Jump to content

Sako eller blaser?


Kallek

Recommended Posts

Har planer om å kjøpe ny eller eventuelt pent brukt rifle. Valget står mellom sako 75/85, eller en blaser.

Jeg jakter for det meste rådyr. Har bestemt meg for syntstokk og helst rustfritt løp. Tror jeg går for kaliber 6,5x55.

Prisen for våpen uten kikkert bør ikke overstige 20000 kr.

Så til spørsmålene mine. Hva regnes som det beste våpenet av sako og blaser med tanke på presisjon og kvalitet?

Er sako 75 ett bedre våpen enn sako 85?

Er det andre rifler i denne prisklassen som er bedre enn sako og blaser?

Håper noen har gode råd og tips:-)

Link to comment
Share on other sites

Begge 2 er gode våpen, det beste tipset er vell at du prøver selv, og ser hva du liker.

Er noen som ikke liker rettrekkmekanismen på blaser, så det er noe du må prøve og se om du liker.

Begge har topp presisjon og er av god kvalitet. Du må huske at blaser er en systemrifle der du har muligheten til å bytte til andre løp osv.

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke alle som trenger en systemrifle da.

Har litt vansker med å se hvorfor en rifle er bedre dersom man kan bytte løp hurtig.

Har den bedre presisjon?

Skyter man bedre med den?

Har den generelt bedre kvalitet?

Er den et sikrere våpen?

Svaret mitt er enkelt og greit nei.

Link to comment
Share on other sites

Har den bedre presisjon?

Skyter man bedre med den?

Har den generelt bedre kvalitet?

Er den et sikrere våpen?

Siden jeg har stilt meg de samme spørsmålene og endt opp med en R93 Professional, here's a second opinion:

- Minst like god presisjon

- Jeg skyter bedre med den

- Den holder i hvert fall ikke dårligere kvalitet

- Etter min vurdering er den definitivt et sikrere våpen siden den har en sikringsløsning som spenner ned slagmekanismen

 

MEN det betyr ikke at jeg fraråder noen å kjøpe Sako, langt derifra. Som alle svarene over indikerer, dette er en subjektiv vurdering. Tenk gjennom om du trenger løpsbytte, hvis ikke er ikke denne detaljen avgjørende. Men fremfor alt, velg den riflen du føler deg mest komfortabel med. Yhaug er mest komfortabel med Sako 75, jeg er mestkomfortabel med Blaser R93 Professional. Vi har begge valgt riktig.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo to veldig forskjellige rifler da. Litt vanskelig å sammenligne. Jeg er glad i min Blaser, og i tillegg til presisjonen og løpsbyttemuligheten (har 4 kalibre til min), og sikkerheten med oppspenner, liker jeg at den blir kort. Det er jo ikke noen tradisjonell låsekasse på blaseren, "bolten" låser direkte i løpet. Mitt 6.5x55 løp er kappet til 47cm, og da får børsa en totallengde på en meter med lyddemper påmontert. Håndterlig og greit på rådyrjakt.

Sako lager tradisjonelle boltrifler, av god kvalitet. Du må nesten prøve og se hvilket våpen du liker best, de er som sagt veldig forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Du vil i alle fall ikke angre hvis du kjøper en Sako 75 (som de fleste mener er bedre enn arvtakeren 85). Siden den ikke er i produksjon mer må du enten finne en butikk som har igjen et eks eller et brukt et. Jeg betalte 9000 (ny) for min 75 og det var et skikkelig røverkjøp. Du vil jo ha en skikkelig kikkert på rifla så da blir det fort dyrt hvis du brenner av 20.000 på bare våpenet.

 

Blaser har jeg ikke særlig erfaring med, men den har vel ikke avtakbart magasin?

Link to comment
Share on other sites

Har en Blaser i 308 Win, ei rifle som jeg liker veldig godt :) Har også en Sako 75 i 9,3, de har fordeler og ulemper begge to og jeg selger ingen av de. sakoen er ei nydelig rifle og se på , det kan ikke sies om Blaseren, Dette er to kvalitets rifler som bare kan anbefales, støtter en her som sa at du har skaffet deg et problem når det gjelder å velge, lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Ei rifle uten muligheter for å bytte løp bør alltid ramle igjennom når de skal selges til omtrent samme pris.

 

:shock:

 

Prisen på en blaser ligger vel på rundt + 20 tusen, og du må vel opp i 25 tusen for å få R8.

Sako finnlight solgte de for 14900 nylig.

 

man får vell r93 til 17500 ny (standar), en R8 i Synt. koster 24000kr ny :)

 

Det koster å være kar

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tips og råd :D

Det virker som det er en smaksak hva man velger, da begge er i toppen på presisjon og kvalitet.

Som det ser ut nå, vil jeg prøve å få kjøpt en brukt sako 75/85 finnlight 6,5x55 eller 308,

eventuelt sako 75/85 stainless med syntstokk.

Grunnen til at jeg sannsynlighvis velger sako, er pris og at jeg ikke trenger en rifle med muligheten til å bytte kaliber/løp.

Hor mye må jeg ut med for disse våpenene med en mellomklasse kikkert på ca 3-9x50?

Får man dårligere presisjon ved kapping av løp og montering av lyddemper?

Link to comment
Share on other sites

Presisjon vil i de fleste tilfeller forbedres ved kapping/demper. Skal du kappe mye er vel 308 det kaliberet som taper "forholdsvis" minst hastighet ifølge tester. Men i den sammenheng er det jo to vidt forskjellige utgangspunkt, og siden vi ikke sammenligner epler og bananer må du jo vurdere ditt behov :)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder selve valget vil jeg si meg enig med de som anbefaler å klå litt på de ulike børsene. Gjerne også ta en tur på skytebanen med de, hvis du har mulighetene til det.

Det jeg vil nevne er at det går fint å bytte mellom ulike kaliber i Sakoen også. Ved hjelp av løpstikke og låskassenøkkel eller overgangshylse der en bytter løp uten bruk av verktøy. Fordelen da er at du kan velge løp fra hvilken som helst leverandør. Fordel å velge lang kasse (f.eks 6.5x55, 30-06) hvis det kan bli aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tips og råd :D

Det virker som det er en smaksak hva man velger, da begge er i toppen på presisjon og kvalitet.

Som det ser ut nå, vil jeg prøve å få kjøpt en brukt sako 75/85 finnlight 6,5x55 eller 308,

eventuelt sako 75/85 stainless med syntstokk.

Grunnen til at jeg sannsynlighvis velger sako, er pris og at jeg ikke trenger en rifle med muligheten til å bytte kaliber/løp.

Hor mye må jeg ut med for disse våpenene med en mellomklasse kikkert på ca 3-9x50?

Får man dårligere presisjon ved kapping av løp og montering av lyddemper?

 

sako 75 stainless syntetisk i cal 308 er en lett og hendig rifle.

kj;per du den i 3006 eller 6.5x55 vil den ha lang l[skasse, noe som gj;r den tyngre.

Finnlighten er lett og hendig i alle caliber.

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk er det vel mulig og handle våpen fra usa, eller :?:

Selv med moms blir ikke prisen på R8 pakka mer en 26 458 kr.

Så kommer frakt og toll i tillegg, noen som vet hva tollsatsen er :?:

Men det skal vel også være mulig å få refundert den amerikanske momsen, eller :?:

 

Uannsett er det et langt stykke opp til 40-50 flak :!:

Link to comment
Share on other sites

Litt vrien den der å velge har akkurat gjort det samme sjøl har sako 75ss med KKc stokk og hausken demper i 6,5 no kjøpte eg blaser å da må sakoen ut for salg å det skal berre vær sagt att å bytte sikter er ikkje treigere på sako en blaser må berre ha umbraco i lomma. Valget mitt blei tatt fordi eg reiser så mykje att det er praktisk å kunne dele rifla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter å ha klådd på Sako 75 og Blaser R93, ble valget litt enklere. Når jakt&friluft i Arendal så mener at jeg må ut med

14 tusen for en pent brukt 75 finnlight, mens man kan få en ny R93 pro for 17 tusen ble valget lett.

Mitt neste våpen blir Blaser R93 pro i 6,5 eller 308. Prøver å kjøpe pent brukt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sert det er mangen som foretrekker R 93 fremfor R 8.

Er de prisen som er avgjørende, eller er det andre gode argumenter for å ikke kjøpe den nye R 8 modellen :?:

 

Jeg synes at den annslåtte prisen på 14 000 en brukt 75 finnlight virket noe høy, rundt 12 000 for en strøken en bør holde

Men problemet kan være og i det hele tatt få tak i en som er i god stand og med rett kaliber, det forsvarer vel litt av årsaken til den annslåtte prisen.

Så hvis du skal handle raskt, er jeg enig i at en R 93 vil være et fornuftig valg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sert det er mangen som foretrekker R 93 fremfor R 8.

Er de prisen som er avgjørende, eller er det andre gode argumenter for å ikke kjøpe den nye R 8 modellen :?:

Kan bare svare for meg selv her - jeg klådde på begge, men opplevde R8 som dårligere balansert, tyngre og merkbart mindre smekker. Jeg endte opp med R93 Professional SW. Mitt råd er å se og klå på alle kandidater og velge den man føler seg mest komfortabel med.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt.

Hvordan er forsjellen på lengde og vekt på Sako VS R8 og R93

 

mvh

Tommy

 

Totalt vekt blaser r93: 4525gr

 

Sikte + montasje (Swarovski Z6i + svingmontasje)= 793gr

Lyddemper (A-TEC MAXIM)= 461gr

Rem (Lær rem)= 134gr

Sluttstykke = 426gr

Løp (ikke kappet, dreid for demper, 6,5x55 uten åpne sikter)= 1281gr

Stokk (luxus)= 1400gr

Magasin (plastikkholderen)= 30gr

 

Tror riflen er 103cm komplett uten lyddemper og ikke kappet løp.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Så endte jeg opp med en sako 75 finnlight 308 tilslutt...

Påmontert er en Schmidt&Bender Zenith 3-12x50. Begge deler er 5 år og meget velhodt.

Kostet litt mer enn jeg hadde håpet, men tror det blir en god investering :D

 

Gratulerer med en skikkelig smekker rigg. Sako 75 finnlight cal 308 har kort låskasse og veier vel ikke mer en 2.8 kg, tror jeg

Det er ikke lett å finne brukte 75 finnlighter spesielt ikke i 308, så du har hvert heldig.

Selv Kjøpte jeg en finnlight i cal 3006 for to år siden og er veldig godt fornøyd med den.

Kan jeg spørre hva du betalte, og hvor du kjøpte den.

 

Jeg har også lyst på en Blaser, men jeg kommer ikke til å selge finnligten min.

Så i stedet for Sako eller Blaser, kan det bli Sako og Blaser :wink:

 

Denne var jo også fin, men litt dyr

http://www.sako.fi/images/sako90yrs/sako90auction.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte den privat i de indre bygder på sørlandet.

Fikk med en våpenkoffert, 20 Nosler og 180 helmantel skudd for 20 lapper.. Nok, men den var velholdt. Kun noen

bittesmå riper på stokken.

Var også i kontakt med en i Bodø. Han hadde en som var som ny i 308. Han skulle ha 20 han også. Den hadde en

Zeiss conqest 3,5-10x44.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...