Jump to content

Dagens utblåsning (Zinkhagl)


mS

Recommended Posts

Nå er jeg lei.... Benyttet nettop en nydelig lørdagsmorgen til å partere forrige helgs ærfugler (som har mørnet en uke i kjøleskapet) og fant, SOM VANLIG, 2-3 zinkhagl i den ene fuglen... Har fått 8 ærfugl hittil i år, hvorav 3 har vært skadesutt med zink, og i fjor var det mye det samme.... Er det virkelig nødvendig å bruke de patronene på den måten? Jeg vet ikke om det er zinkhagljegerene som er dårligere til å skyte enn andre jegere, eller om det er zink som er ett elendig haglmateriale, men noe går hvertfall galt! Så hva enn det er dere med zink i børsa gjør: slutt med det, for det virker ikke og etterlater en helt lass med skamskutte fugl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har de siste to årene jaktet ærfugl fra kajakk.

Hver eneste tur har det vært skadeskutt fugl som ikke tar til vingene.

Totalt jaktutbytte disse 2 årene er omtrent 50 fugl.

~15% av disse er skadeskutt.

 

Jeg har ikke gjort noe nevneverdig for å finne skadeskytingsårsaken, ei heller hatt kontroll på hvem som er skadeskutt når de slenges bak i kajakken. Men i 3-4 fugl har jeg funnet hagl jeg ikke benytter. Dette har vært Zn.

 

Et annet haggelmateriale jeg ikke liker er Bismuth.

Har skutt 2 gås med de for 3 år siden. I begge gås var mesteparten av haglene funnet i fjærdrakta. Dette i form av knuste haggel. Skjønte hvorfor ikke fuglen datt før den ble skutt på 4-5 meters hold... Så ikke bare er det dyrt, det er etter det jeg har erfart er sucky materiale og lage hagl av. Dette var Eley Bismuth Forest BB 12-76.

 

JEg har god erfaring med stål, dersom man klarer og begrense holdene. Dog, stål er ikke optimalt å jakte med i skjærgården.

 

OT, en liten utblåsning, Zn er veldig godt kjent giftig. Hvorfor i svarte hule kan man tillate dette i våtmark. Ellers også for så vidt. Myndighetene må begynne å være konsekvent. Zn laker ut mye lettere enn Pb i nøytralt vann.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at folk bruker zinkhagl er vel at det er relativt billig, jeg ser ihvertfall ingen

annen grunn. Etter min mening burde det vært forbudt å bruke hagl som er vel så giftig

som bly og bare fører til skadeskjyting. Lurer egentlig på hvordan et haglmatriale som er

like giftig som bly kan bli sluppet på markedet, hvor er miljømyndighetene da?. Har samme

erfaring med vismut på gås, sprøe hagl som sitter like under fjæra, bruker nå winchester

xtended eller wingmaster, med de går haglene gjærne gjennom gåsa på 25 meter.

Link to comment
Share on other sites

Nå var ikke poenget med denne tråden å mimre om hvordan alt ut til 143 meter alltid datt i smellen og at det var umulig å bomme den gangen blyhagl var lov og selv de beste patronene bare koster noen få øre stykket... Men heller å fokusre på at Zinkhagl er helt udugelige på sjøfugljakt. At det kun er gode gamle blyhagl som virker er nå åpenbart tull, men det betyr ikke att alle lovlige hagl er dugelige.

 

Av haglepatroner jeg har funnet ut at fungerer i min hagle er det Eley VIP med 36g bismuth #4, som har vist seg å duge utmerket på flygende fugl ut til sånn 30-35m og svømmende fugl ut til hvertfall 15m, og Eley First Steel med 24g stål #7, som er dugelig på svømmende fugl ut til kanskje 12-13 meter og som enda ikke er prøvd på flygende fugl(og kommer neppe til å bli prøvd heller). (grunnen til maks 15 på svømmende fugl er at utover det blir det gjærne litt tynt med dekning, ofte er det ikke stort mer enn hodet som er over vann på en ærfugl og vitale deler av det hodet er vel omtrent på størrelse med en oliven. Det hjelper lite med gode haglamaterialer, om alle haglene bommer på vitale deler).

 

Edit: har tenkt å fortsette å skrive zink med Z og morro med dobbel R, uansett hva dere språknazier sier. Men grensen går før "rimelige leie biler", "ananas biter", "rå dyr jakt rifle" og "smult ringer" .... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har de siste to årene jaktet ærfugl fra kajakk.

Hver eneste tur har det vært skadeskutt fugl som ikke tar til vingene.

 

 

Husk nå at ærfuglene har en tendens til å ta til seg litt vel mye blåskjell enkelte ganger, og da får de ikke lettet, samme hvor mye de prøver. Så at de ikke tar til vingene er ikke ensbetydene med skadeskyting. Men at det også er mye fugl med hagl i seg, det er det liten tvil om, dessverre! Har vel blitt gjort noen undersøkelser på dette i Danmark mener jeg, husker ikke resultatene men..

Link to comment
Share on other sites

Vis man har lyst til å få vek sinkpatronene er det vel bare å tipse miljømyndighetene, regner med at

det vile blit et forbud ganske raskt. Vile ikke vært noe tap å bli kvit de, tvært imot, å få fjærnet

et haglmatriale som er giftig og som er dyreplageri å bruke ville vært bra.

 

 

Dem må da vel ha fått med seg at sink er lovlig å benytte på jakt etter alle de debatter i forumer, blader, lov fra regjering/storting osv. Hvis ikke så blir jeg rett og slett skuffa over dem som organisasjon som følger så dårlig med på ting som skjer i kongeriket Norge. Men om dem har oppdaga det, så er jeg like skuffa over at dem ikke har kommet på banen og lagd et totalforbud mot den dritten der. Så jeg er like forbanna på dem uansett åssen det ligger an...

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at folk bruker zinkhagl er vel at det er relativt billig, jeg ser ihvertfall ingen

annen grunn.

Her er jeg enig med deg, og mistenker at de som skyter mye (på alt) og bommer mye bruker billige skudd, altså sink. Som sikkert ikke duger på sjøfugl, om du ikke treffer skikkelig. JEg ser ingen grunn til å bruke sinkpatroner.

 

Det snakkes om at sinkhagl er så himla dårlig for en finner skadd fugl med 3-4 hagl i, vel, det var skadd fugl med bly også, for 20 år sida. Dårlige skudd og langt hold - med annen ammo kan en skyte på lengre hold, akkurat som en kan skyte på enda lengre hold med rifle. Det er et valg man tar, når en velger våpen og når en velger å skyte, ikke en iboende feil i haglmaterialet. MEn som sagt, man gir seg selv et handicap.

 

 

Etter min mening burde det vært forbudt å bruke hagl som er vel så giftig

som bly og bare fører til skadeskjyting. Lurer egentlig på hvordan et haglmatriale som er

like giftig som bly kan bli sluppet på markedet,

Nå er jeg lei,

hvor har du dette fordømte tøvet fra? Gjentas i tråd etter tråd... Kan du dokumentere at sink er "like giftig som bly"? Fan du kan jo spise det. Faktum er at det er et vesentlig sporstoff hos mennesker iallefall, og visstnok bedrer sædkvaliteten :roll: Du kan bli syk av sinkmangel, vi smører sinksalve i ræva på ungene til stadighet... Du trenger ca 10mg om dagen.

Giftig? Kan du være så snill å slutte å fare med regelrett løgn! Forbanna piss!

 

Det er greit å synes at bly bør kunne brukes i hagl, f.eks. fordi det er lite sannsynlig at det løses ut i fjellheimen (not so i våtmarker), det blir så spredt at det ikke betyr noe osv. jeg er uenig, men men man kan mene ulike ting om hva som er akseptabelt eller ikke. Uansett mener jeg at vi har fått et utmerket haglmateriale idag, som er mye mer effektivt enn bly, vi trenger ikke bly! Kun de som skyter ørti skudd (Iog de skyter ikke så mye fugl) trenger BILLIGE HAGLPATRONER, til de er uansett stål enda billigere enn bly.

 

MEN Å KONTINUERLIG KOMME MED DIREKTE GALE PÅSTANDER, det er kun, og intet annet enn LØGN! Hold for faen kjeft!

 

Bly er giftig (blant det mere giftige som fins av vanlige stoffer) og sink er så og si ikke giftig uten i svært store mengder. Det går ikke an å synse og lyge seg bort ifra faktum

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Lead

http://en.wikipedia.org/wiki/Zink

 

Begynner å lure på om du har kronisk blyforgiftning :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

I amerika må nye haglmatrialer testes for giftighet før de blir godkjent for produksjon, vet ikke om det finnes

noe slikt system her i landet. De kan umulig ha fåt godkjent sink i en slik test, skuffet over at ikke myndighetene

er konsekvente på bruk av giftige metaler i ammo, det beviser vel at blyforbudet bare var en prinsipsak for de. De

får bruke sink de som vil det, men da tar man lite hensyn til human jakt etter min mening. Har funnet flere raporter på

netet som fastlår at sink i metalisk form er giftig, trenger ikke søke mye for å finne disse raportene.

Link to comment
Share on other sites

http://en.wikipedia.org/wiki/Zinc_toxicity

 

Sink ER giftig, det kan det ikke være noen tvil om. Sammenlikningen med bly er vanskelig, i det minste krever det at man setter seg grundig inn i emnet. Bly har en lei tendens til å akkumulere seg i næringskjeden, er usikker på om sink har samme evne til det. Men på den andre siden er sink lang lettere absorbert ved oralt inntak (svjv primær kilde for fugl i våtmark) enn bly, så den akutte giftigheten til sink kan godt være like ille eller verre enn bly.

 

Som Gåsejegeren med det lange nicket påpeker er ikke sink godkjent i USA, og systemet til US FWS er milevis foran det vi driver med her på berget. Å jakte på lettskutt vilt som due og rype har jeg ikke noen store innvendinger mot så lenge man har testet egenskapene til patronen, men å bruke slike materialer i våtmark og på hardskutt vilt som sjøfugl høres ikke ut som god medisin for annet enn økonomien.

Link to comment
Share on other sites

Siden sink er et ræva haggelmateriale, som i mine øyne burde vært forbudt på jakt, smerter det meg virkelig å måtte opplyse dere et par fakta om sink og giftighet. Mulig jeg angrer på dette, men ærlighet skal ifølge visfolket vare lengst.

 

Sink i fast form er overhodet ikke giftig. Tvertimot er det viktig for kroppen, og særlig imunforsvaret ditt, at du har et inntak av sink gjennom kostholdet ditt. Sink finnes naturlig i de fleste kornprodukter, og det er viktig med sink i jordsmonnet for at planter skal vokse og trives. Hvis du har mangel på sink i kroppen, vil du føle deg slapp og energiløs.(Ta en tur innom helsekostbutikken neste gang du er i byen. Så kan du se hvor mange kosttilskudd på hylla som innholder sink). Sink er meget bra for å få sår til å gro, og brukes derfor i babyrumpesalver, og zinksalven er også fin for voksene folk som klør seg mye i ræva.

 

Størst konsentrasjon av sink i menneskekroppen er faktisk i sæden til mannen. Så hvis damene deres er like feilinformert som dere, så for guds skyld hold kjeft om dette. Ellers blir det lite spill på kjøttfløyta fremover. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Alt er jo giftig om en får nok av det Fulmen. Å snakke om giftighet når det krever f.eks. frie sinkioner, som bare fins i sterke syrer blir bare tull.

er sink lang lettere absorbert ved oralt innt

Fugl driver jo å grauser på ting i denne kråsen sin, så de tar jo opp bly like fint som alt annet. For mennesker er det nokså sikkert som du sier. Men det er en litt annen diskusjon, å snakke om hva som skjer konkret når en spiser det. Bly er såpass mye giftigere at det ikke trengs å tas opp noe i nærheten av like mye heller.

Bly er giftig over lang tid, og forårsaker flere uheldige tilstander ved svært lave konsentrasjoner, der er å merke seg at barna som bodde ved et bly/sink smelteverk, fikk blyforgiftning....

Les denne, det er ikke pent http://en.wikipedia.org/wiki/Lead_poisoning

 

Vi har i oss sink i øst og vest, ifra medisin mot halsbrann til kosttilskudd, deodoranter og shampo.

 

Ikke mange som bruker blymønje lenger? Hva, fulmen, ville du helst lagd leker til ungene dine av, bly eller sink?

Hva skjer egentlig med sinkhagl i naturen forresten, skulle tro de løses nokså raskt,

 

At det som han over her sier, er et forbanna drittmateriale til hagl, er noe helt annet. Hva blir det neste, aluminium?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sink i fast form er overhodet ikke giftig.

 

Si meg, leste du linken jeg postet? Da hadde du kanskje fått med deg dette;

The free zinc ion in solution is highly toxic to plants, invertebrates, and even vertebrate fish. The Free Ion Activity Model (FIAM) is well-established in the literature, and shows that just micromolar amounts of the free ion kills some organisms

 

Sink i fast form er kanskje ikke giftig, men spiser man sink er det ikke lenger i fast form. Bly er som kjent svært giftig, men inntaket begrenses noe av den lave løseligheten. Med sink kan man anta at all sink blir løst opp av magesyren og burde derfor gi bortimot 100% opptak i kroppen. Jeg prøver overhodet ikke å frikjenne bly, tvert i mot, at bly er giftig og har en lei tendens til å konsentrere seg i næringskjeden er velkjent. Men det er ikke noe argument for å bruke et materiale som vi vet er akutt giftig som et alternativ.

 

Tvertimot er det (sink) viktig for kroppen

Det er ting som salt og vann også, likevel kan begge være dødelige i høye konsentrasjoner (og da snakker jeg ikke om å drukne eller å få en palle med bordsalt i hodet).

 

Hva skjer egentlig med sinkhagl i naturen forresten, skulle tro de løses nokså raskt,

Har du sett på galvaniserte gjenstander? Så lenge vi ikke snakker om ekstreme miljøer som sjøvann holder galvanisert stål seg svært bra.

 

Poenget er at sink er ballistisk dårlig, kjemisk lett løselig og biologisk giftig i større konsentrasjoner. Det positive er at et er relativt mykt og billig. Det finnes alternativ som er både mykere og mindre giftige, så det eneste virkelige argumentet for å bruke sink er pris. Jeg har råd til å bruke noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er vel at sink er alt for dårlig som matriale i haglammunisjon, at bly er borte betyr egentlig ikke

så mye for min del, fins alternativer jeg syns er bedre en det blyet var og det tar jeg meg råd til å bruke.

 

Amen. Sink suger møkk på alle punkter unntatt pris, vi har råd til å velge noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...