Jump to content

Førstegangstjeneste neste, hva gjør jeg med bikkja?


Oddgeir

Recommended Posts

Er uenig med deg der Xesray. Jeg lyver ikke på meg noe slikt! Det med bikkja blir det orden på uansett.

Skulle de ikke ha bruk for meg så er det greit og, men jeg passer beskrivelsen godt. Liker å traske laaange dager i fjell og mark. Skyting, skigåing og trasking i dyp snø er helt greit for meg.

Link to comment
Share on other sites

All fakta satt til side så er det selvsgat STORM som er det beste, barskeste og tøffeste tjenesten (Og da i ESK 3, ikke i tøyse ESK 4) 8)

 

Bra attitude Oddgeir.

Møt problemet, finn løsninger, utfør!

Fra å være litt sånn "å så dumt av deg, kan du ikke planlegge ellerr..." får man lyst til å hjelpe deg!

Link to comment
Share on other sites

og må si at tjenesten som grensejeger er SÆRDELES rolig sett iforhold til andre tjenester. Selv var jeg i heimevernet på HVUV (værnes), og vil påstå at vi hadde en tøffere tjeneste.

Uhm, virker for meg at du har liten kunnskap om hva du prater om her. Og den gamle "min avdeling var garantert hardest" holdningen lever fortsatt ser jeg. Selve tjenesten som grensejeger jo mer behagelig ja, men du må huske på halvåret i GRKP/U (grensekompani utdanning) før man kommer så langt, og bare utdanningen til grensejeger i GRPK/U er like lang som hele førstegangstjenesten på HVUV.

 

Uansett, til trådstarter: Gled deg til en kjempetjeneste, men første halvår i GRKP/U (grensekompani utdanningen) så kan du risikere å bli sliten, opptil flere ganger. Etterpå får du et fint halvår på grensen. Ja, her kan det også bli mye gåing, men oppdragsløsning er i fokus og hjelpemidler er tillatt.

 

I forhold til hund så støtter jeg tipset om annonse i Sør-Varanger Avis.

Link to comment
Share on other sites

Fortell meg vitsen med å gå i militæret når du ikkje har planlagt noen fremtid i det. Alle sier det er så gøy de første måndene å så går de dritt lei og vil hjem. Eg ser ikkje poenget å være der til 200 kr dagen når du tjener det 5 dobble å jobbe hjemme, å lange turer kan du også gjøre her, skyte også. Det finner 100 viss av måter å dimme på, og eg kom med et. Eg ville heller vært hjemme med samboeren og hunden en å slitt ræva av meg i militæret for ingen ting!!

Link to comment
Share on other sites

Smatt innom denne tråden igjen for å se om det var noe mer om bikkja, men her var det jo bare militærprat gitt... :lol:

 

Husk at uansett hvor tøff tjeneste dere hadde så var min barskere, for jeg var i NOAH (Norwegian Adapted Hawk) -batteri og var LSCBO (Launcher Section Control Box Operator) på HAWK, som står for "Homing All the Way Killer" (fakta), svære missiler som kunne skyte ned alle dimmefly i mange mils omkrets! Garantert det raskeste våpenet forsvaret har hatt siden NIKE, og ultrakult! :lol: - Og det var på Værnes! 8)

 

Håper du finner en løsning med bikkja. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bra det er noen som ikke springer under skjørtet til mamma, bare fordi man blir kallet inn til førstegangstjeneste.

Selv var jeg nedskrevet, men fikk skrevet meg såpass opp at jeg fikk meningsfylt tjeneste (transporten), og fikk ett flott år på Sannan i N trøndelag (synd stortinget bestemte seg for å legge ned bare dager før jeg skulle begynne som Grenader :( )

I forhold til de fleste andre, hadde jeg nok fløte tjeneste.

 

Jeg digger innstillingen din Oddgeir, du får det nok flott uansett hva som skjer. Med den innstillingen vil du digge forsvaret (men vær forberdet på at ting tar tid, og the name of the game are waiting, waiting, waiting). :wink:

 

P.s. Å dimme på psykisk er ikke særlig smart, man kan risikere at denslags kommer tilbake i trynet på en senere i livet (jeg ble forresten forsøkt drept av en som var desperat etter å dimme i rekrutten, og det var ikke gøy. Selv om jeg skjønner hva som drev ham).

Link to comment
Share on other sites

Husker vi hadde en tulling i troppen. Han gikk inn på kontoret til troppsjefen første dag å fortalte at han ikke kunne vært med på skytebanen dagen etter, for han koms til å skyte alle sammen. (hans egne ord).

Befalet sto bak han med ladd glock fikk jeg høre i etterkant. Men han var ikke mange dagene før han ble sendt hjem. Makan til idioti

Link to comment
Share on other sites

Håper du finner en løsning med hunden. Har du ikke noen slekt eller venner som kan passe hunden et år for deg?

 

Personlig er det slik at jeg har mer respekt for menn som har gjort unna førstegangstjenesten enn de som har sneket seg unna.

Og mest respekt har jeg for de som vet hva OP driting, storsekk og oppklaringspatruljer innebærer ;)

Link to comment
Share on other sites

tror det blir et givende år med bye slit og mye morro :)

 

Har et par gode alternativer for bikkja nå:)

 

 

Noen som har tips for å få bikkja til å være stille når han er alene hjemme? Har prøvd metoden med å forlate han og være borte litt etter litt, men uten resultat. Og siden det bor folk over oss er det uaktuelt at han fortsetter med bjeffinga. Vil det funke å bare la han holde på med bjeffinga og håpe at det gir seg snart?

Link to comment
Share on other sites

Nei, tvilsomt. Prøv med et bjeffehalsbånd, ala strømtypen.

 

Vil da minne om Lovdata og andre plasser som det refereres til den aktuelle loven om forbud mot slike for alle som ikke er innvidde i de rette rekker.. Som alle selvfølgelig veit om..

 

Og til han stakkaren her oppe som syter over penger og dimme-muligheter: Bra det ikke er så mange som deg :)

 

Og til slutt, til Oddgeir: Lykke til der oppe, jeg skulle ønske jeg hadde blitt innkalt til noe slikt, ikke bare fått "Fritatt i fredstid" :?

Link to comment
Share on other sites

Ja, litt elektrotortur eller sitron i trynet er fine greier.......

 

Nok om det, har i grunnen inntrykk av at Oddgeir ikke er typen som gjør noe slikt:-)

 

 

Om dimming; en lokal helt hadde heller lite lyst til å gjøre unna førstegangstjenesten og prøvde seg hos presten med en forklaring om at han ikke "klarte å bære våpen"; noe presten slett ikke syntes var rart. Tvert i mot faktisk; kanonene på Hysnes fort er nemelig tunge....

Link to comment
Share on other sites

Nei, tvilsomt. Prøv med et bjeffehalsbånd, ala strømtypen.

 

Vil da minne om Lovdata og andre plasser som det refereres til den aktuelle loven om forbud mot slike for alle som ikke er innvidde i de rette rekker.. Som alle selvfølgelig veit om..

 

Tror jeg er vel så informert som deg om det meste av lover som gjelder hundehold. Spørsmålet omhandlet hva som funker.

Link to comment
Share on other sites

Fortell meg vitsen med å gå i militæret når du ikkje har planlagt noen fremtid i det. Alle sier det er så gøy de første måndene å så går de dritt lei og vil hjem. Eg ser ikkje poenget å være der til 200 kr dagen når du tjener det 5 dobble å jobbe hjemme, å lange turer kan du også gjøre her, skyte også. Det finner 100 viss av måter å dimme på, og eg kom med et. Eg ville heller vært hjemme med samboeren og hunden en å slitt ræva av meg i militæret for ingen ting!!

 

Klarte ikke å la være å svare på denne. :roll::roll::roll::roll:

 

Det er ikke rart at "gamle gubber" som meg vå være inne i HV til eg e 71 år, når vi har så postiv og pliktoppfyllende ungdom som dette. Mer "patetisk" holdninger skal man lete lenge etter.

Spørsmålet er ikke hvordan man kan slippe unna, men hvordan man kan bidra i samfunnet, hvis man ikke mener at man skal bidra, og forsvare det samfunnet man er en del av, er det vel like bra at du kommer med en eller annen " patetisk" unskyldning på hvorfor du er uskikket.

 

I mine øyne er slike personer som en "bendelorm".

 

De er i live,

blir brøfødd og beskyttet av andre organismer,

de snylter på andre,

er en organisme uten "ryggrad"

 

Tror best at vi slipper å ha sånne personer i forsvaret,

ville ikke stolt på en sånn person som er redd for å bidra.

Er nok best at de er hjemme på guttromet hos mor,

så de ikke skader seg når de må gjøre noe "farlig".

 

 

MADMADS :twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Veldig artig lesing dette her. Litt offtopic, men uansett :

 

Driver selv og vurderer forsvaret, men greier ikke helt å bestemme meg. Vet at det er færre og færre som tar førstegangstjeneste nå om dagen, hvilke fordeler/ulemper er det ved å være med i militæret? Som aktiv jakt og friluftsmann så hadde det vært morro å få kommet til et område hvor man kan få vært mye ute, men det skal vel litt til om man får til det !? Ser dere skriver om grensejegere, noe som hørtes spennende ut, men hvordan blir man det ? Velger man befalskolen først da ?

 

mvh Jon Einar

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke rart at "gamle gubber" som meg vå være inne i HV til eg e 71 år, når vi har så postiv og pliktoppfyllende ungdom som dette. Mer "patetisk" holdninger skal man lete lenge etter.

Spørsmålet er ikke hvordan man kan slippe unna, men hvordan man kan bidra i samfunnet, hvis man ikke mener at man skal bidra, og forsvare det samfunnet man er en del av, er det vel like bra at du kommer med en eller annen " patetisk" unskyldning på hvorfor du er uskikket.

I mine øyne er slike personer som en "bendelorm".

De er i live,

blir brøfødd og beskyttet av andre organismer,

de snylter på andre,

er en organisme uten "ryggrad"

Tror best at vi slipper å ha sånne personer i forsvaret,

ville ikke stolt på en sånn person som er redd for å bidra.

Er nok best at de er hjemme på guttromet hos mor,

så de ikke skader seg når de må gjøre noe "farlig".

 

"The children now love luxury; they have bad manners, contempt for

authority; they show disrespect for elders and love chatter in place

of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their

households. They no longer rise when elders enter the room. They

contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties

at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers."

 

-Sokrates

Link to comment
Share on other sites

Tja, Jeg kan prøve å komme med en så objektiv vurdering som jeg klarer(er tross alt medlem i "bitre gamle løytnanters forening"):

Fordeler:

-du lærer ting om deg selv og andre som du vanligvis ikke lærer noen andreplasser. Blandt annet å ta vare på deg selv i ganske barske situasjoner.

-du gjør din plikt for konge og fedreland.

-du får skyte med våpen andre bare har sett på film, og får også gjøre endel andre barske ting.

-du innser hvor stakkarslig du ser på de som griner seg til dimming er.

-du får et papir som mange fremtidige arbeidsgivere gir deg et pluss for.

-du får mulighet til å få endel sivil kompetanse (kurs ol) gratis.

-du kan søke deg til INT OPS etterpå. Du kan og søke grenaderstillinger.

-du kommer deg litt bort, får se andre steder og andre ting enn du kunne sett hjemme.

-du kommer i bra form (om du ikke er det fra før blir du i god form)

-om du har litt rå tjeneste kan du etterpå sitte å være barsk på kammeret slik som enkelte andre kan være.

-du er i stand til, med våpen i hånd, å forsvare konge og fedreland dersom det mot formodning skal smelle en dag.

-du slipper bli sett på som en pyse av enkelte andre som har gjort sin verneplikt.

 

Bakdeler:

-du tjener mindre enn å jobbe.

-du mister et år du kunne brukt til skolegang.

-du kan ikke ligge bak ræva på dama hele året.

-du må reise bort fra mor far og alle vennene dine.

-du kan ikke selv bestemme alt hele tida.

-du må innordne deg et system som viser at du ikke er "the king of the world"

-innomellom er det faktisk litt kjedelig og lite givende å være i førstegangstjeneste.

 

Edit:skirveleif.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hygggelig at noen tar seg tid til å sitere Sokrates (Nå trodde jeg kanskje det var platon som skrev akkurat det der...

Men en noen tusen år gammel komentar på forholdet mellom unge og eldre har da ingenting med svikere som forlanger å bo trygt i verdens beste land (stort sett) mens de ikke selv ønsker å yte en del til felelskapet som har oppfostrert dem.

Link to comment
Share on other sites

Ser dere skriver om grensejegere, noe som hørtes spennende ut, men hvordan blir man det ? Velger man befalskolen først da ?

Kan absolutt anbefale GSV om du vil vere mykje ute.

 

Du treng ikkje befalsskule, det er heilt vanleg verneplikt. Du søker deg ganske enkelt dit når du er på sesjon. Du kan og søke om å komme dit dersom du hava ein eller annan plass.

 

Det fins for all del enklare tenester, mindre fysisk krevande tenester, tenester med myyykje meir fri og sosiale muligheiter.

Men det føles som ei veldig meiningsfull teneste, då ein utfører eit fredoperativt oppdrag.

Når eg søkte meg dit, tenkte eg; "Når ein først skal, kvifor ikkje gjere det skikkeleg".

 

Pluss og minus ved det å fullføre førstegangstenesta syns eg høggern har oppsummert ganske bra!

Han glømte ein ting:

- Du får kompisar frå heile landet som ein kan besøke og jakte med i ettertid!

Link to comment
Share on other sites

Hygggelig at noen tar seg tid til å sitere Sokrates (Nå trodde jeg kanskje det var platon som skrev akkurat det der...

Men en noen tusen år gammel komentar på forholdet mellom unge og eldre har da ingenting med svikere som forlanger å bo trygt i verdens beste land (stort sett) mens de ikke selv ønsker å yte en del til felelskapet som har oppfostrert dem.

 

Nå går vi skikkelig OT her, men strengt tatt så har verken Platon eller Sokrates sagt det. Trolig kommer det fra langt nyere tider. Men sitatet er fortsatt like artig.

 

Sånn da var det sagt, takk for meg.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg er vel så informert som deg om det meste av lover som gjelder hundehold. Spørsmålet omhandlet hva som funker.

 

Jada, var på ingen måte meningen å virke belærende eller noe slikt, men synes det er greit å få det frem når strøm blir nevnt, for ordens skyld liksom...

Link to comment
Share on other sites

Veldig artig lesing dette her. Litt offtopic, men uansett :

 

Driver selv og vurderer forsvaret, men greier ikke helt å bestemme meg. Vet at det er færre og færre som tar førstegangstjeneste nå om dagen, hvilke fordeler/ulemper er det ved å være med i militæret? Som aktiv jakt og friluftsmann så hadde det vært morro å få kommet til et område hvor man kan få vært mye ute, men det skal vel litt til om man får til det !? Ser dere skriver om grensejegere, noe som hørtes spennende ut, men hvordan blir man det ? Velger man befalskolen først da ?

 

mvh Jon Einar

 

I dag ser fakitisk en del arbeidsgivere på at det å ha gjennomført førstegangstjeneste som et kvalitetsstempel.

Det betyr ganske enkelt at du er en gutt/ eller jente som har gjennomført en tjeneste som mange andre har gjort.

De har ikke sykdomeer, rus, kriminelle og adferdsproblmer som ikke gjør de skikket til å gjennomføre førstegangstjeneste.

I dag er faktisk forsvaret kresen på hvem som får gjennomføre denne tjeneste.

 

Eller som sagt se på det som et alternativ fri år fra skole og jobb, du vil definitivt få oppleve en del ting både posetivt og negativt som du vil huske for resten av livet. Dessuten får du skyte med automatvåpen :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Som mange sier, du ville aldri gått glipp av det, men ville ikke gjort det en gang til :wink::wink:

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...