Jump to content

Andejakta 2010


ramski

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

her ble det en veldig skuffende start på årets andejakt.

 

fikk høre fra grunneieren at han hadde sett ender med unger svømme ved der vi jakter så han trodde han stod over å la oss jakte :(

 

må da vel være en grunn til at jaktdatoen er satt til da den er :?: , skulle man tro.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en tur ut i går jeg også, sammen med janyungen på 5 år.

Det ble en stokkand med hjem, bom på en stokkand til og så fløy en krikkand av gårde etter å ha fått et skudd etter seg.

Det kunne kanskje ha blitt fler fugl,,men jentungen ville ikke mer! :-(

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

så synd at grunneiern i denne sumpen ikke liker at vi skyter "andungene" hans

så han dem rett før jaktstart... da kan jeg skjønne men hvis han så dem sent på sommer eller tidlig i sommer så har det ikke noe å bety kanskje litt småe men dem flyg allikavæl :lol: (alikkevell)

Link to comment
Share on other sites

det finnes både stokk og krikkender der nede...jeg tror han har sett disse artene sammen og trodd at krikkendene var andunger :roll: ...eller i v.erste fall var det bare ei unnskylding for at han ikke ville ha noe jakt der.

 

det kan godt hende ja bård. men i kveld braker det løs likevel da :wink: å når han grunneieren får høre at vi jakter helt inn til valdet hans kan det jo hende han og gir etter...

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg mest opplevd at stokkendene kommer innom lokkefuglen, men lander sjelden. Hvis de lander, blir de ganske kjapt urolige. Det kan være jeg gjør noe feil?

Var ellers ute en tur på formiddagen i dag, strålende sol og vindstille. Gikk med vadere i sivet og støkket ut fugl. Det var vel 12-15 fugl som lettet for meg i løpet av 3 timer, og to av de ble med hjem. Så også 40-50 kanadagjess, men disse lå midt ute på "flaket", og var ikke så greie å komme innpå.

Link to comment
Share on other sites

vært ut noen turer, virker å være dårlig med ender.

mandagen kom det inn ei på flott hold, og det small et skudd. anda rett i bakken. men det visste seg at alle 3 hadde skutt på samme anda helt samtidig :lol:

får prøve til igjen litt ut i uka, trenger vel en pause for ikke å bli for var.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ute en tur i går, i sterk vind & dugelig med regn. Har alltid hørt at dette er tingen når man skal jakte and og gås! Det står det i mange av de jaktbladene som har blitt lest opp gjennom årene, og i flere bøker. Jeg har stusset litt på hvorfor dette skulle være så bra, men har ikke fått noe annet svar enn at "da flyr de lavere..." Hæ? De flyr jo ikke i det hele tatt her jeg jakter! Gikk i 5 timer uten å se en eneste fugl. Dagen før gikk jeg i strålende sol og vindstille, så minst 12 fugl og fikk skutt 2.

Når jeg tenker etter, så har jeg aldri hatt noe suksess på dager med skikkelig ruskvær, hverken på andejakt i sivet/elva, på sjøen, eller på jakt i skogen.

Er det bare jeg som opplever det slik? Hva mener dere er det optimale andejakt-været for den jaktformen dere bedriver?

Link to comment
Share on other sites

Ble en stokkand på meg i formidag :) Som en fersk jeger er jeg naturligvis meget stolt... denne anda var faktisk mitt første bytte :)

 

Så ett spørsmål om modning. Kan jeg ha denne anda til middag i kveld, eller må (bør) jeg vente 40 døgngrader? Ved steking i kveld vil det være ca 10 timer siden anda ble felt.

Link to comment
Share on other sites

jakter igrunn tidlig på morgenen og rett etter at jeg kommer hjem fra skolen eller andre ting.

hvorfor det er bedre å jakte på kvelden syns jeg er at da ser jeg anda mye bedre på vannet og om morgenen er det litt bløtt og da bråker du ikke så fælt

Link to comment
Share on other sites

Har aldri tenkt noe særlig på å smygjakte ender langs vann med rifle før jeg leste om det her,

men dette var artig! :)

 

Etter mye trasking, prøving og feiling for første gang idag gikk ting i min favør.

Helt til strømmen tok anda...

Jeg må finne på en finurlig og grei løsning for å få inn skutte ender (retriever ikke medregnet), for vannet var kaldt!

Link to comment
Share on other sites

Har aldri tenkt noe særlig på å smygjakte ender langs vann med rifle før jeg leste om det her,

men dette var artig! :)

 

Etter mye trasking, prøving og feiling for første gang idag gikk ting i min favør.

Helt til strømmen tok anda...

Jeg må finne på en finurlig og grei løsning for å få inn skutte ender (retriever ikke medregnet), for vannet var kaldt!

 

ta med deg en lett fiskestang og en wobbel eller litt tung sluk så du kan bare sveive døm inn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har aldri tenkt noe særlig på å smygjakte ender langs vann med rifle før jeg leste om det her,

men dette var artig! :)

 

Etter mye trasking, prøving og feiling for første gang idag gikk ting i min favør.

Helt til strømmen tok anda...

Jeg må finne på en finurlig og grei løsning for å få inn skutte ender (retriever ikke medregnet), for vannet var kaldt!

 

Smygjakt med rifle er jo juks, da er det jo bare å sitte å plukke ender :lol: .

Jeg fant ut at det eneste som var brukendes til å få inn ender var en labrador. Har prøvd det meste med lang håv og kjepper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...