Jump to content

NOAH, Lei Glade Jakthistorier


Mullins

Recommended Posts

Ja det var dette med naturlig utvelgelse.. Har man ikke vett til å få i seg næringen man trenger så slutter kroppen å fungere, det er jo bare sånn det er!

Mennesket er en del av naturen og vi er jo faktisk dyr vi også. Moral og etikk (i etter mitt syn misforståtte former) kan ikke forandre på dette..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser ikke noe problem i at folk er vegetarianere, da er jeg mer enn villig til å høre på deres syn på jakt, men å være jaktmotstander og ikke være vegetarianer, da vil jeg påstå man er i ett moralsk dilemma.

 

Vi har en plikt som jegere til å utføre jakt på en skikkelig måte, og bruke argumenter som "jeg skyter dyr fordi jeg har lyst" eller annen unødig provoserering skader bare vår egen sak.

Hvis vi alle legger litt ekstra innsats i å jakte på en etisk riktig måte og er villig til å opplyse og diskutere rundt dette med den "jaktskeptiske" delen av befolknngen er rette veien og gå.

 

Desverre uten at jeg vet for mye om NOAH virker det som de vet alt for lite om både jakt og naturen generelt.

Var i dialog med dem etter at de bidro til å stanse skuddpremie på kråke noen plasser i rogaland, ett tiltak som skulle settes i verk p.g.a en sterkt synkende vipebestand. I svaret fra NOAH ble det sagt at "at kråker plyndrer reir er bare en myte" Det at jeg med egne øyer har sett det flere ganger var ikke innteressant :shock: Visste ikke om jeg skulle le eller grine....

 

Men forsatt har jeg større respekt for dem enn de som er sterke jaktmotstandere og spiser kjøtt likevel, hvis ikke de møter seg selv i døra har de en alvorlig svekket selvinnsikt....

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke noe problem i at folk er vegetarianere, da er jeg mer enn villig til å høre på deres syn på jakt

 

Jeg er vegetarianer, har vært det i snart 40 år, så det er bare å spørre i vei :mrgreen:

 

På den andre siden så er det ikke av fri vilje, men pga matintoleranse, så jeg deler nok ikke så veldig mange synspunkter med de som er det på et eller annet idealistisk grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

"jeg skyter dyr fordi jeg har lyst"

Er det noen forskjell på å si dette og å si "jeg fisker makrell fordi jeg har lyst"?

Litt rart hvordan folk blir skeptiske så fort jakt og våpen er inne i bildet.

Istad møtte jeg flere turgåere på vei til revepost, og reaksjonen er ofte lik, flakkende blikk og hilsevegring.

Mon tro om de hadde reagert på samme måte om jeg kom gående med en fiskestang i neven?

Mange lever veldig fjernt fra naturen, og det er vår plikt som brukere og høstere av naturen å drive folkeopplysning, hvis ikke blir vi relativt fort stående som en marginalisert gruppe særinger.

Ta ikke for gitt at folk flest har innsikt og forståelse nok til å se den store sammenhengen uten hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Driver ikke dagens vegetarianere og propper i seg alskens piller og kosttilskudd med de stoffene de ikke får i seg pga. manglene i dietten da? En venninne av meg fikk beskjed av legen sin at hun hadde utviklet en hjertefeil pga. proteinmangel etter år som vegetarianer. Hun spiser plenty kjøtt nå.

 

Med tanke paa det tror jeg at dagens helsekost blir en blodig Porterhouse på rundt halvkiloen :mrgreen:

 

Jo, dagens vegetarianere propper i seg alt mulig tilskudd for å få dekket behovet for alt de trenger. Dessuten, det er åpenbart at kroppen har behov for mye protein, ikke bare karbohydrat og fett.

Vegetarianere fiser også særdeles mer enn andre, påstås det. Det er jo da helt åpenbart for alle, med unntak av vegetarianerne, at vi trenger kjøtt. Når du må spise kost-tilskudd for å få i deg det du trenger (som vegetarianer) så er det uten tvil noe galt med dietten din. Summa summarum: SPIS KJØTT.

 

(In all fairness: det er mulig å dekke behovet på en god måte også som vegetarianer, men det krever nok en del kunnskap om hva som gir deg alt dette, og det er vel her kunnskapen ofte mangler...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Se deg selv i speilet, du har skarpe hjørnetenner :D

 

Nja, tja, kjøper ikke den helt. Jeg tror nok mennesket er skapt for et mer variert kosthold en hva et typisk rovdyr er. Et lite hint burde være skjørbuk som var et stort problem ikke bare på skip som mange tror, men også generelt i Norge i eldre tider hvor dietten utelukkende bestod av kjøtt om vinteren.

 

Når det er sagt så syntes jeg til tross for at jeg er vegetarianer, at det å spise kjøtt er helt naturlig, og jeg syntes også jakt er langt mer naturlig en å gå på Rema 1000.

Når det gjelder jakt for spenningens skyld så burde man ikke skjemmes over det. Å søke spenning og utfordring er en i dagens samfunn totalt undervurdert maskulin egenskap, til tross for at det nok kan sies at det nettopp er denne egenskapen som har drever, og driver menneskeheten fremover.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder jakt for spenningens skyld så burde man ikke skjemmes over det. Å søke spenning og utfordring er en i dagens samfunn totalt undervurdert maskulin egenskap, til tross for at det nok kan sies at det nettopp er denne egenskapen som har drever, og driver menneskeheten fremover.

 

Det er vel ingen som ikke jakter for spenningen sin del, blandt annet? Det er vel ingen som sier:"Jakt er jo egentlig gørr kjedelig, uten noe spenning, men noen må jo ut og gjøre viltstell" ?

Jeg tror og mener at alle jegere jakter fordi det er spennende, og fordi det tjener flere formål:

1. Jeg synes jakt er kjekt (naturopplevelse, spenning, kjekt å felle et dyr med god smak)

2. Det er faktisk behov for å ta ut en del arter, fordi det er for mange/de gjør skade.

3. Det er sosialt (dersom man jakter sammen med andre).

4. Det er en gammel tradisjon, og på tross av at det ikke er behov for å jakte for å dekke "fysiske behov" i Marslows behovspyramide, så er det fortsatt ikke u-etisk å drive med jakt og holde i hevd gamle tradisjoner.

 

Skjønner ikke hvorfor det er oppfattet som så galt å jakte av en del mennesker. Det er jo greit nok at vi ikke jakter lenger fordi vi absolutt må, men hva er problemet med at en del mennesker synes det er kjekt å gå på jakt? Opplever de noe plager/sjenanse av dette? Neppe. Det er nok en del jaktmotstandere i Norge fordi vi er blitt fremmedgjort fra livets realiteter i det moderne samfunn. En del lever nok litt i "paradis" med en oppfatning av at død og blod og den slags er et forbilagt stadium. Et symptom på dette, er jo bl.a. at det blir slike reaksjoner som det ble i forhold til disse soldatene som uttalte at "å drepe er bedre enn sex". En del mennesker har jo ikke skjønt hva krig egentlig innebærer. "Dreper norske soldater folk!?!?!?" Virker som en del som sagt har fortrengt virkelighetene de ikke liker, og gjør ting om til noe annet enn de egentlig er. Bl.a. definisjonen av krig og hva krig gjør med psyken til soldater og andre som står midt oppi det her.

 

De fleste i Norge spiser både fisk og kjøtt - men har tilsynelatende glemt eller fortrengt hvordan dette kjøttet havner i frysedisken på Rema 1000. Da er det kanskje ikke så rart at de, med denne typen virkelighetsoppfatning, synes jakt er forkastelig, da kjøttet på Rema 1000 ikke har vært levende en gang, men er blitt avlet fram i en lab, og når biff-filèten ble stor nok, så pakket de den inn i en vakuum-pakke.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å forenkle, og kanskje stoppe, tanndiskusjonen her:

Jeg spurte engang en ernæringsekspert om dette, og svaret lød: "Vi har tenner som er laget for å tygge både planter og kjøtt, og vi har et fordøyelsessystem som er laget for å takle begge deler"

MAO: Vi er designet for å spise kjøtt. (Blant annet, variert kosthold er jo bra :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer det. Vi mennesker er generalster, det vil si at vi har en bred nisje av hvilke typer føde vi kan utnytte. Dette forklarer hvorfor vi har slik tannopbygning, de er utviklede for å kunne tygge både kjøtt og diverse planteføde.

Når dette er sagt er det også en bakside med det, siden vi har utviklet oss til å kunne spise mye forskjellig føde får vi lett mangelsykdommer dersom en har for ensidig kosthold.

 

Jeg har også opplevd det samme som så mange skriver om. Jeg snakker selvfølgelig om jaktmotstandere og dyreforkjempere som spiser kjøtt! Snakk om å skyte seg selv i foten! :lol:

 

Det som er problemet med slike mennesker er at de allerede har bestemt seg for at de har rett. Så hvis en prøver å ha en konstruktiv diskusjon med de blir det bare til at de setter seg på bakbena.

 

Har vært inne på facebooksiden og sett, og er lite imponert! Mener selv at dette ikke er noe å bekymre seg over for jegernorge, den alminnelige mann i gata vet bedre enn dette! Disse menneskene er jo ekstremister! Det eneste er at det er sørgelig at de mister hele verdisynet på mennesker som går på jakt. Det er jo tragisk at de ler av folk som er uheldige og opplever vådeskudd kun fordi en har delte meninger.

 

Ser blandt annet at det er ei som har prestert å trykke "like" på en post som omhandler "Far traff 14-åring med hagleskudd". Hva om de ikke var jegere? Hadde hun ledd av samme saken da?

Link to comment
Share on other sites

Nja, tja, kjøper ikke den helt. Jeg tror nok mennesket er skapt for et mer variert kosthold en hva et typisk rovdyr er. Et lite hint burde være skjørbuk som var et stort problem ikke bare på skip som mange tror, men også generelt i Norge i eldre tider hvor dietten utelukkende bestod av kjøtt om vinteren.

 

 

Rovdyr får i seg C-vitamin; bjørnen beiter feks bær, ulv, jerv, rev ved å spise vominnhold fra byttedyr. Jeg har også observert rev som beitet blåbær.

hvorvidt disse dyrene kan utvikle skjørbuk vet jeg ikke, men det må vel la seg finne ut?

Link to comment
Share on other sites

Om den respekten noengang har vært til stede hos undertegnede så fordampet den øyeblikkelig da jeg ble kastet ut fra Facebook siden til NOAH om "jaktmotstand" : http://www.facebook.com/jaktmotstand

under henvisning til at mitt nærvær og mine kommentarer "vil skade det tiltenkte bruksområdet" for siden... :roll:

 

Med andre ord, de som ikke er villig til å råflire over andres ulykke og tragiske vådeskudd er ikke velkomne, og ubehagelige fakta som går på tvers av NOAH's oppfatninger blir sensurert.

 

En mager trøst er at de som kun kjenner sannheten fra NOAH vil være et lett "bytte" i en virkelig debatt.

Link to comment
Share on other sites

Applaus til NJFF :!:

 

NOHA vet dessverre for lite om samspillet i naturen for å forstå hva dyrevern er :cry:

 

Når de tillegg applauderer tragiske ulykker i jeger kretser og synes det er stor stas, ja da ....... LAVMÅL blir dessverre et for svakt ord i den sammenhengen.

 

Heldigvis så står høsting av naturen ( inkludert: jakt ) så sterkt i Norge at denne gjengen "ennå" må sees på som en kuriositet.

 

Har stor tiltro til at interesse organisasjonen med NJFF som spydspis blandt lobbyistene plus alle forvaltnings instanser fra kommunestyrer via DN til storting vil bekjempe / ikke vektlegge NOHA's engasjemang i saker som omhandler høsting av landets viltstammer. Argumentasjonen sprikker i alle retninger og ender som regel ut i det reineste svada....

 

Vi skal selvfølgelig alikevel følge de nøye og passe på at slik ukulturer ikke får fotfeste i den Norske befolkningen på lengere sikt.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Eg syns vi skal la NOAH og denslags slippe meir til i samfunnsdebatten.

La dei få tid til å legge fram meiningane sine. Tid til å få seie kva dei eigentleg meinar. Tid til å møte seg sjølv i døra...

 

Når NOAH m.fl. seier: "Vi er mot jakt fordi mennesker ikkje bør ta livet av dyr" er det lett å bite på for delar av ei befolking som ikkje har noko forhold til jakt, hausting, landbruk etc. Det er veldig lett å vere einig i den setninga. Vi må innsjå at den nevnte delen av befolkinga berre aukar.

 

Men når NOAH m.fl. må utdjupe konsekvensane av sine meiningar, og må seie: "Vi er mot jakt fordi mennesker ikkje bør ta livet av dyr. Fordi......det bør dyra gjere sjølv. Og dei bør heller svelte i hjel og døy av sjukdom, ulukker og denslags."

Det er først då NOAH m.fl. vert fullstendig avkledd i samfunnsdebatten, og dei fleste oppegåande mennesker vil innsjå det sjølvmotsigande i retorikken.

 

Hadde dei no vore vaskekte djupøkologar og stått for det synet skulle eg heller bøygd meg i støvet i respekt. Men det er det jammen dei færraste som klarar å stå for og gjennomføre. Heldigvis, kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett i at vi burde hatt en motvekt, NJFF burde definitivt være mer aktive på å fremme jakt og fangst, jeg ser nesten bare NJFF-officials i media de gangene en jeger skal tas for noe, dessverre... Jeg mener også at dette er noe som burde bli tatt opp i grunnskolen i større grad.

 

Jeg er enig i at "vår organisasjon burde vær mere frampå for å forsvare den naturlige biten med jakt. Men jeg er ikke enig i den PR-jippoen NJFF for å rekruttere flere jegere. Jeg synes vi har nok jegere i Norges land idag. Hva synes dere ? Tar veldig gjerne imot innspill på dette.

 

 

En liten off topic;

Kanskje vi skal gå til VG å fortelle at vi synes å drepe dyr er bedre enn å knulle? :mrgreen:

Ja, det var ironisk...

 

Ironisk eller ikke... Jfr et innlegg i off-topic, kan dette spores tilbake til våre sider, og synes ikke denne uttalelsen er bedre enn et spørsmål om pansring av kjøretøy...

 

 

Fiksa litt i sitering, då det var sitering av feil brukar. VJ.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...