Jump to content

En liten spørreundersøkelse :)


Hanne_G

Har du noen gang fått stoppet ut et dyr?  

237 members have voted

  1. 1. Har du noen gang fått stoppet ut et dyr?

    • Ja
      104
    • Nei
      133


Recommended Posts

Hei alle kjente og ukjente! :D

 

Slenger inn en liiiten presentasjon med det samme. :wink:

Jeg heter Hanne, er 23 år og kommer fra Stjørdal. Jeg er datter av Fattern og søstra til Jørgen her på forumet.

Noen få av dere har jeg truffet tidligere - og hvis det blir tradisjon med maltøljulebord her i bygda, så får jeg sikkert hilst på flere av dere etter hvert! :)

 

 

Nåh, til det det gjelder.. Jeg har et prosjekt på skolen (i et nyinnført fag; Prosjekt til fordypning), hvor jeg har valgt å fordype meg i taksidermist/utstopperyrket.

 

En liten del av dette prosjektet er å gjøre en markedsundersøkelse, og der kommer dere inn! :wink:

 

Jeg er interessert i å få en liten peil på hvor interessert, evt. hvor lite interessert dere her inne er i å få dyrene deres utstoppet.

 

Forslag:

-Hva blir vektlagt når dere velger preparant?

-Hvor viktig er prisen i forhold til ferdigheter?

-Hvilke dyr bryr du deg om å få stoppet ut? Evt. hvilke du ikke bryr deg om å få stoppet ut?

-Osv..

 

_Alt_ er av interesse!

 

 

På forhånd - hjertelig takk! :D

 

Edit: Dette prosjektet skal leveres om noen dager - jeg blir veldig takknemlig all respons!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Forslag:

-Hva blir vektlagt når dere velger preparant? Tidligere arbeider, referanser ifra venner og bekjente som har fått utført jobber, pluss lokalisering. Kjekt å ha preparanten såpass nærme at en kan sjekke arbeider som er gjort

-Hvor viktig er prisen i forhold til ferdigheter?Konkurransedyktige priser teller seff, men allt med måte. Det er greit å være topp, men prisene må ligge i "fornuftsområdet".

-Hvilke dyr bryr du deg om å få stoppet ut? Evt. hvilke du ikke bryr deg om å få stoppet ut?Rådyrbukk hoder, tiur, kronhjort, fin stor vinterrev for å nevne noe.

-Osv..

Håper dette var til litt hjelp.

 

_Alt_ er av interesse!

 

 

På forhånd - hjertelig takk! :D

 

Edit: Dette prosjektet skal leveres om noen dager - jeg blir veldig takknemlig all respons!

Link to comment
Share on other sites

 

Forslag:

-Hva blir vektlagt når dere velger preparant?

-Hvor viktig er prisen i forhold til ferdigheter?

-Hvilke dyr bryr du deg om å få stoppet ut? Evt. hvilke du ikke bryr deg om å få stoppet ut?

-Osv..

 

Hei Hanne. Velkommen hit ;)

 

Ved valg av preparant er tidligere jobber, engasjement, en/ei som ser og kommer med gode løsninger, etc viktig.

Når jeg skal ha noe utstoppet er det viktigste at dyret ser naturlig ut, ikke noe overdrevet som man blir lei av etter et par dager.

Prisen spiller en rolle, men resultatet er viktigere.

Dyr jeg vil ha stoppet ut er dyr som jeg sjelden får mulighet til å felle (eks gaupe) eller dyr jeg synes ser bra ut (eks rev med fin pels)

Link to comment
Share on other sites

Må si meg helt enig med Ilatad! :)

 

I tillegg vil jeg nevne de første dyrene en skyter, første bukken, første måren, tiuren osv..

 

Når du har skutt noen tiur, så er det liksom ikke så interressant å ha 14 stk på bokhylla. ;)

Link to comment
Share on other sites

Intressante objekter for utstopping for min del er fallvilt av fredede dyrearter,som æ personlig finner ute i naturen. F eks ørn, falk og slikt.om man skulle felle store rovdyr i lisensjakta slik som jerv, gaupe, ulv og bjørn, ville man jo vurdere dette også. det er helt avgjørende å høre rykter og anbefalinger av kjentfolk om hvor dyktig utstopperen er, og ikke minst se produkter til denne. om man skulle komme til det punkt at man skulle koste utstopping på et dyr, er det uaktuelt å ende opp med et fugleskremsel som æ ser mange av gjort av såkalte godkjente utstoppere. pris teller jo litt da, men koster gjerne på noen ekstra grunker for å få det gjort orntlig.

Link to comment
Share on other sites

Hva blir vektlagt når dere velger preparant?

 

Han / hun skal ha utdannelse, vite hva man gjør, og være pinlig nøye.

 

Hvor viktig er prisen i forhold til ferdigheter?

 

Ferdighetene betyr alt, hjelper ikke at en er rimelig hvis det ferdige resultat er elendig, eller er fullt av utøy etter noen måneder.

Men ublue priser er ikke bra.

 

Hvilke dyr bryr du deg om å få stoppet ut? Evt. hvilke du ikke bryr deg om å få stoppet ut?

 

I hovedsak dyr jeg feller selv, dyr som ikke har for store skader, og er ett godt utgangspunkt for utstopping.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hanne!

 

Hva blir vektlagt når dere velger preparant?

 

Kvalitet, dvs referanser og tidligere arbeider.

 

-Hvor viktig er prisen i forhold til ferdigheter?

 

Ferdigheter viktigst, men det er nok også mulighet å prise seg ut av markedet :-)

 

-Hvilke dyr bryr du deg om å få stoppet ut? Evt. hvilke du ikke bryr deg om å få stoppet ut?

 

Ilatad og Jørgen var inne på noe jeg "henger meg på" her

Link to comment
Share on other sites

-Hva blir vektlagt når dere velger preparant?

 

Kvaliteten på arbeidet,så kommer og pris og lokalitet

 

-Hvor viktig er prisen i forhold til ferdigheter?

Kvaliteten på arbeidet betyr alt, Visst det er to preparanter å velge mellom så blir det kvalitet først og er det ikkje noe forskjell å snakke om så kommer prisen inn.

 

-Hvilke dyr bryr du deg om å få stoppet ut? Evt. hvilke du ikke bryr deg om å få stoppet ut?

 

Første viltet som Første rypa, Orrhanen,Tiur,Rådyrbukk i bogmontasje,Røyskatt osv. og som nevnt tidlegere her visst en finner fallvilt av fredet vilt.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

-Hva blir vektlagt når dere velger preparant?

Jeg har brukt samme preparant i alle år, og ser ingen grunn til å bytte til tross for at det kan spares noen høvdinger.

 

-Hvor viktig er prisen i forhold til ferdigheter?

Prisen får bli det den blir, det viktigste er at resultatet blir bra.

 

-Hvilke dyr bryr du deg om å få stoppet ut? Evt. hvilke du ikke bryr deg om å få stoppet ut?

Jeg fikk preparert min første tolvtagger, og har for tiden en svær hannrev hos preparanten.

Et fint ekstraordinært eksemplar av en art er i alle tilfeller et mulig objekt for preparering.

 

Det at en preparant viser interesse for å lage en spesiell montering eller kommer med ideer betyr også mye.

Kunnskap og kvalitet teller mest for meg.

Link to comment
Share on other sites

Nå stiller jeg meg litt utenfor på de rundt valg av preparant og priser, da fattern har dette som levebrød, så valget er "ikkeeksisterende". Men det eneste jeg har fått stoppet ut til nå er første rypa jeg skjøt. Ellers har jeg en mårhund fra Sverige som han har laget slips av...

Link to comment
Share on other sites

Hei Hanne. Takk for sist og velkommen på forumet.

 

Viktigst for meg er sef. utseende og kvalitet. Dyret skal se naturlig ut. Har sett mange billige utstoppinger som JEG ikke ville hatt på veggen.

 

Pris: Det kan gjerne være dyrere enn andre, så lenge jeg blir fornøyd.

 

Arter: Tja.... Min første storbukk (hjort) henger i klubblokalet. En flott 13-tagger på 154 kg.

Min første tiur.

En orrhane og høne sammen på en rot.(jaktet fryktelig mye orre i ungdommen).

venter på en sølvrev som skal ha en helt hvit fjellrype i kjeften.(Reven skutt på tunet her jeg bor, og rypa fant jeg død i fjellet).

 

Som oftest er det vilt med en historie jeg velger. Som tar vare på minnene.

Link to comment
Share on other sites

Tok rett og slett utgangspunkt i dine spørsmål jeg.. :)

 

Hva blir vektlagt når dere velger preparant?

Kvaliteten på arbeidet er viktigst. Prisnivået bør være fornuftig, men betaler heller mer for å få god kvalitet. Jeg innhenter referanser, ser bilder og besøker gjerne aktuelle "kandidater". Jeg sjekker også deres "spesialfelt". Er det f. eks en utstopper som kun har stoppet ut norsk vilt, leverer jeg ikke en spansk steinbukk til han. Mange utstoppere er alsidige, men mange har noen spesialfelt.. Noen er f. eks bedre på fugl enn hjortevilt og omvendt..

 

Hvor viktig er prisen i forhold til ferdigheter?

Prisen er av mindre betydning.

 

Hvilke dyr bryr du deg om å få stoppet ut? Evt. hvilke du ikke bryr deg om å få stoppet ut?

Vanskelig å svare på. Det meste jeg har av utstoppet vilt er vilt skutt utenfor Norges grenser. Det er antakelig noe med at jeg neppe kommer tilbake og jakter dette viltet igjen. Fra utlandet har jeg stoppet ut "det meste" jeg har skutt. Typisk velges helmontasjer hvis det er mindre dyr eller spesielle tegninger i skinnet.

Det jeg har av utstoppet fra Norge bærer nok mer preg av å ha en historie bak seg. Første rådyrbukken er f. eks montert.. Skal jeg stoppe ut en råbukk til venter jeg nok til den holder til gullmedalje eller har et meget spesielt gevir. Har skutt noen tiurer, men avventer den over 4,5 kg før utstopping.. :)

 

 

Håper dette var innspill du kan bruke. Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk stoppet ut en del vilt jeg skjøt tidligere som tiur.røy.rype.mår.orrhøne/hane.

Men skal det stoppes ut noe nytt her, må det bli hvis jeg en gang i livet feller en hjort med gullgevir.

Har skutt noen tolvtaggere som jeg synes geviret har vært for lite til å bruke mye penger på utstopping til.

En sølvblank laks på over 15 kilo tatt på flue hadde også blitt vurdert (kansje fra Stjørdalelva).

Kvaliteten har mye og si, Helge Haukeland hadde fått jobben med hjorten selv om jeg måtte ventet et år eller to på montasjen.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hanne og takk for sist, hyggelig å se deg her. :)

Mitt svar blir kanskje et dårlig svar, men jeg synes det blir litt for dyrt å få preparert trofé (iallfall slik økonomien er p.t.).

Jeg ville heller prioritert pengene annerledes, og minnene om ei god jakt har jeg uansett om det står noe på hylla og samler støv:)

 

Lykke til med oppgaven, mange flotte svar her! :-D

 

Hilsen Jens.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange flotte svar! Snille dere er! :D

 

Alle meninger er like verdifulle her, også dere som ikke bryr dere om å få dyrene deres stoppet ut.

 

Nok en gang, takk til dere som har tatt dere tid til å svare! :D

 

Håper så mange som mulig av dere som er innom kan skrive et eller annet - som sagt, alt innenfor tema teller! ;)

Link to comment
Share on other sites

-Hva blir vektlagt når dere velger preparant?

Ikke overveid i det hele tatt. Fikk tips fra min tidligere sjef, og benyttet meg av denne preparanten.

 

-Hvor viktig er prisen i forhold til ferdigheter?

Han skulle ha 1100,- for en utstoppet mår. Slo til på det, siden prisen var rimelig. Var innom prep. og såg at han hadde gode fingerferdigheter. Måren står seg godt på hytta.

 

-Hvilke dyr bryr du deg om å få stoppet ut? Evt. hvilke du ikke bryr deg om å få stoppet ut?

Har ikke tenkt å stoppe ut flere dyr. Blir for mye penger ut i forhold til hva det gir meg i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hanne ! Jo jeg syns det er artig med utstoppede fugler og dyr . Jeg har div. på vegg og hyller .

-Preparant som kan sitt fag er viktig og en som har sett arten i terrenget med sine egene 'blå' for gjengi de riktige posisjoner.

-Men må si pris er litt viktig for det finnes noen som har høye priser med ikke alt for bra utseende . Kjenner man ikke preparanten fra før kan

det lønne seg og spørre folk som har erfaring og objekter og få anbefalinger den veien.

-Klart objektene har litt og si , man stopper ikke ut sjor og kråke men derimot en samling av storfugl / skogsfugl av begge kjønn er pent .

Og klart mere spesielle arter som ikke er like enkelt og få tak i her i landet. Da mener jeg dyr som det er lisensjakt /kvotejakt på . En Jerv er

et flått minne. Gaupe for eks. Ulv og Bjørn også selv om disse siste blir dyr og stoppe ut . Ser de jeg har hvert med og skutt er utstoppet alle smmen.

Er jo masse arter og velge i ! kanske et objekt men en spesiell jakthistorie :!:

-Et bilde er ikke samme minne syns jeg.

-Vurderer du og starte med slike ting Hanne ! Tror faktisk det er mulig og gjøre det bra på dette uten at du blir millionær :D

Link to comment
Share on other sites

Forslag:

-Hva blir vektlagt når dere velger preparant?

Egne og kjentfolks erfaringer vektlegges da mht kvalitet, og levering etter avtalt tid.

 

-Hvor viktig er prisen i forhold til ferdigheter?

Prisen betyr mye, men resultatet mest.

 

-Hvilke dyr bryr du deg om å få stoppet ut? Evt. hvilke du ikke bryr deg om å få stoppet ut?

Jeg ville stoppet ut de spesielle eksemplarene, de som gir meg en spesiell historie. En rakkelhane, eller første blåhane /rådyrbukk etc

-Har vært borti faget selv og utført arbeid. refererer hva jeg har opplevd at kunder har vektlagt.

_Alt_ er av interesse!

Link to comment
Share on other sites

Alle meninger er like verdifulle her, også dere som ikke bryr dere om å få dyrene deres stoppet ut.

 

Takk, da kan jeg også svare. :D

 

Jeg liker, og facineres av levende dyr. Å skulle bruke dem som pynt eller trofe er ikke min stil. Preparerte dyr i heimen forteller lite om jegeren, men ganske mye om jåleri og selvopptatthet. Jeg synes en vegg med innrammede diplomer og en premiehylle er en mer respektabel vitnesbyrd på prestasjoner.

 

Jeg tar heller med kamera og lagrer minner i fotografier.

Link to comment
Share on other sites

Eg er nok litt på same linje som Guttapåskauen her, men vil kanskje ikkje bruke like sterke ord :)

 

Eg har ikkje stoppa ut noko enno, og eg blir nok aldri nokon storkunde av utstopping. Minna etter fine jakter ligger lagra i hjernebarken. Dersom eg vil ha noko å vise fram eller stille ut, vil eg heller "jakte" på gode bilder.

Men, eg må innrømme at eg har noken hjortegevir liggande (kun skalle og gevir). Noken av dei har vore på veggen, og noken skal nok på veggen seinare og.

Og, om eg nokon gong får skyte ein stor bukk med eit skikkeleg trofe-gevir, so vil eg nok få stoppa den ut i montasje. Eg kan og vurdere ein flott og fullpelsa raudrev.

 

Dette er mitt syn på saken. Eg har ingen som helst formeining om kva andre velger å gjere og kvifor dei gjer det. Utstopping kan vere veldig flott og staseleg. Det kan og verte fullstendig "overkill" og rett og slett (unnskyld uttrykket) harry.

Link to comment
Share on other sites

jåleri og selvopptatthet :? diplomer og pokaler minner meg om jåleri og selvopptatthet! :lol: smaken er som baken men å dømme oss som liker å ha ett trofe eller utstoppet dyr i heimen på en slik måte vitner om dårlig dømmekraft overfor sine medmennesker spør du meg! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Velger veldig skjelden utstopping, men når jeg gjør skal det være ordentlig :D

-Preparant velges bare fra øverste hylle, det garanterer for godt resultat!

-Prisen liker jeg ikke, men "driter" i den for ikke å kaste bort pengene mine på søppel. Ville nektet å betale for arbeid som ikke er håndtværksmessig utført!

-Følelse for og minner om viltet/jakten avgjør. Fin pels eller fjærdrakt er viktig, en stor stor råbukk med "skabbete frakk" havner på veggen "naken" og med bleika skalle :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei Hanne

 

Jeg er blant de som velger å ikke stoppe ut dyr. Å ha døde dyr hengende på veggen virker for meg litt makabert, men jeg har full forståelse og respekt for de som synes det er et hyggelig minne/trofé.

 

Lykke til med oppgaven :D

 

mvh

Ulkken

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av dem som ikke synes at utstoppede dyr er noe fint. Derimot har jeg ikke noe i mot viltskinn hengende på veggen, kranier, tenner, fjær etc.. Gjerne satt sammen med bilder og annet, eksempelvis bilder eller annet.

 

Så om jeg skulle få en preparant til å ordne et fint skinn for meg så ville nok resultatet av arbeidet veie mye tyngere enn prisen på arbeidet.

 

Ett billig stygt skinn er verdiløst, mens et fint vellstelt skinn "glemmer" man prisen på etterhvert og har glede av lenge!

 

Det samme kan vel sies om utstoppa ting også, selv om jeg personlig ikke synes at et utstoppet dyr er noe å ha. Det blir for kunstig...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...