Jump to content

Biltemas kombisliper?


Fulmen

Recommended Posts

17-130_l.jpg

 

Er det noe godt å si om denne? Trenger noe slipeutstyr i kjelleren, og denne så jo kjekk ut siden jeg sliper på alt fra dreistål og kniver til skruer og gudvethva. En Tormek hadde selvfølgelig vært snadder, men plass og pris er en begrensing, så om jeg kunne klart meg med en slik sak ville det vært kjekt...

Link to comment
Share on other sites

Har den samme . Slipsteinen er ikke så dum den da den er vannkjølt for eggverktøy (dreiestål kniver og slik) . selve smergelskiva er veldig grovkorna men egner seg jo der en skal ta av en del . Til grovsliping av dreiestål bruker jeg en annen skive som er noe finere så jeg har to ved siden av hverandre med finere korning for tilpassing av andre våpendeler. Det finnes jo løse skiver her for bytting etter hva man syns er mest hensiktsmessig . Men Biltema kombisliperen har hvert utrulig sollid for den er jaggu brukt i mange år nå .

Link to comment
Share on other sites

Biltema utstyr, må vurderes verktøy for verktøy. Endel saker har faktisk veldig høy kvalitet (men de prøver å kvitte seg med de ser jeg), mens annet er ren møkk. Så når noen sier noe er bra, så pass på at en får akkurat samme type selv. Nyere utgaver kan være søppel.

Link to comment
Share on other sites

Aner ikkje om kvaliteten på den der, men som Shooter2 var inne på, så har som regel dei billig sliperene alt for grovkorna stein. Så hvis du kjem over ein som levere stein til verktøysliping ( kvit stein som regel ) så kjøper du den, så har du ein stein du kan slipe kvass kniver på iallefall. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har nettopp kjøpt en slik en selv. Den kan selvsagt ikke sammenlignes med en tormek, men til en tiendedel av priser er den helt grei. Eneste er at skiva roterer feil vei. Jeg er vant til å slipe mot rotasjonen på steinen, men på denne sliper du med. Er nok bare en tilvenningssak.

Link to comment
Share on other sites

En utgave(ikke biltema, kjøpt på byggOgBo(OBS), før de selgte kellen så mange år siden) som jeg hadde for mange år siden var i hverfall veldig undermotorisert.

 

Våt sliping var bort i mot umulig da motoren stoppet når man gjorde mer en og la kniv bladet forsiktig slepe borti skiva.

 

Mulig den har blitt bedre siden den gang..... Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fant en på nettet som heter Scheppac TiGer 2000s.

Samme som din, sj-knives?

Fint om noen som har erfaring med denne modellen kunne komme med noen tilbakemeldinger.

Jaktlaget sliter hvert år med at noen alltid stiller opp med sløve kniver ved jaktstart og enda sløvere kniver utover i jakta. Jeg er lei av å klage på alle andres kniver 8) og vi har vurdert å kjøpe inn noe slikt for å ha stående på jakthytta til felles nytte og glede.

Link to comment
Share on other sites

Bytt ut smergelskiva med en kvalitets-polerskive (den er hard) og bruk den med passende slipe- og polerpasta for å få eggen skikkelig skarp. Du polerer selvfølgelig resten av bladet og slipefasen også. Dermed unngår du i stor grad at noe fester seg på knivbladet.

Du skal polere med rotasjonsretning unna eggen. Bare prøv, det virker. Husk å kjøle bladet i vann av og til.

Link to comment
Share on other sites

Litt gammel tråd å svare i, men pytt,pytt...

Kjøpte nettopp en identisk sliper hos Aldi i Danmark for kr. 300,- Har ikke pakket den opp enda.

 

Hadde en slik for noen år siden, kjøpt i Norge (om enn i en grønnfarge) som jeg var meget godt fornøyd med. Imidlertid er motoren litt svak for smergelskiven, men til gjengjeld tvinges man til å benytte den forsiktig slik at man ikke brenner stålet. Motoren på den gamle maskinen min røyk etter en god stund. Beholdt likevel maskinen, plukket vekk smergelen slik at jeg kunne koble drillen til drivhjulet. På den måten kunne jeg fremdeles benytte slipesteinen og tilogmed velge hvilken fart og retning den skulle dreie. Litt tungvint, så jeg var glad for å finne en ny maskin til en hyggelig pris. Savnet den gamle.

 

Edit: God ide å bytte ut smergelskiva med en polerskive. Det er som slipestein at denne maskinen egner seg best og i den forbindelse vil det være ypperlig å ha et ekstra verktøy til den siste finishen.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...