Jump to content

Recommended Posts

Som med alle andre kaliber vil kulebanen selvfølgelig påvirkes av kule-valget.

Valget mitt til hjortejakta i år blei Sierra GK 225 grs. ladet til ca 710m/s

Ei presis kule med bra BC.

Eg valgte å skyte inn på 150m, dette gav:

100m = +4,5cm

150m = 0

200M = -11cm

 

Er hold over 150m uaktuelle, kan ein f.eks skyte inn 2,5 cm over på 100m:

80m = +3cm

150m = -3cm

 

Samme data for Hornady rundnese 250grs. med 670m/s gir ved innskyting på 150m:

100m =+5,8cm

150m = 0cm

200m =-14,5cm

 

Eller ved innskyting 3.2cm over på 100m:

80m = +3,9cm

150m = -3,8cm

 

Altså ikkje nåke du treng engste deg over.

 

Ang. nytt 358 løp til tikka'n din er det nok andre som kan gi bedre svar, men Midway har løpsemne i 358 fra 1300kr.For ca 2500kr får du Shilen løp som bør vere bra.

I tillegg kommer tilpassing av gjenger mot låskassen, og broshing av 358 win kammer, hos børsemaker. tipper rundt 2000kr

 

Lykke til :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært litt skuffet over virkningen i dyr. Jeg har skutt to hjort med 250 gr Swift A frame. Treff bak bogen og ingen ekspansjon av kula. Er det andre som har erfaringer med kuler som ekspanderer på rett sideskudd uten at det treffes i ribbein?

 

Næmmen Per.

Dette vet du jo. :wink:

Skal du skyte bak bogen med det vi i dag kaller lav hastighet, kan man ikke regne med ekspansjon med premium kuler.

Doner heller de kulene til Jan, og kjøp noen vanlige HornadyRN.

Link to comment
Share on other sites

Rhino og Woodleigh ville jeg styrt unna pga såpass solide kuler vil ekspandere lite eller ingenting, a-frame er i samme bås. Vi snakker tross alt om utgangshastigheter på litt over 700m/s her.

Mener "Maral" hadde en test av 358 kuler på sluttstykket.

 

At Woodleigh er for solide trur eg ikkje. På: http://www.woodleighbullets.com.au/Bull ... t%203.html står det at SP-kulene opp til og med 250grs har "Rec. Impact Velocity (fps)" frå 1800-2500 fps. Skulle ikkje dette samsvare godt med det .358win gjev?

Når det gjeld Rhino og Swift AF er vel situasjonen ein anna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Like før jul kom den etterlengtede pakken fra børsemakeren :D

Min kjære Remington 7 har nå blitt litt grovere å målet, rett så lekker vil nå jeg påstå.

 

Tidligere satt det et .308 Win løp på den, det har nå Rafdal byttet ut med et rustfritt Dan Lilja i .358 Win.

Børsemakeren byttet også ut slag-fjæra med en Speed Lock fra Tubb, ny rekylklakk fra Tubb, full oppretting av låsekasse, støtbunn og andre anleggsflater. Lilja løpet ble flutet og glassblåst. Til slutt ble hele stasen søylebeddet ned i min gamle McMillan stokk.

Jeg er meget godt fornøyd med resultatet :D

 

2r4j3b5.jpg

 

2d9bgc4.jpg

 

2u95zpu.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Seawolf!

 

Håper å kunne starte innskytingen av nytt løp til helga.

Jeg har endel kuler liggende fra den tiden jeg ladet til ei bøylerifle i .356 Win.

Litt opprydding i kjelleren, der fant jeg noen gamle 180 grain Barns X, 225 grain Woodleigh RN og 250 grain Speer.

Skal forsøke 250 grain Woodleigh evt. 250 grain Norma Oryx på sikt også. Det har lenge ergret meg at Woodleigh ikke lager .358 kuler i Protected Point. Muligens bare av akademisk interesse, RN kulene gjør nok også det de skal :twisted:

Har ladet endel innskytingsammo, Norma 202 krutt og 250 grain Speer kuler. Originale Winchester hylser og CCI 200 hetter.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge en australiener på Accurate reloading kommer Woodleigh med nye kuler i 2009.

Bla. 225, 250 og 275 kuler i 358 cal. i nettop PP :D

Håper de er klare til høsten.

225 til hjort og rådyr og 275 til elg, eller 250 PP som standardkule til hele ruklet.

 

Hvilken stigning har du i løpet ditt forresten?

 

Tenk om Alvestad på Hjemmelading.no kunne hatt Woodleigh i assortementet sitt.

Da kunne Midway og J&F fått litt konkurranse :!:

Link to comment
Share on other sites

I så fall, på tide Woodleigh :lol:

De flerste andre kaliber er tilgodesett med PP kuler, og nå forhåpentligvis også .358.

 

Løpet mitt er 22" langt og har en riflestigning på 1-12". Ca 16.5 mm diameter ved munningen.

Børsemakeren har kamret løpet så jeg kan utnytte magasinlengden col 71 mm også med RN kuler.

Det gir meg litt ekstra hylsevolum med lange/tunge kuler. Friflukten er fortsatt ca 2 mm med slike kuler. Mange ladetabeller opererer med col 69 mm med RN kuler. Nokså liten gevinst, men "kjekt å ha".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Ser selv på 338fed som en spennende patron med veldig godt utvalg i kuler, også i lettere vekter (f.x. 180g Nosler Acubond).

Uten personlig erfaring med 338'en tror jeg alikevel at 358'en bærer 250g-ere bedre og serlig i korte piper!

Synes man at lading er no HERK, er man ikke "børsjesjuk" nok og bør kanskje ta et skråblikk på 6,5x55 eller 308 :lol:

 

Har skutt 6 rådyrbukker og en hjortebukk med 358'en (250g Nosler Patition) hittil i høst, blir mer og mer glad i rifla og kaliberet!

 

hvordan funker 250grs partition i din 358win? hvordan er ekspansjonen på kula?

Link to comment
Share on other sites

250g Patition er helt perfekt i 358'en etter min smak, ekspanderer trygt og sikkert ut på minst 280m (etter egen erfaring, trafikkskadd rådyr skutt på et stort jorde) på lett vilt som rådyr og tømmer seg ikke for bly forran delevegen ved treff i bogbein på hjort på kort hold.

Har jo ikke skutt veldig mange vilt med denne kula i dette kaliberet ennå, men så langt er alt akkurat slik jeg ønsker det.

Diameteren på kula blir ikke for stor, og inntregning og restvekt blir veldig bra. Kula har jo som bonus en høy BC i forhold til de flest konkurentene i dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tenkte og starte med Hornady interlock 200 grain,men er interesert i tabeller for dei fleste kulevekter.Fikk børsa for noen dager siden og vil jo eksperimentere endel til eg har noen godladninger med et par forskjellige kulevekter,ser for meg en 200 grain kule til rådyr og en 250 grain kule til elg og svin,eller en kule mitt i mellom (225 grain) til alt vilt. starter med VV N 140, Fant en link til VV sine tabeller men fant ikke 358 win

Link to comment
Share on other sites

I Ladeboken utg 6 finn du ein del ladningar.

Til 250grs kuler er N135 min favoritt. N140 har høgare munningssmell i mi rifle. Eg vil tru at N140 vil være litt saktebrennande for dei lette kulene.

 

Kva rifle og pipelengd er det snakk om?

Link to comment
Share on other sites

N140 kan brukes til tyngre kuler, men gir noe mer munningssmell og du når nok ikke max trykk og hastighet.

Til 200g'ern kan du "fylle fult" om du ønsker å bruke N140. Har prøvd samme kule med 45g og 50g N140, det funker og virker veldig snilt, men jeg tør ikke si noe sikkert om trykket.

Jeg anbefaler deg å kjøpe en boks N135 det passer mye bedre, og det finnes gode referansepunkter til dette kruttet i ladeboka.

Har ikke skutt noe vilt med 200g Hornady SP, kommer ikke til å gjøre det heller, den virker for myk etter min mening. Men det er klart den velter rådyr :!:

 

Les denne tråden fra starten det finnes en del betraktninger om kuler og noe ladedata her fra før :wink:

 

Start 5% under og jobb deg forsiktig opp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg takker for hjelpen Hans Kristian,pipa er 55 cm fra der den kommer ut fra låskassen,eg har lest hele tråden flere ganger og synest det var ikke såååå mye ladedata :P men nå har eg ihvertfall litt å ta utgangspunkt fra,er det stor forskjell på N 135 og N 140?

Link to comment
Share on other sites

Har lest tråden en gang til selv også, du har rett det er for lite ladedata her :?

 

Ladeboken 6 sier for 56cm løp:

max 50g N135 for 200g kule og 786m/s

max 46g N135 for 225g kule og 744m/s

max 48g N140 for 250g kule og 702m/s

 

Ladeboken 4 sier for 61cm løp:

max 48g 202 for 225g kule og 776m/s

max 45g N135 for 250g kule og 708m/s

max 47g 202 for 250g kule og 733m/s

 

Dette er MAX-ladninger i følge ladeboken, start lavere og jobb deg oppover!

 

N135 er favoritt kruttet mitt i 358'en, men 201 er nok like bra!

N140 og 202 er helt greie valg med tyngre kuler.

 

Jeg synes du skal kjøpe en boks N135 om du tenker og bruke 200-225g kuler.

Det lureste synes jeg ville være å glemme de "lettvekts kulene", bruke det N140 kruttet du alt har og kjøpe noen gode 250g'ere. Det passer liksom best i 358'en og jeg er sikker på at du blir fornøyd.

 

Jeg liker selv veldig godt 250g Nosler Pat, men kan godt tenke meg å prøve den nye 250g Woodleigh PP kula.

 

Lykke til med ladningen, håper du finner frem til noe "snaskens" :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg også gått til anskaffelse av en 358win børse. Det ble en Remington 700 med 47 cm Lotar Walther pipe(har ekstra 308 løp og kommer sikkert til å skaffe ett 243 løp en gang i (nær) fremtid).

Tok egentlig en litt for rask beslutning når jeg kjøpte børsa, hadde ikke helt satt meg inn i alle sidene ved dette kaliberet, men ser nå at jeg ikke angrer!!

 

Jeg gleder meg som en unge på julaften til å få nytt ladeutstyr i hus og jobbe meg frem til høstens elg dødar ladning :twisted:

Jeg ønsker meg en liten og lett demper som kan fjerne den skarpeste smellen og værste munningsflammen, er det noen som har anbefalinger til en slike n i dette kaliberet? Har sett litt på BR Reflex T4, noen som har erfaringer med denne?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med Reflexen, men alle demperne er gode nok til det du ønsker.

Ikke ødelegg ett hendig lett våpen med å skru på en kilo stål på tuppen.

 

Så nettop siste nye fra A-Tec: CMM4 rett over 200 gram, 160X39,5mm. Hadde jeg hatt bruk

for flere dempere hadde det blitt en sånn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er generelt sett ikke glad i Oryx da jeg mener den er i overkant bløt i de fleste kalibere, men i hastighetsnivået til en 358 bør den også være midt i blinken for de som ønsker en loddet kule som holder ok sammen.

 

Men det skal sies at med V0 på 720m/s trenger en sjelden premiumkuler :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har lyst til å prøve 310g Woodleight til "nærkamp" med norsk hjortevilt fra rådyr til elg!

Har noen av dere prøvd noen ladninger med denne kula?

Ønsker å få 630m/s og tenker i første rekke og prøve med N140 krutt.

Hva er en passe startladning for denne kombinasjonen?

Jeg gjetter at jeg må opp i 45-46g for å få den hastigheten jeg ønsker, håper ikke å møte noen trykktegn på vegen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei ! Det er ikke bare Ruger som leverer rifler i cal. 358 win. Ser på hjemmesidene til Browning at de har BLR i 358 win. Dette hadde vært ei børse for skogen, men om noen tar hjem vet jeg ikke. Må bestille usett kaskje. Hadde en gang i tiden ei i 308 win. Knall bra når en bare fikk løsnet bandet rundt for-tre og pipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har eg funnet ny kule i 358'n for høstens gjøremål.

Nosler Accubond 225grs.

Kula var LANG og i rugeren måtte eg opp i 2,2mm friflukt for å få plass i magasinet.

 

lengde 73,3mm

45grs N135 i Win hylser

Gav god pressisjon og ca 700m/s

 

Håper den for prøvd seg til høsten :)

 

Noen andre som har prøvd Accubond i 358 :?:

Link to comment
Share on other sites

I min custom Remington 7(har tidligere lagt ut noen bilder i denne tråden) begrenser magasinet COL til 71mm og dette harmonerer vanligvis godt med kammeret og COL med ulike .35 kal kuler.

Bruker vanligvis 1 mm friflukt som et utg.pkt på min egenproduserte ammunisjon.

 

Eks. 250 grain Speer SP, 71 mm, W-W hylser, CCI 200 hetter og 45 grain Norma 202 krutt.

225 grain Sierra SPBT, 70,5 mm, W-W hylser, CCI 200 hetter og 45,5 grain Norma 202 krutt.

225 grain Woodleigh RN, 69,5 mm, W-W hylser, CCI 200 hetter og 46,5 grain Norma 202 krutt.

 

Et unntak i så måte er 200 grain Barnes TSX, der 68,5 mm er maks COL, W-W hylser, CCI 200 hetter og 44 grain Norma 202 krutt.

Jeg skulle ønsket at profilen på 200 grain Barnes TSX kula ble endret, slik at jeg kunne sette kula ut til COL 71 mm.

 

Har ikke prøvd Accubond kula, nettopp fordi den virker veldig lang og dermed stjeler mye hylsekapasitet. Den er muligens bedre tilpasset

35 Whelen? Venter på at Midway skal få inn de nye .35 kal. PP kulene fra Woodleigh.

 

Håper du får uttelling med Accubond kula i høst :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei :D

Det virker som om ulike løpsprodusenter tilbyr ulik riflestigning for .358 kal.

Alt fra 1-12 til 1-16.

Med bakgrunn i linkene nedenfor, vil jeg derfor tro at 1-14 burde passe godt til et .358 Win prosjekt også med 250 grain kuler.

Personlig synes jeg .358 Win harmonerer best med kuler opp til 225 grain. Det gir vanligvis en hastighet på 720-750 m/s i et normalt rifleløp. Selv har jeg et Lilja-løp på 22" og riflestigning 1-12.

Lykke til med prosjektet, tror neppe .358 Win vil skuffe deg....... 8)

 

http://www.shilen.com/calibersAndTwists.html

 

http://www.kriegerbarrels.com/Calibers_ ... wp3390.htm

 

http://www.lothar-walther.com/375.php

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...

Noen som har ladedata til 250gr oryx?

Har testet ut VV N135 krutt, ladninger fra 42-44 gr, men det var ingen samlinger å skrive hjem om :evil: Bruker engangs skutte laupa hylser og CI 200 hetter, er litt skeptisk til å strekke meg opp mot/over 45 gr krutt.....

noe data til 225gr accubond hadde også vært kjekt, da jeg har en pakke liggende

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann

Jeg er på utkikk etter en patron som nesten eksklusivt skal brukes med egenstøpte blykuler til trening for å få ned prisen pr smell.Kan folket være så snill å komme med komentarer om dette angående .358en?

Det nevnes ofte at det går an å bruke billige revolverkuler å trene med men(ingen)har gjort det eller det nevnes ikke noe om ladedata etc.Kom gjerne med innspill.

Jeg velger å se litt anderledes på denne patronen og tror at med lette kuler i lav hastighet så kan den også passe til småvilt som en slags(9mm)?

Hvordan blir dette med riflestigning da?

Mvh Mister K

Link to comment
Share on other sites

Lykkelig eier av en Win94AE i 356win. Kosebørse til lange turer i skog og mark, stort mer kompakt blir det ikke! Foreløpig blir det 220 grains Speer (Flatnose) Hotcore til jakt,- finnes det alternativer?

 

Vil tro denne 200 grain .358 FTX kula fra Hornady bør være noe av det bedre du kan prøve, iallefall dersom du ønsker ei

.358 kule til din .356 Win. som har relativt høy BC 8)

I denne linken finnes det også ladedata:

 

http://www.hornady.com/assets/files/ftx ... in_ftx.pdf

 

Hadde selv en M94 .356 Win for ca 10 år siden, den brukte jeg med 180 grain Barnes X.

NB ei patron i løpet og kun en i magasinet.

 

Fordelen med FTX kulene til Hornady er at de har myk plasttupp som gjør de sikker i et rørmagasin.

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=246091

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei

Ser det er fleire som spør om data for 180 grs kuler.

Eg har brukt følgende kruttmengder på Hornady XTP 180grs til trening:

Col:60mm

47 grs N135 gir ca 700 m/sek

41,5 grs N130 gir ca 735 m/sek

9,5 grs N330 gir ca 315 m/sek

 

Ingen av disse gav noen trykk-tegn i mi rifle, N135 testet eg opp til 49 grs uten trykktegn, men samlingene blei litt dårligere.

N130 virket litt for raskt til å få max hastighet. Kanskje N133 er det kruttet som gir høyest hastighet med 180 grs kuler?

 

N330 for sub-ladinger virker bra, men eg har ikkje testet presisjonen skikkelig enda...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da dumpet det jammen ned en innvilget søknad på "Løp kaliber .358 win" i posten gitt.

Tanken var å tilpasse en vekslepipe til min CG3000/Sauer 90.

 

Etter å ha undersøkt litt nærmere og etter noen egene erfaringer, så tror jeg ikke jeg vil gi denne jobben til noen innenfor normal kjøreavstand for meg, kanskje med unntak av børsemakeren til G Sport i Askim, men jeg tror ikke han gjør slike jobber?

De fleste lokale vil nok sette bort jobben uansett.

Er det noen på sentrale østlandet som jeg har misset?

 

I allefall, hvem skal få gjøre jobben? I utgangspunktet hadde jeg tenkt på et S&L løpsemne i .358 (De lager da 358NM løp til M97DL) dreid ned til jaktprofil, kappet til 50cm, gjenget for demper og blånert.

 

Dette løpet er primært tiltenkt jakt på gris og elg med 225-250grains kuler, men det hadde ikke vært meg imot om stigningen hadde fungert til 180 grains pistolkuler også. Men men det blir vel for mye å ønske seg kanskje.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke hadde tenkt ut dette 100% på forhånd, men det er vel det kammeret er til for? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da forsøker jeg å legge ut bilde av børsa.

Her med Victory 3-12 med lys for allsidig jakt. Jeg liker stor forstørrelse og denne Zeissen er utrolig nok ganske hendig sammenlignet med mye annet

 

normal_Sako_med_Zeiss_lite_bilde.jpg

 

Og her med Leupold VXIII 1.5-5 med lys for trange poster og raske skudd.

normal_22112010347.jpg

 

Her med maxim demper

normal_Med_Zeiss_og_Maxim.jpg

 

 

At jeg ikke har fått bygd meg 358 tidligere skjønner jeg fint lite av nå 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grattis med ny rifle Peders 8)

Håper den innfrir alle dine ønsker og behov.

 

Har selv en .358 Win som er avbildet tidligere i denne tråden.

Min rifle er en sterkt modifisert Remington 7 med McMillan stokk og rustfritt Lilja løp som Rafdal har gjort mesteparten av jobben med.

 

.358 Winchester er et lite kjent men likevel fantastisk jakt-kaliber.

 

For å bruke Steve Timm sine legendariske ord om .358 Winchester:

"The .358 is a pure hunting cartridge, no useless belt, no silly venturi shoulder, nothing but the wonderful efficiency that cleanly kills game at practical ranges".

(Fra NOSLER reloading manual number three).

 

:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Velkommen inn i .358 Familia Peders :D , håper du har rifla lenge nok til å bruke den mye :D:D .

 

Tror jeg ville prøvd Accubond i .358 win og andre også hvis jeg hadde en . allsidig patron harmonisk og bra mye futt for penga, og 180 grain revolverkuler er moro ladninger.

 

 

Håper bare du tar tlf en dag så vi kan prate om løst og fast .........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...