Jump to content

Er elgjakt en jobb?


Kvamsgutten

Ser dere på elgjakt som jobb?  

141 members have voted

  1. 1. Ser dere på elgjakt som jobb?

    • Ja
      18
    • Nei
      88
    • Er jo litt begge deler
      35


Recommended Posts

Ja, jeg sikter litt til en annen tråd jeg skrev som ikke ble godt likt :lol:

Men nå vil jeg høre hva dere mener uten å bli flådd :lol::lol:

 

Dette er ikke for og fyre oppunder et allerede "hett tema".

 

Så vennligst ikke tenn på alle plugga og latt det gå utover denne tråden på en slik måte som den andre gjorde :wink:

 

Kan dere som svarer ja si hvorfor?

 

Nei og litt begge deler vet jeg slik ca;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ingen kan i fullt alvor påstå at elgjakt er en jobb, så lenge en ikke jobber som viltpleier i en stor privat skog...... At elgjakta kan være slitsom i perioder er ingen hemlighet, men en jobb er det ikke. Det er som tidligere nevnt her noe de fleste betaler for å få være med på og de som ikke trenger å betale kan faktisk leie ut jakta de disponerer. Om en 300kg okse blir skutt tidlig på dagen rett før lunch og laget ikke er flinke til å prioritere matpause kan det jo bli en litt sur stemning der en sliter med å få jævelen over en jordberedt hogstflate, men det er selvvalgt i såfall! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser på elgjakt som en jobb..

Ta en bonde med stort tereng. jakter og selger kjøttet.. -- Intekt.

Samme bonden med stort tereng leier ut for xxxxxantal tusen --Intekt.

Å intektene på en gård er vel en del av jobben?

 

Ja, for bonden er det jobb.. for leietakeren er det hobby..

Min tolkning av det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nei, så lenge du ikke lever av det, er baserer deler av inntekten din på det så. Kanskje en mellom ting mellom flere aspekter. Det er jo ikke bare en slags hobby, en er på når kona har PMS, å en må ut av huset noen timer, eller Oslo advokatfirmaet du jobber for har betalt ei helg med elgjakt(for noen er det sånn). For meg så er det hobby, lidenskap, matauk, en innebygd drift i meg og føler som grunneier at jeg må være med på å forvalte en viltstamme som er økende. Jeg er hjortejeger jeg da, men føler det er på samme nivå som dette er, så begynner det å bli nokså mye elg og er nordvest på.

Link to comment
Share on other sites

jo jobb kan det nok bli av det,men stort sett så er det en jobb mitt i blinken for min egen del. blir nok litt mye stress på enkelte lag når folk skal ta seg fri fra jobben sin,og da om kvota er stor eller vanskelig og fylle kvota så er det nok en del som kan se på dette som jobb og ikke minst så koster det bra med penger her etter. bygdejakt på elg er jo ikke eksklosift etter hva jeg synes. fritiden til folk i dag koster i den forstand at det er så mye folk skal være med på og da strekker rett og slett ikke tiden til

Link to comment
Share on other sites

Elgjakt er veldig koslig helt til en eller annen ødelegger idyllen med å smelle ned et dyr. Da er det jobb. Derfor har jeg slutta med det. Jakter nå vilt opptil rådyr størrelse :) Ok... jeg stiller som reserve på et lag i Telemark, på elg og hjort, når de trenger postmannskaper... Men det medfører null arbeid, da gamlekara liker all slaktinga :wink:

Link to comment
Share on other sites

I mine øyner så er elgjakta årets høydepunkt. Har ikke vært så lenge inne i game (4år).

Men det har mye å si for både humør og helsa sin del!

Det å kunne dra fra alt kjas og mas og komme til en hytte ute i skogen med utedass og ikke innlagt vann, eneste varmen kommer fra en vedovn, er nydelig!

Og ja det er kort vei til nærmeste Ica-butikk, men bare det å komme seg bort er helt fantastisk :D

En god grunn til å møte kompiser og venninner som man ikke treffer til vanlig. Mye sosialt samvær med skitsnakk og gamle historier(der elgoksen bare blir større og større for vært år). :D:D

 

Nei elgjakt er ikke en jobb, men en befrielse fra det A4-livet en har til vanlig!

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Om man har stor kvote og skyter elg i hauger på åker og eng samt bruker halve natta på å kjøre fram, flå og henge slakt , ja da kan det av og til smake litt for mye av arbeid. I tillegg er det gjerne mye styr med salg av kjøtt en ikke trenger selv. Jakta er fremst rekreasjon for oss, så vi har bytta til et skogsvald med mindre kvote.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...