Jump to content

Den beste manuelle kruttvekta?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Har nå brukt Lee safety scale en del, og har erfart samme som en del her inne, at denne kunne like gjerne blitt kalt Le (un)safety scale..

 

Den er håpløs i bruk, og føler ikke det er nøyaktig nok.

 

Har sett litt på RCBS 505, er det en god vekt? Eller er det noen av de andre merkene som har en enda bedre? Tenker da på Lyman, Dillon osv.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har hørte at Redding sin manuelle kruttvekt var av de beste, så jeg kjøpte Big Boss Kit fra Redding pga dette,

men det er en ganske TØFF påstand, som jeg tipper kan bli behovsprøvd kraftig i denne diskusjonen i fremtiden,

men intill videre tror jeg personelig at det er av de bedre utemom BR-klassen.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Alright!

 

Du slet litt med den lee-vekta du og ja.. Er utrolig fornøyd med det meste av det andre utstyret jeg har kjøpt, men den vekta var bare møkk i mine øyne.

 

Skal se litt på den redding-vekta og. Ser bare at den er litt vanskeligere å bestille om man skal kjøpe i utlandet, ikke så vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Lee vekta er ikke veldig god nei.

 

Jeg bruker RCBS 505, som faktisk er stortsett samme vekta som dillon elminator (vektarmen er klin lik, sannsynligvis lagd samme plass?, men selve sokkelen er forskjellig. Dillon er lettere enn RCBS, om det forsvarer flere hundre kr i prisforskjell tror ikke jeg)

Så jeg kan anbefale både 505 og eliminator....

 

Jeg har og en RCBS 510, og det er også en bra vekt.

 

Har hatt en lyman 500, det er også en god vekt men jeg som var vant med titalls -skalaen til rcbs 505 (egen skala/lodd for 10 grs, 1 grs og 0,1 grs) ble ikke venner med lymans "femtallssystem"

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på RCBS 505, er det en god vekt? Eller er det noen av de andre merkene som har en enda bedre? Tenker da på Lyman, Dillon osv.

RCDS 505 er absolutt en av de beste, nå skal det sies at den ikke er produsert av RCBS, men av et firma som kun produserer vekter, uten at jeg akkurat nå kommer på navnet. Uansett kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

For en tid tilbake tok jeg fram lee-vekta for første gang på noen år, og jeg må si det var en positiv overraskelse. Det er i grunn utrolig at det er mulig å lage noe som funker såpass bra på en så enkel og rimelig måte. Det er sikkert andre vekter som er mer fancy og litt enklere å stille inn, men at vekta er unøyaktig er jeg ikke med på.

 

Som med det meste fra Lee må man bruke litt tid på å finne måten å bruke det på, og eventuellt finjustere litt, men med litt trening/justering blir det meste brukbart, og noe av det best. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Alt på LEE-vekta fungerer greit, bortsett fra en ting: og det er justeringa av 1/10 gr. Det blir for håpløst, men du har et poeng Reinhard, er det er imponerende at de klarer å lage noe brukbart på en så primitiv måte. For brukbar er den jo absolutt.. Gikk kanskje litt hardt ut :oops:

Link to comment
Share on other sites

At Lee er presis er det ingen tvil om, men er nok mange av oss som har en Lee-vekt stående stuet bort et sted, kanskje til og med uten å ha brukt den... ;)

Og jada, jeg har også en Lee-vekt stående langt innerst i et skap et sted... I orginal embalasje og det hele, noen som vil kjøpe? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lee vekta er nøyaktig nok. Om man derimot skal justere litt på den så er det værre. Den hadde vært bra om man kunne limt av "førere" alt fast og kun veid feks 45 grs for ever ;)

 

Men til de som mener den er så bra: prøv å vei opp noe, hva som helst. Så justerer du vekta så den er helt 100% "på merket". Noter den nøyaktige vekten på det du veide.

Så tar du av vektskålen. justerer vekta litt fram og tilbake, før du justerer vekte på det du har notert... FØR du henger vektskåla på igjen.

Er den da 100% på merket så er du nøye ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet presise lot'er med Lee sin vekt i mange år og blir derfor litt forundret av å lese at vekta jeg bruker er ubrukelig. I det minste kunne det derfor være greit å skrive hvorfor man mener den er ubrukelig. Eneste ulempen jeg ser med den, er at den er treg. Men som nevnt tidligere, man lærer seg noen knep for å få gjort unna veiinga raskere.

Jeg har også en digital vekt fra Hornady, stoler adskillig mer på den gamle Lee'n. Dette fordi den faktisk viser samme vekt hver eneste gang, dersom jeg gjør en test. Det gjør ikke vekta fra Hornady. :|

Link to comment
Share on other sites

Hadde Lee vekta (gav den bort til en nybegynner uten vekt). Byttet den ut med Dillons tilsvarende, da den er så lik en av RCBS sine vekter (som jeg liker).

 

Hva som er feil på Lee vekta?

 

1: Justering av nullpunkt, skjer på selve balansearmen.

 

2: Veieskålen henges opp på balansearmen, med en arm som er festet i skålen. Dette medfører krav om mer nøyaktig plassering av skål enn hos konkurentene, samt at man letter skumper borti balansarmen, slik at man må resette og resjekke innstillingen.

 

3: "Nonieskalaen" som brukes for 0.1grs osv. Er ikke lettlest, og det er fullt mulig å sette den mellom, eller på feil sted (riktignok ikke mere feil enn +-0.1grs, men ....).

 

4: Lite veie område.

 

5: Summa sumarium, en vekt som det tar tid å sette opp nøyaktig, og derfor oppleves som slitsom å jobbe med.

 

Hva som er bra med Lee vekta?

 

1: Den er om den blir riktig brukt, nøyaktig.

 

2: Den er billig (315kr hos hjemmelading).

 

 

 

Hva som er bra med Dillon Eliminator?

 

1: Justering av nullpunkt på foten.

 

2: Skalaen har tre separate henge/skyve innstillinger (enkel å justere, og enkel å lese av).

 

3: Veieskålen settes på egen holder.

 

4: Den er rimelig (650kr hos Hjemmelading, RCBS sin tilsvarende koster snart det dobble).

 

5: Stort veie område.

 

Hva som er galt med Dillon Eliminator?

 

1: Plastikk hjul på foten, rcbs sin har metall hjul.

 

2: Kunne med fordel ha vært tyngre.

 

3: Skulle ønske der var noen 0.1grs markeringer ved nullpunkt på balansearmen.

Link to comment
Share on other sites

i min"ladeverden"er den beste manuelle(drittkruttvekta)den som ligger 20meter under vann, evt er overkjørt/knust :evil: her er det bare digitale vekter som brukes :D

Og du lader beste patroner derfor hehe

har den derre rcbs505 liggende i støvet på laderomsgulvet, men liker bedre den digitale vekta. ble aldrig helt overbevist av den streken, altså :? har også den dps1200 fra lyman, men lader jo nødvendigvis ikke dem beste fordi-heller det at jeg er trygg på at det blir som jeg vil :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Lymanvekt som var med i kitet jeg kjøpte for konfirmasjonspenger for mange år siden:)

 

Ladet div. testladninger i 9.3, og hastigheten på dem var skremmende jevn. Har ikke eksakte tall i hodet, men skal se om jeg får skutt litt over kronoen en gang i løpet av høsten. Tror egentlig ikke vekta er spesielt bra, men trikset er nok å være pinlig nøyaktig. Veie, nullstille, kalibrere og veie igjen. Pirke borti vektskåla for å se at den stabiliserer seg på samme punkt hver gang. Dette er selvsagt ikke noe jeg driver med til "vanlig" lading da det tar myyye tid, men det viser i alle fall at det er mulig å lade jevnt med en billigvekt.

Link to comment
Share on other sites

oppsummering av Lee-vekta sine egenskaper.

Har en slik og er helt enig i. Har også en Hornady/Pacific, men stoler mindre på den. Tror leiene for grainsrytteren er feil freset, får samme feilen hver gang. Hvordan kan en ladning ellers veie BÅDE nøyaktig 9,8 grains OG nøyaktig 10,0 grains? Man sprenger ikke noe våpen av en så liten feil, men irriterende er det. En periode lånte jeg både en RCBS 505 og en orange Lyman som var nokså lik. Disse var helt greie, og i alle fall raskere og bedre enn Hornadyvekten. Trådstarter spør om hva som er den beste manuelle vekten, og etter min ringe erfaring er det RCBS og Lyman. Da har jeg ikke prøvd Dillon, Bonanza og Redding, som sikkert er gode de og.

 

Selv kjøpte jeg til slutt en demobrukt batterivekt av obskurt, tysk merke hos Parabellum. Den veier grains, gram og karat (!). Den viser akkurat det som står på testloddene mine, den er rask, og jeg stoler på den.

Link to comment
Share on other sites

3: Skulle ønske der var noen 0.1grs markeringer ved nullpunkt på balansearmen.

 

Denne er jeg veldig enig i, jeg har også savnet dette. Har det på lyman 500 vekta, og det er veldig greit å ha.

 

Har dere et kruttmål som gir så eksakte ladninger hver gang :?:

 

Hvis ikke, hva skal dere da med den :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har dere et kruttmål som gir så eksakte ladninger hver gang :?:

 

Om ikkje målet er so nøyaktig so kan det fortsatt tenkas at krutdrypparen det. :wink:

 

Edit: Når det først skal nevnes er eg skrekkeleg godt fornøgd med mi RCBS 5.0.5. Den er langt meir nøyaktig enn ei standard digital vekt med tidelsavlesing i alle fall. Med trening ser ein lett om ein ligg innanfor langt mindre enn dei +/-0.05 gr som brorparten av digitalvektene opererar med.

 

Edit MkII: Kommafeil i første edit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...