Jump to content

6,5x55 vs 308 kjøtt ødeleggelser på vilt


Dusty

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er veldig ny i rifle jakta, men har begynt å se litt nærmere på dette! Min far har alltid hatt en god gammel Tikka i 6,5x55 som jeg etterhvert har fått lest meg opp til er ett meget godt kaliber for spesiellt rådyr da det er relativt lite kjøtt ødeleggelser, mens det samtidig er litt smell i den. Hvordan er f.eks. 308 på kjøttødeleggelse på samme vilt iforhold?

 

Og så veit jeg at 6,5 er litt i spinkleste laget for å skyte hjort/rein eller villsvin. Jeg kommer uansett til å jakte rådyr mest da det er dette viltet jeg virkelig liker å jakte på, men jeg VET at sjangsen for å få jakte villsvin i sørsverige og rein i folldal vil komme med javne mellomrom. Er det da lurere av meg å velge ett større kaliber enn 6,5? Eller bør det holde med 6,5x55 hvis jeg velger riktig ammunisjon til riktig strl på viltet? Elgjakt vil nok ikke forekomme noe særlig for min del...

 

Håper på noen kloke svar fra dere som har peiling! :)

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er et godt kaliber på hjort, rein og rådyr. Med gode kuler skal den holde bra på villsvin også. De fleste villsvin som felles i Sverige er små grillgriser godt under 100 kg.

 

308 er også et godt kaliber til de nevnte viltarter. Ødelegger ikke noe mer enn 6,5'en. Kulene du bruker betyr mer for kjøttødeleggelser enn kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er på ingen måte i spinklaste laget for rein og hjort, det er eit glimrande kaliber til dei to artane. Men vi treng ikkje starte den debatten ein gong til...

 

Det er ikkje so stor forskjell på 308 og 6,5x55 i praktisk jakt. Forskjellen er so liten at den egentlig eksisterar mest på papiret.

Det som er viktig uansett kva av desse kalibera du går for, er kulevalg og hastigheit. I tillegg til skotplassering, er det desse to faktorane som verkeleg betyr noko for kjøtøydelegging.

 

Du skriv at du er ny som riflejeger, og då vil vel både eg og dei fleste andre råde deg til å velge eit av desse to kalibera.

Link to comment
Share on other sites

Siden du allerede har 6,5 tilgjengelig så bruk denne!

 

Du MÅ ikke ha noe annet bare fordi fatteren har en.

 

Dersom du leser litt, så har mange skribenter både her inne og ellers satt 6,5x55 som en ideell patron til bla reinsjakt. Les litt av salige Svein Solli for ekesmpel :wink:

Link to comment
Share on other sites

En utfordring med den relativt korte jakttiden i Norge er at mange fordyper seg i teoretiske problemstillinger totalt uten praktisk betydning. Det diskuteres kaliber og kuletyper over en lav sko i påvente av lovlig jakt på et eller annet noen dager i året.

Jeg anbefaler at en i tillegg blir skytter. Da kan en praktisere hver dag hele året :-)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 6,5x55 på elg så er jeg en av de gamle kritikerne, men jeg innrømmer glatt at et godt treff med 6,5x55 er bedre enn et dårlig treff med .375 H&H Magnum, og det er lettere å treffe godt med 6,5x55.

Billigere ammunisjon betyr mer trening, og trening er Alfa og Omega når det gjelder å blir kjent med utstyret og prestere godt.

 

Selv om jeg ikke bruker 6,5x55 til noe selv så har jeg ingen problemer med å foreslå den til rådyr, rein og hjort, tvert om vil jeg påstå at den er glimrende til formålet.

Og siden villsvin ble nevnt her, har i flere år hatt tyske jegere her på elgjakt, en av dem var svært interessert i å studere skuddsår på elgslaktene.

Germaneren har mengder med villsvin på samvittigheten og uttalte seg svært overrasket over hvor god effekt 6,5x55 så ut til å ha på elgkroppen både når det gjaldt gjennomskyting og sårkanal i selve dyret, han gikk faktisk så langt i sine innrømmelser der at han ville vurdert 6,5x55 til villsvinjakt selv om han ikke allerede hadde hatt sin favoritt/kjepphest i 8x57ISR.

Link to comment
Share on other sites

Noe særlig bedre kaliber enn 6,5x55 til rein finnes vel knapt. Den enn mer enn kraftig nok, på Grønland har de 223 som minimumskaliber på reinen feks. Bruk loddede kuler så ødelegger den ikke så mye kjøtt heller.

 

Dessuten: Den milde rekylen til 6,5x55 gjør at du lettere skyter bedre, så dette er ikke noe å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

6.5 med mindre du skal ha på demper. da er .308 bedre siden denne som oftest er lettere å stabilisere i kortere løp en 6.5 og 30-06. forskjellen mellom 6.5 og .308 er minimal og ut til lengre hold holder faktisk 6.5en seg bedre med tanke på fart, presisjon og annslagsenergi! (har kun ei rifle i .308 selv)

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha skote ein del hjort med 6,5, i eit jaktlag som stort sett brukar 308 og 30-06 så har eg hatt mogelegheiten til å samanlikne ein del slakt og sjå på kjøttødeleggelsane. Eg kan ikkje seie at eg har sett noko forskjell på øydeleggelse med desse kalibera. Kor mykje skade dei gjer kjem stort sett an på treff (bein inn/bein ut) og kulevalg. Eg har kun jakta med fabrikklada Oryx, men må seie meg godt fornøgd med denne, ikkje eit einaste problem, kanskje litt stiv pris berre. Bruk det du har for handa! :)

PS: Ein stor fordel med 6,5x55 er treningsammoen du får kjøpe gjennom skytterlaga: Lapua til ein meget hyggelig pris :)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode svar fra alle sammen! Jeg har ikke favorisert noe kaliber ennå og det er jo litt derfor jeg spør dere som eventuellt har brukt litt forskjellig.

 

Faren min har 6.5x55 og hittils har jeg fått inntrykk av at de ter ett supert kaliber, spesiellt til rådyr. For min del skulle jeg helst hatt en 22 hornet utelukkende til rådyrjakt, da jeg mener det er ett supert kaliber for dette viltet. Nesten ingen kjøttødeleggelser og man har ett pent og respketfullt vilt etterpå.

 

Ut ifra det som blir sagt her så heller jo valget over på 6.5, men jeg er en stor fan av lyd dempere så valget bør vel kanskje være å gå for 308. Jeg forstår at utgangshastigheten og vekten på børsa kan bli noe rar i 6.5 kaliber med lyd demper, men helt serriøst så er jeg faktisk i den fasen at jeg vurderer å prøve 6.5 med lyd demper istedet for 308... Om jeg har noen god grunn? Nei, jeg har vel ikke det, det eneste må være at treningsammoen er noe billigere enn i 308.

 

Ellers har jeg ett prosjekt på gang med 223 lyd demper på min CZ 22wmr. Noen som har erfaring med dette fra før også?

Link to comment
Share on other sites

For min del skulle jeg helst hatt en 22 hornet utelukkende til rådyrjakt, da jeg mener det er ett supert kaliber for dette viltet. Nesten ingen kjøttødeleggelser og man har ett pent og respketfullt vilt etterpå.

 

 

Tror du skal slite med å få den der til å tilfredstille kravet til anslagsenergi for rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår at utgangshastigheten og vekten på børsa kan bli noe rar i 6.5 kaliber med lyd demper

Det avhenger helt av om du kapper løpet, ikke av demperen i seg selv. Jeg har en 6,5 med 55cm løp PG demper som bygger ca 16cm. Det har jeg egentlig ikke opplevd som noe problem, selv ikke under smygjakt etter rådyr. På post betyr det absolutt intet iaf.

 

Jeg kjøpte 6,5 ettersom det er langt mellom at jeg har mulighet for å jakte elg, og jeg oppfatter vel 6,5 som nær optimalt til alt annet av hjortevilt her i landet. På rådyr er det perfekt, bra presisjon og nesten ikke noe rekyl med demper, samtidig som det er punch nok med en god kule til litt mindre optimale skuddvinkler. Og ja, tilgjengelighet på presis og billig ammo via skytterlag er jo veldig kjekt - mye trening er en stor del av det å legge dyret i bakken.

 

Når det er sakt har jeg ingen som helst betenkeligheter med min 6,5 på elg heller - ikke minst ettersom den er så enkel å skyte bra med.

Link to comment
Share on other sites

Det er null problem å kappe og dempe ein 6,5. Her er vel folk her på forumet som har 6,5 løp ned på 47 cm og gode erfaringar med det. Du kan få problemer med å klare kravet til anslagsenergi, men øvrigheita spør deg ikkje om ladningane dine, dei berre ser bakpå ei pakke med sånn ca tilsvarande fabrikklada ammo.

 

.308 går derimot for å vere eit kaliber som er litt betre eigna til kapping og som taper mindre hastigheit ved kapping. Grunna mindre hylsevolum og dermed bruk av meir hurtigbrennande krut. Derfor vil mange råde deg til å gå for 308 dersom du vil ha kort løp.

Link to comment
Share on other sites

For min del skulle jeg helst hatt en 22 hornet utelukkende til rådyrjakt, da jeg mener det er ett supert kaliber for dette viltet. Nesten ingen kjøttødeleggelser og man har ett pent og respketfullt vilt etterpå.

 

 

Tror du skal slite med å få den der til å tilfredstille kravet til anslagsenergi for rådyr.

 

Skummelt at han vet åssen slaktet blir av dette kaliberet!! :?

Link to comment
Share on other sites

Kan jo ha jaktet i USA f.eks. Der kan man skyte rådyr med 22LR. Folk skyter og rev og opptil coyote på korte hold.

Krever selvsagt meget presise skudd siden energi i patron vel er under 1/10 av f.eks 308.

Folk blir jo drept av 22 så regner med at rådyr og dør siden de bare veier 1/3-1/5.

Link to comment
Share on other sites

Selv er jeg veldig ny i riflejakta ja! Grunnen til at jeg uttalte meg om 22 hornet er pga at det var dette kaliberet min far begynte å jakte rådyr med. Desverre er denne børsa forlengst gått til smelteriet, og jeg veit at dette våpenet ikke tilfredstiller dagens krav til anslagsenergi. Jeg presiserte bare at den fungerte meget godt til rådyrjakt (stiller selvfølgelig store krav til skytteren) da min far den dag i dag skulle ønske det var lov å jakte rådyr med 22 hornet. Han har vel 5 eller 6 dyr på samvittigheten når det gjelder dette kaliberet og dyret datt i løpet av 1minutt i alle tilfellene.

 

Over til topic igjen så tror jeg faktisk at jeg kommer til å gå for en 6.5x55 selv utifra det jeg har lest her inne på forumet fra før, og det som blir skrevet nå. Dette har vært til stor hjelp! :D Så tusen takk til dere alle! Hyggelig at man blir tatt imot med så mange gode svar når man er helt "ny" på ett forum.

 

nedenfor ser dere 4 rådyr som blei skutt på morran den ene dagen på posteringsjakt i sørsverige. Den helt til venstre blei skutt med ett ukjent kaliber (jeg veit ihvertfall ikke hvilket kaliber det er) og det er nettopp slik jeg vil unngå at ett rådyr blir seendes ut. Jeg synes faktisk det er respektløst iforhold til dyret også jeg at det skal være helt maltraktert når det dør. De tre andre mener jeg blei skutt av 308 om jeg ikke tar heeelt feil, og man ser jo fort at det er ett mye penere og bedre vilt med mindre ødeleggelse. Noen som har innspill?

 

P1230018.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå kan ikke jeg så mye om dempere, men;

Dersom løpet blir kappa (for "mye") så kan en på 6,5 risikere at kruttekspansjon også skjer utenfor løpet, dvs i demperen, det kan redusere presisjon og levetid på demperen. 308 er, slik jeg forstod det på han som virket litt i inne i emnet, ikke så følsom for korting av løpet. (Dette pga kruttmengde/ hylsefasong/ løpsdiameter., tror jeg det var...).

Link to comment
Share on other sites

Tja. ikke vet jeg.

De dyrene jeg har skutt med 308 har ikke hatt så blodslåtte sider som med 3006, eller 6.5 for den del.

noen av dyrene jeg har skutt, har vært blodslått helt ned i foten, og langt bakover siden med 3006.

Men tre dyr sier ikke mye, så det kan være tilfeldig (eller at det korte 308 løpet mitt har lavere hastighet)

Link to comment
Share on other sites

De dyrene som har vært veldig blodslått, har de gått litt etter smellen?

Hastigheten har og en del å si. Dersom en 180gr oryx i en kort 308 pipe forlater munningen i ca.700 m/s kontra 800 m/s i en -06 så vil mest sannsynlig 308en skape litt mindre revelje i skrotten.

Men dersom samme kulen piskes ut i 790 m/s i en langløpet 308 mens den i en kortløpet -06 gjerne klarer kun 770m/s.

Hvilket kaliber/patron har da minst/mest kjøttødleggelse, 308 eller -06?

Jeg tror at skal man ha merkbar mindre kjøttødleggelse så må man opp i vekt og ned i hastighet, helst under 600m/s.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...