Jump to content

Sel / kobbejakta 2011


Bukke

Recommended Posts

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
Så lenge skjærene er under vann ved flo sjø og de ikke tilhører en eiendom har du lov til å skyte. Vet om flere fløskjær som er grunneiers eiendom. Da må du spørre om lov. ( gamle laksenot fiskeplasser f.eks)

 

Denne påstanden hadde jeg satt pris på at du utdypet litt nærmere.

 

Hvordan i all verden skal jeg vite om et fløskjær i Lånan er en gammel fiskeplass? Går vannet over landet, så skyter jeg derfra. Det er slik jeg tolker loven. Hadde vært fint om du viset en link til loven som regulerer det du påstår.

Link to comment
Share on other sites

Ser dere skriver om kobbejakt. Hvordan det er andre plasser vet jeg ikke. Men jeg bor ute ved kysten og det er helt utrolig hvordan selbestanden her har gått nedover. Har vært med på å felle kobbe siden det startet.

Min teori på hvorfor er fordi det ikke er mat til den. Det er ikke bare kobbebestanden som har gått ned men også fiskebestanden. Så jeg er helt enig med fiskeridirektoratet når de reduserer anntall dyr som skal felles.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lite av den. Tror det er mere av den enn det var for 15-20 år siden, da jeg ikke har sett noe særlig før de senere årene. Men dette kan være misvisende da jeg ikke har jaktet aktivt før de siste årene, men har alikevel ferdes ganske mye på sjøen. Alikevel vil jeg ikke si at det er noen direkte "innvasjon". En bra stamme som kanskje skulle vært redusert noe. Ihvertfall hvis mattilgangen kan være et problem, da det hele vil bli en ond sirkel.

 

Toppskarv: Spar noen til oss andre og da.. :)

Link to comment
Share on other sites

Ser dere skriver om kobbejakt. Hvordan det er andre plasser vet jeg ikke. Men jeg bor ute ved kysten og det er helt utrolig hvordan selbestanden her har gått nedover. Har vært med på å felle kobbe siden det startet.

Min teori på hvorfor er fordi det ikke er mat til den. Det er ikke bare kobbebestanden som har gått ned men også fiskebestanden. Så jeg er helt enig med fiskeridirektoratet når de reduserer anntall dyr som skal felles.

 

klart er det mindre fisk! kjyst stripen er jo døende!! oteren og steinkobben tar ALT som er av steinbit, noe som det var mye av før.. steinbiten hadde en viktig oppgave og spise unna overfloden av kråkeboller.. kråkebollene spiser opp taren som gir liv i havet.. -,-

Link to comment
Share on other sites

Så lenge skjærene er under vann ved flo sjø og de ikke tilhører en eiendom har du lov til å skyte. Vet om flere fløskjær som er grunneiers eiendom. Da må du spørre om lov. ( gamle laksenot fiskeplasser f.eks)

 

Denne påstanden hadde jeg satt pris på at du utdypet litt nærmere.

 

Hvordan i all verden skal jeg vite om et fløskjær i Lånan er en gammel fiskeplass? Går vannet over landet, så skyter jeg derfra. Det er slik jeg tolker loven. Hadde vært fint om du viset en link til loven som regulerer det du påstår.

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19810529-038.html

Link to comment
Share on other sites

viltloven gjelder også ved selfangst.

 

Vell, de lærde strides om akkurat det. På grunn av at seljakt reguleres som fangst og ikke jakt, er bl.a. jul- og påskefredningene ikke gjeldende for jakt/fangst på sel. Så kan du da si meg hvilke deler av viltloven som gjelder og ikke gjelder? Jeg sendt en forespørsel på akkurat dette til de fleste kommunene og fikk stortsett samme svaret fra alle; Seljakta reguleres ikke av viltloven, da det er fangst (som hvalfangst osv. regulert av FDIR, styres av fylkeskommunene).

Link to comment
Share on other sites

Jakta reguleres ikke av viltloven, men grunneierloven gjelder som ved viltloven. Skal ikke være mulig å krangle om dette side opp og side ned.

Du kan ikke legge deg i fjære ved flo sjø og skyte sel, før du har spurt grunneier om lov. Og er det noen som er grunneier for et sjær som du tenker å skyte fra,(regner da med at du er så våken at du skjønner at det skjæret blir under vann ved flo, og at du ikke ligger under vann å skyter) DA MÅ DU SPØRRE GRUNNEIER FØR DU KAN SKYTE!!

Link to comment
Share on other sites

Da snur jeg spørsmålet og spør om dere kan legge frem den paragrafen som sier at du kan "skyte uten å spørre grunneier"

 

Det var nettopp den jeg refererte til. Jeg kan gjerne legge ut teksten klippet direkte fra lovdata:

 

§ 32. (grensen for grunneiers jaktrett mot vann)

På elv og innsjø går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som hans eiendomsrett. Mot hav og fjord går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som landet ligger tørt. Utenfor denne grense og på grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide, er jakt og fangst tillatt for norske statsborgere og alle som det siste året har vært og fortsatt er bosatt i Norge. Direktoratet kan i enkelttilfelle gi utlendinger som ikke er bosatt i Norge adgang til slik jakt.

 

På Wikipedia finner jeg dette:

 

Fri jakt på hav og fjord er en særnorsk jaktrett som ikke er knyttet opp mot grunneierretten, men tilhører alle folk med norsk statsborgerskap og alle som har bodd i Norge det siste året, og som fremdeles bor der.

Denne jaktretten sikrer at jegere fritt kan jakte fra båt på fugler som ligger på eller flyr over sjøvann. Retten omfatter også fri jakt på grunner og skjær som er overskylt ved vanlig høyvann, forutsatt at disse ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide (et kobbeskjær, der jaktretten tilligger en eiendom som en rettighet).

Den frie jaktretten strekker seg inn til tørt land, altså det landarealet som til en hver tid ligger ovenfor vannkanten. Arealet varierer altså med flo og fjære.

 

Teksten fra Wikipedia er hentet fra førstekonsulent Arild Sørensen fra direktoratet for naturforvaltning. Din påstand er feil dottidott.

 

Så lenge ikke fløskjæret eller grunnen tilhører et kobbeveide, kan man skyte derfra. Også fra fjæra.

Link to comment
Share on other sites

§ 32. (grensen for grunneiers jaktrett mot vann)

På elv og innsjø går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som hans eiendomsrett. Mot hav og fjord går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som landet ligger tørt. Utenfor denne grense og på grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide, er jakt og fangst tillatt for norske statsborgere og alle som det siste året har vært og fortsatt er bosatt i Norge.

 

dette får meg til og tro at jeg kan trygt ligge og skyte i fjera på kobben :)

 

så hvilke lover har du/dere i lomma som overgår denne ? ;)

Link to comment
Share on other sites

"grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke "tilligger noen eiendom"

Det var jo dette jeg skrev. "Så lenge det ikke tilligger noen eiendom". Vi har flere slike utenfor oss, så vi må være sikre før vi går på land.

Ikke det at jeg tror noen blir sinte om vi skyter fra de, men man vet aldri. Vi har også holmer og sjær som du ikke kan komme nærmere enn 300 meter( står 50m i de fleste paragrafene, men ikke for disse) ved fuglefredning. Disse står spesifikk i loven og har egne regler. Skal ikke være enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute en tur "på holmer og skjær" i helga. Så pent med steinkobbe. Den virket litt vanskelig i survinden no i helga.

Joda....vi fikk noen kobber :mrgreen:

 

Snakket med en del grunneiere og fiskere og alle ønsket oss lykke til og sa det var bra

at noen jakta på kobben. For demmes del kunne vi nok ha ligget på hustrappa og skutt.... :D

Link to comment
Share on other sites

 

Snakket med en del grunneiere og fiskere og alle ønsket oss lykke til og sa det var bra

at noen jakta på kobben. For demmes del kunne vi nok ha ligget på hustrappa og skutt.... :D

 

Dette er nok meningen til de fleste som har grunn nært/ved havet. Ihvertfall er det slik her, de fleste sier: "Skyt fa....skapet, ikkje la det være en einaste kobbjæ.... igjen!"

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har mye avdet samme som Xprez sier her også. alle sier at det er bare å utradere selen. men vet også om grunneiere her som nesten ville skutt meg om jeg bare la meg til for å jakte på deres skjær, og som gledestrålende ville gitt meg lov om jeg først kom og spurte, så folkens, spør først. det skader ikke :) han ene ville låne meg båt om jeg behøvde :)

Link to comment
Share on other sites

"grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke "tilligger noen eiendom"

Det var jo dette jeg skrev. "Så lenge det ikke tilligger noen eiendom". Vi har flere slike utenfor oss, så vi må være sikre før vi går på land.

Ikke det at jeg tror noen blir sinte om vi skyter fra de, men man vet aldri. Vi har også holmer og sjær som du ikke kan komme nærmere enn 300 meter( står 50m i de fleste paragrafene, men ikke for disse) ved fuglefredning. Disse står spesifikk i loven og har egne regler. Skal ikke være enkelt.

 

Når du siterer "skriften" syns jeg du skal ta med hele setningene, og ikke klippe der det passer best :arrow:på grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide, er jakt og fangst tillatt

 

Utover det så syns ikke jeg heller det skader å spørre, men innrømmer at jeg ikke alltid gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har et spørsmål angående jakt på sel med jaktlag. Jeg har søkt og fått et vetak med tillatelse til å felle steinkobbe og havert i Sør-Trøndelag. På arket står det følgende, det er mulig for jaktlag å delta i jakt, men samtlige medlemmer må fylle vilkårene for å delta. Kan jeg sammle sammen en gjeng å drive jakt på min lisens så lenge de har avlagt skyteprøve

Link to comment
Share on other sites

Ja, det får de, så lenge de legger frem dokumentasjon på at de er godkjent i sitt hjemland for å drive storviltjakt, samt at de betaler jegeravgiften her i Norge. Videre nevnte FDIR at de utenlandske jegerne må være sammen med en nordmann, som selv oppfyller kravene om seljakt her i landet. Vi har enda ikke hatt noen som har fått avslag.

Link to comment
Share on other sites

Har sendt mail til Sør-Trøndelag fylkeskommune og Fiskeridirektoratet så en får vente i spenneing å se hva en får til svar. :roll:

 

 

§ 6 Adgang til å drive seljakt etter særskilt tillatelse

Uten hensyn til forbudet i § 4 kan fylkeskommunen i det området hvor jakt skal foregå, etter søknad gi tillatelse til seljakt innenfor en totalkvote. Tillatelsen skal gis til bestemt person for et bestemt område. Tillatelse skal ikke gis i kaste- og dieperioder. For øvrig kommer § 32 første og annet punktum i lov av 29. mai 1981 nr. 38 om viltet til anvendelse

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har et spørsmål angående jakt på sel med jaktlag. Jeg har søkt og fått et vetak med tillatelse til å felle steinkobbe og havert i Sør-Trøndelag. På arket står det følgende, det er mulig for jaktlag å delta i jakt, men samtlige medlemmer må fylle vilkårene for å delta. Kan jeg sammle sammen en gjeng å drive jakt på min lisens så lenge de har avlagt skyteprøve

 

 

Da har jeg fått svar fra fylkeskommunen på mit spørsmål om jaktlag på min tilatelse. :)

 

 

Takk for din henvendelse. Vi har gått gjennom vedtaket og ser at det er en uheldig formulering vi har brukt. Det er ikke anledning til å samle sammen et jaktlag for å drive jakt på din lisens. Forskriften er klar på at alle som skal skyte sel må ha tillatelse.

Vi har nå endret formuleringen i vedtaket.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei. En kamerat og jeg var ute på vår første seljakt i går, og fikk tatt en kobbe. Men vi har en diskusjon på gang. Jeg mener det er lov å jakte på sel fra båt. Han er ikke uenig, men vil gjerne se det skriftlig. Jeg har leita på nettet, men finner ikke noe om dette. Kan dere hjelpe meg med en link som viser til at dette er lov? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...