Jump to content

levere tilbake våpen angående for liten aktivitet?


Litago

Recommended Posts

Du kan ha fire våpen som dekker fire forskjellige programmer i det aktuelle forbundets programmer. Hvilke våpen er opp til deg. Når intet annet er spesifisert i lovverket og tilhørende forskrift så er det altså ikke noe reguleringer om det.

 

Men det er vel i utgangspunktet få forbund som har skyting med contender på programmet.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Har man ikke mer enn 4 våpen, er det kun 4 oppmøter i året som kreves. Så hvem som helst med plettfri vandel som vill skyte litt bak låveveggen tre ganger i året eller så, trenger kun å betale kontigent, og pelle seg på bana 4 ganger i året for å få gjøre dette (møter man på årsmøtet er jo allerde ett opmøte unnagjort, kun tre turer til for å drikke kaffe og alt er ok).

 

Så forstår jeg deg riktig, vist jeg bare skal ha et våpen trenger jeg bare og stille opp 4ganger pr år? det er vel ikke noe problem :lol:

Link to comment
Share on other sites

Selv skyter jeg sjeldent med håndvåpen. Men jeg liker ikke denne utviklingen. Hvis "aktivitet" med skytevåpen kun blir gjeldene i klubb eller konkuranse, da mener jeg våpeneierne har tapt mye.

 

Hva med en ivrig minkfellejeger, som bruker pistolen sin til avliving av fanget mink? Er ikke dette "aktiv" bruk av håndvåpen?

 

Hva med di som har egen skytebane i kjelleren i huset sitt, eller privat skytebane på egen grunn? Disse kan være meget "aktive" skyttere uten å sette sine bein i et klubblokale.

 

Hva med han gærningen på TVprogrammet til Lars Monsen, som drev gjeddefiske med sin 357 Magnum? Selv syntes jeg det greieste er å ta gjedda med fiskestang, men jeg mener allikevel han er "aktiv" med sin revolver.

 

Min mening er at det er fullt mulig å være en meget aktiv skytter, utenfor både klubber og konkuranser.

Tenk om kravet for å kunne kalles en "aktiv" hagleskyter blir til at du må møte opp på leirdubanen 4 ganger i året. Hvis ikke så mister du retten til å eie et haglegevær. Dette ville jeg funnet krenkende. Jeg knuser mange duer i året, men det er på min egen private skytebane. Og jeg har ingen dokumentasjon på det.

Link to comment
Share on other sites

Når man søker på våpen skal man begrunne sitt behov, hvor mange av dere skriver at dere skal skyte gjedde eller knuse lerduer på privat grunn?

 

Eller er dette ensbetydene med "rekreasjons" skyting ?

 

For meg er det enkelt, har man ett behov og man bruker det skal man få lov til å kjøpe så sant man er pålitelig og edrulig :-) at man skal kunne bekrefte sin aktivitet er også helt OK, selv ved private skytebaner så kan man føre en logg og få noen til å bekrefte dette.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Selv skyter jeg sjeldent med håndvåpen. Men jeg liker ikke denne utviklingen. Hvis "aktivitet" med skytevåpen kun blir gjeldene i klubb eller konkuranse, da mener jeg våpeneierne har tapt mye.

Her nok en liten påminnelse på sin plass.

 

1: Håndvåpen for bruk, kan i Norge kun erverves med aktivitet i klubb/konkurranse som behovs begrunnelse (glem politi og befal).

2: Ingen har i følge pod de siste 30 år fått innvilget håndvåpen til avlivning, det er kun gitt en mulighet til å bruke slike. Der man innehar håndvåpen med Ø/K som ervervs grunnlag fra før av.

3. Med mindre en redefinerer hva man har hatt, kan man i tilfelle håndvåpen. Ikke si vi har tapt noe som helst med basis i aktivitetskrav, da det meste av erverv er foretatt med aktivitet som behovs begrunnelse.

 

 

Jeg er mildest talt rystet, over at det forefinnes personer med håndvåpen her til lands. Som ikke har skjønt at man kun får erverve og beholde håndvåpen, mot at man holder sin del av avtalen. Nemmelig ved å være aktiv, innenfor de grenser lov og foreskrift trekker opp. Og for de fleste, er kravene ekstremt enkle å oppfylle.

 

Siden den eneste grunnen de av oss som ikke er politi eller befal, har for å kunne erverve håndvåpen. Er å dokumentere medlemskap og aktivitet, så kan jeg for mitt bare liv ikke se at man er i den posisjon. At man kan tillate seg å klage på at man må dokumentere dette, hvordan dette skal dokumenteres. Er dog en helt annen sak, som man gjør rett i å stille spørsmål ved.

Link to comment
Share on other sites

Selv er jeg enig at man skal ikke være presset til og måtte konkurere osv

men etter som jeg har forstått og korriger meg om jeg er feil så må man jo bare still opp 4 ganger i året

burde være lett dette selv skal jeg stille opp på egen treniger 1-2ganger i måneden

jeg liker og skyte men det er litt dyrt med ammo og dyrere blir det om man skal bli presset til noe mer en dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man syns det er dyrt kan man jo bare la vær og kjøpe våpen.....eller velg ett kaliber som man har råd til.

 

Jeg har lyst til å kjøre formel1 jeg også, men har ikke råd til slik en flott bil ;-) men kanskje jeg skal be de endre på reglene slik at jeg kan få bruke Touran min ;-) hehe

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man syns det er dyrt kan man jo bare la vær og kjøpe våpen.....eller velg ett kaliber som man har råd til.

 

Jeg har lyst til å kjøre formel1 jeg også, men har ikke råd til slik en flott bil ;-) men kanskje jeg skal be de endre på reglene slik at jeg kan få bruke Touran min ;-) hehe

 

K.

stemmer det måtte selv legge fra meg kaliber 460Mag da dette blir skrekkelig dyrt :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

er det meste dere skriver synsing eller er det noen som har erfaring av å ha fått nei på søknader.

har selv flere våpen i samme kabilber med samme bruksområde, (dog lange våpen) politi`et ¨på våpenkontoret ringte meg og spurte hvorfor. svarte at jeg skyter mye trening og har tenkt å jakte senere, så ville ha 2 av samme kaliber. da var det ikke noe problem.

 

er mye på banene og skyter på trening men aldri noe konkurranse. så er vel litt av hva man begrunner.

Link to comment
Share on other sites

er det meste dere skriver synsing eller er det noen som har erfaring av å ha fått nei på søknader.

 

Den burde vel passe for meg å svare på :wink: :

 

Jeg har fått flere avslag på våpensøknader, noen pga av at jeg nekter å spille etter det lokale våpenkontors spilleregler (Jeg oppererer etter regelen, rett skal være rett). Og noe pga at POD har funnet på noen nye definisjoner (NSF jobber med saken). Jeg har også fått godkjent noen søknader etter å ha klaget. Jeg har fått innvilget og har/har hatt 45acp, 44m, 357m, 9mm, 32acp, og 22lr (alle kaliber har vært innvilget samtidig, men ikke innvilget ved samme søknads tilfelle). Samt ett par reservevåpen i enkelte av disse kalibrene. Merk at jeg kun er aktivt medlem i NSF.

 

Hagle og rifler etc kommer selvsagt i tillegg (men der har det aldri vært noe problem, siden jeg benyttet meg av kaliber planlegging før den nye forskriften kom og gjorde den delen enklere).

 

Ny søknadsrunde kommer i høst, og det blir sikkert gøy (for meg :wink: ). Men først er det en liten spesialrevolversak som skal avklares. :?

Link to comment
Share on other sites

Selv er jeg enig at man skal ikke være presset til og måtte konkurere osv

men etter som jeg har forstått og korriger meg om jeg er feil så må man jo bare still opp 4 ganger i året

burde være lett dette selv skal jeg stille opp på egen treniger 1-2ganger i måneden

jeg liker og skyte men det er litt dyrt med ammo og dyrere blir det om man skal bli presset til noe mer en dette :wink:

Men kjære vene, det er ingen som presser en til å konkurrere!

 

Det valget tar man selv når man velger å anskaffe seg flere enn 4 håndvåpen.

 

Faktisk er det veldigt greit lagt opp for de som kun vil holde på med dette for rekreasjon, 4 oppmøter i året i/for klubben. Betal medlemsavgiften til klubben, og man kan kose seg så mye en vill. :D

 

 

For de som synes dette er for mye, så har jeg følgende generelle beskjed. Finn noe annet å holde på med, for du/dere har tydeligvis ikke noen glede og morro ut av dette. Og da er det bedre dere slutter enn å sitte å syte over ting som for normale mennesker er svært enkelt å få till. Synes en spillereglene ikke passer, er det normalt at en finner seg noe annet å holde på med. :evil:

Link to comment
Share on other sites

vingemutteren:

For de som synes dette er for mye, så har jeg følgende generelle beskjed. Finn noe annet å holde på med, for du/dere har tydeligvis ikke noen glede og morro ut av dette. Og da er det bedre dere slutter enn å sitte å syte over ting som for normale mennesker er svært enkelt å få till. Synes en spillereglene ikke passer, er det normalt at en finner seg noe annet å holde på med.
Godt du ikke bor i Nord Korea vingemutteren. Da det er streng sensur både på litteratur og musikk fra vestlige land, så er det vel best at folk slutter å lese eller høre på musikk der da? Hvis de ikke liker spillereglene selvfølgelig! Makan til pissprat!
Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden. Men for å kommenterer trådstarter, så har jeg en kal 22 pistol som ikke har vært avfyrt på minst 10 år. Det er ett gammelt klenodiom, og den har utrygt avtrekk. Derfor blir den bare liggende øverst i våpenskapet mitt hele tiden. Går nok an å fikse avtrekket,men jeg har ikke brydd meg. Poenget mitt er at denne pistolen selvfølgelig er registrert på meg, og senest nå sommer hadde jeg en gjennomgang av våpenkortet mitt på våpenkontoret , i forbindelse med at jeg har solgt en rifle.

Jeg har ikke vært medlem av en pistolklubb en gang, disse årene. Sluttet å betale kontingenten etter at jeg hadde solgt de andre pistolene jeg hadde. Mistet liksom intressen for dette etter hvert som jakta tok overhånd.

Men jeg har ikke fått noen kommentarer til denne pistolen som altså fortsatt står på kortet mitt. Det er tydelig at praksisen på dette feltet kan variere.

Link to comment
Share on other sites

Tja Robinson, det der er en sak mellom deg og våpenkontoret ditt. Det er jo fint for din del at det er slik, men det er og blir ett brudd på lov og forskrift (om dette ikke følges av en bruksendring i registeret). At våpenkontoret ditt ikke følger lov og forskrift (ikke noe nytt), er ikke mitt problem i en slik sak. Så lenge våpenkontoret er innforstått med tingenes tilstand, er dette våpenkontorets ansvar.

 

Poenget er at vi som Forbund, klubb, og skyttere. Bør ha vårt på det tørre i forhold til lov og forskrift, slik at avgjørelser om at folk får beholde håndvåpen de ikke har behov for, ligger hos forvaltningen (ens lokale våpenkontor).

Om forvaltningen velger å ikke reagere, ja da har ihvertfall de involverte ryggen fri.

 

P.s Forvaltningen har noen muligheter til å velge å la en beholde ett håndvåpen på lovlig grunnlag, uten at en må være medlem i pistolklubb. Men det fordrer at forvaltningen endrer bruksområde til t.d affeksjon.

Link to comment
Share on other sites

vingemutteren:
For de som synes dette er for mye, så har jeg følgende generelle beskjed. Finn noe annet å holde på med, for du/dere har tydeligvis ikke noen glede og morro ut av dette. Og da er det bedre dere slutter enn å sitte å syte over ting som for normale mennesker er svært enkelt å få till. Synes en spillereglene ikke passer, er det normalt at en finner seg noe annet å holde på med.
Godt du ikke bor i Nord Korea vingemutteren. Da det er streng sensur både på litteratur og musikk fra vestlige land, så er det vel best at folk slutter å lese eller høre på musikk der da? Hvis de ikke liker spillereglene selvfølgelig! Makan til pissprat!

Synes du virkelig det?

Dette kan sammenlignes med andre helt vanlige ting i lovverk og daglig liv.

Der er satt betingelser for å få leke med våpnene våre, og akkurat som der finnes btingelser ved det å få beholde sertifikatet på t.d buss. Der man må bestå en helsesjekk hvert tiende år eller miste sertifikatet, likeså så har myndighetene bestemt at vi må være medlem i en pistolklubb for å få beholde våpna våre. Og for de fleste av oss, var dette ett av flere krav for å kunne få kjøpe disse våpna i utgangspunktet.

 

Og der er lagt inn endel om dette i rundskriv, slik at våpenkontorene ikke skal gå løs på midlertidig aktivitets nedgang. Nettopp for å beskytte folk mot overivrige personer innad i forvaltningen. Men der er en ufravikelig regel, og det er at medlemskapet må være i orden. Eller så signaliserer man klart at man har lagt ned sporten helt, og da er det ut.

Vi har ett romsligt regelverk, og ett spesielt punkt i rundskriv som skal beskytte oss mot å bli offer for tidsklemma når man har barn, eller ved sykdom. Like fullt er det noen som klager, og jeg kan for mitt bare liv ikke se hva som er problemet.

 

Hva som rører seg i hodet til folk som uten å blunke gjør seg til kjeltring, ved å ikke betale klubbkontigent. Og samtidig velger å ikke selge unna våpna, ja det skjøner jeg rett og slett ikke. Men at en person som overlagt tar slike valg, får fortsette å besitte disse våpna, bekymrer meg. Da jeg undres over hvilke andre tanker og ideer som romestrerer rundt om i hodet på en slik person.

For man kan vel ikke kalles helt tilregnelig, om man velger å bryte våpenloven (en av de strengest håndhevede lover i samfunnet), kun for å spare noen hundrelapper i året?

 

Eller er mange av oss så uopplyste at de rett og slett ikke skjøner at man har inngått en tidsbegrenset avtale, når man søker om våpen. At man i likhet med sertifikatet på bil, kan miste de?

 

P.s

Jeg er ikke bedre enn min neste, vi har alle våre svin på skogen (i dag bryter vi snart lover bare ved å puste). Og selv er jeg kansje ikke alltid helt på linje med myndighetens forståelse av t.d fartsgrenser. Og sikkert ett dusin andre lover jeg ikke engang har tenkt på/vet om. Men jeg forsøker å holde meg innenfor det jeg kaller gul sone (forelegg/advarsel kall det hva man vill, bare jeg får beholde klinkekulene mine). Å ikke betale klubbmedlemskap er slik jeg ser det rett ut i rød sone (som å stille seg opp fremfor politiet og burne), rett og slett for dumt og provokativt.

Link to comment
Share on other sites

Hva som rører seg i hodet til folk som uten å blunke gjør seg til kjeltring, ved å ikke betale klubbkontigent.

 

Du blir ikke kjeltring av å ikke betale medlemskontigent!

Det kan føre til at vilkårene til å kalle tilbake våpenkortet er oppfyllt, men å kalle folk for kjeltring blir litt drøyt. Det er stor forskjell mellom en forvaltningssak og en straffesak.

Link to comment
Share on other sites

Hva som rører seg i hodet til folk som uten å blunke gjør seg til kjeltring, ved å ikke betale klubbkontigent.

 

Du blir ikke kjeltring av å ikke betale medlemskontigent!

Det kan føre til at vilkårene til å kalle tilbake våpenkortet er oppfyllt, men å kalle folk for kjeltring blir litt drøyt. Det er stor forskjell mellom en forvaltningssak og en straffesak.

Ikke? Nei kansje ikke om man velger å definere det helt 100% korrekt, men jeg fastholder at det er å gjøre seg til kjeltring (merk jeg kalte de ikke kriminelle, som er det det jeg definerer likt med din definisjon av kjeltring). Da nesten ingen av de som jeg har sett har kommet inn under kategorien beholder våpna, og lar være og betale. Har sagt opp sitt medlemskap hos pistolklubb, de fleste virker å gi blanke blaffen. Slik at klubbene må betale kontigent for disse til sentrale forbund (så årets liste over de som ble kastet ut av min klubb nylig, og jeg kjenner enkelte av de, og vet at de har våpna som før. Fatter det ikke, og er utrolig skuffet over at personer en har kjent i 20 år gjør slikt). Slikt kaller jeg lureri eller rett ut tjuveri av fellsmiddler i klubbene. Kjeltringer med andre ord. Og rent personlig, kaller jeg bevisste brudd på forvaltningssaker, også for kjeltringfærer (kjeltring aktig oppførsel for den som ikke kan dialekt)..

 

Hva er det som rører seg i folk som gjør at de gjør slike ting? Hva har de å vinne på dette?

Er det noe rart jeg er for inraportering av opphør av medlemsskap? For ett er sikkert, klarer en ikke å fylle det minste kravet for å få beholde sine våpen. Da har en enten alvårlige problemer, eller noe er galt med en, og alarmen burde uansett ringe ett sted.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har sagt opp sitt medlemskap hos pistolklubb, de fleste virker å gi blanke blaffen. Slik at klubbene må betale kontigent for disse til sentrale forbund (så årets liste over de som ble kastet ut av min klubb nylig, og jeg kjenner enkelte av de, og vet at de har våpna som før.

 

Det at klubben må betale forbundskontigent for medlemmer som ikke betaler er et stort problem i klubben jeg er aktiv i også. Vi rydde opp i saken nå, men desverre koster dette oss ca 10 000 kroner i år. Penger vi gjerne skulle ha brukt til helt andre formål. Løsningen må bli å informere om at man er pliktig til å si opp før 31.12, ellers må man betale kontigent. Som ellers i samfunnet tror jeg vi også må starte å benytte inkassobyrå for å inndrive pengene våre. Desverre.

 

Det at folk har våpen etter at de har sluttet med pistolskyting ser jeg som en sak mellom den det gjelder og politiet. Klubber bør ikke ha noe med dette å gjøre, det er ikke klubbers ansvar å forvalte. De som slutter å betale har blitt ansett som skikket, så jeg tror ikke folk går bananas med våpen bare fordi medlemskontigenten ikke er betalt.

Link to comment
Share on other sites

Det at folk har våpen etter at de har sluttet med pistolskyting ser jeg som en sak mellom den det gjelder og politiet. Klubber bør ikke ha noe med dette å gjøre, det er ikke klubbers ansvar å forvalte. De som slutter å betale har blitt ansett som skikket, så jeg tror ikke folk går bananas med våpen bare fordi medlemskontigenten ikke er betalt.

Inrapportering har ingenting med at klubbene er med på forvaltningen, det er kun den naturlige avsluttningen av at det er klubbene som har dokumentert at ett behov for våpen har oppstått. Også dokumenterer at dette behovet kan ha falt bort. Logisk og liketil. Det er så opp til forvaltningen om den ønsker å benytte seg av informasjonen eller ei, en informasjon som gir de mulighet til målrettede kontroller. Kontra dagens lotto tilstander.

 

For meg personlig er den viktigste begrunnelsen, at slikt får folk til å hoste opp pengene.

Derenest det samfunsmessige ansvaret, der en slik inrapportering. Er det som mangler for at dagens system skal fungere.

Alternativene kan jo bli så mangt, men vill nok på sikt medføre Irske tilstander her hos oss også. Og det er jeg ikke hypp på.

Link to comment
Share on other sites

det er klubbene som har dokumentert at ett behov for våpen har oppstått. Også dokumenterer at dette behovet kan ha falt bort. Logisk og liketil.

 

Nei, det er skytteren som har dokumentert dette! Klubben har kun gitt en eventuell bekreftelse.

 

Jeg ser ikke hvilke hensikter klubben har for å rapportere noe som helst. Er det penger de er ute etter må den innkrevningen foregå på andre måter en å true med å "sladre" til forvaltningen. Inkassobyråer er flinke til å drive inn penger, og den regningen er det den som ikke betaler som må dekke.

Link to comment
Share on other sites

Derenest det samfunsmessige ansvaret, der en slik inrapportering. Er det som mangler for at dagens system skal fungere.

 

Dette bør og kan løses på helt andre måter enn å pålegge private skyteklubber repporteringsplikt. Det private er det private, og det offentlige er det offentlige. Å blande dette er potensielt svært farlig.

Systemet med at skyttere dokumenterer aktivitet etter behov fungerer utmerket, jeg skjønner ikke at du gir inntrykk av noe annet. Det er politiet som ikke prioritere dette. Noen rapporteringsplikt vil ikke forandre det.

Link to comment
Share on other sites

Her støtter jeg Wadcutter fullt ut.

Jeg tror at Vingemutteren her helt har missforstått klubben sin rolle. Vi kan ikke utvikle klubbene til rene angiverorganisajoner.

Aktivitet foreligger i form av resultatlister fra kretser, forbund og klubber. Dersom myndighetene har misstanke om manglende aktivitet kan de selv skaffe seg dette fra kildene eller kreve at skytteren sender det inn.

Om vi skal ha våpen eller ikke er en sak mellom den enkelte skytter og myndighetene.

 

Spar oss for angiver rollen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Vill en ikke, så skal en. :wink:

 

Jeg er egentlig dypt sjokkert over at man blander kortene på denne måten, angiveri? Hvor? Hvordan?

 

Det hele koker ned til at man bør rapporterer inn om medlemskap har opphørt (mange klubber har allerede dette i sine statutter).

 

Noe som utløser en situasjon, der våpenkontoret, om det så ønsker. Målrettet kan be vedkommende om dokumentasjon av meldemskap/aktivitet, i steden for å plage folk på måfå.

 

For min del kan dette godt ordnes på en måte som kan virke mer spiselig for den med paranoia mot egen klubbs ledelse, og det er at Forbundene fikser sine registre. Og pålegges årlig innraportering av de som faller fra. Men personlig anser jeg lokal rapportering for å være minst kostnadskrevende, og absolutt mest effektiv med mindre sjangs for feil.

 

Det som er viktigt, er å få dagens system til å fungere (noe vi alle vet det på ingen måte gjør). Og slik fjerne behovet for de innskjerpelser som ellers bare må komme i dagens samfunn.

Link to comment
Share on other sites

Det kan også med fordel ses forskjell på om det er et mangeårig aktivt medlem som har redusert aktivitet et år eller to pga småbarn, husbygging, jobbrelaterte prosjekter, sykdom osv, mot disse som kun er medlem for å skaffe seg våpen og så forsvinner etter kun det halve året du må være medlem.

 

Obs: Har dette blitt skrevet før i denne tråden så beklager jeg det, sitter på jobb og hadde ikke tid til å lese alt så nøye.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Får bygge litt mer på denne tråden jeg...

Har straks fylt opp børsekvote iflg norsk lov.

Går håndvåpen under samme kvota eller kan jeg som blivende medlem eie 4 håndvåpen i tillegg?

 

Er det slik å forstå at når jeg om X år ikke er medlem i noen PK og ikke kan dokumentere aktiv bruk av våpnene så må jeg kvitte meg med våpnenene?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det finnes ingen "børsekvote" for å pressiserer....

Det er en Jaktvåpengarderobe, som man kan overstige ved dokumentert behov på 6 Jkatvåpen. Konkuransevåpen har ingenting med dette å gjøre, uansett om de er lange eller korte.

 

Er du ikke medlem av pistolklubb tilknyttet godkjent forbund har du ikke behov for skytevåpen. Men politet er inneforstått med at mennesker kan ha varierende aktivitet i løpet av et liv, så perioder med ingen skyting er OK.

Link to comment
Share on other sites

Det er forresten en ting jeg ikke helt forstår.

 

Det nevnes jo disse som stiller opp hver eneste dag for å få kryss i boka i 6mnd.

Så skryte til politiet om hvor aktive de er og så få innvilget søknadene sine.

Og så kjøper dem våpnene og så ser ikke klubben mer til dem.

 

Jeg skjønner ikke helt greia med dette. Dem har jo kjøpt våpen...

Hvorfor vil dem ikke bruke dem iblant i klubben?

Var det ikke derfor en kjøpte våpen til å begynne med?

 

Det er jo ganske begrenset hvor man kan bruke våpnene utenom klubben.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen har alternative skyteplasser også. Det har jeg, men jeg er innom klubben i blant og skyter også.. Men det skal sies at en del dessverre kun har som formål å få seg en pistol eller to i hus.

Dette ryktet har også jeg hørt...

Men etter over 10 år i styre og stell i ymse klubber, så tviler jeg på at det er et omfattende problem.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok litt feltrykter, og jeg tror heller det ikke er noe veldig omfattende problem. Det er nok en del våpen rundt om kring som ikke blir brukt hvert år, men det er sikkert andre grunner til det. Jeg ser klubben vår har veldig mange medlemmer på listen som betaler kontigent hvert år, samtidig så synes jeg ikke det er så fryktelig stor aktivitet på treninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
det finnes ingen "børsekvote" for å pressiserer....

Det er en Jaktvåpengarderobe, som man kan overstige ved dokumentert behov på 6 Jkatvåpen. Konkuransevåpen har ingenting med dette å gjøre, uansett om de er lange eller korte.

 

Er du ikke medlem av pistolklubb tilknyttet godkjent forbund har du ikke behov for skytevåpen. Men politet er inneforstått med at mennesker kan ha varierende aktivitet i løpet av et liv, så perioder med ingen skyting er OK.

La meg presisere at politidirektoratets pålegg om å ikke gå for hardt på aktivitetskravet for mangeårige aktive skyttere som roer ned/tar pause, ikke gjelder om man ikke er medlem i pistolklubb.

Da skal håndvåpen tilknyttet konkurranse, avhendes med øyeblikkelig virkning; og det før en er ut meldt av pistolklubben.

 

Det er i Norge i dag, ikke lov å inneha håndvåpen ervervet for konkurransebruk. Uten samtidig å være medlem i pistolklubb, det er en meget stor forskjell på å være lite aktiv. Til å ikke være medlem i pistolklubb. Og våpenkontorene har ingen hjemmel for å tillate noen å fortsette å ha våpna der de kommer over slikt (i motsettning til lav aktivitet).

 

 

 

På meg virker det som endel rundt om, ikke skjønner dette. Og lar medlemskapet gå ut uten engang å si i fra til klubbene når de får innbetalingsblanketten, dette påfører mange klubber ekstrautgifter til krets og forbund. Og man blir stående svartelistet som ikkebetaler i registrene til gjelden er gjort opp = man kan ikke tegne nye medlemskap i klubber tilknyttet samme forbund. Dette selv om en blir tvangsutmeldt.

 

Som kasserer irritere slikt unødvendigt tull noe innst inn i ............. :x

Hvorfor klarer ikke folk å ta en telefon, sende en mail, eller ett brev, for ikke si møter opp selv. Og melder seg ut før klubben kaster bort penger på å sende fakturaer og purringer til vedkommende?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Du må ha fire starter i året, minst to av disse startene må være i approberte stevner, samt trene 2-3 ganger i måneden "i sesongen".

 

Merk at her telles starter, ikke stevner. Skyter du fire grener på en dag (under et approbert sevne) er den delen av kravet oppfylt.

 

I praksis har jeg aldri blitt spurt om hvor ofte jeg trener,de har kun sett på startene mine.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor klarer ikke folk å ta en telefon, sende en mail, eller ett brev, for ikke si møter opp selv. Og melder seg ut før klubben kaster bort penger på å sende fakturaer og purringer til vedkommende?

 

Hvis du virkelig lurer på dette, og det ikke bare er noe du "sier". Så anbefaler jeg deg å starte med å lese "Scarcity" av Eldar Shafir og Sendhil Mullainathan.

"Why having too little means so much"

Den beskriver letfattelig forskning som har blitt gjort (av de to) på kostnaden av fattigdom og bla det vi på norsk kan kalle "tidsklemme"

 

Etter du har lest den, vil jeg tro du har fått svar på akkurat det... Samt noen tips på hvordan du kan hjelpe disse medlemene til å huske å både komme å skyte, og å betale :D

Link to comment
Share on other sites

I 2014 sesongen håper jeg å få skutt mange stevner, fordi jeg syns det er kjempe morro. Trener også minimum en gang i uken for det er morro så aktivitet skal ikke være et problem for mitt vedkommende. Treffer deg vel rundt i distriktet på stevner i seongen vingemutteren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...