Jump to content

noen som har erfaring med 9,3*62 15g oryx på elg?


tomboy74

Recommended Posts

Jeg hadde ei rifle i 9,3x62 for noen år siden før jeg gikk over til .375 H&H, og jeg skjøt vel en 4-5 elger med den kula i det kaliberet. Er vel ikke akkurat noe kjempemateriale for en statistikk, men jeg var svært godt fornøyd med denne kula. God presisjon, snill rekyl og upåklagelig effekt i elgene. Kan også huske at ingen av kulene ga gjennomskyting på voksen elg, og vet om en del hundeførere som brukte denne kula nettopp pga det.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt denne kula på hjortejakt, den har er voldsom effektiv. Men en må akseptere å kassere en del kjøtt p.g.a blod og beinbiter spredd i treffområdet. Ved gode bogskudd på hjort må en rekne med å kassere noen boger. Her gått over til 18,5 grams mega og etter å ha skutt 6 hjorter så er det mye finere slakt. Så jeg skal aldri jakte med oryx mer.

Link to comment
Share on other sites

Lett ekspanderende kuler som blir store som 5 kroninger. Fint til hundefører siden mange av kulene står i skinnet. Minus er dårlig med blodspor og liten skudd reaksjon i forhold til feks Barnes X eller Nosler Accubond.

 

Jeg synes den er for bløt, men ikke bløtere enn at jeg kjøpte meg 200 stk nå nylig.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker den kula selv. lader ho til ca 820m/sek om jeg ikke husker feil. blaser med hausken demper. jeg er veldig godt fornøyd. synes man får god skuddreaksjon. plusset er at man får litt i pose og sekk, ganske bra kulebane og ganske tung kule. var første hausten i år jeg prøvde kula skaut 2 elg og 8 hjort. blir litt ødelagt, men pyttsan.

Link to comment
Share on other sites

har et tips!, hold deg unna oryx. erfaringen min er da må du kaste halve elgen etter du har skutt den.

Så vile jeg kjøpt meg en rifle i 30.06, eller 308, det er mye mere bedre å skyte med.

:idea::idea::idea:

 

:shock::shock::shock:

 

Bruker selv fabrikkladet Oryx 15 gram, og er godt fornøyd med den. Slett ikke noe mer kjøttødeleggelse av den enn noe annet.

Samme treffpunkt som Norma Jaktmatch (15 gram) i min rifle. Så da er børsa alltid innskutt, både for trening og jakt.

Og med demper og kickstop så er det nesten ikke rekyl igjen i børsa.

Link to comment
Share on other sites

det blir spenende og prøve den iallefall og ikke minst ladde amoen selv. jeg har brukt naturalis før og var fornøyd med den. jag har 6,5*55 og 30-06 til jaktbruk. har ingen problemer med rekylen. liker dette kalibret godt. oryx er det jeg har brukt på de andre våpene. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bruker ikke annet i min lette x62. 15g Oryx er etter min mening den beste kula som kan brukes i 9,3x62, på skandinavisk ælj!

Har skutt mange elger med den selv, og jaktlederen på det laget jeg jaktet før har aldri brukt annet. Så og si aldri ødelagt kjøtt, og kula sitter fint soppet i skinnet på baksiden. Perfekt!! All energi lander i dyrekroppen. Og du tygger ikke bly. Selv ved harde beintreff, i bogen, eller høyryggen så blir det bra, selv om knust bein noen ganger lager sekundærprosjektiler som selv skaper blødninger.

Har skutt elger med 18,5g, og 250grs også, og synes det er unødvendig mye rekyl i den lette rifla. Og gjennomskudd er heller ikke nødvendig. Spes med tanke på at det er ei bikkje i nærheten, ja folk også for den saks skyld.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg må bare få si det at jeg har jaktet elg med 6,5,308,30-06 og 9,3 og den elgen som det ble mest skader på var den med 30-06èn. tror heller det dreier seg om hvor du treffer og hva du skyter med. lodda kule i moderat fart er vell det beste etter det jeg har erfart. hold onna trad.blyspiss og høy fart. over 900m\s. har sett og skutt mange elger med oryx og alle de var fine... verste var med mega og silvertipp. begge i 30-06.(treff og fluktstrekning har mye og si) og ja. jeg takter grove våpen utmerket og syns det er gøy at det smeller litt, skyt med det du skyter godt med, det nytter ikke å kompansere med grovere skyts enn det DU tåler....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Først og fremst vil jeg våge påstanden at "Favoritten" og "Fmhunter" er helt og komplett på bærtur.

 

Selv var jeg tidligere "plaget" med en svensk mauser som hadde for kort magasin til å ta tyngre kuler, så 15 gram Norma Vulkan var eneste alternativ.

Og Vulkan var ikke noe bra alternativ heller..

Så kom Norma med 15 gram Oryx og jeg hev meg over den med glede!

Selv etter at "ny" børse med lengre magasin åpnet for tyngre kuler ble jeg hengende med 15 grammern.

 

Det har vel blitt en 25-30 elg, noen hjort og et par villsvin med den kombinasjonen frem til nå, og det fungerer HVER GANG!

 

Har skutt elg med 15 gram Oryx på avstander fra 12-270 meter, og de har uten untak endt opp i fryseren.

Normalen er at kula sitter som en pent ekspandert champignon i skinnet på utslagssiden, bare på virkelig korte hold har jeg fått gjennomskyting.

OBS. dette gjelder på avstander fra 40-270 meter.

Restvekten på kulene har ligget jevnt over 97% så jeg kjøper ikke påstanden om at "Den holder ikke sammen ved treff i tyngre bein".

Den eneste kula jeg har funnet som har ligget under 95% restvekt var et fangskudd som gikk gjennom 3 nakkehvirvler og ble gjenfunnet i tungen på en voksen elgku, den hadde "bare" 90,7% restvekt og så ut som en stjerne med diameter som en femkrone.

 

Hva angår ødeleggelse av kjøtt så har tilbakemeldingene fra kjøkkensjefen jevnt over vært positive.

Jeg har sett like store kjøttødeleggelser fra normalkaliberne 6,5x55, 308 og 30-06. :roll:

 

Nå har jeg ikke stort annet sammenligningsgrunnlag i noen av mine 9,3'er, men har heller ikke følt noe behov for å teste andre løsninger.

Det er som kjent vanskelig å fremme salgsargumenter overfor en fornøyd bruker. :wink:

 

Viltet mitt er skutt med ca. 20% fabrikkammunisjon og 80% hjemmeladet, hjemmeladningene er lagt på et nivå som gir tilnærmet samme kulebane som fabrikkammunisjon, og det har fungert helt prima.

Link to comment
Share on other sites

Har stykkjunkeren kronografert ladningene sine?1.du har lav utgangshastighet ca 700 m/s for når oryxen nærmer seg 800 m/s så er det nesten uten unntak at mantel og blyet skiller lag (ved skyting i tunge bein)2.du har vært utrolig heldig med dine skudd og ikke truffet tyngre bein..På vårt jaktlag er det skutt flere titalls elger med oryx i kaliber 6,5x55-9.3x62 og uten unntak så mister mantilen blyet ved skudd i bein....Har du ikke stusset over at 9,3n din ikke har gjennomskyting("sitter i skinnet på andre siden")det indikerer bløt kule og for hurtig ekspandering.en av grunnene til at man velger 9,3x62 er vel at den har en større gjennomslagskraft enn standar kal,og den skal ha gjennomskyting...En 15g homogene kuler har my bedre bc enn en 15g bly med mantel kappe,lengden på kula tilsvarer omtrent 18,5g som er den mest riktige kula å bruke i 9,3n.Prøv barnes x 250grains og du vil få nært100% restvekt ,perfekt gjennomskytning i alle vinkler og stor utblødning noe som kan komme godt med hvis man er uheldig og skadeskyter.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alle som vil ha gjennomskytning i alle vinkler. Har brukt oryx nå i mange år. Dog i 3006. Men har tilgode å se noen av kulene mine har delt seg. gikk etterhvert over til 200 grains. Lader selv og det er ikke noe som tusler avgårde. Fant faktisk igjen alle 4 kulene i fra 4 elger i år. Alle restvekt over 95%.

 

Har også hatt stjerne treff i bogkula på 15 meter. Det ble desverre beinsplinter i hele bogen, men kula fortsatte og satt i morsatt bog. Restvekt 82%.

 

Kjenner ikke igjen beskrivelsen til ovennevnte. Men skal du ha gjennomskytning og slikt noe så er det kanskej ikke den beste, da er den for blaut. Men for oss som driver med løshunder så er det ei kjempe kule med tanke på bikkjer osv. Ble vel egentlig designet med tanke på denne bruken

Link to comment
Share on other sites

Skutt mange elg med min laklander 9,3x62 og 15 grams oryx og vulcan ladd med 60 grain 203b og som løshundjeger setter jeg pris på att 90% av kulene(oryx) ikke går igjennom. Vulcan gir litt mer blod slått kjøtt, men ikke ille etter mitt syn. Kulene har fungert topp på avstander fra 10 til ca 300 meter, med elg som legger seg ned veldig raskt. Benyttet 250 grains swift før, men da går 80% gjennom elgen.

Link to comment
Share on other sites

Er fristet til å påstå at fmhunter ikke har skutt ett eneste vilt med oryx, men hvem vet. Personlig har jeg skutt nær 60 elg med 15 gramern, ikke sett at mantel og bly har skilt lag en eneste gang. restvekter under 90% er helt unntaksvis. At det går med litt kjøtt skal jeg ikke benekte, men kula gir meget god effekt og skuddreaksjon, som jeg vil påstå er langt viktigere enn om jeg hiver 1 eller 5 kg med kjøtt.(slaktet veies uansett etter at det er pusset for skuddskader, så hva er problemet?) ( 5kg er slett ikke vanlig) Fruen bruker også oryx i 6,5 samme der, aldri sett mantel/blyseparasjon, selv om det her er snakk om langt ferre dyr. Har egentlig sluttet å skrive på kammeret, men her ble jeg såpass provosert av uforstandig påstand at jeg ikke klarte å holde meg. gjennomskyting har vel endel med tverrsnittbelastning å gjøre? Og hva er galt med ei kule som sitter i dyret? da er den i hvertfall der. Må jaggu være dårlige hunder som trenger gjennomskyting for å finne igjenn elg som er skutt med oryx.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Har stykkjunkeren kronografert ladningene sine?

Nei, av den enkle grunn at hastigheten er av null interesse så lenge yttreballistikken er tilnærmet identisk med fabrikkammunisjon.

Stikkordet her er: Interchangability.

 

1.du har lav utgangshastighet ca 700 m/s for når oryxen nærmer seg 800 m/s så er det nesten uten unntak at mantel og blyet skiller lag (ved skyting i tunge bein)

Hvis den godeste "Fmhunter" tar seg tid til å lese om emnet så vil han finne at 800 m/s er hastigheten Norma oppgir som V/0 i sine testvåpen og dermed ikke noe man oppnår i en standard 60 cm jaktpipe.

Allerede på V/100 oppgir Norma hastigheter under 700 m/s.

Om man går inn for det og avfyrer en 15 gram Oryx i hoftekulen på en elg fra kloss hold så vil den antagelig fragmentere, men hva er poenget med et sånt skudd?

 

2.du har vært utrolig heldig med dine skudd og ikke truffet tyngre bein..

Selv om jeg burde takke for ufortjent skamros så er jeg ikke så god til å skyte, jeg har truffet både her og der, men målet mitt er selvsagt å plassere et skudd i maskinrommet og bak bogen.

Knokkelskudd overlater jeg til expertene... :roll:

 

På vårt jaktlag er det skutt flere titalls elger med oryx i kaliber 6,5x55-9.3x62 og uten unntak så mister mantilen blyet ved skudd i bein....

Si meg, består dette jaktlaget av experter på knokkelskyting? :P

Det er jo ganske eksepsjonellt å ha så mye uflaks gang på gang...

 

Har du ikke stusset over at 9,3n din ikke har gjennomskyting("sitter i skinnet på andre siden")det indikerer bløt kule og for hurtig ekspandering.

Nei tvert om, jeg har gledet meg over nettopp dette faktumet.

Mine erfaringer har nemlig vist at dette fenomenet inntreffer på ALLE avstander mellom 40 og 270 meter.

Og hvis kula hadde vært for bløt og kraftløs vil jeg hevde at den neppe ville prestert å sitte i skinnet på den andre siden på 270 meters hold.

 

en av grunnene til at man velger 9,3x62 er vel at den har en større gjennomslagskraft enn standar kal,og den skal ha gjennomskyting...

For de som ønsker gjennomskyting så er det plenty med alternativer, men jeg har altså ikke prioritert gjennomskyting.

God effekt i viltet og akseptable kjøttødeleggelser er mer interessant for meg.

 

En 15g homogene kuler har my bedre bc enn en 15g bly med mantel kappe,lengden på kula tilsvarer omtrent 18,5g som er den mest riktige kula å bruke i 9,3n.Prøv barnes x 250grains og du vil få nært100% restvekt ,perfekt gjennomskytning i alle vinkler og stor utblødning noe som kan komme godt med hvis man er uheldig og skadeskyter.

Du trives med Barnes-X, deg om det.

Jeg trives med 15 gram Oryx, og kommer neppe til å bytte.

Det jeg stusser over her er at man med Barnes-X oppnår perfekt gjennomskyting i alle vinkler, men likefullt klarer å finne igjen prosjektilet slik at man senere kan konstaterer "nært100% restvekt"..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 15g oryx på hjort. Regner med en 15-20 hjort erfaring med den kula, 47 cm løp og moderat hastighet. Nesten uten unntak vedig blodslått kjøtt. Brukte før det 286gr Nosler patition med mye mindre kjøttødeleggelser, også det på hjort. Nå sist høst har jeg brukt 250gr Accubound. Erfaring med den Ca 15 dyr inklusv afrikadyr. Virker å fungere bra både med hensyn til kjøttødelegelser og dødelig virkning. Min erfaring er at 15g Oryx er den dårligste kula jeg har brukt i 9,3x62. Har brukt oryx i 6,5x55 og var bedre fornøyd med oryx i det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

@ fmhunter.

 

Det du glemmer når du skriver at oryx ikke går igjennom pga. at den er for myk og hurtigekspanderende er det faktum at en 15g kule i 9.3 er ganske overkvadratisk og det er vel så viktig. Men når sant skal sies så er ikke oryx min favoritt heller, hverken i 9.3 eller andre kaliber. Men jeg kjøper argumenter om at man vil unngå gjennomskyting selv om jeg foretrekker gjennomskyting med tanke på eventuelle ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter. Ja jeg har prøvd 15 gr Oryx. Nei jeg vil ikke jakte med den igjen. Var rett å slett ikke fornøyd med resultatet. Kjøttødleggelser. den er presis nok i massevis, men de 11 elga jeg har felt med denne kula, er konklusjon og magefølelse ikke best.

Ja jeg har skutt elg med 285 grs Partizan. Kun 2 stk. Ja de slakta var jeg fornøyd med.

 

Jeg har skutt mange elg med 286 grs mega. Ja det er denne jeg bruker enda. Noen med litt ødeleggelse av kjøtt ok, men det er den jeg er mest fornøyd med.

 

Barnes X har jeg ikke prøvd. Kommer garantert ikke til å prøve da jeg har sett ett par eksemplarer som er tålig like mine.

Link to comment
Share on other sites

Ah, bakt i ovn eller loddet i ordets rette forstand, spiller tydligvis liten rolle for effekten.

Når jeg sitter her og kikker på den kula jeg fant med minst restvekt (90,7%) så ser jeg blyet ligge klistret utover kobberflikene.

Jeg konkluderer med at Norma har levert et ganske bra "bakverk" her. :wink:

 

Ellers må jeg kanskje legge til at jeg glemte å nevne en ting i det forrige innlegget mitt, at jeg har den erfaringen at presisjon ikke nødvendigvis er synonymt med maximal hastighet, og at presisjonen på Oryx i moderate hastigheter har vist seg å være upåklagelig.

Mine begrensede erfaringer med Barnes-X (i andre kaliber) har dessverre ikke vist seg å stemme med den teorien...

 

Nå jakter jeg ikke med løshund, men stort sett med bandhund, jeg pleier å plassere mine jaktkolleger (postene) i trygge posisjoner, og er derfor ikke så bekymret for evt. gjennomskyting.

Men siden jeg (selvsagt) bestreber at dyret skal ramle innenfor den normale fluktavstanden, og at lengre ettersøk dermed ikke skal være nødvendige, så er ikke gjennomskyting i den hensikt å oppnå et bedre blodspor noe tema for min del.

 

Jeg er som de fleste har forstått fornøyd med en kule som går "nesten gjennom" viltet på de fleste avstander jeg jakter på, og tanken her er at en kule som piper tvers gjennom dyreskrotten på lengre avstander enten må kvitte seg med deler av prosjektilet (Nosler Partition/RWS H-mantel) i dyrekroppen, eller ha en begrenset ekspansjon på kortere avstand.

Om så er tilfelle og man ikke ønsker å tygge på metaller så er vel Barnes Solid i grove kaliber et bedre valg... :roll:

 

En kule som i gjennomsnitt beholder over 95% restvekt under alle forhold, som ligger i skinnet på utslagssiden på en elgokse på 270 meter, som går nesten gjennom en voksen hjortebukk på langs og blir gjenfunnet øverst i låret, i nærmest perfekt soppfasong, med god presisjon og drepende effekt...ja den er i mine øyne perfekt til mitt formål.

 

Den eneste innrømmelsen jeg er villig til å hoste opp her er at det blir endel kjøttskader, men på en annen side viser det seg at disse er nærmest fraværende når skuddholdet kommer opp i 180-200 meter.

Noe som igjen får meg til å tenke at en patron på nivå med 9,3x57 hadde vært mer skånsom mot kjøttet på 100 meters avstand.

 

Å teste jaktkuler på kloss hold i en vanntønne er i mine øyne totalt intetsigende, hvis jeg ønsket å skyte elg på kloss hold vil en .45 LC eller mildt ladet .45-70 Gvt. være et bedre valg.

Å skyte elg på "vanntønne-avstand" med Barnes-X blir overkill og tangerer begrepet "å kaste perler for svin" spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

De fleste er vel ikke ute etter ett langt ettersøk, men shit happens.

Ut ifra det du skriver så tolkes det lett som om at du ikke skadeskyter.

 

 

Nå som blodtrykket mitt er normalisert og sleivkjeften går på tomgang så kan jeg jo innrømme at det fortsatt er 3 elg som jeg grubler på hvor ble av, så joda jeg har også skadeskyting på samvittigheten.

Men om en gjennomskyting hadde berget meg unna de tre tilfellene, det tviler jeg på.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 10-15 elg med Oryx (180 grains i kal 30-06 riktignok), og finner igjen de fleste kulene. Har aldri opplevd at blyet har sluppet mantelen, men restvekt har ikke vært så god som det beskrives her. Fin sopping, restvekt på 80-90%.

 

Som det blir beskrevet i tidligere innlegg, sikt pittelitt bak den bogkula, så unngår man det verste griseriet og opprensking av bog.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt så kan jo inntrengning være ett problem med 15g oryx i 9,3.

 

Sludder og pølsevann!!

De trenger inn akkurat så mye som jeg ønsker. Skudd rett i bogkula slutta jeg med for mange år siden, hvis mulig, da det uansett blir en masse søl og sekundærsplinter. :|

Link to comment
Share on other sites

@ Buster

 

Så en myk overkvadratisk kule er oppskriften for god inntrengning?

Det er sludder og pølsevann det.

 

Har sett 15g oryx som ikke gikk igjennom en 1,5 årig hjortekolle, den var gått inn bak bogen uten og treffe bein og sto imot skinnet på motsatt side.

 

Det er ikke usannsynlig at dersom det hadde det vært en stor elg som ble skutt på skrå forfra, så hadde ettersøk vært ett faktum.

 

Skal selvfølgelig ikke ute lukke feil på kulen, men restvekten var grei, men kula var flat som en femmer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde vel egentlig ventet på noe sånt ja...

 

Først og fremst må jeg kanskje nevne at de 3 elgene som ble borte ble påskutt med henholdsvis:

 

1. 9,3x62 Norma 15 gram VULKAN

2. .303 British med original Federal fabrikkammunisjon.

2 8x57JRS med Original RWS H-Mantel.

 

Jeg har ikke mistet noen elg med 15 gram Oryx.

Link to comment
Share on other sites

15 grams Oryx slutta jeg å bruke etter et par-tre skutte elger. Ikke fordi den ikke gjorde jobben, men fordi jeg personlig liker gjennomskudd. Ser ut som mine erfaringer på det stemmer bra overens med andre brukere. Det blir egentlig opp til deg selv hva du ønsker. Effekten er det ingen ting å si på etter min mening.

 

Oryx 15 gram var vel også tatt frem av Norma den gangen for å dekke 9,3x57 som er mye brukt i Sverige. Hadde det vært en ren 9,3x62 kule ville jeg tippet at den hadde kommet i 18,5 gram fra starten av.

Link to comment
Share on other sites

@ Buster, du har fortsatt glemt ladedata på den nevnte kule :wink:

Tsk, tsk :)

 

Hihi :lol:

Jeg så faktisk etter, men nå har jeg glemt det igjen.........jeg skal sjekke igjen, når jeg er i ladebua. Jeg tar ingen sjanser på å huske slikt i hodet, når jeg syssler med så mange kalibre. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut som at konklusjonen i denne debatten blir at 9,3x62 med 15 gram Norma Oryx fortsatt er et godt alternativ på elg. :)

 

Så gjenstår bare å finne ut om man skal holde seg til Norma's (noe overprisede) fabrikkladninger, eller lade selv i den hensikt å finne den ladningen som gir best presisjon.

Hvis man ser bort fra evt. ønsker om gjennomskyting så fremstår fortsatt presisjon som viktigere enn max. hastighet her i gården. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ehh..dette vart då valdsam diskusjon, til og med nesten i meste laget for meg og :? .

 

Prøver å spora av/inn att debatten med å spørja om nokre av dykk som har brukt 15 gram Oryx og har brukt den nye 21,1 gramaren? Og i så fall, er det merkbar skilnad i skoteffekt på desse to? Dersom eg skal ha 9,3 att vil eit av kriteria vera best mogleg effekt og at viltet går snøgt i bakken. Men og gjerne nok blodspor til å kunna spora påskote vilt om naudsynt.

 

mvh Lindu

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har brukt 325 gr. ett par sesonger og felt 14 elger med den. Godt fornøyd, alltid gjennomskyting ved sideskudd, funnet igjen ett par kuler ved skudd for eller bakfra. Stor sårkanal, minimalt med kjøttødeleggelse på elg. Er enig i uttalelsen til han som gjorde testen i Vapenjournalen, "godstoget" som kula ble beskrevet.

Att den har kulebane som en fotball sammenlignet med 15 grams oryxen er bare tullball, om man ikke skyter på avstander som visse "proffer". Ved bogtreff er det rett ned. Bak bogen er det tydlig skuddreaksjon, men dyret har ofte snublet seg frem noen meter innen det har falt. Tviler ikke på att 15 grams oryx gjør en dårligere jobb men liker tunge kuler i moderat hastighet som dessuten går hull i hull på pappen.

Link to comment
Share on other sites

Gjennomskyting eller om kula stopper i dyret har vel liten sammenheng om hvor langt det løper etter å ha fått treff i det vitale området :!: Det som har betydning er hvor stresset dyret er før det blir påskutt om det er i brunst osv.(ja du leser helt rett brunst har innvirkning på hvor langt dyret tar ut etter skudd,men det skal jeg fortelle om en annen gang) 8) I tillegg så har hastigheten på prosjektilet betydning og her kommer Shockeffekten inn ,dess større hastighet = større området rundt sårkanalen som blir påvirket av shocket,dette har betydning for om du får" knall og fall".Knall og fall får du om kula passerer nært nervesystemet "shock" i rygg/nakke eller ved direkte treff i rygg nakke :?

 

Så lærte dere noe nytt i dag å :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mot bedre vitende, men dog... :roll:

 

Gjennomskyting eller om kula stopper i dyret har vel liten sammenheng om hvor langt det løper etter å ha fått treff i det vitale området :!: Det som har betydning er hvor stresset dyret er før det blir påskutt om det er i brunst osv.(ja du leser helt rett brunst har innvirkning på hvor langt dyret tar ut etter skudd,men det skal jeg fortelle om en annen gang) I tillegg så har hastigheten på prosjektilet betydning og her kommer Shockeffekten inn ,dess større hastighet = større området rundt sårkanalen som blir påvirket av shocket,dette har betydning for om du får" knall og fall".Knall og fall får du om kula passerer nært nervesystemet "shock" i rygg/nakke eller ved direkte treff i rygg nakke

 

Så lærte dere noe nytt i dag å

 

 

Hvorvidt gjennomskyting eller ikke har sammenheng med fluktavstand etter skuddet hersker det fortsatt strid om blant de lærde.

Kaliberet er også avgjørende.

Så kommer i tillegg diskusjonen om "stoppekraft" og "sjokkeffekt" kontra utblødning av dyret.

Det eneste man kan si sikkert er at et hjerteskudd sjelden gir noen "knall&fall" effekt på en elg, og der bruker jeg Jan Åkermann som referanse da han i tillegg til å ha skutt omtrent det samme antall hjortedyr som du påberoper deg, også har skrevet bøker om emnet.

 

Taylors teser om "stoppeffekt" baserte seg ikke utelukkende på gjennomskyting, så der er du altså heller ikke på linje med "de lærde"...

 

Så kommer vi til temaet du nevner om sjokkeffekt i bløtvevet rundt sårkanalen etter prosjektilet, også kjent som hydrodynamisk sjokkeffekt.

Selv ikke der er de lærde samkjørt og enige, amunisjonsfabrikanten Norma kjørte storstilte tester både i viltkropper og ballistisk gelatin for å kunne avgjøre dette, og testene viste at høyere hastighet til en viss grad kompenserte for ulempen med mindre kaliber, men at man ved grovere kaliber og mer moderat hastighet ungikk den sørgelige bieffekten at sårkanalen trakk seg sammen igjen, noe som hadde en innvirkning på hvor fort dyret blødde ut, og i hvilken grad man fikk gode blodspor etter dyret.

Joda, testen ble utført på levende hjortevilt, dels i hegn.

 

Den hydrodynamiske sjokkeffekten var størst med høyhastighetskalibre, men man risikerte også at sårkanalen trakk seg sammen i den grad at man fikk lite blodutstrømning fra viltkroppen.

De større kalibrene med moderat hastighet hadde tilnærmet samme sårkanal, men uten den betydelige "utposningen" som kjennetegnet høyhastighetskalibrene.

Men fordi det var tildels liten sammentrkning fikk man ofte bedre blodutstrømning (og blodspor) etter de grovere kalibrene.

 

Det ble også konstatert en overraskende god effekt der kulene ikke ga gjennomskyting av viltkroppen, overraskende nok siden to hull normalt skulle være mer effektivt for utblødning enn bare ett...

Dermed kom en ny fraksjon på banen og hevdet at dette ble forårsaket av en resonant pulseffekt i bløtvevet ettersom det ikke var noen åpning i den andre enden av sårkanalen.

Noen av de samme prinsippene ble benyttet av Wiberg og Dr. Gosslau under deres adskilte prosjekter, men da med aerodynamisk sjokkeffekt.

 

Hvis man tar høyde for at den hydrodynamiske sjokkeffekten da blir øket av en motpuls som skaper mekanisk resonans i bløtvevet som følge av at enden på sårkanalen er lukket, så vil man ende opp med omtrent samme effekt selv uten gjennomskyting.

Den eneste forskjellen blir da at man ikke oppnår utblødning av viltkroppen fra begge sider av dyret, noe som i mange tilfeller betyr dårligere blodspor i forbindelse med ettersøk.

Men selv ikke her er teorien noen absolutt konstant, som tidligere nevnt viste forsøkene hos Norma at bløtvevet hadde en mindre grad av sammentrekning ved moderate hastigheter og grove kalibre, altså kunne man oppnå samme utblødning på en side som man fikk ved gjennomskyting av dyrekroppen med høyhastighetskalibre.

Vel og merke om man ikke brukte kaliber/kulekonstruksjoner som slo større hull på utgangssiden.

 

Tyskerne gjorde seg tidlig nytte av dette i sine kulekonstruksjoner med såkalt "Scharfrand" og oppnådde dermed samme effekt på dyrekroppen som med en "Wad-cutter" til revolverpatroner, dermed hadde de muligheten til å la prosjektilet splintre i dyrekroppen istedetfor å la den passere gjennom.

Her oppe i nord satser vi på mer solide konstruksjoner og sekundærsplintring i form av bein og knokkelfragmenter i de tilfellene der kulen ikke er konstruert for å ekspandere maksimalt og på den måten gi ønsket effekt i bløtvevet.

 

Nei, jeg ser fortsatt ingen problemer med 15 gram Oryx i 9,3x62. :)

 

Og det jeg har lært i dag er at det faktisk finnes folk som tjener penger på "avlatshandel" selv i dag, men da med klimakvoter.

Link to comment
Share on other sites

Er ny her på forumet, men ikke i elgskogen.

Hvis jeg ikke tar helt feil var utgangspunktet for den svært laaaange tråden et spørsmål om hvorvidt noen hadde erfaring med bruk av 15g Oryx i 9,3x62 på elg? På veien mot den "endelige sannhet" om dette spørsmålet så støter jeg på utsagn som "du bør kjøpe deg en annen børse til elg, en 30-06 eller .308W....." Hemmmm, noe sier meg at her var det litt av hvert :D Har selv brukt omtrent alt av vanlige og uvanlige kaliber på elgjakt, fra .308W, 8x57IS .338W, .375 H&H osv... og jakter i dag med en.......ja, nettopp en 9,3x62. Dette er etter min mening et av de beste og mest avstemte kalibrene til nordisk elgjakt. Bruker du tunge kuler fungerer det bra nesten hva du putter i, det eneste jeg har hatt DÅRLIG erfaring med er RWS 19g TUG. Vet ikke om dette var en dårlig lot med kuler, men her fikk jeg full ekspansjon på bogen på en liten kolle, altså liten eller ingen dybdevirkning men den tunge kula gjorde susen likevel og kolla datt på stedet, merkelig nok!

Denne amunisjonen kommer ikke i børsa mi igjen!

Ellers har jeg brukt Lapua Mega 18,6g, gammel Alaska mm. Når det gjelder "lette" 15g kuler tror jeg man skal være litt mer kresen i kulevalg, og her bruker jeg konsekvent Swift A-frame 250gr, putter du i det behøver du ikke bekymre deg! Har ikke brukt Oryx i 9,3, men etter erfaring i andre kaliber med denne kula så ville jeg ikke ha brukt den på elg.

 

Til slutt et lite tips til de som tror at lette kuler i små kaliber berger kjøttet: til rådyr bruker jeg 9,3 og 18,6 Mega, prøv å sammenligne den kjøttødeleggelsen du får da med en 165gr. kule i .308W!

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg i dette, den tiden jeg brukte 9,3 på elgjakt prøvde jeg og så Tug med samme resultat som deg, har alldri brukt den noe mere, bruke små lette kalibere på mindre vilt som F.eks rådyr har jeg mere kjøttskade på en med 375 og 300 grs kule

Jeg brukte Oryx på elg èn gang i 3006, jeg opplevde at de knapt ekspanderte og gikk igjennom som helmantel, har ikke brukt Oryx siden

Link to comment
Share on other sites

Synes det er rart at det dukker opp så mange "rare" historier ang. Oryxen. Mulig noe har endret seg også, i produksjonen gjennom årene.

I sin tid, da Oryxen kom, så konverterte så godt som alle på laget mitt til denne kula. Fra 308, 30-06, og 9,3x62.

Denne kula var da revolusjonerende ang kjøttødeleggelse i forhold til de gamle Vulcan, Nosler, Alaska, og Silverblixt. Ei kule som var ok i forhold, var Lapua Mega.

Igjennom noen år så ble det fort rundet 100 elger, og jeg husker så og si ingen slakt som var mye blodslått eller istykkerskutt. Den gangen fantes kun 15g Oryx for 9,3'n. Vår hundefører brukte dette kalibret, og det var stort sett han som skaut mest elg. Husker jeg var imponert over denne kula den gangen, og ja, den satt som regel perfekt som ei vorte i skinnet på utgangssiden på dyret.

Det eneste jeg plukket opp tidlig var at 156graineren til 6,5 hadde en tendens til ødelegge litt, noe jeg aldri så selv med egne øyne.

Selv har jeg skutt elg med mye rart, og mange forskjellige kuler, fra 6,5 til 458, og mine favoritter er 15g Oryx på elg, i moderat hastighet, og 340grs Woodleigh (416 Taylor). Da er jeg ikke bekymret for hverken at dyret går langt, eller at det eksploderer.

Barnes TTSX i hastigheter OVER 900m/s!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er så mye rart.

 

Villreinjegeren skriver at en Oryx-kule i 30-06 knapt ekspanderte da han skjøt en elg. Det er på tvers av de erfaringene mange andre har, de sier at Oryx rett og slett er for myk.

 

PPSH 41 bruker konsekvent 250 grs A-Frame når han lader 9,3x62 med lettere kuler. Det er ei kule som er kjent for å være veldig ekspansjonstreg. Og det kaliberet er jo ikke akkurat et høyhastighetskaliber.

 

Jeg tviler ikke på det de skriver. Men summen er at folk har forskjellige opplevelser og egne erfaringer. En og samme kule ville sikkert oppført seg forskjellig, avhegning av om den traff et bein langt ute eller langt inni elgskrotten. Jeg tror det koker ned til at de fleste moderne kulene vi normalt bruker i dag, duger til det meste. Når vi sier at en 250 grs kule er ei lett kule, blir jo det ganske relativt, i og med at vi snakker om forskjellige kalibere. 250 grs er kanskje lett i en 9,3, fordi den sammenlignes med kolleger på 286 grs og deromkring, men samtidig er en slik kulevekt praktisk talt ubrukelig i en 30-06. Det er selvsagt snakk om tverrsnittbelastning og slike parametre, men likevel tror jeg moderne ammunisjon, slik vi bruker det her, stort sett alltid vil funke tilfredsstillende.

Men for all del, ulike erfaringer på dette nivået er alltid interessant å diskutere for en del mennesker. Nerder, tror jeg de kalles :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Villreinjegeren: Jeg tror jeg har lest om bøyde kuler tidligere. Mener å huske at kula sannsynligvis kan ha vært borti en kvist eller noe sånt først, og at den har blitt ustabil og derfor kan ha kommet på tvers da den traff elgen. Da åpner den seg ikke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...