Jump to content

Andejakta 2010


ramski

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hey!

Jeg har et vann ikke langt fra meg med masse ender. Spørsmålet er bare hvordan jeg bør jakte på dem for å få best uttelling? Jeg har en båt jeg kan bruke på vannet, i tillegg har jeg lokkefugler og lokkefløyte. Bør jeg sette lokkefuglene i ei vik på sjøen, kamuflere meg godt og lokke på dem, eller bør jeg stå å postere ved vannet i skumringen for å ta dem i trekket? Eller bør jeg evt benytte meg av snikjakt i fra land eller i fra båt?

Link to comment
Share on other sites

Om du tenker mest fugl, så er det vel trekket som gjelder. Trekket var ofte ikke så lenge, kanskj 30 min eller noe, men det pleier å være full fart den lille halvtimen. Om du tenker litt kosejakt, så syns jeg smygjakt etter ender er helt knall. Det kan være en vrien jaktform, men som regel så ender det med fugl. En annen ting med smygjakt er at det er ikke så nøye når på dagen man jakter, som regel så ligger det ender her og der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å støkkjakte and jeg. De flyr sjeldent langt og da ser jeg hvor dem setter seg og sniker meg innpå. Bruker ofte å ta med salongen, blir vanskelig å komme på haglehold så.

 

Men lokkefugl og et camonett burde funke det og. Koster vell ca 50kr for lokkefugl elns.

Link to comment
Share on other sites

Når på døgnet pleier du å jakte Ole Jørgen? Det som kanskje gir best uttelling er jakt på trekk enten grålysning eller skumring, og det er stort sett denne formen for andejakt jeg bedriver. Sånn det virker her hvor jeg jakter, så er endene lettere å få ned på kveldstrekket. Særlig når kraftig regn har dannet dammer på potet eller kornåker. Under slike forhold er fløyta alfa omega. Ofte så oppdager en ikke endene før de passerer, og et par kvekk med fløyta får dem svært ofte til å sjekke ut området du sitter i på nytt. Jeg bruker en 10-12 lokkeender som jeg sprer utover disse åkerdammene.

 

På morgentrekket virker endene litt mer målbeviste, og da har jeg ikke hatt nevneverdig effekt med fløyte. Da er det bare å sitte godt skjult å gjøre det beste utav trekket. Under gode forhold (endene flyr mot vinden) kan det gi godt resultat. I fjor skøyt jeg og to kompiser 22 ender på et 30 minutters morgentrekk. Dersom endene flyr med vinden i ræva kommer di gjerne så fort at det blir mye bom i hvertfall for mitt vedkommende :P

 

Det viktigste når du jakter på trekk er uansett å ikke lage siluett mot himmelen, og bruk kamonett og gjerne ei maske også. Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oddgeir sikter du til den flokken som lå i en inngjerdet dam like ved ikea ? :lol: , november er etter min erfaring den beste

måneden for andejakt, serlig ved kysten etter de første morgnene med frost, da snakker jeg mest om stokkender.

Jeg skyter også en del sil ender noe det har blit enorme mengder av, ganske vanlig med flokker på flere hundre

silender, bruker og postere i fjæra der jeg vet at endene jakter etter småfisk osv, vil anbefalle flere å jakte på

sil anda.

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg ute en tur i dag og, så en stokkand, men desverre litt utenfor skuddhold.

Prøvde meg i et annet vann, men prata med en av grunneierne, hyggelig kar forøvrig, og han mente at det ikke gikk an å jakte der ettersom det ikke var utmark. Så jo at det var en del beiter og hus rundt, så tenkte det var best og spørre først.

Der var det faktisk en god del ender!

Link to comment
Share on other sites

Noen flere som jakter i Rogaland? Jeg syns det virker som om det er veldig lite ender. Sett lite de gangene vi har vært ute, til sammenligning mot i fjor hvor vi skøyt en god haug.

Noen andre med samme oppfatningen?

 

Jeg jakter i Rogaland, nærmere bestemt i Sola/Tjelta-området. Bar ute i slutten av september (tror jeg) en ettermiddag med lavt skydekke og lite vind. Det kom masse ender og jeg fikk med meg 8 ender på det 20-25 minutters lange trekket. Hadde også en kveld seinere med relativt bra resultat.

 

Deretter har jeg opplevd det samme som deg. Der jeg pleier å jakte på Sola/Tjelta har jeg nesten ikke sett ei fjør, og jeg har begynt å vurdere om jeg i det hele tatt skal jakte mer ender i år. Det var jo en sinnsyk vinter i fjor/år og det ble kanskje for tøft for flere ande og vadefugler?

 

Jeg har også jaktet litt gås ved Orrevannet. Gåsa er der men har denne sesongen ikke hatt lyst å fly over min post. men nok om gås. På orrevannet har jeg sett mange ender om morgenen. Har også sett masse ender som ligger på Søylandsvannet når jeg har kjørt forbi der, så det virker på meg som om det er bra med ender i dette området. Men på Tjelta (der du jakter om jeg ikke husker helt feil :wink: ) har det vært dårlig i år altså!

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter ender rundt Horpestad, men ikke på trekk. Har sett relativt lite fugl men noen har da "landet" i lokke endene. Har sett mest Krikkender (småflokker på 5-10 fugl), enkelte stokkender og Brunnakker. Får stort sett fugl hver gang jeg drar ut men ikke de mengdene jeg hører folk referer til (er vel mer fugl på trekket). Ettersom det fryser til i innlandet og fjellet disse dager og dette er min første "aktive" andesesong lurer jeg på om dere har erfaring med mere ender når det blir kaldere på høsten?

Link to comment
Share on other sites

Både morgentrekket og kveldstrekket kan gi gode resultater. Skal selv ut på morgenen lørdag. Jeg pleier å dra ut mens det enda er mørkt, setter meg godt til rette bak kamonett og tar meg noen kopper kaffe. Jeg liker å være ute i god tid. En fordel med å jakte på morgenen er at det blir lysere og lysere slik at en lettere kan finne igjen påskutt/skadeskutt fugl.

 

Har kasnkje hatt beder resultat om kvelden enn om morgenen, da det på meg virker som om endene leter etter plasser å slå seg ned på kveldstrekket, mens di om morgenen er veldig målbeviste og derfor ofte har stor fart som gjør det vanskelig å skyte på. Men på kveldstrekket så får du jo det at det plutselig kan bli litt for mørkt i det trekket tar skikkelig av.

 

Så det er fordeler og ulemper med begge, hadde jeg vært deg ville jeg sagt som en kjent liten bjørn gjør: "ja takk begge deler"

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jeg liker best kveldtrekket :D må kanskje vent en stund, men når det først skjer, så skjer det.

 

var ute en tur i går, og sitter for det mest ved en elvekant og venter. satt og ventet en time, og i løpet av 20min, hadde ca, 200-300 ender fløyet forbi.

etter noen titals minutter kom det to brunnakker svømmendes mot meg. 2 skudd to ender med hjem :D

 

har ikike hund eller båt, men bruker vadere på sommeren. no har jeg en 6 meter lang meitestang som rekker godt ur på elva, med en stor trippelkrok i enden, som jeg henter inn endene med. funker godt det 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg opplevde noe som jeg syntes var veldig rart denne sesongen! ca to uker ut i andejakta gikk jeg langs et lite vann/elv/myr. Og da Fløy det først en stokkand hann opp, jeg lot han fly fordi holdet var litt i drøyeste laget, så når jeg kom nermere der han hadde sitti, så var det ei frøken-stokkand som kava seg bortover i vannet sånn som de gjør når de har små unger. Så da dreit jeg i å skyte og gikk nermere. Når jeg kom nermere ble hun enda villere og villere, og når jeg endelig kom fram til der hun hadde sitti, så skremte jeg også opp noen bittesmå andunger. De kunne ikke fly enda. Da snudde jeg og gikk. Jeg jaktet ikke på den plassen på 1 mnd etter det.

Men kun to dager etter det igjenn så skjedde det samme en helt annen plass som ligger noen km unna denn andre plassen. Jeg bor i hedmark. Og dette syns jeg var litt merkelig! ungene var mindre enn trost! :o Noen som har opplevd det samme?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mange ganger opplevd små kyllinger i andjakta, det virker som om endene legger nytt kull unger om første og i noen tilfeller andre kull slår feil. Mange av de jeg har sett kan umulig overleve sin første høst/vinter.

Men det er imponerende av deg å se forskjell på en stokkand hann og hunn i begynnelsen av september, særlig på "langt hold"

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...