Jump to content

Minikanonen! prosjekt :D


olemk

Recommended Posts

hey! tenkte å legge ut noen bilder av det lille prosjektet jeg hadde i helga selve kanonen er en mutter som er bort opp med løp, tennhull og festehull.

foten er laget av blikk som er bøyd til. :)

 

dsc03165yu.jpg

dsc03165yu.jpg

 

 

foten (som har en slags skål i bunn) fylles med smeltet bly.

 

dsc03166.jpg

dsc03166.jpg

 

 

 

 

 

 

og til slutt, en liten finish!

 

 

dsc03169z.jpg

 

 

 

 

og, den går bokstaveligtalt som en kule! :L

skal prøve å få til noen videoer

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte da på å ha en anordning med litt lengde på for å antenne kruttet i fengskåla. Så for meg et kanonmannskap på kanondekket til en passelig engelsk fregatt. Der bruker de vel riktignok slowmatch på en stav, men noe som kan antenne kruttet på en meters avstand skulle man vel få til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

hehe liker denna tråden :) mange ideer på papiret nå. luntetent saluttkanon, snortrekk kanon med 6mm knall( breechloaded) fint på peishylla mi og artig når man har en pause i feltløypa( mellom starter) da kan man ta frem messingpangen og få noen av de litt oppe i årene til å sette vaffla i vranghalsen :mrgreen:

 

som fler spør: noen tips til krutt? Pyrodex må da gjøre susen?

Link to comment
Share on other sites

Hey igjen!

Nå er jeg altså i gang igjen samme greia, nytt lite prosjekt og nye bilder selvfølgelig:)

Her ser vi første steget, borringa, her hadde jeg allerede borret hull for tenning, og var igang med løpet.

IMAG0294.jpg

 

 

Etter borringa bestemte jeg med for å få litt fasong på den, så satt i gang med litt sliping

IMAG0296.jpg

 

 

Så litt mer sliping, og littegranne gnukking med myk pusseduk:)

IMAG0297.jpg

 

 

Likte ikke helt gjengene, så tok de vekk, og pusset og gnukket litt.

IMAG0299.jpg

 

 

Så var det igang med foten, lagde først en mal i papir, tegnet over på blikk og klipte ut. (akkurat som den forrige)

IMAG0300.jpg

 

 

Så her har vi resultatet for dagen, mangler nå å kappe bolten litt, fylle foten med bly og evt en liten lakkering. men må si det frister å prøve å få polert den :D hehe

IMAG0301.jpg

 

 

tok også et litt morsomt bilde sammen med "lillebror"

IMAG0304.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er helt tett, men forstår forsatt ikke hva som menes med en acley verson av kanona :L hehe

 

Jo nå skal du høre....P.O. Ackley var en snodig fyr borte i USA (landet på den andre siden av dammen) som vandret rundt i en hellig overbevisning om at alt kunne forbedres, og som kjent er all forbedring på Amerikansk det samme som å gjøre ting større.

Så han Ackley tok for seg forskjellige patroner i standardkalibre som ble produsert av ammunisjonsfabrikkene og "forbedret" dem ved å gjøre hylsen litt større sånn at det ble plass til mer krutt.

 

Mer krutt betyr som regel mer smell (forhåpentligvis i riktig ende) og mer fart.

 

Om pappskivene merket noen forskjell, eller dyrene som ble skutt døde raskere, er uvisst, men det var jo alltid noen som syns det var rivende gildt å ha børse i et kaliber som gikk fortere enn naboens børse.

 

Siden sånn "Ackelyfisering" egentlig bare er kaliber/patroner på steroider så kan du trygt glemme hele greia og bare fortsette som du gjør.

Det ser ihvertfall interessant ut. :)

Link to comment
Share on other sites

Begge deler egentlig, hehe. hadde ikke noe søylebor tilgjengelig når jeg skulle bore løpet, så måtte rette meg underveis med forboringen for å få et helt rett løp når jeg skulle borre opp til siste størrelse, da jeg så skjeivheten, skråslipte jeg enden for å få det til å se litt bedre ut :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei!

 

Da var den ferdig ...

 

"Løpet" er messing med boring i .30 kaliber (der er noen 155 gr .30 kuler på bilde, men jeg bruker stålkuler når den lades). Basen er freset ut av en 50 x 30 mm aluminiumsprofil.

 

IMG_0959.JPG

 

Bruker Pyrodex pistolkrutt, "grønne Visco lunte" og noen stålkuler i 8mm kjøpte eg også og det funker bra alt i sammen. Men det blir litt røyk etter noen skudd i kjelleren :)

 

Gøy dette her, gleder meg til nyttårsaften :)

Link to comment
Share on other sites

Jævlig sprek :D litt polering nå så ;D hva er dimmen på 30 cal egentlig og er de tuppene rent stål?

 

Synes messingen gjorde seg as :D

fikk en miniatyrkanon som bestefar hadde lagd engang. var av messing den og. men med litt eldre stil :P

var ikke laget for skyting så har ikke noe tennhull, og borringa er på 10mm :L

20120825_175414.jpg

Link to comment
Share on other sites

:) Hehe, dette minner om mine egne prosjekter i ungdommen, selv om de var hakket mer ekstreme.

Lagde kanoner av å kappe passende stusser av tykke borestål av den typen som står på fjellborerigger.

Utvendig diameter på løpene var vel ca 5 cm og innvendig kom i 2 versjoner: en på ca 10-15mm

og en på kanskje rundt 20. Førstnevnte ble brukt som "høyhastighetsrifle" og skøyt fint igjennom breisiden på et litt større bilbatteri og skøyt stålbolter over en ca 2km bred fjord uten å treffe vannet.

Den andre blei pakka full av småskruer og mutre og brukt som hagle mot en stakkars uthusvegg, samt for å skyte grøvre bolter.

Norma raskt riflekrutt kjøpt i sverige av en SuPer i sein mopedalder var drivladningen.

Hva maks ladevekt var aner jeg ikke idag, men at det på det værste lå opp i mot kruttmengden i ei 12,7 hylse ser jeg ikke bort ifra. Et under at det gikk så bra som det gikk. En dag sprengte den ene kanonen i stykker og da ble jeg såpass skremt at kanonene fikk seg en begravelse til sjøs.

I realiteten hadde jeg jo stått rett ved siden av en splintgranat som gikk av og hadde flaks nok til å slippe unna uten skader. :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Personlig ville jeg ikke brukt røyksvakt krutt til noe slikt.

Svartkrutt har lavere trykkurve enn de fleste røyksvake krutt, dvs at topptrykket er lavere. Du er langt nok ute på den hvite delen av kartet når du lager kanon selv uten å bruke tegninger eller gode råd fra de som tross alt driver med sånt.

Artillerihistorisk forening for eksempel, vet hvordan på en trygg måte.

 

Og de lager/bruker _ikke_ kanoner for røyksvakt!!

 

Ha ellers masse moro, men trygt please!

Link to comment
Share on other sites

Stilig :thumbup:

 

Er modell 2 i kaliber .223?

Og en ting du kan forsøke er jo følgende:

Hylse uten tennhette, men med kule og krutt satt i:

patron%20til%20o.png

Så trer du lunta gjennom tennhettekanalen. Så kan du lade om ganske fort :mrgreen:

 

Jesus Christ in heaven.....! :shock:

Gjorde noe ala dette når jeg var 12 år, glad jeg har fingrene i behold fortsatt!

:overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Har og hatt noen sånne ungdomsprosjekter som SuPer.

 

Vi brukte en 1" stålrør. Sveiste på en mutter i enden, og borret opp hull til lunta i bolten.

 

Krutt laget vi selv, satte i lunte, fylte på "passe mye", et lag med fin sand, og ymse prosjektiler på toppen. Dæven dette smallt.

 

En gang da lavetten ikke holdt, ble 1,5 meter rør kjørt helt ned i bakken, vi fikk den aldri opp. Den gangen sveisen ikke holdt, ble den slengt 200 meter avgåde. Kommer aldri til å glemme synet av røret i fin bue over marka.

 

Det er et under at man lever.!!

 

Så litt mer siviliserte ut disse variantene. Ble nesten litt inspirert til å ta opp gamle ungdomssynder :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...