Jump to content

Nakkeskudd?


jla

Recommended Posts

Først av alt; jeg vet godt hvor man "etter boken" skal plassere skudd mot storvilt. Jeg vet også godt hva som er moralsk riktig, og hva de fleste mener, ihvertfall hva de sier er riktig på et forum. Likevel er jeg litt nysgjerrig på hva dere mener om følgende situasjon:

 

Under høstens hjortejakt kom jeg, ved hjelp av godt bandhundarbeid, inn på en stor bukk. Med litt kryping kom jeg meg i liggende stilling, med godt anlegg, ca 30 meter fra bukken, noen få meter høyere i terrenget. Bukken stod vendt rett fra meg og beitet. Jeg lå og så på den gjennom kikkertsiktet i ti minutter og ventet på at den skulle snu seg. Den gjorde aldri det, og etter et lite vindpust bakfra, gikk bukken. Jeg ventet litt, lot hunden finne sporet, men vi fant aldri dyret igjen. Etter dette har flere erfarne jegere sagt at jeg skulle skutt i den i nakken. De mener at faren for skadeskyting er svært liten, enten detter den rett ned, eller så treffer kulen så langt ut til siden at det bare blir et rift som gror fort og er helt ufarlig.

 

Så, hva mener folket? At man aldri skal angre på skuddet man ikke skjøt, eller ville det vært forsvarlig i dette tilfellet? Det skal også sies at jakten nå er over, og bukken vi hadde på kvoten ble aldri tatt.

Link to comment
Share on other sites

Effektivt når du lykkes, men den dagen du har skamskutt ett hjortedyr fordi du skulle prikke inn ett hode/nakkeskudd, da vet du svaret sjøl. Liten blink, og gjerne fatalt stygge skadeskytinger NÅR du gjør en liten feil. Ja, vi jegere er også bare mennesker, og gjør feil. Å vite at hjorten springer i skogen med halve maska skutt av må være ett mareritt. Nei, jeg synes du gjorde ett godt valg, og stol på dine egne vurderinger videre- de ser ut til å være i orden.

Link to comment
Share on other sites

Når du vurderte det til å være risikabelt, var det helt riktig å ikke skyte.

 

Denne vurderingen vil alltid være individuell og avhenger mye av erfaring og skytteferdighet.

 

Skudd mot nakke er etter min mening akseptabelt under helt optimale forhold: kort hold, dyret står i ro, helt fritt skuddfelt, jegeren har godt annlegg og er het fortroelig med situasjonen.

 

Mulig noen har andre meninger, men det viktigste er som nevnt tidligere: Hvis man er litt i tvil, skal man ikke skyte.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du kan skyte mot nakke eller overgang nakke rygg er det greit å skyte rett bakfrra på korte hold. Skudd mot hode synes jeg er uforsvarlig.

En bukkehals på tredve meter gir omtrent samme slingringsmonn i side som ringen i reinsfiguren på 100 m.

Link to comment
Share on other sites

Skadeskyting kan oppstå uansett om man skyter på nakke eller bog. Hvis man trener mye, og føler seg trygg og konfortabel med et nakkeskudd på 30 meter, syns jeg det kan tillate seg. Hvis man ser det i en skala er selvfølgelig sjangsen for skadeskyting mye større ved nakkeskudd, enn bogskudd. Men så er det jo også en forskjell på skyteferdigheter fra person til person. En gjennomsnittsjeger burde kanskje ikke utføre et nakkeskudd, mens en som trener mye, og har mye erfaring, kan praktisere dette, dersom han er trygg på det :) jeg oppfordrer ingen til å skyte nakkeskudd, men syns det kan tillate seg det, hvis sjangsen er der.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som du har hatt en fantastisk spennende jakt selv om bukken slapp unna. Som flere har påpekt skal du ikke angre på at du holdt igjen da du var usikker. Du har sikkert vært med på å slakte noen hjorter, så du vet hvordan nakken ser ut uten klær. Da finner du nok godt ut av det selv ca hvor nær du må være for å løse et sikkert skudd mot nakken, med og uten anlegg. Jeg holdt selv igjen første gang jeg var på jakt og fikk dyr forbi meg, men jeg var så heldig at jaktleder var enig i at jeg holdt igjen da jeg var usikker.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du er i tvil selv er det riktig å holde skuddet. Det er bare du som er på plassen, og kan vurdere alle forhold.

 

Jeg har selv vært i situasjonen, seint i jakta, holdet var kortere enn du hadde, og endte med skadeskyting.

 

Dyret ble skutt på fra siden, ca 15m, Det var snø så jeg fant kuleinnslag i bakken, kutthår, osv. noen få hår med hudrester. Jeg hadde truffet for høyt eller for langt til venstre(bak) slik at kula hadde kuttet de sorte hårene på nakken av dyret, såvidt streifetskinnet. Jeg fulgte sporene flere kilometer i snø og fant ikke blod. og dyret ble friskmeldt/ikke vesentlig skadd.

 

Dete skulle være et sikkert skudd, men jeg vet i etterpåklokskapen flere faktorer som burde holdt meg fra å skyte der. Jeg skjøt mye den tiden og var trygg - resultatet var en ungbukk med stripe over nakken.

Link to comment
Share on other sites

For det første er treffpunktet mindre ved nakkeskudd enn ved hjerte-/lungeskudd.

Men nakkeskudd fra siden blir noe annet enn nakkeskudd bakfra eller forfra. Forfra/bakfra finner du alltid nakkesøylen i midten, det gjør du ikke alltid når du ser dyrets nakke fra siden. Altså er det viktig å kjenne dyrets anatomi. En ting til - hvilken situasjon er dyret i? Er det årvåkent på været eller står det uvitende og beiter? I første tilfelle, står dyret som regel som forsteinet, mens det i det andre tilfellet er i nesten konstant bevegelse. Hvis dyret skulle bevege nakken akkurat i det du skal til å slippe/slipper skuddet, er det som regel mest bevegelse i fremoverrettet bevegelse, mindre sideveis.

Det er altså litt flere variabler å ta hensyn til ved nakkeskudd enn ved hjerte-/ lungeskudd. Men hvis du vet hva du driver med og er trygg på skytingen, er det vel egentlig greit med nakkeskudd, særlig hvis det ikke er andre muligheter (bortsett fra å holde igjen skuddet, selvsagt). Men hvis jegeren har anledning til å plassere skuddet i hjerte-/lungeregionen, mener i hvert fall jeg, at det er dumt å skyte etter nakken, fordi risikoen for skadeskyting alltid er større.

Puh, det ble langt.

Link to comment
Share on other sites

 

Herregud! Var det virkelig nødvendig å vente så lenge med å avlive stakkaren? Jeg ville ha skutt den elgen ned så fort jeg hadde mulighet, noe annet er ikke forenelig med min jaktmoral. Det der er hva jeg kaller unødig lidelse for dyret. Hva skal vi med jaktmotstandere når vi har jegere som dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke 83 år gammel, dyret var ikke påskutt i forkant, og det var snakk om en hjort, ikke elg. Spørsmålet mitt i denne tråden har ingenting som helst med avlivingsskudd på elg i nord-norge å gjøre, så det kan vel diskuteres et annet sted.

 

Tilbake til topic:

Responsen var omtrent som forventet, og jeg konkluderer med at under riktige forhold kan nakkeskudd (hodeskudd har aldri, og vil aldri bli vurdert) rett bakfra på kort hold på stillestående dyr godtas, om situasjonen tillater det. Jeg er fortsatt enig med meg selv i at det var riktig å ikke skyte i denne situasjonen, så får vi se om jeg vurderer det annerledes neste gang. Uansett, takk for innspill!

Link to comment
Share on other sites

Skyter du dyret i nakken/hodet og det faller rett ned er du helt......skadeskyter du er du verdens største idiot......Finnes ingen fasit på om det er riktig å skyte mot nakke eller ikke. Vurder selv. Den beste jegeren er forøvrig ikke den som holder igjen skuddet. Den beste er den som ikke skadeskyter, men samtidig klarer å gjøre det som jakt tross alt dreier seg om, å felle dyr.

Link to comment
Share on other sites

Lag deg ein blink på størrelse med ei fyrstikkøskje. Sett den på samme avstand som du hadde bukken (var det 30 m?).

Bruk samme skytestilling som du hadde. Skyt 100 skot. Har du meir enn 95 treff i fyrstikkøskja, so har du skyteferdigheiten og grunnlaget som skal til for å ta det skotet. Det er ikkje dermed sagt at det er riktig å gjere det.

 

Men ein ting vil eg påstå: Denne måten med at i nakken er det "enten drepande treff eller bom" er ei veldig dårleg unnskyldning som mange brukar for å forsvare denne typen skot. Sjansen for skadeskyting er der i høgste grad!

 

Uansett so skal ein aldri angre på eit skot ein ikkje har skote (med unntak av oppfølgingsskot...)

 

Eg skal ikkje seie kva eg ville gjort, då vert eg vel berre kalla det eine eller det andre... Eg veit ikkje kva eg ville gjort heller.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke oppfordre til skudd i nakken... Men det er flere ting som er viktig ved slike skudd:

# Presis rifle

# Egnet kule

# Vite hva du gjør

 

Jeg har praktisert i mange år skudd i nakken, som 1.skudd på friske dyr når det er anledning for dette. Når jeg sier nakken, så er det nakken og ikke halse eller hode!

Nakken for meg er overgang mot bog, selv om jeg har skutt lenger ut i halsen også ved noen anledninger.

De av dere som bruker kuler fra A-frame etc fordi dere er kjøttjegere, så vil jeg fraråde 1.skudd i nakken med den typen kuler.

For de av dere som bruker kuler tilsvarende de jeg bruker, samt har et presist våpen og har skutt litt" mer en de obligatoriske 30... Så er det praktisk i noen tilfeller.

Bruk ei bløt kule som fragmenterer og du vil få ønsket resultat.

 

Kuler jeg har brukt og bruker er V-max / A-max / Accubond

Link to comment
Share on other sites

Lag deg ein blink på størrelse med ei fyrstikkøskje. Sett den på samme avstand som du hadde bukken.

 

Har tilgode å slakte hjort, sjølv kalvar som er so grann i halsen at ei vanleg fyrstikkøskje kan samanliknast som treffområde!

 

Men skal du skyte i nakken så må rifla skyte "hol i hol" og skyttaren vere god nok til å utnytte dette.

Link to comment
Share on other sites

eg har jakta i tre år no og skutt 17 hjortar:)5 av dei har vært nakkeskudd, og ett av dei har gått gale..

 

eg syns det er greit og skyte i nakken om hjorten står i ro, det er bra avstand, ein har ei god skytestilling og ein føler sjølv at ein har kontrollen!

 

det siste nakkeskuddet eg tok var det som gjekk gale..eg skaut ei kolle rett framifra inn i nakken..kule gjekk inn i midten, men skeia ut før den traff beinet og gjekk ut i ryggen:(dyret sprang ett lite stykke og kom til ein nabopost som skaut 2 skudd på den også avlivningsskudd..han visste at dyret var påskutt så han skaut sjølv om det var tett skog..etter at dyret la seg ned gjekk han bort og avliva det

 

men når vi slakta hjorten viste det seg at han hadde sneia kvistar med begge skudda og bomma..kun mitt skudd som sto i, så hjorten ga seg på grunn av blodtap..så dyret dødde til slutt, men var ein ekkel følelse og ligge der etterpå..og ikkje minst smertefult for dyret:(

 

kjem nok til og ta det veldig med ro med nakkeskudd framover etter denna hendelsen..men er lett og bli overivrig når ein er 19år og fersk jeger

i tillegg hadde eg jo gode erfaringar med nakkeskudd fra før

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siden jeg skyter relativt mange hjorter pr år (27 i år) så sier det seg selv at jeg av og til skyter skudd som ikke er stuerene. Jeg holder igjen enkelte ganger, men av og til gjør jeg ikke det.

I denne situasjonen, det er vanskelig å sette seg inn i den da man ikke var til stede selv, hadde jeg vurdert om det ikke var mulig å sette skuddet mellom skuldrene på bukken. Ved treff der man sikter, knall og fall, kula går ned i lungene og ut i brystbeinet, pent slakt. Ved litt sleiv sideveien, ingen knall og fall men treff i lunger. Ved treff laaangt bak vet alle hva som skjer, er man heldig er man borti ryggen og dyret ligger der, men med en grisejobb pga vomskudd.

 

Et sånt skudd er kun mulig om vinkelen er bratt. En stor bukk, som den beskrevet av trådstarter har en rimlig brei og kompakt nakke, så jeg vil tro at et nakkeskudd bakfra hadde gitt 100% suksess denne gangen. :)

Er trådstarter heldig, vil denne bukken returnere til samme område neste år, da litt større, og han kan muligens få en ny sjangse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...