Jump to content

Sel / kobbejakta 2011


Bukke

Recommended Posts

Under jakt på sel er det lov til å jakte fra båt selv om den har motor på. Forvaltningen av selv ligger under Fiskeridirektoratet og kommer således ikke under forbudet som ligger i viltloven §21.

 

Viltloven §2 sier:

Med vilt menes i denne lov alle viltlevende landpattedyr og fugler, amfibier og krypdyr.

 

Loven gjelder også i Norges økonomiske sone.

 

Derfor kommer ikke sel under forbudet til viltlovens §21.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Blei ein tur etter sel i helga her på Svalbard.

 

normal_IMG_0703_-_Kopi.JPG

 

Fikk skutt denne ringselen ca 3,5km ute på havisen i Tempelfjorden. Såg vel totalt 8 seler på denne turen og isbjørn.

 

Skal ta og legge ut bilder fra heile turen og liten jakthistorie en kveld eg har tid.

 

Ringselen er skutt med 300WM med ei 210grains VLD Hunting kule. På 144 meters hold.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Blei ein tur etter sel i helga her på Svalbard.

 

Fikk skutt denne ringselen ca 3,5km ute på havisen i Tempelfjorden. Såg vel totalt 8 seler på denne turen og isbjørn.

 

Skal ta og legge ut bilder fra heile turen og liten jakthistorie en kveld eg har tid.

 

Ringselen er skutt med 300WM med ei 210grains VLD Hunting kule. På 144 meters hold.

 

Heldiggris!

Skal opp dit om 13 dager og være der i 10. Planlegger om mulig å flytte opp dit. Håper om en tur til østkysten og en hyttetur en eller annen plass.

 

Noen som vet om alle kvotene for nordland/sør helgeland er delt ut?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har plasser å anbefale i Sør-Trøndelag? Da på Fosenhalvøya og nord over

Vi er en gjeng som har planlagt å ta oss ei helg, vi tenkte å leie oss ei hytte og båt, så hvis noen vet om gode tilbud på slikt har vi blitt takknemmelig for tips!

Link to comment
Share on other sites

Var ute i skjærgården i helga. sammen med en kompis fikk vi 7 helt sikre steinkobbe(død i vannet) samt en usikker, mente jeg så treff men fann ikke noe i vannet hverken av sel eller blod/fett. mye sel å se :D gikk med noen kilo kjøtt som mat til oss to. samt en takknemlig pappa som også fikk kjøtt :)

 

Men må si at jeg stusser litt på kravet til våpen/ammo til jakta. at det skal være samme krav til å skyte en liten steinkobbe som til å skyte elg virker litt rart på mg.

gjør ikke meg noe, siden jeg har bare 3006 å bruke men virker litt som den berømte kanonen på spurven. heldigvis billig ammo da ;)

Link to comment
Share on other sites

et bogskudd på en havert kan jeg skjønne krever mye anslagsenergi. men siden man kan skyte feks et rådyr med mindre anslagsenergi enn en elg burde det da kunne la seg gjøre å bruke et noe mindre kaliber på feks steinkobba. men men, kravet er der. får heller bli overkill for meg da ;)

Link to comment
Share on other sites

Egentlig urelevant med bogskudd på havert, da hodeskudd er det som er anbefalt. Det gjelder å kortslutte dyret slik at det ikke rekker å bykse på havet. Til hodeskudd funker alt fra 222 og oppover. Det viktigste er at man har så flat kulebane som mulig, da avstandsbedømmelse på hav kan være vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig urelevant med bogskudd på havert, da hodeskudd er det som er anbefalt. Det gjelder å kortslutte dyret slik at det ikke rekker å bykse på havet. Til hodeskudd funker alt fra 222 og oppover. Det viktigste er at man har så flat kulebane som mulig, da avstandsbedømmelse på hav kan være vanskelig.

 

P-K, det er vel dumt å skrive at alt fra 222 og oppover "funker", når det kaliberet er høgst ulovleg å skyte sel med???

Link to comment
Share on other sites

Vel det er vel flere som hevder at 130 grains kuler av ny type, helt klart er gode nok til å ta storvilt. Kan man skyte et rådyr på 100 meter gjennom bogen og drepe det, så er det mer enn nok til å lage suppe bak øynene på en sel...

Er klar over at 222 ikke er lovlig og jeg jakter selv med 270, men har sett flere skutt med 222. Ingen av disse var noe mindre døde. Det jeg mener er at det ikke henger på greip å bruke samme krav som til storvilt, når anbefalingene går på hodeskudd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

endelig ble det bra nok vær til å dra ut på havet!

det endte med med 3 havert :D største var 240cm lang! noen som kan si ca. vekt? den hadde ca 4cm spekk

smakte på kjøttet og verken jeg eller noen andre i huset kan si at det hadde noen usmak :)

 

de første dyrene vi så var utrolig var og stakk bare nesetippen og øynene opp av vannet, ble bom.

 

brukte 150 grs nosler balistictip i cal 300winmag! det ble ikke mye igjen av bakhodene på de minste selene :twisted:

på den største derimot, så gikk det ikke an se at den var blitt skutt! :overrasket: jeg vil nok ikke anbefale noen å bruke f.eks v-max i 22-250 eller 223 hvis det skal skytes på stor havert!

Link to comment
Share on other sites

smakte på kjøttet og verken jeg eller noen andre i huset kan si at det hadde noen usmak :)

 

 

Jeg var skeptisk til havert pga det jeg har lest på kammeret tidligere, men det var tydeligvis bare piss.

Jeg har nå spist mye havert både som gryte og biff og det er nydelig mat!!

I går hadde vi grillfest og jeg hadde marinert endel havert som jeg grillet i tynne skiver og serverte som forett. Alle(!) var enig om at det smakte nydelig og det var mørt som den beste indrefilet av okse.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jøss, på YouTube finner man så mangt man har vært med på! Her en videoproduksjon jeg var med å lage om seljakt som gikk på norske og europeiske TV-kanaler, og fikk selveste Brigitte Bardot til å gå fra konseptene! :twisted: Det var i den tida det var mye bråk om "turistjakt" på sel skulle være tillatt i Norge.

 

Mediefirmaet jeg var medeier i solgte denne reportasjen + litt mer til nederlandsk fjernsyn, som laget et helt debattprogram om dette! :shock: Tysk fjernsyn kjøpte også de samme opptakene, og gjorde noe lignende.

 

Poenget med reportasjen var å avvise påstandene om at turister kunne bare kjøre bobilen ned i fjæra og plaffe sel, for det var den gjengse oppfatningen den gangen... :roll: Jeg ville vise hvordan seljakt egentlig er, og det budskapet kom godt fram i Europa (jeg har sett det nederlandske debattprogrammet).

 

:arrow:

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Her vi har sommerhuset våres er det mye sel. De nasker av alt fra flyndre til laksegarn. Nå har gamlingene gått lei og har satt meg på saken får å få tynna ut litt av bestanden her. Gamlingene sier at jeg bare skal ta fatt i børsa og skyte dem, men jeg vil selvfølgelig gjøre det på lovlig vis. Så hva skal til for at jeg kan jakte kobbe?

Link to comment
Share on other sites

Du må først søke om selfangst hos fylkeskommunen der du bor. De krever også at du har betalt jegeravgifta og har skutt opp til storviltjakt.

Kravet er det samme som elg når det gjelder rifle og kule. Kan også være ett poeng å finne ut om det er dyr igjen på kvoten for i år. Dette får du vite av fylkeskommunen der du bor eller på deres nettsider. Kan også søke om jakt på nettsiden deres og sende inn kopi av oppskytingspapirene på mail.

Skyting av sel ved laksenot er lovlig uten søknad. Jeg varsler bare om de dyra jeg skyter til fylkeskommunen under laksnotfisket og ved oppdrettsanlegg.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere driver med laksenot eller oppdrett, kan en skyte skadedyr. Men ikke ved vanlig privat fiske. Om det er ved et oppdrettsanlegg, er det bare å snakke med de om jakt. Tror du uansett må ha skutt opp til storvilt for å skyte, men ikke helt sikker. Kan være greit å ringe fylkeskommunen og høre med de for sikkerhets skyld. Kan bare få nei som værste svar.

Varsling skjer ved mail eller telefon til fylkeskommunen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har planlagt en uke ferie på Svalbard i juli og ønsker å jakte sel på turen. Er det noen som har gjort dette før og som har tips? Må man søke om noe hjemmefra, eller kan alt ordnes ved ankomst? Jegeravgift og storviltprøve vet jeg må til, men mener å ha hørt at man også må søke fylket der du bor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

http://mrfylke.no/Tenesteomraade/Regional-og-naeringsutvikling/Fiskeri-og-havbruk/Havressursforvaltning/Ingen-jakt-paa-steinkobbe-i-Moere-og-Romsdal-i-2012

 

"Fiskeridirektoratet har no fastsatt kvota for jakt på kystsel i 2012. Kvota på steinkobbe er satt til 0 for Møre og Romsdal. For havert er det fastsatt ei kvote på 250 dyr totalt mellom Stad og Lofoten."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...