Jump to content

Skadefelling = jakt?


Gaume

Recommended Posts

Jeg lurer bare på hva folket her inne syns om denne saken?

 

Hjemme på Smøla har vi hvert år skadefelling av gås på våren, bøndene søker om fellingstillatelse, og får som regel tillatelse av felling på 5 stk gås. Etter 5 felte må de søke på nytt igjen. Noe flere benytter seg av.

Jeg har i flere år blitt spurt om å hjelpe bønder med problemer, og har ved flere tilfeller felt gås med rifle og hengt fuglene på staur mitt i ekra\åkeren.

Da jeg var fersk jeger, syns jeg dette var stas og gjorde det som en forsmak på jakta. Da med hagle og full camo. Kan vell nesten si at jeg følte det som jakt den gang, og klarte ikke holde meg unna.

Med årene har dette endret seg betraktelig. Jeg hjelper gjerne en bonde med store plager. Dette gjør jeg enkelt ved å legge ann rifla på en rundball, skyte, å henge den opp. Enkel match som regel. Man trenger ikke engang jaktklær. Dette er et tiltak som ofte funker, og klarer å holde gåsa unne den gjeldende åkeren.

Jeg tar sterk avstand fra de som bruker skadefellinga til å utøve\bruke den som vanlig jakt, og feller flere gjess, og fyller fryseren med kjøtt. har hørt tilfeller om flere som har skutt opp i 50 gjess på skadefelling, ikke bare på Smøla. Det kan selvfølgelig være rykter. Men rart er det iallefall.

 

Når jeg hører at folk kaller skadefelling for jakt, så er det noe som ikke stemmer i hodet mitt. Det skraller i mine ører.

 

Hva syns dere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at skadefelling ikke er jakt, men avlivning av skadedyr.

Jeg har ikke noe greie på skadefelling av gås, men når det gjelder skadefelling av hjort i jul-aug synes jeg forskjellen på forholdene som er under ordinær jakttid og sommerstid er så stor, at å kalle dette for jakt blir feil for meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stusser litt over folk som plasserer ut lokkeduer nå de skal skal felle skadefugl.

For meg virker det da som om folk benytter seg av denne fellingstillatelsen for å få jakta utenom ordinær jakttid.

Dette mener jeg blir feil, ettersom man kun skal felle skadedyr og ikke lokke til seg fuglen for så å skyte fler enn det som trengs.

Link to comment
Share on other sites

Poteito-potato......???

Hvordan jegeren kler seg er vel ett fett for gåsa. Og for bonden. Og for kommunen. Så lenge man holder seg innenfor lovverket kan han gjerne åle tusen meter i gjørme for å få skutt gåsa for min del.

Eller mener du at man skal være kledd i Mesta-fluoriserende klær under skadefelling for å "gi gåsa en sjanse"???

(Når det gjelder å lokke gåsa til seg er jeg enig i at det er i ei gråsone når det gjelder skadefelling).

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke at man trenger å kle seg i mesta klær nei, men at det ikke er nødvendig å kråle 1000 meter i gjørme, for å skremme bort problemene.

Rifle på 100-200 meter skremmer for like mye som det å bade i gjørme som du sier. Dessuten gir rifla nesten 100% uttelling.

Link to comment
Share on other sites

I mine auge er det eit ganske klart juridisk skille mellom jakt og felling. Og eit skille i korleis ein omtalar det og korleis det bør framstå. Men i praktisk utøving er det sjølvsagt veldig store likheitstrekk og det kan vere vanskeleg å sette den grensa der. Målet er jo som regel det same, sjølv om motivasjonen er ulik.

 

Og for all del, når ein først har tatt livet av eit vilt, enten under jakt eller felling, bør ein utnytte ressursen so godt som mogeleg (kjøt, skinn etc).

Link to comment
Share on other sites

Om det er utøvende jakt? I mine øyne, nei...

 

Om resultatet er det samme som etter jakt? Ja, etter felling har man muligheten til å sitte igjen med litt ekstra kjøtt i fryseren, og om man da sier at det er felt skadedyr eller om det er skutt dyr, må vel være omtrent ett fett?

 

Å sette ut lokkeduer for å bedrive skadefelling er vel egentlig dumt? Det er vel ikke ett problem med skadedyr hvis man må lokke dem ned? :D

Link to comment
Share on other sites

[...] man lokker skadedyra ned til egnet sted for avliving :)

Før du gjør det så bør du tenke nøye gjennom hvorfor du har fått invilget skedefelling. Er det for å redusere/unngå problemer på akkurat ditt jorde? Er det som ett ledd i en større plan for å redusere bestanden? Er det for å fjerne problemindivider (dvs. dyr som spesialiserer seg på noe plagsomt f.eks søppelkasser, plantefelt, rundballer etc.)?

Link to comment
Share on other sites

Bruk av lokke middler for å felle skadedyr utenfor ordinær jakttid, som man har fått særskilte løyver på (t.d gås). Er etter mitt syn ikke i en lovmessig gråsone, det er rett og slett ett rent misbruk av skadefellingsløyvet. Og hører som sådan hjemme på disken til nærmeste politietat (noe som forøvrigt også er misbruk av resusrser).

 

Hva er ordlyden i disse skadefellingsløyvene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på skadefelling eller avskyting om du vil av dyr som skulle vekk. Dette skrev jeg om i en tråd her inne.

Det var ikke et ENESTE sted, hvor jeg brukte ordet jakt! Jeg påpekte at det var avskyting etc... Og var med viten og vilje meget påpasselig å IKKE bruke ordet jakt.

Enda så klarte en stor del her inne og gjøre om dette til jakt. Noe som etterhvert ble ei eneste huskestue...

 

Den tråden ligger nå på isolat her inne: Avskyting villgeiter [LINK]

Eller for de med tilgang: Avskyting villgeiter(LINK)

 

Min egen tankegang er enkel. Skadefelling/Avskyting er IKKE jakt, selv om det blir utført på stort sett samme måte.

Se bare på media, da SNO (eller hvem det var) brukte helikopter på ulv for noen år siden. Media brukte ordet jakt! Det var så langt unna jakt det kunne få blitt.

 

Og ikke dra denne over til for/mot ulv nå da...

Link to comment
Share on other sites

Når det gis tilatelse til skadefelling syns jeg det burde vært noen retnigslinjer for hvordan

det skal gjøres. Det burde kun blit tilatelse til å felle en fugl per åker, denne fuglen henges

opp på en staur midt på åkern for å holde gjessene unna, for det er vel det som er hensikten

med dette, nemlig å holde gåsa unna dyrka marka.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye man kan problematisere her i verden..Jeg forstår ikke helt problemet. Hvis en bonde har fått tildelt 5 skadefellingsgås spiller det vel liten rolle for gåsa om den som utøver skadefelling har på seg smoking eller camo eller kryper 200 m. Jeg tror heller ikke gåsa bryr seg så mye om den som skyter den synes dette er spennende eller ikke

Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger i at man ikke skal lokke til seg gåsa ved skadefelling, og problemet ligger kun der.

 

Merk at følgende begrep, ikke er kompatible. Selv om fremgangsmåte ofte er relavtiv lik.

 

Jakt: Det vi forbinder med jakt, er underlagt alle regler vedrørende jakt.

 

Skadefelling: På mange måter lik jakt, men man bør ikke bruke hjelpemiddler til å lokke til seg vilt som ikke kommer på egenhånd.

 

Avskyting: Er det som minst ligner på jakt, Mye av jaktens grunnregler og såkalt jaktmoralske anfektelser, er ikke tema i denne settingen. Målsettingen er å ta ut dyra, metode o.l. Er i stor grad opp til hva den/de som står for avskytingen, selv finner effektiv (om ikke føringer er lagt fra sentralt hold). t.d er §19 kun en moralsk rettesnor, den har ingen lovmessig betydning i denne sammenhengen. Og da har vi vell klarlagt hva avskyting er, og at det hele ender med forferdelse. Om noen er tåpelig nok til å blande dette sammen med jakt (slik blandt andre NJFF, så skammelig gjorde i den saken poacher refererer til).

Link to comment
Share on other sites

Samme om man bruker camo og lokker eller om man bruker rifla? så lenge gåsa er død så er jo jobben jort! dette var en rar debatt!

 

Så du mener det er riktig at en bonde søker om tillatelse for å felle skadegjess, altså gjess som spiser opp åkeren og driter den ned, for så å få inn jegere som lokker gjess inn på den åkeren?? Det mener jeg er en meget rar uttalelse!

Link to comment
Share on other sites

Mener skadefelling ikke = jakt.

 

Synes også bruk av lokkefugler er merkverdig, all den tid dette er skadefugl som man vil ha vekk fra jordene og ikke til jordene.

 

Forstår heller ikke hvorfor enkeltpersoner skyter 40+++ med Grågjess.

Særlig hvis antallet er mere enn hva man greier å fortære.

 

Er vel bra med Grågjess nå, men får en vet ordet av dèt, har man samme tilstander når det gjelder Grågjess, som når det gjelder Rype flere steder i landet.

Link to comment
Share on other sites

ja, ser meg enig med at man ikke skal lokke, dumt og lokke gjess inn dit man ikke skal ha gjess :oops: my bad :oops: men man kan jo ta de som en "jakt" viss man vil de? uten lokking, men postering osv. Høres ikke ut som dere er enig i at man skal jakte. De jeg vil frem til er at samma hvordan den blir avlivet bare de er humant og ikke lokking;) men slik jeg forstår " dere " (ikke alle) er at man ikke skal ta de som jakt?

Mulig jeg forstår de tilslutt, men akk nå står jeg for min mening ang SKADEFELLING=JAKT :wink:

Link to comment
Share on other sites

[...] man lokker skadedyra ned til egnet sted for avliving :)

Før du gjør det så bør du tenke nøye gjennom hvorfor du har fått invilget skedefelling. Er det for å redusere/unngå problemer på akkurat ditt jorde? Er det som ett ledd i en større plan for å redusere bestanden? Er det for å fjerne problemindivider (dvs. dyr som spesialiserer seg på noe plagsomt f.eks søppelkasser, plantefelt, rundballer etc.)?

 

Jeg skjønner hva du mener, og jeg ser gråsonen som fort kan oppstå.

Men, jeg kan feks ikke skyte rundt søppelkassa, ergo jeg må opprette en tilsvarende fristelse på et egnet sted for målrettet avskyting (om nå avliving, som er siste utvei for min del, er det som må til).

 

Greit nok når man snakker om enkeltindivid, hvordan løser man det når det er snakk om store flokker som feks fugl?

Er det i det hele tatt riktig å gi tillatelse for skadefelling for dette etter som jeg ikke kan helt se hvordan man skal gjennomføre slik felling effektivt uten å bruke dertil egnet jaktteknikk?

Og før noen tar helt av med pekefingeren, jeg spør fordi jeg ikke vet bedre (har ikke erfaring med feks flokker av gjess og problematikk rundt dette), så vennligst forklar på en grei måte.

Link to comment
Share on other sites

Skadefelling er: Bruk av rifle/hagle. Bruk av egnet ammunisjon. Man er ute i guds frie natur, dog innmark. De man skal felle (skadefelle...) har vinger og to føtter event. bare fire føtter. Man drar i avtrekkeren. Det sier pang! Et liv er klippet av.

Tida dette foregår er utenfor ordinær jakttid. Man kler seg etter forholdene. Man nærmer seg viltet etter forholdene.

Dette er ikke å sammenligne med jakt.............

 

Og ellers kan man diskutere og kløyve ord til sola går ned.

 

 

(Ja, jeg har sagt at lokk er i gråsonen, eller over den også)

Link to comment
Share on other sites

Bruk av lokkefugl til skadefelling høres som en lengre opp på siden sier, det ser dumt ut,

vis man må lokke gåsa til det jordet man har skadefelling, skulle man vel strengt tat ikke

ha behov for skadefelling da. Syns det bør settes noen regler for skadefelling som den som

skal utføre fellingen må følge, som feks forbud mot bruk av lokkefugl og en gås per åker, den

felte gåsa skal henges på en staur midt på åkern for å skremme gåsa unna. Ved at det kun felles

en fugl per åker, blir det mindre forstyrelser på gåsa, noe som er bra for den ordinære jakta, samtidig

er det nok til å holde gåsa unna den aktuelle åkern vis man bare henger gåseliket på en staur midt i åkern.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Jeg mener at skadefelling ikke er jakt, men avlivning av skadedyr.

Jeg har ikke noe greie på skadefelling av gås, men når det gjelder skadefelling av hjort i jul-aug synes jeg forskjellen på forholdene som er under ordinær jakttid og sommerstid er så stor, at å kalle dette for jakt blir feil for meg.

 

Avliving av skadedyr er jo fortsatt jakt.....

Link to comment
Share on other sites

Om du skyter kråke mellom 31.april og 15.juli, altså utenfor jakttiden, er det å regne som skadefelling, med dertilhørende krav om at den faktisk skal gjøre økonomisk skade. Dette er ikke jakt.

 

Jeg forstår at du har vanskeligheter med terminologien her, men når det eksisterer fastsatte definisjoner hjelper det lite å spille "men jeg syns" kortet.

Link to comment
Share on other sites

Skadefelling er per definisjon ikke jakt, men du personlig kan kalle det hva du vil.

 

Min tolkning er også at bruk av lokkefugl ikke er tillat siden du kan lokke til deg fugl som ellers ville fløyet forbi.

 

Skadefelling er ikke det samme som felling av "skadedyr" (kråker o.l.) som del av ordinær jakt. Men om du har lov til å skyte Kråke utenom jaktsessong pga skade, så er det skadefelling.

 

Å si at det er feil å skyte mange skadegjess og feil å fylle fryseren synes jeg er noe stort tull. Hele poenget er å få tatt bort skadegjørerne og om de kommer til nytte er det selvfølgelig positivt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kort innpå i gammel tråd.

Har skadefellingstillatelse frem til 1.mai på grå/canadagås. Nå er det 2 stk på jordet som gjør skade, MEN... Det er langfredag. Har lest forskriften og vedtaket, men står ingenting om påskefredning. Og man skal jo ikke sette likhetstegn mellom jakt og skadefelling.. Gjelder det begge veier?

 

Jeg løsner selvsagt ikke skudd i dag eller noen annen dag hvor det ikke er lov til å jakte, men er det noen som vet hvordan dette ville stilt seg om jeg hadde gjort det?

Nå har jeg skrevet i søknaden at jeg vil foreta fellingen slik at den er til minst mulig sjenanse ovenfor andre brukere av området, dvs turgåere ol og det ville vel stride i mot dette å skyte.

 

Men rent juridisk, noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Siden skadefelling ikke er definert som jakt, kan heller ikke restriksjoner for jakt legges til grunn ved skadeuttak.

 

D.v.s. Skyt.

 

Forstyrrelse av andre? = Din vurdering må gjelde, men der kan du få problemer. Saken er som følger, hvem er det rundt deg som kan lage problemer? Kan man varsle disse slik at de ikke oppfatter situasjonen som problem? Kan man gjøre dette uten å bråke (Lyddemper? Osv.

Uansett, på dette området er det lov å bruke innsiden av hodet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ei gråsone. Kanskje ei litt hypotetisk sådan, men likevel eit interessant juridisk spørsmål.

 

Felling er ikkje jakt, og derfor trur eg ikkje du gjer noko straffbart ved å jakte på dagar med jaktforbud.

Men, eg trur det er veldig lurt å la vere. Eg vil og tru at om spørsmålet dukka opp, ville du kunne få pålegg frå politiet om å ikkje jakte på dagar med jaktforbud, eller eventuelt eit vilkår i skadefellingsløyvet om å ikkje drive felling desse dagane.

Link to comment
Share on other sites

Rart hvordan en tilfeldig tråd her inne kan få fram minner fra "gamle dager":

 

Bruk av lokke middler for å felle skadedyr utenfor ordinær jakttid, som man har fått særskilte løyver på (t.d gås). Er etter mitt syn ikke i en lovmessig gråsone, det er rett og slett ett rent misbruk av skadefellingsløyvet.

Tråden fikk meg til å huske tilbake ca. 35 år, til den tida jeg arbeidet på ei øy med 6 kirker og 18 bedehus (jeg nevner ikke navn, for det er sikkert noen fra Bømlo som er her på forumet).

 

Jeg hadde kontor vegg-i-vegg med formannen i skytterlaget sør på øya, som også var samlagsformann, og er en profilert DFS-mann (er du her inne, Einar?). Han var også leder for den kommunale viltnemnda.

 

Ut på ettersommeren hvert år fikk viltnemnda en del søknader om skadefelling av hjort, på grunn av at de forvorpne dyra forsynte seg grovt i enkeltes eplehager. Jeg skriver med vilje ENKELTE, for det var de samme personene som ble rammet av denne "Herrens plage" (som nevnt, et meget religiøst folkeferd) hvert år, mens de fleste naboene, av en eller annen uforklarlig grunn, gikk fri fra denne ulykken. De som søkte skadefelling, klarte seg som oftest med å skyte bare en hjort - om det var fordi det bare var et enkelt dyr som hadde forkjærlighet for deres sikkert utmerkede epler, eller om det var fordi de ikke hadde plass til mer kjøtt i fryseboksen, skal være usagt.

 

Lederen for viltnemnda diskuterte denne saken med meg, og vi kom fram til et forslag til endring av praksisen, som viltnemnda sluttet seg til: Heretter ble det ikke utdelt fellingstillatelser for "skadehjort" til de hardt hjemsøkte eplehageinnehaverne - men en representant for viltnemnda skulle stå for skadefellingen.

 

I egenskap av utsendt representant for Bømlo viltnemnd satt jeg derfor en del ettersommerkvelder på vakt ved noen eplehager på øya, utstyrt med mat, drikke, myggmiddel og Schultz-en ladet med dødelig jaktammo. Viltnemndformannen tilbragte også en del kvelder under noen epletrær. Men verken han eller jeg fikk se noen hjort, og eplene var like urørte når vi ikke gadd være mat for lokale horder av mygg og "smikko" lenger, men trakk oss tilbake, for å få litt søvn før neste kontordag.

 

Men vårt nærvær måtte ha hatt en formidabel virkning på den lokale hjortestammen. Om det var vårt tvilsomme eller fryktinngydende utseende, eller at hjorten visste at vi var aktive skyttere, eller om det var andre andre momenter i vår fysiske framtoning som avskrekket de stakkars dyrene, vites ikke. Men faktum var at det ble helt slutt med at hjorten ødela eplehøsten for de gudfryktige innbyggerne på Bømlo. Dyrene ble så fullstendig overbevist om at de ikke burde spise epler, at det neste år ikke kom inn en eneste søknad om skadefelling av eplehagehjort!

 

Denne historien må vel, til gagns, bevise at dyrene har stor evne til å lære!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I vestfold i 2011, kanskje 2012 ble en kar arrestert for å ha brukt lokkefugl for å ta ned gjess på skadefellingslisens. Jeg finner ikke artikkelen i farten og vet heller ikke hva som skjedde i saken, men at ting kan bli problematiske ved bruk av lokkefugl er for meg hevet over enhver tvil.

Link to comment
Share on other sites

Vedtak fra Viltnemda her i Rauma:

"VEDTAK:

Med heimel i § 18b i Naturmangfoldlova og pkt II B i Forskrift om felling av viltarter som

gjør skade, blir det gjeve løyve til felling av inntil 2 grågås på gnr/bnr xxxx i perioden fram

til og med 10. mai 2014.

Skadefellinga skal skje på eller i nærleiken av innmark og i samsvar med reglar for ordinær

jaktutøving. Det skal berre fellast grågås frå flokk, jfr utredninga ovanfor.

Fellingsrapport over alder, kjønn, fellingsdato og stad skal sendast kommunen straks kvoten

er oppfylt og seinast innan 13. mai om kvoten ikkje er oppfylt."

 

Ut fra dette vedtaket, gjelder helligdagsfredningen?

Link to comment
Share on other sites

jeg mener at det står at det kun skal skytes på beitende gås på det papiret man får når man søker,så og lokke til seg gåsa er vel ikke lov.

 

jeg bruker kun rifla når jeg er ute og ser etter skadegås men som gaume sier så vet jeg at mange driver det som om det skulle være ordinær jakt..

Link to comment
Share on other sites

Bra de utstedte tillatelse til få felle hele to stykker da. Slik at det monner litt! :roll:

 

Dette er en grunneier. Om flere i samme området søker, monner det. Ideelt sett burde det kommet en felles søknad.

Link to comment
Share on other sites

Nå deltar jeg på skadefelling av rev, hvor eller hvorfor er ikke nøye men det er godkjent av de respektive myndigheter.

 

Vi må jakte på den, det er umulig å postere der den forvolder skade. Vi må på med vanlig åte og lokk, bulvaner, fløyter, og hele hopprennet for å få dette til.

 

Det er ikke jakt i den forstand som dere skisserer det.

Men! Her er et paradoks!

 

Jaktet man rev for sportens skyld resten av året?

Jakater man gås for sport resten av året?

Jeg vil nesten si at å jakte for moro er noe spesielt.

Mulig jeg er oppvokst litt nærmere naturen enn andre, men all jakt jeg bedriver er formålsretta...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...