Jump to content

Andejakta 2010


ramski

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stål funker det og. Har brukt Saga på ender selv (snakker nå om ammo'en ikke noen form for sag). Du må bare tenke litt på skuddhold, har bare skutt på 10-20m jeg, brukte str 3 og det datt like mange ender som det ble avfyrt skudd.

Men ellers er jeg skeptisk til bruk av stål der hvor det er fare for rikosjet.

Kommer aldri til å ta i bruk sink i mi børse. Dette er jo ren gift!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd å skadeskyte skarv på 15m med stål. Bruker det aldri igjen..

Å anbefale det er drøyt. Var nemlig innom XXL og spurte etter andepatron.

 

En ting til ja.. Er det lov å jakte ærfugl og skarv fra kajak? (bor i Aust-Agder)

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20070201-0112.html

 

Står ikke noe om den frie jakten på hav og fjord, slik det gjør på ender, måker, gås osv..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

[...]En ting til ja.. Er det lov å jakte ærfugl og skarv fra kajak? (bor i Vest-Agder)[...]

Ja, med mulig unntak av "fredningssoner" (spesielt viktige våtmarksområder og slikt har av og til en liten fredningssone rundt hvor jakt ikke er lov, er ofte merket med bøyer og ofte (for) nært bebyggelse uansett). Ærfugl fra kajakk er "lett", dvs du kommer enkelt nærmere enn 30 meter, men svømmende fugl er ett lite mål så 12-15 m er grei maksgrense om fuglen ikke letter. Skarv er litt værre, da denne ikke liker at du kommer særlig nærmere en 70-100m, men om du er forsiktig går det også. Pass jævlig nøye på at du ikke har hagla nedi kajakken på en sånn måte at det er mulig å skyte seg selv i magen eller tærne... Og ha en snor i hagla, for den kommer til å falle i vannet.

Link to comment
Share on other sites

Herregud, det spiller ingen rolle hva du bruker på 15m på fugl, det at du skadeskjøt den er rett og slett bare at du bomma.. Du traff den antakelig litt langt bak el. Da spruter det litt fjør uten at den detter..

Sink er forøvig enda dårligere enn stål.

 

Den datt, og jeg rodde etter den i sin ferd ut mot havet. Treff senter! Vingen knakk og kuler i brystet på den.

Alle vet at stål er elendig, men jeg syntes feks tungsten matrix blir dyrt lengden, så jeg vil prøve å finne et billigere alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Hvis fuglen detter er det da ikke noe problem? du skal jo ha mulighet til å få tak i skadd fugl uansett hva slags ammo du bruker? Og nei, stål er ikke elendig til sitt bruk. Det gir tette fine skuddbilder, og forutsatt en høy utgangshastighet (Noe slett ikke alle patroner har, uavhengig av materiale), og dreper tilfredsstillende bra på hold under 25m og feller ofte fugl over dette uten problem. Vi jakter bla ravn og måker på avfallsanlegg, og med Saga trap leirdueammo og fullchoke så detter de stein døde op mot 25m, og de detter skadde ut til ca 35. Har faktisk mindre skadeskyting og høyere fellingsprosent med str. 7 enn 4 forøvrig.

 

Det handler også veldig mye om skuddvinkel her. På dynga får vi ofte fugl som er rett over oss, og dermed eksponerer hele trefflaten. Haglene trenger ikke penetrere mye for å gi et dødelig skudd, og mange hagl treffer fuglen. På støkkjakt etter orrfugl feks, er trefflaten mindre, og hagl med større penetreringsevne trengs. Her kan man gå opp i materialer som har større egenvekt med fordel. Sink har mindre egenvekt enn stål, og er dårlig egnet til slik jakt. Skal du jakte med lokkefugl bruker jo mange leirdueammo opp til gås og skyter hodeskudd. En kamerat av meg tok en rev på 15-20m med leirdueammo faktisk.

 

Til jakt fra kano/kajakk, vil tunge hagl som gir trange skuddbilder og har god fart være nødvendig, fordi de ofte letter på en 30m+ etter min erfaring. Det at du kjøpte Sink til det formålet viser jo at du ikke har så mye peiling på haglmaterialer og moderne patroner... Her er Hevishot, Wingmaster, HD osv det rette alternativet.

Link to comment
Share on other sites

Stål funker det, wingmaster funker bedre :)

 

Skal du bruke stål på and anbefaler jeg raske patroner med haglstørrelse #2 eller #3 men forutsetter da at du kan skyte 12-76 eller helst 12-89 for å få god nok dekning med så grov hagl.

Federeal sine er bra de, ihvertfall blackcloud 12-89 #2 som etter mine tester samla veldig bra med light modified choke på 30 meter. Men her er det viktig å huske på at stål er lett og det er over disse holdene de taper seg virkelig mot eks. wingmaster

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg være litt ræv her... :twisted:

At du skadeskøyt på 15 meter er nok din egen feil som andre sier, ikke mye som overlever en hagleskur på 15 meter uansett hva det er. Tror jeg skal tørre påstå at et rådyr også ville tatt kvelden på 15 meter med leirdue ammo. (Nei det er ikke lov, ja jeg vet det! Dette er teoretisk)

Har du noen selv erfarte bevis på stålkritikken din? Eller er det bare den ene stakkars skarven som danner hele grunnlaget for skepsisen?

Må si meg enig i Sigurd på det han skriver, stål er fint til sitt bruk/sitt hold. Jakter bare ender med stål, mine ender gir nå opp på 25-30 meter når de er på vingene (riktignok om jeg treffer). Ca 20m om de ligger.

Mange her inne hiver seg på hylekoret om at stål er helt ubrukelig, undrer litt på hvor mange som faktisk har testet, og hvor mange som bare "skriker" fordi de har hørt av noen andre at stål er crap!

Skøyt 18 gjess en helg tidligere i år med Black Cloud 12-76 i hagl #3. De døde like så godt som de gjorde den gangen bly var lov! Alt til sitt bruk sier nå jeg!

Men om du vil blåse 40 spenn på en haglepatron for å skyte noen stakkars ender må du nå for all del gjøre det, mine ender koster med 4,99kr pr.stk og dør like herlig....

Link to comment
Share on other sites

Hehe, du har skjønt det ja :wink: Et vanlig problem er at menn er så forbanna stolte at de mener det er ammoen det er noe galt med når de bommer (har gjort det selv ved flere anledninger ja :oops: ) tok en liten duetur i dag, er slutt nå men vi tok nå 3 duer på 3 skudd, lengste på 35m ca med trapammo. Den var steindød. Har sammen med et par kamerater skutt omtrent 100 duer og 150 kråke/måkefugl i år med leirdueammo... 1,35pr stk :wink:

Men nå kan du i alle fall ikke skylde på ammon med wingmasteren :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt gleden av å jakte litt med 6,5x55 bruker. Og han kan en del om å bomme, så det er nok slik som han sier. (slett ø. Klarte ikke la vær...) Første gang jeg var med han troppet jeg opp med dyre eley patroner. De var fine de, men når jeg bommet bommet jeg jaggu med de og. Lærte da at stål fungerte ypperlig så lenge holder var greit. En meget habil hagleskytter jeg møtte på en bane brukte kun leirdueammo på and, og hevdet at skuddene drepte hver gang, han holdt bare igjen på holdene.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet i Holmestrand i morges. Yret litt frem mot kl 0830. Det tok seg opp, og da dro jeg hjem.

Fikk 2 stokkender som kom svømmendes inn. Var egentlig ute etter gås, men de ville ikke komme.

 

For øvrig er jakt fra kajakk en utrolig spennende opplevelse! :D

Satt igår og omhyggelig smurte inn alle delene til 870'n i silikonfett. Hagla lakkeres 2 ganger i året i tillegg, så den er ikke mottakelig for rust annet enn inni løpet, som pusses hver dag. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hadde tenkt å rigge meg til for kveldstrekket, men med det været her (frisk bris/liten kuling og tett regnvær) frister det mer med en pils forran peisen enn å finne fram hagle, tørrdrakt og kajakk... Begynner visst å bli gammel :?

 

 

Ta det med ro. Selv er jeg bare 24 (anser meg selv som ikke gammel..... 8) ), og har store planer om det samme.

Gikk nettop i garasjen for å bunte sammen en haug med stokkand-bulvaner. Så ut på været og kajakken uten transporttrekk på bilen. Nei, Dette blir en kveld mye preget av hjemmebrygg. :wink:

 

 

Hvor pleie du å jakte?

Link to comment
Share on other sites

OK.

 

Jaktet etter ærfugl utenfor Barneskjær for et par år siden. Kom null, nada, niks.

Dagen i forveien hadde jeg vært på Langskjæra hvor det krydde av ærfugl, så forventningen var stor, og skuffelsen like så. :lol:

 

 

Lykke til alle sammen! Først butikken, hente ved, teppe og et fat med perfekt temperert hjemmelaget trippel russian imperial stout.

Så er det vel antta tenker jeg.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan være mye ærfugl utenfor Barneskjær, men den flokken som holder til der er av det dekadente slaget så de flytter seg ikke mye. (sover/viler på skjæret mellom Barneskjær og Bjerkø, og lever stort sett utelukkende av blåskjell de finner på brygger og bøyer i Bjerkøsundet) Er lett å plukke en fugl eller 5 fra flokken med kajakk, men siden disse er omtrent som husdyr å regne bør uttaket begrenses såpass at de kommer tilbake til neste år også. Skal man få ærfugl ned på lokkefugl må/bør man lenger ut, østsiden av Tørfest og nordsiden av Masseløy kan gå an i kjipt vær, men for de gode fangstene "må" man ut til Fuglehuk-Havskaaren-Vierskjær- området. Men det har du vel funnet ut selv også :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ute på onsdag ettermiddag/kveld med et ganske så fint resultat. 4 ender havna i sekken, ei krikkand og tre stokkender. To av stokkendene føly så tett at begge ramla med ett enkelt skudd! Skal se om ejg får lagt ut bilder av fangsten etterhvert. Skal også ut om 10 minutter, men har ikke like høye forhåpninger da været er litt for fint.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ut på duejakt med Brodern i dag. Vi gikk over et jorde og skulle krysse en elv, egentlig er det ikke det heller, siden det renner mellom jordene, men i allefall fløy det opp et vanvittig antall av ender når vi kom for nær. Er det greit å knalle ned et par av disse om muligheten skulle by seg? Vi får løv til å jakte duer av bøndene rundt, men har ikke spurt om lov til å jakte ender. Trenger vi tillatelse?

Link to comment
Share on other sites

I tjønnet som er "sikkerstikk" - fikk jeg 7 stokkender.

 

Men ser fram til oktober med plaskregn og overfylte "åkerdammer".

 

 

Problemet er at de kommer i skymingen - og man får behov for hund for å finne fuglen.

 

Min uerfarne TJT - vil selvsagt bli prøvd - og kanskje den stråler til :?::lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er på åkerdammer vi pleier å sitte, og jeg er enig i at det er vanskelig å finne igjen viltet i mørke. Sitter med lykt tilgjengelig og løper ut og henter endene etterhvert som de faller. Går glipp av en del sjanser på dette, men pytt pytt! En skikkelig regn -og vindfull oktober/november dag gir rikelig med sjanser uansett. Tok 8 stk på et trekk som varte i ca 40 min i fjor, og det synes jeg er ganske så bra :D Satser på å få noen sånne dager i år også!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...