er svakt avrundet. Kanskje det er noe tilsvarende for .30 180 grains interbond?

 

- Øivind

 

Som andre har sagt Interbond cal 30 150grs,165grs og 180grs er alle spisse. det er Oryx kula som er butt.

Om du synes Oryx er dyr så kan du jo vurdera http://schouvapen.no/wip4/products/deta ... &id=149045 Sako Super Hammerhead 180grs kostar ifølge importøren Schou 3.55kr per kule.Om dette stemmer så har denne kula gått mykje ned i pris.

Er det nokon som kan sjekka med ein forhandlar om dette er rett?

 

Eg kan ikkje finne noko Interbond kule i 6.5mm på Hornady si heimeside. Eg ser heller ikkje at dei har noko 156grs kule i 6.5mm. Derimot så har dei ei 160grs Interlock kule som liknar litt på Mega i 6.5mm. Kan det vera den du meinte? Sjølv om den ikkje er bonda slik som Interbond så har den eit godt rykte på seg.

Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med Lapua Mega kulene, og kan anbefale disse.

Ellers skal som sagt Sako super hammerhead være veldig gode kuler.

 

Men som sagt tidligere, gode kuler koster, men er det noe vits å spare på de når de faktisk er noe av det viktigste. Hvor mange kuler bruker du siden det virker som en stor utgiftspost for deg ? :roll:

 

I det store og hele blir ofte kulene småpenger mot alt det andre som forsvinner ned i "jaktkassa" av utgifter.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at kostnaden på kuler ikkje er så stor,men om folk synes det er for dyrt så er det deiras valg. Ein del jegerar vel faktisk å trena ein del med samme kula som dei brukar på jakt og då kan det utgjere ein del kroner.

Om nokon vel for eksempel Hornady Interbond (eller Oryx til 5.53kr) som er ei av dei billegaste bonda kulene og har gode erfaringar med den, så ser eg ikkje noko poeng i å velje ei kule som kanskje er 2-3 gonger så dyr.

Ein kan trene mykje med Interbond(eller Oryx til 5.53) og ha pengar til overs i forhold til å kjøpe mykje dyrare kuler som kanskje ikkje er bedre til den bruken ein har.

 

Eg trur ikkje alle som klagar på prisen heller kjøper S&B kuler til 1.50kr enn å betale for eksempel 10kr for ei kule.Men dei kan kanskje klare seg med ei bonda kule som kostar 5-6 kr eller kanskje ei endå rimelegare Lapua Mega og likevel ha ei kule som fungerer svært godt under dei fleste forhold.

Link to comment
Share on other sites

Ser at dei fleste anbefaler "premium" kuler ukritisk, men er dette det optimale valget i .308win til alt storvilt?

 

Har berre eigenerfaring fra hjort og rein, og der er min påstand at .308 gir så pass lav fart, og kombinert med kort sårkanal gir Oryx og A-frame mindre skuddteikn og lengre fluktstrekning enn Mega, Hornady inter-lock og lignende konvensjonelle kuler.

Prisen er i mitt tilfelle uvesentlig.

 

Trur nok valget blir annerledes på elg.

Link to comment
Share on other sites

Ser at dei fleste anbefaler "premium" kuler ukritisk, men er dette det optimale valget i .308win til alt storvilt?

 

Har berre eigenerfaring fra hjort og rein, og der er min påstand at .308 gir så pass lav fart, og kombinert med kort sårkanal gir Oryx og A-frame mindre skuddteikn og lengre fluktstrekning enn Mega, Hornady inter-lock og lignende konvensjonelle kuler.

Prisen er i mitt tilfelle uvesentlig.

 

Trur nok valget blir annerledes på elg.

 

No begrensar erfaringsgrunnlaget mitt seg til hjort, men eg har her meget gode erfaringar med oryx. Den korte sårkanalen har ved normale skot alltid vore lang nok, dvs skinnet på motsatt side eller gjennomskyting. Kulene eg har funne att har alltid sett eksemplarisk ut. Sjølv etter uheldige skotepisodar der kula har gått i skog før den traff dyret.

For all del, i moderat hastigheit er nok mange konvensjonelle blyspisskuler som Mega Interlock m.fl. like bra som Oryx eller andre premiumkuler, og kanskje betre i gitte situasjonar.

Men etter mi meining og erfaring, er Oryx i normal .308Win-hastigheitar, eit sikkert (og kanskje det sikraste) val. Her fins som kjent like mange meiningar som jegrar, sånn ca :wink:

 

(Primært til elg ville eg kikka nærmare på A-frame. Mindre ekspansjonsdiameter gjev vel lenger inntrenging i den større elgskrotten :? )

Link to comment
Share on other sites

No begrensar erfaringsgrunnlaget mitt seg til hjort, men eg har her meget gode erfaringar med oryx. Den korte sårkanalen har ved normale skot alltid vore lang nok, dvs skinnet på motsatt side eller gjennomskyting. Kulene eg har funne att har alltid sett eksemplarisk ut. Sjølv etter uheldige skotepisodar der kula har gått i skog før den traff dyret.

For all del, i moderat hastigheit er nok mange konvensjonelle blyspisskuler som Mega Interlock m.fl. like bra som Oryx eller andre premiumkuler, og kanskje betre i gitte situasjonar.

Men etter mi meining og erfaring, er Oryx i normal .308Win-hastigheitar, eit sikkert (og kanskje det sikraste) val. Her fins som kjent like mange meiningar som jegrar, sånn ca :wink:

 

(Primært til elg ville eg kikka nærmare på A-frame. Mindre ekspansjonsdiameter gjev vel lenger inntrenging i den større elgskrotten :? )

 

Har sett veldig mange fine Oryx slakt berre så det er sagt.

Men sitter med en følelse av lenger fluktstrekning enn ved bruk av spesielt tunge RN kuler.

Kulene må få lov å lage litt skade, ellers dør dyret seinere enn nødvendig.

Men som sagt dette er min meining uten dokumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

nei interbond er spisss den ja :!: effektiv kule påstår mange,har ikke prøvd den.tenker å prøve accubond i høst,virker å være allsidig og effektiv.ellers vill du ha spiss,er partition og sako super hammerhead gode :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bruker bare ei kule til alt jeg jakter. Den eldste "superkula" som fremdeles henger med :) Nosler Partition. I 308 bruker jeg 165gr kula. Liker litt myke kuler og kuler som har gjennomskyting. Nosler klarer begge deler. Fungerer på hold fra 0 til 300m. Ikke dyr og lett å få til å gå :)

Link to comment
Share on other sites

Bruker bare ei kule til alt jeg jakter. Den eldste "superkula" som fremdeles henger med :) Nosler Partition. I 308 bruker jeg 165gr kula. Liker litt myke kuler og kuler som har gjennomskyting. Nosler klarer begge deler. Fungerer på hold fra 0 til 300m. Ikke dyr og lett å få til å gå :)

 

Ett fornuftig valg. Hører en del klaging på nosler ang kjøttødeleggelser, men den legger det meste i bakken, raskt og sikkert. Selvom jeg må innrømme at jeg ikke har brukt nosler partition de siste 8-10 åra, er jo mye annet som må prøves. Men skal jeg være helt ærlig med meg selv så kunne jeg likegodt holdt meg til nosler.

Link to comment
Share on other sites

har selv skutt ca 150 hjorter og ca 70 rådyr har prøvd flere kaliber og kuler ,ser ingen fordel med f.eks. swift og lignende superkuler synes dyra legger seg raskere med f.eks. hornady interbond nosler accubond .bruker nå kun en rifle i det kjedelige men veldig anvendelige kaliber 308.

Link to comment
Share on other sites

Hey 8) Når det gjelder kulevalg til st viorvilt i 308 er jeg ikke i tvil... Swift A-frame er noe av det beste jeg har prøvd :mrgreen:

Å når du syns det har blitt dyrt så forstår jeg ikke argumentet :roll: Folk kjøper seg gjerne ei god flaske å mye god mat osv. til de skal på jakt, men er det snakk om kuler å krutt så er det dyrt :roll: Forstå det den som vill :? Tenk litt gjennom hva jakt koster så tror jeg det med dyr ammo faller til død jord :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå har Oryxsen blitt så dyr att jeg har vurdert å bytte kule.

Har lest det jeg har kommet over om kuler, og finner at Hornady Interbond 165 grs har tilnærmet

samme egenskap som Oryxsen.

Det ar bare det at denne kulen er mere butt enn Oryxsen og det, likte jeg dårlig.

Vil gjerne ha en så spiss kule som mulig, i 165 grs, og med samme egenskapene som Oryxsen.

Finnes dette til en fornuftig pris?

Sist jeg sjekket med min lokale "pusher" kostet ei eske (100stk) med 180grs oryx kr 1020,- :roll:

 

Ikke for å virke pirkete her, men du sier at Oryxen har blitt så dyr!!

Hvor mange jakt kuler bruker du på et år da? Hva utgjør kule budsjettet ditt samenlignet med tottal kostnaden på jakta? Våpen, klær, evt jaktleie, hund, hundefor, kjøring til/fra?

Ta i litt da, å si du bruker 50 Oryx på en jaktsessong? Blir ikke så ille det sett i det store og hele??

Hva sparer du tottalt på å bytte til ei kule som koster 200kr mindre pr 50 pakning?

 

Neida, du er ikke pirkete, men jeg skyter normalt noen hundre skudd i løpet av treningssesongen, og da vil jeg helst skyte med den ammoen jeg skal bruke på jakt. Da har noe med å bli "trygg" på forskjellige avstander.

Da slipper jeg å bruke verdifulle sekunder på å vurdere om jeg skal skyte, hvor jeg må sikte ++

Ved å ha skutt mye på forskjellige avstander med den kulen jeg skal bruke faller alt helt naturlig i an skuddsituasjon.

Med over kr 1000,- for 100 skudd blir det dyrt ja....

Link to comment
Share on other sites

Det ble nesten like mange kuler som svar.... :D

Den Interbond kulen jeg så var nok en Interlock kule, rundneset, fant bilder av den på Midway som en 30-30 kule.

Ellers er Interbond og Interlock kulen spisse med bly eller plast.

Nosler Accubond og Swift Scirocco2 ser fine ut, det samme gjør Hornady sine, men hva er egentlig den store forskjellen på Interbond, A-max og interlock der alle har plastspiss?

Swift A-frame og Oryx ser veldig like ut, men med en pris på A-frame på 630,- for 50 kuler er den jo svindyr.

lapua Mega har jeg forsøkt men den går dårlig i min M98.

Nosler partisjon er sikkert ei god kule, men jeg har sett for mye blodskutt kjøtt etter denne kula.

Saku Super hammerhead finner jeg ikke bilde av så den vet jeg ikke hvordan ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Nosler Accubond og Swift Scirocco2 ser fine ut, det samme gjør Hornady sine, men hva er egentlig den store forskjellen på Interbond, A-max og interlock der alle har plastspiss?

 

"Interlock" betyr at mantelen har en (innvendig )innsnevring som skal hindre kule og bly i og separere seg. Altså ikke hel vegg som "Partition", men ett belte inni mantelen.

Bullets_SST_popu_r3_c2.jpg

3) The InterLock™ Ring

Ensures the core and jacket remain locked solid during expansion, so the SST™ retains the mass and energy needed for dramatic wound channels. Perfected in the famous Hornady InterLock hunting bullet.

 

Alt som har "bond" i seg, betyr loddet, dvs mantel og blykjerne er varmebehandlet for å klistre seg sammen. Gir en kule som holder enda bedre sammen. "A-frame" er prinsippielt en varmebehandlet "Partition".

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

lapua Mega har jeg forsøkt men den går dårlig i min M98.

 

I alle vekter/hastigheter/settedybder? Rart om du ikke skulle finne en kombinasjon som rifla aksepterer. Det synes i allefall å være ei god konvensjonell kule til en grei pris. Men jeg har inntrykk av at du ikke bare vil ha ei grei, rimelig kule men også litt langholdsegenskaper, dvs jeg går ut fra at du har prøvd 150gn i en forholdsvis kvass ladning?

Link to comment
Share on other sites

lapua Mega har jeg forsøkt men den går dårlig i min M98.

 

I alle vekter/hastigheter/settedybder? Rart om du ikke skulle finne en kombinasjon som rifla aksepterer. Det synes i allefall å være ei god konvensjonell kule til en grei pris. Men jeg har inntrykk av at du ikke bare vil ha ei grei, rimelig kule men også litt langholdsegenskaper, dvs jeg går ut fra at du har prøvd 150gn i en forholdsvis kvass ladning?

 

Nei, jeg har ikke prøvd Mega i alle vekter/hastigheter/settedybder. KJøpte en ferdig pakke.

Ja, du har helt rett i dine antakelser om at jeg er ute etter en helt grei kule som også har langholdsegenskaper.

Har ikke begynt på noen test enda men det er like før.... :D

Har som sakt brukt Oryx i 180grs og den har så absolutt gjort jobben, men det er på avstander opp til 70-80 meter. Nå vil jeg ha ei kule som er tilnærmet like god, men som flyr litt flatere opp til 150 meter.

180 grs Oryx ladd med 42,5grs N140 gir i mi børse den beste samlingen.

Innskutt på150m så detter den 4,7cm opp til 175m, 8,4cm opp til 190m og 11,3cm opp til 200m.

Som du ser så detter den kraftig. Faktisk hele 31cm opp til 250m.

Nå blir jeg ikke å skyte første skuddet på så lange avstander, men ved ett event. ettersøk og avliving kan det nok tenkes at en blir tvunget til å skyte på lange hold.

Link to comment
Share on other sites

 

Har som sakt brukt Oryx i 180grs og den har så absolutt gjort jobben, men det er på avstander opp til 70-80 meter. Nå vil jeg ha ei kule som er tilnærmet like god, men som flyr litt flatere opp til 150 meter.

 

Og du har et forhold til hvilket praktisk utslag BC gir på slike avstander? Eller ikke...?

 

180 grs Oryx ladd med 42,5grs N140 gir i mi børse den beste samlingen.

Innskutt på150m så detter den 4,7cm opp til 175m, 8,4cm opp til 190m og 11,3cm opp til 200m.

Som du ser så detter den kraftig. Faktisk hele 31cm opp til 250m.

 

Ja, men hvis du kjører med samme hastighet, samme kulevekt men bedre BC blir ikke forskjellen så enorm. I alle tilfelle er du avhengig av å kjenne avstand og kulefall ved ulike avstander når du skal skyte på såpass til avstand. Så hva er den praktiske forskjellen på ei kule som faller 31 cm og ei som faller bare 28cm? Oryx har en BC på .288, Scirocco'n ligger på .520 og faller 24 cm på 250 meter*. Begge kuler er høyest i forhold til siktelinja på 90 meter, Oryx med 4.4 cm og Scirocco med 3.8 cm*. Praktisk forskjell? Veldig liten, selv når du øker BC såpass mye som i dette tilfellet. (*Iflg PCB) Og større forskjell i BC innenfor dette vekt/kaliber-forholdet finner du ikke blant jaktkulene.

 

Hvis du derimot endrer kulevekta til 150gn (og dermed også farta) men finner ei ladning med Mega som funker, ender du på samme resultat, dvs ca 24 cm kulefall - selv med ei kule med omtrent samme BC som Oryx (.330). (Jeg økte farta med 50 m/s i PCB, det burde kanskje vært mer). Men ved å øke farta vil du igjen gi kula mer påkjenning ved kortere avstander, raskere ekspansjon, og normalt sett også større mulighet for blodskutt kjøtt osv.

 

Nå blir jeg ikke å skyte første skuddet på så lange avstander, men ved ett event. ettersøk og avliving kan det nok tenkes at en blir tvunget til å skyte på lange hold.

 

Kurant argumentasjon det, men er det så viktig at det skal påvirke valget av kule...? Som sagt, om du skyter inn på 150m og skal strekke holdet til 250 begynner kulefallet å bli såpass mye uansett hvilken kule du velger i .308 at du er avhengig av god avstandsbedømmelse og god kjennskap til kulefallet på ulike avstander for å treffe godt.

 

Jeg vil påstå at en bør velge kule/utstyr ut fra normalsituasjonen (du antyder 70-80 meter), og heller lære seg å håndtere kule/utstyr for de få ekstremsituasjonene. Det virker i allefall betydelig mer logisk enn å inngå heftige kompromiss for å være best mulig utrustet for situasjoner en kommer borti kanskje 1-2 ganger pr tiår.

Link to comment
Share on other sites

 

Har som sakt brukt Oryx i 180grs og den har så absolutt gjort jobben, men det er på avstander opp til 70-80 meter. Nå vil jeg ha ei kule som er tilnærmet like god, men som flyr litt flatere opp til 150 meter.

 

Og du har et forhold til hvilket praktisk utslag BC gir på slike avstander? Eller ikke...?

 

180 grs Oryx ladd med 42,5grs N140 gir i mi børse den beste samlingen.

Innskutt på150m så detter den 4,7cm opp til 175m, 8,4cm opp til 190m og 11,3cm opp til 200m.

Som du ser så detter den kraftig. Faktisk hele 31cm opp til 250m.

 

Ja, men hvis du kjører med samme hastighet, samme kulevekt men bedre BC blir ikke forskjellen så enorm. I alle tilfelle er du avhengig av å kjenne avstand og kulefall ved ulike avstander når du skal skyte på såpass til avstand. Så hva er den praktiske forskjellen på ei kule som faller 31 cm og ei som faller bare 28cm? Oryx har en BC på .288, Scirocco'n ligger på .520 og faller 24 cm på 250 meter*. Begge kuler er høyest i forhold til siktelinja på 90 meter, Oryx med 4.4 cm og Scirocco med 3.8 cm*. Praktisk forskjell? Veldig liten, selv når du øker BC såpass mye som i dette tilfellet. (*Iflg PCB) Og større forskjell i BC innenfor dette vekt/kaliber-forholdet finner du ikke blant jaktkulene.

 

Hvis du derimot endrer kulevekta til 150gn (og dermed også farta) men finner ei ladning med Mega som funker, ender du på samme resultat, dvs ca 24 cm kulefall - selv med ei kule med omtrent samme BC som Oryx (.330). (Jeg økte farta med 50 m/s i PCB, det burde kanskje vært mer). Men ved å øke farta vil du igjen gi kula mer påkjenning ved kortere avstander, raskere ekspansjon, og normalt sett også større mulighet for blodskutt kjøtt osv.

 

Nå blir jeg ikke å skyte første skuddet på så lange avstander, men ved ett event. ettersøk og avliving kan det nok tenkes at en blir tvunget til å skyte på lange hold.

 

Kurant argumentasjon det, men er det så viktig at det skal påvirke valget av kule...? Som sagt, om du skyter inn på 150m og skal strekke holdet til 250 begynner kulefallet å bli såpass mye uansett hvilken kule du velger i .308 at du er avhengig av god avstandsbedømmelse og god kjennskap til kulefallet på ulike avstander for å treffe godt.

 

Jeg vil påstå at en bør velge kule/utstyr ut fra normalsituasjonen (du antyder 70-80 meter), og heller lære seg å håndtere kule/utstyr for de få ekstremsituasjonene. Det virker i allefall betydelig mer logisk enn å inngå heftige kompromiss for å være best mulig utrustet for situasjoner en kommer borti kanskje 1-2 ganger pr tiår.

 

Ja da ble jeg litt klokere igjen... :D

 

Nei jeg har ikke et forhold til hvilket praktisk utslag BC gir på slike avstander.

Har ikke PCB, så det blir test og se metoden på meg.

 

I en normal jaktsituasjon med avstander opp til 70-80 meter er en forskjell på 7cm uten praktisk betydning om en sikter der en skal.

Derimot i en ettersøkssituasjon der en kanskje bare ser hode og nakke er 7 cm forskjell av stor betydning.

 

Nå er vel mitt hovedmotiv for å bytte kule at jeg synes Oryxsen er blitt vel dyr.

Jeg vil derfor finne ett rimeligere alternativ med omtrent samme egenskapene som Oryx men med litt

bedre flyvegenskaper.

 

Jeg skal langt på vei være enig med deg i at en må velge kule/utstyr ut fra normalsituasjonen.

Men jeg skyter også mye på 200m banen, og alle avstandene imellom 100 og 200m for å lære mest mulig

før jakta starter. For min del gir det meg en trygghet ved at jeg behersker avstander opp til 200m om situasjonen skulle kreve det.

Link to comment
Share on other sites

Sidan eg nemnte Sako Super Hammerhead i denne tråden og at den kanskje hadde gått mykje ned i pris så stemmer dette. Det er nokre år sidan eg kjøpte denne kula (180grs cal 30) og då kosta den ca 5.50kr per stykk. På heimesida til Schou står det 3.55kr,men det antar eg er prisen frå ifjor. Eg var å handla i dag og den kostar 3.89kr per stykk i Norge. Dette er vanleg butikkpris og ikkje noko spesialtilbud.

Altså 3.89 kr for ei bonded kule folkens! Denne kula kan du trena mykje med og samtidig bruka den på jakt uten å blakka deg.I Vapentidningen (eit eller anna nr i 2007) sin test av ein del kuler i 30-06 så fekk denne kula meget bra resultat, faktisk bedre enn 180grs Oryx.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...