Jump to content

skyte fugl på støkk med hund


Pøl

Recommended Posts

Har en GS valp på 6 mnd som jeg har hatt med noen små turer i skauen. Har hørt fra flere at det ikke lønner seg å skyte på fugl bikkja ikke har stand på. Selvfølgelig har jeg hatt mange kjempe sjanser på fugl når bikkja har hvert med. Begynner å bli vanskelig å holde igjenn :P seinest i dag hadde jeg 3 haner på 15m hold helt åpent. noen som har noen erfaringer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei,du bør nok la bikkja være hjemme hvis du ikke skal lage deg ett i værste fall stort problem, jeg skyter aldri fugl for bikkja før den er helt i orden, å få inn ro i oppflukt å skudd på ei bikkje det skytes på støkk for, er veldig mye vanskeligere enn hvis du holder igjen.

Tar aldri med meg våpen så slipper jeg å la meg friste 8)

Link to comment
Share on other sites

Min andre engelske setter (i - 77) - skulle bli megahund.

Første uken - var jeg i Verdal - og det var sinnsykt med fugl.

 

En venn - skulle stå for skytingen - mens jeg skulle forestå dressuren.

 

Og det skulle ikke skytes - hvis ting ikke var etter fasiten.

 

Så ble gjort - og 3 fugl - etter 2 dager.

 

Og hunden fikk aldri mer enn 3. premie på prøve :?

 

Skulle jeg gjort - som jeg har erfart i ettertid (med et par andre fuglehunder - som har fått 2. premie :shock: ): - ville jeg gjort det annerledes.

 

Dvs.: La hunden være et hjelpemiddel - istedet for en "prøvegreie" - hadde jeg sikkert hatt 40 i sekken.

 

Svar på spørsmålet kan være at hvis du ikke skal ha prøvehund:

 

Skyt når du har mulighet - og la hunden apportere/utrede som naturlig er.

Link to comment
Share on other sites

Det der er ikke ett godt råd Shadob, det du sier er jo at det er helt greit å ha ei bikkje som ikke er i orden hvis du ikke skal på prøve.

Å jakte med ei bikkje uansett om det er ei prøvebikkje eller ei, som ikke er i orden, må ivertfall ikke være ett utgangspunkt, alle vil jo ha ei så god bikkje som mulig å da må man ta de forhåndsregler man kan ta, enig?

Du har så uendelig mye igjen for å skynde deg langsomt, at det er verdt det, tro meg :D

I værste fall får du ei bikkje som aldri tar stand, i beste fall ei bikkje som aldri stopper i røysen før den er totalt ute av hånd.

Link to comment
Share on other sites

Har ødelagt en breton etter å ha skutt i støkk for den. Ble en tjuvreiser av rang. Beste tipset jeg har til en ung skytekåt jeger (akkurat som meg :) ) Ha hagla på skuldra og patronene i sekken eller lomma. Da slipper du å bli fristet til å skyte, samtidig som at det bare er å lade opp når hunden tar stand. Det du gjør denne sesongen og neste sesong legger hele grunnlaget for hvordan hunden din blir.

Link to comment
Share on other sites

Er fullstendig enig med Custer og Cat her. Skyt aldri fugl for hunden uten at du har en perfekt situasjon. Det eneste du oppnår, er å understreke at det er helt i orden å tjuvreise fugl, for fatter sørger jo for at fuglen faller allikevel. Vel, felling for sånne hunder blir etterhvert en sjeldenhet, for hunden får etterhvert et større søk, og har ingen forutsetninger for å skjønne at du ikke får skutt på en tjuvreis 150 meter unna. Det er ingen krise om hunden støkker fugl og løper etter i begynnelsen, dette klarer du å stramme inn etterhvert, og for min egen del, er langlina et uvurderlig hjelpemiddel i så måte. Trenger sjelden og aldri mer enn 3-4 repetisjoner, før hunden skjønner at den skal være rolig. Forutsetter selvfølgelig at sitt-kommandoen er godt innprenta på forhånd. Det viktige er at du kommer deg opp og får tak i lina så fort du ser at bikkja trekker an på fugl, eller du har mistanke om at noe er på gang. Allier deg med en god kompis, som respekterer dine regler og forutsetninger for felling, når du mener at hunden er klar for dette.

 

Dette tar ikke lang tid, ift normal levealder på en hund. Kan love deg at du vil angre 10 000 ganger for dine feil, hvis du skal gå med en hund som ødelegger store deler av jakta for deg i 10-12 år.

 

Skal man skyte på støkk, så ser jeg ikke behovet for å ha hund i det hele tatt.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Skal man skyte på støkk, så ser jeg ikke behovet for å ha hund i det hele tatt.
Nåja. Som innbarket støkkjeger og mangeårig jeger-med-kompis-som-har-hund er jeg ikke helt enig i akkurat det der. Særlig i skogen kan man nokså ofte oppleve at bikkja tar opp fugl uten forutgående stand, og hvis man ser på hunden som et jaktverktøy istedenfor formålet med å jakte, kan felling i en sånn situasjon være meget tilfredsstillende. Selv spør jeg alltid hundeeier om hvilken standard som gjelder, for jeg vet at det er ganske delte meninger om den saken også mellom hundeeiere. Og jeg vet om flere som mener at når bikkja er voksen og skikkelig trent, tar den lite skade av at man skyter på støkk en gang i blant.

 

Men jeg ville også vært skeptisk til å gjøre dette for en unghund.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som du har en kommende stjerne iallefall :D

 

Jeg vil anbefale deg å lytte til rådene som gis her, de er iallefall etter min mening/erfaring veldig gode. Min GS er snart fem og en halv måned. Skal prøve så godt jeg kan å få henne på tamfugltrening iløpet av neste måned. Hvor i landet holder du til?

Link to comment
Share on other sites

Skyter på alt av sjanser for min gamle GS, hennes tid som prøvehund er omme så jeg stresser ikke om hun går noen meter etter eller knallapporterer, stand står hun i til dovre faller så hun har ikke tatt skade av at jeg har fellt ukritisk over henne siste årene.

 

Faktisk står hun så lenge at jeg setter stadig mer pris på tekniske hjelpemidler når hunden skal finnes :)

 

Min snart 6mnd pointer kommer det nok ikke til å bli fellt noe for før arbeid, stand og reising er tilfredstillende.

 

Hvis noen vet om noen som har vaktler på vestlandet er det bare å gi beskjed ;)

Link to comment
Share on other sites

ta kontakt med http://www.tyritun-fuglehundsenter.no i enebakk. Morten der er meget meget dyktig og har fantastiske omgivelser og forhold til gode og akseptable priser. Jeg og en kamerat tok turen dit fra trondheim i vår. Verdt hver krone!

 

Ellers blir ingen hunder ødelagt av en støkkskyting så lenge de ikke er årsaken til støkk iallefall. Har gått med hund i 15 år og aldri brydd meg om det. Bare pass ekstra på at en unghund ikke blir utsatt for det for ofte.

Link to comment
Share on other sites

ta kontakt med http://www.tyritun-fuglehundsenter.no" target="_blank i enebakk. Morten der er meget meget dyktig og har fantastiske omgivelser og forhold til gode og akseptable priser. Jeg og en kamerat tok turen dit fra trondheim i vår. Verdt hver krone!

 

 

Hva er kostnaden for et slikt kurs, og hvor mye må valpen (og ikke minst eier) kunne i forhold til et valpekurs da, mon tro? Som førstegangs hundeeier med en halvgal breton er det ikke like lett å gjøre ting riktig hver gang tror jeg!

Link to comment
Share on other sites

jeg var med på et to dagers intensivkurs lørdag og søndag med en liten start på fredagskveld. Du lærer inkalling, sitt, ligg, flatdekk, standtrening, avanse, ro i oppflukt. Det nyttes tamfugl hele kurset. Jeg har alltid trodd jeg har hatt stålkontroll og var skeptisk.. Men du verden hvor effektivt dette var... Vi har hatt igjen enormt mye. Du får kanskje 60 fugl situasjoner på en slik helg.. Skal vel mye til at du får en så intens helg på jakt.

Fordel er jo at man driller og napper uvaner i et sett. Gir meget grobunn for videre trening. Både for ung og eldre hund. Ring morten og spør om neste kurs. Hils fra håvard og vidar fra trondheim. Vi var der i slutten av juni i år.

 

Jeg betalte 1500 for selve kurset pluss 500 for to enkelt timer med frisøk på skult fugl og ro i oppflukt. Verdt hver krone som sagt. Blir en slik tur i året for oss fast for å drille. Hvis du lurer på mer er det bare å sende meg pm for tlf nummer så kan vi ta mere på tlf.

Link to comment
Share on other sites

Skal man skyte på støkk, så ser jeg ikke behovet for å ha hund i det hele tatt.
Nåja. Som innbarket støkkjeger og mangeårig jeger-med-kompis-som-har-hund er jeg ikke helt enig i akkurat det der. Særlig i skogen kan man nokså ofte oppleve at bikkja tar opp fugl uten forutgående stand, og hvis man ser på hunden som et jaktverktøy istedenfor formålet med å jakte, kan felling i en sånn situasjon være meget tilfredsstillende. Selv spør jeg alltid hundeeier om hvilken standard som gjelder, for jeg vet at det er ganske delte meninger om den saken også mellom hundeeiere. Og jeg vet om flere som mener at når bikkja er voksen og skikkelig trent, tar den lite skade av at man skyter på støkk en gang i blant.

 

Men jeg ville også vært skeptisk til å gjøre dette for en unghund.

Kan forsåvidt være sant dette..særlig i skog,må man rampejakte litt og får ikke bestandig perfekte situsjoner.Vi vil jo gjerne ha noen fugl i sekken!MEN her snakker vi om en hund på 6mnd!Skal man begynne å skyte fugler den eller fører støkker uten at hunden har hatt stand blir den garantert ødelagt!

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var ung og grønn slet jeg litt med tålmodigheten selv når det gjaldt å holde igjen skudd for unghundene. Jeg vet ikke om det er tilfeldig, men de to første GS jeg hadde ble dårlige reisere. Etterhvert ble tålmodigheten bedre, og de siste hundene har mestret avstandsreis på en ypperlig måte. Jeg venter også lengere nå før jeg tar med unghunden på heia for første gang.

Mange turer etter sky skogsfugl utover høsten med en så ung hund anbefaler jeg ikke. Hvis du har et godt rugdeterreng derimot, kan du få gjordt mye godt.

Ellers anbefaler jeg trening på tamfugl hvis du har mulighet.

En annen ting er å kikke etter et godt treningsterreng til vinteren. Du kan gjøre mye godt med hunden de siste ukene før båndtvangen begynner. Rypa er som regel medgjørlig, og du kan få endel bra situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vingeklipper fuglen, vil den ikke kunne fly og hunden kan få tak i den. Vanlig praksis med tamfugl(som jeg har forstått det) er at fuglene er helt friske og raske, men trykker så hardt og flyr over såpass kort avstand per gang, at det ikke er noe problem å fange dem med håv(selv om jeg ikke vet om folk bare lar fuggeln være i terrenget eller ikke).

 

Man kan jo selvfølgelig ha hunden i line, dette er jo veldig normalt under trening. Dette vil jo også hindre hunden i å få tak i fuglen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vingeklipper fuglen, vil den ikke kunne fly og hunden kan få tak i den. Vanlig praksis med tamfugl(som jeg har forstått det) er at fuglene er helt friske og raske, men trykker så hardt og flyr over såpass kort avstand per gang, at det ikke er noe problem å fange dem med håv(selv om jeg ikke vet om folk bare lar fuggeln være i terrenget eller ikke).

 

Man kan jo selvfølgelig ha hunden i line, dette er jo veldig normalt under trening. Dette vil jo også hindre hunden i å få tak i fuglen.

Riktig tenkt!

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var ung og grønn slet jeg litt med tålmodigheten selv når det gjaldt å holde igjen skudd for unghundene. Jeg vet ikke om det er tilfeldig, men de to første GS jeg hadde ble dårlige reisere. Etterhvert ble tålmodigheten bedre, og de siste hundene har mestret avstandsreis på en ypperlig måte. Jeg venter også lengere nå før jeg tar med unghunden på heia for første gang.

Mange turer etter sky skogsfugl utover høsten med en så ung hund anbefaler jeg ikke. Hvis du har et godt rugdeterreng derimot, kan du få gjordt mye godt.

Ellers anbefaler jeg trening på tamfugl hvis du har mulighet.

En annen ting er å kikke etter et godt treningsterreng til vinteren. Du kan gjøre mye godt med hunden de siste ukene før båndtvangen begynner. Rypa er som regel medgjørlig, og du kan få endel bra situasjoner.

Godt sagt!Selv kommer dressuren først hos mine hunder,så trening på tamfugl i treningsterreng (hønsefugl)med line,så Rypefjellet tidlig høst uten line,deretter skog.Vanskelig skogsfugl er ikke lurt å trene for mye på for en unghund..bedre å begynne i fjellet da så hunden lærer å mestre denne rypa først.

Link to comment
Share on other sites

MEN her snakker vi om en hund på 6mnd!
Ja? Leste du ikke det jeg skrev?
jeg vet om flere som mener at når bikkja er voksen og skikkelig trent, tar den lite skade av at man skyter på støkk en gang i blant.
jeg ville også vært skeptisk til å gjøre dette for en unghund.

 

 

 

 

Note to self: Huske å bruke STORE BOKSTAVER, fete typer og/eller rød skrift på slikt som er viktig for meningen av innlegget jeg skriver

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan er det å sleppe bikkja på fjell først med tanke på søket? jeg jakter stort sett bare i skogen, så vill ikke ha så stort søk.

 

Min erfaring er at hunden vil justere dette selv hvis den er vant til å være løs og forholde seg til deg.

Den vil da søke trangere i skogen og holder bedre kontakt der.

På fjellet søker den videre, men du vil ha kontakt fordi det er åpnere.

Jeg har vorsteher.

 

Jeg støtter også de som sier at det lønner seg å gjøre dette skikkelig i begynnlsen.

Vær tålmodig og få dette inn riktig fra starten av, så slipper du at hunden knallapporterer, løper etter etc.

Jeg angrer selv på at jeg ikke gjorde det, og nå er det nok nesten for sent.

Link to comment
Share on other sites

Støtter dette siste innlegget. Kombinasjonen av slapphet og ivrig jeger gjorde at jeg ikke sikret et skikkelig grunnarbeid og hunden er ikke blitt spesielt god. (Støtende Springer) Når det er sagt er ikke dette veldig lett hvis du har litt annet å drive med/tenke på enn å lære opp hund. For eksempel å sikre at hunden ikke går utenfor haglehold når den endelig etter kanskje 3 timers jobbing får en skogsfugl i nesa krever disiplin. Og utføre nøye søk i samme periode uten et luktespor krever stor motivasjon. Jeg trives godt med å jakte med springeren, men effektiv jakt vil jeg ikke kalle det og noen jaktprøve blir det aldri. Min konklusjon er at skal du ha en god hund for skogsfugl så velg en stående fuglehund. De har det enklere, kan løpe friere og har mer sannsynlighet for å finne fugl fordi de slår lenger ut.

Link to comment
Share on other sites

6mnd GS + ivrig jeger:

Det vil hjelpe mye dersom du legger vekt på det generelle dressurarbeidet fra hvalp av, etablere god kontakt med bikkja og får den lydig. I tillegg bruke mye tid og penger på gode trenings/jakt terreng for å gi deg selv og hunden plenty fuglesituasjoner å innstudere. Enda mer i tillegg å ha gode jaktkammerater å trekke på som kan kontrollert felle for deg, mens du kontrollerer hunden i fuglearbeidet, feks med line de første gangene.

Går det iorden de første sessongene så har du mye morro fremover.

Støkkjakting for hvalp er kontraproduktivt og vanskelig å rette opp skaden av i ettertid..

Link to comment
Share on other sites

Hadde med valpen på duetrening søndagen som var. Det gikk veldig bra. Hu tok stand alle gangene, flere på rundt 10m hold og på slutten satt hun i ro når fuglen letta :) Men det var andre boller når jeg hadde a med på skauen i går. når det blaska til i tiur vinger var det ikke mulig å få stoppa henne :P dårlig me stand ble det og. Nesten Alle fuglene satt i buskene. Hadde ei rugde som satt på bakken, men den støkka bikkja :(

Link to comment
Share on other sites

Hallois. Nok en som har fått snusen i dette forumet. Ante ikke at det eksisterte, men så bruker jeg stort sett fritida mi i skauen med bikkja.

Har en fuglehund på drøye 2 år nå, og kjenner igjen problemstillingen. En 6 mnd gammel jakthund ville jeg vært svært tilbakeholden med å involvere i jakt. Altfor lett å gi de uheldige vaner det kan være mer eller mindre umulig å endre seinere. Jeg snakker av erfaring. Men pendelen kan svinge for langt motsatt vei. Hvor "perfekt" skal fuglearbeidet være før den virkelige jakta begynner? Jeg har kanskje dratt dette for langt, og det er enda ikke felt fugl for min hund til tross for god grunndressur, godt (nok) fuglearbeid og RIO. Dette har ført til at bikkja fortsatt ikke skjønner hva som egentlig er greia, nemlig at hun skal finne og spikre fugl slik at jeg får mulighet til å felle den. Har holdt igjen en haug med skudd fordi ett eller annet ikke har stemt. Feks at jeg støkker fuglen når jeg avanserer til hunden i stand.

Jeg tror dette er i overkant nevrotisk, og vil fremover forsøke å felle sålenge det er hunden som har lokalisert fuglen, følger fot eller tar stand og fuglen tar til vingene uten at reiskommando er gitt. For ordens skyld, vi går kun i skauen.

Det er en balansegang det her, bikkja må få utvikle seg og høste erfaring. Men det er en viktig erfaring at fugl felles. En seks mnd gammel hund ville jeg kun gått sammen med uten våpen, men sannsynligvis med langline :wink:

Link to comment
Share on other sites

I dag klarte jeg ikke å dy meg. tokk en kjapp tur etter jobb på en liten ås det pleier å sitte fugl. Gikk bortover en fururabbe da jeg fikk se bikkja stoppe 30-40m foran meg. Hu sto å glante mot noen furuer, så fikk jeg høre en fuggel som skjærte nebb. kikka opp i buskene å fikk se en fugl som strakk på halsen 20-30m unna meg, var veldig usikker på om jeg skulle skyte. Kikka på bikkja igjenn og hu sto å så mot fuggelen, usikker på om hu hadde lukta den. Aventa ca et minutt, fuglen bare satt der og bikkja rikka seg ikke så da dro jeg pån. fuggelen deisa i bakken. fikk bikkja til å sitte og fikk tak i lina. Gikk mot fuggelen og bikkja var helt vill så jeg slapp a pån. Voksen tiur på 4,2 :) bikkja gikk rett pån. Ikke mye redd hvertfall :) men var det feil å skyte?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...