Jump to content

Garmin astro Dc 40 ?


Elg&hjort

Recommended Posts

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fant denne på en Facebookprofil.

 

 

Hei alle Garmin brukere,

 

 

 

Vi har mottatt flere tilbakemeldinger på at kommunikasjonen mellom Astro 220 og DC40 ikke er god nok og blir borte.

 

Vi har testet mye de siste dagene og tror vi har funnet årsaken.

 

 

 

Garmin har nå lansert en ny beta software til DC40, som forbedrer GPS mottaket.

 

Siden dette er en beta software, så må kunden laste denne ned på eget ansvar, men vi tror den er pålitelig.

 

Vi håper dere kan hjelpe oss med å teste denne nye softwaren, slik at vi snarest mulig kan gi Garmin tilbakemelding.

 

Dere kan sende denne linken til ny beta software til alle som ønsker å teste.

 

 

 

Kan lastes ned her: http://www8.garmin.com/support/download ... 8#Instruct

 

 

 

Det er også viktig at DC40 har god GPS dekning før halsbåndet blir plassert på en hund.

 

DC40 indikerer GPS dekningen med blinke signaler.

 

 

 

1 blink: DC40 søker etter signaler

 

2 blink: DC40 har nok satellitter til å sende posisjon, men ikke nok satellitter til å plassere halsbåndet på hunden. (4-6 satellitter)

 

3 blink: DC40 har 7 eller flere satellitter og er klar til bruk. (3 blink finnes kun på denne beta software og fremtidige software. DC40 med eldre software bør vente 10-15 min før halsbånd plasseres på hund)

 

 

 

Vi beklager all tid dette har medført flere av dere, og takker for tålmodigheten!

 

 

 

Mvh

 

Belanor AS

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ja, da skal vi ut og prøve DC 40 igjen. Skal prøve den i et helt annet område enn sist. Noe flatere tereng og håper på endel lenger søk. Så får vi se om alle dystre spådommer blir gjort til skamme. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Går nok bra Graahund, var vel kanskje et parti med DC40 som ikke var bra, men er jo da en oppdatering som kan prøves også om du mister kontakten med GPS-signalet på DC40. Om ikke får du nytt bånd fra Belanor, så uanstt finnes det en løsning. :)

 

Sako_35

 

Vet hva du er god for ja :D . håper du kan være behjelplig om noe skulle skje. Funka fint i dag og, men nå var tetrenget mye flatere. så det var vel ikke noe målestokk. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpt garmin dc40 nå i høst, har aldrig hatt garmin før. Så vet ikke helt hva jeg skal forvente. Men når jeg leste dette ovenfor så hadde også jeg vert uten gps dekning noen perioder på hundedelen. Så gjorde den siste oppdatering og det har virket meget bra etter det. Har ikke sett at gsp signalet har blitt borte noen gang.

 

 

Rekkeviden er vel så som så , men så er jo jeg vant med gsm/gps peilere da, og jakter i relativt kuppert terreng. Men det lengste jeg har peilet på med garmin dc40 var vel nesten 6km. Ellers ligger det vel på en 3-4 km tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ble rimelig skuffet da DC40 klikket. På en treningstur fikk jeg melding om at bikkja hadde mistet satelittkontakt. Den kom igjen etter en hakvtimes tid, da jeg hadde tatt meg fram til området hunden var i, ca 700 m unna i kupert terreng. Neste treningstur mistet signal igjen, og nå kom det ikke tilbake på lenge. Under første jaktdag på rådyr fikk jeg ikke kontakt mellom DC40 og den håndholdte enheten i det hele tatt, og siden har det vært helt borte. Jeg har tilskrevet forhandler, men ikke fått svar. Han er kanskje på jakt ... :)

Er det disse problemene som beskrives i tråden her, og bør jeg da laste ned software som anbefales her, eller returnere båndet og be om et nytt? Noen som har et råd? Jeg jakter i et område hvor bikkja har markert gaupe flere ganger, og vil helst ha kontroll på hvor den er, om noe skjer.

Ellers forløp første jaktdag på rådyr greit uten halsbåndet...

http://bassetjeger.blogspot.com

http://jegermattis.blogspot.com

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i kontakt med belanor i dag og nå var det kommet enda en ny software i dag, synes det har vært mye surr og rør fra bellanor nå. Det kommer jo ny software og nye bortforklaringer annenhver dag. Vi har solgt en del dc40 der jeg jobber og er redd det kan bli en del klager utover i jakta, synd ikke de har testet båndet bedre før det er kommet på markedet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bedre at Bellanor faktisk kommer med oppdateringer da? Sånn at problemet kan bli løst...

Skal selv til å kjøpe Astro med DC40

 

Det jeg mener er at når et produkt blir sluppet på markedet bør det funke. Har også vært veldig dårlig service på support hos belanor synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått super service hos Belanor. Henvendte meg til Bellanor via skjema på websiden. Sendte så inn DC40 som hadde samme problem som flere beskriver, fikk raskt spørsmål om jeg trengte den tilbake snarlig. Bekreftet at jeg trengte den og da sendte de en ny umiddelbart.

Har nå oppdatert den med ny software, så da gjenstår bare testing.

Link to comment
Share on other sites

Hvor finner en den nye program varen da? Er det bare å kjøre webopdater og må en da kople til både handel og halsband?

Ja, bare å kjøre webupdater på vanlig måte. Du må koble Astro til pc, skru på halsbånd, så velge rett hund (halsbånd) på Astro og så velge oppdater hundeenhet på astro. Deretter kjører du webupdater.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok ikke så enkelt, i alle fall ikke på min Astro. Jeg fikk oppdatert den håndholdte enheten, men får ikke til å oppdatere hundeenheten. Gps`n varsler nå at den er klar til å kommunisere med pc, men pc (som har nødvendig programvare) finner ikke lenger den håndholdte.

Hjelp!!!!!!!!!!

Halsbåndet blinker i vilden sky, men håndholdt enhet finner ikke båndet i det hele tatt. Det er jo helt utrolig at det skal kollapse slik, etter bare noen få skogsturer. Jeg har ikke rørt verken programvare eller noe som helst for problemene startet. Hele dritten bare sluttet å fungere som den skulle.

Så dermed sitter jeg med en håndholdt enhet som pc ikke lenger finner, og et halsbånd som har mistet satelittkontakt, og som håndholdt enhet ikke lenger finner...

Link to comment
Share on other sites

jeg oppdaterte min dc30 i går med nyeste software som lå ute hos belanor ( beta 343 tror jeg det var). Det sto man kunne bruke den på både dc 20-30 og 40. På skauen i dag klarte ikke astroen å få kontakt med halsbåndet i det hele tatt..Er det mulig å legge inn den gamle softwaren som jeg hadde før oppdatering?

 

Den tabben gjorde jeg også med DC30, med samme resultat. Nå finner den ikke hunden lenger :(

Noen som har et tusentips før Bellanor åpner over helgen?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Garmin Astro med DC 30 i Juli, og er fornøyd sålangt. En kompis kjøpte en nå, og da var det med DC40 halsbånd. Etter en ukes bruk, kom bikkja hans inn i går og batteripakka hang såvidt i den ene skruen som satt i. Den andre hadde falt av.. :? Bare flaks at ikke hele ble igjen i skauen. Har dette skjedd noen andre.

Ett spørsmål til. Kan jeg legge til DC40 halsbånd på min? Blir litt skeptisk til oppdatering nå, siden min virker.. :) "If it works,don't fix it" sa amerikaneren :)

Link to comment
Share on other sites

Ett spørsmål til. Kan jeg legge til DC40 halsbånd på min? Blir litt skeptisk til oppdatering nå, siden min virker.. :) "If it works,don't fix it" sa amerikaneren :)

 

Jeg har DC30, og en kamerat kjøpte DC40 nå nylig. Jeg har oppdatert til nyeste offisielle versjon via WebUpdater, og har ikke hatt problemer. Har lagt til kompisens bånd, men det ligger ikke med ID på den nye frekvensen. (Det var i starten en bug som gjorde at man ikke fikk lagt inn den nye frekvensen også...)

Link to comment
Share on other sites

jeg oppdaterte min dc30 i går med nyeste software som lå ute hos belanor ( beta 343 tror jeg det var). Det sto man kunne bruke den på både dc 20-30 og 40. På skauen i dag klarte ikke astroen å få kontakt med halsbåndet i det hele tatt..Er det mulig å legge inn den gamle softwaren som jeg hadde før oppdatering?

 

 

Nå funker alt som det skal :D Restarta astro'n (holdt inne map og ent knappen ved oppstart) og den fant dc30'n med en gang jeg starta ny jakt :D . Takker for tips :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått super service hos Belanor. Henvendte meg til Bellanor via skjema på websiden. Sendte så inn DC40 som hadde samme problem som flere beskriver, fikk raskt spørsmål om jeg trengte den tilbake snarlig. Bekreftet at jeg trengte den og da sendte de en ny umiddelbart.

Har nå oppdatert den med ny software, så da gjenstår bare testing.

Da er DC40-en hardtestet med ny software og det fungerte glimrende. 8 timer i tett skog og kuppert terreng i dag uten noen problemer. Rekkevidden opplevde jeg faktisk som en anelse bedre enn DC30 også :D:D

Link to comment
Share on other sites

Går det an å oppgradere ein gammal håndenhet til å finne den nye frekvensen på DC 40?

 

Håndenheten er ikke "ny" selv om det har kommet nytt halsbånd så det er helt sikkert bare å oppdatere til nyeste software så er du klar til å peile. 8)

Ok. Spørsmålet er jo om softwareoppdatering er nok til å ta imot den nye frekvensen, men det finn vi nok ut:-)

Link to comment
Share on other sites

Går det an å oppgradere ein gammal håndenhet til å finne den nye frekvensen på DC 40?

 

Håndenheten er ikke "ny" selv om det har kommet nytt halsbånd så det er helt sikkert bare å oppdatere til nyeste software så er du klar til å peile. 8)

Ok. Spørsmålet er jo om softwareoppdatering er nok til å ta imot den nye frekvensen, men det finn vi nok ut:-)

 

Oppdatering 3.30 og 3.40 var oppdateringer som ble gjort for å håndtere ny frekvens. Håndenhetene er eksakt like.

Link to comment
Share on other sites

Er utstyret først i gang og med riktig oppgradert programvare, tror jeg ikke det trengs kunnskaper ut over "normalen". Nødvendig grunnlag kan du jo hjelpe ham med :-)

Jeg har fått oppgradert mitt, og er spent på om alt funker som det skal. Ildprøve i morgen, for da er det hjortejakt med elgjaktlaget. Vi ble ferdig med elgjakta i dag, og nå skal basseten min i gang på hjorten i samme område, mens elgbikkja får velfortjent hvil. Den gjorde en kjempejobb, der enste hinder var flomdigre elver elgen kom over, men ikke den. Elgbikkja bruker forøvrig den eldre utgaven av Garmin hundeenhet, som funker veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Oppgradert Garmin funket som bare :lol:

 

Her og :lol: Har oppdatert 5 stk før jakta - både håndenhet og halsband. Alle funkar som ein draum. Har også oppdatert ein håndenhet slik at den no funkar med eit DC30 og eit DC40-band. Ikkje noko tull på nokon av dei :lol:

Link to comment
Share on other sites

mulig det står noe om det her et eller annet sted,men.

Jeg fikk plutselig dårlig rekkevide på gs220 min på fjellet,datt ut etter rundt 100m og svogeren min sto ved siden av meg og hadde kjempe rekkevide på sin gs220.

Jeg har sjekket antenefestet,det ser ok ut har også prøvd med resetting av gs men det ser ikke ut til å ha blitt noe bedre.

Noen som har forslag ? det er forøvrig den amerikanske.

Link to comment
Share on other sites

Har andre også problemer med at en id okuperer to plasser på den håndholdte enheten? Altså hvis du lagrer en bikkje på ID 4 er også id 14 opptatt og lagrer du en på id 8 er id 18 også opptatt. Så i realiteten har du bare plass til ti bikkjer, men muligheten til å velge 20 forskjellige frekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet gps`n med den vanlige antennen, og det slår meg at jeg ikke merker noen forskjell når det gjelder mottak av signal fra hundedelen. Basseten min jaget ut til 800 meter i kupert terreng, og denne gangen brukte jeg bare den korte, originale antennen. Signalene syntes like gode som med bruk av den lange skogsantennen jeg kjøpte ekstra. Andre som har liknende eller annerledes erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet gps`n med den vanlige antennen, og det slår meg at jeg ikke merker noen forskjell når det gjelder mottak av signal fra hundedelen. Basseten min jaget ut til 800 meter i kupert terreng, og denne gangen brukte jeg bare den korte, originale antennen. Signalene syntes like gode som med bruk av den lange skogsantennen jeg kjøpte ekstra. Andre som har liknende eller annerledes erfaringer?

 

Mi erfaring er veldig ulike din :D Den originale antenna brukte eg bare litt det fyrste året. Startar alltid med pisk, og byttar over til teleskopantenna når bikkja dreg langt ut. Er stor forskjell på kvar eg jaktar. Der eg jaktar elg fyrste perioden må eg stort sett bruke teleskopantenna heile tida. Men her varierar terrenget frå 400 moh til 1000 moh. Mykje bratte fjell og liar og trange dalar. Ein annan stad eg er brukar eg stort sett pisk. Her er meire heiterreng med slake liar men også ein del opp og ned. Jaktar sammen med ein annan som bare brukar originalantenne, han må over på teleskopantenna mykje fortare enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...