Jump to content

Valgets kvaler... S&W 686 eller Colt Python?


offshoremann

Recommended Posts

Sliter litt med å bestemme meg... Har prøvd begge revolverene og skaut meget bra med dei! Har fått to tilbud som det er ganske lik pris på,dog det følger med kikkertsikte(burris 2x) på Colten..

S&W 686-6" nesten ny 6000kr

Colt Python 6" lite brukt og med k.sikte 5900kr

Dei skal brukast i revolverfelt og magnum 1.

Overbevis meg folkens!! :mrgreen:

kan legge til att eg liker å ha ting alle andre ikkje har.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

For meg så ville det ikke være vanskelig å svare på det, men...

 

Hvis du ser på pluss og minus.

S&W pluss : Den er i produksjon og er veldig vanlig, både med deler og kunnskap.

 

Colt Python pluss: Har mye bedre presisjon (er en grunn til at Python) løp ble plassert på Smither og Rugere før.

 

Ulempen med Colt er vel det motsatte av Smithen, ute av produksjon og lite kunnskap og deler.

 

Selv om flertallet her inne nok har og er smith fans så vil jeg fortsatt på stå at Python er den flotteste og mest presise 357 Mag. revolver som noen sinne er laget !!!

Link to comment
Share on other sites

Selv om flertallet her inne nok har og er smith fans så vil jeg fortsatt på stå at Python er den flotteste og mest presise 357 Mag. revolver som noen sinne er laget !!!

 

Sikkert endel Manhurin og Korth eiere som kanskje ikke er helt enige der... :wink:

 

Men at Python er en feiende flott revolver - derom hersker ingen tvil. F.eks den flotte, dype blåneringen er det ikke alle som har fått like bra til.

 

(Og selv har jeg Ruger GP100 og er fornøyd med det...)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Smithen er vel det fornuftige valget, men colten går vel ikke noe mer ned i verdi (holder vel heller på å stige i verdi). Så det er vel ikke noen fare å kjøpe seg en colt, men det er dette med stand da. Noen som vet hva fallgruvene er med disse? Altså hva man må se etter som er absolutt no no.

 

Du har jo penger nok å kaste bort (ikke prøv deg, litt klarer du nok å lure unna til en liten pang eller to :wink: ), så strengt tatt er økonomi ingen krise for deg akkurat nå.

 

Derfor skal du få følgende råd, om colten er ok. Ja da kjøper du den, for jeg vet at du alltid vill lure og angre. For slik er vi bare. :wink:

 

Er den i ok stand, får du alltids solgt den om den ikke er noe for deg. 686er finnes det over allt, og nye kommer hele tiden til.

 

Så der har du det du vill høre. :wink: Lykke til med kjøpet, og husk blir det Pyhton på deg, blir det prøveskyting på meg. :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er jeg ikke enig i, Lærlingen.

Python er ikke noe hinder mot å skyte godt i revolverfeltløypa.

Mange mener at resultatet kommer mest an på skytteren.

Avtrekket er nok for manges vedkommende litt enklere å forholde seg til på en Smith mens "stackingen" hos Python kan kreve tilvenning.

Noen mener at stackingen er en fordel siden man får en forvarsel før skuddet går, dvs. noe á la trykkpunktskule, mens noen ikke fikser det i det hele tatt.

Nå fins det en enkel metode for å bli kvitt en god del av stackingen om man ikke liker den.

Presisjonen hos en Python er utrolig god med riktig mat.

Liker du Python og skyter godt med den burde du ikke angre om du kjøper den.

Skulle du likevel ombestemme deg over tid, er det enkelt å bytte til noe annet som er hyllevare.

Gjør du det motsatt vei, er det ikke sikkert en Python i god stand kan skaffes til veie over natta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en King Cobra, og det er et flott våpen.

Men.... det eneste jeg vil bruke den til er Magnum 1.

Den har et nydelig grep, og avtrekk i SA.

Og jeg har trent opp til å kunne ta SA avttrekk og ladegrep ned til 10 sek, men det holder ikke i Revolver eller grov.

For DA avtrekket er ikke helt bra, selv med å bytte til wolf fjærsett, og rens smøring.

Så jeg ville gått for denne Colten kun hvis du skal bruke den til SA skyting.

For DA skyting ville jeg valgt S&W....

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil faktisk si at det kommer helt an på ambisjonsnivået ditt...

 

Skal du sniffe på høye plasseringer i nasjonale mesterskap, S&W.

 

Skal du drive uforpliktende skyting fordi det er gøy, og konkuransene er for å treffe klubbkompiser og andre kjente, er antagelig samme f..n hva du velger...

Link to comment
Share on other sites

Ja max patron lengde med Colten, er av de korteste, samme som en DW mod 15, men det har ikke hindrett meg i å få bra hastighet og presisjon med begge disse. Nå eier jeg noen Python´er og ingen S&W 5/686, men til revolver felt er valget S&W, mag 1 er nok noe mer tilgivende, så der kan godt en Python brukes, men der bruker jeg visst en MR 73 10 5/8" :oops: men min 8" CP har da fått noen runder mag1.

Link to comment
Share on other sites

Python er tingen.

Smith er som franske biler, de føles ok men.

Rareste samenligningen jeg har sett på lenge, men om profilnavnet gjennspeiler valget av mc, skjønner jeg det godt :mrgreen:

PS: velg Smith & Wesson revolveren :wink:

 

Hadde håpet at noen med børse(pistol?)makererfaring kunne kommet 'på banen' i denne tråden.

Der finnes divergerende oppfatninger av holdbarheten av timingen av Python i forhold til S&W 686.

Link to comment
Share on other sites

En python klemmer fast tønna i avfyringsøyeblikket med armen som roterer tønna. Dette slites, og må vedlikeholdes med et visst intervall. Dette slites mer med magnumladninger. Det finnes også ganske mange dårlige pythoner fra det 80-tallet da kvalitetsavdelingen på Colt må ha vært lagt ned. CP krever en del håndarbeid under montering, og når blårussen med stoppeklokke og bunnlinjefokus ble guder, så var det ikke tid til å gjøre alt man må gjøre for at CP'n skulle bli så bra som den kan være. En i klubben hadde en 8-tommer med matt finish, men den var så ille at den var farlig for sidemannen. Den spyttet såpass at han måtte gi seg på en feltrunde.

 

Rent subjektivt, så finnes det knapt noen DA-revolver som er finere å se på en en CP, men jeg samler ikke, jeg skyter.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Colt Python krever en del håndarbeid under montering, ( ) så var det ikke tid til å gjøre alt man må gjøre for at CP'n skulle bli så bra som den kan være. En i klubben hadde en 8-tommer med matt finish, men den var så ille at den var farlig for sidemannen. Den spyttet såpass at han måtte gi seg på en feltrunde.

 

Rent subjektivt, så finnes det knapt noen DA-revolver som er finere å se på en en CP, men jeg samler ikke, jeg skyter.

Kunne sagt noe i samme lei selv, men du fikk det enda bedre frem.

Tror at en skytter som vil skyte mer enn han beundrer og/eller re-timer våpenet er bedre tjent med en S&W 686. Faktisk svært mye bedre over tid.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen med troverdig erfaring som kan uttale seg om det med timing og tilhørende problemer? Det oppstår vel på alle revolvere til slutt, spørsmålert er hvor lang tid det tar.

 

Jeg har kun hatt en S&W og en Python. Smithen hadde ikke god timing, Colten har det. Det var en mod. 19 og jeg går ut fra at 5/686 er en mye mer solid revolver. Jeg er klar over at Python er en mer komplisert og eldre konstruksjon. Jeg er ikke god nok til å skyte til å uttale meg om den siden av saken.

 

Jeg liker Colten for den har litt mer sjarm, bedre finish og den er ikke minst fullstendig fri for slark. Akkurat som luftkjølt Ducati (med forgasser 8) ) Brassy.

Link to comment
Share on other sites

Hva legges i troverdig erfaring? :D Siden jeg fikk min første revolver i -78 en S&W og en Python i -82, har jeg skutt flere 100.000 skudd (mellom 10 og 15 tusen årlig) Dette er fordelt på adskillig flere våpen en de to første, men jeg har så langt ikke selv opplevd at noen av våpna har slitt slitt ut av timing. Nye Smith´er har jeg derimot opplevd med timing, som jeg har måttet stramme opp, en med oversize hand, andre med forsiktig bøying av hand, eller stuking av stjernekrans. På Colt med gammel mekanisme, ha disse altid låst, men et par har jeg måttet strekke handa på, for at de skal gå litt tidligere i låsing. Missbruk og bruk av for kraftige ladninger, er et mye større problem i forhold til normal slitasje, relatert til om den ene, eller den andre fabrikantens våpen, trenger justering. Når det kommer til siste, vil en 5/686 være enklere å få deler til, samt å justere, enn en Python. Liker du Python og aksepterer at den ikke blir et (for de fleste) like bra DA våpen, som Smith´en, så kjøp den. Om du virkelig skulle like å skyte konkurranser, så tilfredstiller du nok raskt kravene til reserve våpen og kan kjøpe ekstra våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til det bli en ny 686! Den Pythonen var visst en king cobra... og lite å prute på prisen(ligg hos Stenvaag)

Er det helt utelukket at det kan dreie seg om en velbrukt og slarkete Colt Trooper?

 

Liten justeringsmuligheter på prisen hos nevnte forhandler? Har ingen vansker med å se for meg det.

Har aldri sett noen som tar seg så ublygt betalt. Det overgår nesten en viss forretning på Lillestrøm. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Colt King Cobra og Colt Python kan ikke sammenlignes.

 

Python bygger på V fjæra, som vel er fra de første DA sving ut revolverne (Colt som fant dem opp, ikke S&W)

King Cobra bygger på MK V mekanismen som kom i 1983.

 

Ser Trooper er nevnt noen ganger har. (Kort version av historien er)

Den ble laget fra 1953 til 1986 da den fikk en "overhaling" og endret navn til King Cobra.

Trooper ble laget 1953-69 med V fjæra

Trooper MK III ble laget 1969-82 med MK III mekanismen

Trooper MK V ble laget 1983-86 med MK V mekanismen

 

Jeg er blandt de som ønsker at Colt skulle begynne å lage DA revolvere igjen.

Tenk nye: Python, Anaconda, Magnum Carry, Detective Special, Trooper, Police Positive og ikke minst New Service (som faktisk er avbildet i Colt 2011 katalogen)..... :D

sukk... :(

Link to comment
Share on other sites

Denne du snakker om?

http://www.stenvaag.no/web/onimages/P66.jpg

 

Ser som om det ikke er et orginal løp. (er ikke noen merker på den)

Ta av montasjen og se om det er faste sikter på den.

Og den er veldig overpriset. (Men veldig trykk på VELDIG!) en annen butikk i Oslo hadde en ute i høst, mener det var 2500-3000 klassen, og det var 4" (jeg vil si de er mere sjeldne, i hvertfall i Norge)

Så en Python på sidene til Winge til ca 5000 før jul.

Hadde dette vært en strøken Python, så hadde jeg gladelig betalt mere, men ikke for en King Cobra!

Link to comment
Share on other sites

Denne du snakker om?

http://www.stenvaag.no/web/onimages/P66.jpg

 

Og den er veldig overpriset. (Men veldig trykk på VELDIG!).

 

Ja, Kalstad uenig?

 

Har sett på det norske markedet det siste par årene, og av de få King Cobraene som har kommet tror jeg dette er den dyreste jeg har sett.

Har derimot sett flere Pythons i og runt denne pris klassen.

Link to comment
Share on other sites

Tja - uten at jeg skal taes til inntekt for ufjelgt høy prising, er det vel en prissettingsfaktor som inkluderer kikkertmontasjen, ringer og kikkert som sikkert utgjør ett par tusenlapper. Rent personlig, tror jeg nok at betalingvilligheten min for ekstrastasjet hadde vært liten... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den King Cobran som ligger hos Stenvåg har jeg vært å sett på.

Synd den kun selges med kikkert (hva f... skal en bruke det til....)

King Cobran er strøken og har et nydelig SA avtrekk, men elendig DA avtrekk......

Jeg kjøpte en lik meget billig (2000,-), og det er det samme avtrekk på den.

Har oppgradert den med nytt fjærsett, og SA avtrekket ble mye bedre.

Men sammenliknet med S&W gutta i klubben, er dette mye dårligere.

Skal polere alle bevegelige deler i mekanismen, før jeg bestemmer meg for om jeg kun skal stille i Magnum 1 med den.

Har trent meg til å ta kontrollerte SA avtrekk med rolig siktebilde ned til 12 sek.

Og det er noe spesielt med King Cobraen, for den sitter som støpt i handa mi, men får ikke S&W 686 til å sitte.

Det er noe med grepet på S&W som gjør at det liksom ikke er plass til langfingren.

Den blir klemt mellom skjefte og ringfingeren.

Kommer til å søke på reservevåpen etterhvert, og da skal jeg vurdere Python også før jeg bestemmer meg....

Link to comment
Share on other sites

King Cobran er strøken og har et nydelig SA avtrekk, men elendig DA avtrekk......

Jeg kjøpte en lik meget billig (2000,-), og det er det samme avtrekk på den.

Har oppgradert den med nytt fjærsett, og SA avtrekket ble mye bedre.

Men sammenliknet med S&W gutta i klubben, er dette mye dårligere.

Kommer til å søke på reservevåpen etterhvert, og da skal jeg vurdere Python også før jeg bestemmer meg....

I høst fikk jeg på et stevne muligheten til sammenligne avtrekket på King Cobra, Smith (fabrikk) og custom, Ruger GP100 (fikset på av eier) og min Python.

Mitt inntrykk er følgende:

DA - King Cobra var den dårligste !! (Husker ikke hvordan SA var)

Ruger og S&W "fabrikk" var ok. Denne rugeren var nok litt bedre, pga den var fikset litt på.

S&W Custom og Python var de beste.

S&W hadde et lettere DA avtrekk en Python. Bedre, vel..... Muligens, ja, til hurtig skytting.

Muligens at på DA så vil Cutsom S&W være nr 1 og Python 2.

 

Men en ting var jeg i hvert fall helt sikker på, INGEN av dem kunne samenlignes med Python i SA, den var helt overlegen!

 

Litt for mange tenker at "hvis en Colt" er sånn, så er alle sånn.

Colt har som jeg skrev litt over ang. Trooper, brukt 3 forskjellige mekanismer, selv om MK III og MK V er ganske like. King Cobra og Python har kun det til felles at de er laget av samme firma og kaliber.

Link to comment
Share on other sites

ikke kjøp noen av de, gå heller for en S&W 460.

 

Politiet har startet prosessen med å regulere ned kaliber-størrelsen, kjøp det største du får tak i mens det framdeles er lov.

 

Nja.. skal ha revolver til felt og mag1... mag2revolver skal kjøpast seinare :D Har lagt inn bud på en S&W 586... so fe ein sjå...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...