Jump to content

noen som har erfaring med 9,3*62 15g oryx på elg?


tomboy74

Recommended Posts

Konkret svar på om 15 grams Oryx i 9,3x62 er greit på elgjakt sett fra mitt ståsted: 15 gram i et kaliber som 9,3 gir en liten vekt/diameter-tverrsnittsbelastning. Dette tilsier at kula vil gi liten dybdevirkning etter ekspansjon, og denne kula ekspanderer lett og til stor diameter. Jeg har sett den brukt på elgkalv, og den satt mot skinnet på utgangssiden etter et ganske 90 graders sideskudd med inngang bak bog, og utgang i bogside. Husker ikke hva den hadde vært borti av bein, men det er uansett veldig stor forskjell på en elgkalv på 65 kg, og en elgokse på 400. Hva som skjer med slike kuler når de møter stor motstand som f.eks. bogkula på en stor okse er vel sånn i grenseland til å være praktisk. Men i og med at mantelen er loddet til blykjernerne vil den vel stort sett fungere i de aller aller fleste sammenhenger. Ei kjempekule for løshundjegeren som er redd for bikkja si, og ved jakt nær vei/bebyggelse f.eks. (Skal jo alltid være forsiktig, men ei kule som nesten garantert stopper i viltet gir mye større marginer enn ei som ikke gjør det i sånne jaktsituasjoner)

Link to comment
Share on other sites

Og mens vi fortsatt er langt utenfor tråden:

 

Til deg Villreinjeger:

I forhold til den kunnskapen du gir uttrykk for at du har i forhold til en av Norges mest kjente storviltkuler, Oryx, og den mindre kjente RWS TUG, så uttaler du deg i overkant skråsikkert og aggressivt etter min mening. Spesielt til å bare ha felt et vilt med hver av dem som du skriver. Og:

 

Trofe-samlinga til en jeger trenger ABSOLUTT ikke gjenspeile kunnskap om våpen-ammunisjon-skuddvirkning-og generell kunnskap om jakt. Langt oftere har det mer sammenheng med at man har råd til å kjøpe seg rett/muligheter til å felle store dyr ved hjelp av guide som leter opp viltet for en..... Etter som årene har gått har jeg fått større respekt for den som sier han jakter for kjøttet og opplevelsen, enn for den som jakter for trofeet.

 

Oryx som ikke ekspanderer og har bananform skyldes 99,999999% sikkert ikke kula, men utenforliggende årsaker. For er det noe Oryx er kjent for så er det nettopp at den ekspanderer-noen mener at den skspanderer for lett. (Tunge kuler i et gitt kaliber blir fortere ustabile ved f.eks. treff i kvsist-dette kan gi ustabil kule som går sidelengs i viltet og får bananform uten å ekspandere)

 

RWS TUG: Er ei kjempe-effektiv kule i 9,3x62, og faktisk ganske genialt konstruert til å være så gammel. Og du har åpenbart ikke satt deg inn i denne kulas konstruksjon og funksjon, til tross for at du er meget skråsikker i din fordømmelse av kula. Og du beskriver virkningen av den fra det ene dyret du har skutt med den akkurat slik som kula er konstruert for å virke: Den har stålmantel, tynn i tuppen for rask start på ekspansjon, tjukkere i bunn fro god restvekt. Mantelen har en såkalt Scharfrand, skarp kant ved ogivalens slutt som kutter et rent og kaliberstort hull i skinn-inngangsside. Fremre blykjerne er veldig mjuk/rent bly, bakre blykjerne er knallhard. Den bakre del av mantelen er krympet meget solid fast rundt den harde blykjernen.

Det som skjer når denne kula treffer f.eks. en elg er: Kulas Scharf rand kutter et 9,3 mm stort hull i skinnet, (Vanligvis er inngangshullet fra spissere kuler langt mindre enn kulediameter) og det ligger i tillegg igjen mer hår på skuddplass enn ved kuler uten scarfrand. Dette er gode greier for evt. senere undersøkelser på skuddplass.

Kulas fremre del med mjuk blykjerne ekspandere veldig lett, og vil nærmest fungere som en håndgranat i vitale deler av dyret, med masse sekundærprosjektiler av bly og mantel. Dette gir meget rask utblødning, og god sjokkeffekt. (Altså effektivt, sjøl om ikke alle synes det er like positivt med bly i kjøttdeigen).

Kulas bakre del holder utrolig godt sammen, og gir god dybdevirkning, og skal helst gi gjennomskyting for solid blodspor. Ei kule som tyskerne helt berettiget har hatt stor tillitt til i mange mange år....

Link to comment
Share on other sites

Bergur:

Jøss, Hva har jeg skrevet negativt om mht Oryxkula annet en den opplevelsen jeg hadde med 180 grs i 3006 på en elg, har vel skutt 10 elg med 15 gram og har vert helt grei i forhold til det, har ikke sagt noe annet, tug kula likte jeg ikke, så enkelt var det.

 

Trofejakt har ikke vært tema i denne tråden så vidt jeg har registrert fmhunter skryter av samlinga si da må det vel være lov å spørre om man kan få se den (ett bilde av den)

Jeg har også skrevet ved ett par anledninger i tråden at jeg setter den norske jakta svært høyt og jeg skrev vitterlig at trofe da kommer i annen rekke. les inleggene så ser du det selv.

Jeg har ikke stilt spørsmålstegne ved personen komppetanse mht ladning og skuddvirkning, jeg har kritisert han for måten han oppfører seg på det gjør faktisk alle de andre oogså, du skulle tilfeldigvis ikke være broren hans?.

 

Ikke kast stein når du også selv sitter i glasshus, du går i den samme fella og skal virke belærende og bombastisk.

Link to comment
Share on other sites

@bergur

Hurra for god beskrivelse av Rws Tug ,kunne ikke gjort det bedre selv :D hmm,Så vidt jeg husker har jeg aldri skutt elg med denne kula men jeg har testet den og oppfatningen min er det du skriver her,en bra bekreftelse (for meg)på at testing av kuler kan være tilnærmet likt virkeligheten 8)

Link to comment
Share on other sites

Bergur:

Jøss, Hva har jeg skrevet negativt om mht Oryxkula annet en den opplevelsen jeg hadde med 180 grs i 3006 på en elg, har vel skutt 10 elg med 15 gram og har vert helt grei i forhold til det, har ikke sagt noe annet, tug kula likte jeg ikke, så enkelt var det.

 

Trofejakt har ikke vært tema i denne tråden så vidt jeg har registrert fmhunter skryter av samlinga si da må det vel være lov å spørre om man kan få se den (ett bilde av den)

Jeg har også skrevet ved ett par anledninger i tråden at jeg setter den norske jakta svært høyt og jeg skrev vitterlig at trofe da kommer i annen rekke. les inleggene så ser du det selv.

Jeg har ikke stilt spørsmålstegne ved personen komppetanse mht ladning og skuddvirkning, jeg har kritisert han for måten han oppfører seg på det gjør faktisk alle de andre oogså, du skulle tilfeldigvis ikke være broren hans?.

 

Ikke kast stein når du også selv sitter i glasshus, du går i den samme fella og skal virke belærende og bombastisk.

 

Villreinen:

Fakta er fakta.

Beklager på det sterkeste hvis noen mener jeg har vært belærende og bombastisk. Det var ikke meningen fra min side. Men jeg forbeholder meg retten til å komme med saklig tilleggsinformasjon til innlegg som jeg synes er mangelfult nyansert. Og det kommer jeg til å fortsette med :mrgreen: Det jeg legger ut som informasjon her på Kammeret mener jeg at jeg har en meget solid bakgrunn og erfaring for å kunne si som både er basert på egen erfaring i skogen, erfaring fra andre og fra litteratur. Har jeg ikke det holder jeg kjeft. Har ikke til hensikt å krangle hverken med deg eller andre :mrgreen:

 

Og hvis det gir deg mer ro i sjela: Jeg har ingen anelse om hvem fmhunter er, eller slektskapet til han/henne...... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som vi ofte glemmer litt her i Kammeret, inkl meg sjøl:

Alt som blir solgt av våpen og ammunisjon til storviltjakt her i Norge FUNGERER hvis man treffer der man skal.....

Det som blir diskutert her i mer eller mindre hete debatter er jo ofte mer å sjå på som nyanser....

Link to comment
Share on other sites

Og mens vi fortsatt er langt utenfor tråden:

 

 

RWS TUG: Er ei kjempe-effektiv kule i 9,3x62, og faktisk ganske genialt konstruert til å være så gammel. Og du har åpenbart ikke satt deg inn i denne kulas konstruksjon og funksjon, til tross for at du er meget skråsikker i din fordømmelse av kula. Og du beskriver virkningen av den fra det ene dyret du har skutt med den akkurat slik som kula er konstruert for å virke: Den har stålmantel, tynn i tuppen for rask start på ekspansjon, tjukkere i bunn fro god restvekt. Mantelen har en såkalt Scharfrand, skarp kant ved ogivalens slutt som kutter et rent og kaliberstort hull i skinn-inngangsside. Fremre blykjerne er veldig mjuk/rent bly, bakre blykjerne er knallhard. Den bakre del av mantelen er krympet meget solid fast rundt den harde blykjernen.

Det som skjer når denne kula treffer f.eks. en elg er: Kulas Scharf rand kutter et 9,3 mm stort hull i skinnet, (Vanligvis er inngangshullet fra spissere kuler langt mindre enn kulediameter) og det ligger i tillegg igjen mer hår på skuddplass enn ved kuler uten scarfrand. Dette er gode greier for evt. senere undersøkelser på skuddplass.

Kulas fremre del med mjuk blykjerne ekspandere veldig lett, og vil nærmest fungere som en håndgranat i vitale deler av dyret, med masse sekundærprosjektiler av bly og mantel. Dette gir meget rask utblødning, og god sjokkeffekt. (Altså effektivt, sjøl om ikke alle synes det er like positivt med bly i kjøttdeigen).

Kulas bakre del holder utrolig godt sammen, og gir god dybdevirkning, og skal helst gi gjennomskyting for solid blodspor. Ei kule som tyskerne helt berettiget har hatt stor tillitt til i mange mange år....

 

I RWS sine fargerike brosjyrer er nok TUG en meget bra kule(eller var), vet ikke om de har den i sortementet lenger, men en 19g kule som ikke greier å slå gjennom en bogfjøl i et kaliber som 9,3x62, rett fra siden på 80 meter, kommer fortsatt ikke i min elgbørse igjen! Men regner at Bergur har et lagt større erfaringsgrunnlag enn jeg har med kula, det var nemlig første og eneste gangen jeg brukte den.

 

I

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På så lettskutte og harmløse dyr som våre elger og hjorter så funker 232gr oryx utmerket! har vel skutt mellom 50-80storvilt i skandinavia med den. Og svært få av dem har bett om en til... Har ikke en eneste gang opplevd separasjon mellom mantel og kjerne. (på kulene jeg funnet)

På dyr som eg synst trenger mere penetrasjon (bøffel, bjørn, villsvin, større antiloper) så bruker jeg 250 el. 270gr barnes tsx. Både i dobbelrifla å boltrifla. fordi att her kan det bli tøfft å nå maskinrommet ved dårlige vinkler på oppfølgings skudd. dessuten er konsekvensenfor meg som jeger potensiellt verre... men me snakker ikke om elg.

Dette er min mening om saken. Og jeg mener selv å ha ett greit grunnlag for dette utsagnet.

 

Meeen... Har tilgode å møte slike MONSTER av noen okser da.. :sarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ikke Jørund Lien en test av denne 15 grams Oryxen i Sør Afrika også , eller var det 18,5 grammer`n

Jeg har skutt 10 elg alt fra kalv på 60 kg til ei ku på 220 med 15 grammer`n den gangen jeg hadde 9,3 fungerte kjemppebra flukstrekning var ikke noe å snakke oom.

 

Enig med Merkel150, på Afrikanske antiloper bruker jeg 260 grs Accubond og 270 gr A-frame, Rhino, Tsx

har skutt nyala med 300 grs TSX dette fungerte også meget godt i 375 H&H Mag

Link to comment
Share on other sites

Sammentreff!

Jeg stikker til Namibia i Juli. (Vil ha en eland) har nett fått heim en pakke 250gr accubond for testing i 62èn. nysjerrig på den kula :D

Jeg er kjempefornøyd med 260 grs i 375. jeg drar til etosha i 2012 og skal ha meg en Elan og lokkejakt på Spottet Hyena

Har du ladd 270GRS TSX i 375 H&H MAg?

 

Skulle hatt noen flere alternativer om du har

Link to comment
Share on other sites

@stykkjunkeren.

 

 

Såklart går det bra med oryxen på gris! har hatt suksess med den jeg og. Men si større galter har ett ganske kraftig brystpanser, så liker jeg den ekstra penetrasjonen. Griser tenderer å blø ganske lite på ingansiden syns jeg. så her synst jeg gjenomskudd er bra! men dette krever enda større forsiktighet med hunder og slikt.

Link to comment
Share on other sites

@villreinjegeren.

 

375 270 tsx har jeg bare lada till pappa og en kamrat. dei har skutt en god del elger og svin med disse kulene med flotte resultater. gjenomskudd er regel. Trur du får en kjempepatron til eland med denne kula. det jeg liker best med tsx, er att den er så rettningsstabil etter treff. her er det bara å tenke seg linja gjenom maskinrommet å sleppe kula. det er min erfaring med disse kulene i 9,3. .375 har jeg ingen. men har jakta å skutt en del dyr med pappas, og jeg sliter med å se forskjellen på effekt under praktisk jakt. Men forskjellen er definitivt tilstede når en skal forholde seg til lovverket i enkelte afrikanske land.

Skal sies att jeg lader moderate ladninger. Det har vist seg vare nok :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det så veldig mye mere å tilføye til denne kula en det som er skrevet i denne tråden, må vel bare håpe at trådstarter kan dra noe ut av det. Det beste er å prøve den selv og dra sine egne sluttninger.

 

Tror ikke man vil merke så mye forskjell på 15 grams Oryx eller ei annen premiumkule i samme vekta, elgen brys seg ikke om det, den er like dau så sant skuddet sitter der det skal.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg har felt elg med både 6,5 og 30-06. greit nokk. 6,5 er et mininum mener jeg. lang kule som ved mange anledninger tatt sine egne veier etter å ha kommet inn i dyret. rene sideskudd er den ok på. jeg takler 9,3èn helt greit. ikke så galt å skyte med. den er fin imot kjøttet også. jeg mener at det som ødelegger kjøtt er: dårlig kule, høy fart,treff i bein og lengde dyret springer før det dør. dette var ment som et svar til favoritten..

Link to comment
Share on other sites

Fluktstrekning etter påskyting er et moment som ofte blir glemt når temaet "kjøttødeleggelse" kommer opp.

Det er klart at jo lenger dyret går etter at det er skutt, desto mer blod blir presset inn mellom hinnene i musklene rundt skuddsåret.

 

Når det gjelder denne tråden så er det litt paradoksalt at den som propaganderte sterkest mot 9,3x62 og 15 gram Oryx på elg var en som ikke hadde noen erfaring med nettopp denne kombinasjonen på elg....og nå eksisterer ikke brukeren lenger... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på en ting. Ekspanderer 250 grs A-frame godt nok i en 9,3? Eller blir hastigheten litt for lav?

 

De siste 5 elgene jeg har skutt har fått 250 grs A-frame. Kontollert og fin ekspansjon i alle, i to av dyrene ble faktisk kula sittende i skinnet på andre sida.

Når Swift lager en .366 kule så går jeg ut fra at manteltykkelse er tilpasset hastighetene den oppnår i de aktuelle kalibrene. Men kan kansje tenke meg at hastigheten kan bli litt liten i feks. 9,3x57.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...