Jump to content

levere tilbake våpen angående for liten aktivitet?


Litago

Recommended Posts

Som rekreasjonsskytter kan du eie inntil 4 håndvåpen. Har du flere enn det må du dokumentere deltakelse i konkurranse. Det står skrevet om dette i rundskrivet.

 

Har du 4 eller færre håndvåpen trengs det da kun dokumentasjon på medlemskap i pistolklubb, pluss et oppmøte eller to i året.

Link to comment
Share on other sites

Rekreasjonsskytter, intil 4 våpen. Krav til aktivitet er 4 oppmøter i klubb regi i året (og alt fra årsmøte til kaffe drikking bak banen regnes som oppmøte). Verdens enkleste sak å overholde. Obs, 4 stevner/starter vill også oppfylle oppmøtekravet.

 

Som mosjonsskytter, mer enn 4 våpen. Kreves det 4 stevner/starter i året (terminfestede klubbstevner og luftpistolstevner er tilstrekkelig), samt 2-3 treninger i måneden i sesong.

 

Konkurranseskytter, mer en 4 våpen og reservevåpen. Kreves det 10 starter i året, samt 2-3 treninger i måneden hele året rundt.

 

Som man ser er det en naturlig progresjon i aktivitetskrav, utifra mengden av våpen man innehar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rekreasjonsskytter, intil 4 våpen. Krav til aktivitet er 4 oppmøter i klubb regi i året (og alt fra årsmøte til kaffe drikking bak banen regnes som oppmøte). Verdens enkleste sak å overholde. Obs, 4 stevner/starter vill også oppfylle oppmøtekravet.

 

Som mosjonsskytter, mer enn 4 våpen. Kreves det 4 stevner/starter i året, samt 2-3 treninger i måneden i sesong.

 

Konkurranseskytter, mer en 4 våpen og reservevåpen. Kreves det 10 starter i året, samt 2-3 treninger i måneden hele året rundt.

 

Som man ser er det en naturlig progresjon i aktivitetskrav, utifra mengden av våpen man innehar.

 

 

lurer på om man må ha 10 stevne for hvert våpen, eller om man får registrert 4 stevner om man starter i alle klassene i f eks spesialfelt og evt 4 om man går alle klassene i vanlig felt(fin, grov, mil og revolver). tas det hensyn til at ved enkelte stevner har man mindre mulighet til til å skyte skjøl, om man står i arrkomiteen, som jury,dommer etc.

Link to comment
Share on other sites

For å ha rett til reservevåpen, må du ha 10 starter med det aktuelle våpenet. Er det en finpistol, kan de 10 startene være summen av finfelt, VM-fin, hurtig fin osv.

 

Dette gjelder faktiske starter. Det er heldigvis ingen unntak for kaffekoking, snømåking, resultatservice osv.

Link to comment
Share on other sites

For å ha rett til reservevåpen, må du ha 10 starter med det aktuelle våpenet. Er det en finpistol, kan de 10 startene være summen av finfelt, VM-fin, hurtig fin osv.

 

Dette gjelder faktiske starter. Det er heldigvis ingen unntak for kaffekoking, snømåking, resultatservice osv.

 

vil si at det er litt forskjell på å være 3.reserve pølsekoker og det å være godkjent pistoldommer. Siste stevnet ble man så opptatt med slikt at det gikk ut over egne resultater. men fikk jo skutt da, og det er ikke værst bare det hehe

Link to comment
Share on other sites

Ja her er det forskjeller, for det er faktiske starter som gjelder. Å være 3dje pølsekoker, gir deg ett oppmøte. Går du en runde, får du en start også.

 

For å få flere enn 4 våpen, må man ha 4 starter eller mere. Og ja, stiller man på ett 1FGMR stevne, og skyter en runde i hver. Så har man fire starter, og kan søke på alt man har behov for.

 

Som konkurranseskytter, må man ha 10 starter i hver gren man ønsker reservevåpen til. Og som nevnt går Fin grenene samlet, siden en ikke normalt ikke får ha våpen for hver av de grenene.

 

Saken er den at for å ha flere enn 4 håndvåpen, kreves det litt av skytteren. Skal man til med reservevåpen, strammes det kraftigt til. Noe som ikke er så rart, da disse erverves med stor aktivitet som grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Konkurranseskytter, mer en 4 våpen og reservevåpen. Kreves det 10 starter i året, samt 2-3 treninger i måneden hele året rundt.
2-3 treninger hele året rundt? Hvor er det meningen at man skal trene når banen er stengt?

 

Forøvrig bør debattantene legge merke til at Politidirektoratet kan gi nærmere retningslinjer om kravet til aktivitet for å erverve og inneha flere våpen av samme type etter forskriftens § 13. Resten av aktivitetskravsmørja kan man med fordel se bort fra.

Link to comment
Share on other sites

skjønner jo hensikten med at man må sette krav til aktivitet, og man må satse litt for å få drive med sporten sin... men innen en radius på 100 mil her nord , så går det ikke 10 stevner i spesialfelt pr år... så om man teoretisk skal kunne ha et våpen i hver spesialgren, (4 grener) i tillegg til at man har en finpistol, en revolver og en militær så må man reise ut av landsdelen for å få fylt kvota pr år. nok et eksempel på at lovmakerne som sitter i oslogryta ikke tenker lenger enn nesa rekker... i fjor var det mange som kjørte over 1000 km bare for å være med på landsdelsmesteskapet i felt... så at man satser på sporten er hevet over enhver tvil. nei se over resultatlistene å sjekk om folk er aktive omså bare i nærområdene sine, har folk vært aktive på skytefronten, så la de være. om folk ikke har vært på startlistene i noen sammenheng på flere år, så kan man begynne å stille spørsmålstegn.

Link to comment
Share on other sites

For å være regnet som "mosjonsskytter" trenger man 4 starter + trening 2-3 ganger i måneden.

Mosjonsskyttere kan ha ett våpen til hvert bruksområde (Fin, grov, militær, revolver, spesial, mag1, mag2 etc). Det blir minst 7 våpen om man søker "i riktig" rekkefølge.

Med andre ord er det ikke helt håpløst om man bor i deler av landet som byråkratene stort sett ikke tenker på.

 

Om det er få stevner der du bor kan du arrangere stevner selv. Nå kjenner jeg ikke til rutinene for approbering av stevner i NSF, men det kan ikke være så innmari vanskelig.

Jeg vet de arrangerer en vårcup eller noe i OKTS, noe lignende må jo kunne gjøres i din klubb også.

En cup over 10 uker vil gi deg muligheten til å bli konkurranseskytter uten altfor mye stress :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å få våpen til spesialfelt selv om vi bor ute i distriktene. Det er for å få reservevåpen at du må ha minst 10 starter med det våpenet. Det er nok ikke mange her i landet som har mer enn 10 starter i året i Magnum 2 eller fripistol.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt er det 10 starter totalt (blandt alle grener med kruttvåpen i ett forbund), for å beholde status som konkurranseskytter. Noe man ikke trenger om man ikke har reserve våpen.

 

Man kan ha ett våpen per gren der krav til våpen ikke er identiske, og beholde dette med 4 starter i året (eller 4 terminfestede klubbstevner), samt 2-3 treninger i måneden i sesongen. Man er da regnet som mosjonskytter.

 

 

Men det er mere, kravet er at kun halvparten av startene må være aprobierte. Det vil si at man i klubben kan sette opp, og gjennomføre stevner. Som en del av klubbens normale terminfestede treninger. Da får man 1 start per program man skyter, og attpå til 1 oppmøte på toppen. Så det minste man slipper unna med, er 5 klubb starter, og 5 starter i åpne aprobierte stevner, samt trening året rundt. For å vedlikeholde Konkurranseskytter stausen.

 

Enda enklere er det da selvsagt for mosjonskytteren, som kun trenger 2 åpne aprobierte starter, og 2 klubbstevner, samt normal trening i sesongen. For å ha alt helt på det tørre.

 

Personlig bryr jeg meg rett og slett ikke om kravet til trening, da det er helt sykt for den som ikke bor ved bane/klubbhus (kravet mer en dekkes av egentreningen som kommer i tillegg til bane tiden).

Her vurderer vi å få klubbens tillatelse til å holde trening i regi av klubben vår, på vårt eget hjemsted i feltsesongen.

Eller for å si det slik, få godkjent de felttreningene vi likevel har, som en del av klubbens terminførte treninger. Slik at de som er nybegynnere kan få trene felt sammen med oss som konkurrerer (de trenger jo å få dokumentert sine oppmøter).

 

Med andre ord, burde det være fult mulig for de fleste av oss som bor langt unna vår normale skytebane. Å finne løsninger som møter alle krav som blir stilt oss. Uten at man endrer på den praktiske gjennomføringen.

 

Alt som skal til, er litt smidighet fra ens klubbs side. Vedrørende rene praktiske problemer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så, hvordan dokumenterer man aktivitet på stevner for 2009 når NSF har fjernet alle resultatene fra 2009 og ikke har dem tilgjengelig online mer?

Eller når mitt fylkeslag ikke har klart å engang lage resultater på flere av stevnene man deltok på (hovedstadsserien i Oslo for 2009)?

Link to comment
Share on other sites

Så, hvordan dokumenterer man aktivitet på stevner for 2009 når NSF har fjernet alle resultatene fra 2009 og ikke har dem tilgjengelig online mer?

Eller når mitt fylkeslag ikke har klart å engang lage resultater på flere av stevnene man deltok på (hovedstadsserien i Oslo for 2009)?

 

Da har man forhåpentligvis tatt vare på resultatlister :D

Link to comment
Share on other sites

Var akkurat inne og sjekket og fant da resultatene for 09 uten problem.

 

http://fagkomite-pistol.no/Distrikter/distrikter09.htm

 

Jøss. Det har de fiksa i kveld, for tidligere i dag funket linkene ikke.

 

Edit: Jepp.

 

(overflytting av resultatfiler til ny server og oppdatering av hyperlink på tidligere terminlister er startet. Oppdaterte lister for de enkelte kretsene vil komme etterhvert) Krets 1- 4 er ferdig.
Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Endel av dere pisser dere selv og andre (pistol)skyttere i øret.

Uttaleser som "å komme seg på banen å trene noen ganger i mnd bør jo ikke være noe problem" må det bli slutt på.

Hvis en sjel med plettfri vandel skulle ha lyst til å ha fire håndvåpen uten nødvendigvis å trene eller delta i konkurranser burde det være grei sak, og fullt mulig. Håndvåpen er det eneste jeg kan komme på, som man er nødt til å bruke for å eie her i landet.

Hvis pistolskyting blir forbeholdt konkurranse skytende ungkarer, dør aktiviteten ut av seg selv.

 

Å gå rettens vei for å få fjernet hindringer som ligger i veien for utøvelse av vår sport burde helt klart ligge innenfor våre forbunds ansvar, og ikke kreve noen kronerulling fra hver enkel. Jeg har heller sett at kontingenten min har gått til det, heller enn luft skyting i Plzen, (så fikk jeg suret meg med det også). :roll:

 

Det er faktisk våpeneiere det er mest av når det gjelder håndvåpen her i landet, ikke brukere. Jeg ser ikke dette som noe problem overhode. Tro heller ikke at det i framtiden blir lettere for dere som konkurranse skyttere å skaffe dere våpen bare for det at ti skyttere, som ikke er aktive nok får inndratt sine.

 

Når det gjelder våpen til feltgrenene trenger en skytter åtte (8) våpen, hvis han skal skyte alle grenene. Her skal det ikke spille noen rolle hvilken rekkefølge de søkes på. Slik det er i dag må hvert våpen tilpasses hver skytegren. Det er åtte forskjellige våpen, ingen kompromisser, ferdig.

 

Når det gjelder trening bør en personlig treningsdagbok være godt nok som dokumentasjon for antall treninger innenfor pistolskyting.

Kjørebok holder ovenfor skattetaten så det er vel ingen forskjell på det.

 

R

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Hvis en sjel med plettfri vandel skulle ha lyst til å ha fire håndvåpen uten nødvendigvis å trene eller delta i konkurranser burde det være grei sak, og fullt mulig. Håndvåpen er det eneste jeg kan komme på, som man er nødt til å bruke for å eie her i landet.

R

Ehem, har man ikke mer enn 4 våpen, er det kun 4 oppmøter i året som kreves. Så hvem som helst med plettfri vandel som vill skyte litt bak låveveggen tre ganger i året eller så, trenger kun å betale kontigent, og pelle seg på bana 4 ganger i året for å få gjøre dette (møter man på årsmøtet er jo allerde ett opmøte unnagjort, kun tre turer til for å drikke kaffe og alt er ok).

 

Ellers er jeg rimelig trygg på at du har ett godt poeng med egen erklæring der ikke annet passer, det som holder for skatteetaten burde også holder for retten i det tilfelle en må ta en forvaltningssak dit. Da det ikke er nedlagt i forskrift/rundskriv, hvordan man skal dokumenter sin aktivitet. Som på mange andre områder her i livet, så handler vel det mest om ens egen troverdighet.

 

Men i de fleste tilfeller må du nok gå veien til retten alene, det skal litt til for å overbevise de forskjellige forbund om når de burde reagere.

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg personlig er ganske aktiv når det gjelder feltskyting, er jeg veldig enig med argumentene til RoarN.

Spesielt det med at NSF burde arbeide mye mer aktivt og offensivt for alle oss som liker å skyte, og dermed ikke pisse POD & co oppetter ryggen hele tida.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vill vel ikke si at jeg har inntrykk av at NSF pisser noen opp etter ryggen (men jeg vet jo ikke så mye her jeg sitter på en stein ute i havgapet).

 

Derimot er det helt klart at de har vært noe trege på å reagere på minst ett enkelt vedtak hos pod (magnum saken).

Men der er de nå i gang (og det på flere områder), noe som jeg er svært glad for.

 

Jeg ser også NSF's problem, kan ligge i at det som oftest er gjort såpass med feil eller rot av oss skyttere. At sakene enten er uoversiktlige, eller uten stort håp for å vinne frem.

 

Når de fikk en sak som var pinlig nøyaktig utført, og oversiktlig. Var de etter mitt syn, ikke spesielt vanskelige å få i gang.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har man ikke mer enn 4 våpen, er det kun 4 oppmøter i året som kreves
Aha..... Så 8 våpen betyr 8 oppmøter? :P Eller hvis man 'bare' vil ha to helt like pistoler da? Bare to oppmøter? :mrgreen:

Joda! Jeg vet bedre...

Behov for 'reservevåpen' krever solid deltagelse... Hvordan kan du klare å 'dokumentere' at begge våpnene er blitt brukt? Det finnes ikke noen registrering av hvilket våpen du bruker hverken ved trening eller konkuranse. Hvis vi skal legge oss langflate for POD's krav burde kanskje våpentype OG våpennummer registreres ved all aktivitet? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Der finnes ingen krav til hvilket våpen du har brukt eller bruker. Der er heller ikke noe krav til at du skal dokumentere 10 starter i året i de program du har reserve våpen i.

 

Kravet er at du kan dokumenter aktivitet for konkurranseskytter. Som er 10 starter med dertil tilhørende trening.

 

Kravet for erverv av reservevåpen, er at du kan dokumentere 10 starter i det programmet en vill erverve til. Jeg kan ikke se at kravet for aktivitet for å få beholde er satt til det nivået.

 

Med andre ord, om du vill kan du skyte samtlige 10 starter på vinterhalvåret i Vm/standard etc. Og da fortsatt være definert som konkurranseskytter.

 

Hele forskriften og rundskrivet er lagt opp til at det er større krav for å få erverve, enn for å få beholde. Hva gjelder aktivitet, slik må det jo nødvendigvis være. Spesielt siden temaet er tatt opp som eget punkt i både gamle og nåværende rundskriv (til slutt i punkt 3.5.1.2.2).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ehem, har man ikke mer enn 4 våpen, er det kun 4 oppmøter i året som kreves. Så hvem som helst med plettfri vandel som vill skyte litt bak låveveggen tre ganger i året eller så, trenger kun å betale kontigent, og pelle seg på bana 4 ganger i året for å få gjøre dette (møter man på årsmøtet er jo allerde ett opmøte unnagjort, kun tre turer til for å drikke kaffe og alt er ok).

:):)

 

Ja, her vi det igjen altså... Hvorfor skal vi ha en lov/regel som sier at for å eie håndvåpen må vi møte opp og drikke kaffe fire ganger i året :?

 

...og bare for å nevne det, så har jeg min aktivitet både når det gjelder starter og administrativt. I to forbund når det gjelder håndvåpen.

 

R

Link to comment
Share on other sites

Konkurranseskytter, mer en 4 våpen og reservevåpen. Kreves det 10 starter i året, samt 2-3 treninger i måneden hele året rundt.
2-3 treninger hele året rundt? Hvor er det meningen at man skal trene når banen er stengt?

 

Forøvrig bør debattantene legge merke til at Politidirektoratet kan gi nærmere retningslinjer om kravet til aktivitet for å erverve og inneha flere våpen av samme type etter forskriftens § 13. Resten av aktivitetskravsmørja kan man med fordel se bort fra.

Nei har du sett. Våpenforskriftens §13, gir virklig ikke pod anledning til å stille noe mer krav til aktivitet for mosjonskyttere enn for rekreasjonskyttere. Den har jeg ikke festet meg ved før.

 

Det som har skjedd, er at pod har viderført sitt gamle rundskriv inn i det nye. Men de har ikke hjemmel for å kreve noe mer eller mindre aktivitet for rekreasjons og mosjonsskyttere, da kravet til denne aktiviteten ikke er definert (og derfor i utgangspunktet burde være lik). Ikke at jeg kan se noen grunn til å krangle med de, da rundskrivet tross allt virker å være rimelig edruelig på dette området.

 

Konkurranseskyttere med reservevåpen derimot... ja ja, kan ikke få alt som man vill her i verden. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi lever altså i et av de landene i den vestlige verden med mest liberal våpenlov og høyest andel våpen pr innbygger og likevel så sitter det en haug med bitre våpeneiere og lirker av seg sin misnøye kveld etter kveld?

 

Jeg mener på ingen måte at man skal godta alle mulige og umulige regler og rundskriv som blir tred nedover hode på lovlydige våpeneiere, men ærlig talt!

 

Kan du ikke dokumentere behov for våpen så har du heller ingen grunn til å ha våpen, slik står det i våpenloven, og jeg kan ikke fatte at det på noen måte skal kunne være et urimelig krav.

 

Syntes man aktivitetskravene i rundskrivet er urimelige eller umulige å leve opptil så får man heller finne seg en ny hobby, eller flytte til et land hvor man faktisk har behov for å ha pistol under hodeputa (neppe særlig attraktivt).

 

Basta! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke dokumentere behov for våpen så har du heller ingen grunn til å ha våpen, slik står det i våpenloven, og jeg kan ikke fatte at det på noen måte skal kunne være et urimelig krav.

 

Så når du, godeste Lærlingen går på en smell og blir ufør / syk / sengeliggende eller av andre grunner IKKE klarer å oppfylle aktivitetskravet samme år er det altså helt greit at onkel blå hanker inn hele våpensamlingen din... Hmmmm... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Woff. Du leser dette som fanden leser Bibelen.

 

Det finnes en veiledning til dette skrivet. Der står det tydelig at en ikke har til hensikt å ramme erfarne skytere med flere års aktivitet som midlertidig noen år må være borte fra skytesporten grunne helsemessige-, sosiale- eller arbeidsmessige grunner.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Skjønner ikke hvor du vil med at vi har en av de mest liberale våpenlovene i den vestlige verden. Skal ikke vi arbeide for å beholde den liberal bare fordi at andre land har en strengere lov??

Poenget er at den ikke er så liberal i dag, som den var for bare ett par år siden.

Skyttere med høy aktivitet blir nektet å kjøpe våpen til feltklasser fordi det påstås att de har våpen som passer fra før. I dette tilfellet 44mag, det nærmeste kalibret han har er en ParaOrdonans i 45ACP :shock:

Nektes å kjøpe revolver til mag 1 fordi han har en S&W mod 19, med 2,5" løp. :?

Vedkommende kan dokumentere aktivitet, fikk heller ikke avslag på grunn av det, men på grunnlag som ikke er reele.

 

R

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt off topic, men... Jeg regner faktisk med at om jeg skulle søke om kjøpetillatelse på en fripistol så ville jeg få avslag fordi jeg allerede eier en standardpistol. For den er jo tillatt selv om den ikke er egnet. Så da blir jeg nok aldri noe til fripistolskytter. Det er egentlig synd, for det er et veldig utfordrende skyteprogram.

Link to comment
Share on other sites

Så når du, godeste Lærlingen går på en smell og blir ufør / syk / sengeliggende eller av andre grunner IKKE klarer å oppfylle aktivitetskravet samme år er det altså helt greit at onkel blå hanker inn hele våpensamlingen din... Hmmmm... :lol:

 

Har det skjedd med noen, eller er det bare en ren hypotetisk problemstiling?

Link to comment
Share on other sites

eller er det bare en ren hypotetisk
Det er faktisk nærmere hypokondersk... :wink: Hvis du sjekker dokumentet som Gjøvik våpenkontor har sendt ut, så finner du neppe noe unntak for manglende aktivitet... Og JA, jeg vet at politiet har hanket inn våpen på dette grunnlaget.
Link to comment
Share on other sites

@RoarN

Nå var det i utgangspunkter aktivitetskravet jeg kommenterte.

 

Når det gjelder disse vanvittige avgjørelsene til POD og diverse våpenkontorer så må både forbundene og vi som våpeneiere få ut fingeren.

 

De forskjellige forbundene må oppnevne en medlemsombudsmann som samler inn alle dokumenterte saker hvor medlemmer har blitt feilaktig eller kritikkverdig behandlet av det lokale våpenkontoret og/eller POD.

 

Hvis det virkelig er så mange skrekkhistorier som det virker som, så burde dette ganske raskt kunne bli en ganske sterk sak som forbundene samlet bør ta videre til JD eller eventuelt stortinget ol.

 

Først når vi begynner å samle sammen fakta har vi noe å fare med.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg ikke forteller dette her, men jeg må ta hensyn til de det gjelder. Tror neppe dette er et ukjent fenomen andre steder heller, så hvis du vil høre historier så kontakt medlemmene i din lokale klubb.. Kanskje de har en hendelse eller to de vil fortelle om... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg ikke forteller dette her, men jeg må ta hensyn til de det gjelder. Tror neppe dette er et ukjent fenomen andre steder heller, så hvis du vil høre historier så kontakt medlemmene i din lokale klubb.. Kanskje de har en hendelse eller to de vil fortelle om... :wink:

 

Så som vanlig, så virker det som du kaster ut helt ville påstander, for å bevise hvor fæle myndigheten er eller hvordan ting egentlig henger sammen, uten at du klarer å dokumenter noe. Du skjuler deg heller bak "å nei, det kan jeg jo ikke fortelle" skjoldet. Det hjeler så forbannet lite å lyve for den "gode sak". Den eneste konklusjonen må være at du har hørt om noe som det passer veldig bra for deg er "dårligs aksbehansdling" som du velger bruke ukritisk for å underbygge egne oppkonstruerte argumenter.

 

Jeg har sittet i styret i en av norges største pistolklubber i nesten 10 år, jeg er aktiv konkuransekyter i 3 forbund og skyter i fler andre. Kjenenr brasnje fra å ha jobbet i den og har jevenlig god kontakt med en mengde bransjefolk. Jeg kontaktes i ny og ne av folk direkte som lurer på lov/forskrift osv og jeg har blitt bedt av et forbund om å representere dem i jobbingen rundt forskrift og en eventuell ny våpenlov. Jeg har ALDRI hørt at dette har skjedd, selv ikke en gang om at det har skjedd når det har vært god grunn til å inkalle på grunn av manglende behov.

 

Beklager at jeg ikke forteller dette her, men jeg må ta hensyn til de det gjelder.

 

Du trenger ikke å publisere navn.... :roll:

 

jeg kjenner faktisk til et tilfelle hvor en håndvåpenier som ikke hadde opprettholdt medlemskap i et par år i klubb som fikk varesl om tilbakekalling. Men det løste seg etter at han betalte medlemskap.

Link to comment
Share on other sites

I mange saker, er det nok oss selv som ender opp som syndebukk for at ting går galt.

 

Enten fordi vi gjør feil, eller fordi vi er så forbanna tafatte. At vi godtar alt som enhver forvaltningsansatt, måtte finne på er lurt.

Om det etter en klage til pod, fortsatt er ett problem. Da er det på tide å skrike veldig høyt på hjelp fra ens forbund.

 

Personlig mener jeg at man også bør søke hjelp, når spørsmål man ikke skjønner dukker opp i første omgang.

Langt de fleste pistolklubber, har en eller annen med i det minste såpass kjenskap til lovverket. Eller vet hvem de kan spørre videre i systemet, at man kan bli hjulpet langt på vei.

 

I min klubb er det ikke unaturlig å komme til meg når ting blir uklart, og skjønner ikke jeg det. Så spør jeg her, leter i lovverk/regelverk, spør andre i krets eller fagkomite pistol. Eller kansje til og med spør pod (de er ikke bare forferdelige).

 

Langt de fleste spørsmål er enkle å svare på, og det er naturlig siden de fleste har liten erfaring med søknader og begrunnelser.

 

Når vi kommer til fravær fra skytesporten grunnet sykdom eller arbeidspress/barn. Så står det følgende i dagens rundskriv (det samme sto også i det gamle). OBS jeg tar med det hele som omhandler aktiviet:

 

Fra Rundskriv 2009/009 punkt 3.5.1.2.2

I skytterlag/-klubb som er tilsluttet et skytterforbund som har skyting med luftpistol på sitt

program vil deltakelse i organisert trening med luftpistol godskrives som fremmøte påbanen.

Deltakelse i luftpistolstevner innenfor disse forbund vil også bli godskrevet som

stevneaktivitet.

 

Arbeid som tillitsvalgt innen klubb/forbund samt deltakelse i dugnadsarbeid vil også kunne

regnes som fremmøte.

 

Våpenloven forutsetter som nevnt at det behov for våpen som forelå på

innvilgelsetidspunket skal foreligge så lenge vedkommende innehar skytevåpen. Dette

fremgår av våpenloven § 10 der politimesteren er gitt adgang til å tilbakekalle våpenkortet

når behov og/eller personlige egenskaper ikke lenger er tilstede. Politimesteren bes derfor

vurdere å tilbakekalle våpenkortet etter våpenloven § 10 annet ledd i de tilfellene

vedkommende våpeneier ikke lenger kan dokumentere sitt behov for skytevåpen. Politiet

bes foreta en spesiell kontroll med personer som relativt nylig har ervervet pistol eller

revolver, eller halvautomatiske rifler/-hagler som ikke er jaktvåpen, for å undersøke om de

fortsatt er aktive skyttere. Særlig gjelder dette våpeneiere som har ervervet et større antall

våpen over en forholdsvis kort periode. Kontrollen kan gjennomføres ved at våpeneieren

pålegges å dokumentere skytteraktiviteten innenfor de godkjente forbund vedkommende er

tilsluttet/medlem av.

 

Direktoratet vil imidlertid bemerke at det etter direktoratets praksis har blitt akseptert at

skyttere som har vært aktive over lengre tid, og som opprettholder sitt medlemskap i en

skytterforening samt sin forbundstilknytning, ikke automatisk skal få sitt våpenkort

tilbakekalt selv om vedkommende i noen tid ikke er aktiv skytter eller holder et noe lavere

aktivitetsnivå. Det må i disse tilfellene foretas en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle

vurdert ut fra den aktivitet som den enkelte tidligere har utvist samt avklares om

vedkommende har planer om å gjenoppta skytingen innen rimelig tid. Likeledes bes politiet

være tilbakeholdende med å tilbakekalle våpenkortet fra skyttere som har vært aktive over

lenger tid, men som på grunn av alder eller andre grunner som f. eks helseproblemer ikke

lenger opprettholder sitt tidligere aktivitetsnivå. Det forutsettes imidlertid også i sistnevnte

tilfelle at medlemskapet i den lokale skytterforening samt forbundstilknytning opprettholdes

og at vedkommendes helsetilstand ikke er av en slik art at våpenloven § 10 tredje ledd

(manglende evne til sikker oppbevaring) kommer til anvendelse.

Link to comment
Share on other sites

Så som vanlig, så virker det som du kaster ut helt ville påstander,
Jada, helt vanlig at jeg kaster ut ville påstander. Det gjør jeg hele tiden jeg! Og jeg beklager at jeg ikke engang gidder å fortelle offentlig om sånne saker som jeg har opplevd. Men hvis du myser LITT i tråden om nytt skjema fra Gjøvik, vil du faktisk kunne lese deg til at våpenkontoret der etterspør aktivitet.. Og det gjør de helt sikkert bare for at du Hassel skal ha noe å more deg over... Videre kan du litt lenger ut i tråden lese et dokument fra POD, signert S. Svensen hvor han faktisk pålegger lokalt våpenkontor å sjekke min aktivitet opp mot mine våpenløyver.. Og det gjør han nok sikkert for bare å more deg ytterligere, da han sikkert har lest hvor bred erfaring du har i våpen-norge...
Link to comment
Share on other sites

Hva har det med saken å gjøre? :?

Ja de etterspør aktivitet, det er da ikke det samme som at folk har fått inndratt våpen pga av manglende sådan, slik du hevder

 

Dikter du opp forklaringen dine siden du ikke kan gjøre annet en å bruke slitne - "det kan jeg ikke fortelle mer om og dere kjenner sikkert mange slike tilfeller selv".

 

Dette er klassisk, og svært lett gjennomskuelig demagogikk. Påstander uten substans og eller sammenheng. Det hadde bare vært så mye bedre om du brukte alt engasjementet ditt på ting som er reelt. Slik som å få postet dett brevet som denne tråden handler om. Det er nemlig positivt.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt eg...

 

Som rekreasjonsskytter kan du eie inntil 4 håndvåpen. Har du flere enn det må du dokumentere deltakelse i konkurranse. Det står skrevet om dette i rundskrivet.
(Klipp, klipp)

 

 

Hvilke våpen kan du ha som rek. skytter? eg kunne tenke meg ein T/C Conteder med div løp, ein Taurus PT 92(9x19), ein Ruger Mark ettellerannet(.22 lr) og ein Ruger Super Red-/Black Hawk i 44 mag (og kanskje evet. begynne med miste kaliber og så gå oppover?)(går med planer om jakt med håndvåpen i USA med tida...) Så spørsmålet er; er dette bare ønsketenking, eller ein mulighet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...