Jump to content

Forb... dr*tkomfyr! (eller: hvor var reguleringsteknikerne?)


Sako 30-06

Recommended Posts

Hva er det med disse flotte, fænsy "keramiske" glassplatekomfyrene?

 

I mange år har jeg stått sært og stritt på at jeg ikke har villet ha "keramisk" komfyrtopp. Opphavets numere minst femten år gamle eksemplar har bidratt tungt til det, for jeg har aldri blitt fortrolig med den. Nei, gammeldagse støpejerns kokeplater skulle det være. Etterhvert har presset blitt sterkere og sterkere, og ufine kommentarer om at "verden går framover" har sittet løsere og løsere hos omverdenen når jeg har framført mine Meninger Med Ettertrykk™

 

Her forleden kom vi over et pent brukt eksemplar til en meget gunstig pris, og siden den gamle komfyren verken så særlig pen ut lenger eller for den saks skyld aldri har passet i utsparingen i kjøkkenbenken, flyttet en komfyr med glasstopp inn på kjøkkenet. Mine bange anelser ble ikke gjort til skamme. Med den gamle jernplatetoppen var det greit å både steike, koke og trekke. Fullkommen effektregulering -- om enn i av og til litt vel grove trinn -- gjorde det helt OK å lage mat. Nå, derimot! Skrur man plata på fullt for å varme opp, går det selvsagt greit. Men så er det på tide å skru ned for ikke å svi kjøttet, og plata går på....av-på...av-på... Det ene øyeblikket svir man steikeskorpa, det neste øyeblikket renner det vann utav maten, og kjøttet blir kokt en stund før det igjen blir svidd. Bakerst har sausen kokt opp og skal få stå og syde pent og stille. Plata går på-av...på-av...på-av... Og sausen koker nesten over, for så å falle helt til ro og ikke koke i det hele tatt, så koker den nesten over igjen.

 

Jeg ønsker meg den gamle komfyren tilbake, der regulerte man effekt, ikke lengde på pulsene med full pupp. Eller gass, men det har jeg ikke råd til på noen år. Og jeg gleder meg allerede stooort til julens medisterkakesteiking, jeg har en mistanke om at den absolutt bør utføres uten mindreårige innenfor hørevidde...

 

Er det forresten noen som vet hvordan effekten reguleres på disse oppskrytte induksjonstoppene? Puls eller kontinuerlig effekt? For ikke eff om det er mulig å finne ut dét, uansett hvor mye jeg googler...

Link to comment
Share on other sites

He, he, ja det kan du jaggu spørre om.. Nei det er ikkje berre, berre med desse nymotens greiene, som du har funne ut, så er det full pupp, eller ingen pupp som er alternativet på både keramisk/indusksjons ovnene... Klødde meg litt i pappen eg også, når eg kjøpte min første for 6-7 år sidan, men det har gått greitt når du blir vant med det..

 

Merka vel meir og meir at eg sett pris på panner med tjukk bunn, nesten uansett.. Har et par panner med tynn bunn, av typen billig med teflonbelegg, som kun brukes med kvit saus og grøt, men ellers så er det tjukke bunner, dette gjer at reguleringa blir ein del etterslep på og meir kostant varme, ikkje sånn av/på effekt.. Vel litt blir det vel kanskje, men legg ikkje så mykje merke til det lenger..

 

Lykke til med det nye beistet på kjøkkenet forresten.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Billige kjipastopper regulerer mest sannsynlig på kjipasvis mens de dyrere merkene har bedre regulering, vil jeg anta.

Det er vel med disse som det meste annet her i livet, man får omtrent hva man betaler for.

Kjøp en god induksjonstopp isteden.

Jeg trodde jeg ikke ville ha induksjon, men tok sjansen siden folk jeg kjenner anbefalte det.

Den kostet ca. en matchpistol, men den smerten var raskt glemt når den ble tatt i bruk.

Her er det snakk om finregulering i 18 trinn og lynkjapp både opp og ned i temperatur.

Ingen problem med å la sausen stå og holde seg varm på 1,5 mens du lager resten av maten.

Ingen lange intervaller på reguleringen.

Ingen overraskelse annet enn at man må bli vant med at varmen kommer lynkjapt.

Du rekker m.a.o. ikke å slippe inn bikkja mens smøret blir varmt i stekepanna.

Jeg angrer ikke et sekund og går aldri tilbake til konvensjonell topp.

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger må man bare ta seg råd... :wink:
Du har et ubetinget poeng, men gass nødvendiggjør ombygging, og ombygging betyr -- om jeg kjenner ØKH rett -- helt nytt kjøkken. Og de fleste av oss vet omtrent hvor en flunke ny kjøkkeninnredning pleier å starte i pris, ihvertfall hvis det skal være av noenlunde kvalitet.

 

Noe sånt får jeg ikke inn i budsjettet på enda etpar-tre-fire år, selv med grov vold og vaselin. Men det står på lista, ja.

 

Har et par panner med tynn bunn
De har jeg kasta ut for mange år siden. Og teflon har jeg ikke satt mine bein i siden jeg var student.
som du har funne ut, så er det full pupp, eller ingen pupp som er alternativet på både keramisk/indusksjons ovnene
Ooookay... *revurderer tankene om induksjon*

 

finregulering i 18 trinn
Jøssda, men hvordan regulerer den? Puls eller effekt?
Link to comment
Share on other sites

Ikke 100% sikker på hele reguleringsfilosofien på den, men jeg klarer å skjelne korte pulser.

Jeg tror og mener effekten reguleres i tillegg, men pulsene er uansett så kjappe at kasserollen aldri rekker å transportere varmen så kjapt at det merkes som temperaturendringer.

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger må man bare ta seg råd... :wink:
Du har et ubetinget poeng, men gass nødvendiggjør ombygging, og ombygging betyr -- om jeg kjenner ØKH rett -- helt nytt kjøkken. Og de fleste av oss vet omtrent hvor en flunke ny kjøkkeninnredning pleier å starte i pris, ihvertfall hvis det skal være av noenlunde kvalitet.

 

Tja, trenger vel ikke utbygging\ombygging med en gang. har man et naboskap man kan ofre så er det bare og plassere en 10kg gasstank der. Funker greit hos meg, og vi skal aldri aldri aldri ha noe annent enn gasskomfyr-topp i huset.....

 

K

Link to comment
Share on other sites

har ikke erfaring med induksjon, men vært borti etpar keramiske topper. Klarer heller ikke å bli fortolig med betjeningen på de. Og syns heller ikke at touch-betjening er noe særlig.

 

En kamerat av meg våknet og merket svilukt i huset for noen år siden - der hadde da katta hoppet opp på koketoppen og klart å aktivere en eller 2 plater...

Link to comment
Share on other sites

Gass medfører også masse varme til rommet, brannfare pga. åpen ild i nærheten av fett osv., konsentrerer varmen på et fast område under kokekaret og har stor restvarme etter at du er ferdig (fare for brannskader osv...).

Søler du på en gasstopp må du gnikke og gnukke i kriker og kroker.

Induksjonstopp varmer ikke dersom det ikke står en kasserolle på kokesonen, den blir ikke glovarm, størrelsen på kokesonen reguleres etter størrelsen på kokekaret og har liten restvarme etter at du er ferdig med å koke.

Ingen spillvarme til rommet.

Ingen åpen ild.

Ingen komplisert installasjon.

Ingen fare for lekkasjer.

Helt plan flate som ikke blir glovarm hindrer fastbrent søl og er enkel å holde ren.

Jeg klarer ikke å se en eneste bakdel med induksjon kontra gass, kun fordeler.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gass medfører også masse varme til rommet, brannfare pga. åpen ild i nærheten av fett osv., konsentrerer varmen på et fast område under kokekaret og har stor restvarme etter at du er ferdig (fare for brannskader osv...).

Søler du på en gasstopp må du gnikke og gnukke i kriker og kroker.

Induksjonstopp varmer ikke dersom det ikke står en kasserolle på kokesonen, den blir ikke glovarm, størrelsen på kokesonen reguleres etter størrelsen på kokekaret og har liten restvarme etter at du er ferdig med å koke.

Ingen spillvarme til rommet.

Ingen åpen ild.

Ingen komplisert installasjon.

Ingen fare for lekkasjer.

Helt plan flate som ikke blir glovarm hindrer fastbrent søl og er enkel å holde ren.

Jeg klarer ikke å se en eneste bakdel med induksjon kontra gass, kun fordeler.

 

Jeg har gass, og har prøvd induksjon, og ingenting får meg vekk fra gass igjen. Varme til rommet er ikke noe særlig mer enn induksjon, effektiviteten er ikke så forskjellig. Fare for brannskader er liten, da man har gassblusset i nettopp en kjeramikktopp.

 

Gnukke og gni må man uansett hva man bruker for noe, for søle det gjør man...

Link to comment
Share on other sites

Reiv nesten av meg håret i begynnelsen da jeg fikk meg induksjonstopp, men nå vil jeg ikke bytte den ut mot noe annet.

 

Trikset for min del var bare å bli kjent med den. Har ett stort wokbluss i tillegg, men induksjonen er råere. Prøvde å wokke litt med en skikkelig tynnbunnet asiatisk wok på gassblusset, men det viste seg at det ikke var nok varme i midten. Varmen lå bare som en ring rundt. Så løsningen her er blitt at jeg fikk meg en god flatbunnet panne som heter MASTER og bruker den stort sett på induksjonstoppen med boostfunksjon på. Er der råeste jeg har opplevd av effekt. På toppen min virker det som det er flere "soner" utenpåhverandre. Skrur jeg langt ned merker jeg at den går over på pulsing. Er en Electrolux-Husqarna jeg har.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Induksjon er tingen. Har du prøvd det 3-4 ganger er du solgt. Alt annet blir som å kjøpe bil produsert i 2010 uten klimaanlegg.

Jeg har brukt gass i 15+ år. Prøvde induksjon 1 gang og det ble liggende et par desiliter fløte til panacotta på toppen da jeg snudde meg bort et øyeblikk for å hente noe i kjøleskapet :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gass, og har prøvd induksjon, og ingenting får meg vekk fra gass igjen. Varme til rommet er ikke noe særlig mer enn induksjon, effektiviteten er ikke så forskjellig. Fare for brannskader er liten, da man har gassblusset i nettopp en kjeramikktopp.

 

Gnukke og gni må man uansett hva man bruker for noe, for søle det gjør man...

Nei, det er ikke riktig.

Gass har MYE mer spillvarme enn induksjon, noe som ligger i sakens natur med åpen ild kontra elektromagnetisme som kun varmer kokekaret.

Den eneste spillvarmen fra induksjonstopp er via kokekarets sider og topp mens det ved bruk av åpen flamme også blir mye energi til omgivelsene som slipper ut under og ut på sidene.

Det med brannskader gir seg selv da man har et rødglødende bluss som tar tid å kjøle ned etter bruk.

Link to comment
Share on other sites

Har ett stort wokbluss i tillegg, men induksjonen er råere. Prøvde å wokke litt med en skikkelig tynnbunnet asiatisk wok på gassblusset, men det viste seg at det ikke var nok varme i midten. Varmen lå bare som en ring rundt.

35 VRM

Har ikke wokket mye, men min gasskomfyr har doble bluss (liten og stor ring) med 3000W på den største "plata".

Link to comment
Share on other sites

Artig at en så enkel ting som en komfyr engasjerer så mye
Er det så merkelig, da? Maten er jo minst halve føda, og en komfyr er et relativt sentralt verktøy for å framstille mat, så jeg synes egentlig at komfyrer bør engasjere mer enn suicidale lyddempere, jeg 8)

 

Uansett er det -- sånn prinsipielt sett -- fullstendig på trynet å regulere effekt med pulsing. Effekt skal reguleres med kontinuerlig effektpådrag. Sånn er det bare 8) En annen ting er at kokekarene -- uansett om man bruker gass, induksjon, glasstopp eller platetopp -- er minst like viktige for et godt resultat som komfyren er. En komfyr er bare en varmekilde, kan man få nok effekt, riktig effekt og regulere effekten på en tilfredsstillende måte er alt utover dette unødvendig pjark. Kokekarene, derimot. Det er der induksjonen virkelig har et drawback.

 

Jeg klarer ikke å se en eneste bakdel med induksjon kontra gass, kun fordeler.
De absolutt, uten sammenligning beste kokekarene lages i tykk kobber, og kobber er ikke magnetisk. Dermed går induksjonsovnen bet på det stikket, og man er nødt til å komplettere en induksjonstopp med gass eller el-varme.

 

Stål, derimot, som jo er "ideelt" for induksjon, er omtrent det mest ræva materialet man kan lage kokekar av. All varmen ledes gjennom bunnen, og ting legger seg ved og setter seg fast. Aluminium -- som heller ikke funker på en induksjonstopp -- er ikke mye dårligere enn kobber, selv om det er en merkbar forskjell på dem. Men aluminium får man ikke kjøpt lenger. Man får stålkjeler med Al-bunn, men da er halve poenget borte: At Al leder varme så godt at man fordeler varmen også opp i sidene i tillegg til at den transporteres gjennom kjelebunnen. Det skjer ikke med en stålkjele med Al-bunn. Jeg har funnet to (2) merker som lager kjeler der både bunn og sider er i stål/Al-laminat, og jeg har planer om å kjøpe en av hver for å teste om de kan måle seg med en god, gammel tykkbunnet Høyang aluminumskjele.

 

Da er det nok bare å begynne og spare
Holder på :)
Link to comment
Share on other sites

De absolutt, uten sammenligning beste kokekarene lages i tykk kobber, og kobber er ikke magnetisk. Dermed går induksjonsovnen bet på det stikket, og man er nødt til å komplettere en induksjonstopp med gass eller el-varme. .

Ikke helt korrekt.

Det finnes kobberkjeler med magnetiserbart innlegg i bunnen.

Verden har gått videre også her.

 

 

Stål, derimot, som jo er "ideelt" for induksjon, er omtrent det mest ræva materialet man kan lage kokekar av. All varmen ledes gjennom bunnen, og ting legger seg ved og setter seg fast. Aluminium -- som heller ikke funker på en induksjonstopp -- er ikke mye dårligere enn kobber, selv om det er en merkbar forskjell på dem. Men aluminium får man ikke kjøpt lenger. Man får stålkjeler med Al-bunn, men da er halve poenget borte: At Al leder varme så godt at man fordeler varmen også opp i sidene i tillegg til at den transporteres gjennom kjelebunnen. Det skjer ikke med en stålkjele med Al-bunn. Jeg har funnet to (2) merker som lager kjeler der både bunn og sider er i stål/Al-laminat, og jeg har planer om å kjøpe en av hver for å teste om de kan måle seg med en god, gammel tykkbunnet Høyang aluminumskjele.

Som i de fleste situasjoner her i livet, lønner det seg også her å legge penger i skikkelig utstyr.

Det er stor forskjell på kokekar også for induksjon.

 

Kan forøvrig anbefale denne stekepanna:

http://www.jernia.no/Gode+R%C3%A5d/Kj%C ... ageid=3166

Link to comment
Share on other sites

Det finnes kobberkjeler med magnetiserbart innlegg i bunnen
Mulig det, mulig det. Hvor får man kjøpt slikt? Jeg var halve Oslo rundt i sommer og fant ikke én eneste kobberkjele. Av noe slag. Dessuten har jeg to kobberkokekar som jeg ikke har tenkt å kvitte meg med, de har vist seg å være bortimot perfekte til sitt bruk. Og langt fra alle kokekar man kjøper er skikkelig gode, uansett pris og uansett hvor mye de skryter i reklamen sin, så når jeg har funnet en virkelig god kjele eller steikepanne gjelder "from my cold, dead hands" fullt ut.

 

Som i de fleste situasjoner her i livet, lønner det seg også her å legge penger i skikkelig utstyr.

Det er stor forskjell på kokekar også for induksjon.

I know. Men én ting kommer man ikke unna:

 

Materiale       Varmeledningsevne (W/m·K)
Kobber                 380
Aluminium	           220
Støpejern	           50
Stål, rustfritt        17

Ref: http://www.formel.dk/fysik/Varmetransmission/varmeledningsevne.htm

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at man ikke kan bruke kobber eller aluminium på induksjonstopper er at de i tillegg til å lede varme godt, er de gode elektriske ledere. (Det kommer av samme sak)

 

Hvis man hadde satt et kokekar av kobber på en induksjonstopp, vil like mye eller mer av effekten bli omsatt inne i spolen (plata) og denne hadde blitt for varm. Man trenger et "motstandsmateriale" i kokekaret, for at effekten skal havne her. Jeg regner med at grunnen til at kjelene trenger å være magnetiske, er for å lage en sikkerhetsfunksjon som hindrer at plata blir slått på med et kokekar av for god strømleder, eller ingen strømleder oppå.

Link to comment
Share on other sites

El Gringo: Takk for tips, men den er emaljert. No dice.

 

Et skikkelig kobberkokekar er laget av tykk (minst 2-3mm) kobber i både bunn og sider og er laminert med et tynt lag rustfritt stål på innsiden. Du kjenner det når du løfter dem opp, sånne er betydelig tyngre enn man kunne ventet seg. Stållaminatet er absolutt nødvendig, for som du sier er kobber i seg sjøl giftig (det visste man for hundre år siden, da fortinnet man kobberkjelene innvendig, og det var visstnok en vanlig inntektskilde for fant/tatere/"reisende"). Men i minst fire av fem tilfeller har produsenten spart på produksjonskostnadene, kniper på kobberet og legger på litt ekstra stål istedenfor. Da har kokekaret gjerne en fancy design og markedsføres som et moteaccessoir for et stilfullt kjøkken.

 

Å koke/steke i kobber er ikke noe man lykkes med første gang. Nettopp på grunn av den ekstreme varmeledningsevnen må man regne med å svi maten de første gangene, dette må læres. Det blir som å kjøre Formel 1 etter å ha tatt lappen i en Skoda. Men når man har lært seg å beherske kobberet, finnes det ikke bedre steikepanner for omeletter eller crepes, og det finnes ikke bedre kjeler for å redusere en fløtebasert saus. Det optimale er selvsagt kobberkokekar på gassbluss, da har man lynrask regulering, konstant effektpådrag (uten pulsing) og en ekstremt rask respons fra kokekaret. Eneste ulempen jeg ser med gass i forhold til selve matlagingen er at de gassblussene jeg har brukt har vært vanskelige å regulere ned til trekke-/holde varm-effekt.

 

Jeg planlegger et kjøkken med tilsammen seks kokesoner: To til fire gassbluss og to til fire kokeplater, enten gammeldags platetopp eller muligens induksjon. Og, hvis induksjon, ei på-benken-kokeplate av den gamle jerntypen (lagres i et skap når ikke i bruk) til bruk sammen med den tjueliters Al-gryta jeg bruker til bl.a. å koke grisehoder og annen mat av uhåndterlige dimensjoner. Det kommer til å koste flesk, for det skal være skikkelig. Men med tålmodighet og riktig prioritering vil det nok bli en råd etterhvert

Link to comment
Share on other sites

Eneste ulempen jeg ser med gass i forhold til selve matlagingen er at de gassblussene jeg har brukt har vært vanskelige å regulere ned til trekke-/holde varm-effekt.

 

Jeg planlegger et kjøkken med tilsammen seks kokesoner: To til fire gassbluss og to til fire kokeplater, enten gammeldags platetopp eller muligens induksjon. Og, hvis induksjon, ei på-benken-kokeplate av den gamle jerntypen (lagres i et skap når ikke i bruk) til bruk sammen med den tjueliters Al-gryta jeg bruker til bl.a. å koke grisehoder og annen mat av uhåndterlige dimensjoner. Det kommer til å koste flesk, for det skal være skikkelig. Men med tålmodighet og riktig prioritering vil det nok bli en råd etterhvert

 

Det første først, så får du så små bluss at dette er mulig, evnt. så holder du det varmt i en annen kjele. Litt mer styr, men det går. Minste blusset jeg har tilsier at det ikke engang koker på laveste effekt.

 

Når det gjelder det siste, så vil jeg STERKT anbefale gass kun hvis du først tar steget. Jeg tenkte som deg, og tok 4 gassbluss i varierende størelse og to induksjon. De to induksjonene har vært prøvd ut, og aldri mer brukt - ovnen er nå straks 5 år gammel... Dette er også et argument i forhold til ovenstående, 6 gassbluss av varierende størelse. Å koke grisehoder er nada problem, jeg koker stadig vekk kraft i solide doser.

Link to comment
Share on other sites

Et vennepar av oss har koketopp med tre induksjonsplater og to gassbluss. Jeg er helfrelst etter å ha hatt gleden av å lage mat på dette et par ganger. Det er ikke et spørsmål om enten eller, gass og induksjon utfyller hverandre på en meget fin måte.

 

Ellers kan jeg ikke si at jeg klarer å kjenne meg igjen i Sako 30-06 sin problemstilling. Jeg er rett og slett for ung til å ha brukt komfyr med gammeldagse plater noe særlig. Vanlig keramisk topp (ikke induksjon) fungerer imidlertid helt greit til mitt bruk.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at man ikke kan bruke kobber eller aluminium på induksjonstopper er at de i tillegg til å lede varme godt, er de gode elektriske ledere. (Det kommer av samme sak)

 

Hvis man hadde satt et kokekar av kobber på en induksjonstopp, vil like mye eller mer av effekten bli omsatt inne i spolen (plata) og denne hadde blitt for varm. Man trenger et "motstandsmateriale" i kokekaret, for at effekten skal havne her. Jeg regner med at grunnen til at kjelene trenger å være magnetiske, er for å lage en sikkerhetsfunksjon som hindrer at plata blir slått på med et kokekar av for god strømleder, eller ingen strømleder oppå.

Nei, grunnen er at de ikke lar seg magnetisere og dermed ikke kunne generere varme vha. induksjon.

Om jeg setter et kokekar av uegnet materiele på min koketopp vil den rett og slett ikke generere varme, ei heller forsøke å slå seg på.

Toppen skjønner altså at det ikke er noe kokekar oppå og vil derfor ikke forsøke å koke.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat av meg våknet og merket svilukt i huset for noen år siden - der hadde da katta hoppet opp på koketoppen og klart å aktivere en eller 2 plater...

 

Med induksjon er ikke dette noe problem. Er det ikke kjeler/panner på ovnen, så blir det heller ikke noe varme.

Link to comment
Share on other sites

Nei, grunnen er at de ikke lar seg magnetisere og dermed ikke kunne generere varme vha. induksjon.

Om jeg setter et kokekar av uegnet materiele på min koketopp vil den rett og slett ikke generere varme, ei heller forsøke å slå seg på.

Toppen skjønner altså at det ikke er noe kokekar oppå og vil derfor ikke forsøke å koke.

 

Da er det rart at sekundærviklingene i en transformator som regel er laget av kobber..... Eller at den magnetiske demperen til ladevekta er laget av aluminium....

 

Jeg tror du bør lese deg opp litt, du kan starte her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Eddy_current

 

Poenget er om man kortslutter en sekundærviklingene til en transformator, er det like sansynlig at det er primærviklingene som brenner opp, som sekundærviklingene. Så med kortsluttede "sekundærviklinger", må disse være laget av et motstandsmateriale for at man sikrer at det er her varmen blir generert.

 

(Jeg kan fortsatt Maxwells likninger utenat.)

Link to comment
Share on other sites

@amatør: Du har nok rett angående virvelstrømmer og motstand, men i praktisk bruk kommer brorparten av varmen i et induksjonskokekar pga. magnetisk hysterese, mens en mindre del skyldes induserte virvelstrømmer i kjelebunnen. Magnetisk hysterese er det som kjent litt vanskelig å få særlig mye av dersom kokekaret er laget i et ikke-magnetisk materiale ;)

 

TU-artikkelen som El Gringo linket til gir en rimelig grei redegjørelse for virkemåten til en induksjonskomfyr. Ihvertfall hvis man ser bort fra at journalisten av en eller annen grunn trekker inn "friksjon" som forklaring på hvorfor det utvikles varme i et motstandsmateriale...

 

Det virker som det er en mann som må hales skrikende og hylende inn i det 21ste århundre?
Det har blitt hevdet før, ja
elektrisiteten er din venn, primus er for turbruk :lol:
Enig i det første. Men har du prøvd å koke på gass?

 

:idea: NB: Nerdestoff kommer! :idea:

Er det noen her inne som sitter på software der man kan simulere temperaturprofiler og varmeledning i et tilfeldig valgt legeme? For eksempel et gryteformet legeme med definert godstykkelse, bunntykkelse og dimensjoner? For laminater kan man jo forenkle beregningene ved å anta null varmeovergangsmotstand i kontaktskiktet. Inni-temp er selvsagt 100 grader, utenpå-temp kan være 2-3-400 grader. Det hadde vært litt moro...

Link to comment
Share on other sites

Principally, it induces an electric current in the pot, which produces resistive heating proportional to the square of the current and to the electrical resistance of the vessel. Secondly, it also creates magnetic hysteresis losses in the pot due to its ferromagnetic nature. The first effect dominates: hysteresis losses typically account for less than ten percent of the total heat generated.[1]

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Induction_cooker

 

Jeg vet man ikke skal ta alt som står på wikipedia for god fisk, men jeg kjenner Odd Rickard Walmot godt nok til å ikke stole blindt på det han skriver.

Link to comment
Share on other sites

:idea: NB: Nerdestoff kommer! :idea:

Er det noen her inne som sitter på software der man kan simulere temperaturprofiler og varmeledning i et tilfeldig valgt legeme? For eksempel et gryteformet legeme med definert godstykkelse, bunntykkelse og dimensjoner? For laminater kan man jo forenkle beregningene ved å anta null varmeovergangsmotstand i kontaktskiktet. Inni-temp er selvsagt 100 grader, utenpå-temp kan være 2-3-400 grader. Det hadde vært litt moro...

Jeg har tilgang til slik software :oops:
Link to comment
Share on other sites

Ha Ha! Har også tilgang på slik programvare, regner vanligvis på frost i jord, men det skulle være fullt mulig å lage en sirkulærsylindrisk modell med noen hundre grader under, romtemperatur utenpå og 100 grader inni. Temperaturen kan ha ulike funksjoner avhengig av tid, og jeg tror også jeg kan få ut resultatet som en liten videofil med fancy farger og greier!

Link to comment
Share on other sites

@amatør: Strihår er inne på det. Gitt ei gryte med definert godstykkelse i bunn og sider. Gitt en temperatur (300 grader? 400? 500? noe slikt) på undersiden av bunnen. Gitt gryta fylt med kokende vann, slik at indre overflatetemperatur er konstant 100 grader. Anta -- for enkelhets skyld - sidene isolert på utsiden slik at all varmetransport går innover. Følgende case simuleres:

 

:arrow: Hel kobber, 3mm godstykkelse

:arrow: Hel Al, 8mm i bunn, 3mm i sider

:arrow: Hel stål, 10mm i bunn, 2mm i sider

:arrow: 2mm stål med 10mm tykt Al-laminat i bunn

:arrow: Stål-Al-stål-laminat (1/3/1mm) i hele gryta

 

Utdata: Varme transportert pr. overflateareal (W/m²) opp fra bunnen og ut fra sidene. Dette avtar selvsagt etterhvert som man beveger seg oppover angs sidene, men hvor raskt?

 

Jeg ville ikke blitt forbauset om man kan redusere problemet til to dimensjoner; geometrien er tross alt radialsymmetrisk

Link to comment
Share on other sites

Husker vi hadde slik keramikktopp. Ble brukt et par ganger før den havnet hos freetex. Om trøflene skal få den beste smaken (Spesielt de hvite) har jeg nå konsekvent gått over til å bruke halm til å fyre med.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for en skikkelig engasjerende og "ut-av-ladebua"-tråd!

Interessant og morsom lesning. Nå er jeg ikke noen stor kokk men har lagt min elsk på induksjonskomfyren forlengst.

Åtte års samliv med induksjonstoppen har gitt et meg godt rekylopptak...

Off topic: I våre parallelle univers sliter den ene med overgang til elektrisk ild mens den andre ikke kan forstå nytten av og gleden i røyksvakt krutt :oops:

 

Med høit hævet sleiv

JJ

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...