Jump to content

Tips og hint til valg av .45


Myshild

Recommended Posts

Hei folkens

 

Jeg er ute etter å kjøpe meg våpen for militær felt, men er litt usikker på hva jeg skal gå for. Jeg liker looken på Para S14•45 Limited og Super Hawg men vet ikke hvordan kvaliteten er på dem. Er det noen som vet om det er mulig å få løp for lyddemper til Para? Har lekt med tanken på å ha lyddemper så jeg kan trene på egen eidendom. Det er en av grunnene til at jeg har snust på HK USP .45 Tactical også, men jeg liker egentlig ikke looken på dem. Ser ut som lekepistoler.

Finnes det eventuelt noen andre pistoler som folk vil anbefale?

 

S14.45 Limited

Super Hawg

USP Tactical

Link to comment
Share on other sites

"Looken" på pistolen bør være det du vektlegger MINST.

Kvalitetsmessig er Para helt OK, og du kan stort sett bruke alt av tilleggskomponenter for 1911 på dem. Det jeg personlig ikke liker med verken Para eller USP er grepet, så mitt råd vil være å ta deg en runde å klå på endel forskjellig og finne ut hva du synes ligger best i hendene. Husk at i militærfelt har du ikke bruk for stor magasinkapasitet, så se gjerne på single stack 1911-varianter, CZ, Tanfoglio, Glock, i det hele tatt alt du kommer over av forskjellig. Gå på skytebanen og spør om å få prøveskyte forskjellige varianter også.

Ad lyddemper, ja, Para og andre 1911-er kan rigges med løp som stikker utenfor sleiden og gjenges, men husk at stort sett alle .45 pistoler er rekyldrevne med pipelåsing. Henger du en demper utpå munningen får du problemer med funksjonering med mindre demperen er konstruert for å avhjelpe det. En løsning som fungerer er Brügger & Thomet sin Impulse-demper. Tror det er denne som leveres gjennom HK til USP. Denne demperen har et stempel i bakkant som slår løpet bakover og ut av låsing når den får høyt nok indre trykk.

Link to comment
Share on other sites

Første spm må bli, har du veldig store hender?

De pistolene du nevner er ganske store i grepet og til militærfelt er det ikke behov for 14 stk .45 i magasinet. Jeg trives mye bedre med Singelstack 1911, men det er meg.

 

Har du faktisk holdt i disse pistolene? USP synes jeg er håpløs å skyte, men folk er forskjellige.

 

Det andre spm blir, hvor har du tenkt å kjøpe disse Paraene? Er det noen som selger Para i Norge for tiden?

 

Når man drømmer om nye våpen man skal kjøpe er kanskje det første man bør se på..Hva er faktisk å få kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å prøve seg fram, låne og klå her.

 

Til å begynne med har du ørten 1911 kloner å velge i, i alle fall hvis du inkluderer single stacks også. Til å begynne med er både Kimber og STi en grei plass å begynne.

 

Ellers så har du Glock 21 i ny og eldre versjoner, Springfield xD i et par-tre varianter, Sig 220, og masse annet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Singlestack er absolutt et alternativ, Super Hawg leveres med det også. Jeg skal en tur på Pedersen Våbenlager i Kristianby for å klå litt på Paraene (de selger dem og har på lager) til torsdag og USP i Arendal på fredag. Skal selvsagt kjenne litt på dem før jeg kjøper. Tror ikke det er noen som har disse på skytebanen jeg vanker på desverre. Grunnen til .45 er at vi allerede har ladepresse til den kaliberen (min far har en Norinco m1911a1), men jeg er ute etter en med stillbare sikter og bedre muligheter for stilling av avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å henge på greip!

 

En 1911 (Om det er Para eller Norinco, med alt i mellom) er å regne som et byggesett (eller en lego pistol)

De kan forandres, endres og tilpasses i huet og ræva. Selv den kinesiske Norincoen har fått mye skryt som et utgangspunkt for å bygge god 1911 .45 pistoler.

 

Det som gjelder nå er lomme bok og det som passer deg best i hånden. Jeg ville kjøpr brukt, sataset på en standard 1911 og fått tilpasset den etter behov hos en kompeten børsesmed (eller fler... min felt pang, i utgangspunktet en series 80 colt goldcup, har vært innnom bakern, Severin oig evert. Er ike helt ferdig enda, men gud så nydelig :D)

 

Det er desuten moralsk riktig å ha en .45 acp 1911 i skapet! (selv om jeg vel skyter litt bedre med kjærestens 6" STI 9mm Targetmaster som også er 1911)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Se der ja, hadde ikke fått med meg at Pedersen fører Para, så jo ut som det var litt på lager også. Hmmm..Warthog til spesialpistol...

 

Liker du grepet på Noricoen til faren din? I prisklassen rundt 10k og til bruk i Mil.felt ville jeg kikket på STI eller Kimber, og jeg ville valgt en Singelstack :wink:

 

Dessuten er det som hassel sier, det eneste moralsk riktige er en 1911 i .45 :D

Link to comment
Share on other sites

.....Grunnen til .45 er at vi allerede har ladepresse til den kaliberen (min far har en Norinco m1911a1), ....

 

Har du klave skal du få ku.........

 

:D Sorry, kunne ikke dy meg. Våpensøilen i Bergen tar inn Colt fra tid til annen, og de har også et annet merke de forhandler - husker ikke navnet men det er svindyrt - det går 2 Colter på det.

 

Jeg ville kjøpt en pistol som har smidd ramme og sleide (som jeg alltid liker å fremheve). Da er kvaliteten best. Når det er sagt så blir de støpte våpnene uforskammet mye bedre etter hvert som tiden går, så...

 

Og jeg ville også kjøpt en singlestack. Jeg har ikke noen pistoler med dobbelradig magasin - har aldri skjønt vitsen (kanskje også fordi Colt ikke lager slike).

 

Uansett så kjøp deg en .45 og KOS deg - det er et kjempekjekt kaliber å skyte!

Link to comment
Share on other sites

Våpensøilen i Bergen tar inn Colt fra tid til annen, og de har også et annet merke de forhandler - husker ikke navnet men det er svindyrt - det går 2 Colter på det.

Nighthawk Custom heter de, og lekre er de. Og de bygges på bestilling til din spec. Og jeg tror ikke de kommer verre ut i pris enn å kjøpe en Colt og få den bygget opp til samme standard (begynner på 23.000,-).

Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag her. Jeg synes det er viktig at et våpen både ser bra ut og fungerer. Er noe med å dra opp et flott og velfungerende redskap.

Kommer ikke til å bruke allverdens på kjøpet til å begynne med da jeg ikke er god nok til at det er noen vits å koste på seg våpen som nærmest skyter av seg selv. Er mest på det nivået at det er gøy å skyte. Er ikke så galt dyrt med .45 hvis du lader selv. Lader for rundt 1,50 skuddet (samme gjelder merkelig nok .44 magnum som jeg og lader).

Link to comment
Share on other sites

Ser Para blitt nevnt. Greit nokk iogforseg. Vet ikke hvor mange forskjellige fabrikat og utførelser du har sett på. De fleste merker har en ganske tiltalende finnish idag. Para også. Det selger de på, så skulle bare mangle. Og de har tydelighvis gjort inntrykk? Men ta deg tid og se på så mange merker som mulig.

 

Høres ut som du liker at det ser ut som folk. Og det jo helt lov. Man har da estetisk sans og liker å eie pene ting. Bare så synd at da løper pengegaloppen veeeldig fort. Og selv en Nighthawk til 23 lapper er neppe så veldig customized når det kommer til stykke. Heller et sett med valgbare options fra en standard liste. Som man bestiller på bilen din?

 

Tilbake til Paraen. Rimelig omfangsrik, men de fleste favner den. Syns man en singel stack er for smal, så sett på noen fyldigere grepsplater da, så er det problemet løst. Og foresten, hvem trenger en hi-cap ramme i .45 idag. I praktisk skjyting blir man iallefall parkert.

 

Så her er mitt forslag; Finn en pent brukt (helst ikke så mye modifisert og hærpa) Colt eller Springfield til en 3 - 4 tusen og hygg deg med den til du syns du har fått tak på den skjytemessig.

Så kan du tenke på og rocke den opp. Enten alt i en jafs eller i etapper. Studer skikkelige customjobber og finn ut hvilken stil og finnish DU liker, så går det ann å få til noe ganske hårete og individuelt sum du kan være stolt av resten av din skjyte-kariære. Skal ikke blamere meg for mye med hva jeg driver med, men sjekk e-posten din.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Para Super Hawg, kjøpt tidlig i sommer (vår).

 

Avtrekket trenger å tunes, noe jeg enda ikke har fått rotet meg til å få gjort. Men fikser du avtrekket, er den veldig presis. Trente med den senest i går, og den samler fint innen tier'n på duellskiver. Har ikke skutt på pres.skiver.

 

Det eneste jeg imidlertid ikke liker, er det fiberoptiske siktet. Ved sterk sol, lyser prikken opp så sterkt at det er vanskelig å se om du sikter helt riktig. Men det kan sikkert løses ved å lakkere over det. Eller bytte korn....

 

Men med en Super Hawg får du iallfall presisjon OG good look. :) Og som 1911'er ellers, kan man alltids gjøre de enda bedre.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg STORE tvil på at'n gunfreak kommer til å gjøre.. og i så tilfelle må du nok regne med å punge ut beløp godt i overkant av hva det koster å kjøpe en ny + ny søknad + bensin og utgifter mellom romerike og Kr.sand tur/retur..

 

Det er klart, skal aldri si aldri ,men jeg har en viss ide om at det kommer til å være tilfelle..

Link to comment
Share on other sites

- det er et kjempedyrt kaliber å skyte!
:mrgreen:Lettere modifisert!

 

Er egentlig 45 så utrolig uoverkommelig dyrt å skyte hvis en lader selv da ??

Får jo kjøpt ganske billige Berrys kuler på xxl som funker helt greit, støpte blykuler er jo også nevnt her på forumet som presisjonsfremmende, og de er heller ikke så dyre. Mener å huske at hjemmebakt 45acp havna på mellom 2 og 2,50,- per smell jeg, ganske overkommelig i forhold til mye annet (lenge siden jeg regna på det da).

Har selv en Colt "combat target" fattigmannsgoldcup, og er kjempefornøyd med denne.

Link to comment
Share on other sites

Hva koster en hjemmeladet .45 acp?

 

Kule: Frontier 230 grain, 80 øre

Hette: Federal LP, 30 øre

Krutt: N320 5 grain, 25 øre

Hylse: 20 øre (gitt at du lader samme hylse 10 ganger)

SUM= 1,55 kroner pr skudd

 

Støper du kula selv kan du trekke fra ca 60 øre av det regnestykket (gitt at en støpt kule koster ca 20 øre å lage).

Link to comment
Share on other sites

Hjemmesydd 45ACP har jeg regna litt på og det behøver ikke bli så sabla dyrt..

 

Gjenbruk av hylser så har du disse mer eller mindre gratis (kontra om du hadde skulle kjøpe nye hver gang du skaut)..

 

Frontier eller Berrys kuler 80-90 øre stykket, Large pistol primer, ca 30 øre stykket, +/- 6 grn med N340 kan ikke være mange ørene, så si at du kan lade dem til en 1.50 kr/stk, det burde ikke være langt fra sannheten.

 

Skjønt skal fint være mulig å lade 45ACP til en 4-5 kr stykket også.. Har sett endel kuler på Midway som koster sjorta, samt at skal en kjøpe nye hylser hver gang kan en legge på min 2 kr/smellen

Link to comment
Share on other sites

:lol:

Gjenbruk av hylser så har du disse mer eller mindre gratis
:lol:

Det ER kjempegøy å se .45 skyttere (som lader selv) på bana, være seg konkuranse eller trening... ALT annet enn å finne tomhylsene er uvesentlig! Skyttere som lider av .45 er adskillig mer oppmerksomme på hvor hylsa lander enn hvor skuddet ender. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

.45ACP koster vel litt sammenlignet med 9mm og .38spc, som er av de mer vanlige. Men har man en hobby, så spanderer man på litt moro. Nå har jeg det moro med både .44 og .45, så lommeboka skal nok få kjørt seg. :D

 

Du skal ikke selge den da? :P

 

He he....Tiger har nok rett i at det nok ikke blir tilfelle. Det er min andre .45ACP, og denne blir nok. :mrgreen:

 

Skyttere som lider av .45 er adskillig mer oppmerksomme på hvor hylsa lander enn hvor skuddet ender.

 

Ha ha....ja, det stemmer nok i stor grad. Selv er jeg slik på trening, men ville nok latt dem fare på konkurranser....selv om det ville gjort vondt. :lol:

Link to comment
Share on other sites

45acp-hylser av god kvalitet går greit 30 omladninger om du ikke ekspanderer for brutalt under ladingen, og har et våpen med bra kammer, som også behandler hylsene pent under utkastet.

 

Jeg har 45hylser som er skutt så mange ganger at man knapt kan skimte bunnstemplingen, og hettelomma begynner å bli grunn. de henger med til de sprekke i munningen..

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært og tafset på Para-Ord Super Hawg og jeg må si jeg har ikke mindre lyst på den nå. Jeg går for single stack våpen. Jeg kunne nok ha brukt doublestack versjonen også, men føltes bedre å holde i single stack.

Og det blir absolutt 6'' løp av praktiske og estetiske årsaker :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært og tafset på Para-Ord Super Hawg og jeg må si jeg har ikke mindre lyst på den nå. Jeg går for single stack våpen. Jeg kunne nok ha brukt doublestack versjonen også, men føltes bedre å holde i single stack.

Og det blir absolutt 6'' løp av praktiske og estetiske årsaker :D

Hvor må man dra for å tafse på en slik en da? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...