Jump to content

er alt håp ute?


gunbug

Recommended Posts

ent.

Tenk deg at du er på smygjakt og nærmer deg grensa til naboen. Plutselig støkker du uforvarent en hjort som flyr rett over til naboen, du hører ett smell, og forstår at naboen fikk denne. Smak litt på hva du tror du ville følt i denne situasjonen.

 

Jeg hadde blitt litt irritert for at jeg ikke fikk den selv, men så hadde jeg gått bort til naboen og gratulert han med hvilken heldiggris han var som fikk hjorten servert rett i fanget :) Neste gangen kommer hjorten kanskje andre veien.

 

Jeg har en viss forståelse for de som ikke ønsker å få harehundene sine ødelagt av et storvilttfall, men at det også skal være fyfy å skyte hjorten som kommer luskende 10 minutt foran en gneldrende Dachs klarer jeg ikke helt å se. Men om en ikke tåler at naboen skyter hjort en selv støkker ut av sitt eget terreng, så forstår jeg godt at en kan irritere seg over dette også :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@ Vingemutteren

 

Jeg er helt enig med deg i at folk skal overholde båndtvangen, og at det er uakseptabelt at folk flyr rundt i mai måned med løse hunder som angreiper rådyrkje og andre ville dyr.

Har selv møtt på folk langt utenfor turstiene her i skogen med løse hunder og da tror de det er greit å slippe. Jeg har da forklart på en hyggelig måte at båndtvangen er for å beskytte dyr og ikke mennesker i sommermånedene, og dette er faktisk ikke i alle vanlige hundeeieres bevisthet.

 

Videre så jeg på nrk nyheter i forbindelse med en av hundeskyting episodene at NKK ville jobbe for å endre hundeloven, slik at en hund skulle få bedre værn og ikke kun sees på som en gjenstand.

 

Hvis folk der du bor har begynt å holde hundene sine i bånd og følge loven er dette fin, men hvis grunnen er forde de er redd for at hunden skal bli skutt er det noe galt mener jeg.

 

Selv er jeg ikke noengang redd for at hunden min blir skutt da jeg ikke tror det er så mange som har nok gjennomtrekk i toppen til å gjøre dette.

Husker episoden fra i fjord da 2 buhunder (tror jeg det var) ble skutt da de jaget hjort i vestlandsliene. Dette er noe jeg selv aldrig ville gjort om de så aldrig mye ødla jaktdagen for meg.

I slike tilfeller må hundene tas opp, og hunde eier må bøtlegges kraftig.

Videre tror jeg det riktige vil være å straffe folk som gir f... med kraftige bøter dette vil sansynligvis ha en preventiv virkning.

 

De politidistriktene som har en holdning som sier at det er fint at det blir skutt en hund fra tid til annen utfører vel heller ikke sin plikt på korrekt måte.

De burde heller ta kontakt med de som trenger å bli strekt litt for hundeholdet sitt, og ikke gi f.. i om hunden dems blir skutt.

For det kan vel ikke være et kjempestort problem der alle gir faen i hva som er gjeldene regler?

 

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

(enkelte steder rundt om, har politiet på det nærmeste uttalt at de ser på avlivning som den mest effektive måten å få kontroll på brysomme hundeeiere i området).

 

Hva?? Dette blir omtrent som å si at "Det er fint at endel folk blir drept i trafikken hvert år, slik at de blir flinkere til å passe fartsgrensene."

 

Ellers så synes jeg hele tråden virker som en Vestlandsproblem - herregud så mange trangsynte folk det må finnes på den kanten. (og snakker jeg utelukkene om holdninger til jakt med hund)

Link to comment
Share on other sites

Vil bare si at eg støtter fult opp om siste innlegget til SauerHansen.

Og legge til et par ting.

Det er fult lovleg å ha hund. Det er fult lovleg å jakte med løshund. Hunder har ein samfunnsnytting verdi på mange måter. Detter er som det meste anna regulert med lover som alle må forholde seg til på ein fornuftig måte. Å komme med påstader om at 9 av 10 hundeeiger bryter loven har ingenting med fornuft å gjere.

Ein hund er eit levende vesen. Den har eiga vilje og evne til å tenkje sjølv. Du kan gjennom sammspel med hunden lære den opp og dra nytte av dens gode eigenskaper. Det er ikkje ei maskine du kan programere til å gjere som du vil, og du klarer aldrig å gardere deg 100% mot ulykker og tabber. Det er tusen feller å gå i. Hunden min har fått opp gangdør og låst ytterdør ein gang. Gjer det meg til ein lovbryter?

Dykk som meiner at vi som held hund er eit stort problem vil eg annbefale å ta seg ein tur til nokon som har hund som er i aktiv bruk. Sjå på kor mykje tid det tek å få til ein god hund, sjå på kor mykje resurser vi legg i dette. Sjå på kor stor glede vi har av dette og kva vi kan tilføre samfunnet før dykk sier at avliving er greit som noko anna en siste utveig.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Nå er det flere som snakker om "trangsynte" vestlandsjegere når det kommer til jakt med hund :evil: Etter mine erfaringer så er ikke alle hundejegere på østlandet noen engler heller! Da vi var på skogsfugljakt i Hedmark, hadde vi kjøpt kort på et forholdsvis stort område. Der hadde det vært stengt for småviltjakt i 14 dager for at elgjegerne skulle få tatt ut dyra sine. Da vi ankom jaktterrenget og satt på en skogsvei for å planlegge ruta kom en pick up med en godt voksen mann med en flott gråhund og fortalte at i dag skulle de jakte elg med løshund, så vi måtte, og det var ingen tvil om MÅTTE, holde oss til et lite område nord vest i jaktområdet vi hadde betalt for og reist langt for å jakte i. Dette var da utelukkende for at vi ikke skulle ødelegge løshundjakta deres. Dette har skjedd på samme plass ved to anledninger, men forskjellige elgjegere.

 

Nå er ikke dette snakk om løshund som drar over på nabovaldet, men likevel synes jeg det kan vise noe om at det ikke nødvendigvis kun er vestlendinger som er trangsynte!

Link to comment
Share on other sites

Nå er det flere som snakker om "trangsynte" vestlandsjegere når det kommer til jakt med hund :evil: Etter mine erfaringer så er ikke alle hundejegere på østlandet noen engler heller! Da vi var på skogsfugljakt i Hedmark, hadde vi kjøpt kort på et forholdsvis stort område. Der hadde det vært stengt for småviltjakt i 14 dager for at elgjegerne skulle få tatt ut dyra sine. Da vi ankom jaktterrenget og satt på en skogsvei for å planlegge ruta kom en pick up med en godt voksen mann med en flott gråhund og fortalte at i dag skulle de jakte elg med løshund, så vi måtte, og det var ingen tvil om MÅTTE, holde oss til et lite område nord vest i jaktområdet vi hadde betalt for og reist langt for å jakte i. Dette var da utelukkende for at vi ikke skulle ødelegge løshundjakta deres. Dette har skjedd på samme plass ved to anledninger, men forskjellige elgjegere.

 

Nå er ikke dette snakk om løshund som drar over på nabovaldet, men likevel synes jeg det kan vise noe om at det ikke nødvendigvis kun er vestlendinger som er trangsynte!

 

Han karen var sikkert født vestlending :mrgreen:

Neida, man har noen raringer overalt ingen har sakt noe annet.

Men det er ikke til å stikke under en stol at de fleste historiene om dette er fra vestlandet.

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Som sauerhansen hadde jeg nok ikke vert det minste redd for å få skutt hunden min om jeg hadde hund. Med mindre jeg visste den var en racer etter sauene, da hadde jeg skutt den selv (eller prøvd å gitt den til noen som ikke bor ett sted der slikt blir ett problem).

 

Hva angår politiet, har de (de er ett vidt begrep, og i hovedsak det enkelte lensmannskontor der man ser slike saker dukker opp) mer enn en gang påpekt at de ikke har resurser til å følge opp hundeeiere. De har rett og slett for mye annet å holde på med, og da skjønner en bedre hvorfor de i det stille ser posetivt på saker som havner i media, der det er klart at skytter hadde sitt på det tørre. Man skal ikke lese/høre mange intervjuer, før man kan lese såpass mellom linjene (les/hør intervjuer der politiet er kritiske til hundeeiere i samband med båndtvang). På det private plan, ville jeg vært svært så uklok om jeg navngav enkelte polititjenestemenn i M&R sine private "off the record" uttalelser, jeg konstaterer kun at gitt at omstendigheten er innenfor de loven har gitt for lovlig avlivning av problem hund, så er dette langt i fra ett problem for de, heller tvertimot grunnet i deres øyne en "god" signaleffekt av situsjonen.

 

Hva angår at 9 av 10 hundeeiere bryter loven, så kan jeg si at jeg ennå har til gode å se en hundeeier som ikke har brutt loven (forresten, jo en jeg nylig møtte på med ettersøkshund, men gi oss litt tid, så tenker jeg at jeg ser ett lovbrudd der også :wink: ).

 

Det første enhver hundeeier, også de med jakthund. Må huske, er at en hund alltid skal være innenfor synsvidde (den vanligste er vel denne med at hunden springer ute av syne bak huset, og vips er loven brutt). Dernest at den alltid skal være under kontroll, noe som vell må kunne sies å tilsvare at man må ha en nærmeere 100% forventning til at innklallingen fungererer (i virklighetens verden er vell 90% ett godt tall?).

 

Dernest må eiere og brukere av jakthunder, huske at alle lover for hund gjelder selv om en har jakthund. Eventuelle unntak kommer først inn i de aktuelle situasjonene med JAKT trening, og JAKT. D.v.s. at 99% av tiden, er selv jakthunder bare vanlige hunder.

 

Selv en tidligere lensmannsbetjent her i området, innrømmer glatt at det knaptnok er mulig å trene en hund i innkalling uten å bryte loven. Som han sa, man må bare bruke fornuften, og finne best mulig egnede steder for å trene (han trener blant annet i min sauehegn, dog i hovedsak når der ikke er sau, da den ene hunden er litt, skal vi si rampete? :wink: ).

 

 

Jeg regner ikke situasjoner der en hund en sjelden gang klarer å lure seg ut som brudd på loven, kun at det gir ansvar som ved brudd på loven. Ved gjentatte rømninger, er de derimot klart brudd på loven. Som nevnt er hunder ett dyr, og dyr er uberegnelige. Så noe slakk må man selvfølgeligt gi, selv om det at dyr er uberegnlige i seg selv tilsier at man skal være ekstremt varsom med hva en lar dyret få adgang til å gjøre.

 

 

 

Personlig er det lite jeg fryder meg mer over enn når jeg ser godt samspill mellom dyr og menneske. Og jeg er ikke værre på det enn at jeg inrømmer at enkelte for min del kan få gi blaffen i båndtvangen og gå rett gjennom saue flokken vår, og det eneste jeg ønsker er muligheten til å gi hunden litt ros og kos.

 

Resten av røkkla vill jeg overhode ikke se uten bånd i sauehegnen, så lenge sauene er ute. Dette handler om tillit og kunnskap om den enkelte hund og hundeeier. Noen tar seg bryet med å få skikkelig dressur, men det fleste gjør det desverre ikke. Noe som jeg mener viser at de som er flinke, aldri taper ved dialog med grunneiere. Det får da muligheten til å vise frem den kontrollen en har over hunden, og derved muligheten til å bygge opp tillit. Og jeg vill anbefale hundeeiere å la grunneiere få bli kjent med dyrene deres, vi er bare mennesker vi også. Og det å bli kjent med ett dyr kan aldri bli feil (om hunden er i vater og er godt trent). Det hele handler som vanlig om tillit.

 

Huff da, off topick så det ljomer det her gitt. :D

 

P.s. Med de valdstørrelsene og vald plasseringene som man gjerne har på vestlandet, er det jaggu ikke rart. Her kan man ofte ikke slippe en fjert uten å ødelegge for noen andre. :(

Link to comment
Share on other sites

Den episoden Larssan refererer til kunne like gjerne hendt i bygda mi (og hvilken som helst anna østlandsbygd). Elgjegere, og da spesielt gråhundjegere (her stigmatiserer vi skikkelig, ikke sant :lol: ), er VIRKELIG trangsynte når det gjelder deres jaktform. Må nevne at jeg sjøl også jakter elg, men da fortrinnsvis smygjakt.

Link to comment
Share on other sites

takk larsan og urogallus ! so fekk vi bekreftet det også :wink: skulle vel vere rart om hundefolket østafjels , ikkje skit litt i eige reir også,når dei er so ivrige til å skite i andres :lol:

hadde ønskt att det hadde blitt fokusert litt meir på det tråden va ment for ,altså ikkje kva folk: ønsker ,mener eller føler burde vere lov,men kva som faktisk er lov. så får eg heller tåle å bli kalla trangsynt og hensynsløs, for att eg ikkje godtar "moral løs pøbel" på eigen grunn!

 

ps, personlig er eg sjølv ikkje redd for å få hunden min skutt,da eg faktisk har kontrol på den!

 

si vis pasem para bellum ! berre like mottoet !

Link to comment
Share on other sites

Desse 99% dine veit eg ikkje korleis du kjem fram til. Men ein ting kan eg fortelje deg Vingmutteren at får du ein god hund ved å trene/bruke den 3,65 dager i året så er du jævla heldig.

Eg gjer ingenting ulovleg når eg jakter med løshund. Eg gjer ikkje noko ulovleg når eg slepper hunden min på skadd vilt. Eg gjer heller ikkje noko ulovleg når eg trener hunden min. Det er ikkje ulovleg om ein hund kjem utenfor synsvidde. Det er ønskeleg i dei situasjoner det er påkrevd!

 

Dette med ansvar er eg fult klar over. Eg er og oppteke av at det eg held på med ikkje skal være til genanse for andre. Den dette må da gå begge veger. Treng vi ikkje gode ettersøkshunder for eksempel? Treng vi ikkje lavinehunder?

Ueinigheit og uoverensstemmelser finn vi da overalt der det er folk, og det meste kan løyses med dialog. Prat sammen, det ein ikkje klarer å løyse i ein venleg tone klarer ein sjelden med sinne.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Innenfor synsvidde er det dummeste jeg har hørt :shock: hvordan i helvete skulle man da jakte med hund skal den legge av losen når den ikke ser eieren lenger? eller skal man kalle den inn når den tar over en haug? blir for dumt dette her det vet de som jakter med hund . er greit med kontroll over hunden men må være grenser har jo drever selv og mister rett som det er øyekontakten med den :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ok gunbug. Jeg ser selv, at jeg burde fokusert mer på tema, og mindre på personkaraktestikk i foregående innlegg. Jeg forstår nå at dere lever i steinalderen borte hos dere. Derfor vil jeg nå heller prøve å gi deg råd, som kan løse mange problemer med hjortejakten i din kommune.

 

Ta kontakt med dine grunneiernaboer. Prøv å få til et lite gunneierlag. Dette er liten jobb, og dere behøver ikke ha mange møtene i året. Her kan dere enes om hundebruk på deres eiendommer. Jeg oppfordrer til langt mer tolleranse, enn du gir inntrykk av å ha i dine innlegg. Men det viktigste er tross alt, at dere blir enige om noe.

 

Klarer dere dette, setter dere et godt eksempel for andre grunneiere i din kommune, som kan danne sine egene grunneierlag. Sammen velger dere representanter til ett Storvald. Storvaldet legger føringene både for kvotebestemmelsene og jaktregler som skal vedtas av kommunen. På denne måten, er det dere som bestemmer over hjotejakten på deres egene eiendommer. Og ikke en fjott borte på kommunekontoret, som har mer enn nok med å diskutere sin egen lønn med rådmannen.

 

Det er kun på denne måten dere virkelig kan forvalte jakten på egen eiendom. Og det er slik det er ment til å være, med grunneiers jaktrett. Med Storvaldet har dere også et skikkelig klageorgan. Slik at dere slipper å plage kommunelegen med konflikter dere imellom.

 

Får dere til dette, vil alt bli mye lettere, og du som grunneier har en langt større påvirkning på din egen og andres jakt. Og jeg kan ønske velkommen inn i det 20'nde århundre.

Link to comment
Share on other sites

32-40 win. Takker antakelig ,for heile/halve vestlandet , for steinalder komplimentet ditt. Aldri verken før eller etter, har vel samspillet melom dyr og folk ,(også hund og folk)vert større en da,problemet oppsto nenlig ikkje før urbaniseringen innhentet oss. He he :lol:

takker for ditt siste innspill, det var av en masse større karakter,og blir dermed mer tatt til etterretning!

mvh gunbug

Link to comment
Share on other sites

Ser at enkete refererer til lensmannsbetjenter som om det er en etterrettlig kilde til lovverket, og når en eller flere sier det er greit og ønskelig at flere hunder blir skutt til skrekk og advarsel så er vel vedkommende totalt på viddene.

 

Dette faktum at lensmenn driter seg ut skjer ofte, her forleden var det en arbeidsulykke hvor en unggutt falt gjenom et tak under legging og skadet seg alvorlig, lensmannen stod frem i lokalavisa og proklamerte at "slikt skjedde under arbeid i høyden" han hadde ikke hørt om arbeidsgivers ansvar for utøvelse av høydearbeid....

 

Arbeidstilsynet stod i avisa dagen etterpå og dementerte lensmannes uttalelser og stengte byggeplassen.

 

Etter å ha opplevd jakt på vestlandet og sett den kulturen som råder der, med nabokonflikter, grensetvister osv. og holdninger som sier ; meg og mitt !.....ønsker jeg lykke til ! gjerrigknarker...

Link to comment
Share on other sites

Vingmuttern skrev : " Det første enhver hundeeier, også de med jakthund. Må huske, er at en hund alltid skal være innenfor synsvidde (den vanligste er vel denne med at hunden springer ute av syne bak huset, og vips er loven brutt). "

 

Ha ha måtte le godt når jeg leste dette. Ser for meg når jeg slipper revestøverne mine at de alltid skal holde seg innen for synsvidde :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror noen av hundefolket misforstår vingemuttern med vilje her. Jakthunder ute av syne kan nok gjøre ting de ikke skulle gjort. Å da er de utenfor eiers kontroll. Om en slik løs jakthund feks finner på å jage sau, kan det desverre være det siste den gjør. Å det er kansje det vingemuttern vil fram til?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lese gjennom det meste i tråden så forstår eg trådstarter sin frustrasjon!

 

Vingemutteren har som vanleg mykje rett i det han skriv om lover og hundehald.

 

Foxhound, drever69, Knotten og ein del andre bør setje seg ned og lese kva Vingemutteren har skrive i sine innlegg og ikkje kva dei trur han har skrive!

 

Har ein hund så må ein lære seg forskjelen på å gå tur med hunden og kva som er lovleg når ein gjer det. Og kva som gjeld når ein er på jakt eller trenar hunden til jakt.

 

Går du på tur med hunden skal hunden vere under kontroll ( i band eller innanfor synsvidde med full kontroll), og du kan gå kvar du vil i utmark. På jakt/ trening skal du ha grunneigars tilatelse til den aktiviteten du held på med. Og hunden skal følgast opp på ein forsvarleg måte. Underforstått skal du vere saman med hunden i skogen og ikkje reise ein annan stad ( jobb. skule o.s.v ).

 

Som trangsynt vestlending så skjønar eg ikkje kvifor ellers lovlydige oppegåande menneskje ( austlendingar spesielt ) ikkje klarer og forhalde seg til lova når det gjeld hundehaldet sitt. Men eg har sett det ofte når eg er på austlandet at folk ikkje bryr seg. ( Svigerfaren min lufter hundane morgon og kveld med ein tur bort i skogen og slipper dei. Uansett årstid og kvar han er i landet, men han er jo fra austlandet der alt er lov! )

Link to comment
Share on other sites

Kanskje flere som burde lese hva som faktisk står i lovverket :

 

§ 9. Unntak fra sikringsreglene

 

Båndtvang fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 6 og 7 gjelder ikke for

 

a) hund når den brukes i reindrift,

b) dressert bufehund når den brukes til å vokte storfe, sau eller geit,

c) hund i aktiv politi-, toll-, militær- og redningstjeneste eller under trening eller prøving for slik tjeneste,

d) hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt,

e) særlige bruksformål, avgrensede områder eller nærmere angitte hunderaser eller hundetyper eller for hunder som har særskilt trening, når dette er fastsatt av kommunen ved forskrift eller enkeltvedtak. Ved dette kan kommunen bl.a. legge ut et område som dressurområde for hunder, dersom samtykke som nevnt i § 8 første ledd foreligger,

f) hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e.

 

Hund som nevnt i første ledd bokstav a til d eller i bestemmelse som gjelder særlige bruksformål etter bokstav e, kan på en aktsom måte slippes slik det er naturlig ut fra bruksformålet.

 

En hund som nyttes som jakthund eller er under trening eller prøve for dette, kan slippes på en aktsom måte slik det er naturlig ut fra bruksformålet, når dette ikke er strid med viltloven eller regler om båndtvang. Det samme gjelder for trening og prøving av ettersøkshunder.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest litt i denne tråden og et par andre med samme innhold, så tror jeg vi på "hundeavls terminologi", kan konkludere med at Vestlendingers frykt for hundejakt er trygt forankret i mange genrasjoners "linje-avl"! 8) Det vill nok ta noen genrasjoner og avle dette bort, men med langsiktig planlegging, hjelp av urbanisering og sterk miljøpåvirknig tror jeg vi har en god mulighet til å få opp aksepten i fremtidige "avkom"! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Beagle : Så du mener altså at en jakthund på jakt må være innenfor synsvidde for å ferdes innenfor lovverket ?

 

Har eg skrive det nokon plass!

 

Nei, ein jakthund på lovlig jakt trenger ikkje å vere innanfor synsvidde. Og lovleg jakt er den på når den blir slept i eit terreng ein har lov til å jakte med hund i.

 

Kor stort eit slikt terreng må vere kan diskuterast, men eg er av den oppfatning at ein skal kunne forvente at eit opptak med påfylgjande los skal vere mogleg å ha i eige jaktfelt. Sjølv så disponerar eg eit lite felt på hjortejakta ( ca.1200mål største grunneigaren har ca.250mål og minste 10-12mål) og meiner dette er for lite. Sjølv om dyra vert tekne ut midt i terrenget. Jakt med laushund krev større områder og det er det diverre ikkje alltid like lett å få til i områder med mange små grunneigara!

Link to comment
Share on other sites

Det første enhver hundeeier, også de med jakthund. Må huske, er at en hund alltid skal være innenfor synsvidde (den vanligste er vel denne med at hunden springer ute av syne bak huset, og vips er loven brutt). Dernest at den alltid skal være under kontroll, noe som vell må kunne sies å tilsvare at man må ha en nærmeere 100% forventning til at innklallingen fungererer (i virklighetens verden er vell 90% ett godt tall?).

 

Dernest må eiere og brukere av jakthunder, huske at alle lover for hund gjelder selv om en har jakthund. Eventuelle unntak kommer først inn i de aktuelle situasjonene med JAKT trening, og JAKT. D.v.s. at 99% av tiden, er selv jakthunder bare vanlige hunder.(

 

Dette betyr ganske så enkelt at regler for jakt og trening til jakt, kun gjelder ved jakt og trening til jakt.

 

Er man ikke på jakt eller i spesefik trening for jakt, er hunden en vanlig hund. Og skal alltid være innenfor synsvidde og alltid under kontroll/i bånd. Sitter ikke innkallingen, skal hunden uansett alltid være i bånd. Da eier ikke kan hevde å ha kontroll over en hund der innkallingen ikke sitter (og der er det nok de fleste som lar hunden få løpe fritt daglig bryter loven, muligens uten å vite det selv).

 

P.s.

Hva angår mine lange innlegg, så forsøk å lese de enkelte delene for seg. Og man finner fort at når de blir lange, så er der forskjellige elemeneter i omtrent annenhvert avsnitt. Desverre kansje ikke så lett å henge på, men de er i det minste en god øvelse i å skjerpe konsentrasjon og oppfattelses evne (hint, dette innlegget er tre delt, sitat, svar, og etterskrift). :wink:

 

Ett godt tips kan være at man aldri skal sitere hele eller deler av en settning, uten å sjekke om resten av settningen eller settningen forran eller bak er relevant for forståelsen av det utsagnet en klipper ut (slik som flere har gjort, da de har fått det til at jeg mente at en hund under jaktutøvelse må være innenfor synsvidde).

Link to comment
Share on other sites

Vingmuttern : Tråden handlet jo vitterlig om en hund sluppet på jakt eller ? ....derfor misforstod jeg deg / eller du forklarte deg ikke godt nok :wink: Ang dine lange innlegg så var det delvis spøk , derfor brukte jeg :wink: , men et snev av sanning var det nok også.

 

Og selvfølgelig skal en jakthund , kanskje spesielt en jakthund , holdes i bånd / inngjerdet / " innenfos synsvidde " i båndtvang perioden eller på annen manns grunn hvor man ikke har jakt. Men problemet her var vel hund på jakt , eller misforstod jeg det også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vestlandsjeger, eg ler so tårene trille, :lol: og vi som får beskjed om att vi ligger etter,men så er vi faktisk 100 år foran 32-40 ,er det rart diskusjonen går tungt.he he

32-40 win,det er fort gjort å gå seg frampå,og derfor er det vel viktig att alle tenker før dei skriv,og ikkje skriv for å skrive,for vips,so har plutselig motparten verdens beste kort på hand.

:Vestlandsjeger,kjekt m 4 ess i poker :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når vi snakker om jakt og jakthunder regner jeg med de fleste mener ved bruk av hund i lovelig jakttid og på vald der en jakter ,forstod det når jeg leste innlegget til vingemutteren en gang til skjønner hva han mener nå, men blir irritert av alt tull som blir skrevet og sagt .Jakter i farsund og det er et helvete med sauebønder og hunder her ikke gøy nei :( har blitt stoppet mange ganger å fått beskjed om en gang til så skyter jeg hunden , og det er helt ok hvis den tar etter sau men ikke en gang har den vist interesse for sau på de 6 årene jeg har jaktet med den. men de klarer ikke selv å holde sauene innegjerdet. hva hadde de sagt hvis jeg sa jeg skulle slå ihjel sauene som gikk på min eiendom? det har skjedd hos meg mange ganger :shock: Sa det til han ene bonden og fikk til svar han hadde 150 sauer og kunne ikke passe på alle.Men det er helt greit hva fan skal de med så mange dyr ? skal ikke de ses etter? :evil:

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde både grunneierlag og Storvald her hos oss i det 20'nde århundre gunbug. Så det er lenge siden vi lærte å stå på egne ben. Det er nok dere som trenger å ta på alvor, at jaktrett og bestandsforvaltning hører sammen som hånden i hansken. Og ikke lenger leve om en "urbefolkning" styrt av myndighetene. Så får dere i neste omgang lære å forstå at jakthunder ikke kan trylle bort viltet på jaktområdene deres.

Link to comment
Share on other sites

Som bosatt på sørvestlandet kjenner jeg meg ikke igjen i noen av jegerbeskrivelsene basert på landsdel som kommer frem i denne tråden. Antakelig fordi de er like lite treffende som fordommer pleier å være. :roll:

 

Jeg jakter det meste som har jakttidsramme her i distriktet, med og uten hund, drivende, stående og støtende, og har et godt forhold til grunneierne jeg jakter hos - samt naboene. Jeg er med i og sitter i styret i et par grunneierlag, både for hjortevilt og småvilt, og vi er skjønt enige om det meste. Det hadde nok aldri kunnet skje dersom flere hundeeiere var så arrogante overfor grunneiere som 32-40 win og et par andre har vært her i tråden.

 

Det kunne ikke falle meg inn å slippe drivende hund på et terreng som er så lite at bikkja garantert vil løpe over til naboen, uten å snakke med denne først. Ei heller ville jeg finne på å trene bikkja i noens terreng uten å spørre, "fordi viltet har godt av det". Og sitter jeg ved en skogkant og venter på rådyr om morgenen, har jeg overhodet ikke problemer med å skyte dyr for annen manns bikkje om den skulle komme inn på terrenget. Det har ingenting med kjøttjakt å gjøre (Det er forøvrig et argument med tilbakeslag - dersom kjøttet ikke er viktig for 32-40 og hans likesinnede, gjør det vel ingenting om dyret felles av naboen?) men at jeg ikke vil ofre mine egne verdifulle jaktdager til fordel for naboens. Er jeg på jakt, så er jeg på jakt, og om rådyret kommer spaserende inn på mitt terreng på egen hånd, blir skremt av en turgåer eller jaget av nabobikkja gjør ingen forskjell. På samme måte gjør det meg selvsagt ingenting om nabojegerne skyter rype jeg har skremt over til dem, ender som landet i feil dam eller rådyr for hund jeg selv har med meg.

 

Heldigvis treffer jeg ikke mange jegere med slike holdninger og egendefinert "moral" som har kommet frem i denne tråden - det ville i tilfelle ødelagt for de fleste former for samarbeid mellom jegere og grunneiere.

Link to comment
Share on other sites

Hopalong

På samme måte gjør det meg selvsagt ingenting om nabojegerne skyter rype jeg har skremt over til dem, ender som landet i feil dam eller rådyr for hund jeg selv har med meg.

Da vet jo vi det, at din drivende hund ikke er en beagle som kun skal preges på hare Hopalong. Det er fint det, men jeg håper ingen av naboene dine har en heller. For skyter du et rådyr for hans hund da, så kanskje han hilser kun med den ene fingeren, istedenfor hele handa, neste gang dere kjører forbi hverandre.
Link to comment
Share on other sites

Hopalong står her for de jeg anser som den delen av hundefolket som kommer til å vinne frem over alt, rett og slett fordi hundeholdet, hundebruken med mer er basert på innsikt, respekt, forståelse, og samhandling. Gid alle med hund var slik (for den del, gid alle uten hund også var slik). Det er tydeligvis mye godt å plukke opp fra den kanten, både fra de av oss som har og ikke har hund.

 

32-40 Win. Misser derimot stort (selv om jeg tror jeg skjønner hva han egentlig vill frem til).

Slipper du en harehund som man er redd for å få preget på rådyr, ett sted der det finnes en risiko for at noen feller rådyr for den. Ja da har du kun deg selv å takke, tiden da man kunne regne med at hundefolk hadde fortrinsrett er og blir borte. Og har vel forsåvidt jeg kan skjønne, kun eksistert der harejakta har stått sterkt.

 

Så i ett tilfelle der en slipper harehund, så hadde ikke jeg brydd meg om den. Og hadde skutt rådyret. Hvordan skal jeg som ikke har hund vite noe om en hund er det ene lelelr det andre, og hvorfor skal andres jaktutøvelse på annet terreng være noe jeg bryr meg om? Slike krav om at andre skal avståe fra egen jakt er tøffe å slenge ut, spesielt om man ikke engang deler terreng.

 

For meg er det ihvertfall klart at det er harejegeren med rådyr bikkja si, som må gå runden med sine nabovald. Og spørre pent om at folk ikke skal skyte rådyr for Hare bikkja hans. Slik det her fremstilles, er det nesten som om det er ett krav at alle skal ta hensyn noe som i utgangspunktet er hundeeiers problem.

Link to comment
Share on other sites

Så det er lenge siden vi lærte å stå på egne ben. Det er nok dere som trenger å ta på alvor, at jaktrett og bestandsforvaltning hører sammen som hånden i hansken. Og ikke lenger leve om en "urbefolkning" styrt av myndighetene.
Som rein folkeopplysning so kan eg no nemne at denne prosessen har kome ganske langt her i vest og, og det er langt i frå so steinalderland som ein få inntrykk av når ein leser denne tråden. Ein plass mellom 70 og 80 % av felingsløyva i Sogn og Fjordane vert tildelt over bestandsplanar til storvald eller bestandsplanområder, og den andelen er aukande.

 

Ellers so ser eg fram til at det skal komme folk i frå f.eks harehundmiljøet på Austlandet og lære oss på Vestlandet å ta steget inn i "den nye tid"... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slipper du en harehund som man er redd for å få preget på rådyr, ett sted der det finnes en risiko for at noen feller rådyr for den. Ja da har du kun deg selv å takke
Det er ikke så rent få steder, du kan treffe på både hare og rådyr i samme skogen Vingemutteren. Dessuten var harehunden bare et eksempel. Sett at du er en liten grunneier i ett felles vald for elgjakt. Elgjaktlaget er ute å jakter med sin nye, unge løshund av typen grå. Hunden roter seg borti ett rådyrspor som er på vei inn på din grunn. Du sitter der, og feller rådyret for gråhunden. Du bør ikke bli overrasket om elgjaktlaget er villige til å løfte ett par langefingre for deg også
Link to comment
Share on other sites

Da vet jo vi det, at din drivende hund ikke er en beagle som kun skal preges på hare Hopalong.

 

Nei, det har du helt rett i. Men hadde jeg hatt en slik, eller en elghund som i ditt andre eksempel, hadde jeg ikke overlatt til nabojegernes skjønn å holde den ren. Jeg hadde forklart situasjonen for grunneiere og jegere på nabovaldene, og dermed unngått problemet. Og hadde nabojegerne med harebeagle bedt meg la være å skyte rådyr for den, hadde jeg selvsagt rettet meg etter det. På den måten slipper man langfingre fra alle parter. Man kommer stort alltid lengre med folkeskikk enn ved å ta se til rette.

Link to comment
Share on other sites

Dette er selvfølgelig en måte å gjøre det på Hopalong. Og det hadde helt sikkert fungert godt. Til og med når datteren til en av grunneierne tilfeldigvis var ute etter rådyret, og selv om hun ikke hadde fått beskjed av sin far om at din hund ikke måtte skytes for. Dette fordi hun husker side 51 i Jegerprøveboken. Kapittelet Regler for god jaktetikk punkt 6: Skyt aldri etter vilt for annen manns hund dersom du selv ikke jakter i samme jaktlag. Flaks for deg Hopalong.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde både grunneierlag og Storvald her hos oss i det 20'nde århundre gunbug. Så det er lenge siden vi lærte å stå på egne ben. Det er nok dere som trenger å ta på alvor, at jaktrett og bestandsforvaltning hører sammen som hånden i hansken. Og ikke lenger leve om en "urbefolkning" styrt av myndighetene. Så får dere i neste omgang lære å forstå at jakthunder ikke kan trylle bort viltet på jaktområdene deres.

 

Når det gjelder trylling tror jeg ikke det er problemet her. Vi har og erfaring med at mye bruk av halsende hunder fører til at hjorten trekker ut av området. Nå bruker ikke vi halsende hunder i vårt terreng, men det blir brukt i nabo terreng. Det er en effektiv måte å tømme terrenget på. Vi kan sitte strategisk plassert høyt i vårt terreng å se at hjorten trekker ut og over til oss, selv om den ikke direkte blir jaget på. Det er og en kjensgjerning at hjorten turer lite ved bruk av hund, men stikker ut og kan gå lange strekninger. Skjer dette mye trekker den over i områder der den får være mer i fred.

Link to comment
Share on other sites

I filmen Hjortefeber, sier Mr. Akre at hjorten turer i terrenget som bare det for losende hund.

Er dette feil?

Jeg har ingen erfaring på dette området så dette er et reelt spørsmål fra meg, og ikke kverrulering :mrgreen:

 

mvh

Sauerhansen (som vurderer å kvitte seg med en ny 202 highland med den flotteste stokken ever)Bare til info :wink:

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det tror jeg nok har med hva dyrene er vant til.

I den spede start med rådyrjakt med hund her gikk

nok en del loser mere som en rett strek. Det gjør de ikke

nå lenger. Utenom hvis jaktpresset har vært veldig stort

over litt tid. Oftest er det nok jegere som støkker

losdyret som gjør at det drar avgårde.

Nei, snakk sammen, ha dialog med dine jegerkoleger,

og alle kan kose seg med samme hobby uansett hvordan

man utøver den. Med eller uten hund.

Link to comment
Share on other sites

32-40 Win. Har teke eit samandrag av det du har skrive i denne tråden. Kort fortalt er det: Når nokon jakter med hund i naboterenget skal ein avstå fra jakt i eige terreng sliki at ein er sikkerpå at ein ikkje skyt for nabohunden. Uansett kva det er denne losar på :!:

 

Med slike meiningar må det vere lov å lure på kven som er trangsynt :wink: når det gjeld jakt med hund :!:

Link to comment
Share on other sites

Latterlig konklusjon beagle!

 

Tolkningen min av 32-40 Win. blir at du skyter ikke dyr i en los, når du hører det ikke er di bikkje som jager! Om du så er ute uten hund, så skyter du ikke i los!

Det er mine holdninger, at noen nesten prøver å fremstille det som dårlig jaktmoral ser jeg på som direkte latterlig!

Til dere andre som absolutt skyter i andre sine loser, hadde dere vært mine naboer og ikke tatt hensyn til mitt ønske (ja jeg har selvfølgelig dialog med naboene) om å ikke skyte i los for mine hunder! Så skulle jeg lånt bikkja til en bekjent som glefser og nesten angriper folk, utenom hundeieren når den kommer inn på fallet! Idet det smalt i losen "min" skulle jeg gått etter å ledd meg skakk av idiotene som ikke vill samarbeide! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er og en kjensgjerning at hjorten turer lite ved bruk av hund, men stikker ut og kan gå lange strekninger. Skjer dette mye trekker den over i områder der den får være mer i fred.

 

Det er også en kjensgjerning at sier du en ting mange nok ganger, ender det til slutt opp som en "sannhet"!

 

Hjortejakt med drivene hund er en voksende jaktform, tviler på at det vært tilfellet om det førte til at hjorten passerte fire prestehjeld og aldri kom tilbake?!

Neste påstand blir vel at den økende hundejakta er årsken til at hjorten nå sprer seg til større deler av landet, hehe de stopper ikke når de blir drevet, men trekker ut og finner seg nye områder (og har absolutt ingenting med en voksende stamme å gjøre)! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har ett spørsmål til dere "Vestlendinger";

 

Har dere noen forklaring/teori, på hvorfor det vær eneste gang (ja omtrent uten untak) det dukker om saker negativt rettet mot hundejakt, eventuelt avlinginger av jakthunder, stammer dette fra Vestlandet?

Kan det ha noe med at dette er for dere en "ny jaktform" og at det faktisk er en ting dere mangler litt kunskap om? Regner ikke med dere innrømmer det, for ut av innleggene deres her på forumet vet dere jo allerede "alt" om jakt med drivende hunder! Dere ler/latterliggjør uskrevne normer som har vokst seg frem blant erfarne hundejegere fra plasser i landet hvor det gjennom generasjoner er og har vært tradisjon med drivende hunder!

 

Jeg tror, i motsetning til deg Vingemuttern, at jakt med drivende hunder kommer til å få enda større spredning og at de samme normene sakte men sikkert kan vokse frem, også i deres traker, når dere får noen genrasjoner som har jaktet med drivende hunder!

Link to comment
Share on other sites

Kan det ha noe med at dette er for dere en "ny jaktform" og at det faktisk er en ting dere mangler litt kunskap om? Regner ikke med dere innrømmer det, for ut av innleggene deres her på forumet vet dere jo allerede "alt" om jakt med drivende hunder! Dere ler/latterliggjør uskrevne normer som har vokst seg frem blant erfarne hundejegere fra plasser i landet hvor det gjennom generasjoner er og har vært tradisjon med drivende hunder!

1. Om du faktisk har lest mine innlegg ang dette (i staden for å berre lese og ta stilling til dei innlegga som bygger oppunder dine fordommar), so skriv eg nettopp det. Bruk av laus hund på hjort er ganske nytt og foreløpig ikkje so veldig vanleg på Vestlandet. Mange manglar kunnskap om det og mange må få vekk skylappane sine. Men heldigvis går det rette vegen. Stadig fleire brukar diverse hundar på ulike måtar på jakt, og både drivande og støtande hundar vert meir og meir prøvd ut og brukt. Enkelte plassar med stor suksess! Har sjølv vore med å skote hjort i los for hund fleire gongar her i "svartaste steinalderland".

 

2. Kva med våre tradisjonar? Er dei ikkje verdt noko som helst? Vi har no tross alt jakta hjort i over 100 år... Vi har jakta på vår måte som vi har tilpassa vår situasjon, vårt vilt og vårt landskap. Er tradisjonane frå austlandet so mykje betre at vi automatisk skal ta dei inn over oss og adoptere dei?

 

Kan nevne eit eksempel: I det området eg jaktar mest i har vi lang tradisjon med drivjakt. Der møtast grunneigarar, slekt og vener på laurdags morgon for å jakte med "jagarar og liggarar". Mange av dei som er med har ikkje våpen. Men dei likar å vere med på jakt, delta på det sosiale og føle at dei bidreg i jakta i og med at dei er med som driverar. Mykje av rekrutteringa til jakta skjer her og, dei fleste hjortejegerar har vel starta karrieren som drivar uten børse. Gjerne i ein alder av 5 år... Dersom ein heller skulle begynne å bruke laus drevhund i eit slikt lag, so vil driverane utan børse bli overflødige. Skal vi berre sende dei heim? Kva vil det bety for jaktkulturen og for rekrutteringa?

 

3. Vi kan gjere eit tankeeksperiment og snu ting på hovudet.

Eg kjøper eit småbruk på austlandet med jaktrett. Som grunneigar får eg plass i elglag og rådyrlag i grenda.

Eg kjem med der bø-rfila mi, den lyssterke månekikkerten og tofoten, og som seg hør og bør plukkar eg ein del av laget sine kvoter av både elg og rådyr på dyrka mark i grålysninga.

Korleis vil denne nye, effektive jaktforma bli mottatt? Eg reknar med at austlenningane ikkje er trangsynte, men at dette vert teke i mot med opne armar og stor entusiasme. Eller...?

 

Dette var berre nokre små tankevekkarar som eg følte for å få ut. For ja, vi får litt piggane ut.

Ikkje mot hund, ikkje mot hundejakt (vi driv jo med det sjølv mange av oss), ikkje mot jegerar som kjem og vil prøve å jakte hjort med hund. Men mot fordommane. Og mot svartmalinga av våre tradisjonar, våre jaktformer og våre synspunkter.

Det blir bedt om nytenking, forståelse og eit åpent sinn mot nye jaktformer. Men so lenge vestlandet vert rakka ned på som "hunde-hater-land" av dei same som ber om denne forståelsen, so får eg ikkje veldig lyst til å vere so jækla imøtekommande. Respekt og ydmykheit må gå berre vegar!

 

Det vert forresten nevnt uskrivne normer og reglar som vert latterliggjort. Kva med våre uskrivne reglar og normer?

Link to comment
Share on other sites

Vestlandsjeger: Eg støtter deg fult ut, audmjukheit må gå begge vegar. Men diverre trur eg at den glanshistorien du fortel, med ei bygd som einast om drivjakt, der små og store jaktar i felleskap - det høyrer til skjeldanheitane.

Mange plassar er det ikkje ''tradisjon'' for noko som kan minne om samhald eller samarbeid i heiletatt. Det einaste jegerane er nokolunde einige om, er at hundejakt er noko fæle greier, som vil radere heile hjortestammen. Skepsisen og hatet mot hund, skuldast ikkje frykt for utvisking av eigne tradisjonar for drivjakt, det skuldast jantelov og manglande kunnskap.

Og i desse områda treng ein ikkje ivaretra den eksisterande ''tradisjonen''. Den kan med fordel pensjonerast, saman med jegerane som sit der å voktar sine teigar - samtidig som dei engstar seg for at det skal smelle på nabovaldet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...