Jump to content

Skifte økseskaft - Hvordan mørkne træet?


Gullars

Recommended Posts

God dag man økseskaft!

 

Skal skifte økseskaft på Øyo øksen min. Var innom Øyo fabrikken på Geilo og fikk meg et fint skaft. Så var det denne fremgangsmåten, gjøre det selv! Med selve økseskaftet fikk jeg sån metall splitt som jeg regner med du skal "spikre inn" etter du har montert selve økshodet.

 

Spørsmålet er om dette er veldig dramatisk operasjon eller tut og kjør & selv mor kan gjøre dette med blind for øynene? :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ta å sag av det gamle økseskaftet helt inne med øksehodet. Så er det bare å ta en passe stor bit (som brukes som dor) og slår det gamle ut.

 

Sett så i det nye, slå inn splinten og la det stå i vann slik at treverket utvider seg. Null stress :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke sett det i vann, for da er en alltid avhengig av at skaftet må være vått for at det skal sitte. Blir det tørt kan en rissikere at øksehodet fyker av skaftet ved bruk.

 

Tilpass skaftet slik at det sitter trangt, gjerne slik at en må slå det på plass (mild vold), slå i kilen, ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sett det i vann, for da er en alltid avhengig av at skaftet må være vått for at det skal sitte. Blir det tørt kan en rissikere at øksehodet fyker av skaftet ved bruk.

 

Tilpass skaftet slik at det sitter trangt, gjerne slik at en må slå det på plass (mild vold), slå i kilen, ferdig.

 

Enig her, ikke bruk vann. Har gjort dette selv og det resulterte i et øksehodet i full fart ca 30 meter opp i lufta.... :oops: (fikk da vite av min bestefar at det var fordi det var tørt at det glapp av, igjen fordi det var satt "fast" med vann)

Link to comment
Share on other sites

Hør på rolf. Jeg kan forresten bekrefte at ett økse hode har saftig hastighet og gjennomtrengnings evne om det flyr av på toppen av svingen. Var en som i hastverket ikke fant igjen kilen, men siden det satt så godt..... :roll: Tanken var at det sikkert holdt noen få gjerdestolper til (og det gjorde det), for så å glemme det hele. :oops::wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ta en titt i woodstock workshop tråden, der finner du mange tips om behandling av treverk. Nettskjæring kan være ei løsning for bedre grep, men tror det kan lett kan gi blemmer i nevene ved lang tids bruk. Granfors øksa mi virker til å være satt inn med en form for voks, som er ganske seig og gir passe grep.

Link to comment
Share on other sites

Ta å bruk riss opp ein del vertikale striper på skaftet med ein kniv, så skjærer du fint ein 10-12 litt små furer i treet, med ca 7-8 mm mellomrom.. Lag furene ca 2-3 mm djupe, så har du grep som berre det og lag dei til på begge sider av skaftet..

 

Ang treverket mørkere, so kan du gjere fleire ting, oljer, beiser osv... Men eg ville nok ha brukt ein oljeblanding og behandla den med, så den var tildels metta med olje. Sjekk den Woodstock tråden til Raudnakke for tips der.. :)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det forrige svaret mitt virket spydig så jeg.. beklager.. men skal du bruke ei øks riktig så skal ja skaftet gli i ene hånda mens du holder et fast grep bakerst på skaftet med den andre. så jeg vil anbefale deg å bedre grepet kun helt i enden på skaftet ellers vil du fort få vassblemmer eller bli sår..

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt i woodstock workshop tråden, der finner du mange tips om behandling av treverk. Nettskjæring kan være ei løsning for bedre grep, men tror det kan lett kan gi blemmer i nevene ved lang tids bruk. Granfors øksa mi virker til å være satt inn med en form for voks, som er ganske seig og gir passe grep.

 

Nettskåret øks :D Da er arbeidsantrekket nødt til å være tweed og sixpence...med innlagt tea time... :D

Hadde sikkert vært stilig med flammeherdet øksehode også :D

Sorry fat_dog, var ikke meniningen å være spydig. Beklager OT :oops:

Link to comment
Share on other sites

No er denne øksa kommen på skaft.

 

Tips til neste X

Kiling som beskrev + fyll godt med Araldit.

 

Ved bruk av øksa som kile, så må det nyttast ei treklubbe til å slå med.

Dette for at ikkje økseholet skal endra form og skaftet bli laust.

Link to comment
Share on other sites

Takker alle for fine råd. Ja jeg bør definitivt bli litt sterkere i nevene! :mrgreen: Cluet er at selve skaftet er veldig "glatt". Men med litt bruk burde det bli litt mer seigt og bedre grep!

 

Kjører kaffe trikset for å få mørknet skaftet! Så få vi se!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...