Jump to content

Klaring mellom kikkertsikte og løp.


gunleil

Recommended Posts

Har en Røssler titan 6 og en Nikon 2,5-10x56. Var å kjøpte Looupold montasjer med hurtigkobling på basene. (tror de heter QR). Måtte ha extension ringer da avstanden mellom basene ble for lang for standard montasje. Når jeg monterer dette er det ikke store klaringen mellom siktet og løpet, men noe er det. Finnes det noen regel for hvor mye klaring det må være? Har extensionringen lengst frem på geværet. Om jeg bytter om å setter denne bak, blir det en konflikt ved at hjulet man kan skru på for å endre forstørrelsen tar i ringen. Det blir dog mer klaring mellom løp og sikte.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for sist :wink: Det er ikke store klaringen som trengs etter min erfaring. Min erfaring er ikke all verden, men jeg har nå skutt kanskje 500 skudd med en stor Zeiss som ligger omtrent så nære som det går an. Så lenge det er en lysstrime mellom kikkert og løp, og du har solide montasjer som ikke gir etter så skal dette mest sannsynlig gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Det er optimalt å ha kikkerten så nærme løpet som mulig, men ikke helt inntill. Noen få milimeter klaring er bra.
Det som er optimalt, er å ha en kolbe som passer.

 

Det spiller ingen rolle om det er 0,5 eller 5mm mellom løpet og siktet. Er kolben bygd for åpne sikter, er den typisk 15-30mm for lav. Avhengig av kikkertsiktet. I den sammenhengen blir noen millimeter lite.

Link to comment
Share on other sites

Det er noe som heter justerbar kolbekam.........

 

Rent teoretisk er det best å ha 0 mm forskjell mellom senterlinja på kikkerten og senterlinja på løpet. Da krysser kula siktelinjen kun én gang. At stokken er tilpasset siktemidlene er jo noe man må strebe etter, men det har ikke noen direkte sammenheng med hva som er "best" mht ekstern ballistikk.

 

I praktis blir det litt vanskelig, så vi prøver å få kikkerten så langt ned som mulig. Litt klaring må man ha, for pipa og rifla vil vibrere noe under rekyl. Dessuten er det praktisk å kunne dra en pusselapp under kikkerten også.

Link to comment
Share on other sites

Nei, med null avstand, og en vinkel, vil kula krysse siktelinja én gang, i treffpunktet.

 

Det må alltid være en vinkel, hvis ikke våpenet er innskutt på 0-meters avstand.

 

Rent teoretisk er det best å ha 0 mm forskjell mellom senterlinja på kikkerten og senterlinja på løpet.
Denne teorien må du i såfall presentere. For det er bare tull.

 

Jeg regner med at noen fortsatt husker jeg dokumenterte på sluttstykke.no at undet gitte forutsetninger, er det en fordel men litt høye montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Når avstanden mellom siktet og løpets kjernelinje øker, vil vinkelen kula må skytes oppover øke for å møte siktelinjen første gangen. Det fører til at kula treffer lavere enn siktepunktet opp til siktelinjen, og over siktelinjen etter det. Dette avhenger selvfølgelig av på hvilken avstand rifla er innskutt.

 

For å illustrere poenget kan vi ta et eksempel. Kikkerten er montert 50 cm over løpet og rifla er innskutt på 100 meter. Treffpunktet på 50 meter er da ca 25 cm under siktelinjen! Ikke spesielt ideelt.

 

Det er bare å leke litt med variabelen "avstand mellom kikkert/løp/" i PCB.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis du kun fokuserer på avstander mellom 30m og 200m, hvilken høyde gir minst avvik da?

 

Ikke med kikkerten kliss inntill pipa. Og i hvert fall ikke null.

 

Det er bare å leke litt med variabelen "avstand mellom kikkert/løp/" i PCB.
Jeg har lekt denne leken jeg også.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare norma sin balistikkregner tilgengelig. Velger .30-06 med 13g Oryx. aktuelt skyteområde 0-100m

 

Med 0mm avstand mellom siktet og løpsaksen og optimalisert får jeg maksimalt avvik på 15mm (+14mm på 42m og -15mm på 100) innskytning 83m

 

Det blir bedre med 11mm høyde opp til siktet. Da blir det -11mm på 0m +11mm på 50m og -11mm på 100m. Ergo er ikke 0mm høyde på siktet teoretisk optimalt, selv for dette skyteintervallet.

 

Dette endrer seg en god del, om man velger lengre makshold enn 100m. Ok sier at man bruker hagleløpet på en kombi fram til 20m, slik at skyteavstander under 20m ikke er interessante, endrer det seg mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...
3 hours ago, Karfil said:

   -   om klaringen vil bli borte når løpet blir varmt.

 

Tjaaa - låskassa vil vel også (med tida?) utvide seg noen tusendeler, så kikkerten løftes?

 

Når klaringene er så små, må man også vurdere pipesvingningene. Pipa svinger jo "som ei fiskestang" når patronen avfyres. Hvis det er lang avstand fra montasjen til framkant kikkerten, kan det kanskje bli kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten vil også flekse. Det er bare å prøve, fungerer det så er alt ok. Du kan legge et blåpapir mellom to sigarettpapir under kikkerten og se om det blir merker. Får du ikke merker der så er det ikke kontakt. 

(Vet alle i dag hva et blåpapir er? Hvordan er det med sigarettpapir, det er vel mye slutt på rullings også. Faen, ingenting er slik som det var i gamle dager. 😬 Men, ikke helvete om jeg lengter tilbake!)

Dersom det er kontakt kan du ta en 30 mm stålstang med slipepasta og slipe ned bakre ring litt. Stangen må ligge i begge montasjene, men slik at du sliper ned den bakre og bare så vidt retter den fremre. Som bonus får du en helt spenningsfri montasje av kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Karfil....som nevnt av vavlo litt lengere opp i tråden, klaring er klaring. Bare å skyte å kose seg. Dette går bra. Ikke nødvendig å konstruere et problem ut av noe som ikke er et problem. 

Eneste utfordringen er å få plass til linsebeskytter, som også nevnt av vavlo.

Kan bruke scopecoat istedet. Har det på flere av riflene mine.

Beskytter i tillegg selve siktet mot støt, slitasje og riper.

Anbefales.

Lykke til uansett klaring.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...