Jump to content

Våpensøknad håndvåpen


ARild...

Recommended Posts

Hei!

 

Skal snart søke på håndvåpen. Tidligere har jeg bare søkt på tohåndsvåpen til jakt, aldri til øvelese/konkuranse før. I første omgang tenker jeg å søke på pistol i .22 og 9mm, og muligens en revolver i .357mag/.38sp.

 

Under "Andre opplysninger" på våpensøknaden står det: "Søkes det om våpen til øvelses- konkurranseskyting oppgis hvilket program samt innenfor hvilket godkjent skytterforbund våpenet lovlig skal/kan benyttes"

 

Snakket med en i klubben, han mente jeg ikke trengte å fylle ut noe som helst der. Stemmer dette?

 

F.eks en .22LR pistol kan jo brukes både i VMfin, standard, finfelt osv. Må jeg oppgi alle klassene jeg tenker å bruke våpenet i? Eller kan jeg ta dette i en eventuel neste søknad på en .22 pistol? Å da begrunne med at jeg i dag har et våpen som er egnet til finfelt, og at jeg ønsker et annet "presisjonsvåpen" med ordetlig grep osv. til f.eks VM?

 

Eller vil det holde å evt skrive "øvelses og konkurranseskyting innen NSF"

 

Må jeg på 9mm oppgi at jeg skal bruke den både innenfor NSF og NSPS, eller kan jeg heller begrunne et evt neste våpenkjøp med at jeg ønkser en pistol som er egnet til praktisk?

 

Hva er den rette kaliberbetegnelsen på 9mm? Våpenet som jeg tenker å kjøpe, en CZ 75 er oppgitt til 9mm PARA. Vil det på søknaden holde å bare skrive "pistol 9mm og krysse av for halvauto?

 

Ble noen spørsmål som Dere som har søkt en del på håndvåpen på før sikkert kan svare på.. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel lurt å holde NSF og NSPS våpen fraskilt.

Altså en egen for NSF å en egen for NSPS.

Jeg sier ikke at du må ha 2stk 9mm, men det skader jo ikke.

Fordi da kan du faktisk ha 2stk 9mm.

En 9mm som er begrent for NSF skyting er nødvendigvis ikke perfekt for Praktisk skyting osv.....

Link to comment
Share on other sites

Var det jeg har i bakhodet når jeg skal søke første gang. Nå holder det i første omgang med en 9mm som jeg kan bruke både på praktisk og felt. Men kanskje man med tid å stunder får lyst på flere..

Vil ikke da ødelegge for muligheten for flere våpen i framtiden.

 

Er det dumt å kjøpe revolver i .357mag første gang? Om jeg heller kjøper en ren .38spesial, har jeg jo evt mulighet til senere å kjøpe .357mag til magnum 1. og evt en annen liten til spesial revoler.

Er kanske vanskelig å få gjennom en .38spesial om man har en .357 fra før?

 

Man vet jo aldri hva man får lyst på i framtiden. Er i alle fall blitt bitt og smittet av pistolskytebasillen.. :D

Link to comment
Share on other sites

Kan nok være lurt å holde NSF og NFPS adskilt, i og med at det er ulike pistoler som er optimale til forskjellige ting.

Eksmpelvis er diverse Pardinier, eller en SIG P210 veldig bra til militærfelt, mens jeg ikke hittil har sett noen bruke dem i praktisk skyting (og ja, jeg vet at Jan Foss ble verdensmester i ´76 med en P210, men tidene endrer seg).

Og skyter du praktisk revolver er det 625 i .45 ACP som gjelder, skal du skyte revolverfelt er det lett ladet .38 som "ruler"...

 

Værsågod, bli gæærn...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Snart er ventetiden med 6 mnd medlemskap i pistol klubben kommet!

Har bestått sikkerhetskurs.

Plettfri vandel har jeg.

Underskrift fra klubbleder får jeg selvfølgelig.

Skal søke om våpentillatelse for pistol.

Skal ha 3 pistol og 1 revolver, 2 stk 22 kal, 1 stk 9 mmog 1 stk 38 spes revolver.

De kjøper jeg i løpet av 6 mnd, og lurer på om de går under en våpensøknad gebyr på 860 kr?

Eller jeg må betale gebyr for hvert våpen?

Kan jeg betale på politikammer (Heimdal) i samme dag som jeg søker?

Eller jeg hente giroblankett og betale på forhånd og legge ved søknaden?

 

takk for svar!

 

 

Forresten, i siste klubbkonkurranse vant jeg! av 16 skyttere! liddelig bang bang! :D

Link to comment
Share on other sites

Snart er ventetiden med 6 mnd medlemskap i pistol klubben kommet!

Har bestått sikkerhetskurs.

Plettfri vandel har jeg.

Underskrift fra klubbleder får jeg selvfølgelig.

Skal søke om våpentillatelse for pistol.

Skal ha 3 pistol og 1 revolver, 2 stk 22 kal, 1 stk 9 mmog 1 stk 38 spes revolver.

De kjøper jeg i løpet av 6 mnd, og lurer på om de går under en våpensøknad gebyr på 860 kr?

Eller jeg må betale gebyr for hvert våpen?

Kan jeg betale på politikammer (Heimdal) i samme dag som jeg søker?

Eller jeg hente giroblankett og betale på forhånd og legge ved søknaden?

 

takk for svar!

 

 

Forresten, i siste klubbkonkurranse vant jeg! av 16 skyttere! liddelig bang bang! :D

 

Gegyret er pr. gang du leverer søknad. Uansett om det er en søknad eller 50.

 

Du betalet når du leverer, de tar kort på Heimdal hvis jeg ikke tar helt feil.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg søkte var det kun plass til ett (1) våpen! -Ikke tre som før. Men hvis Lensmannen fremdeles har det gamle skjemaet, så "go ahead"!.

 

Vedrørende beskrivelse av ditt såkalte behov, som er grunnen til at du får innvilget (eller avslått...) søknad, så er mitt råd at du ikke brenner opp alt kruttet med en gang! Det kan bli brukt mot deg neste gang du søker at du jo allerede har kjøpt ett våpen til det du oppgir som grunn. Jeg tror jeg ville satt KONKURRANSESKYTING, og så oppgitt kun ETT forbund. -Og ikke angitt program. Det holder at vedkommende forbund faktisk har program for det aktuelle våpenet etter mitt skjønn.

 

Siste håndvåpenet mitt fikk jeg innvilget ved kun å sette REKREASJONSSKYTING. Jeg mener, hvilket program skulle jeg forsøkt å føre opp for en Luger krigsveteran, liksom... Og så kan jeg når som helst søke om en 9 mm pistol til for konkuranse uten at Luger'n er i faresonen.

Link to comment
Share on other sites

Mulig dere har et særs "praktisk innstilt" våpenkontor på Heimdal, men i de fleste politidistrikter jeg har hørt om så sliter du med å få innvilget 2 våpen i samme kaliber (2 stk. .22?). I det minste som en første søknad så har du jo etter vanlig praksis ikke grunnlag for reservevåpen, og alle programmer i NSF kan skytes med samme pistol (i cal. .22 da). Eneste unntaket her er vel kanskje spesial-felt programmene hvor du kan søke om eget våpen da din "vanlige" fin-pistol sannsynligvis ikke er lovlig her. Det spiller absolutt ingen rolle om hvorvidt våpenet er egnet for det programmet du skal skyte, er det lovlig brukt innenfor konkurransereglementet så vil onkel ganske enkelt si at "du har allerede en et våpen som kan brukes til det programmet". Det finnes noe som heter reservevåpen, men da må du ha en viss konkurranseaktivitet først, og det er du ikke i nærheten av som nybegynner.

 

Men som sagt - mulig det finnes politi i Heimdal som tolker dette annerledes enn det store flertall av politidistrikter (vet ikke helt hvor Heimdal er, eller hvilket distrikt dette sorterer unner da..)

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt da mine første stevner med lånt klubbvåpen, før de 6 månedene var unnagjort. Så det er da ingen umulighet, selv om det er sjelden at en nybegynner skyter så mange stevner. I enkelte klubber er det jo faktisk en sjeldenhet at noen skyter stevner i det hele tatt... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg søkte var det kun plass til ett (1) våpen! -Ikke tre som før. Men hvis Lensmannen fremdeles har det gamle skjemaet, så "go ahead"!.

 

Vedrørende beskrivelse av ditt såkalte behov, som er grunnen til at du får innvilget (eller avslått...) søknad, så er mitt råd at du ikke brenner opp alt kruttet med en gang! Det kan bli brukt mot deg neste gang du søker at du jo allerede har kjøpt ett våpen til det du oppgir som grunn. Jeg tror jeg ville satt KONKURRANSESKYTING, og så oppgitt kun ETT forbund. -Og ikke angitt program. Det holder at vedkommende forbund faktisk har program for det aktuelle våpenet etter mitt skjønn.

 

Siste håndvåpenet mitt fikk jeg innvilget ved kun å sette REKREASJONSSKYTING. Jeg mener, hvilket program skulle jeg forsøkt å føre opp for en Luger krigsveteran, liksom... Og så kan jeg når som helst søke om en 9 mm pistol til for konkuranse uten at Luger'n er i faresonen.

 

 

Det er bare plass til ett våpen pr søknad, men du leverer jo uansett alle våpnene på forskjellige søknader samtidig..

hvis ikke hadde du måttet kjøpt alle våpnene på samme plass, og det er det ikke alltid like lett å få til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror to ting om dette:

 

1. Noen bør lese seg opp på gjeldende og ny forskrift. Det ER, og BLIR (med den nye forskriften også) slik at dersom et våpen LOVLIG kan brukes til flere programmer, OG flere forbund, så får du i utganspunktet bare innvilget ETT slikt våpen. Dvs, at dersom du har en Luger 9mm så kan den brukes til VM-Grov, Militærfelt, og kanskje production i praktisk ? Det spiller ingen rolle hvorvidt våpenet er EGNET til formålet, det komme BARE ann på om det faktisk er lovlig brukt innenfor regelverket til skyteprogrammet eller ikke.

 

Slik er det jo i dag også. Dersom du kjøper en 9mm militær først, og så søker på en grovpistol i .32, så skal du etter lovens bokstav få avslag fordi 9 mm lovlig kan brukes til det.

 

Og så ...finnes det unntak og "dispensasjoner", men det er i hovedsak opp til den lokale lensmannen å vurdere.

Det er en kjent sak, at i Oslo får du innvilget 4 håndvåpen - og ferdig med det. Da har du en finpistol, en 9 mm til grov/militær, en revolver til mag1/revolver og en .44 til mag2.

 

Alt annet krever nitidig "kaliberplanleggning". F.eks. at du kjøper grovpistol FØR 9 mm, at du kjøper revolver i .38 FØR .357 osv.

 

I enkelte distrikter er det "Umulig" å få innvilget både 9 mm og .45 samtidig, da begge kan brukes i militærfelt. Da må du kjøpe .45 først, og så søke på 9 mm etterpå med bruksområde "grov".

 

2. Hvordan regelverket praktiseres i de ulike distriktene varierer STERKT. Noen steder bruker de hue, og du får stort sett innvilget det du trenger (de ser at den 9mm ikke er særlig praktisk til VM-Grov) og andre steder får du faktisk innvilget det du har lyst på. Og i den andre enden får du ikke engang lov til å erhverve det du faktisk trenger.

 

Dette var vel noe av det en ny forskrift skulle endre på, men igjen har de laget en bestemmelse om at lokal polititmester kan dispansere og pod kan lage rundskriv igjen ..så da er vi like langt.

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror to ting om dette:

 

1. Noen bør lese seg opp på gjeldende og ny forskrift. Det ER, og BLIR (med den nye forskriften også) slik at dersom et våpen LOVLIG kan brukes til flere programmer, OG flere forbund, så får du i utganspunktet bare innvilget ETT slikt våpen. Dvs, at dersom du har en Luger 9mm så kan den brukes til VM-Grov, Militærfelt, og kanskje production i praktisk ? Det spiller ingen rolle hvorvidt våpenet er EGNET til formålet, det komme BARE ann på om det faktisk er lovlig brukt innenfor regelverket til skyteprogrammet eller ikke.

 

Slik er det jo i dag også. Dersom du kjøper en 9mm militær først, og så søker på en grovpistol i .32, så skal du etter lovens bokstav få avslag fordi 9 mm lovlig kan brukes til det.

 

 

Grey Ghost

 

Stemmer ikke helt. Du får kjøpt de våpen de mener man har "behov" for.

Og behov er nært knyttet til aktivitet. Har man nok aktivitet til å tilfredstille kravene som konkurranseskytter, kan man kjøpe våpen til alle programmer, pluss reservevåpen til dem.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kan dokumentere at jeg har behov for 2 stk 22 kal, for jeg kan jo si at en til treningspistol, og en til konkurranse som skal brukes i til trening og til konkurranser.

 

Egentlig er behovet med 2 stk 22 kal pistol:

Jeg vil låne 22 kal. pistol til sønnen min 16 år gml. Han er fullt ut medlem i klubben som meg, bestått sikkerhet kurs, minst 12 ganger oppmøte som meg.

Kan jeg skrive i våpensøknad at sønnen min skal låne den, jeg kan dokumentere det behovet og den prg han er med i? Synes jeg har lest i nye våpenforskrift at en kan gjære dette.

Eller best å bruke den første avsnittet jeg skrev?

 

Takk for hjelpen her!

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se.

 

Jeg har fått tillatelse på 2 stk .22 Revolver og pistol for treining/ konkuranse.

1 stk 357 mag for mag felt #1

1 stk .44 med 45 LC tønne for svartkrutt

Søker på

1 stk .36 for svartkrutt

1 stk .44 eller 454 Casull SA "single action" for mag #2.

 

 

du får aldri to stk .22 for å låne ut til poden det har du lært på kurset.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kan dokumentere at jeg har behov for 2 stk 22 kal, for jeg kan jo si at en til treningspistol, og en til konkurranse som skal brukes i til trening og til konkurranser.

Dette vil jeg tippe på blir ansett som et konstruert behov, jeg er helt sikker på at du med denne begrunnelsen ikke kommer til å få innvilget 2 stk .22. Slik jeg ser det er eneste vei nok aktivitet, som klassifiserer deg som konkurransskytter, og dermed retten til reservevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer ikke helt. Du får kjøpt de våpen de mener man har "behov" for.

Og behov er nært knyttet til aktivitet. Har man nok aktivitet til å tilfredstille kravene som konkurranseskytter, kan man kjøpe våpen til alle programmer, pluss reservevåpen til dem.

 

Nesten riktig ...

 

Poenget er at det er ikke alle våpenkontor som er enig i hva du mener å ha behov for. Man får ikke det "man har behov for", man får det man klarer å overbevise lokalt våpenkontor om at man har bruk for. Det er en viss forskjell. Og det er helt riktig at man ved å dokumentere aktivitet på stevner kan kvalifisere seg for et våpen nr. 2 i samme kaliber, eller evnt. til ulike klasser. Men som en "fersking" som søker om (hånd-)våpen for første gang tror jeg du kan glemme dette.

 

Ja, jeg kan dokumentere at jeg har behov for 2 stk 22 kal, for jeg kan jo si at en til treningspistol, og en til konkurranse som skal brukes i til trening og til konkurranser.

 

Egentlig er behovet med 2 stk 22 kal pistol:

Jeg vil låne 22 kal. pistol til sønnen min 16 år gml. Han er fullt ut medlem i klubben som meg, bestått sikkerhet kurs, minst 12 ganger oppmøte som meg.

Kan jeg skrive i våpensøknad at sønnen min skal låne den, jeg kan dokumentere det behovet og den prg han er med i? Synes jeg har lest i nye våpenforskrift at en kan gjære dette.

Eller best å bruke den første avsnittet jeg skrev?

 

Takk for hjelpen her!

 

 

Å søke til poden kan du nok bare glemme med dagens forskrift. Du har to alternativer. Enten må du delta i så mange stevner at du kvalifiserer for reservevåpen (tror det er 10 stevner i året eller noe slikt), eller du venter på at den nye forskriften skal tre i kraft.

Les: § 14 her: http://www.regjeringen.no/upload/JD/Vedlegg/Forskrifter/Ny%20v%C3%A5penforskrift.pdf

 

Lykke til !

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Stemmer ikke helt. Du får kjøpt de våpen de mener man har "behov" for.

Og behov er nært knyttet til aktivitet. Har man nok aktivitet til å tilfredstille kravene som konkurranseskytter, kan man kjøpe våpen til alle programmer, pluss reservevåpen til dem.

 

Nesten riktig ...

 

Poenget er at det er ikke alle våpenkontor som er enig i hva du mener å ha behov for. Man får ikke det "man har behov for", man får det man klarer å overbevise lokalt våpenkontor om at man har bruk for. Det er en viss forskjell. Og det er helt riktig at man ved å dokumentere aktivitet på stevner kan kvalifisere seg for et våpen nr. 2 i samme kaliber, eller evnt. til ulike klasser. Men som en "fersking" som søker om (hånd-)våpen for første gang tror jeg du kan glemme dette.

 

Grey Ghost

 

 

neida det jeg sa var korrekt (og er vel det samme du sier her). :wink:

Det jeg sa:

"Du får kjøpt de våpen de mener man har "behov" for". "De" i dette tilfelle er våpenkontoret.

Jeg sa IKKE: "Du får kjøpt de våpen du mener man har "behov" for."

 

:mrgreen:

 

 

Som ny skytter og skal ha to 22LR så sliter du. Eneste grunnen jeg tenke meg, er hvis den første 22 LR du kjøper ikke er lov til program nr 2. Feks en .22 LR til sivilpistol 5, da med rødpunkt og feks med avtrekk på 900gram. Etter å ha kjøpt den vil du trenge en annen til evt NSFs programmer da den første ikke er lov der..

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, da skal jeg benytte den muligheten at jeg deltar i konkurranser og må ha reserve pistol.

Hvilket trådforum der de anbefaler 22 kal, tenkte å bruke 3-5000 kr pr stk. fant lite i søk.

tenkte meg de to

SIG SAUER Mosquito m/gjenget løp kal 22LR Black? eller BROWNING mod. Buck Mark Plus kal. 22?

takk for at dere linker meg til trådforum for meg her!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, da skal jeg benytte den muligheten at jeg deltar i konkurranser og må ha reserve pistol.

Hvilket trådforum der de anbefaler 22 kal, tenkte å bruke 3-5000 kr pr stk. fant lite i søk.

tenkte meg de to

SIG SAUER Mosquito m/gjenget løp kal 22LR Black? eller BROWNING mod. Buck Mark Plus kal. 22?

takk for at dere linker meg til trådforum for meg her!

 

Du er litt uklar...

Sig .22 tror jeg ikke er noe godt valg. Har faatt daarlige tilbakemeldinger av enkelte skyttere som har brukt den. Browningen er et hav bedre som nybegynner vaapen en den i allefall.

Husk at du maa kunne dokumentere minst 10 starter i aproberte stevner foer du kan soeke paa reserve vaapen...

Link to comment
Share on other sites

Husk at du maa kunne dokumentere minst 10 starter i aproberte stevner foer du kan soeke paa reserve vaapen...

Med mindre kravet for konkurranseskytter er forandret de siste 12 mnd, så er vel dette kravet 6 aproberte og 4 uaproberte stevner, dog riktig nok 10 stevner totalt.

 

Jeg har et sprøsmål i samme retning egentlig. Jeg har brukt mitt reservevåpen på en revolver og har en sykkelpumpe som hovedvåpen. Har tenkt å kjøpe meg en gsp for grov pistol og tenkte i den forbinelse på muligheten for å kjøpe .22 løp som jeg hadde tenkt å bruke i siluettpistol og hurtig pistol. Er det noen som vet om et .22 løp til en .32 anses som våpendel eller som et "selvstendig" våpen?

Link to comment
Share on other sites

Husk at du maa kunne dokumentere minst 10 starter i aproberte stevner foer du kan soeke paa reserve vaapen...

Med mindre kravet for konkurranseskytter er forandret de siste 12 mnd, så er vel dette kravet 6 aproberte og 4 uaproberte stevner, dog riktig nok 10 stevner totalt.

 

Du har rett! :D my bad :cry:

Jeg tenkte det kunne være aproberte, men ikke åpne stevner. Men:

Trener minst 2-3 ganger på banen pr mnd, samt deltar på minst 10 stevner(starter) pr år hvorav minst halvparten åpne (approberte) stevner(starter).

Åpne ikke-approberte stevner regnes som klubbstevne.

 

Konkurransekravet gjelder for hvert enkelt bruksområde det skal erverves reserve-/tilleggsvåpen til.

 

Sakset fra www.politet.no

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å kjøpe meg en gsp for grov pistol og tenkte i den forbinelse på muligheten for å kjøpe .22 løp som jeg hadde tenkt å bruke i siluettpistol og hurtig pistol. Er det noen som vet om et .22 løp til en .32 anses som våpendel eller som et "selvstendig" våpen?

Våpendel (pipesett). For mitt vedkommende er det riktignok .32-toppen som er våpendel, men det er vel ikke noe i veien for å gjøre det omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Er utrolig mye rart å lese i disse trådene, hver gang det nevnes en sak ang søknad så poster folk hele tiden grunner til hvorfor man IKKE skal få dette godkjent.....men i virkeligheten HVIS man har ett reelt behov er det ikke noe problem å få godkjent det meste så lenge man kan begrunne behovet. Er ikke nok å si at det er kjekt å ha, men hvis man forklarer hvorfor man ønsker og trenger dette så blir det i de fleste tilfeller godkjent.

 

Det som er ett problem i noen tilfeller er at de som skal godkjenne ikke kjenner til hverken øvelsene og dens egenart. Greit nok at en 9mm er godkjent til VM grov og hurtig, men enkelte baner tillater ikke grovere enn 32kal så da faller den utenfor der.....så man må heller forklare hvorfor og hvordan ting foregår isteden for å komme med ting som egentlig ikke har noe med saken å gjøre.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Er utrolig mye rart å lese i disse trådene, hver gang det nevnes en sak ang søknad så poster folk hele tiden grunner til hvorfor man IKKE skal få dette godkjent.....men i virkeligheten HVIS man har ett reelt behov er det ikke noe problem å få godkjent det meste så lenge man kan begrunne behovet. Er ikke nok å si at det er kjekt å ha, men hvis man forklarer hvorfor man ønsker og trenger dette så blir det i de fleste tilfeller godkjent.

 

Det som er ett problem i noen tilfeller er at de som skal godkjenne ikke kjenner til hverken øvelsene og dens egenart. Greit nok at en 9mm er godkjent til VM grov og hurtig, men enkelte baner tillater ikke grovere enn 32kal så da faller den utenfor der.....så man må heller forklare hvorfor og hvordan ting foregår isteden for å komme med ting som egentlig ikke har noe med saken å gjøre.....

 

K.

 

Det ser ut som om du søker i Drammen Bromark? I Drammen er nok din virkelighetsbeskrivelse korrekt. Man kommer langt med å "lære opp" våpenkontorene og forklare/dokumentere hvorfor man har har et behov. Men desverre så fungerer det bare ikke sånn alle steder i landet. Det er ikke alle offentlige tjenestemenn (og kvinner) som er mottagelige for input. Det står til og med uttrykkelig i den nye forskriften at egnethet ikke er et tema, kun lovlighet (altså, det spiller ingen rolle om våpenet ditt ikke er egnet til programmet, det er kun et spørsmål om det er lovlig). Det finnes faktisk noen våpenkontor som har praktisert dette i årevis allerede.

 

Eksempelet du bruker med at det ikke er tillatt med grovere enn .32 på en bane vil i mange tilfeller (og sannsynligvis også i Drammen) bli akseptert som et reelt behov, mens andre steder vil man faktisk ikke få godkjent en slik søknad! Da vil våpenkontoret vise til regelverket i NSF som sier at den 9mm'ern du allerede har er godkjent til bruk i det programmet og sånn er det.

 

Søk litt på tråder om våpenkontoret i f.eks. Oslo, så skjønner du hva jeg snakker om.

 

Jeg synes det er en god ting å informere og "lære opp" nye (pistol-)skyttere om hvordan regelverket praktiseres, og hvordan noen av byråkratene tenker. Trådstarter sier her at han tenker å søke om 2 våpen i samme kaliber (.22) i sin første (hånd-)våpensøknad. Da er det ryddig å opplyse om at det sannsynligvis er vanskelig å få godkjent, og hvorfor.

 

Anbefaler trådstarter å lese rundskriv som sier noe om hvordan man definerer behov:http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f46909914/samlerundskriv.doc

 

Men ellers er jeg jo litt enig med deg også Bromark! Det er oftere lettere å fokusere på problemer og negativitet, enn muligheter og positivitet :shock: Jeg tror kanskje at det noen tenker litt sånn at "jeg fikk jo ikke min søknad godkjent, så da ser jeg ikke noen grunn til at andre skal få sin søknad godkjent heller" (kanskje litt jantelov??). Det er nok mange som sender en dårlig dokumentert søknad og som har dårlig erfaring med det. Sikkert mange som hadde fått godkjent sine søknader om de hadde formulert seg bedre, og gjort jobben med å lære opp saksbehandler og dokumentere bedre.

 

Uansett øsnker jeg trådstarter lykke til og velkommen som pistolskytter :D

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Paradokset med denne fortolkningen er at det vil være nesten umulig å få kjøpe en fripistol (som er en øvelse FK pistol gjerne ser at flere skyter) uten at man selger standardpistolen først. For den er jo godkjent til fripistolprogrammet. Deretter kan man lett få innvilget tillatelse til å kjøpe standardpistol igjen. For fripistolen er ikke tillatt til standard-/fin-/hurtigpistol eller felt.

 

Konklusjonen blir at man skal være veldig motivert for å skyte fripistol for å gidde å gå gjennom denne papirmølla. I tillegg til at man må ut med 430,- i ekstra gebyr. For det nytter jo ikke å søke om begge samtidig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

JA, skulle ha sett på dato, men teksten er den samme,,,,, der jeg peker på sønn min kan få låne pistol...

Da gjelder den ikke ennå, ser jeg nederst. Da får ejg bare følge med når den trer i kraft da.

 

--------------------

§ 14. Erverv av skytevåpen som skal benyttes av andre

 

Tillatelse til å erverve skytevåpen som skal benyttes av andre enn eieren, kan gis i de tilfeller der den som skal benytte våpenet ikke selv kan erverve våpen på grunn av alder.

 

Vedkommende som skal erverve våpenet og vedkommende som skal benytte våpenet, må tilfredsstille våpenlovens krav til vandel og personlige egenskaper.

 

Vedkommende som skal benytte våpenet, må ikke være over 16 år og må

 

a) fremlegge dokumentasjon fra godkjent skytterorganisasjon på at vedkommende deltar aktivt i konkurranser innen skytterorganisasjonen, og har behov for eget våpen for å kunne delta aktivt i konkurranser, eller

b) fremlegge dokumentasjon på at vedkommende er registrert i Jegerregisteret i Brønnøysund, og skal delta i opplæringsjakt i henhold til viltlovens bestemmelser.

 

For erverv av pistol eller revolver må i tillegg følgende krav oppfylles:

 

a) vedkommende som skal erverve våpenet må oppfylle de vanlige vilkår som gjelder for erverv av denne type våpen, og

b) vedkommende som skal benytte våpenet må være fylt 12 år og ikke være over 21 år. I de tilfeller hvor vedkommende som skal benytte våpenet ikke er over 18 år, kan det kun erverves våpen i kaliber .22 long rifle.

 

Tillatelsen gis som midlertidig ervervstillatelse for 2 år av gangen. Ved søknad om forlengelse av tillatelsen må det dokumenteres at vilkårene for erverv fortsatt er tilstede.

 

Trer i kraft når dep bestemmer.

----------------------

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Skal det leveres med noe skjema fra klubben

 

Ja det skal legges ved et skjema som du og en representant fra klubben skal fylle ut og skrive under. Eksempel på vedlegg finner du på Trondheim Feltskyttere sin hjemmeside

 

Det varierer fra klubb til klubb og våpenkontor til våpenkontor. Her i Haugesund så sender saksbehandleren på våpenkontoret en forespørsel om bekreftelse av medlemsskap og aktivitet til klubben, og vi leverer ikke noe slikt papir med søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det 5 uker siden jeg leverte våpensøknader, pistol og revolver, til Heimdal politikammer.

HAr sett og hørt at det tar vanligvis 2 til 3 uker, men 5 uker,,, sukk....

Har ringt til de, men de sier må bare ha tålmodighet,,,,,

Noen her forumet som har ventet så lenge?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det 5 uker siden jeg leverte våpensøknader, pistol og revolver, til Heimdal politikammer.

HAr sett og hørt at det tar vanligvis 2 til 3 uker, men 5 uker,,, sukk....

Har ringt til de, men de sier må bare ha tålmodighet,,,,,

Noen her forumet som har ventet så lenge?

 

Du må smøre deg med tålmodighet. Det kan gå opp til 2 mnd. hvis de er overarbeidet.

Saksbehandlerne på ditt kammer opplever jeg som seriøse og positive. Det er lite taktisk å mase noe innmari på dem underveis. De gjør så godt de kan.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er mange momenter og tenke på ved søking på håndvåpen.

Spesielt med tanke på hva en skriver på våpen søknaden for og kunne erverve flere våpen i samme kaliber osv.

Rett og slett for og unngå og "brenne broer"

Planlegge våpnene innen forskjellige klasser osv.

Brant meg når eg kjøpte Berettaen min da eg putta på en hel hau med konkuranse grener for at søknaden skulle vere "safe".

Er det noen erfarne håndvåpen "guruer" som kunne satt opp en liten "guide" til hvordan planlegge din håndvåpen gardarobe?

1 Håndvåpen: kal ... Bruksområde.. Gren...

2 Håndvåpen: kal... Bruksområde.. Gren...

Håper dere skjønner litt hva eg mener, litt info slik at nye kan finne 75-95% av svara sine og så nye innlegg blir litt mere meningsfylle enn "mitt første våpen..hjelp, eller Hvordan fylle ut en våpen søknad...

Og gjerne limt den etter litt redigeringer og justeringer da eg regner med at det er mye meninger om hva som bør stå der.

Med minnst muligt jabba og mest muligt fakta!

Gjerne våpen annbefalinger men som sakt ikke for mye meninger om ting og tang, gjerne ramse opp "mye brukte" våpen i spesifike grener.

En godt skrevet guide er gull verd for oss som ikke vet og kan alt....enda ;-)

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er bare aa begynne aa lese det, foerst en runde med vaapen loven, saa en titt paa forskrift med tilhoerende rundskriv. Etter det er det aa sjekke hva regelverket til de forskjellige forbund dekker og hvilke krav som stilles til de enkelte klasser. Til sist saa er det bare aa vaere veldig aktiv skyter og kunne dokumntere aktivitet i de forbund du soeker vaapen for.

 

lykke til

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig jeg er lite representativ, men jeg har alltid basert mine søknader på hvilke øvelser jeg ønsker å skyte og på hvilke øvelser jeg har aktivitet i. Og jeg har aldri fått avslag på en eneste søknad. Jeg eier riktignok bare 5 handvåpen pluss en innvilget søknad jeg ikke har fått brukt enda (treghet hos selgende etat). Men til mitt bruk (jeg har skutt stevner i 10 øvelser pluss luftpistol i 2008) så har det vært nok. De eneste våpnene jeg syns jeg mangler er en feltrevolver og en fripistol. Nå har jeg heller ikke økonomi til å kjøpe våpen bare for å legge dem i skapet, men bruker heller pengene på ammo og aktivitet. Våpen er til for å brukes!

 

Når det er sagt, er jeg jo enig i argumentet at så lenge man har passert nåløyet så er man ikke mere farlig med 15 våpen i skapet enn man er med 5.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen erfarne håndvåpen "guruer" som kunne satt opp en liten "guide" til hvordan planlegge din håndvåpen gardarobe?

Jeg håper du ikke får noen til å gi deg denne listen, da dette fort blir tolket som en "hvordan-planlegge-å-få-mest-mulig-våpen" liste. Dette er igjen noe som myndighetene, som nok følger godt med hva som skrives her inne, vil komme til å bruke mot skyttere generelt ved en senere anledning. Mener å huske fra SL dagene at politiet kritiserte "miljøer" på nettet som diskuterte erverstrategier.

Enkelte ting forblir best usagt.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at om man må ha hjelp til å definere et behov så har man faktisk ikke et behov!

Og siden erverv av håndvåpen er behovsprøvd så bør man selv kunne forklare hva man trenger og til hva.

Så ubegripelig mange grener at man mister kontroll på hva man kan bruke til hvilke er der vel ikke mange som skyter.

Link to comment
Share on other sites

Fikk beskjed idag pr epost! Svaret ble sendt ut idag, har ventet i akkurat 5 uker nå. men nå er ventetiden over!

Da kommer det våpentillatelser til meg! ÅÅ, jeg gleder meg til å bestille pistoler og revolver!

Ringer med en eneste gang jeg kommer hjem fra jobben imorgen til våpen-butikk!

Ha en fortreffelig helg!

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at om man må ha hjelp til å definere et behov så har man faktisk ikke et behov!

Og siden erverv av håndvåpen er behovsprøvd så bør man selv kunne forklare hva man trenger og til hva.

Så ubegripelig mange grener at man mister kontroll på hva man kan bruke til hvilke er der vel ikke mange som skyter.

For de fleste, så handler det nok mere om å kunne ha både 22lr, 9mm og 45acp, uten at man blir møtt i døra med at, nei den du har kan jo brukes så nei.... Altså, slippe å sitte med ett lite hennsiktsmessigt våpen, fordi man har skrevet søknaden litt dumt. Det er ett faktum, at vi har enkelte våpenkontor her i landet, som bruker så lite skjønn, at man må planlegge for å sikkre seg mot idioti. Ikke for at man skal kunne fylle skapet.

 

Mange av oss driver tross alt med dette fordi det er morro, og ikke fordi vi skal vinne noe. Vi er som regel fornøyd med ett par stevner og en ti tolv offisielle treninger i året. og å kunne prøve litt forskjelligt, uten å måtte selge favorittene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...